'Nu zie je hoe mooi ze zijn Het dubbeltalent: wat is er nu eigenlijk zo bijzonder? Leven en dood van mus tot mens Cultuur&Kunst Computer verdeelt kaarten VRIJDAG 22 ME11992 redactie «ceesvanhoore* Bezoekersrecord Lisztconcours utrecht Het derde Internationaal Franz Liszt Pianoconcours 1992 gaat zijn eindfase in: de finale wordt vanavond en morgen avond gehouden in het Utrechtse muziekcentrum Vredenburg. De kandidaten van vanavond zijn (in volgorde): Zbigniew Raubo uit Polen, Naoyo Seino uit Japan en Sergey Pashkevich uit Rus land. Morgenavond treden op: Evelina Borbély (Rusland), Tho mas Haberlah (Duitsland) en Evelina Vorontzova (Rusland). Elke finalist zal een groot werk met orkest van de naamgever van het concours moeten spelen, alsmede een grote parafrase van een Verdi- of Wagner-opera. Het Radio Symfonie Orkest staat op beide avonden onder leiding van Jan Stulen. De NOS zal op Ra dio 4 en Nederland 3 rechtstreeks uitzendingen verzorgen. Ruim 6700 belangstellenden hebben de beide voorronden en halve fi nale van het derde Liszt-concours al bijgewoond. Een nieuw be zoekersrecord. Open huis popmuzikanten leiden «Ter gelegenheid van de 'Dag van de Muziek' is er mor gen open huis bij de Leidse Vereniging van Popmuzikanten. Alle muziekliefhebbers kunnen in het Verenigingsgebouw M 123 aan de Middelstegracht een kijkje nemen. Het programma vanaf 11.00 uur bestaat onder meer uit een popworkshop, een gitaar- clinic door Chris Koenen, en een repetitie van de band Barefoot Rabbit. In de geluidsstudio worden demonstraties van opnamen gegeven. De dag wordt feestelijk besloten met een pop-demon stratie van As The Eye. Open dag 'De Zonneboom' leiden Vrijkunstzinnig Centrum De Zonneboom houdt morgen een open dag. Van 11.00 tot 16.00 uur is er een tentoonstelling van werk van het afgelopen jaar. De open dag wordt gehouden in De Laat de Kanterstraat 5. Tevens is er gelegenheid een be zoek te brengen aan de smederij op de Oude Varkenmarkt 4. Concert kamerkoor Hathor leiden Het kamerkoor Hathor onder leiding van Marchien Leo pold geeft zondag een concert in de Lokhorstkerk. Het koor zingt werken van Byrd, Purcell, Walmisley, Vaughan Williams. Medewerking verlenen: Margreet van Schie (blokfluit) en Anton Doornhein (orgel). Aanvang 15.00 uur, Pieterskerkstraat 1. Aquarellen Nellie van der Meijden leiderdorp» Tot en met 1 juli zijn in verpleeghuis Leythenrode aquarellen van Nellie van der Meijden te zien. Openingstijden: dagelijks van 10.00 tot 22.00 uur. Cursistenexpositie Dever sassenheim De Vrije Academie Dever in Sassenheim sluit het twaalfde lesseizoen af met een grote overzichtstentoonstelling van werk van cursisten. In drie lokalen-zijn aquarellen, oliever ven, gouaches, pentekeningen en acrylschilderijen te zien, als mede een aantal beeldhouwwerken. De tentoonstelling, in het gebouw van de Vrije Academie Dever, Wilhelminalaan 22, Sas senheim, is van 31 mei tot en met 8 juni te bezichtigen. Ope ningstijden: maandag t/m vrijdag 14.00-17.00 uur en 19.00- 21.00 uur. Zaterdag en zondag en tweede Pinksterdag is de Aca demie van 14.00 tot 17.00 uur geopend. Atelier medium 4 sassenheim Een groep van vier Sassenheimse kunstenaars, 'Ate lier medium 4', exposeert tot 26 juni in het gemeentehuis in Sas senheim. Tekeningen en schilderijen van Bobbie van Venetiën, Margreet Maas, Marjo Go en Willij-An van Gooi zijn tijdens ope ningsuren te bezichtigen. De nieuwe programmagids voor het theaterseizoen '92-'93 glijdt in de loop van de volgende week in 42.000 brievenbussen in Alphen en omstreken. Behal ve dat er meer voorstellingen komen, wordt er ook een ander verdeelsysteem gehanteerd. Mensen die kiezen voor een abonnement met populaire voorstellingen hoeven niet meer meteen de bon in te sturen. In plaats van het principe 'wie het eerst komt, die het eerst maalt', gaat het Parktheater de kaarten voor de populaire voorstellin gen nu met behulp van een in genieus computersysteem ver delen. Teveel mensen moesten in het verleden worden teleurge steld. Voor sommige voorstel lingen kwamen meer dan drie keer zoveel aanmeldingen bin nen als de 250 plaatsen die het theater rijk is. Door het compu terprogramma is het niet meer mogelijk dat de een acht voor stellingen van zijn eerste keuze kan zien en de ander niet één. Directeur Jansen van de stichting Parktheater, die giste ren het eerste exemplaar van de programmagids aan de wethou der van cultuur G. Brussen overhandigde, heeft over be langstelling dus niet te klagen. Hij vindt daarom dat het aantal voorstellingen moet worden uit gebreid. In het seizoen '93-'94 wil hij 120 voorstellingen op het programma hebben. Dat is bij na een verdubbeling vergeleken met de 70 van het komende sei- Aan de invulling van het pro gramma wil het Parktheater niet zoveel veranderen. Ook voor het komend seizoen houdt het vast aan het principe van een zo breed mogelijk aanbod vast. Doordat het Parktheater nog steeds het enige theater in Alp hen is - het 'Zeemantheater' laat nog steeds op zich wachten - moet het ook voorstellingen die eigenlijk voor een grotere zaal zijn bedoeld, herbergen. Het Parktheater handhaaft ook de zogeheten tientjesvoor stellingen. Welke voorstellingen dat worden, is nog onbekend. Deze serie wordt pas op het laatst geprogrammeerd, om het actuele karakter ervan te bewa- RMO zet verzameling 'bronzenin het zonnetje Etruskische jongen met eend. Italië (Montecchio), vijfde e Christus. Hoogte 32.5 cm. Brons, een mengsel van koper en tin, wordt al 5000 jaar voor het maken van kunstvoorwerpen gebruikt: al in de vroege oudheid ontdekte men dat het daarvoor een ide aal materiaal was. Alle grote culturen in Egypte, het na bije Oosten, Griekenland en Rome maakten dan ook ruimschoots gebruik van brons. Het Rijks Museum van Oudheden (RMO) heeft in zijn 170 jarig bestaan een col lectie van meer dan 1000 'bronzen' opgebouwd. Dat daar wondertjes van schoonheid bij zitten, blijkt uit de ten toonstelling 'Brons uit de Oudheid', die vanaf vandaag in het RMO is te zien. Voorwerpen uit het oude Egypte, het Nabije Oosten, de klassieke wereld en provinciaal- Romeins Nederland uit uiteen lopende periodes tussen 3000 voor chr. en 300 ema, staan op de tentoonstelling schijnbaar achteloos door elkaar. Een prachtig everzwijn dat rond 525 voor chr. in Italië is gemaakt, staat bij voorbeeld vrolijk naast een paardje uit Noordwcst-lran uit 1000 voor chr. Toch zijn de voorwerpen niet echt lukraak in de vitrines gezet. Er is een indeling in vier catego rieën gemaakt: het openbare le ven (monumenten en militaire voorwerpen), het dagelijks le ven, het religieuze leven, plus twee vitrines met vervalsingen. Die laatste categorie móest er van Akkermans bij. „Want juist bij de vervalsingen zitten hele mooie exemplaren." Slechts twee grotere beelden staan buiten vitrines. Ze stellen allebei de Egyptische koning van het dodenrijk, Osiris, voor. Een van de twee beelden marjolein van rotterdam Met de tentoonstelling heeft het museum geen enkele andere bedoeling dan laten zien dat die bronzen zo mooi zijn. „De ten toonstelling heeft geen opvoed kundig doel", zegt conservator Peter Akkermans, „Je hoeft er niet heen om iets te leren over een cultuur of een stijl. Het is de bedoeling dat je puur van de schoonheid van de beeldjes ge niet." De tentoonstelling bestaat daarom uit alleen maar figura tieve bronzen, afbeeldingen van mensen, dieren en goden. „Want die zijn naar het leven gemaakt en gewoon het mooist. Vooral de religieuze beelden hebben vaak prachtige vormen en kleuren. Op de geschenken aan de goden, het ceremonieel gerei en de afbeeldingen van die goden zelf deed men duide lijk het meest zijn best. En die zie je dus op de tentoonstelling goed", licht de^ restaureerd. het andere nog niet. Samen staan ze op een ronddraaiende schijf, waardoor ze in en uit het licht draaien. Zonnetje Veel van de 270 tentoongestelde voorwerpen staan normaal ook in het museum, maai vallen dan niet zo op. Ze zijn vrij klein en worden door grotere stukken verdrongen. Bovendien is de collectie bronzen van het RMO onlangs opgeknapt. Daardoor zijn veel stukken nu in topcon ditie, wat voor het museum ook een reden was om ze eens in het zonnetje te zetten. i ge- Dat zonnetje moet t| letterlijk worden opgevat. De 28 vitrines worden allemaal door bijzonder kleine halogeen spot jes verlicht, waardoor het net lijkt of het zonlicht langs de voorwerpen glijdt. Het is een fraai gezicht. ,.De bron/en ItD- men zo het best tot hun recht. Nu de je pea et hl hoe mooi ze zijn", zegt Peter Akkermans dan ook tevreden. Het museum Is geopend van dinsdag tot en met zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur en op zondag van 12.00 tot 17.00 uur. 'Brons uit de Oudheid' 1» tot 5 oktober te zien. Naar aan leiding van de tentoonstelling heeft het RMO een hoek uitge geven, dat ook 'Brons uit de Oudheid' heet, en waar veel aanvullende informatie in staat. Het kost fl. 27,50. ARNHEM Het GELDERS OR KEST is bereid te fuseren met het huidige Forum Filharmo nisch, maar wel onder bepaalde voorwaarden. Zo zal minister d'Ancona de voorgestelde sub sidie aan het nieuwe orkest (13,2 miljoen gulden) moeten verhogen met minimaal 1,5 mil joen. Daarnaast zal het uit 145 musici bestaande orkest Arn hem als standplaats moeten krijgen. Het nieuwe ensemble gaat zowel symfonische concer ten (135) in Oost-Nederland verzorgen als begeleidingen van de reisopera (vijf produkties per jaar), die in Enschede wordt ge vestigd. P.C. Hooftprijs uitgereikt aan Anton Koolhaas In het Letterkundig Museum in Den Haag is gisteren de P.C. Hooftprijs 1992 voor Letterkun de uitgereikt aan Anton Kool haas (79). 'De vreemde eend in de bijt van de Nederlandse let teren' kreeg de literaire prijs, bonden van 75.000 gulden toe gekend voor zijn verhalend pro za. De jury bestond uit Kees Fens, Ton Anbeek, Kester Fre- riks, Charlotte Mutsears en Piet Calis. Juryvoorzitter Kees Fens roemde het proza van Koolhaas dat volgens de jury „een onge woon lyrische kracht heeft. Zijn dierenverhalen zijn uniek in de Nederlandse, en in de wereld literatuur." De in 1912 in Utrecht gebo ren schrijver is vooral bekend geworden om zijn verhalen en romans waarin buitengewoon 'menselijke' dieren de hoofdrol vervullen. „Voertuigen van emoties", zo noemde hij zijn dieren weieens. „Wanneer we zijn oeuvre als eenheid be schouwen dan kunnen we vast stellen dat zijn personages, mensen en dieren, hetzelfde lot delen", aldus Fens. „Die vast stelling kan tot de conclusie lei den dat Koolhaas' werk maar één onderwerp heeft: het leven. En daarnaast natuurlijk die vorm van leven die de dood is. Leven en dood van mus tot mens." Naast zijn dierenverhalen heeft Koolhaas ook een niet af latende stroom andere publika- ties geproduceerd: novellen, ro mans, toneelstukken, filmsce nario's en zelfs een ballet. Van zijn romans is Vanwege een te re huid' (1974, bekroond met de Multatuliprijs) de bekendste. 'De nagel achter het behang' (1973) werd bij het grote pu bliek bekend als film van Bert Haanstra, 'Dokter Pulder zaait papavers', met Kees Brusse en Dora van der Groen in de hoofdrollen. Ook de bekende Haanstra-film 'Bij de beesten af is gemaakt naar een scenario van Koolhaas. Schrijver Anton Koolhaas kreeg de prijs waaraan een geldbedrag is verbonden van 75.000 gulden, uit handen van mr.LJ. Pieters, voorzitter van de Stichting P.C Hooftprijs voor de Letterkunde. foto anp gouda hans lutz Dubbeltalenten fascineren mensen. Misschien dat dit is, omdat ze een vleug herinnering oproepen aan de 'homo univer salis', de in alle takken van we tenschap en kunst uitblinkende mens, waarvoor in deze tijd van overspecialisatie geen ruimte meer is. Ze zfjn er nog wel, de mannen en vrouwen die behalve in hun eigen vak ook op andere terrei nen de aandacht trekken door zich integer en met kennis van zaken te manifesteren, maar zelfs hun terreinen zijn beperkt. Universeel is geen mens meer; wie er naar streeft wordt al snel een 'all-rounder' genoemd en dat betekent voor velen, dat-ie van alles wéinig en van niets véél weet. Het meervoudig ta lent is een uitstervend soort. Dus de relatief weinigen, die op meer dan één terrein presteren, kunnen rekenen op bewonde ring. Wellicht dat dit de reden is geweest voor het pr-bureau Van Dantzig Lichtenveldt om t.g.v het vijfjarig bestaan een ten toonstelling van dubbeltalenten te organiseren. Deze is tot en met 2 augustus te zien in het Catharina Gasthuis te Gouda, de stad waar het bureau is ge vestigd. De keuze van de kunstenaars is niet op de eerste plaats ge richt geweest op het bij elkaar brengen van bekende namen. Het ging er de samenstelster van de tentoonstelling, Marisa Melcher, vooral om kunstenaars te vinden die bereid waren te vertellen hoe ze met hun talen ten omgaan, kiezen. Dat ge beurt op de tentoonstelling door de catalogusteksten naast de geëxposeerde werken te han gen. Daarin laten de kunste naars hun gedachten gaan over vragen als: moet ie wel kiezen; inspireren of prikkelen talenten elkaar; is het één belangrijker dan het andere. Scheiding Voor Moniek Toebosch en Hans van Manen bij voorbeeld is er duidelijk sprake van een schei ding: als hun bezigheden als muzikante en actrice of als cho reograaf hen boven het hoofd groeien trekken ze zich terug in schilderen en fotografie. Ge scheiden zijn ook voor Jan Wol kers schrijven en schilderen. In zijn schilderijen is het illustra tieve voor hem uit den boze, terwijl schilderachtige beschrij vingen in zijn literaire werk zel den voorkomen. Voor sommigen is hun veel zijdigheid geintegreerd in één min of meer samenhangende Expositie 'Keuzemomenten van dubbeltalenten'Table a Changef van Moniek Toebosch. presentatie. t)at geldt bij voor beeld Alex Vermeulen, die ob jecten, tekeningen, gemonteer de foto's en verhalen samen voegt tot een 'filmboek' dat de lezende en kijkende consument een verhaal voortovert. Samenhang is er ook voor jan Cremer, die 'schrijft zoals hij schildert', zoals hii zegt. Wat niet wegneemt, dat beide activi teiten in de tijd van elkaar afge zonderd worden. Dat is ook net geval bij kunstenaars als de fil mer Frans Zwartjes, die zijn film-activiteiten en zijn schilde ren vindt passen in één grote organisatie of voor de drummer Wim Janssen, die zo lang de zon schijnt schildert en 's avonds drumt. Veel duidelijker nog is de on derlinge beïnvloeding in het ge val van Hugo Claus, die de di versiteit van zijn schrijfstijlen lijkt te herhalen in zijn beeldend werk. Bindend clement bij Her man Brood, Wim T. Schippers cn gitarist Peter Klashorst is het publick: zij ervaren de aanwe zigheid van publiek hij de uitin gen van hun diverse talenten als stimulerend; het geeft, zoals Klashorst zegt, 'een nieuwe di mensie aan de kunst'. Bezienswaardig Een nieuwe dimensie aan de kunst? Dat moge zo zijn voor de kunstenaar, aan de tentoonge stelde werken is dat eerlijk ge zegd niet af te zien. Het is ge woon een bezienswaardige ex positie, met interessante kunst werken. Maar niet een tentoon stelling die een nieuwe visie op levert op het beeldend talent van de betrokkenen. Het meest interessant van de expositie is de catalogus, waarin de kunstenaars iets zeggen ohm hun 'dubbeltalent'. Maar zelfs die mededelingen leveren geen opzienbarende gezichtspunten voor allen fs dat dubbeltalent ei gewoon. Niemand heeft het et moeilijk mee; voor iedereen is het vanzelfsprekend. En dat is wellicht de enige verrassing van de icntoonstêi ling: wat is er zo bijzonder aan een dubbeltalent? Keuzemomenten van dub beltalenten Is tc zien In het Ca tharine Gasthuis, Oost haven. Gouda; open: ma t?m za 10-17 uur, zondag 12-17 uur. Tot cn met 2 a

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 13