Als Cliff komt, werk k een week voor niks' 'Je moet elkaar wel een solootje gunnen' Cultuur&Kunst )eelder ontvangt boek Uit in Zuid-Holland' Kitscherige expositie in Galerie Stelling Indrukwekkend mooie zang Requiem TERDAG 16 MEI 1992 9 'orrie Berinekers kwart eeuw caissière bij Schouwburg iar liefste wens: een optreden van Cliff Richard in de idse schouwburg. "Ik weet wel dat hij heel duur is, aar ik zou een week voor niks werken." Corrie Benne- rs is 25 jaar caissière bij de schouwburg. Drie directeu- i zien komen en gaan, maar niemand heeft Cliff kun- n contracteren. Ook de nieuwe, Pim Wallis de Vries, is arin nog niet geslaagd. IEN SASKIA STOEUNGA lukkig heeft ze uitzicht op l tripje naar Londen, waar ar idool 16 november in tmbley staat'. Een jubileum a een cultuur-cassière die als ;n ander begrijpt wat fan zijn tekent. Vanavond wordt ze Icieel bejubeld. ,Ik moet er vaak aan denken: jn dochter is nu 19 jaar en g volop aan de studie. Ze wil indstewardess worden. Ik liciteerde op mijn negentien als werkster bij de schouw- rg. Ze vroegen toen of ik er letjuffrouw bij wilde zijn. ek me wel leuk. Een jaar ama maakte ik al promotie zat ik achter de kassa. En dat lg goed. Van lieverlede breid- mijn taken uit. Veel avond- irk en in de drukke maanden nd- en spandiensten verrich ten bij de abonnementenver koop." Intussen baarde Corrie Ben nekers twee kinderen: een zoon en een dochter. Tijd voor zwan gerschapsverlof was er ternau wernood. „Daar dacht ik ook niet aan. Het was ook goed te combineren met de avonden. Hoewel... mijn man moest er wel aanwennen." Wat boeit haar bij de schouw burg? „Het samenwerken met al die andere mensen", zegt haar dochter. „Inderdaad. We heb ben een trouwe ploeg. Aardige artiesten. Yoep van 't Hek komt altijd even langs. Brigitte Kaan dorp is een leuke griet om maar eens wat te noemen. Maar ook de bezoekers aan de andere kant van de kassa boeien mij. Als mensen geen kaartje meer kunnen krijgen, ben ik net zo teleurgesteld als zij. Dat trek ik me erg aan." Het schouwburgpubliek gaat niet schreeuwen voor een kas sa? „Nee, er is weinig narigheid. Ik probeer dat ook wel te voor komen. Als ik slechte plaatsen verkoop, meld ik dat. En dan gaan we daar nog van alles aan te doen door op het laatste mo ment een stoel bij te zetten. Dat wordt gewaardeerd. Die plaat sen vind ik toch een probleem. Bij zeker 50 van 550 zie je het toneel niet optimaal. Ik hoop dat dat nog eens kan worden veranderd. Als je je werk met hart en ziel doet, is het heel ver velend om slechte plaatsen te verkopen." Herkend Het schouwburgbezoek neemt nog steeds toe. De caissière merkt dat als geen ander. „Mensen bespreken steeds eer der en je moet daardoor steeds vaker uitverkocht roepen. De bestelkaarten van abonnement houders zijn soms hele vellen met stukken er aan geplakt. Er zijn ook veel vaste klanten, mensen die ik al 25 jaar zie ko men. Laatst zat ik ergens te eten, kwam er een jongen ons bedienen. Die kijkt en zegt ik ken u ergens van. Bleek van de schouwburg te zijn. Zo zwaai ik geregeld naar mensen, omdat ze me herkennen. Dat is leuk, soms praat je er dan ook even mee. Ze beginnen meestal over het programma of hun artiest Ik begrijp heel goed dat als ie mand een favoriet heeft, hij of zij er alles voor over heeft om die ook te zien." Zelf heeft ze samen met haar buurvrouw twee nachten wak ker gelegen voor een kaartje voor Cliff Richard. „Dat is mijn favoriet. Waarom? Omdat hij normaal is gebleven. En zijn songs zijn nog steeds even mooi. En als je hem in het echt ziet, ziet hij er nog beter uit dan op de foto. Elvis Presley vond ik ook goed, maar het is toch zon de wat er met die jongen is ge beurd. Ik verzamel alles: vi deo's, Ip's, affiches." Haar huis ziet er niet uit als een museum. De foto van haar zoon met Ruud Gullit valt meer op dan de kalender van Cliff. "Ach je moet het ook niet over drijven. Optredens in Neder land volg ik allemaal. Als hij in een televisieprogramma op treedt, ben ik er bij. Dat zijn ook de dagen dat ik niet in de schouwburg ben. Natuurlijk ben ik lid van zijn fanclub. Hij kent mij ook wel. Wij, mijn buurvrouw en ik, zitten vaak op Corrie Bennekers: „Als mensen geen kaartje meer kunnen kfljgen, ben ik net zo teleurgesteld als zij." foto» hink bouwman de eerste rij. En bij het optreden geeft ie ons altijd een teken van herkenning." Geen Cliff in de schouwburg, deugt de programmering wel? „Een echte toneelfan ben ik niet. Nee, ik zoek het meer in de muziekprogramma's. En die ko men er steeds meer. De chansonweek vond ik altijd heel fijn. Zag je een heel ander pu bliek. Dat is ook weieens leuk. Maar ook Frank Boeyen, Rob de Nijs, The Nits boeien mij, even als Hair en de shows van Jos Brink." In 25 jaar drie directeuren (Cees Hoogeveen, Hans van Dam, Frans Boelen) zien komen en met affaires zien gaan. „Alle maal waren ze aardig. Wat moet ik er nu meer over zeggen? Hoogeveen was strenger dan Boelen. Maar Boelen kende weer meer artiesten. Ach, ik wil er ook niets meer over zeggen. Die affaires waren naar, maar - en dat weet ik zeker - Pim Wal lis de Vries heeft alles onder controle. En ik, ik kan de schouwburg niet missen." Expositie materiaal wedstrijd De Lakenhal Het publiek kan al een oor proefje krijgen op de prijsuit reiking van de teken- en dichtwedstrijd die stedelijk museum De lakenhal en de ze krant hadden uitgeschre ven. Vandaag hangen de kanshebbers op een prijs al op het voorplein van het mu seum aan de Oude Singel. Dit weekeinde en van dins dag tot en met zondag kan iedereen zelf uitmaken wie nu het mooiste schilderij of het ontroerendste gedicht heeft gemaakt. Wie daadwer kelijk met de eer van de eer ste prijs gaat strijken, wordt volgende week zondag be kend gemaakt door wethou der Koek van cultuur. De jury heeft uit bijna hon derdvijftig kunstwerken en 65 gedichten, allemaal met de bloem als onderwerp, een keuze moeten maken. De wedstrijd was uitgeschreven in verband met de tentoon stelling 'llit tijd geplukt' die nu in De Lakenhal te bezich tigen is. Er waren twee leef tijdscategorieën: deelnemers van onder de 16 jaar en deel nemers van 16 jaar en ouder. Volgende week Bondag* middag om drie uur zal wet houder H. Koek van cultuur de prijzen uitreiken. De wer ken van de winnaars van de eerste prijzen worden in deze krant gepubliceerd. RJOLEIN VAN ROTTERDAM es Deelder noemde het giste- 1 een loffelijk streven. Het Dmoten van Zuid-Holland als lturele provincie leek hem iog tijd worden. „Het heeft lg genoeg geduurd, dat Am- irdam het monopolie op cul- jr heeft gehad", zei de Rotter- mse dichter. Deelder was gisteren in mu- um de Lakenhal om het eer- t exemplaar van het boekwerk it in Zuid-Holland' in ont- ngst te nemen. Gedeputeerde ouwer bood het hem aan, iidat hij 'misschien nog niet st dat er buiten Rotterdam ik iets te doen is op cultureel bied'. Jules Deeldeur nam het agazine met genoegen in ont- ngst. En las vervolgens enige dichten over Rotterdam voor. Deelder was gisteren niet de |ige die iets in ontvangst ocht nemen. Ook burgemees- f Goekoop kreeg van George ouwer een kadootje. Hem frd een door de Vlaardingse Instenares Winnie Teschma- ler gemaakte estafettestaf ngeboden. De ongeveer tach- centimeter grote glazen spies Mooie teksten had wel wat weg van een steek wapen, vond Goekoop. „Maar dat was niet erg", zei hij, „Want in de Oudheid waren de slag en steekwapens ook al de mooi ste kunstvoorwerpen De estafettestaf is bedoeld als symbool van de kunstestafette voor de beeldende kunst, die in de maanden mei tot oktober in Zuid-Holland wordt gehouden. De zes middelgrote steden Lei den, Gouda, Dordrecht, Schie dam, Vlaardingen en Delft doen er aan mee. Het is de bedoeling dat de beeldende kunst in die steden door de estafette in het zonnetje wordt gezet. „Want deze zes steden zijn het zuurde sem van de Zuid-Hollandse cul tuur", aldus Brouwer. Het openingsevenement van de estafette is bedacht door de Leidse galerie Stelling. Het is een faxkunstwerk, dat is ge maakt door kunstenaars in de zes steden samen. Elk van hen maakte gisteren op acht vellen papier een kunstwerk en faxte dat door naar de volgende esta- fettestad. De Leidse kunstenaar Thom Vink was de eerste. Het 118,8 bij 294 cm grote resultaat hangt intussen in de Lakenhal. Kunstenaar Thom Hofman faxt zijn kunstwerk, dat onder te verdelen valt in 8 A4-velletjes, naar Gouda. Via een omweg oyer Dordrecht, Schiedam, Vlaardingen en Delft kwam het gistermiddag weer terug in De Lakenhal. foto jan holvast THEATER RECENSIE CONNY VAN DER ZANDE Jringers 3 en 4. Deel 3: De wespendief n Kester Freriks, regie Martin van Veld- Izen. Deel 4: De tentoonstelling Thomas rbogt, regie Agaath Witteman. (zien 15 mei in het Laktheater Leiden b verzoek van theater van het Dsten bedachten vier Neder- ndse auteurs 4 personages die iet elkaar in een huis leven, jrvolgens maakte iedere au- lur een toneelstuk waarin de 4 frsonages voorkwamen. Er as een voorwaarde: er moest i ieder stuk een vijfde persona- j, een indringer voorkomen, frder werden deel 1 en 2 ge- :esenteerd, nu was het de turt aan deel 3 en 4. In De 'espendief zien we de vier per- jnages op een zomerse avond i een tuin. De vogels fluiten, de frsonages praten wat, maar jht contact hebben ze niet bisteren maakt eenzaam). Als indringer, Gilbert, op de foppen komt verandert de si- atie. Allen blijken hem gekend i hebben, hij is de personifica- fe van hun herinneringen die u als wespen rond hun hoof- fn zoemen. De teksten zijn prachtig, maar f zijn eerder voor literatuur fin voor toneel geschikt. Ze lagen erom nog eens gehoord f gelezen te worden en dat is Ij een toneelvoorstelling on- logelijk. Het is ook jammer dat et plaatje saai is. Mensen die jet of nauwelijks uit hun stoe- -J m omhoog komen wat de pdoeling daar ook van mag MUZIEK RECENSIE LI DY VAN DER SPEK Concert van het Toonkunstkoor Lelden e.o. dirigent Hans van der Toom, met werken van Handel. Holst en Duruflé M.m.v Ellen Looyesti|n mezzertopraan, Frans Kokkelmans bariton, Simon Stelling orgel en het Amsterdams Begeleidingsor- Toonkunstkoor Leiden trok on danks de stralende lenteavond een volle Pieterskerk. Er was dan ook een boeiend program ma, waarvan het hoogtepunt na de pauze lag met het Requiem van Maurice Duruflé (1902-1975), een dodenmis geënt op gregoriaanse melodie- en. maar als kind van zijn tijd door Duruflé gevangen in im pressionistische klankkleur en de daarbijbehorende harmonie- en. Toonkunst had gekozen voor de derde en laatste versie, die Duruflé in 1961schreef vóór koor, soli, orgel en klein orkest, waarin drie trompetten en pau ken een hoofdrol spelen. Wat voor de pauze functio neel en logisch was, bleek daar na een wat minder geslaagde enscenering. De stemmen smolten niet altijd even goed samen en van mijn plaats ble ven juist de mannen (hoe wei nig ook in getal) vaak wat op de voorgrond treden. Ondanks dat kleine manke ment werd het Requiem in drukwekkend mooi gezongen, met tere uitgesponnen passages naast overweldigende majestu euze strofen, zoals het 'Hosan na in excelsis' en 'judicare sae- culum per ignem'. Ellen Looyestijn heeft een wat metalige klank in het hoge re gister en haar lage register heeft minder volume, toen zong ze haar kleine rol innemend en met zeggingskracht. BEELDENDE KUNST RECENSIE IRENE VAN BEVEREN Expositie groepsexposibe 'Fruits de la pas sen' Te zien tot 25/5, do t/m za 14 00- 18 00 uur, zo 14 00-17 00 uur. Galene Stelling, Burgsteeg 14, Leiden Fruits de la passion. De titel van de expositie in Stelling doet voorstellingen van brandende liefde en felle hartstocht ver moeden. Niets is minder waar. De passievruchten zijn over drachtelijk bedoeld. Vruchten der arbeid van zo'n dertig kun stenaars. Wat hen bindt, is de figuratie. Alles wat in Stelling staat en hangt is herkenbaar. En door de grote hoeveelheid deelnemende Kunstenaars is er voor elk wat wils. Dat geldt voornamelijk de schilderijen, want sculpturen of installaties zijn er nauwelijks. Welgeteld twee. De ene is een bronzen paardje waarmee de maker, Henk Visch, 'Ezeltje Prik' heeft gespeeld. De staart van het beest zit op z'n neus. Nummer twee is de installatie van Siert Dallinga: 'Twee poli- tiepetten op een plankje'. Be- driegelijk echt op afstand, maar van dichtbij zijn het hoofddek sels van staal. Mogelijk symbo len van iets. Maar van wat? De hardheid van het politieappa raat? De onverzettelijkheid? Al les is mogelijk. Anya lansen slaat een brug tussen drie- en tweedimensio naal. Uit haar kleine olieverf- schilderijtjes steken dinosaurus sen en fantasiedieren hun kop naar buiten, al dan niet geflan keerd door een ruimtevrouw in sexy pakje. De werkjes doen denken aan slechte science fic tion strips. Aan van die vreselij ke spacefiguurtjes uit de speel goedwinkel. Alles mag. Dankzij de Ameri kaanse kunstenaar leff Koons die onder meer een speelgoed konijn en een kitscherig varken tot kunst verhief. Velen deden hem al na. Vooral het varken is daarbij populair. In Stelling is ook zo'n superbig te zien. Ei genlijk wel een leuke. Een por tret van een keurig in het pak gestoken, zuurstokroze varken met felgroene oogjes, geschil derd door Roland Beming. Nog absurdistischer en fan tastischer is het werk van Dirk Larsen. Zijn 'Monster Madonna' toont letterlijk wat de titel pre tendeert. Een paars wezen zon der handen, met een driedubbel aureool, en een paars kindeke op schoot. Ook dit doek heeft iets strip- achtigs, net als het werk van Jansen, maar het is veel origine ler uitgewerkt. Tot in de symbo liek toe. Zo heeft het kindeke een raar geel mannetje in de hand in plaats van de goudvink - symbool voor Christus dood dat het op doeken van oude meesters vasthoudt. Geen eigentijdse beeldtaal dit keer op de twee doeken van Stellings sterexposant, Phil Bloom. Dus geen Mickey Mou se. maar stillevens van een dode duff en van vruchten Geen pee sievruchten overigens. Vormgevingsinstituut in 'Fodor' AMSTERDAM ANP Minister D'Ancona van wvc heeft het aanbod geaccepteerd om een vormgevingsinstituut te vestigen in Museum Fodor. Amsterdam betaalt de kosten van huisvesting. De minister heeft het aanbod aanvaard omdat Fodor beantwoordt aan de criteria van wvc en de Raad voor de Kunst. Ook de samenwerking met het Stedelijk Muse um vindt de minister een belangrijk argument voor vestiging in Amsterdam. Popworkshops bij Sjelter een succes Indringers: opnieuw de confrontaie n personen. zijn het levert geen boeiend theater op. De tentoonstelling van Verbogt is heel wat spann ender. In dit absurdistisch ge tinte stuk is Cleo de indringster, zij was een psychiatrische pa tiënte. Tien jaar lang heeft ze niet gepraat en nu komt ze de schade inhalen. De vier perso nages bereiden zich voor op een bezoek aan een tentoonstelling en Cleo werkt hen op de zenu wen. Ze laat hen twijfelen aan hun georganiseerde leventje en dat leidt tot nogal wat uitbar stingen. En hoe hoog het ook oploopt, aan het slot is er toch voor ieder een kopje thee. LEIDERDORP MARJOLEIN VAN ROTTERDAM De popworkshops van sociaal-cultureel centrum Sjelter in Leiderdorp zijn een succes. Er komen steeds meer jongeren op af. En het ene meisje en de zeven jon gens die de laatste workshop volgden, gaan zelfs op tournee in het buitenland. Samen met Paul van Oers, van Sjelter, en hun leraren van de LVP (Leidse Vereni ging van Popmuzikanten) gaan ze in de zomervakantie een week naar Frankrijk en treden daar in jongerencentra op. Wie aan een popworkshop meedoet, krijgt acht avonden les van ervaren pop muzikanten. En dat is hard oefenen, want elke cursus wordt afgesloten met een optreden. Dat gold ook voor de groep die van de zomer naar Frankrijk gaat: afgelopen vrijdag gaf deze groep een concert met nummers van onder meer Lou Reed, The Doors en Lenny Kravitz. „Alle jongeren tussen 15 en 25 jaar die een instrument willen leren bespelen, maar niet direct naar de muziekschool willen of durven, kunnen hier terecht", zegt Paul van Oers, jongerenwerker van Sjelter. „Zelfs als ze nog nooit een instru ment hebben aangeraakt. Hoewel dat niet zo vaak voorkomt: de meesten heb ben al wel eens op een instrument ge speeld. Ze kunnen het alleen nog niet echt goed en ze hebben nog nooit eerder samengespeeld." „En samenspelen is juist moeilijk", licht Van Oers toe, „Je moet naar elkaar kunnen luisteren en elkaar een solootje gunnen." En dat is nog niet alles. Er moet ook nog een repertoire worden ge kozen. „We beginnen altijd met koffie drinken. Dan praten we over de num mers die we gaan spelen. Dat kan wel eens een beetje onenigheid opleveren. Maar meestal komen we er wel uit." Het is ook mogelijk een vervolgcursus te doen Maar daarna houdt hei op. „Het is de bedoeling dat de mensen doorstro men naar de mUfMndlOOl Of UM VR der gaan. zoals de acht van nu. Die heb ben intussen een band gevormd en alle spullen zelf gekocht. Dat heeft het voor deel dat er vaker kan worden geoefend. Want wie de workshop bij Sjelter volgt. kan alleen op de avonden van de work shop spelen. De instrumenten worden gehuurd en mogen niet mee naar huis worden genomen. Daar zijn ze veel te duur voor. Het huren van een 'popsetje kost 500 gulden „Voor Sjelter is dat heel veel geld Zonder subsidie is dat niet op te brengen I n «VB moeten DQg m.i.u wachten of dat blijft lukken Dat wil niet zeggen dat Sjelter er over denkt de cursussen te stoppen ..We hebben het nu vijf keer gedaan en begin nen net de vruchten ervan te plukken. Dus we piekeren er niet over om ermee op te houden. Voor volgend jaar oktober staat er dus gewoon weer een popwork shop op het programma. Plus een hip hopworkshop en een cursus raimu/iek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9