D 'Ik tover geen wit konijn uit de hoed' De pre-test: top of flop van een tv-programma Sourcy Songfestival is geen geintje meer Rtv show Meer dan 3 miljoen Nederlanders lijden aan vliegangst DINSDAG 26 MEI 1992 Programma 's Jan Bardi over geloofwaardige magie HILVERSUM CARLOS ALLEENE VARA te zie erbazing ank zij Jan Bardi vanaf 30 mei wei wekelijks bij c n - kan er weer mi televisie worden gekeken. Net zoals in de vorige reeks van 'Ongelooflijk, maar Bardi' worden zijn stunts weer door een panel - een bekende Nederlander, een bekende Vla ming en een kijker - nauwlet tend gecontroleerd. Dit keer wordt Bardi geassis teerd door VARA-omroepster Marceline Schopman. „In haar gezelschap gedraag ik me veel minder strak. Maar aanwezig heid tijdens de opnamen had een opvallend positief effect op me. Ze heeft me als het ware verplicht om kleur te bekennen. Bovendien is er van begin af aan actie. Ik open de show met iemand uit de zaal met wie ik een kleine stunt doe. Dat brengt onmiddellijk sfeer. Het pro gramma bestond vroeger uit te veel afzonderlijke onderdeel tjes." Als presentator maakte Jan Bardi vroeger niet veel indruk. Heeft hij het presenteren van een tv-prógramma onderschat? Bardi roert even in zijn kop kof fie. „Voor televisie werken is nog altijd iets anders dan voor een zaal optreden. Het tempo dat je je in een zaal kunt veroor loven is dodelijk voor televisie. Bij de vorige serie dacht ik dat presenteren een fluitje van een cent was. Sinds kort weet ik wel beter." „Ik heb een autoritaire stijl, ik ben iemand die graag zijn idee- en doordrukt. Misschien moet ik mijn verleden nog meer van me afschudden. Na mijn uni versitaire opleiding ben ik gaan werken voor een Amerikaanse multinational waar een bijzon der strakke discipline heerst en ontzettend rationalistisch wordt gewerkt. Vandaar dat ik het bij het begin van 'Ongelooflijk, maar Bardi' vreselijk moeilijk had om me niet al te stijf gedra gen. Ik was toen tegelijk de ra tionele manager en iemand die tovenaar moest spelen." „Illusionist David Copperfield speelt filmrolletjes en moet het hoofdzakelijk van grandioze ef fecten hebben. Paul Daniels daarentegen is vlotter als caba retier dan als goochelaar. Ik prijs mezelf gelukkig dat de mensen geloven in wat ik doe. Dat is de authenticiteit van Jan Bardi. Ais je Copperfield bezig ziet weet je dat hij niets anders dan illusie brengt. En bij Da niels voelt het publiek dat hij een truc uithaalt." Slaapverwekkend Zit er een climax in de opbouw van de nieuwe reeks program ma's? „We hebben ons bij de eerste opname afgevraagd of we met de zware stunts moesten beginnen of niet. Zo n beslis sing is heel belangrijk in een tijd waarin veel aandacht aan kijk cijfers wordt besteed. Uit een zekere voorzichtigheid hebben we de ingrediënten een beetje gevarieerd gehouden. De ene keer is er een kleine, maar op merkelijke stunt, de volgende keer een indrukwekkende en vi sueel sterk uitgewerkte stunt. Daarbij mag je vooral niet uit het oog verliezen dat ik in een bepaalde rol zit. Jan Bardi is géén goochelaar die een wit ko nijn uit een hoge hoed tovert. Ik breng in de eerste plaats magie die voor iedereen geloofwaardig moet overkomen." „Toen ik aan de universiteit begon te studeren kreeg ik het gevoel dat het leven triviaal, grijs en slaapverwekkend is. In die tijd wilde ik dat grijze aspect met een glittersaus aantrekke lijk maken. Uiteindelijk stelt die Reisprogramma Veronica belicht problemen en mogeljke oplossingen Een beetje nerveus staat een groepje mensen met vliegangst klaar in de hal van het Aviodo- me op Schiphol. Hier en daar wordt licht bevend een sigaret opgestoken. Ze hebben zich op gegeven voor de opnamen van de Go Veronica Travel Special 'Van Nee tot 30.000 voet'. Een programma over vliegangst dat aanstaande donderdag wordt uitgezonden. Meer dan drie miljoen Neder landers hebben in meer of min dere mate last van vliegangst. Er zijn twee organisaties die zich met dit probleem bezighouden: Stichting VALK en Transavia. De stichting, een samenwer kingverband tussen de Univer siteit van Leiden en de KLM, be geleidt dagelijks mensen met vliegangst. Transavia organi seert gemiddeld twee maal per maand een cursus van één dag. De vliegangstspecial is samen met deze twee organisaties ge maakt. Anne Cor Groeneveld, gezagvoerder op een Boeing Gerwen, als klinisch psycholoog verbonden aan de Universiteit van loeiden, vlieger en directeur van de Stichting VALK, geven uitleg en stellen mogelijke op lossingen voor. ..Wij geven geen grafieken met doden", zegt Groeneveld, naast vlieger ook docent van de cursus Vliegen met Plezier van Transavia. „Maar ik kan je ver zekeren dat er in Nederland bij de pleziervaart jaarlijks meer doden vallen dan in twintig jaar vliegen." ..En op de Franse autowegen vallen ieder weekeinde meer dan zestig doden", vult Van Gerwen hem aan. „Maar dat weten de mensen vaak al en toch zitten ze met die angst", zegt Groeneveld. „Daar moet je dus wat aan doen." De deelnemers aan de Vero- nicauitzending hebben inmid dels plaats genomen in de vlieg- Meer dan drie miljoen Nederlanders hebben in meer of mindere mate last van vliegangst. tuigstoelen die staan opgesteld in het Aviodome, het lucht vaartmuseum van Schiphol. „Tijdens onze cursussen komt gemiddeld zo'n 99 procent van de mensen van hun vliegangst af', vertelt Groeneveld. „Maar dat percentage zal vandaag niet zo hoog zijn. De mensen zitten nu ook nog eens onder de lam pen I .Ie Bovendien is er niet van tevo ren een praatje met hen ge maakt. „Onze cursisten komen gewoonlijk eerst voor een per soonlijk gesprek waarin we ze allerlei dingen vragen. Vervol gens worden ze in een groep in gedeeld waar ze de meeste kans van slagen hebben", zegt Van Gerwen. „En na de cursus heb ben we dan nog allerlei vormen van nazorg. De bezoekers van de opna men moeten het zonder al die extra zorg doen. Na ieder blok informatie ze krijgen onder meer een film van een vlucht naar Griekenland te zien waarin allerlei zaken over het vliegen worden uitgelegd wordt ge vraagd of ze in een vliegtuig zouden stappen. De deelnemers moeten daartoe rode (nee), oranje (misschien) en groene (ja) vliegtuigjes omhoog steken. Aarzelend gaan hier en daar groene vliegtuigjes omhoog. De rondleiding op het plat form van de luchthaven Schip hol en het bezoek aan een echt vliegtuig werkt verhelderend. Uiteindelijk nodigt de Veronica- redactie vijf van de aanwezigen uit om met hen een vlucht te Steeds meer produkties vooraf door kijkers beoordeeld glitter niets voor. Het is louter illusie, droom en af en toe een stunt. Eigenlijk reageer ik op de dingen op twee manieren: iets is pittig of slaapverwekkend." „Ik doe nu iets waardoor de gemoederen snel verhit raken. Je hebt er geen idee van hoe vaak sommige mensen me vra gen of ik hun gedachten kan ra den. hun dromen kan lezen en of ik toegang tot hun geheugen heb. Dat komt omdat het genre waarin ik me beweeg zowel aan wiskunde, filosofie, religie, psy chologie en metafysica raakt. Vandaar dat Jan Bardi prima voer is voor psychologen." (Ongelooflijk, maar Bardi, aanstaande zaterdag, 17.05 uur, Nederland 2) ARCHIEFFOTO maken. Die reis is in de Go Ve ronica Travel van 8 juni te zien. Alle anderen bergen hun bord jes weer op. Een stuk wijzer zijn ze in ieder geval wel. En voor wie nog niet durft zijn er de cusussen van Groeneveld en Van Gerwen. (Go Veronica Travel Special, donderdag 28 mei, 19.15 uur, Nederland 2) HILVERSUM SUSANNE V Een groepje oudere dames zit gezellig pratend in een kring. Bosjes gele tulpen op tafel en de koffie binnen handbereik. Af en toe klinkt er een dave rend gelach. Wie aan het woord is schuift even naar het puntje van de stoel. Onder werp van het gesprek: een tele visieprogramma. Doel van het gesprek: wat vinden de dames van het programma? Doet de presentator het goed? Is het decor niet te rommelig? Zijn de onderwerpen te saai? En zou u tot het eind blijven kijken? In een tijd waarin alle nieu we produkten van onder tot boven en van voor naar achter worden getest voordat ze op de markt verschijnen, hebben omroepen en programmama kers jarenlang de consument omzeild. Een nieuw televisie programma ging doorgaans zo het scherm op. Na een paar uitzendingen bleek dan wel uit de kijk- en waarderingscijfers of het een flop of een daverend Maar tijden veranderen en ook de omroepen hechten steeds meer belang aan een kijkersmening vooraf. De zoge heten pre test is helemaal in. Bij de afdeling Kwalitatief On derzoek van Kijk- en Luister onderzoek van de NOS worden ieder jaar meer nieuwe en be staande programma's door de consument beoordeeld. Vorig jaar zijn ruim dertig programma's getest en dit jaar zullen dat er zeker tien meer zijn. Enkele jaren geleden wa ren het voornamelijk spelpro- gramma's die werden getest ('Doet-ie 't of doet-ie 't niet' is zelfs verschillende keren door een testpubliek beoordeeld). De laatste tijd zijn het veelal de dramaseries die onder de loep worden genomen. Take Off Volgens Corry Baardwijk, coör dinator van de afdeling, is de komst van RTL 4 in 1989 het laatste zetje geweest dat om roepen nodig hadden. „De die vroeger tus sen de publieke omroepen heerste is nu verschoven naar RTL 4. De omroepen moeten goede programma's brengen om op te kunnen boksen tegen de hoge kijkcijfers van RTL 4." De afdeling Kijk- en Luister onderzoek van de NOS heeft pas in 1988 een speciale afde ling opgezet voor het testen van programma's. Voor die tijd werd incidenteel een nieuw programma van tevoren beke ken door een groepje kijkers. Vaak ging het om de eerste kant en klare aflevering van een serie ofkwis. Volgens project-leider Ellen van Bochove van de afdeling Kwalitatief Onderzoek was het meestal moeilijk om program ma's nog te veranderen. „Ve ronica heeft hier bij voorbeeld de Nederlandse serie 'Take Off, over het wel en wee bij een vliegtuigmaatschappij, la ten testen. De serie werd heel slecht gevonden, maar Veroni ca had al een aantal afleverin gen gemaakt en heeft die zon der aanpassingen uitgezon den", aldus Van Bochove. Ta ke Off bleek inderdaad een flop en verdween snel van het scherm. Volgens Corry Baardwijk maken alle omroepen gebruik van de pre-testen. „De één weliswaar wat meer dan de an der. De VPRO zien we hier bij na nooit. Maar die omroep heeft niet het doel om pro gramma's te maken die bij een breed publiek in de smaak moeten vallen. De VARA daar entegen is een oude trouwe klant." Spontaan De programmamakers zitten tijdens de test soms met het klamme zweet in de handen naar de reacties van het pu bliek te kijken. Via de video kunnen zij in een kamer naast de testruimte het publiek vol gen. Baardwijk: „De deelne mers weten dat ze gefilmd worden, dus zal hun kijkgedrag niet honderd procent spon taan zijn. Ze zijn speciaal voor de test naar Hilversum geko men en vinden dan dat ze seri eus moeten blijven kijken naar het programma. Thuis waren ze misschien al lang weggelo pen. We hebben hier maar één keer meegemaakt dat een pro gramma zö saai was dat een man in slaap viel. De rest ging naar het toilet of begon met de rug naar het scherm met elkaar te kletsen." De NOS-afdeling heeft in middels een bestand van zo'n 2.500 testkijkers opgebouwd. Ellen van Bochove: „Dat zijn mensen uit alle lagen van de bevolking. De meesten vinden het hartstikke leuk om deel te nemen aan de testen. Mensen vinden het wel interessant dat ze iets mogen vertellen over een programma dat nog niet op tv is." In Amerika waar alle televi sieprogramma's al jarenlang worden getest, zijn de pro grammamakers vaak absoluut niet onder de indruk van een negatief resultaat. De test wordt al snel afgewimpeld als onbetrouwbaar. Het is een ma nier om redelijk te bepalen welke doelgroep je met het programma kunt bereiken, zeggen de Amerikaanse om- roepdirecteuren. Het onbe trouwbare van de tests zit vol gens hen vooral in het feit dat het testpubliek gedwongen zit te kijken. Thuis waren ze mis schien allang gaan zappen. Corry Baardwijk herkent dat bezwaar. „Natuurlijk zit het gevaar erin dat mensen hier geconcentreerder kijken dan thuis, maar door na afloop heel uitgebreid met de mensen over het programma verder te praten, kun je een hoop te we ten komen en aardig meten hoe goed ze hun aandacht er bij houden." .Daarbij kijken we ook welke programma's straks tegelijker tijd op de andere netten wor den uitgezonden. We vragen het publiek voor welk pro gramma ze dan zouden kiezen. De pre-testen zijn wel degelijk betrouwbaar. We hebben nog nooit meegemaakt dat een programma dat hier goed uit de bus kwam, op de buis flop- AMSTELVEEN GPO Het door Holland Casino gesponsorde Grote Sourcy Songfestival gaat z'n twee de jaar in. En gezien de reacties is het festival een blijvertje. Dat ligt - behalve aan een goedgeoliede reclamecampag ne - vooral aan het hoge artistieke peil van de deelnemers. Inmiddels zijn overal in het land in cafés voorronden gehouden. De finale van het festival wordt in september uitgezonden via RTL 4. Zodat we allemaal kunnen be oordelen wie we het beste vinden: An- gelique Steijaart, Danielle Rietveld. Alf- ons Marbel of Peter Sips. Nog zijn ze onbekend, maar dat gaat veranderen, voorspelt de jury onder aanvoering van Tonny Eyk. Wij praatten alvast met twee van hen: Marbel en Sips. Alfons Marbel, geboren en getogen Amsterdammer, verkeert al geruime tijd in 'het schnabbelcircuit.' Hij zingt de sterren van de hemel en allemaal in het Engels. Waarom dan ingeschreven voor een festival van Nederlandse liedjes? Alfons: „Het is als een geintje begon nen. De inschrijving liep via de horeca. Nu treed ik al tien jaar af en toe op in het Amsterdams café De Waterloo en de eigenaresse zei: 'Ie moet eens meedoen aan dat nieuwe festival.' Ik dacht: Waar om niet, doe ik die mensen ook een ple zier. Toen heb ik in tien minuten tijd een vertaling gemaakt op Love on the Rocks van Neil Diamond. Laat ik nou worden uitgekozen voor de halve finale. En ik. nog niets in de gaten, dacht: dat is weer een van die talentenjachten, maar het bleek zö professioneel te zijn geor ganiseerd dat opeens tot me doordrong: dit is geen geintje meer." „Ik denk dat ik het een beetje kan be oordelen. Ik heb in totaal aan zo'n vijf entwintig talentenjachten meegedaan. Maar ik ben er mee opgehouden, vooral omdat het vaak zo krakkemikkig is ge organiseerd. Ik heb heel wat keren ge- ar als het op prijzen uitke ren aankomt, blijken je gouden bergen te zijn beloofd. Hoeveel keer ik al de we reld rond had kunnen zijn. hoeveel pla ten ik al had kunnen maken. Nooit iets van terecht gekomen. Zo'n festival is goed voor de naam van de zaak die het organiseert en als het feest over is is de kous af. Maar dit keer was het allemaal anders, alles klopte. En ik werd zelfs een beetje zenuwachtig." Mooie taal Peter Sips vertelt een ander verhaal, al vertoont het overeenkomst met dat van Marbel. Ook hij is 'uit een geintje' aan het Sourcy Songfestival begonnen. Sips werkt, zelfstandig, in het reclamevak en wil dat vooral zo houden. „Ik hoef niet zo nodig op te treden, alle theatertjes af." Maar wel zou hij graag teksten schrijven voor anderen. In het Neder lands, want dat vindt hij een mooie taal, waarin nog een hoop mooie liedteksten te schrijven zijn. Sips drong tot de finale door in de ca tegorie luisterlied met een zelfgeschre ven Jjedje met als titel 'De letter Q'. Het was niet het eerste liedje dat hij schreef. „In feite schrijf en speel ik al sinds ik twaalf ben. Toen zat ik op school, in Rotterdam in het bandje The Climbers'. We speelden repertoire van The Shadows. Later is daarvoor in de plaats werk van The Eagles gekomen. Maar gaandeweg ben ik steeds solistischer gaan werken, heb gitaarles genomen, elf jaar lang. Toen ben ik ook begonnen zelf liedjes te schrijven, voor kindermu sicals. voor cabaret." „Ik hou van taal. En ik heb heel lang bijna alleen maar lelijke dingen in het Nederlands gehoord: 'Ik hou van jou. ik blijf je trouw. Ik heb sterk de indruk dat de Nederlandse muziek in handen is ge komen van mensen die niet verder zijn gekomen dan eenvoudig rijmen. Geluk kig hebben groepen zoals Doe Maar en Het Goede Doel me weer enige hoop gegeven." STRIPS BOLLEBOOM

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10