Islam verwerft plekje in Indonesische politiek 'Geen kloof tussen burgers en politiek' GOS komt enkel bij mzies tot leven Feiten &Meningen DONDERDAG 14 MEI 1992 2 In de vroege ochtend begeven de schoolkinderen van Ja karta zich in de overvolle straten van de stad naar school. Ixings een drukke straat lopen twee meisjes hand in hand naar de basisschool. Beiden zijn gekleed in smetteloos wit. I lun gezichten zijn omkleed met de traditionele hoofddoek van Indonesische moslims. Ze zien eruit als miniatuur nonnetjes. JAKARTA TERESA POOLE THE INDEPENDENT Fas sinds kort mogen meisjes in Indonesië, de grootste islami tische natie ter wereld, in isla mitische kledij naar de openba re s< hooi gaan. Fin deze dracht wordt steeds populairder. Indo- nesiës 'tropische islam', ver mengd met elementen uit het hindoeïsme en het animisme, is een kleurrijker, meer ontspan nen godsdienst dan haar tegen hanger in het Midden-Oosten. Maar de laatste jaren kent Indo nesië een wijdverbreide ople ving van het islamitische reli gieuze gevoel. Dit jaar zullen zo n 107.000 Indonesiërs de heilige pelgrimstocht naar Mek ka ondernemen - vorig jaar wa ren dat er nog 79.000. Ongeveer 90 procent van de 180 miljoen inwoners van Indonesië beschouwt zichzelf als moslim en de herbeleving van het reli gieuze denken in het wereldlijke Indonesië begint nu ook door te sijpelen in het politieke leven. Na de omverwerping van Soe- karno in 1965 en de instelling door president Suharto van de Nieuwe Orde, heeft de Indone sische regering zich ingespan nen om formele islamitische politiek te elimineren. Centralisme Om te beginnen werden alle moslimpartijen in 1973 ge dwongen op te gaan in de Vere nigde Ontwikkeiings Partij (PPP). In zijn streven naar een centralistische eenheidsstaat probeerde Suharto ieder spoor van ideologie uit de partij-poli tiek te bannen. In 1985 verkon digde hij dat de nationalistische staatsfilosofie van de Pantja Sila de enige basis vormde voor het sociale en politiekeJeven. De Pantja Sila zijn vijf, in de grond wet verankerde grondbeginse len: het geloof in God, nationa lisme, humanisme, soevereini teit van het volk en sociale ge rechtigheid. Devote moslims konden nauwelijks nog een rol spelen in de politiek en islami tische organisaties manifesteer den zich derhalve vooral op het culturele en educatieve vlak. Maar in de aanloop naar de parlementaire verkiezingen die volgende maand zullen worden gehouden, is hierin verandering gekomen. Het meest opvallende teken aan de wand is dat president Suhar to in de afgelopen achttien maanden heeft geprobeerd hechtere banden te smeden met de islamitische gemeen schap. Vorig jaar heeft hij zijn eerste pelgrimstocht naar Mek ka ondernomen en steeds vaker woont hij islamitische festivals bij. Hij heeft de regelgeving voor schooluniformen versoe peld, startfondsen vrijgemaakt voor Indonesiës eerste islami tische bank, de bouw van nieu we moskeeën ondersteund en hij was de drijvende kracht ach ter de oprichting van het Ge nootschap van Moslim Intellec tuelen (ICMI), een poging om de steun van de traditionele is lamitische denkers te winnen. „Suharto is bezig de moslims te paaien", aldus een westerse di plomaat. „Hij wil erkenningen steun van hen en hij wil zijn ba sis verbreden." Dr. Amien Rais, een islamitische wetenschapper en vice-voorzit- Islamitische meisjes in de Indonesische hoofdstad Jakarta op weg naar school. foto anp u aturuciri ter van de Muhammadiyah, een traditionele moslimorganisatie, zegt: „Hij heeft massale steun nodig om zijn macht te legiti meren. Als hij door de moslims wordt gesteund, zal zijn presi dentschap meer solide zijn." Sommige deskundigen zeggen dat Suharto bij de moslims in de gunst wil komen als tegen wicht tegen het leger, dat zich minder eendrachtig achter Suharto heeft geschaard dan in voorgaande jaren. Invloed islam Het is echter nog steeds niet duidelijk op wiens voorwaarden de islam de politiek weer bin nenkruipt. Muhammadiyah en dë PPP hebben al formeel hun steun toegezegd aan Suharto voor de presidentiële verkiezin gen volgend jaar. „Moslims hebben daadwerkelijk meer po litieke ruimte", aldus dr. Rais. „Maar in onze politieke cultuur kun je nauwelijks zeggen dat we nu in een gunstige onderhande lingspositie zitten." Bij de parle mentsverkiezingen in juni zul len traditionele moslims hun eis van een grotere rol voor de is lam waarschijnlijk kracht bij zetten door voor de PPP te stemmen in plaats van voor de regerende Golkarpartij. Momenteel is de liberale vleugel de meest opvallende exponent in de politisering van de islam en wel in de persoon van Ab durrahman Wahid, de leider van Indonesiës grootste mosli morganisatie, de 35 miljoen le den tellende Nahdlatul Ulama (NU). De NU heeft zich in 1984 teruggetrokken uit de partij-po litiek en heeft zich in de komen de verkiezingen achter geen van de partijen geschaard. Ook heeft de NU geen duidelijke po sitie ingenomen met betrekking tot een eventuele nieuwe ambtstermijn van Suharto. Wahid zegt dat de NU Suharto „geen actieve steun heeft gebo den, alleen passieve". De her verkiezing van Suharto is zeker, aldus Wahid, „en wij gaan daar in mee". Een jaar geleden was Wahid be trokken bij de oprichting van een nieuwe groep intellectue len. het Forum voor Democra tie, waarvan hij tevens voorzit ter werd. Het Forum probeert binnen de uiterst beperkte be wegingsruimte een dialoog op gang te brengen over grotere politieke vrijheid. Wahid loopt spitsroeden. Hij probeert presi dent Suharto en het leger voor zich te winnen door zich te pre senteren als een gematigde moslim die de meer fundamen talistische tendensen kan be teugelen. Anderszijds functio neert hij als brandpunt voor de voorzichtige democratische krachten binnen Indonesië. Momenteel vertegenwoordigt de liberale islam het enige poli tieke programma waarbij de pro-democratische beweging onderdak kan vinden. Conservatieven Op 1 maart was er een bijeen komst van NU in Jakarta, waar op 1 miljoen mensen werden President Suharto. foto anp verwacht. Wahid hoopte to zijn liberale leiderschap veilig te stellen tegen rommelende drei gingen uit de conservatieve hoek. „We willen de aandacht van de moslimgemeenschap op principiëlp2aken richten, zoals de rechtstaat, democratie en een rvët-corrupte regering", al- du* Wahid. \ertragingen bij het verlenen van de benodigde vergunnin gen en verspreidingstactieken van de politie zorgden ervoor dat er uiteindelijk slechts 200.000 demonstranten op de bestemde plek arriveerden. Wa hid was teleurgesteld.Als de regering niet de nodige stappen onderneemt, zal wat er nu in Al gerije gebeurt in de komende tien jaar ook hier kunnen ge beuren", aldus de moslimleider. Maar dit zijn voornamelijk poli tieke manoeuvres. Deskundigen zijn het er over eens dat Indo nesië geen bolwerk zal worden van de fundamentalistische is lam. Maar Wahid speelt in op de angst van Suharto en het le ger dat de islam een destabilise rende kracht zou kunnen wor den. In de komende tien jaar zal Wahids liberale islam de nodige steun kunnen winnen in het le ger en zo belangrijke invloed kunnen uitoefenen op de poli tieke veranderingen in Indone sië. Brinkman spreker bij debat over politieke vernieuwing LEIDEN PAUL VAN DER KOOU CDA-fractievoorzitter E. Brink man wil graag dat coalitiegeno ten eens een politiek debat voe ren, zonder dat iedereen het woord crisis in de mond neemt. „Neem nu de actuele discussie over ontwikkelingssamenwer king. Het wordt bediscussieerd in termen van: als jij dat doet, dan doe ik dat. Blijkbaar moet alles maar informeel achter de schermen worden geregeld." Dat zei Brinkman gisteravond tijdens de wedstrijd Ajax-Torino in een bloedhete collegezaal van de Leidse universiteit. Het was de tweede aflevering in een serie van zes bijeenkomsten die de Leidse universiteit organi seert over de vernieuwing in de Nederlandse politiek. De titel 'Problemen van wetge ving', suggereerde dat spreker G. Visscher een stortvloed van kritiek zou loslaten op het Leid se CDA-kamerlid en de circa vijftig belangstellenden. Maar dat viel erg mee. Volgens de po liticoloog komen wetten be hoorlijk democratisch tot stand en is er geen reden tot paniek reacties rond rechtmatigheid en behoorlijkheid. Omdat men 'natuurlijk wel eens een steekje laat vallen', maakte hij zich wel sterk voor een systematische evaluatie van wetten na enkele jaren. Om te voorkomen dat dan pas blijkt of wetten 'uitvoerbaar en handhaafbaar' zijn, wil hij de wetgever al bij het opstellen van de wetten rond de tafel laten zitten met uitvoerende organi saties: „Mensen uit de praktijk kunnen de wetgever voor uit glijders behoeden. De Raad van State is daarvoor te weinig inge steld". Brinkman kan zich voorstellen dat door een tijdige evaluatie regelingen als WIR en WAO wat minder uit de hand zouden zijn gelopen. „Al kan ik dat nooit wetenschappelijk bewijzen. Ik ben maar een man van de prak tijk". Het woord 'uitvoerbaar' zegt hem weinig: „Uitvoerbaar voor wie? Voor de milieu-in specteur of voor de boer die een dak boven zijn silo moet bou wen en de gassen nu in zijn boerderij krijgt? Vaak is iets uit voerbaar voor de ene dienst en moet de andere een formulier tje net anders opzetten". „Waar we in Nederland door gehinderd worden, is dat wetten steeds weer uit andere wetsfa- milies komen", klaagde Brink man. „Verkeer en waterstaat wil wegen door groen aanleggen. Landbouw, natuurbeheer en visserij wil het zaakje echter groen houden, terwijl volkshuis vesting, ruimtelijke ordening en milieu hetzelfde stukje grond weer vanuit een andere invals hoek bekoekeloert. En al die mi nisteries hebben hun eigen pro cedures, eigen poppetjes en ei gen momenten van besluitvor ming. Dat is vrij onoverzichte lijk voor de burger en er zou al veel gewonnen zijn als we de zaak wat in elkaar schuiven". Volgens de CDA'er is Nederland rond belangen gegroepeerd en is het vaak een kwestie van macht: wat de ene sector aan inbreng verliest, wint de ander. Ook binnen fracties. „Zo heb ben we hele vechtpartijen tus sen specialisten van sociale za ken, economische zaken en binnenlandse zaken over het verdelen van bijstandskosten tussen rijk en gemeenten". De parlementariër hoorde op van Visschers stelling dat, waar het kabinet treuzelt, de wetten snel de Tweede Kamer passe ren. Over het algemeen binnen een jaar: „Ik denk dat dat erg optimistisch van u is". Eens was hij het met Visscher's stelling dat de discussie over staatkundige vernieuwing niet mag ontaarden in een 'alles moet anders show', waarbij goede zaken verdwijnen. Brink man: „We moeten concrete op lossingen voor concrete proble men zoeken, in plaats van loze kreten te slaken over diepe klo ven tussen burger en overheid. Dat zijn wijsheden van alle tij den. Daar kopen we niks voor". Met het oog op de 'politieke hy giëne' wil Visscher graag de rol van de Eerste Kamer inperken. Hij meent dat de senaat zich steeds politieker opstelt. „Ter wijl ze daarvoor nooit is be doeld. Een regering van CDA en WD zou in de Eerste Kamer geen meerderheid hebben ge had en was na een half jaar naar huis gestuurd". Brinkman wil de Eerste Kamer niet aan banden leggen, maar vindt wel dat het de sfeer ten goede komt als de senaat een tussenweg krijgt tussen het slik ken en verwerpen van wetten.' „Nu wordt het vaak een wat prestigieus gevecht, terwijl men soms alleen wat kleinigheden in een wetsvoorstel wil verande ren". WIM STEVENHAGEN DEN HAAG-MOSKOU ANP MARC CHAMPION THE INDEPENDENT Sinds zijn oprichting in december vorig jaar lijkt het Gemenebest van Onafhan kelijke Staten (GOS) alleen maar te be staan wanneer het een van zijn perio dieke vergaderingen houdt. En dan nog komen de elf lidstaten meestal niet veel verder dan ruzieën over de enorme problemen waarvoor zij zich als voor malige Sovjet-republieken gesteld zien. Morgen moeten de staatshoofden van de elf republieken weer bijeenkomen, dit maal in de Oezbeekse hoofdstad Tasj kent. Op de agenda staat een dertigtal punten, voor het merendeel over militai re zaken. Het is de vraag of die ook daad werkelijk besproken worden. De vorige top in de Oekraïnse hoofdstad Kiev afge lopen maart eindigde met felle woor dentwisten en waarschuwingen dat het GOS niet zal overleven als het er niet in slaagt de enorme politieke, economi sche. financiële en militaire problemen aan te pakken. Ditmaal wil de Russische minister van buitenlandse zaken. Andrej Kozyrev, er echt werk van maken. „We moeten ons zo voorbereiden dat we alle sceptici te kijk zetten", riep hij deze week vol goede moed uit. Maar daar ziet het, vooralsnog niet naar uit: zes van de elf lidstaten heb ben zich al afgemeld. Dinsdag kondigde president Leonid Kravtsjoek van Oekraïne aan niet aanwe zig te zullen zijn. Zijn mededeling dat hij niet Op ti|d ml I inland (UUR k.in weid m Moskou stellig ondergaan als een beledi- glng Maar hij was niet de enige: ook de president van Moldova, Mircea Snegu, zei niet te kunnen komen. Moldova is boos over de Russische inmenging in de Dnjestr-republiek, een communistisch, overwegend Russisch gebied dat zich heeft afgescheiden uit vrees voor hereni ging van Moldova met Roemenië. Kritiek Een regionaal conflict verhindert ook de komst van Armenië en Azerbajdzjan, waar de strijd om de overwegend Ar meense enclave Nagomo-Karabach deze week weer is opgelaaid na de verovering van het Azerische bolwerk Sjoesja. Het GOS kon zich hier waarmaken door een bemiddelende rol te spelen, maar slaag de er niet in een vreedzame oplossing te vinden. President Mamedov van Azerbajdzjan Staal mi thuis bloot aan zware kritiek. Gewapende demonstranten omsingel den dinsdag nog het het Azerische parle ment. uit woede over het verlies van Soesja. Rakhmon Nabijev, de conservatieve pre sident van Tadzjikistan, moet wellicht ook de topontmoeting missen. Hij on derhandelt over zijn politiek overleven met de islamitische en democratische oppositieleiders, die hem vorige week onder bedreiging dwongen voortaan de macht te delen. Ook de president van Kirgistan, Askar Akajcv, zei de top te zullen missen. Hij is in China om met de leiding in Peking te praten over de uitbouw van de economi sche betrekkingen. Voor gastheer president Karimov ziet het er tenslotte ook niet zonnig uit. Karimov houdt er rekening mee dat het anti-com munistische verzet, na haar successen in Tadzjikistan en Afghanistan, zich ook te gen zijn bewind kunnen keren. Aansluiting De Centraalaziatische republieken pro beren overigens steeds meer aansluiting te vinden bij de omringende islamitische landen, waarmee ze ondanks driekwart eeuw isolement onder de Sovjetunie nauwe culturele en taalkundige banden hebben. Voor deze landen lijkt de Orga nisatie van Economische Coöperatie (OEC) met Iran, Pakistan en Turkije meer te bieden dan het GOS. President Noersoeltan Nazarbajev van Kazachstan speelt al met de gedachte van een sta tenbond met Turkmenistan, Oezbekis tan, Kirgistan en Tadzjikistan. Het is een gedachte die in Moskou niet veel bijval krijgt. Maar Moskou heeft het al moeilijk ge noeg om de twee Slavische zusterrepu blieken Oekraine en Witrusland. die aan de wieg stonden van het gemenebest, geïnteresseerd te houden in het GOS. juist de conflicten tussen Kiev en Mos kou. de twee reuzen van de statenbond, hebben het GOS het.meest ondermijnd. Het is ook de werkelijke reden achter de absentie van Kravtsjoek. Wrijving De grootste wrijvingspunten zijn de overname door Oelcraïne van Sovjet troepen op haar grondgebied, de verde ling van de Zwarte-Zeevloot, en de kwes tie van de Krim, een overwegend Rus sisch schiereiland dat in 1954 naar Oek raïne werd overgeheveld. En op al deze punten nemen de irritaties, aangewak kerd door het wederzijdse nationalisme, toe. Als 'eerste onder de gelijken' binnen het GOS geeft Rusland nog altijd de toon aan als het gaat om het tempo van de econo mische hervormingen. De andere lidsta ten hebben maar te volgen, zolang zij nog de roebel als betaalmiddel georui- ken. In het buitenland is Rusland erkend als de opvolger van de Sovjetunie, in de VN en elders, tot groot ongenoegen van de Oekraïnse president Leonid Kravtsjoek. „Is Rusland de voortzetting van demo cratie of van totalitarisme?", schamperde hij deze week tijdens een bezoek aan de Verenigde Staten. „Rusland heeft zich tot erfgenaam van de Sovjetunie geprocla meerd, maar niemand heeft het daartoe de bevoegdheden gegeven." Terwijl Oekraïne een deel van de Sovjet-schul den op zich nam, kreeg Rusland de wel vaart, klaagde de president. „Wat is dat voor gerechtigheid?" Stof te over voor verdere ruzies in Tasj- kent. Zelfs op de vraag of het GOS eigen lijk wel bestaat, kunnen de deelnemers geen eenduidig antwoord geven. „Het GOS heeft opgehouden te bestaan", zei de Turkmeense president Saparmoerad Nijazov op een Centraalaziatische top vorige maand. „Het bestaat wèl", viel zijn Oezbeekse collega Karimov hem in de rede. De Kazach Nazarbajev gaf nog het meest diplomatieke antwoord op de existentiële polemiek: .Zelfben ik voor behoud van het GOS, maar het leven zal wellicht andere benaderingen opleg gen." geiASTl^KtiWWJA/^T IU\(föT£&?P£/y UT k)6DE£(/W CDA-fractievoorzitter Brinkman foto g pd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 2