'Ik gebruik muziek voor het scheppen van stilte' 'Informatie sneller en sensationeler' 1 1 Een concert van duizend drummers P Rtv show VRIJDAG 15 ME11992 Andreas Vollenweider schildert met geluidsbeelden KEES GROENENBOOM J—en heilzaam middel, I j een medicijn voor de ziel, een trap naar het innerlijk, een sleutel tot het on verklaarbare. Voor Andreas Vol lenweider (38) is er geen twijfel dat muziek dat alles kan zijn. Maar hij hoedt zich ervoor dat inzicht al te luid te verkondigen, (iit zijn reacties blijkt dat hij alle mogelijke tegenwerpingen te gen zijn enigszins mystieke op vatting van de muziek al eens heeft gehoord. De gezette man met de vriendelijke ogen, wiens stem door het zangerige Zwit sers-Duits accent extra zacht moedig klinkt, pareert ze nog voor ze worden geuit, elegant maar beslist. Tien jaar geleden werd hij be kend als componist van sfeer muziek. Door de harp, een van de oudste muziekinstrumenten, te verbinden met moderne elek tronica en een afwijkende stem ming te gebruiken, introduceer de Vollenweider deze met suc ces als solo-instrument in de lichte muziek. Op zijn negende album 'Book of Roses' presen teert Vollenweider zich, net als op zijn eerste platen, weer uit drukkelijk als multi-instrumen- talist. Behalve harp speelt hij onder meer Chinese fluit, Chi nese viool, bamboefluit, percus sie, akoestische en elektrische gitaar en piano, terwijl bij zijn credits ook 'pijl en boog' staat. Vollenweider is een geluids kunstenaar. Mij schildert met klanken: geluidsbeelden die in de meeste gevallen fungeren als achtergrond waarop de luiste raar zijn eigen details mag in vullen. 'Mind movies', gedach- tenfilms, noemt Vollenweider zijn muziek. De eerste gedach- tenfilm die hij zelf, als zevenja rig jongetje, zag waren de beel den die Brahms' Altrapsodie bij hem opriepen. Allegaartje 'Book of Roses', verdeeld in vier hoofdstukken en zestien episo den, valt op door de grote ver scheidenheid aan instrumenten en vocalen. Vollenweider ge bruikte onder meer een symfo nie-orkest, instrumenten uit de volksmuziek uit verschillende delen van de wereld, blazers en elektronische instrumenten en deed een beroep op de vocale groep Ladysmith Black Mamba- zo uit Zuidafrika, het Bulgaars Mannenkoor en de vocale acro bate Saynho Namtchilak uit Rusland. Hij smeedde dat allegaartje samen tot nummers die onder ling sterk verschillen maar toch een duidelijke samenhang heb ben. Componeren is voor Vol lenweider geen zaak van het op schrijven van partijen. Veel be langrijker is het uitwisselen van ideeën in de studio, het door praten van de mogelijkheden, en 'het scheppen van de emo tionele, dramatische hoedanig heid' die nodig is voor het ma ken van muziek. „Met mijn muziek wil ik stilte scheppen", zegt Vollenweider. „Er komt van alle kanten veel meer informatie op ons af dan we kunnen verwerken. Ik ge bruik muziek als een soort gif tegen het gif, zoals de homeo pathie dat doet. Mijn cd is een sneetje tijd voor de luisteraar. Als het gaat zoals ik het me voorstel, neemt iemand dit 'Book of Roses', doet het open en leest zijn eigen verhaal. Ik heb alleen het boek geschapen, en een paar zinnetjes, net ge noeg om de boel aan de gang te houden. De essentie komt van de luisteraar." Dat het 'tegengif ook werkt, staat voor Vollenweider vast. „Voor mij is het geen experi ment meer, dat stadium ben ik al lang te boven. In de vijftien jaar dat ik hiermee bezig ben heb ik zo veel toepassingen ge hoord van mijn muziek, ook dingen waar ik zelf nooit op zou komen. Mensen vrijen erbij, ba ren kinderen, de muziek wordt gebruikt bij therapieën en be luisterd door ^nensen op hun sterfbed." „Muziek zelf heeft geen ge neeskracht, maar ze kan een in nerlijk proces in werking stellen, zowel in het bewuste als in het onderbewuste. Je maakt zelf uit of je dat accepteert of niet, of je wilt genezen of niet." „Dit is trouwens niet iets wat ik heb verzonnen. Muziek werd op die manier al duizenden ja ren geleden toegepast. Maar de laatste eeuwen hebben degenen die de touwtjes in handen heb ben componisten meer en meer gebruikt als- een soort speeltjes. Bach en Mozart waren niet meer dan een aapje aan een touwtje voor het hof en voor de kerk. Muziek is een industrie geworden, die bijna uitsluitend nog een onderhoudende functie heeft, geen helende." Oppervlakkig Terug naar de tijd van de Oude Grieken dan, die de muziek met eerbied behandelden en er een mystieke, haast magische kracht aan toekenden? „Het woord 'mystiek' vermijd ik tegenwoordig liever. Het is volkomen platgeslagen door de New Age-beweging, die ik vre selijk oppervlakkig vind in de ergste zin van het woord. Ik heb het liever over het onverklaar bare." „Je zou kunnen zeggen dat muziek een mystieke kracht heeft in dezelfde zin als een schroevedraaier. Aan een schroevedraaier is niets bijzon ders, hij stelt je alleen in staat iets te doen wat je met je pink niet kunt, namelijk een schroef vasf- of losdraaien." „Zo is de muziek ook een soort gereedschap, een door gang naar het onbekende. Mu ziek kan een deur zijn naar het onverklaarbare in jezelf, een raam waardoor je naar je ziel kunt kijken. Ik ben ervan over tuigd dat daar het antwoord ligt van veel van onze problemen, zowel persoonlijk als maat schappelijk. Mensen plegen zel den zelfmoord omdat hun auto beschadigd is of omdat ze hun enkel verzwikt hebben, wel om dat er van binnen iets vernield is, iets wat we niet kunnen be noemen maar wat er wel dege lijk is." „Ik ben een van de mensen die rondlopen met de gedachte dat we als menselijke soort zul len ophouden te bestaan wan- nepr we niet begrijpen wie we eigenlijk zijn. Als we niet inzien dat we iets binnen in ons heb ben dat heel breekbaar is. Er is alleen maar een ongelukkige jeugd voor nodig om dat kapot te maken. Wat zo'n beschadigd innerlijk voortbrengt kan ver woestend en fataal zijn." De droom van Golden Earringdrwnmer Cesar Zuiderwijk ■1 HAAG ROBERT VERKERK -w-olden Earringdrum- I mer Cesar Zuider- wijk (42) heeft iets met het cijfer duizend. Een jeugdherinnering: „Je krijgt een gulden, maar tegelijkertijd denk je wat voor gevoel het moet ge ven om duizend gulden te heb ben. Het getal heeft iets ma gisch." Zaterdag 5 september wordt zijn droom werkelijkheid. Duizend drummers geven die dag een concert op de Maas in Rotterdam. Powerdrummer Cesar mag het geheel dirigeren. De man achter de Golden Earring en Labyrinth is al sinds 1989 bezig met de voorberei dingen. „Maar nu gaat het dan echt gebeuren", verzekert hij. „Zeven- tot achthonderd drum mers hebben zich al aangemeld voor het evenement. Ze zijn ra zend enthousiast." De initiatiefnemer is dat niet minder. Hij ziet en hoort het concert al in zijn dagdromen: „Het is toch heerlijk dat je straks met zoveel drummers het oergeluid laat aanzwellen." Het idee voor het Maasfestijn is geboren na een festival voor 110 drummers in Drachten. Dit evenement haalde het Guiness Book of Records. Maar voor een nieuwe vermelding in dit presti- geboek houdt Cesar zijn feestje niet. „Mijn naam heeft al vaak genoeg in de krant gestaan." De Haagse drummer hoopt met het immense project zijn werk een beetje uit de schaduw te halen. „Drummers zijn de sluitpost van de formatie, maar De droom van drummer Cesar Zuiderwijk. FOTOCEESZORN wel vaak de motor i het geheel." De Havendienst van Rotterdam levert een aardige bijdrage aan het enkele tonnen kostende project. Vijfhonderd vierkante meter pontons worden door sleepboten naar De Boompjes verscheept: de plek waar Vange- lis vorig jaar zijn concert gaf. „Het verschil met dat concert is echter dat wij met ons gezicht naar de kade spelen. Zo ont staat een direct contact met het publiek. De pontons zijn over dekt, want stel je voor dat het gaat regenen. Dan schreeuwen de ouders naar hun kinderen die moeten spelen. En wat ze misschien nog erger vinden is dat het drumstel nat wordt", gniffelt Zuiderwijk. De concertspelers worden die bewuste dag in Rotterdam als VIP's ontvangen, belooft hij. Namen wil hij liever niet noe men. „Want stel je voor dat ze om de een of andere reden niet komen." Gezien de imposante rij gesigneerde drumvellen aan de muur hoeft Cesar zich echter geen zorgen te maken dat be vriende slagwerkers hem in de steek zullen laten. Na een eerste repetitie in de ochtenduren en een generale tegen de avond, moet het con cert op 21.00 uur in alle hevig heid losbarsten. Er staan ver schillende muziekstukken op het programma, die zijn ge schreven door drumleraar Luc van de Vloet. „We spelen waar schijnlijk ook 'Radar Love'. Dat is natuurlijk kaasje voor de ech te drummer. Vooral dat intro." Om te zorgen dat het geen jan boel wordt, kunnen de slagwer kers dirigent Zuiderwijk op een groot videoscherm volgen. Zuiderwijk hoopt dat dè om roepen over de brug komen. „Ze leven alleen nog maar voor de kijkcijfers met programma's zoals 'Goede Tijden Slechte Tij den'. Voor vernieuwing lopen ze niet zo gauw warm. Ze roepen dat het ze allemaal te veel geld kost." Cesar is nu in onderhandeling met de AVRO over de uitzend rechten. Het concert zal dan op een later tijdstip via de televisie worden uitgezonden. Hij vindt dat triest. „Zo'n festival zou toch gewoon live op de beeld buis moeten verschijnen." CLOSE UP Margot Klompmaker Fort Boyard is een ge vangenisfort uit de vo rige eeuw. Het ligt in de Atlantische Oceaan ter hoog te van de Franse stad Rochefort tussen het lie d'Oléron en het lie d'Aix. Het gebouw vormt de achtergrond voor een van de meest spectaculaire spelpro- gramma's van de laatste jaren: De sleutels van Fort Boyard. De AVRO brengt een Neder landse versie van dit oorspron kelijk Franse spel, dat nu zijn tweede seizoen beleeft. Uit de reacties op de eerste reeks afle veringen bleek dat veel kijkers het programma ontzettend spannend vonden, misschien wel tè spannend. Een ander kri tiekpunt was het gebrek aan competitie, omdat slechts één ploeg aan het spel deelnam. In de nieuwe reeks afleveringen van het spelprogramma staan dan ook twee ploegen tegen over elkaar: een Nederlands en een Belgisch team. De twee teams spelen een uur lang in en rond het fort. Elke ploeg bestaat uit twee mannen en twee vrouwen, die sportief en beslist niet bang uitgevallen dienen te zijn. Beide teams moeten uit een aantal opdrachten sleutels zien te bemachtigen. De ploeg die de meeste sleutels heeft wint het spel en mag de 'schatkamer' binnen. De sleutels van Fort Boyard is een van de beste spelprogram- ma's die de laatste jaren op het scherm zijn verschenen. De kij ker krijgt geen moment het ge voel van 'dat kan ik óók'. Een gevoel dat veel andere spelpro- Andreas Vollenweider: „Muziek kan een deur zijn naar het onverklaarbare in jezelf, waardoor je naar je ziel kunt kijken." Actualiteitenrubriek Kenmerk van karakter veranderd gramma maakt. In De sleutels van Fort Boyard worden de deelnemers onder worpen aan niet misselijke uit dagingen, zoals het beklimmen van steile wanden, zwemmen onder water en laveren in ruim tes vol slangen, tijgers en spin nen. Ze dienen te beschikken over stalen zenuwen en geen last te hebben van hoogtevrees of claustrofobie. Ze moeten la ten zien dat ze ook ats groep kunnen samenwerken. Kortom: van de kandidaten wordt heel wat gevraagd en je gunt hen de prijs van harte. Elk onderdeel is even boeiend. Hoe kan de groep een schuine wand beklimmen, zonder hulp middelen? Hoe snel kan iemand zich omhoog hijsen aan de muur van het fort? Hoe behen dig beweegt een kandidaat zich in een ruimte vol draden? Is ie mand snel genoeg om zijn op dracht binnen de toegestane tijd te vervullen? Of wordt hij bij wijze van straf opgesloten tot het eind van het spel? Wie verliest, kan toch nog een beetje winnen door een heel bijzondere opdracht met succes uit te voeren. Een lid van het verliezende team moet de Ben- ji-jump uitvoeren, een soort va riant op de dodensprong, waar bij iemand met een elastiek aan het been in de diepte springt. Bij de Benji-jump zit iemand in een hamas met twee dikke elas tieken. Hij of zij kijkt vanaf het terras van het fort op de bin nenplaats: een gapende diepte van zo'n 50 tot 60 meter. Al springend moet een sleutel worden gepakt die ergens in de ruimte hangt. De sleutel geeft toegang tot een kist met een be paald bedrag. Ook het winnende team krijgt de prijs niet cadeau. Een van de teamleden moet door vier oude cellen zwemmen die onder wa ter staan. In de vierde cel staat de rest van het team achter een hek te wachten. In een van de cellen bevindt zich een code van een aantal letters. De duiker krijgt 15 seconden om de code uit z'n hoofd te leren, voordat deze onder water verdwijnt. De duiker laat zijn teamgenoten binnen en samen gaan ze naar de toegang van de schatkamer. Dit is een open ruimte van het fort, waar tijgers rondlopen. In het midden van deze ruimte staat een getraliede kooi. Daarin bevindt zich de schat. Op het moment dat de mannen en vrouwen de ruimte binnenko men, verdwijnen de tijgers in een andere, afgesloten ruimte. Met behulp van de code opent het team het hek van de schat- kooi. Vervolgéns moeten zo veel mogelijk munten uit de kooi worden gehaald en op een weegschaal gelegd. Dit alles binnen een bepaalde tijd, want het hek tussen kooi en weeg schaal zakt langzaam naar be neden. En bovendien kunnen de tijgers elk moment weer te rugkeren. Als het team de code kwijt is, gaat het hek van de schatkooi niet open. In dat geval moet het team proberen met de handen tussen de tralies door munten uit de kooi te graaien. De hoe veelheid te winnen geld is af hankelijk van het aantal sleutels dat het team heeft verzameld en hun behendigheid om de mun ten mee te nemen. Wat de deel nemers winnen blijft dus een verrassing tot het laatst. De sleutels van Fort Boyard is een verademing temidden van alle spelprogramma's en quiz achtige produkties. Het is origi neel. Publiek ontbreekt, dus geen opgeklopt geklap. De loca tie is prachtig, niet alleen voor de kijker, maar ook voor de deelnemers. Het moet toch heel wat prettiger zijn om in deze ambiance te werken, dan in een hete zaal, volop in de schijnwer pers met de camera nadrukke lijk aanwezig. Ook de twee presentatoren Hans Schiffers (AVRO) en Alexandra Potvin (BRTN), die ieder een team begeleiden, on derscheiden zich van hun colle ga's in gunstige zin. Ze gedra gen zich niet als geprogram meerde praatpoppen, maar le ven zichtbaar mee met alle ge beurtenissen. Het programma roept een heel klein beetje de sfeer op van de oude Zeskampuitzendingen uit de jaren zeventig: sportief, maar toch gezellig. Des te spijtiger dat dit unieke programma van het scherm verdwijnt. Nog twee af leveringen en dan is het op. De AVRO is niet van plan nieuwe opnamen te maken. „Het pro gramma is te duur en we ko men terug met De Uitdaging (met Angela Groothuizen, red.) en een nieuw programma rond Mies Bouwman", aldus een woordvoerster. Te duur? Uit een recent onder zoek blijkt dat de omroepen be hoorlijk goed in hun slappe was zitten. Zo heeft de AVRO een pot van 50 miljoen gulden aan reservegeld. Alleen al van de rente die voor dit bedrag wordt ontvangen kan een nieuwe reeks afleveringen in Fort Boyard mbeiteloos worden gefi nancierd. Dan onderscheidt de AVRO zich ook eens temidden van omroe pen die steeds meer neigen naar het serveren van eenheids worst. (De sleutels van Fort Boyard, donderdag om 18.52 uur, Ne- STRIPS BOLLEBOOM De informatie-voorziening op tv wordt steeds meer over heers! door snelle, sensatio nele en oppervlakkige berichtgeving over steeds meer onderwerpen," signaleert Jan Schmeitz, eindredacteur van de IKON-rubriek Kenmerk. Ook Kenmerk ontkwam er niet aan zich enigzins aan te passen aan deze ver anderingen. Het karakter van de actuali teitenrubriek is in de afgelopen twee jaar wezenlijk veranderd. De oude formule van achtergrondru briek met één documentaire wend op de schroothoop gegooid. Ervoor in de plaats kwamen vier onderwerpen per afleve ring. Terwijl de actualiteitenrubrieken van uur.of tegelijk met NOS-Laat gingen uit zenden, werd Kenmerk verplaatst direct na het NOS-Journaal van 8 uur op zater dagavond in prime-time op Nederland 3. Er kwam een nieuw decor, een nieuwe leader en Wil van Neerven kreeg een presentatrice naast zich: Chazia Mourali. Het rijk met actualiteitenrubrieken geze gende Hilversumse bestel heeft er met het nieuwe Kenmerk een uitstekend in formatief programma bij gekregen. Het vroegere Kenmerk had zich vol gens Schmeitz overbodig gemaakt: „Ex clusieve Kenmerk-onderwerpen als apartheid, discriminatie, mensenrechten en ontwikkelingslanden zijn ook in an dere actualiteitenrubrieken normale on derwerpen geworden", constateert hij. Boeiend alternatief De komst van steeds meer tv-stations, die via de kabel naar de gunst van de kij kers dingen, was ook een reden om Ken merk te veranderen. De komst van CNN bijvoorbeeld. De redactie van Kenmerk wil volgens Schmeitz reageren op de ontwikkelingen in de wereld, zonder de uitgangspunten van de interkerkelijke omroep uit het oog te verliezen. Kenmerk was in de afgelopen twee sei zoenen een boeiend alternatief naast het lichte vertier, dat de omringende zenders na het Journaal op zaterdagavonden ge woonlijk plegen te verzorgen. De redac tie heeft zich voorgenomen „het pro gramma in de toekomst nog scherper en toegankelijker te maken. Wat wij tot nu toe toonden is nog pas het begin." Helaas: per 1 oktober zal Kenmerk niet meer op zaterdagavond na het 8 uur Journaal op Nederland 3'te zien zijn. De rubriek verhuist naar Nederland 1, waar Hier en Nu, Televizjer en Brandpunt tot dusverre op actualiteitcngebied de toon aangeven. De mogelijkheid om in de toekomst 'kritische informatie voor een breed publiek' te bieden, is heel klein ge worden, want zendtijd in kijkdichte uren zal Kenmerk niet van AVRO, NCRV. KRO en NOS hoeven te verwachten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10