'Ze zijn allemaal zichzelf gebleven' Koos Postema gaat vreemd Fascinerende beelden over het ontstaan van een ballet Rtv show DINSDAG 19 ME11992 Bewoners van perceel 'Nummer 28' gaan binnenkort ieder huns weegs STRIPS BOLLEBOOM naar zijn tentamens. Hij vond dat het net leek of hij nooit wat uitvoerde en dat dat beeld niet klopte met de werkelijkheid. Hij had bijvoorbeeld al een paar tentamens gehaald, zei hij. We hebben dat, zeg maar, 'sportief afgestraft' door zijn pogingen om die vraag gesteld te krijgen, in de uitzending te laten zien." „Het is natuurlijk hun goed recht om dingen niet te vertel len", gaat Latour verder. „Nieuwsgierigheid is een goede eigenschap voor een televisie maker, maar daar zaten wel grenzen aan in dit huis. Het ijs waar we op liepen, was heel dun. Soms had ik wel iets dich ter bij ze willen zitten, iets intie mer willen zijn. Dan vertelden ze iets en zag je aan hun ogen dat ze nèt iets verdrietiger of eenzamer Waren dan dat ze wil den laten merken. Dan was het moeilijk om erbuiten te blij- Kijkcijfers „Ik vond het fantastisch te zien dat van de zeven mensen van nummer 28 er geen één naast zijn schoenen is gaan lopen. Ze zijn allemaal zichzelf gebleven. Het enige wat ze deden, was de kijkcijfers bijhouden." Latour zegt dat het een illusie is om te denken dat zeven men sen die bij elkaar in een huis ge stopt worden, automatisch vrienden worden. „Het zijn ge woon mensen met hun eigen voorkeuren, grillen, sympathie- en en antipathieën. Er is een hechte vriendschappelijke band ontstaan tussen de vijf bewo ners van het 'bovenhuis', maar de twee anderen, Brenda en De borah, hebben ervoor gekozen foto kippa geen deel uit te maken van het sociale leven in het huis. En daardoor ging het er soms har der aan toe dan we verwacht hadden." „Het is je eigen soap en daar sta je middenin", zegt camera man Toekook over Nummer 28. „En het leuke is dat het echt is. Je bent echt als observeerder aanwezig. Wij kwamen op de vreemdste tijden binnenvallen, 's Morgens, 's avonds, in het weekeinde, daar hoorde je nie mand over. Als je net binnen was, vroegen ze soms wel iets, maar daarna ging het normale leven gewoon door. We maak ten wel alles mee. maar zijn nooit echt deel van de groep uit gaan maken." In tegenstelling tot wat de ti telrol vermeldt, was er nooit een geluidsman aanwezig tijdens de opnamen. „Op de rol staat de naam Arno Dinero, maar die bestaat helemaal niet", onthult Latour. „Als je Ar weg haalt staat er No Dinero, Spaans voor Geen Geld. Een geluidsman kon er niet af. Er is zo weinig geld beschikbaar voor jongerenpro gramma's, dat is echt belache lijk. En volgend jaar willen ze zelfs een nog kleiner budget gaan hanteren." Latour en zijn collega's vin den het aan de ene kant jam mer dat er een einde aan de se rie komt, maar aan de andere kant ook weer niet. „Het is fy siek nog al vermoeiend", ver klaart Tholens. „Je bent er de hele week mee bezig, en dat ze ven maanden lang. Daarom ben ik blij als het afgelopen is, maar zou toch ook wel weer graag in de gaten willen houden hoe het verder met ze gaat." 10 meest bekeken programma's/ van de afgelopen week 1% kijkdichtheid is ca. 133.000 kijkers van 6 jaar en ouder dag j programma wo Ajax Torino NOS 32% 4.350 zo. Journaal 20.00 uur NOS 22% 2.970 Porky's VOO 16% 2.210 za. Flying Doctors VARA 16% 2.180 di. Goede lijden RTL-4 14% 1.890 NOS 14% 1.890 zo. Studio Sport NOS 13% 1.790 0 I di Oppassen VARA 13% 1.750 9. I di De verleiding VARA 13% 1.720 di. Mag hel iets meer RTL-4 12% 1.640 Op visite bij bekende Nederlanders in het buitenland f HILVERSUM FRANCOISE LEDEBOER Tot cn met 30 juni zendt de NOS zendt met ingang van van avond twaalf dansdocumentai- res uit onder de titel 'Let's dan ce'. De serie pretendeert een in druk te geven van wat er alle maal komt kijken eer een voor stelling rijp is voor de première. Choreografen blijken perfectio nisten die eindeloos schaven aan hun bewegingsmateriaal. Zelfs topdansers moeten onge looflijk hard ploeteren om zich de juiste interpretatie van een rol eigen te maken. Vooral de beelden over de be vlogenheid waarmee choreo graaf en danser samen probe ren iets unieks tot stand te brengen zijn heel spannend: dansvoorstellingen maken is spitsroeden lopen, zo ziet de kijker meteen. Een goed voor beeld is de trainingsarbeid van Gérard Lemaitre en Hans van Manen voor 'Evergreens', on derdeel van een produktie van het Nederlands Danstheater 3, die tijdens het laatste Holland Dance Festival haar première beleefde. Van Manen doet eindeloos voor wat hij van lemaitre ver wacht. Nooit is hij niet tevre den, telkens weer zegt hij dat Lemaitre veel beter kan. Elk moment verwacht je een knal lende ruzie, maar zover komt het niet omdat ook de danser weet dat Van Manen gelijk heeft. Deze scène is op 2^ mei te zien in de documentaire 'Ko men en gaan', waarin de ge boorte van de NDT 3-produktie voor dansers boven de veertig - stap voor stap wordt gevolgd. Naast Hans van Manen zien we ook de choreografen William Forsythe, Mats Ek en Jiri Kylian aan het werk. Zonder afbreuk te doen aan de kwaliteiten van dit drietal, bevestigen de beelden vooral dat Van Manen niet alleen een groot choreograaf, maar boven dien een verrukkelijk humoristi sche en aardige man is. Hij sti muleert Lemaitre weliswaar met een strenge aanpak („Ik weet dat ik zo het beste uit Gé rard haal en dat weet hij zelf ook"), maar gebruikt daarnaast zijn gouden gevoel voor humor. Zo valt er ook veel te lachen in 'Komen en gaan'. Verrassing Hans van Manen staat zoals be kend centraal tijdens het ko mende Holland Festival. De NOS sluit daar in deze serie op aan met de uitzending op 2 juni van 'Video Amicorum'. Daarin zijn bijdragen opgenomen van vrienden, medewerkers en an deren die Van Manen inspireer den of die door hem werden ge- inspireerd. Benno Premsela. Jean-Paul Vroom, Keso Dekker, Ischa Meijer en anderen verzonnen een onderdeel van ten hoogste drie-en-een-halve minuut, waaraan als enige voorwaarde was gesteld dat er geen bewon dering voor Van Manen mocht worden geuit. Over zijn kwali teiten is immers iedereen het eens, aldus de NOS. Omdat de inhoud een verrassing moet blijven, is nu alleen bekend dat tot slot de klompendans 'Dutch Souvenir' wordt gepresenteerd door alle dansers die sinds 1959 ooit met Van Manen hebben gewerkt. Op 3 juni staat boven dien zijn veel geprezen choreo grafie 'Corps' centraal. In 'Let's dance' komen we verder vertrouwde bekenden te gen als Alexandra Radius en Alan Land (met 'De maan in de trapeze', 7 juni) en het Royal Ballet (met de klassieker 'La Bayadère', 24 mei). Het meest verrassend zijn echter de uit zendingen over minder beken de buitenlandse groepen als DV8 Physical Theatre en Carbo- ne 14 en het onderdeel over de grote kwaliteiten van dansers in pop- en videoclips. Het bekijken van het rauwe bewegingstheater over seksuele machtspelletjes in 'De nacht van de dromende mannen' door DV8 Physical Theatre (9 juni) is bij voorbeeld eet] over rompelende ervaring. De NOS doet dansminnend Nederland met déze veelzijdige serie be slist veel plezier en vormt voor anderen misschien de aanlei ding toch eens naar een voor stelling te gaan. (Nederland 3, vanavond om 20.53 uur) Jef Rademakers en Koos Postema, even de klas uit en samen op pad in den vreemde. foto Koos Postema heeft er even genoeg van om elke week met een bekende Nederlander in een stoffig klaslokaal te zitten. Tijdens het zomerreces van 'Klasgenoten' maakt u zich niet ongerust, in het nieuwe sei zoen gaat dat gewoon door gaat Koos op reis. Hij bezoekt een aantal Nederlanders, be kende Nederlanders natuurlijk, anders is het niet interessant, die in het buitenland wonen en werken en die daar naam ge maakt hebben. 'Postema op pad' is de titel en vanavond kunt u de eerste uitzending be kijken, waarin Koos op bezoek gaat bij de inmiddels wereldbe roemde - geschat jaarinkomen 11 miljoen dollar - Nederlandse regisseur Paul Verhoeven in Los Angeles. „Moet die Postema nu ook al zo nodig op pad?", is de veelge hoorde reactie naar aanleiding van dit nieuwe RTL 4 program ma. „Gaat dat niet te veel lijken op Ivo Niehe, die met zijn 'TV- Show' ook nogal wat afreist?" Het antwoord is neen. De pro gramma's van Koos en Ivo zijn niet met elkaar te vergelijken. Immers Niehe fladdert tijdens zijn tripjes van het ene korte onderwerp naar het andere, ter wijl Postema een vol uur aan dacht besteed aan de hoofdper soon van die uitzending. De kij ker krijgt hierdoor een gedegen indruk van het leven van suc cesvolle landgenoten in den vreemde. En 'Postema op pad' lijkt ook niet op de serie waarin Willibrord Frequin zichzelf we kelijks transformeerde tot pop zanger, clown of persfotograaf, al zien we Koos een aantal voor hem hoogst ongebruücelijke dingen doen, zoals een stukje rijden in een Formule I wagen, een tochtje maken op een wie- belkameel en half stikken tij dens een diepzeeduik-avon- Overstap Paul Verhoeven, de hoofdper soon van vanavond, geldt mo menteel als de succesvolste Ne derlander in de showbizz. In dertijd gaf hij zijn wis- en na tuurkunde studie op voor een opleiding aan de filmacademie, waarna hij in eigen land naam maakte met films als 'Turks Fruit', 'Keetje Tippel' en 'Sol daat van Oranje'. Hij waagde de overstap naar Hollywood en brak in 1987 internationaal door met een van de grootste kas successen aller tijden, 'Robo- cop'. Zijn nieuwste, wederom zeer bejubelde, film 'Basic In stinct' is inmiddels in de Neder landse bioscopen te bewonde ren. Verhoeven, die in Los An geles een riant optrekje be woont dat schuilgaat achter een hek met twee levensgrote gefi guurzaagde Hollandse blaarkopkoeien, wordt door Koos op de voet gevolgd tijdens onder andere de montage van 'Basic Instinct'. Interessant om te zien, en grappig ook om elke keer weer te constateren dat een Nederlander na een paar jaar buitenland een substantieel gedeelte van zijn eigen taal ergens onderweg verlo ren blijkt te zijn. Op 26 mei leidt het pad van Koos naar auto coureur Arie Luyendijk in Phoenix, Arizo na. Wie weet wordt dit een memorabele uit zending, want de volgende dag start Luyendijk in de beruchte 500 mijl van In- deanapolis, en daar kunnen zo u weet de engste dingen gebeu ren. Op 2 juni gaat Koos op bezoek bij Maria Liberia Peters op Curagao. Een bezoek dat hem nog lang zal heugen: tijdens het betreden van het erf van de Curagaose presidente werd hij aangevallen door twee levensgevaarlijke bloedhonden. Koos moest ren nen voor zijn leven, deed het letterlijk in zijn broek van angst en gelukkig bleven daarbij de camera's draaien zodat we alle maal kunnen meegenieten. Op 16 juni is Koos te gast bij Char lie Brouns, ex-Rotterdammer en sinds vijftig jaar kastelein op Aruba: 23 juni is hij in Moskou waar hij de mysterieuze ex KGB-spion George Blake ont moet en 30 juni wordt een be zoek gebracht aan de gepensio neerde journalist Jan Brusse - ici Paris - aan de Cote d' Azur. In totaal zijn er elf reisreporta ges gepland, maar aangezien de RTL 4-directie het programma schema voor het derde kwartaal „Dit is wat exclusiever, wat meer voor een kleiner publiek dan 'Klasgenoten'." Radema kers en Postema mochten de gok echter wagen van RTL 4. Rademakers: „We hadden door het succes van 'Klasgenoten' zoveel krediet gekregen dat RTL 4 ons geheel vrij liet om eens te doen wat we zelf wilden." De vorm waarvoor gekozen is, is die van een persoonlijk inter view, afgewisseld met beeld fragmenten Het Wereldje PANDA DE L'ISLE hoogtepunten uit het leven van de hoofdperso nen. Koos zelf is dol op dit soort programma's. Hij houdt ervan om, zoals hij het zelf uitdrukt, 'met de zilveren dozen op pad te gaan'. Een soort van jeugdsenti ment voor Koos die uitlegt: „Ik zie er jong uit, maar ik ben ei genlijk al heel erg oud. Dit zijn de dingen die ik vroeger deed, dus voor mij is dit ook een soort rug- Bovendien vindt hij het ontzettend leuk om te la ten zien dat Nederlanders wer kelijk overal ter wereld zitten. „En ze zijn zo eigen, dat ont roert me, daar smul ik van. Het is ook enig om te praten met mensen die al jarenlang niet meer in Nederland geweest zijn. Dan zit ik bijvoorbeeld met Arie Luyendijk aan de borrel, en dan zegt hij: jij zit toch bij 'Achter het Nieuws? Heerlijk is dat." Wanneer Koos over zijn nieuwe programma vertelt, wordt hij al pratend steeds enthousiaster. Er komen de fraaiste verhalen los. De bloedhonden van Liberia Peters die hem bijna geconsu meerd hadden nemen ongeveer per minuut in bloeddorstige omvang toe, tijdens het snorke len op Aruba is hij bijkans ge storven - „Goden, wat had ik het benauwd, ik kan het echt niet, zulke dingen." - en dan volgt er nog een groot aantal belevenissen in een vierwiel- nog niet klaar heeft is nog niet aangedreven jeep. Bloedstollen- bekend of een en ander aanslui- de momenten bij de vleet, het tend dan wel met een zomeron- derbreking uitgezonden zal gaan worden. mag een wonder heten dat Koos alles dapper overleefd heeft en we de serie überhaupt te zien krijgen. En die serie, die deugt. Géén oppervlakkige prietpraat, geen hijgend achter beroemd heden aanlopen, maar fraaie en Producent Jef Rademakers eerlijke documenten, gemaakt meent met dit programma eens door et niet gekozen te hebben voor de houdt, meest evidente publiekstrekker. BOES Nummer 28, een van de opvallendste en tegelijk onopval lendste series op de Nederland se televisie gaat zondag 31 mei voor het laatst de lucht in. Op dat moment verliezen ook ze ven jonge mensen hun kamer in Amsterdam. Zij bewonen tot die zondag het pand Den Tex- straat 28. De zeven verlieten ze ven maanden geleden hun ou derlijk huis om in Amsterdam op kamers te gaan wonen. Nummer 28 was gehuurd door de produktiemaatschappij On Air TV, die de zeven voor de KRO-televisie tijdens hun eerste wankele schreden op de weg naar onafhankelijkheid volgde en daar wekelijks, iedere zon dag, via de televisie verslag van deed. Erik Latour, een van de ma kers en bedenker van de docu mentaireserie, en zijn team ne men na zeven maanden met gemengde gevoelens afscheid van het huis met zijn interes sante bewoners. Hij woont zelf al dertien jaar in Amsterdam. Hij kwam op het idee om zeven jongeren te volgen die voor het eerst op kamers gingen en ze daarvoor in één huis in de hoofdstad te stoppen. Vorig jaar werden geschikte kandidaten gezocht en gevonden. Sander (19), Joris (20), Brenda (19), Ro- wena (18), Carolien (18), Debo rah (19) en Jan Jaap (20) teken den een contract met daarin de bepaling dat ze iets meer dan een half jaar gratis in het huis op nummer 28 mochten wonen en in ruil daarvoor mee zouden werken aan het tv-programma over hun belevenissen. Moeilijk „Het was voor ons heel moeilijk Om ferbuiten te blijven staan, echt als buitenstaanders de si tuatie filmen", vertelt Latour in zijn fraaie appartement in de binnenstad van Amsterdam. Bij hem zijn Joost Tholens, de ca meraregisseur van Nummer 28, cameraman Ron Toekook en Jeroen Hendriks, die samen met Latour zorgt voor de eerste montage. Triolens en Toekook hebben van het viertal de mees te tijd in nummer 28 doorge bracht. Latour begaf zich één maal in de week naar de Den Texstraat om de bewoners te in terviewen. „Wij vertelden Erik dan wat er zo allemaal gebeurd was die week", zegt Tholens. „Dan zeiden we tegen hem: 'Je moet aan die en die maar eens dat en dat vragen!' Dat leverde soms heel aardige interviews op- De bewoners werden op die manier vaak met uitspraken ge confronteerd die een ander over hen had gedaan. „Die ongezou- plaats voor de bewoners zelf. „Carolien werd daar het eerste slachtoffer van", vertelt Latour. „Zij had haar ouders verteld dat ze niet meer rookte, of in ieder geval niet meer zo veel. Maar dat deed ze in beeld juist wel. Dat zagen haar ouders natuur lijk ook. De bewoners kregen soms niet de kans iets aan hun ouders te vertellen. Die hadden alles al gezien. Alleen Rowena was meestal zo slim even voor de uitzending met haar ouders te bellen om te zeggen dat er iets in zat dat ze nog niet wis ten." De 'kinderen' zoals Tholens ze soms liefdevol noemt, heb ben regelmatig geprobeerd be paalde zaken uit de uitzending te houden. Soms met succes, soms met iets minder succes. „Het mooiste was natuurlijk als we ergens achter kwamen dat zij voor ons verborgen wilden houden", zegt Latour lachend. „Maar we zijn wel integer ge weest. Als ze een goede reden aanvoerden waarom iets niet in de uitzending kon, deden we dat ook niet." „Maar ze gebruikten de ca mera nooit", vult Tholens aan. Al laat hij direct daarop volgen dat VQoral aan het einde van de serie sommige bewoners dat wel eens probeerden. „Jan Jaap wilde dat we hem eens vroegen Slachtoffer Dat materiaal zorgde soms voor verrassingen, niet in de laatste ten uitspraken over elkaar lever den soms conflicten op die an ders misschien onderhuids zou den zijn gebleven", vertelt La tour. „In dat opzicht heeft onze aanwezigheid effect gehad. Maar wat we uiteindelijk ge leerd hebben, is dat een camera het leven niet tegen kan hou den. Alles gaat gewoon door. Ze krijgen ruzie, worden verliefd, vegetarisch, ga zo maar door. We hadden van tevoren een lijst gemaakt met dingen die er zou den kunnen gebeuren en heb ben die onlangs weer tevoor schijn gehaald. Toen bleek dat alles wat we dachten dat er kón gaan gebeuren, ook gebeurd In het begin van de serie kwam de cameraploeg na een week filmen met bijna zes uur opnamen terug. „En dat moest een programma van een half uur worden", verzucht Latour. „Dan zaten we dagen en nach ten te monteren. De eerste afle vering was zeven minuten voor uitzending in Hilversum! Later is het beter gegaan, nu hebben we over het algemeen zo n één anderhalf uur materiaal." De bewoners van nummer 28.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10