'U smeert de flying lady in met babyolie' Het recht om zwak te zijn ZATERDAG 30 MEI 1992 ZATERDAGS BIJVOEGSEL Al 73 jaar verzorgt Rolls-Royce opleidingen voor chauffeurs. Dat is een service aan de kopers van een Rolls. Wie zo veel geld vooreen auto kan neertellen, is het adagium, kan zich ook wel een chauffeur 'aanschaffen'. Het uitgangspunt van de fa briek is eenvoudig: lieden die een Rolls kunnen besturen, zijn er genoeg, maar waar vind jé in deze tijd nog een welgemanier de chauffeur? De 5-daagse cursus kost 2.750 gulden (exclusief hotelkosten), een bedragje dat in de meeste gevallen door de werkgever wordt betaald. Een lesgeld van bijna 600 gulden per dag mag voor gewone stervelingen prij zig zijn, een sultan van Brunei ligt daar niet van wakker. Hij stuurde onlangs al zijn 40 Rol ls-chauffeurs op cursus. Maar niet iedereen blijkt de pet van Rolls-chauffeur te passen. Bijna 20 procent zakt voor de examens. Tot de minder for tuinlijken behoorden vorige week ook een aantal journalis ten dat op uitnodiging van Rol ls-Royce de cursus doorliep. 'U neemt dan een doek en begint te poetsen. Als u daarmee klaar bent. smeert u de 'flying lady' (de mascotte op de motorkap; red.) in met babyolie.' FOTO» ABC PRESS Al BEWARE i\ Silent Motor Cars Chauffeurs Rolls-Royce op cursus Bij de fabriekspoort hangt een bordje: 'Pas op. geruisloze auto mobielen'. F.n inderdaad, het uit gestrekte fabrieksterrein van Rolls-Royce in het Noordengelse Crewe is niet geheel onge vaarlijk voor argeloze voetgangers. Tussen de haJIen bewegen z.ich de laatste modellen als sluipmoordenaars over het asfalt; van een Rolls-Royce is alleen het tikken van het klokje hoorbaar. Wat het fabrieksterrein nóg onveiliger mqakt. is de tijdelijke aanwezigheid van een handvol merendeels Franse journalisten. Zij volgen de chauf- feürscursus die Rolls-Royce hier sinds 1919 verzorgt en karren naar hartelust rond'in auto's van driekwart miljoen gulden, zonder verder acht te slaan op de hoog geschoolde arbeiders. De cursus is eigenlijk bedoeld voor heren die van het besturen ener Rolls hun beroep willen ma- keh, maar ook journalisten kun nen er het een en ander van opsteken. Daar zij van nature niet over bijster veel bescha ving beschikken, heeft instructeur Chris Perle twee volle dagen nodig hen enige manieren bij te brengen. De body attitude' is heel belangrijk, legt Perle uit. Wie chauffeur is in een Rolls-Royce, luidt zijn stelling, vervoert gewoonlijk niet de penningmeester van de plaatselijke figuur zaagclub. Vanzelfsprekend draagt een chauffeur een das en een pet. I lij zorgt ervoor dat zijn haar netjes gekamd is, en om zijn haar te kammen gebruikt hij niet de autospiegel. Als spiegels dienen zijn schoenen, die voor dat doel on berispelijk moeten glimmen. Fris Zeker zo belangrijk is de geur van lichaam en adem. ..II neemt geregeld een douche en zorgt ervoor dat u fris ruikt", doceert Perle. „Hoewel u nooit dichter dan twee voet (fil cm) bij uw baas mag komen, ontraden wij u toch de knoflookrijke Franse keuken". De chauffeur moet echter ook weer niet overdrijven. „Stelt u zich voor dat u een dikke wolk goedkope deodorant onder uw oksels hebt gespoten vlak voordat u uw baas bij de luchthaven moet ophalen. Hij is net mét zijn secretaresse aangekomen uit Parijs en heeft enkele geraffirurrde parfums voor haar aan geschaft. Ze wil er in de Rolls nog even aan ruiken, maar al wat zij opsnuift, is uw oksel- lus Een goede chauffeur is discreet, afstande lijk en doof. Als naast hem de geminirokte dochter van de baas zit. wordt hij niet geacht de buitenspiegel aan passagierszijde te ge bruiken. „Uw ogen zouden eens naar haar benen kunnen afdwalen", zegt Perle streng. Indien de wettige echtgenote van de baas be langstellend informeert ntiar de conversatie tussen haar man en diens secretaresse, moet de chauffeur zeggen: „Neemt u mij niet kwa lijk mevrouw, maar ik heb niets gehoord". Zo heeft een chauffeur ook nooit zijn baas afgezet bij een „nachtclub op Picadilly", als de vrouw het reisdoel van de vorige nacht wil weten. Hij heeft hem gewoon afgezet op „Pi cadilly". Perle: „Wij vragen niet van u om te liegen. We willen alleen dat u heel diploma tiek bent". Taktiek Op langere reizen kunnen zich gecompli ceerde situaties voordoen. Ook een chauffeur rnoet soms zijn behoefte doen, maar hoe maakt hij dat duidelijk aan bijvoorbeeld de vrouw van zijn baas die even met de Rolls naar Lands End wil? De beste methode is haar op gezette tijden te vragen: „Zou u wellicht uw neus willen poederen, mevrouw"? Hopelijk zegt zij dan een keer 'ja' en kan de chaulfeur zelf ook even het toilet inglippen. Waar het gaat om gevoelige kwesties als de gang naar het kleinste kamertje, is de woord keus van fundamenteel belang. Perle. zich richtend tot de Fran sen: „Vraag nooit: 'Moet u soms taar het toilet, mevrouw'? F.n al helemaal tiet: 'Sorry, maar kan ik op de doos even een •plintcr uit mijn rug trekken'? Wij adviseren: „Zou u wellicht van de faciliteiten gebruik 'In zekere zin blijft u altijd slaaf heeft de chauffeur de pet op. wanneer niet? En als hij blootshoofd is, onder welke arm draagt hij de pet? De Fransen, die zelf onder hun arm alleen stokbroden dragen, luisteren geboeid. Perle: „Vuistregel is dal u uw pet op heeft als u in de wagen zit, zelfs als u alleen bent. Wanneer u buiten staat te wachten, draagt u ook uw pet. Maar de pet gaat af zo dra de baas in zicht komt. Als u het portier openhoudt met uw rechterhand, klemt u de pet onder uw linkerarm en omgekeerd". Gedragscode Volgende gedragscode: nooit gooit chauffeur zo m ervoor dat het portier een halve inch (1,27 cm) open staat, zodat de lucht die in de wagen wordt samengeperst bij het dichtslaan, kan ontsnap pen. „Daarmee wordt het geluid wat gedempt", legt instructeur geduldig uit. Als hij het portier heeft geslo ten. loopt de chauffeur achter de auto langs naar zijn plaats achter het stuur. Deze traditie dateert nog uit de tijd van de paarden- koets. „De koetsier liep ook laag muggelijkjes". Behalve over de juiste woordkeus en goede manieren moet de chauffeur ook nog over enige rijvaardigheid beschikken. Maar ook hieraan heeft Rolls- Royce gedacht, en elke cursist mag een dag op het circuit en een dag op de openbare weg oefenen - de onderdelen die de journalisten met de grootste geestdrift vervullen. De rijvaardigheid wordt op twee punten getest: stuurkunst en snelheid. Op een par cours is een groot aantal palen opgesteld waar de cursist de limo tussendoor moet stu ren, indien mogelijk zonder deze palen om ver te kegelen. Elke geraakte paal kost hem portier dicht. Hij zorgt vijf strafpunten, terwijl delicten als te ver van an het desbetreffende de stoep parkeren en aan het stuurwiel draai en terwijl de auto stil staat ook Schoenen die dienen y mei mineuvrit (lis spiegels De instructeur willen ma Hoewel het ambt van chauffeur in Engeland hoog staat aangeschreven, heeft het ook zo zijn nadelen. „Sommige chauffeurs mogen op het landgoed wonen van hun baas en ge nieten redelijke salarissen. Maar in zekere zin blijft u altijd een slaaf. U wordt geacht uw bo terhammen buiten de auto te nuttigen en als u de baas bij een vijf sterrenhotel heeft afge zet, zoekt u zelf een goedkope bed and break fast op'. Dan is er de kwestie van de pet. Wanneer worden afgestraft. Slechts twee journalisten, een Belg en uw ver slaggever. slagen voor de test. Nog lastiger is de snelheidstest, die wordt afgenomen op een parcours dat spekglad is gemaakt met milieuvriendelijke olijfolie. een tijdslimiet niet meer dan een kleine minuut boven mogen zitten. Om de situatie zo natuur getrouw mogelijk te maken, neemt op de paarden langs", roept Perle in herinnering. achterbank van de Rolls een functionaris van Uiteraard kan het gebeuren dat zich enige de fabriek plaats die voordurend roept: „Kom op, ik moet de Concorde halen. Je kunt toch wel wat sneller. Druk het gaspedaal in. Druk. druk. druk"! Dat laatste is voor de Franse journalisten, die sowieso al sportief rijden, een tamelijk overbodig verzoek. Alsof zij voetgangers op een zebrapad in het vizier hebben, spuiten zij weg met maximale accelaratie zodat de 2,5 ton zware auto nog voor het bereiken van de eerste bocht in een slip geraakt. „De Fransen zijn beslist de slechtste chauffeurs in Euro pa", zegt Richard Perle misprijzend. verveling van de chauffeur meester maakt als de baas zijn vijf-gangendiner in de Ritz nut tigt. Het is dan niet de bedoeling dat hij dan een kaartje gaat leggen in de dichtsbijzijnde pub. „U neemt dan een doek en begint de 'fly ing lady' (de Rolls-Royce-mascotte op de mo torkap) te poetsen. Elke dag besteedt u daar een half uur aan. En als u daarmee klaar bent, smeert u de flying lady in met babyolie om te voorkomen dat er tijdens het rijden in- sekten aan blijven kleven. Niets is fouter dan een flying lady die verborgen gaat onder een Rolls-Royce, de ko ning onder de auto's. FOTO DIJKSTRA D N K W I J 'Hoe heet je 'Ik heet Johnkomt er heel verle gen door de microfoon. Vertel eens hoe je over jezelf denkt, John'. 'Ik ben...., nou niks eigenlijkniet veel bijzon ders', klinkt het nog zachter dan tevoren. Er volgt een daverend applaus, wat op John het effect van een shot doping heeft. Binnen een paar minuten breekt hij door de muur van zijn sociale angst heen en begint de meest intieme dingen over zichzelf de zaal in te slinge ren. Zijn beloning is een almaar luider applaus. Ik zit de scène met stijgende ver bazing te volgen. Het is zaterdag middag en ik ben al ruim zes uur met zo'n 150 andere mensen op gesloten in een luxueus ingerich te zaal van het Plaza Hotel in New York. We zijn deelnemers aan een EST-weekend. Dat staat voor F.rhard Seminar Training, het handelsmerk van de Califor- nische tweedehands autohande laar Erhard, die op een gegeven moment ontdekte dat er min stens zoveel commercie zat in emotionele labiliteit als in auto mobiliteit. Hij begon het hele as sortiment van psychologische technieken, dat hijzelf jarenlang in de behandelkamers van psy chologen en psychiaters had on dergaan. te verpakken in twee daagse z en aan te bieden a met emotionele problemen. Vooral aan mensen die of weinig tijd, of niet genoeg geduld of geld hebben voor een langdurige be handeling. EST bleek een door slaand succes. Binnen tien jaar waagden meer dan 500.000 Ame rikanen zich er aan. Het was nieuwsgierigheid n het n dat s sdat e mij n i al mij, net als veel collega's, een aantal jaren geleden naar een EST-weekend lokte. Wat mij op viel, waren twee dingen. Aller eerst bleek EST, organisatorisch gezien, uitermate professioneel in elkaar te zitten. Verder komt het, op een welhaast schaamte loze wijze, tegemoet aan een aantal fundamentele psychologi sche behoeften, zoals de behoef te om ergens bij te horen, wat psychologen de affiliatie-behoef te noemen. Een voorbeeld. Op de donder dagavond voorafgaande aan het weekend was er een informatie bijeenkomst in hetzelfde hotel. Ik meldde me bij een uiterst vrien delijke jongeman, gezeten achter een prachtige marmerentafel met verguld onderstel, die me maar één ding vroeg: 'What's your first name?'. Op mijn ant woord schreef hij mijn voornaam in goudkleurige koeieletters op een zwarte vierkante sticker van zeker 10 bij 10 centimeter. Ver volgens plakte hij de sticker op mijn overhemd en zei al wijzend: 'U moet door die deur gaan Ik kwam aan de zijkant een grote zaaJ binnen waar al zo'n honderd mensen zaten. Op het moment dat de deur achter mij dicht zwaaide, draaide de man die voor de groep stond zich naar mij toe en zei (hoewel de afstand moet zijn geweest) via de micro foon in zijn hand: 'Hello René, welcome'. Meteen daarop richtte hij zich tot de groep en zei: 'Say hello to René', waarop de hele begroette alsof ik al jaren de deur bij ze plat liep. Als je je eenzaam en alleen voelt, wat voor nogal wat deelnemers gold, heeft zo'n persoonlijk onthaal een sterk emotionerend effect. Sommige binnenkomers barstten zelfs acuut in tranen uit. Het zo gekweekte groepsgevoel vormt in-EST de basis voor waar het allemaal omdraait, namelijk: die dingen durven te voelen, te zeggen en met of tegenover an deren te doen die-je-altijd-al- had- willen-doen - maar-nooit- durfde. In mijn groep was Patrick C, een schrijver, daar een spre kend voörbeeld van. Van alle deelnemers was hij duidelijk het meest verlegen en hij drukte aanvankelijk bij allerlei groeps- oefeningen ook overduidelijk zijn snor. Op een gegeven moment nodigde een van de trainers hem uit voor de groep te komen en over zichzelf te praten, maar hij weigerde pertinent. Hij werd een uur met rust gelaten, waarna twee trainers hem met een zacht lijntje naar voren lokten. Met ie der een arm om hem heen gesla gen voor de groep staande, kre gen ze Patrick zover dat hij over zichzelf begon te praten. Hij noemde zich een klootzak ('ass hole'), een slecht schrijver die re gelmatig dingen van collega's gapte, die lichamelijk onaantrek kelijk was, een zelfbevrediger, en iemand die andere mensen be slist niet zouden moeten als ze hem werkelijk zouden leren ken nen. Voor ieder negatief ding dat hij over zichzelf zei, begonnen wij te (eigenlijk 'moesten we') applaudiseren. Op een gegeven moment gingen bij Patrick echt alle remmen los en schreeuwde hij iets de zaal in dat de atmos feer volledig deed omslaan: 'Ik ben bang voor mannen, doods bang'. Onmiddellijk greep een van de trainers in. legde de zaal het zwijgen op en vroeg: 'Waar om Patrick? Waarom?' Patrick aarzelde. Toen. met horten en stoten, kwam het hele verhaal er uit. Hofc hij als jochie van vijf, zes jaar herhaaldelijk seksueel mis bruikt was door een veel oudere broer, die hem met de meest ver schrikkelijke dingen dreigde als hij er tegenover anderen maar iets over zou loslaten. Hoe hij op een gegeven moment zichzelf de schuld was gaan geven van het gebeurde. Hoe hij er zijn hele le ven tegen niemand iets over had durven zeggen uit angst dat hij niet geloofd zou worden, dat hij te horen zou krijgen dat seksueel misbruik van jongens helemaal niet voorkomt omdat hij er nooit wat over las of hooFde. Hoe hij er op een gegeven moment aan was gaan twijfelen of zijn herinnerin gen in feite geen produkt van zijn fantasie waren. Hoe hij nog iede re keer als hij noodgedwongen zijn broer ergens tegenkwam een tijdlang volledig van slag was, zich echt lichamelijk misselijk voelde. Patrick eindigde zijn re laas met trillende stem als volgt: 'Er is één ding waar ik op dit mo ment meer dan iets anders bang voor ben. Dat is dat jullie mij niet zullen geloven.' Terwijl hij dat zei, kon je de pijn en de kwets baarheid als het ware zo van zijn gezicht afpakken. De eerstvol gende minuten bleef het doodstil in de zaal. Toen kwamen gelei delijk aan de reacties op gang. Eerst waren het vooral reacties van sympathie en begrip voor Patrick, maar geleidelijk aan be gonnen steeds meer deelnemers hun eigen gekwetsheden en traumas voor het voetlicht te brengen. Het werd bijna een race om de microfoon. Alsof iedereen het gevoel had dat het nu opeens mocht en kon, gewoon onge straft en zonder risico je kwets baarheden en zwakheden aan anderen tonen, en alsof niemand die zeldzame gelegenheid aan zich voorbij wilde laten gaan. Op een gegeven moment werd het voor mijn gevoel bijna bescha mend om er bij aanwezig te zijn. Ik moet toegeven dat ik nog al tijd niet erg van EST-achtige happenings hou. Maar ik moet ook toegeven dat voor veel men sen de mogelijkheid om zich te midden van tal van andere men sen zonder risico gewoon zwak te mogen tonen, iets waar in on ze tijd eigenlijk geen 'plaats' voor is, een keerpunt in hun leven kan betekenen. In ieder geval voor Patrick, die mede geïnspireerd door zijn EST-ervaring een schit terend boek met daarin het the ma seksueel misbruik van een jongetje schreef, waar een al even schitterende film over is ge maakt. Blijkbaar vormt zwakte een goede voedingsbodem voor sterkte, net zoals mest een goede voedingstof voor een roos is. Als je tenminste die zwakheid niet verbergt uit (al dan niet reëele) angst voor afwijzing, misbruik of represailles. Je kan het nog sim peler zeggen: wie nooit zwak is, wordt nooit sterk. RENE DIEKSTRA hoogleraar klinische en gezondheidspsychologie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 38