Het verleden als inspiratiebron Inspraak T ZATERDAG 30 MEI 1992 ZATERDAGS BIJVOEGSEL Onze taal David Byrne (New York, 1946) behoort tot de invloedrijkste musici van onze tijd. De Amerikaan leidde tussen 1973 en 1988 de vooruitstre vende rock- en funkband Tal king Heads, schreef muziek voor operaregisseur Bob Wilson en choreografe Twyla Tharp en bracht veel muziek uit de Derde Wereld (hernieuwd) onder de aandacht van het westen. En hij schreef een compositie, The Forest, gebaseerd op het Gilga- mesj-epos. En ja, David Byrne, globetrotter pur sang, maakt ook nog pop muziek. Binnenkort op Pink pop en het Amsterdam Rhythm Festival. john oomkes Het is volop zomer in Holland en prachtig fietsweer. Tot de fijn ste geneugten behoort het rit misch trappen op een via de walkman afge speelde soundtrack, liefst van de hand van David Byrne. Uh-Oh bijvoorbeeld, een plaat vol zonnige muziek, waarop slechts een en kele keer een overdrachtelijk wolkje voor de koperen ploert schuift. Byrne kan prachtige en luchtige songs schrijven en ze toch een ondertoon van drei ging meegeven, of ze bijkleuren met de me lancholie die Carmiggelt zo fantastisch be heerste. Voor je het weet ben je op zo'n bandje om de Haarlemmermeer heenge- fietst. Byrne kan schateren om zo'n beschrijving van zijn meest recente muziek, wa gen zwarte baslijnen funk samenvoegen r luchtige latin blazers en mooie koortjes. „Ik was helemaal niets van plan, hoor. De mu- 'Ik wil me onderdompelen, niet verzuipen' Het is een slijtageproces waarbij oude ge bruiken minder opgelegd pandoer gorden David Byrne: 'Reizen r i innerlijke speurtocht' David zegt dat zijn reis naar andere werel den. zijn gedrag als globetrotter, natuurlijk ook een innerlijke speurtocht heeft opgele verd. „Maar in veel gevallen word je daarbij geholpen door een \Tienden- en kennissen kring. Je doet geen research in je eentje zoals een wetenschapper dat zou doen, maar meer als een reiziger. Ie doet overal navraag of je wel goed zit." ..Je gaat ook op de kennis en ervaring van anderen af en test die aan je eigen belevenis sen. Ie bent op zo n reis dan ook nooit hele maal eenzaam. Ie hebt gidsen om je heen. Zeker als je je verdiept in de religieuze bele ving van een ander volk is het verstandig om mensen in je buurt te hebben die meer we ten dan jij. Ik wil me onderdompelen, niet verzuipen." ..Toen ik op mijn album The Forest me liet leiden door het Gilgamesj Epos, lag mijn in spiratiebron heel ergens anders dan in de Derde Wereld. De Oudheid, het is een oude liefde. Ik denk dat het een restant is van de jaren dat ik studeerde eri ik destijds in mijn drift om muzikant te worden, al het andere maar half in me opnam. Veel later word je dan gewaar wat je hebt laten liggen aan schoons. Opeens heeft zo'n oud epos. zo'n doorleefd verhaal zeggingskracht voor je om dat je zelf ook een loutering doormaakte. Op eens zie je hoe dat epos het verhaal van onze ondergang, van de dreigende apocalyps al duizenden jaren geleden vertelde." „Sommige vocaltracks op The Forest heb ik in een opwelling opgenomen. Als ik emotio neel ben. zing ik anders. Dan kan ik ideeën ophoesten met een intensiteit die ik op ande re momenten niet zelf weet op te roepen. Ik kan mezelf nooit dupliceren. Het epos had dat effect op mij. Ia, het epos verwijst naar Mesopotamié, Urt der Chaldeëen. Het huidi ge Irak. Wat ik ervan weet is al genoeg om te denken dat het gebied helemaal plat gegooid is tijdens de Golfoorlog, of anders in de we ken van rebellie die daarop volgden Er kan niet veel meer overeind staan En dat is dan de wieg van ons leven, onze cultuur." „De opnamen hadden overigens niets met de oorlogshandelingen zelf van doen. Ik was de plaat aan het voltooien, aan het afmixen. toen de eerste bommen vielen. Het hoesje maakte ik wèl toen de olievelden brandden en je helemaal dat beeld van die diabolische afrekening zag." „De muziek is gebaseerd op de romantici van de vorige eeuw. althans mijn idee daar over ik luisterde naar Brahms. Wagner, Bruckner, wie nog meer? De jongens van be gin deze eeujv: Sibelius. Het gekke is dat je de veranderingen die je in de laat negentiende- David Byrne. Globetrotter en invloedrijk musicus ziek die ik schrijf komt er in de regel zo uit als ze op de plaat verschijnt. In dit geval was het voor mijn doen nogal popachtig. Ik denk dat ik die kant van mijn natuur dan te lang heb verwaarloosd." „De plaat Uh-Oh is eigenlijk het indirecte resultaat van mijn terugkeer in de VS na twee. drie jaar Brazilië. In sommige van mijn nieuwe liedjes kijk ik daarom misschien wat scheef aan tegen de rare manier waarop de Amerikaanse samenleving zich ontwikkelt. Zo zing ik bijvoorbeeld over jeugd die in shopping malls, van die overdekte winkelcen tra, rondhangt. Nou zou je kunnen zeggen dat die jeugd in niets verschilt van de jonge ren uit de jaren vijftig die de plaatselijke hamburgerbakker of de pier opzochten, maar ik weet het niet helemaal..." „Ik heb een nichtje dat nu een beetje te oud is om in een mail rond te hangen, maar die dat een paar jaar terug wel deed. Ik weet niet of het iets te maken had met drugs, maar ze jatte wel verschrikkelijk uit winkels. Waar om? Ik weet het niet. Als ik met haar praat krijg ik het idee dat ze dat deed om de dag door te komen, de verveling te breken. Het zal ook wel cultuur zijn. hahaha. Nee, serieus, dat is hoe Amerika er nu in een provincie stadje uitziet." „Misschien word ik wel een ouwe zak als ik me er zorgen over maak. Ik bedoel, je kunt van opgroeiende kinderen niet verwachten dat ze altijd maar keurig hun huiswerk ma ken en thuis rondhangen. Ze moeten ook op elkaar reageren, met leeftijdgenoten die mys tieke band opbouwen die later doorgaat voor je jeugd. Ze moeten hun omgang, hun ge sprekken uitproberen. Maar nu kunnen ze dat alleen nog maar in een winkelcentrum doen." ..Zoals zo vaak als je reist...als je terugkomt ziet je eigen achtertuin er heel vreemd uit Een lijd lang tenminste. Dat heb jij toch ook? Ie gaat op vakantie in een verre uithoek en dan zie je je eigen omgeving en je eigen cul tuurtje als een serie rituelen die je nog niet eerder is opgevallen; gewoon omdat je er normaliter midden in zit. Het is best grappig om een tijdje zo gedesoriënteerd rond te lo pen voordat je terugglijdt in je gewone le ventje en je de gebruikelijke dagelijkse routi ne weer aanvaardt." „Brazilië is een mengeling van de Eerste en de Derde Wereld. Je hebt er stedelijke gebie den als Saö Paolo, Porto Alegre en zoveel an dere grote steden in het zuiden, die behoor lijk geïndustrialiseerd zijn. Ie voelt er je geen moment in de tropen; ze doen aan als grote westerseindustriegebieden." „Hahaha. Ik hoorde dat in Sao Paulo de een na meest toegepaste operatie geen fa celift. maar een lift van de billen is. De eerste zal dan wel hartoperatie zijn geweest, niet? Ja. de Brazilianen zijn nogal geobsedeerd door het achterwerk. Butt-obsessed. Dat zie je daar als nergens anders, Hahaha..." „Hoe het ook zij, andere, grote delen van Brazilië zijn wel degelijk Derde Wereld. Maar dat zou je met evenveel recht tegenwoordig kunnen zeggen over grote delen van mijn land. de Verenigde Staten. Het enige dat je daar soms aan beschaving doet denken is de strakke snelweg die door een afvalhoop loopt, van het ene zakencentrum naar het andere." „Ik heb gelukkig de tijd gehad om echt in Brazilië te kunnen wonen, of moet ik zeggen, het echte Brazi lië. Ik heb maanden in Salvador Bahia (in het noord-westen) ge zeten en daar de volkscultuur Ie ren kennen, ik kon dat combine ren met een opdracht van een tv station om een documentaire te maken over de afro-amerikaanse oer-religie, de cultus Om de an dere nacht bracht ik door in ach terkamertjes en gewijde ruimtes om die rites vast te leggen. Over dag sprak ik uitgebreid met pries ters en het gewone volk, leerde ik hun muziek kennen. Ie kunt zon der twijfel zeggen dat ik er kopje onderging." „Voor iemand uit de midden klasse is de religie er - net als de rk godsdienst in dit land - het milieu waaruit je voortkomt. Ie gaat nog eens per jaar naar een eredienst. En je doet misschien een enkele keer een beroep op een gewijde als je op het punt zou staan om je eigen zaak te beginnen. Bij uitermate moeilijke periodes laat je je rei nigen. of als je een ziekte met je meedraagt die je niet kent, roep je de hulp in van een kruidenspecialist." „De armen leggen hun hele ziel in de riten Ze hebben niks anders, ze raken zich er zelf helemaal in kwijt. De meeste riten worden gekenmerkt door werkeli|k fantastische mu ziek. De performance is bijna altijd geweldig, en de bezieling is werkelijk een bezieling. Ze Ochtends vroeg een gezamenlij dansen urenlang in tran wordt de rite beëindigd ke maaltijd „De mfeste gewijden zijn een beetje bui ten de maatschappij komen te staan. Zo is het gewone volk zich ook gaan concentreren op typisch westerse geneugten: rockmuziek, disco's, tv-soap-opera's, house muziek. Maar hun eigen muzikale beleving vormt nog steeds een link met het Afrikaanse verleden eeuwse maatschappij ziet, pas kunt terugho ren in de muziek die iets later werd geschre ven. De tweede Weense school. Schftnbcrg, Webem." „De mensen doen nu hetzelfde als destijds aan het eind van de eeuw. Ze kijken om. pro beren vast te stellen waar ze zich bevinden. Ze denken dat het verleden een beter per spectief is dan de toekomst. De toekomst ziet er niet meer uit zoals we gewend waren. Vroeger had de toekomst grote mogelijkhe den, verre horizonten, nieuwe kansen Tech nologie, de vooruitgang, nieuw, beter, mooi er. schitterender. De kunst weerspiegelde dat beeld. De hele avant-garde kunst is door drenkt van het besef in een mooie, uitdagen de toekomst De avant-garde is optimistisch over de toekomst Maar in een tijd waarin de mensen Invorgd zijn over wat morgen brengt, hebben ze minder haast om er te ko „Zelfs in de jaren dertig durfden we meer dan nu kijk naar de gebouwen. d«* wol kekrabbers uit die tijd («estroomlijnd. op waarts. hemelbestormend, een duikplank naar de toekomst Ie kijkt er nu nog naar en denkt: die mensen hadden ondanks de moei lijke tijden het idee dat het morgen beter zou gaan (>eloof in de vooruitgang. Het idee: even doorbijten, en dan beter en de religie die daar mee samenhangt." „Wij kennen hetzelfde fenomeen, maar bij ons is de achtergrond van onze rituelen veel meer naar de achtergrond gedrongen. Wij feesten als beesten met carnaval of met oud en nieuw, worden dronken of op zijn minst aangeschoten en kleden ons desnoods zo compleet anders dan normaal dat je over een verkleedpartij kunt spreken. Maar ook die ri te had ooit een sacrale functie en is nu een seculier gebeuren Die versaging zie je op brede schaal ook in Brazilië, en in het alge meen in de hele Derde Wereld, gebeuren. „Mijn leven lijkt te zijn samengebald op een een stuk of twintig zilveren schijfjes. Dat is een rare gedachte, niet? In september komt er een speciale verzameling uil die een beeld geeft van de Talking Heads jaren. Er zitten wat extra demo s bij. opnieuw ingezongen, maar nooit eerder uitgebracht materiaal Je verpakt dan eigenh|k je eigen verleden Vreemd." „Mijn toekomst? Gewoon, verder gaan. Van hier en dan maar door Let's go on." Wie over een paar jaar het boekje Turbotaal' van Jan Kui- tenbrouwer uit 1987 weer eens leest, zal zich lerbazen dat er bijna niets meer van oter is. Het is nu al voor de helft niet actueel meer. Wie het 'Signale ment van nieuwe woorden (Riemer Reinsma) uit 1975 op nieuw leest, verbaast zich ook. Maar dan omdat bijna alles wat daarin staat, ondertussen doodnormaal geworden is. I och gaf Reinsma evenzeer een I tijdsbeeld van de jaren zestig als mJÊL kuitenbrouwer van de jaren tach tig. Ik weet niet waar het verschil door komt. Reinsma is een taalkundige en kuitenbrou wer een amateur, maar dat verklaart me niet genoeg. Hun opzet was verschillend: het 'Sig nalement beschreef nieuwe woorden en in Turbotaal' ging het speciaal om modieus taalgebruik. Maar ik denk dat de echte oor zaak van het verschil dieper zit: ik denk dat de jaren zestig gewoon v eel meer nieuwe woorden opgeleverd hebben dan de penode van de Turbotaal. We zullen intussen nog een hele tijd moeten wachten om dat met ze kerheid te kunnen zeggen. In hft 'signalemfnt' uit 1975 zien we bij voorbeeld 'het voor gezien houden', 'hard maken', klikken' ihet klikt tussen ons), graf tak' (als scheldwoord), 'flipperen', 'miskleun', 'kick' en 'vangrail'. Ie moet er echt zoeken naar een paar woorden die destijds in ge bruik waren en nu al weer verdwenen zijn. Ze zijn er wel. al zijn er niet veel. Bijvoorbeeld 'streaken een woord voor iets dat nu nooit meer gedaan schijnt te worden, namelijk het ineens naakt over straat gaan hollen, bij voorkeur in groepjes van twee of drie Een ander voorbeeld is 'wiebeltax'. dat omschre ven staat als 'tijdelijke verhoging of verlaging van een aantal belastingen Een van de woorden uit de jaren zestig die ondertussen heel gewoon zijn, is 'inspraak Het komt voor in een officieel regeringsstuk uit 1959, de 'tweede nota inzake voorzienin gen ten behoeve van studenten' Daarin stond in 1959 te lezen Reeds de omstandig heid. dat rijksgdden voor deze voorzieningen worden toegekend, maakt voorts een zekere inspraak van de Overheid, die op de beste ding van deze gelden heeft toe te zien. onver mijdelijk'. Het is zeker dat het woord in spraak toen voor de meeste mensen nog niet bekend was er ontstond in een taalkundig tijdschrift. De Nieuwe Taalgids, in 196! en 1962 een discussie over de herkomst van het toen nieuwe woord Of eigenlijk over de nieuwe betekenis, want er was al heel veel langer een woord 'inspraak' met als beteke nis 'het spreken dat tot ons inkomt, hetzij als uiting van een godheid of als stem van bin nen. innerlijke aansporing' Maar zo was het niet gebruikt in die regeringsnota van 1959 In dat regeringsstuk had het al de betekenis die nu gewoon is namelijk 'medezeggen schap' Pas in 1970 kreeg deze betekenis een plaats in de dikke Van Dale. Tooi bij fx uit die discussie in De Nieuwe Taalgids duidelijk, dat 'inspraak' ook in deze toepassing feitelijk veel ouder was Het is al zo tr vinden in c«-n !><mT |f uil I'M. I.in lbo massen, *Vrijheid als levensgevoel' En de draad gaat verder terug. Via onder andere de geschriften van P.Gerbrandy. mirustrr presi dent t ijdens de T«vrede ereldoorlog. kwam men bij de vermoedelijke bedenker van de nieuwe betekenis van 'inspraak', namelijk Jo hannes Cornells Sikkel, die leefde van 1R55 tot 1920. Sikkel was rond de eeuwwisseling een der voormannen van de anti-revolutio naire beweging en een volgeling van Abraham Kuyper Sikkel publiceerde ver schillende boeken over wat toen het sociale vraagstuk' heette, waaronder 'Vakorganisatie naar Christelijke beginselen' (1901) en 'De al- gemeene taak der .ikvereeniging'( 19051 Hij maakte daarbi| onderv heid tussen 'mede zeggenschap' (waar hij tegen was) en 'in spraak' (waar hij voor was). Door deze Sikkel, die je nu in bijna geen enkele encyclopedie meer kunt vinden, is het woord inspraak' een vakterm geworden in anti revolutionaire kringen Dat is zo gebleven totdat het rond 1960 ineens veel algemener gebruikt ging worden Voor de meeste mensen was het Mn m« mv ooft al bestond het dus al zo n halve eeuw

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 39