'Show hoort erbij, anders is het doods' 'Ik dacht: dat wil ik proberen' Rtv show m rn im m PI pn im HM p i Gehandicapt, maar optimistisch /'A DINSDAG 2 JUNI 1992 10 Carlo Bosz.hard, de jonge showmaster van RTL 4 HILVERSUM ANNEMIEK HUVERMAN Elke keer weer klinkt zijn stem ademloos van spanning: „Stop de kJok geld of een letter?!" In vijfendertig afleveringen van Hitbingo zal Carlo Bos- zhard dat zinnetje gemiddeld zo'n vijftien keer per finale heb ben uitgesproken. Van slijtage of sleur is vooralsnog geen spra ke. De jongste showmaster (22) bij RTL 4 gooit er in de spel show van de Nationale Postco de Loterij elke week weer zijn volle gewicht tegenaan. Toch kunnen zijn elastieken grimas, vermetele grappen en ledema ten die alle kanten uitschieten, niet iedereen bekoren. Ook aan een tafeltje in de kantine van RTL 4 spatten de vonken van Carlo Boszhard af. De presentator voert het ge sprek met handen en voeten, praat overwegend in uitroepte kens en schakelt over op de hoogste versnelling als de kwes tie Willem Ruis aan de orde komt. Boszhard is in de pers meer dere keren beticht van imititatie van de legendarische, op 41-ja rige leeftijd gestorven show master van o.a. de Lotto Show. Boszhard: „Als ik roep 'en hier is je prrrijsssü!' en mensen zeggen tegen me dat ik Willem Ruis na doe, dan is dat mijn ondergang. Ik word er ontzettend onzeker van. Tot nog toe heeft die kritiek alleen maar negatief gewerkt." Hij zegt het nadrukkelijk en bezwerend. „Het is ook niet waar. Ik heb nooit, nooit ge dacht: nu ga ik Willem Ruis na doen. Kijkers zouden dat trou wens ook niet pikken. Ik weet wel dat ik in bepaalde opzich ten op hem lijk, maar ik heb hem indertijd niet zo bewust meegemaakt. Ik was veel meer een fan van Mies Bouwman en van Telebingo. Het ligt eerder voor de hand dat Peter jan Rens met hem vergeleken wordt, want Vijf tegen vijf werd vroeger door Ruis gepresenteerd." Grote afgang Boszhard begon als reporter bij de AVRO. De redactie van Pau ze TV, een jongerenprogramma met een combinatie van jour nalistiek en humor, zag al snel in dat Boszhard het beste kon worden ingezet voor onderwer pen die wat opgepoetst moes ten worden met grappen en gimmicks. Een item over water skiën werd door hem verrijkt met het naspelen van scènes uit de film 'Jaws', waarhij de pre sentator zich te water begaf om de aldaar vertoevende orca ge zelschap te houden. Toen Boszhard door RTL 4 werd gevraagd voor een nieuw project met de titel 'De gek van de week-show', zei hij onmid dellijk ja. Hij blikt zonder wrok terug op de flop die na zeven uitzendingen werd stopgezet. „Dat was een grote afgang. De eerste uitzending had nooit uit gezonden mogen worden. We hadden er langer aan moeten werken en over moeten naden ken. We waren stuk voor stuk te onervaren en op dat lijstje plaats ik mezelf bovenaan." „Feitelijk had ik het program ma niet moeten presenteren. Ik ben te schreeuwerig geweest. Maar ik heb er geen moment spijt van gehad. Ik heb ervan geleerd dat ik me niet gek moet laten maken door allerlei kritiek en dat ik vooral mezelf moet zijn." „Toch gutst aan het begin van elke aflevering van Hitbingo het zweet nog altijd van me af. Vooral in het begin van het sei zoen voelde ik bij alles wat ik deed, ogen in mijn rug prikken, spiedend of ik misschien niet toevallig iemand probeerde te imiteren. Gelukkig krijg ik daar langzamerhand wat minder last vari." Op de basisschool wist Carlo Boszhard al precies dat hij later showmaster wilde worden. Het zesdeklassertje presenteerde op de Oranje Nassauschool in Am sterdam-Noord zijn eigen afle veringen van Telebingo. Zozeer was hij met show en toneel be zig dat hij dezelfde klas nog een Carlo Boszhard: „Ik heb nooit, nooit gedacht: nu ga ik Willem Ruis nadoen. Kijkers zouden dat trouwens ook niet pikken." keer mocht overdoen. Na de mavo en het kmbo (kort mid delbaar onderwijs) ging hij in de verpleging. Op feestavonden van de per soneelsvereniging van het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis vertolkte hij in theater De Meervaart sa men met zijn broer rollen in blijspelen van de ook in Neder land populaire Engelse toneel schrijver Alan Ayckboum. Naast Hitbingo blijft hij zijn liefde voor toneel trouw. Kortgeleden nog voerden eenendertig kinde ren uit de vierde klas van zijn oude basisschool de slotvoor- stelling uit van Oliver!. Boszhard bewerkte deze musical speciaal voor kinderen en deed de regie. Amusement hij zich op showmaster. Hij foto dijkstra kijkt naar elke show van colle ga's en voorbeelden Ron Brand- steder en Henny Huisman. Bos zhard wil graag kwijt dat het meeste werk voor Hitbingo ach ter de schermen plaatsvindt. „Mensen zien maar tien pro cent van wat ik die dag doe. Ik ben altijd aanwezig bij het scr eenen en selecteren van kandi daten. We hebben een speciale medewerkster die ze begeleidt, maar ik ga altijd uitgebreid van tevoren praten met de kandida ten. Ik haal water en koffie voor ze, want ik wil dat ze zich goed voelen en op hun gemak zijn. Zij zijn de belangrijkste mensen in de show. Als zij tijdens de op namen niets tegen mij zeggen, moet ik trekken en trekken en dat is een afgang." En het moet vooral leuk zijn. Hans Kazan en Hans van der Togt staan voor dezelfde opga ve, stelt Boszhard. „Het is amu sement. De kandidaat vertelt iets over zichzelf. Thuis hebben de kijkers al uitgemaakt of ze hem of haar leuk vinden of niet. Vervolgens maak ik een grap en ga door naar de volgende deel nemer en dan moet er ook weer een leuke uitspraak komen. Dat is show, dat hoort erbij, want anders is het doods. Het moet power hebben." Kandidaten kunnen altijd met suggesties komen voor een leu ke actie tussen de ronden door, vertelt Boszhard. In een van de afleveringen gingen drie deelne mers na het optreden van Imca Marina de derde ronde in met het zingen van een oude hit van de zangeres. De drie stonden tijdens haar optreden mee te swingen achter de draaischijf en een van de vrouwen stelde voor om Marina's bekende liedje "Vi va Espana' samen te zingen, vertelt Boszhard. „Natuurlijk, zeggen wij dan, graag, het is tenslotte jullie show. Toevallig zat de sfeer er bij die drie heel goed in. Laatst nog hebben ze een reünie ge houden, allemaal naar aanlei ding van die ene Hitbingo Show. Na afloop van de opna men zeiden ze dat ze zo'n leuke dag hebben gehad. Dan is de show ook voor ons geslaagd. Gerrit Den Braher, radioman en schrijver van talloze succesliedjes Programmaserie van Joost Hartog met een bijzondere kijk HILVERSUM »GPD Jo zou kunnen zeggen dat hij nu vijfenveertig jaar radio-actief is. In 1947 vond hij samen met twee vrien den in Rotterdam hel fenomeen ziekenomroep uit. De 'RANO' bestaat nog steeds. Onlangs presenteerde hij er als onder deel van de feestelijkheden nog eens een programma. Maar hij heeft nóg een jubileum te vie ren. Dit jaar is hij vijfentwintig jaar in dienst van de AVRO. Ge noeg aanleiding voor een ge sprek met Gerrit den Braher. Den Braber draait nergens zijn hand voor om. Hij presen teert een talkshow in Diligentia in Den Haag, of kookt als gast- kok in een restaurant voor zes tig mensen. Hij begeleidt een Gouden Roos- winnaar in Mon- treux en verschijnt op de titelrol van een veelbekeken program ma. Hij maakt radioprogram ma's als 'De burgemeester is ja rig' en 'Album'. En hij is de man van liedjes als 'Roosje m'n roosje', 'Ritme van de regen' en 'Het oude huis'... Het begon allemaal in 1947, toen Den Braber een ziekenom roep in Rotterdam oprichtte. Waarom meldde hij zich niet rechtstreeks in Hilversum? „Daar had ik geen kans. Vroeger moest je voor radio een stem hebben zoals Gcr Lugtenburg of Joop Koopman. In 1954 werden we bij de ziekenomroep bena derd door Herman Broekhui zen. Hij begon met Minjon, de Miniatuur Jongerenomroep Ne derland en vroeg of wij een pro gramma voor Sinterklaas kon den maken. Dat hebben we ge daan. Vervolgens wilde Broek huizen weten wie de teksten had geschreven en het geheel had geregisseerd. Dat was ik dus." „We hebben méér program ma's voor hem gemaakt. En toen vroeg Herman me, eind '54, of ik zijn assistent wilde worden. Ik had helemaal niet naar een salaris gevraagd. Bij het laatste gesprek met de per soneelschef bleek dat ik 330 gul den per maand kon verdienen. Dat was de helft van wat ik bij Phoenix kreeg! Mijn vader ver klaarde me voor gek." „Bij de omroep heb ik het vak pas goed geleerd. Er moesten hoorspelen komen, dus ik meldde me bij Kommer Kleyn. Voor de muziek ging ik kijken bij Jos Cleber. En verder heb ik ondervonden dat je nergens zo veel van leert als van het regis seren van amateurs. Je moest alles voordoen. Ook aan een Gerrit den Braber „Een liedje moet duidelijk zijn als je het voor het eerst hoort. Een gedicht, een tekst die is bedoeld om te lezen kan je overlezen. Voor een liedje gelden andere maatstaven." fo to ceeszorn jong ding dat Anne Will Blan- kers heette. Ze wilde zo graag aan het toneel. Maar ze mocht van haar streng katholieke ou ders niet naar de toneelschool in Amsterdam. Ik heb toen haar moeder opgebeld en verteld dat er in Maastricht een katholieke toneelschool zat. Toen mocht ze wel." „Zelf ben ik in die tijd gek op radio geworden. Voor jeugdpro gramma's schreef ik heel wat liedjes en musicals. De teksten gingen soms de kant uit van ca baret. En toen zei iemand tegen me: 'Maar weet je wat écht moeilijk is? Het schrijven van amusementsliedjes.' Dat had den ze niet tegen me moeten zeggen. Ik dacht: dat wil probe- „Ik heb iemand opgezocht van wie ik kon leren. In dit geval was dat Jack Buiterman. Hij zat toen bij Phonogram en was de auteur van een liedje als 'Weet je nog wel die avond in de re gen'. Elk woord, elk akkoord, elk nootje op de juiste plaats. Hij gaf me, als proef, de melodie mee van 'Tendres années'. Dat moest in een Nederlandse ver taling een liedje worden voor Willcke AJberti. Ik heb er 'Spie gelbeeld' van gemaakt. Bulter- man vond het wel aardig." Maatkleermaker Er volgden meer liedjes. Voor Willy Albcrti 'De glimlach van een kind', voor Anneke Grönloh 'Paradiso'. Den Braber: „Ik ben altijd een maatkleermaker ge weest. Ik heb altijd de mensen die het moesten gaan zingen in gedachten gehad. Rob de Nijs was in die tijd een idool van tie nermeisjes. Dat werd: 'Zachtjes tikt de regen.' Voor Corry Brok ken, een adembenemende vrouw met een prachtige stem, heb ik 'l.a Mamma' mogen schrijven." „Het zijn geen Shakespeare- teksten. Die pretentie heb ik niet. Een liedje moet duidelijk zijn als je het voor het eerst hoort. Een gedicht, een tekst die is bedoeld om te lezen kan je overlezen. Voor een liedje gel den andere maatstaven. Ook de muziek speelt een grote rol. En gelukkig heb ik altijd mogen sa menwerken met topcomponis ten zoals Joop Stokkermans, Ruud Bos, Johnny Holshuysen en Cees Bruyn." Den Braber bleef liedjes schrijven. Ook toen hij in 1966 hoofd programmabureau bij de platenmaatschappij Phono gram werd en de AVRO verliet. „Bij Phonogram hadden we vrijwel alle Nederlandse arties ten van naam, behalve Toon Hermans. Het beleid was erop gericht om kwaliteit van Neder landse bodem uit te brengen. Conny Vandenbos, Liesbeth List, Ramses Shaffy, Boudewijn de Groot, Comelis Vreeswijk, Wim Sonneveld. Noem ze maar op- In 1978 vroeg de AVRO aan Den Braber of hij terug wilde komen. „Het kwam mij niet slecht uit. Ik werkte op dat mo ment bij Polydor en had net mijn ontslag genomen. Er was ruzie en ik kan niet werken in zo'n sfeer. Bij de AVRO werd ik gevraagd als hoofd gevarieerde programma's. Ik heb toen ja ge zegd, maar ik heb de voorwaar de gesteld dat ik het niet langer dan vier jaar wilde doen. Ik heb uiteindelijk zes jaar in die func tie gezeten. Te lang. Ik begon het vervelend te vinden. Op een gegeven moment deed ik naar m'n idee niet veel anders dan declaraties tekenen. En ik moest meningen geven over program ma's waar ik zelf geen aandeel in had. Het ging de kant uit van de quizzes en de spelletjes en daar ben ik geen man voor. Bo vendien wilde ik zelf program ma's maken voor de radio." Burgemeesters „Toen ben ik 'De burgemeester is jarig' en 'Dat zoeken we op' alias 'Album' gaan maken. 'De Burgemeester' is gestopt In 1990. Ik heb 315 burgemeesters geïnterviewd. Dat programma is een onverwacht succes gewor den. 't Was ook ongelooflijk veel werk. Ik was er drie werkdagen aan kwijt. Ik heb van slecnte sprekers goede sprekers ge maakt. enkel en alleen door de montage. Later hoorde ik dat bij sollicitaties van die bandjes ge bruik is gemaakt. Dan zeiden sommigen, als ze naar een gro tere gemeente solliciteerden, te gen de vertrouwenscommissie: 'En als u verdere informatie wilt, luistert u dan naar de band die is gemaakt van een radio-in- „Zelf had ik alle 650 burge meesters willen interviewen. Maar mijn baas Boudewijn Klap zei: 'Je moet op het hoogtepunt stoppen.' Hij had gelijk." Den Braber heeft zich jaren lang bezig gehouden met het Nederlandstalige repertoire. Hoe staat het daarmee op dit moment? „Laat ik het zo zeg gen: er zijn te veel mensen die zich met mijn vak bemoeien. Ik word gek van spelfouten, stijl fouten in teksten. Hetzelfde geldt voor de artiesten. Het wemelt van de Bruine Alies, Wilde Greten en ze mogen alle maal plaatjes maken. Maar ze nemen wel de plaats in van Wil- leke Alberti, Conny Vandenbos, Liesbeth List en Ramses Shaffy. Een vrouw als Liselore Gerritsen hoort op handen te worden ge dragen. Maar dat gebeurt niet. Ik wil werken met vakmensen. Als ik een loodgieter nodig heb, wil ik een vakman. Als huisarts wil ik een vakman. Moet ik dan als het om amusement gaat ge noegen nemen met mensen die ik in wezen alleen maar zielig vind?" „Van al die mensen verschij nen platen. Succes gegaran deerd. De meeste platenmaat schappijen spelen op safe. Er is geen sprake van idealisme, van je nek uitsteken voor iets met kwaliteit, met inderdaad het ri sico dat het kan mislukken. Toen ik destijds bij Phonogram het idee opperde om Liesbeth List de 'Mauthausen-cyclus' van Theodorakis te laten zingen, verklaarden ze me voor gek. Maar geen directeur die me een strobreed in de weg legde. Wel voorspelden ze dat er misschien 300 platen van verkocht zouden worden. Er werden er 80.000 van verkocht." Er wordt gezegd dat platen maatschappijen in Nederland niet zo veel speelruimte meer hebben, omdat ze veelal onder deel zijn van een internationaal concern. Den Braber: „Ja, er is ook een Nationaal Olympisch Comité. Dat is een onderdeel van het Internationale Olympi sche Comité. Stel je voor dat het NOC zou zeggen: 'O ja, er moet een bekwame kracht voor de marathon komen. Laten we Nij- boer maar nemen, want die heeft het achtbaar geleden ook zo leuk gedaan.' Kom nou." „Veel goede mensen komen niet aan de bak. Dat ligt voor een deel aan de platenmaat schappijen, men investereert te weinig. Misschien ligt het ook aan de mentaliteit van sommige jongeren. Ze douwen niet door, gaan niet tot op de bodem. Dan moeten de ouderen weer de kar trekken." „Laatst hoorde ik Koos Poste- ma daar ook over: de generatie van de vijftigers, die de oorlog heeft meegemaakt, in Rotter dam met name, met veel zorgen en veel verantwoordelijkheid, heeft een andere mentaliteit. Zorgen voor, zuinig zijn op het goede dat is geweest, oog voor duurzaamheid, voor kwaliteit. Laat ik zeggen dat dat voor mij ook een reden is om tot m'n 65ste door te werken." Joost Hartog met Ivo Niehe. HILVERSUM GPD Joost Hartog is gehandicapt, maar zit boordevol energie. Die heeft hij met succes aangewend voor het presenteren van een driedelige programmaserie waarin een optimistische kijk wordt gegeven op het gehandi capt-zijn. Aanstaande vrijdag is de serie 'Joost, zo goed als nor maal' voor het eerst bij de TROS te zien. Het enthousiasme spat van het scherm. Een gehandicapte enthou siast? Een gehandicapte opti mistisch? Tegen dit soort voor oordelen voert Hartog strijd, na het ongeluk dat hem in 1987 in een rolstoel deed belanden. Het was deze houding die opviel STRIPS toen hij te gast was bij presenta tor Ivo Niehe. Later klopte Hartog bij Niehe aan met een idee voor een pro gramma over gehandicapten. Het resultaat is vrijdag te zien. De 35-jarige Joost Hartog uit Amsterdam was voor zijn han dicap actief als werktekenaar, fotograaf en illustrator voor een aantal weekbladen. Hij brak zijn nek na een duik in 40 centime ter water. Gevolg was een dwarslaesie en een verlamming vanaf zijn schouders. Sindsdien functioneert Joost niet meer honderd procent, maar is wel 'zo goed ais normaal'. In het programma interviewt Hartog gehandicapten die iets opvallends presteren of mensen foto cpd die zich inzetten voor gehandi capten, zoals de trainers van de zogenoemde Soho-honden en de arbeidsbemiddelaars van de stichting Quado. Hartog laat een vrouw aan het woord die in een rolstoel karate-les geeft en praat met de lichamelijk gehan dicapte zangeres van een rock band. Zij heeft het ook nog even over haar zwangerschap, die na acht maanden uitliep op een keizersnee. In de derde afleve ring wordt dieper ingegaan op zaken als seks en het krijgen van kinderen. ('Joost, zo goed als normaal', TROS, vrijdag 5 juni, 19.13 uur, Nederland 2) 10 meest bekeken programma's/ van de afgelopen week 1% kijkdichtheid is ca. 133.000 kijkers van 6 jaar en ouder dag zo. programma Journaal 20.00 uur omroep NOS •kon 16% kijkers k 1000 2.220 za Nederland-Wales RTL-4 16% 2090 WO. Nederland-Oostenrijk RTL-4 16% 2.070 ma Lethal Weapon VOO 13% 1.800 ma. RUR VOO 13% 1.690 vr. Wie ben ik RTL-4 13% 1.680 za. Flying Doctors VARA 12% 1.610 di. Goede tijden RTL-4 12% 1.590 di. De Verleiding VARA 11% 1.450 di. Oppassen VARA 11% 1.420 «p/b»onAGBMrf«/NCtt f

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10