Grove verfilming van verfijnd boek Cultuur&Kunst Films Havoscholier speelt de jonge Rudi van Dantzig Een vrolijke film over een serieus onderwerp Klein vrouwtje steelt show van Stallone DONDERDAG 21 ME11992 'Een heel extreme, emotionele rol' Maarten Smit probeert zo nor maal mogelijk te blijven, maar moeite kost dat natuurlijk wel: de 15-jarige Groninger havo scholier volgde nog geen half jaar lessen bij de plaatselijke Vooropleiding Theater of hij stond al op de set van een heu se bioscoopfilm. In een hoofd rol van "Voor een verloren sol daat' welteverstaan. Op verzoek van regisseur Roeland Kerbosch en de ouders van Maarten Smit vindt het ge sprek met de kersverse filmac teur plaats in aanwezigheid van Josja Hamann, de oprichter en leider van de Groninger Voor opleiding Theater. Hamann was ook aanwezig bij de opnamen, als 'dialogue coach' zoals Maar ten Smit in zijn beste Engels on langs bij Sonja meldde, tot hila riteit van het publiek. 'Ontieglijk gaaf vindt Maar ten 't toen hij hoorde dat hij de hoofdrol gekregen had, een eer die hij naar later bleek mede te danken had aan Rudi van Dant zig zelf die videobanden met kandidaten voor de hoofdrol had bekeken. Maarten Smit als de jonge Van Dantzig. foto gpd De ware aard van de verras sing drong aanvankelijk nauwe lijks tot Smit door. De jeugdige acteur: „Pas toen ik de film voor het eerst zag, besefte ik een beetje wat er gebeurd was, dat het een echte hoofdrol was." Smit en zijn ouders zeiden overigens niet direct ja toen de hoofdrol werd aangeboden. De tamelijk explicitete seksualiteit in de autobiografische roman van Van Dantzig schrok hen af. Smit: „Ik had gehoord wat voor boek het was en dacht: dat zal wat wezen! Ik schrok er wel een beetje van. En als ik letterlijk had moeten spelen wat er in het boek beschreven staat, dan weet ik niet of ik het wel gedaan had. En ik denk ook niet dat mijn ouders dat goed gevonden hadden. Maar Roeland Ker bosch heeft ons toen gerust ge steld, dat het meeste gesugge reerd zou worden en dat het niet te grof zou worden." Toen het jawoord eenmaal gegeven was, ging Maarten Smit met Josja Hamann aan de slag om de rol onder de knie te krij gen. Smit: „Ik moest uitpluizen wie dat jongetje was, ik moest zijn gevoelens door krijgen." Met het karakter van de rol had hij verder niet veel moeite. De acteur: „Ik vond het juist een heel leuke rol, heel emotioneel, extreem toch ook wel, maar het is juist leuk je daar in te verdie pen." Zijn omgeving reageert overi gens niet altijd even volwassen op de duidelijke homoseksuele geaardheid van zijn personage. Smit: „Er zijn mensen die lullig doen, die identificeren je met zo'n homorol. Die gaan roepen dat ze het altijd wel van je ge dacht hadden. Echt lastig vind ik dat niet, hoor" Kerbosch schiet clichébeelden in Voor een verloren soldaat Das Schreckliche Madchen OVERZICHT WILFRED SIMONS Das Schreckliche Madchen, vr. 22/5 t/m ma. 25/5, 20.00 en 22.15 uur in het Kijk- huis, Vrouwenkerksteeg, Leiden. Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen, Lido- Het Kijkhuis vertoont volgende week Das Schreckliche Mcidchen van Michael Verhoeyen. Deze Duitse regisseur heeft al een lange staat van dienst; in 1983 had hij groot succes met het se rieuze verzetsdrama Die Weisse Rose. De hoofdpersoon van die film, Lena Stolze, schittert nu in Das Schreckliche Madchen als Anja Rosmus, een lief, ijverig, katholiek Beiers meisje. Anja staat bekend als een 'zeer lovenswaardige' leerlinge, die de proefwerkopgaven tevoren in mag zien, omdat haar ouders allebei docent zijn en omdat haar oom een vooraanstaande geestelijke in het bisdom is. In 1976 schrijft zij voor een Europese opstelwedstrijd een verhaal over 'Vrijheid in Euro pa'. Moeilijk is dat niet, alleen bij 'Griekenland' heeft zij wat problemen: daar is in dat jaar nog het kolonelsregime aan de macht. De leraar helpt haar echter door te suggereren dat Griekenland 'de bakermat van onze democratie' is. Met dit op stel wint Anja de eerst de prijs en het hele stadje is trots op de ze slimme burgeres. Anja krijgt de smaak te pak ken en besluit om een volgend opstel te schrijven over 'Mijn stad tijdens het Derde Rijk.' Na- ief als ze is, verwacht ze niets dan heldendaden van haar stadgenoten. Vooral de voor aanstaande rol van de katholie ke kerk tegen de nazi-terreur wil ze nadrukkelijk belichten. Jeroen Krabbe heft de ar men en zegt op geëxalteer de toon dat hij op zoek is naar een expressie van het begrip 'bevrijding'. De lo catie is een balletzaal, het jaar 1980, Krabbe speelt een choreograaf op zoek naar zijn herinneringen. RECENSIE JOS DE PUTTER Voor een verloren soldaat Regie Roeland Kerbosch Te zien: in Movies Amsterdam, Tuschinski Amsterdam. Die herinneringen basis voor een dansstuk legenheid van de huldiging ge- Dit keer krijgt Anja niet veel medewerking van haar stadge noten. De archivaris doet alle mogelijke moeite om de archie ven voor haar gesloten te hou den. Als Anja na jarenlange moeite en zelfs een rechtszaak uiteindelijk toch de gewraakte stukken te lezen krijgt, blijkt de stad niet zo heldhaftig te zijn geweest: er was een concentra- tiekanmp en verschillende gees telijken blijken joden te hebben aangegeven. Als dit bekend geworden is, keert de stad zich tegen de voormalige voorbeeldige leer linge; ze wordt bedreigd, stenen en bommen vliegen door de ra men naar binnen en de pers be gint een hetze tegen haar... Das Schreckliche Madchen is een vrolijke film over een seri eus onderwerp. Verhoeven heeft een frisse, losse vorm voor de film gekozen en benadert het onderwerp alsof het een sprookje is. Toch wordt de wer kelijkheid niet losgelaten; de ondertoon blijft serieus. Lena Stolze speelt de rol van Anja Rosmus voortreffelijk. Ze weet het juiste midden te houden tussen dromerige argeloosheid enerzijds en scherpzinnigheid en vastberadenheid anderzijds. In het Lido-theater is nog steeds Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen te zien. Met deze film toonde Walt Disney in 1937 aan, dat een tekenfilm niets minder hoeft te zijn dan een ge wone film. Om zijn ideaal wer kelijkheid te doen worden, ver zamelde hij een grote groep schrijvers, tekenaars en compo nisten om zich heen. Ongeloof lijk veel energie werd besteed aan de animatie: het vermogen om de figuurtjes levensecht te laten bewegen. Het resultaat is na 45 jaar nog steeds de moeite waard. Canadese soldaten die Neder land bevrijdden. Genoemde scène is een verwijzing naar choreograaf Rudi van Dantzig, auteur van de (autobiografi sche) roman Voor een verloren soldaat, die nu is verfilmd door Roeland Kerbosch. Van Dantzigs boek, over zijn puberteit in een pleeggezin tij dens de oorlogsjaren, werd door de literaire kritiek goed ontvan gen. Men prees de auteur om het gevoel voor detail en de subtiliteit waarmee hij zijn jon gensjaren op een Fries onder duikadres had beschreven. Die subtiliteit is in de film he laas ver te zoeken. Hoewel re gisseur Roeland Kerbosch in middels in ettelijke interviews heeft benadrukt dat het boek van Van Dantzig hem zo aan sprak aangezien hij zelf ook als jochie uit Amsterdam naar het Noorden werd geëvacueerd, is van die lotsverbondenheid in de film weinig terug te vinden. Waar Van Dantzig een inge houden toon kiest om zijn ver wondering over het platteland en zijn gevoelens van ontheem ding uit te drukken, pakt Ker bosch uit met cliché-beelden van grimmige boeren in kerken waar hel en verdoemenis wordt gepreekt. De visualisering van ontluikende homoseksuele ge voelens is al even onbeholpen: we zien simpelweg hoe de jonge Jeroen Boman naar de billen Jeroen Krabbé (als ouder Van Dantzig) praat met zijn jonge evenbeeld (Maarten Smit) van z'n maatje loert, als die na een zwempartij in de zon liggen op te drogen. Wanneer na ruim een half uur Walt verschijnt, de Canade se soldaat aan wie de titel refe reert, behandelt Kerbosch de liefdesgeschiedenis tussen het jochie en de man op een ma nier die doet denken aan een doorsnee televisiefilm. De sol daat is een stoere macho, com pleet met zonnebril, kauwgom, borsthaar en gouden kettinkjes en hij werpt vele steelse blikken op het jochie. De liefde ontluikt in de duinen, waar een Duits bord aangeeft dat het hier een 'Sperrgebiet' betreft. Prompt schiet de Canadees met z'n geweer het bord aan spaanders; te vrezen valt dat scenarioschrijver Don Bloch en Kerbosch erg tevreden waren met deze symbolische 'vondst', zo omstandig wordt het samen vallen van het eind van de be zetting met de persoonlijke be vrijding, de ontdekking van het 'anders zijn', benadrukt. Zo'n scène is een van de talloze ma len dat een gemakzuchtig be denkseltje een werkelijk intiem portret van een moeizame pu berteit in de weg staat. We zouden nog kunnen wij zen op een belachelijke dou chescène (waar vind je een dou che in een Fries gehucht anno 1944?) waar het tot fysiek kon- takt komt tussen de jongen en de soldaat, of op de dialogen die niet verder gaan dan 'jij bent erg bijzonder'. Ook het gekun stelde opzetje om Jeroen Krab bé bij gebrek aan inspiratie voor zijn dansstuk gesprekken te la ten voeren met zichzelf als jo chie mist elke dramatische wer king, eenvoudigweg omdat er geen onthullingen worden ge daan die van wezenlijk belang zijn voor dat dansstuk. Zodat duidelijk wordt dat Roeland Kerbosch op alle fron ten de stijl en de inventiviteit heeft gemist om filmisch recht te doen aan de herinneringen van Rudi van Dantzig. Politieagent (Sly Stallone) wordt de les gelezen door zijn moeder (Estelle Getty) in Stop! Or my mom will shoot! foto c BIOSCOPEN FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK oslecht oomatig ooored'elijk oooogoed ooooouitstekend OOOOOMII LER'S CROSSING KIJKHUIS Perfecte gangsterfilm van de broertjes Joel en Ethan Coen Gangster Tom Reagan (Gabriel Byrne) liegt, intrigeert en verraadt zonder gewetensproblemen en brengt daarmee zi|n ba Fmney) in de grootste problemen. Sterke karakters en een prachtige vormgeving r OOOOTHE DOORS LAK Film van Oliver Stone geeft een indringend portret van de iaren '60 aan de hand v rockgroep Zanger Jim Morisson (Val Kilmer) ziet vanaf de achterbank van de fam doodgereden Indiaan langs de kant van de weg De ziel van de Indiaan neemt bez lichaam en verandert diens leven totaal Niettemin blijkt dat Morrison een egoisti OOOOURGA. KIJKHUIS Film van Nikita Mikhalkov over het leven van de Mongolen op de steppe Sergei wi|de vlakten gecontrasteerd met het rhoderne stadsleven De film is een lust voo OOOBAstc INSTINCT. LI DO 1 Adembenemende thriller van Paul Verhoeven Inspecteur Nick Curran (Michael D Catherine TrameM (Sharon Stone), die Curran lang/aam maar zeker om haar vmg< melis seksuele intimidatie verandert Curran m een lichamelijk en geesteh|k wrak OOOFREEJACK LUXOR zond lichaam Met een tikmachine wordt tijdens een autorace - 1990 een ong< RECENSIE HENK MAURITS Stop! Or my mom will shoot Te zien in Na Arnold Schwarzenegger heeft nu ook zijn even zware filmbroertje Sylvester Stallone de komedie ontdekt als alterna tief voor het lopende band-ge weld van Rocky en Rambo. Na een eerste, matig geslaagde po ging in de gangsterkomedie Os car vormt Stallone nu samen met zijn 'moeder' een onver slaanbaar duo in de politieko- medie 'Sfop! Or my mom will sboot'. Ook Woody Allen riep in 1989 al eens zijn 'moeder' tc hulp in het filmdrieluik New Vork Sto ries. In die film wordt de arme Woody voortdurend vanuit de hemel gecontroleerd door zijn moeder. Ook de moeder van re chercheur Joe Bomowski (Stal lone) heeft het beste voor met haar enige zoon. Vanaf het mo ment dat zij bij hem op bezoek gaat in Los Angeles, probeert zij hem te behoeden voor de geva ren waarmee je aJs rechercheur in een grote Amerikaanse stad nou eenmaal te maken krijgt. Maar 'Joey' is al lerminst gechar meerd van een moeder die zich met alles bemoeit: met zijn huishou den, met zijn lief desleven, maar het ergst van allemaal ook met zijn werk. In haar ohschuld koopt ze een illegaal wapen voor hem. nadat ze in haar schoonmaakdrift zijn pistool heeft verknald met een sopje. Toevallig is za van een schietpartij vastbesloten om die sa haar zoon op te lossen. Dat leidt onder meer tot een woeste achtervolging door de straten van downtown Los An geles. waarbij ze met haar ver rassende stuurmanskunst haar stoere zoon de stuipen op het lijf jaagt. Zoals ze hem c r ook t te v Politieman roept moeder te hulp getuigt' rassen door plotse ling een revolver uit haar handtasje tc trekken, nadat loey zijn pistool heeft leeggeschoten en de boeven dreigen te ontsnappen. Op dat moment kan Joe nog slechts ver twijfeld uitroepen: Stop! Or my mom will shoot. De film bevat enkele geestige momenten die vooral de ver dienste zijn van hel spel van Estelle Getty als Joey's moeder. Na een succesvolle carrière in allerlei Amerikaanse televisiese ries (onder meer The Golden Girlsspeelt zij nu met gemak Sylvester Stallone van het doek. Maar daar is als het echt op acteren aankomt ook niet zo verschrikkelijk veel voor nodig. Stallone heeft absoluut niet het komische talent van bijvoor beeld een Arnold Schwarzeneg ger en bovendien mist hij dienst grappige Europese accent. Bij Stallone heb je eerder de nei ging hem een goeie logopedist aan te raden, want hij is af en toe compleet onverstaanbaar met zijn diepe gorgelstem. Gelukkig zijn cr dan de Ne derlandse ondertitels en voor dc rest is het verhaal zo simpel dat wat ie zegt er eigenlijk niet toe doet. Zijn sterkste tekst is trgo lijk de titel van de film en voor de rest is het vooral dat kleine vrouwtje aan zijn zijde dat de show steelt. AMSTERDAM Leidseplein tel. 6278806 De Noorderlingen 12 j, za zo 13.30, 16. 19.30 22. dag. 14. 19.30, 22 Hamlet a.l dag. 14, 18.45, 21.30, za zo 13, 15.30. 18.45, 21.30 Urga 16 dag. 18.45, 21.30, ma di ook 14 Sneeuwwitje en de zeven dwer gen al, za zo 13, 15.30 Raise the red lantern 16 vr 14. 18 45. 21 30. za zo 13, 15.30, 18.45.21.30 ALHAMBRA Weteringschans tel. 6233192 J.F.K. 12 .dag 14.20 People of the forest a.l dag. 13.45 The prince of tides 12 j., dag. 18 45, 21 30 BELLEVUE CINERAMA Marmxstraat 400 tel. 6234876 Stop, or my mom will shoot al .dag 14. 19 15. 22. zo 13 30. 16 15. 19.15, 22 CINERAMA Cape fear 16 j., dag 14. 19 15. 22. zo 13 30. 16 15. 19.15, 22 CALYPSO Marnixstraat 402 tel. 6234876 Basic Instinct 16 dag 13 45. 18 45. 21 30. zo 13 15. 16. 1845.21 30 Thelma Louise 12 dag 13 45. 18 45. 21 30. zo 13.15. 16. 18 45.21.30 CINECENTER-CINEMA CORALI- NE Lijnbaansgracht 236 tel 6236615 Urga 16 dag. 14.30, 17, 19 30. 22 15 CINECENTER-CINEMA PEPPE- NAPPA Trust 16 dag. 14.30, 17. 19 30, 22 CINECENTER-PIERROT Mississippi Masala a I dag 14 30. 17. 19 30. 22 15 CINECENTER-CINEMA JEAN VI GO Delicatessen a I dag 14 30. 17.15. 1945.22 CINEMA INTERNATIONAL August Allebèplem 4 tel 6151243 Basic instinct 16 dag 18 45. 21 30. za zo ook 14 Hook a I dag 20 15. za zo ook 14 30 CINEMA OSCAR Guilty by suspicion al vr za I 20 Babar a I za ZO 14 30 1 CITY Leidseplein tel. 6234579 Free Jack 16 dag 14» 18 45. 21 30. zo 13. 15.45. 1845.21 30 Beethoven a.l dag 13.45. 19, 21 30. zo 13 15. 15.45. 19. 21.30 The people under the stairs 16 I dag 14 16, 19, 21 30. zo 13.15. 15 45. 19. 21 30 Deceived!. i dtt 19. 21 30. zo 13.15, 15 45. 19.21 30 Freddy's dead 16 j dag 14 15. 19.21 30. zo 13.15. 15 45. 19.21 30 The last boy scout 16 i dag 13 45. 19.21 30. zo 13 15. 15 45. 19.21 30 Silence of the lambs 16). dag 14 15. 18 45. 21 30. zo 13. 15 45. 1845.21 30 THE MOVIES Haarlemmerdijk 161 tel 6245790 Voor een verloren soldaat, dag 17 30. 19 45.21 45. zo ook 15 Hamlet, dag. 19.15, 21 45, zo ook 15 Raise the red lantern dag 1 7. 19 30. 22. zo ook 14 45 TUSCHINSKI Reguliersbreestraat tel. 6262633 Basic Instinct 16 1845.21.30. zo 13 15. 16. 18 45,21 30 Voor een verloren soldaat a l.. dag 14. 18 45. 21 30. zo 13 15. 16. 18 45.21 30 Hook a I dag 14. 20 Father of the bride 14. 18 45. 21 30. ZO 13 15. 16. 1845.21 30 The lover 16 j dag 18 45, 21 30. vrmadiook 14 Sneeuwwitje en de zeven dwer gen a l za 14. zo 13 15. 16 De Noorderlingen 12 j dag 14. 1845.21 30. zo 13 15. 16. 18 45. 21 30 TUSCHINSKI CINEAC Beethoven a I dag 14. 18 45.21 30. zo 13 15. 16. 18 45.21 30 DE UITKIJK Prinsengracht 452 tel. 6237460 Edward II 16 dag 20 15 Shadows and fog a I.dag 18 46. 20 30 Pippi zet de boel op stelten a l za zo 15.J5 De gebroeders Leeuwenhart a.l.. za zo 13

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 25