'Leven en werk is één geheel'
Sober raadhuis
mist uitstraling
Dire Straits: prima geluid
Cultuur Kunst
i' 8! t
'Een archipel van glas' in Sassenheim
Leidse scholen spelen in Schouwburg
Concert Universiteitskoor Maastricht
leiden Het Universiteitskoor Maastricht geeft vanavond een
concert in het Leidse Volkshuis. Het koor zingt liederen van
Brahms, Bartok, Hindemith, Uoyd Webber en Rachmaninov.
Het concert begint om 20.15 uur.
Verbaal Signaal besluit seizoen
leiden Verbaal Signaal besluit het 'poëtisch seizoen' morgen
middag met Drs. P, Adriaan Bontebal en het Leidse koor Het
Zingend Hart. Het optreden begint om 14.30 uur en heeft plaats
in Sociëteit De Burcht, Burgsteeg 14.
Prijs voor Audi en Porcelijn
Amsterdam Pierre Audi en David Porcelijn van de Nederlandse
Opera hebben tijdens de 3de Münchener Biennale voor hun
produktie 'Snatched by the Gods/Broken Strings' de 'BMW Mu-
siktheaterpreise' toegekend gekregen. Regisseur Audi ontving de
prijs voor de beste enscenering en dirigent Porcelijn voor de
beste muzikale interpretatie. De twee uitgevoerde werken zijn
van de hand van de Indiase componist Param Vir en werden ge
schreven in opdracht van de Münchener Biennale. Eerder deze
maand beleefden zij in Amsterdam hun wereldpremière. In to
taal werden zes prijzen toegekend, waarmee in totaal 100.000
Duiste Marken aan prijzengeld te verdelen viel.
Kees Buurman opent 'winkelin eigen huis
•N
,Y W
Kees Buurman: 'Er is voor mij geen aparte wereld van de kunst'.
FOTO JAN HOLVAST
y- ZATERDAG 30 ME11992
muziek
recensie louis du moulin
Concert Dire Straits, gehoord 29 mei De
Kuip,
Rotterdam
Nog driemaal te beluisteren
De hamvraag was natuurlijk of
de overwegend lome leefkuil-
muziek van Dire Straits wel zo
geschikt was voor de Kuip. Nou
en of, weet de eerste lichting
Nederlandse fans die gister
avond de vuurdoop van de Brit
se rockgroep in het Feyenoord-
stadion bijwoonde. Zonder ex
tra franje en overdreven kracht
patserij slaagden zanger-gitarist
Mark Knopfler en de zijnen er
moeiteloos in de volle voetbal
tempel om te toveren in een
perfect bedevaartsoord voor
liefhebbers van subtiele melodi
euze gitaarrock.
Overeenkomstig de hoge ei
sen die de virtuoze aanvoerder
van 's werelds meest succesvol
le 'luisterband' had gesteld,
werden de bijna 50.000 fans
vergast op een uitstekende ge
luidskwaliteit. Zodoende werd
de nevenfunctie van Dire Straits
als paradepaardje van Philips
andermaal bevestigd, een pres
tatie die keurig aansloot bij de
nieuwe reclamecampagne rond
de groep en de te lanceren digi
tale compact-cassette (DCC).
Dire Straits bewees op de eer
ste avond van zijn Rotterdamse
vierdaagse (een record voor de
Kuip!) in feite dat voor stadion
concerten muzikale precisie en
spanning belangrijker kunnen
zijn dan volume en tempo. Zelfs
langzame songs als 'Romeo and
Juliette' en 'Private Investiga
tions' bleven boeiend dank zij
de voorbeeldige uitvoering van
de negenmans-formatie. En
voor zover er tijdens het ruim
twee uur durende optreden do
de punten dreigden, werden die
meteen tot ver buiten de Maas
stad verjaagd door het al bij
voorbaat in opperbeste stem
ming verkerende publiek dat
zich niet door enkele lichte re
genbuitjes liet intimideren en
na de geheide voltreffer 'Sultans
of Swing' zelfs even 'ster tegen
wil en dank' Knopfler kon ver
leiden tot het mee-improvise-
ren van het 'Olé-lied'.
De Leidse kunstenaar Kees
Buurman heeft in zijn
woonhuis aan de Nieuwe
Rijn een expositieruimte
geopend. Hij noemt het
een winkel. „Ik hou niet zo
van dat ijdele gedoe met
galerieën en zo, dus werd
het: winkel. Dat is tenmin
ste gewoon Nederlands en
bovendien geeft het duide
lijk aan dat het om een
plek gaat, waar iets van ei
genaar verandert.
leiden marjolein van rotterdam
De ruimte is wit, en prachtig
licht. Zowel in het dak als in de
gevel zitten ramen. En het is et;
stil. „Hier zou menig museum
jaloers op zijn", zegt Buurman
dan ook. „Er is eigenlijk maar
een nadeel aan deze ruimte:
voor de tekeningen die er han
gen, is het eigenlijk té licht."
De 'winkel' heeft iets Japans.
^En dat geldt ook voor het mees-
të werk dat er hangt. Kees Buur
man beaamt dat: „Ik ben een
paar keer in Japan geweest en ik
ben al heel lang geïnteresseerd
in de oosterse filosofie. Ik her
ken mezelf er in. Dat zie je in
mijn werk terug. Mediteren, ei
genlijk gewoon alleen maar zit
ten dus, is voor mij eerf bron
van inspiratie."
Maar meditatie is niet het
enige Japanse dat van invloed is
op het werk van Buurman. Hij
doet ook aan kyudo, Japans
handboogschieten, en maakt
haiku, hele korte gedichten. Van
invlReden mag je van hem ook
niet spreken: het is voor hem al
lemaal één. „Ik vind dat je dat
allemaal niet los van elkaar kunt
zien. Er is voor mij niet zoiets
als een aparte wereld van de
kunst. Leven en werk horen een
geheel te zijn. Er is voor mij
geen verschil tussen kunst ma
ken, boogschieten of lekker ko
ken, bijvoorbeeld. Wat je hier
ziet hangen, is ook niet mijn
werk. Dat ben ik."
De gedachte dat alles één
hoort te zijn, speelde een belan-
rijke rol bij de beslissing om in
eigen huis een expositieruimte
te beginnen. „Kunst hoort niet
geïsoleerd in galerieën. Ik wil de
kunst in het dagelijks leven be
trekken. Dus ligt het voor de
hand om je werk in je eigen
huis ten toon te stellen."
Het werk dat Kees Buurman
in zijn winkel heeft hangen is,
ter ere van de opening, een
overzicht van bijna 35 jaar den
ken en doen. Er hangen teke
ningen uit de jaren zestig, gra-
fiettekeningen waar duidelijke
invloeden van de Japanse caili-
grafie in terug te vinden zijn, en
een paar olieverfschilderijen.
Bovendien staan er enkele plas
tieken en liggen er een paar
dichtbundels van zijn hand.
Over het resultaat is Buurman
heel tevreden. Als het aan hem
had gelegen, had hij zich dan
ook veel eerder losgemaakt van
het officiële circuit van galerie-
en. „Het is veel leuker om alles
in eigen hand te hebben. Nu
kan ik hier een a twee keer per
jaar een expositie houden en
wanneer het uitkomt op af
spraak werken. Dat is veel beter
dan afhankelijk te moeten zijn
van galerieën. Hoewel je, als je
jong bent, daar natuurlijk bijna
niet onderuit kunt. Bovendien
heb je dan niet een. twee, drie
zo n ruimte als ik hier. Het is bij
mij trouwens ook maar net dat
alle kinderen zo'n beetje het
huis uit zijn, anders ging het
hier ook niet."
Kees Buurman houdt in zi|n
winkel (Nieuwe Rijn 89) drie
open avonden. Op 31 mei, 1 en
3 juni zijn winkel en expositie
van 20.00 tot 22.00 uur te be
zoeken.
Veel cabaret
en muziek
in Muzenhof
LEIDERDORP JAN R1JSDAM
Muzenhof in Leiderdorp be
gint op 26 september met
het vijfde seizoen van haar
theaterprogrammering Veel
cabaret, muziektheater en
kindervoorstellingen staan er
op het programma. Nieuw,
in dit jubileumjaar, is dat er
ook een reeks familieconcer
ten wordt gegeven in het cul
tureel centrum aan de Cor
Gordijnsingel.
Het programmaboekje
voor het nieuwe seizoen laat
zien dat de Werkgroep Acti
viteiten Muzenhof er in is ge
slaagd weer een gevarieerd
theateraanbod samen te stel
len. Veel bekende namen
zullen komend seizoen de
Muzenhof aandoen, maar er
bestaat ook de gelegenheid
om kennis te maken met
aankomend 'jong' talent
Hester Macrander bijt dit
jaar de spits af met haar pro
gramma Divastoer 2. waarin
ze speelt en zingt. Net als vo
rige jaren zullen weer veel
cabaretiers Muzenhof aan
doen: i >rs r. reeuwen en
Smeenk (de winnaars van
unuettén 91), I Int ent
Bijlo, Mark van Veerfenk t n
de Berini's zullen onder meer
op de planken staan. Op het
programma staat ook een
reeks kindervoorstellingen
van onder anderen Aad Wie-
man, Theater Platform en
van Marijke Boon en Sief van
der Linden. Margriet Eshuijs.
Trio de laneiro en Theatre du
Bilboquet brengen een mu
ziekprogramma in Muzen
hof. Daarnaast is. voor het
eerst, een concertreeks ge
pland op de zondagmiddag.
De slagwerkgroep Pcrcossa
laat op zondag 1 november
van zich horen. Voor later
staan onder meer Nico de
Raad (orgel), Stichting Wind
roos, Muziektheater Baboing
en het Blazersensemble Ok
topus en Martin Mens op het
programma.
BOUWKUNST
Het gemeentebestuur
van Sassenheim
heeft een nieuw on
derkomen. Een sober gebouw
dat niet al te zeer opvalt en ei
genlijk niets heeft van een 'ou
derwets' raadhuis. Aan de bui
tenkant onderscheidt het nieu
we gemeentehuis zich nauwe
lijks van het gemiddelde school-
of kantoorgebouw in de wijde
omgeving. Het manifesteert
zich niet als een bolwerk van
macht, maar evenmin als een
grootse, meeslepende creatie.
Eigenlijk is alleen aan de situe
ring van het complex, aan de
rand van het Koningspark, af te
leiden dat het om een bijzonder
gebouw gaat.
Het enige opvallende aan de
buitenkant van het gebouw is
de royale luifel boven de entree,
bedoeld als verzamelplaats voor
bezoekers (bij voorbeeld bij een
trouwpartij) en als zonwering
voor de hal. Aan die functie valt
weinig af te doen, maar de uit
voering is grof en fantasieloos.
Sassenheim mag dan van ouds
her een boUengemeente zijn,
daarom hoeft de luifel boven de
entree van het gemeentehuis er
nog niet uit te zien als het dak
van een bollenschuur.
De uit Hardinxveld-Giessendam
afkomstige kunstenaar Henk
van Bennekom heeft een kunst
werk gemaakt dat prominent
aanwezig is bij de ingang van
het nieuwe gemeentehuis. Het
water in en rond het gebouw
heeft de kunstenaar geïnspi
reerd tot een object dat als het
einde of de bron van het water
kan worden beschouwd: een
overhellende driehoek met een
omlaag kletterend watergordijn.
Het pand heeft een heldere
boofdopzet, bestaande uit twee
vleugels die haaks op elkaar
staan. Daartussen bevindt zich
dé entreehal die de twee delen
met elkaar verbindt en waarvan
de glazen wanden tegelijkertijd
een welkome onderbreking zijn
van de sobere, uit baksteen op
getrokken buitengevels van het
complex.
De entreehal is eigenlijk het
enige imponerende aan het ge
bouw. Het water dat in het park
aanwezig en door de haJ
stroomt, een glazen plaat over
het stroompje dat dienst doet
als loopbrug, het groen, de trap
met onverhulde constructies,
een vide met open kantine op
de verdieping, exposities op de
begane grond en het uitzicht
naar buiten maken van de hal
een zeer attractieve ruimte. Van
drempelvrees hoeft hier geen
sprake te zijn. Jammer is wel dat
de luifel boven de entree niet al
leen functioneert als zonwering
maar ook de lichttoetreding be
lemmerd.
Het interieur van de kantoor-
vertrekken is verder net zo inge
togen als het exterieur: schoon
metselwerk, eenvoudige af-
werkmaterialen en mooi maar
simpel meubilair. De lichtinval,
door koepels en nisjes met gla
zen bouwstenen, is soms ver
rassend. De kleurschakering
vrolijk maar evenwichtig. Ge
bouw en inrichting zijn zorgvul
dig op elkaar afgestemd. Ook de
representatieve (trouwzaal) en
bestuurlijke (kamers van B en
W) ruimtes zijn eenvoudig inge
richt, al onderscheiden ze zich
wel door de keuze voor iets
duurder meubilair.
De architect van het gebouw,
Bas van Hille van het bureau B
&D Architecten bv, kwam met
zijn ontwerp het meest tege
moet aan de wensen en eisen
van het Sassenheims gemeente
bestuur. Van binnen is het ge-
.bouw dan ook een overtuigend
geheel dat ambtenaren en ge
meentebestuurders ongetwij
feld een prettige werkomgeving
biedt. De buitenkant van het
bakstenen gebouw mist echter
de uitstraling die anno 1992 van
een overheidsgebouw mag uit
gaan. In een tijd van bezuini
gingen is het zeker verstarfdig
dat een gemeentebestuur kiest
voor een bescheiden onderko
men. De vraag is evenwel ge
rechtvaardigd of een te grote
soberheid wel valt te rijmen met
de status van een gemeente
huis. Zelfs in soberheid mag
soms enige matigheid worden
betracht.
beeldende kunst
recensie nancy stoop
Expositie 'Edition 1992' Kosta Boda 250
|aar Ob|ecten van acht Zweedse glaskun
stenaars Te zien t/m 6 juni. Van Nieuw
koop, ma 13.30-1800 uur, di t/m za
9 00-12 30 uur en 13 30-18 00 uur, do.
koopavond, Hoofdstraat 263, Sassenheim
Van de rijkbewerkte drinkboka
len en met slangen versierde
schalen in de etalage van Van
Nieuwkoop kijkt men, gelouterd
door het post-moderne tijdperk,
eigenlijk niet zo op. De glasser
viezen en gebruiksvoorwerpen
van Kosta Boda behoren meer
tot het domein van de verzame
laar dan de drinker/gebruiker.
Daarom kan men zich zo goed
voorstellen dat deze Zweedse
glasfabriek ook naam heeft ge
maakt op het gebied van artis
tiek glaswerk. Voor een bijzon
dere jubileum-collectie kan
men tot 6 juni terecht aan de
Sassenheimse Hoofdstraat.
In 1742, nu 250 jaar gelden,
werd in Zweden door Anders
Koskull en George Staël de Kos
ta glasfabriek opgericht. Sinds
1940 werkt de fabriek onder de
naam Kosta Boda nadat Kosta
met een andere Zweedse glasfa
briek, Boda, was samengegaan.
Tot het begin van deze eeuw
ontstonden nieuwe ontwerpen
naar ideeën van de glasblazers
zelf, maar na 1900 groeide de
samenwerking met ontwerpers.
Momenteel werken acht desig
ners voor Kosta Boda.
Voor het jubileumjaar kregen
deze acht kunstenaars de op
dracht ieder drie objecten te
ontwerpen die in een beperkte
oplage gefabriceerd zou wor
den. Rond deze opmerkelijke
glasserie is een reizende exposi
tie samengesteld om het 250-ja-
rig bestaan van Kosta Boda luis
ter bij te zetten en het Zweedse
glas in het buitenland meer be
kendheid te geven.
Temidden van een zee van
serviezen, tafelzilver en kristal
vormen de 24 objecten een ar
chipel van kleurrijk, stralend
glas. De ruimte is vrij beperkt,
maar de presentatie per kunste
naar op drie consoles van ver
schillende hoogte versterkt de
indruk van een eilandenrijk
waarvan iedere groep zijn eigen
karakter onthult, zonder het ge
heel te verstoren.
Groot zijn de onderlinge ver
schillen in de behandeling van
vorm, materiaal en decoratie.
De meest sculpturale benade
ring vertegenwoordigt Goran
WarfT met zijn langgerekte en
gewelfde objecten, die door
transparantie en kleur het spel
der beweging tot in het oneindi
ge voortzetten. Vaasvormcn do
mineren deze jubileumscric,
maar de uitwerking varieert van
de robuuste, van menselijke
vormen afgeleide ontwerpen
van Kjell F.ngman tot de uiterst
verfijnde kristallen bokalen van
Monica Backstrom. Backstrom
behoort tot een van mijn favo
rieten op de expositie. Door
schijnend en breekbaar, voor
zien van elegante decoraties
verwijzen haar vazen naar een
klassieke inspiratie die harmo
nieert met eigentijdse vormgc
ving F n wfe 'Ir dtdi i km I M
vanni' en Lc Nozze di Figaro'
leest, begrijpt dat niet alleen de
muziek, maai "Ilk lie h|il VU1
Mozart hierop
een stempel gedrukt hebben
Het spel van licht en kleur, de
transparantie of juist het ont
breken daarvan, de schier ein
deloze variaties in techniek die
de samenwerking met de glas
blazers van Kosta Boda oplever
de. het laat zich moeili|k of in
woorden of in gereproduceerde
beelden vangen. In Anna Ehr-
ners serie "Northern Lights
moet het licht echt door de slui
ers van kleur gefilterd worden,
om de schoonheid van het kris
tal te ontvouwen. De kwaliteit
van het gebodene maakt dat je
het enigszins commerciële
tintje aan deze presentatie op
de koop toe neemt
Toneelwerk van Bonaventura, Stedelijk en De Burggraaf
Opvallend aan de buitenkant van het n
met omlaag kletterend water.
FOTO'S Hiaco KUIPERS/WIM DUKMAN
Zomertijd, komkommertijd. Dat
geldt ook voor de cultuur: in de
zomermaanden is er in de Leid
se Schouwburg weinig te bele
ven. Drie leidse scholen heb
ben daar handig gebruik van
gemaakt. Het Bonaventuracol-
lege en De Burggraaf voeren
een musical op, het Stedelijk
Gymnasium staat met 'totaal
theater' op de planken van de
Schouwburg.
Directeur De Zwart van de
openbare basisschool De Burg
graaf is trots. Volgens hem is
zijn school de eerste basis
school in de geschiedenis van
leiden, die een voorstelling in
de Schouwburg geeft. Het kost
te De Zwart dan ook wel de no
dige moeite. Het op tafel krijgen
van de benodigde 5000 gulden
voor huur, kostuums e.d. ging
niet echt van een leien dakje.
De gemeente had geen geld
voor het project en uit de kaart
verkoop kon het geld ook al niet
bij elkaar worden geschraapt.
Tenminste, niet als de prijzen
van de kaarten onder een tien
tje werden gehouden. Dus orga
niseerde de school een sponsor
loop, waar ze 2500 gulden mee
verdiende. Op een paar hon
derd gulden na, is het geld nu
binnen.
De musical van De Burggraaf,
'Prinsheerlijk' geheten, gaat
over een jongetje dat droomt
dat hij een tovenaar tegenkomt.
„Deze tovemaar kan de harte-
wens van het jongetje, met een
prinsesje trouwen, in vervulling
laten gaan. Hij geeft het ventje
een toversteen. Maar de jongen
raakt die steen meteen weer
kwijt aan piratenzegt Tom de
Beer, leraar van de 24 kinderen
van groep 8 die de musical uit
voeren. „Dat lijkt allemaal heel
erg. maar dat is het niet: het
jongetje ontdekt dat hij alle pro
blcmen op eigen kracht ook
heel goed te lijf kan en wordt
dus eigenlijk alleen maar beter
van de tegenslag."
Het verhaal bevat een duide
lijke boodschap. „De kinderen
van groep 8 gaan straks alle
maal naar het voortgezet onder
wijs. Dat is een hele stap. Met
deze musical willen we ze een
steuntje in de mg geven. We la
ten ze zien dat je altijd op jezelf
moet blijven vertrouwenlegt
De Beer uit.
Uit de twee voorstellingen
van de middelbare scholen valt
ook iets te leren. 'Min in het La
zarushuis', zoals de voorstelling
van het Bonaventura heet. laat
zien dat 'normale mensen' gek
ker zijn dan de 'zotten en me
laatsen' waar het in het stuk om
draait en 'Lente Ontwaken' van
het Stedelijk Gymnasium toont
aan dat volwassenen zich altijd
weet betochetyk «dragen ten
opzichte van jeugdigen
'Min in het Lazarushuis' is ge
baseerd op een blijspel van de
zeventiende -eeuwse dichter
Willem Godschalck van Foe-
qenboroch. Het gaat over Ferdi
nand die een gekkenhuis in
vlucht en daar nood gedwongen
een 'zottin' bemint, die natuur-
>t verliefd on hem
buitenwercla schiet
dan onmiddellijk 'te hulp'.
Want verliefdheid werd in de
Gouden Feuw gezien als een
gekte, die zo gauw mogelijk be
streden moest worden i n liefst
met een huwelijk als een ver
liefde maar trouwde, ging de
dwaasheid wel over. dacht men
'Lente Ontwaken' is ook al ge
baseerd op een toneelstuk uit
het verleden, zij het dat het hier
om een recenter verleden gaat
het stuk. Frilhlingserwarhen'
van Frank Wedekind. stamt uil
1B91. Het was een voor die tijd
gewaagd stuk. Thema s als
sexualiteit. zelfmoord en abor
tus worden er in aangesneden
De voorstellingen op een rijtje:
ni 10 juni, 20.(Ml uur BOM
venturacollege met 'Min In het
lazarushuis'. Dit ks een beslo
ten voorstelling.
11 en 12 juni. 20.00 uur Stede
lijk Gymnasium met 'lente
Ontwaken'. Kaarten voor de
voorstelling kosten 7,50 gulden
en zijn te krijgen bij Nanneke
Nlx, tel. 890410.
23 juni. 20.15 uur f>e Burg
graaf met 'Prinsheerlijk'. Kaar
ten zijn verkrijgbaar bij de
school, Oppenneimstraat 4.
Volwasacnen betalen 7, 50.
kinderen 5 gulden.