^Cultuur Kunst Polak sluit Reve-archief ■99 Kitsch van Koop wekt hilariteit Klassieke gekte van Biesheuvel Theaterpolitiek en bronstige scènes «J^5ewonderi ng I DON iNDERDAG 21 ME11992 Derde Rijk In de film'Das jL 3 Schreckliche Mad- chen' besluit Anja een op stel te schrijven over 'Mijn stad tijdens het Derde Rijk' Een ander leven ~7 Ton Anbeek, hoog- JL leraar Nederlandse taal- en letterkunde, schrijft in de roman 'Een ander leven' over de jeugd als gijzeling RUYGROK (chef JAN RIJSDAM SASKIASTOELINGA Stukken mogen 150 jaar niet geraadpleegd worden LEIDEN/ARNHEM Vijf minuten na de veiling van zijn 481 brieven aan de schrijver Gerard Reve heeft uitgever Johan Polak keihard teruggeslagen. Alle brieven en documenten die nu nog in zijn bezit zijn en die betrekking hebben op Gerard Reve, zo maakte de uitgever bekend, mogen 150 jaar lang niet meer worden geraadpleegd en gebruikt. De uitgever, die Reve's bekend ste werken op de markt heeft gebracht, heeft een en ander la ten regelen volgens een zoge naamd servituut, ook wel erf- dienstbaarheidsregeling ge noemd. Zeer openhartige brie ven van Polak aan Reve, die ter veiling zijn aangeboden door Reve's vriend Joop Schafthui zen, brachten gisteravond in CEES VAN HOORE Dat deelde Polak gisteravond mee in het Leidse veilinghuis Burgersdijk Niermans. Deze maatregel zal de serieuze Reve- studie tot ver in de volgende eeuw ernstig bemoeilijken. Polak is in het bezit van een zeer omvangrijk Reve-archief. Leiden 6000 gulden op. De ko per is onbekend. Polak heeft tot deze rigoureu ze maatregel besloten, omdat hij van mening is. dat hij dit niet langer over zijn kant kan la ten gaan. Doelend op loop Schafthuizen zei hij: ..Ik vind dat die dikke pens met die si gaar in zijn snuit nu maar eens moet weten, dat ik het niet meer neem. dat hij allerlei men sen met zijn handelwijze in dis krediet brengt. Hij heeft met vuur gespeeld en nu heeft hij het gekregen." "Advocaten hebben me voort durend gebeld en me geadvi seerd de brieven in beslag te la ten nemen, maar dat wilde ik die aardige jongens van het vei linghuis niet aandoen. Nu sla ik op deze manier tenig. De maat regel betekent dat het onmoge lijk is geworden dat iemand straks bij een Reve-studie nog een goed kritisch notenappa raat kan maken. Het is heel erg jammer voor de wetenschap, maar ik kan niet riskeren dat er straks nog meer ongerechtighe den gescnieden. Schafthuizen moet maar eens flink worden afgestraft. Het is toch verschrik kelijk zoals die man zich ge draagt. Voor 6000 gulden, voor een fooi, gooit die proleet de meest persoonlijke brieven over Reve-schilderijen en Reve-brieven naar anonieme koper De collectie brieven die de voormalig uit gever Johan Polak aan Gerard Reve schreef, heeft gisteravond in het Leidse veilinghuis Burgersdijk Niermans 6000 gulden opgebracht. Er werd slechts een schriftelijk bod gedaan door een anonieme particulier. Het veilinghuis verzekert dat het niet Polak zelf betreft. Het bod was ge lijk aan de gevraagde catalogusprijs. De veiling van 'de collectie J.S.', zoals de veilingstukken naar Reve's partner Joop Schafthuizen zijn genoemd, mocht zich in een enigszins opgefokte belangstelling van de media verheugen. Zowel Schafthuizen als- Polak hebben in de periode vooraf gaand aan de veiling regelmatig de pers gezocht om hun beklag over elkaar te doen. Geen van beiden waren echter aan wezig bij de veiling die gekenmerkt werd door saaiheid. Geen enkel spectaculair bod, geen spoor van een nek aan nek-race. Het publiek be stond overwegend uit grijzende heren die rustig af en toe een bod deden. De enige commotie ontstond toen de kitscherige schilderijen van de Leidse kunstschilder Aldert Koop werden geveild. Deze schilde rijen hebben een religieus karakter. De aanwezigen lachten hartelijk om de schil derijen waarvan er een onverkocht bleef. De andere twee gingen voor 2200 gulden per stuk naar de anonieme koper van de Polak-brieven. Opvallend was dat de brieven van Rena- te Rubinstein geen belangstelling trokken, terwijl de brieven van Simon Carmiggelt en de brief met briefkaart van Harry Mu- lisch wel verkocht werden, respectievelijk aan de koper van de Polak-brieven (voor 2800 gulden) en het Leidse antiquariaat Ai- oloz (voor 225 gulden). Even leek het gewichtig te worden, toen er op de brieven van de astrologe Josine M. een telefonisch bod werd gedaan. Voor 4000 gulden mocht een onbekende zich ei genaar van de collectie noemen. Wat meer openheid was er over de bie ders op de collectie van Charles B. Tim mer. Zijn verzameling is interessant, om dat daarin verschillende eerste drukken van Willem Fredcrik Hermans zitten. Zo ging de In eigen beheer uitgegeven poëzie bundel 'Horror Coeli' voor 1000 gulden naar een Belgische particulier. De eerste druk van 'De tranen der acacia's' ging voor 1250 gulden naar Aioloz en de dichtbundel Kussen door een rag van woorden' bracht 5000 gulden op. Dat is maar liefst 3500 meer dan de catalogusprijs. Het gaat dan ook om het dichtdebuut van Hermans, dat slechts in een oplage van dertig exempla ren in eigen beheer is uitgegeven. America Latina in Burcht IE1PEN De schrijver Leo Serrano, de fotograaf Hector Lopez en de schilder Carlos Re zijn vanavond te gast bij de Stichting Ame rica Latina. in het kader van America Latina 92 spreken zij over hun vakgebied, hun relatie met Zuid-Amerika en hun leven en werken binnen de Europese cultuur. De bijeenkomst, die wordt gehouden in sbciëteit De Burcht, begint om 20.15 uur. j RECENSIE. WUNANDZEILSTRA Schnitzler Cremer en Meijer door de Stich ting Wereld Premières. Vormgeving en re gie: Harrie Hageman. Spel: Nanette Cur- rie, Dana Dool, Stefan Louman, Ben Ra makers en Kees Scholten. Gezien: 20/5, Laktheater Leiden Aldaar nog te-zien: Alles is bij de 'Stichting Wereld Premières' net een beetje an ders. In de pauze bijvoorbeeld kun je desgewenst op het podi um koffie of een drankje kopen, terwijl gewoon wordt doorge speeld. Bij het betreden van de zaal wordt ons bij aanvang in het Engels een welkom toege zongen: we mogen meedoen met de groep, een ieders verlo ren liefde geldt hier als lidmaat schapskaartje. Als dat openingsnummer voorbij is, spoeden vier van de vijf acteurs zich naar de kleed - kamerhoek die nadrukkelijk deel uitmaakt van de speel ruimte. Terwijl zij nog wat voor bereidingen treffen, geeft de vijfde acteur ons enkele scène wijzigingen door. Omdat zijn collega's nog niet zo ver zijn, leest hij bovendien, als was het om de tijd te doden, het advies van de Raad voor de Kunst en het advies uit het Amsterdamse Kunstenplan voor. Wat theater maker Harrie Hageman en de zijnen van 'Stichting Wereld Premières' doen, kan volgens die officiële adviezen de toets tot voortzetting van de subsidi ering niet doorstaan. Deze reactie is weliswaar een kokette manier van protesteren, maar heeft anderzijds gezien al le subsidie-ellende iets ontwa- penends. Het publiek wordt zelfs om sponsoring gevraagd, en er staat in de programmafol der met zoveel woorden ver meld dat het decor van deze 'no-budget' produktie een sa menraapsel van decorstukken uit eerdere produkties is en dat de spelers van hun honorarium hebben afgezien. Even demonstratief is de speelstijl van deze groep. Elke scène lijkt voorop te stellen dat men acteert. Tekst en. de uiterst beperkte handeling staan meestal haaks op elkaar, het spel tendeert vaak naar voor dracht, omdat dikwijls conse quent richting publiek wordt gesproken. De losse korte scè ne-structuur versterkt nog eens het afstandelijke karakter van de licht-ironische manier van acteren. Zwakke schakel in deze twee uur durende produktie is het herhalingselement. Eigenlijk is het de groep daar om te doen, maar steeds meer van hetzelfde gaat op den duur contrapro- duktief werken. Er worden na elkaar drie stuk ken gespeeld; van Arthur Sch nitzler, van Jan Cremer en van een zekere H.M. Meijer. Dat be tekent bronstige scènes uit drie tijdperken: dubbelzinnigheden uit de 19e eeuw, de alles moet bespreekbaar zijn-gesprekken uit de jaren zestig en de nieuwe nuchterheid van anno nu. Man nen en vrouwen die elkaar uit de kleren praten volgens het gangbare idioom van hun tijd. Ondanks uiterlijke verschillen wil men juist de overeenkom sten accentueren. Helaas gaat die herhaling van zetten ten kc.ote van de spanningsopbouw. Eigenlijk hebben we HB voor heel veel din- Jy gen bewondering, een bijzondere band is er met dit Romeinse aardewerk en die voorwerpen. Dat hebben we 25 jaar geleden met onze zoon in de tuin van ons vorige huis opgegraven. Dat is een heel bij zondere herinnering, als je iets zelf uit de grond haalt. Door Bobs werk, hij is geo loog, is die interesse er. En onze zoon ging als klein jongetje wel eens mee. Op Goeree of Schou wen Duiveland stuitten we soms in een slootwandje op Ro meinse scherven. Maar dat we in onze eigen tuin de mooiste vondst zouden doen, is natuur lijk heel bijzonder. Het was toeval. We moesten in de tuin een sleuf graven. En Robert-Jan wist van geen op houden, terwijl we al anderhal ve meter diep zaten. Plotseling zei hij: 'Pappa, ik geloof dat ik iets Romeins heb.' En daar kwam een vloer van scherven tevoorschijn, een rijkdom aan materiaal. Achteraf bleek die plek de in gang van de haven van het Castellum Matilo geweest te zijn - ons huis lag aan de Hoge Rijndijk. Die schepen zetten ook toen al hun overbodige troep overboord natuurlijk. Uiteinde lijk kwamen we te zitten met kisten vol scherven. En zie daar maar eens uit te komen. Dat werd een gesorteer en geselec- Uiteindelijk hebben we deze pot grotendeels kunnen samen stellen. Hij stamt uit de 2de 3de eeuw na Christus en is in heems, dat wil zeggen dat de Romeinen hem hier hebben ge maakt. Deze fibula (jasgesp), de munten, de armband en het le peltje zijn meegenomen uit Ro me. En kijk, dit is een slinger steen. Voor een deel hebben we ook deze wrijfschaal kunnen re construeren. En ja, verder zijn er heel veel scherven over, die we eens aan elkaar moeten plakken. Maar dan moeten we meer zitvlees krijgen. We bezoeken veel musea. Ook in het kader van Bobs werk. En we gaan graag naar opgra vingen in het buitenland. Maar ook musea die niets met geolo- Theater van het Oosten houdt protest bijeenkomst In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord, die hetzij direct hetzij zijdelings met kunst of cultuur te maken hebben. Zij praten over een voorwerp dat in hun bezit is en waaraan zij bijzondere waarde hechten: van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daartussenin zit. Vandaag spreken Bob en Selma Hageman, hun bewondering uit. Zij zijn sinds jaar en dag in diverse functies betrokken bij de koninklijke amateurtoneelvereniging Litteris Sacrum. gie of archeologie te maken hebben, kunnen ons zeer boei en. Vorig jaar zijn we in Spanje in het huis van El Greco ge weest, prachtig. Dan begrijp je pas dat licht, die kleuren. Bob is nu betrokken bij de opzet van het Natuurhistorisch Museum. We vallen precies in een complete nieuwe trend van inrichten: niet meer 100 opge prikte vlinders en spinnen, maar de relatie van onze pla neet aarde en de mens laten zien. Heel boeiend. Naar wie de opgegraven voor werpen na onze dood gaan. we ten we nog niet. Robert Tan. heeft natuuriijk interesse. Hij is historicus en heeft ook archeo logie gedaan. Onze dochter Sas- kia, die kunstgeschiedenis studeert is ook geïnteresseerd. Ze blijven in elk geval de familie. Foto Lock Zuydcrdwn Theater van het Oosten houdt morgenavond in T atcr aan de Rijn te Arnhem i protcstbijeenkomst te gen de voorgenomen bezui niging van 750.000 gulden. Dat is op een veelzeggend moment, namelijk vooraf gaand aan de première van 'l)e Nacht van het Hoogste Woord', een door vijftig au- geschreven toneelstuk. Een goed voorbeeld van het soort projecten, waarvoor na de bezuiniging geen geld Voor de protestbijeen komst Zijn de leden van de vaste kamercommissie wel zijn en cultuur en provinciale en lokale politici uitgeno digd. Drie sprekers zullen pleiten voor het behoud van 750.000 gulden voor hel ra> penoiretoneel in Oost-Ne derland. te weten de Gelder se cultuurgedeputeerde M. I-ouppcn Laurant, de Arn hemse schouwburgdirecteur Rik van Hulst en de Leider- dorpse toneelschrijver Kees Holicrhoek. 'De Nacht van het Hoogste Woord' is een in samenwer king met de werkgroep dra ma-schrijvers van de Vereni ging van I-etterkundigcn op gezet project Het door vijftig auteurs aaneengesmede tr> neelstuk over 'het lot van de schrijver' wordt in de regie van vijf regisseurs door vijf tien acteurs opgevoerd. Dc auteurs, uit verschillen de disciplines van het drama, kregen de opdracht in st.i fettevorm een scène van on geveer drie minuten te schrijven, waarbij niet meer dan drie personages tegelij kertijd op het toneel moch ten staan. Het stuk is opge bouwd uit vijf delen, waar soor Ger Beukenkamp. Ix>- dewi|k dc Boer, Per Itistesen, Mia Mcycr en Karst Woud stra een koptekst schreven. In de documentaire voel je de liefde tussen Maarten en Eva Biesheuvel: dat zit wel goed tussen die twee. foto luci'S raamer Tv-documentaire over Leidse 'angstkunstenaar' Eindredacteur jan Louter begint met zijn programma 'Maarten Biesheuvel: De Angstkunste naar' heel klassiek. Een schrijver die zijn honorarium incasseert en dat vervolgens doorschuift naar zijn vrouw, vergezeld van de medèdeling: kan de tandarts tenminste worden betaald. Schrijver Maarten Biesheuvel >n jaar lang met de camera volgen. Niet alleen thuis, op straat, maar ook in de psychia trische inrichting Endegeest in Oegstgeest. Wat levert dat op? Een documentaire ovër krank- il zinnigheid, een verhaal over jschrijven, een literair portret? Biesheuvel, een man met de ijdelheid van Nabokov en de treurigheid van Kafka, laat zich echt leiden. Het is een pro gramma geworden over zijn le ven, zijn gedachten, zijn vrien den en vooral zijn stemmings wisselingen. Hij praat overal over. De ene keer 'Elimmelhoch jauchzend', de andere keer 'Zum Tode betrübl'. Of zoals de schrijver zelf opmerkt: ,,lk ben een Jantje lacht en een Jantje huilt. Tien maanden per jaar ben ik erg" somber, dan is het een hel, dan lig ik alleen maar tn bed en twee maanden per jaar ben ik vrolijk." En inderdaad op de momen ten dat hij echt in het leven staat, is hij haast ldnderlijk vro lijk, gaat roeien en praat met Jan en alleman. Maar ook is het tegenovergestelde waar te ne men. Tot half drie in zijn bed liggen met een zware depressie. Huilend omdat hij zo aan het leven hangt, maar het op dat moment niet kan bereiken. Biesheuvel spreekt openlijk over zijn kranlczinnigheid en zijn pillen die hem in staat stel len te schrijven. Biesheuvel schaamt zich nergens voor. Ook zijn vrienden Maarten 't Hart, Rudi Fuchs, Karei van het Reve noemen hem af en toe idioot krankzinnig. Fuchs: "Toen hij probeerde de quadratuur van de cirkel uit te leggen, begreep ik dat ik met een klassieke gekte te maken had." Maarten Biesheuvel woont samen met zijn vrouw Eva, 16 poezen, de hond en de geit in het enige houten huis van Lei den. Sunny Home: een onge subsidieerd dierenasiel en een klein psychiatrisch centrum, mijmert de schrijver. Jan Louter probeert ook Eva een mening te ontlokken. Wat moet ze nu met die Biesheuvel? Eva is wijs en houdt haar mond. Dat zit wel goed. In de film voel je de liefde tussen die twee. Er zijn ook hele bizarre mo menten als Maarten, de een na jongste van vijf kinderen, zijn zwakbegaafde zus en zijn krankzinnige broer toespreekt. Als hij met het tasje van zijn overleden moeder op schoot zit en daar een pepermuntje uit haalt. Toch heb je geen mo ment het gevoel van: wat een narigheid, wat een droefenis. Nee, het past op een of andere manier in het leven van Bies heuvel. Dit toneelspel hoort bij hem. De ploeg van Louter is erin geslaagd de schrijver zich zelf te laten spelen. En wat zegt de leuke 'gekke' schrijver er zelf over? ,,lk geneer me voor mijn woordenschat van 28 woor den."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 23