Cultuur Kunst
féfflBHSS? I
'Scala': 90 jaar theater
99
iSmena
23;
Boeiend en expressief
werk van Kraaijenhagen
Humor Jos Brink smet op kleurrijke show
^bewondering
Nog 18 deelnemers
aan Lisztconcours
Bij ons Is
een
Keukenadvies
geen
Opgeklopt
verhaal.
DONDERDAG 14 MEI 1992
21
Filmhuis Lisse
i 'Thelma and Louise'
was afgelopen sei
zoen de best bekeken film
in het Filmhuis Lisse
tEDACT't CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK tCHEFI JAN RIJSDAM SASKIA STOEL INGA
ïg h
Expositie in De Eendenkooi
zoeterwoude-rjjndukMarian van Heel, Judith Karstens en Ma
rijke van Rijn exposeren tot 21 juni hun gezamenlijke arbeid in
De Eendenkooi in Zoeterwoude. Er zijn kleurrijke acrylschilde-
rijen en werkstukken met gemengde technieken op papier te
Ll zien. De Eendenkooi (Kooikerspad 1) is van maandag tot en met
n zaterdag van 09.00 tot 24.00 uur en op zondag van 09.00 tot
ij 14.00 uur geopend.
Rituele dansen in Volkenkunde
leiden Het Rijksmuseum voor Volkenkunde organiseert in sa
menwerking met de universiteit van Leiden op zondag 17 mei
een middag met film, video, lezing en dia's over de traditionele,
rituele Javaanse hofdans. Onder meer wordt de film 'The Bedaya
Dances' vertoond, die kort geleden door het Filmmuseum in
Amsterdam is geconserveerd. De film toont unieke opnamen
van een Javaans hof. Aanvang 15.00 uur.
Klassiek in The Duke
leiden Het duo Bas van Westerop en Dominique Zwartelé (pia
no en klarinet) speelt zondag 17 mei in jazzcafé The Duke wer
ken van Brahms, Debussy, Messiaen en Schumann. Het optre-
n den begint om 15.00 uur.
Fotografieprijs voor Thomas Lenden
Amsterdam Het Amsterdams Fonds voor de Kunst heeft de Aan-
v moedigingsprijs Fotografie dit jaar toegekend aan Thomas Len-
den (1958). Hij krijgt de prijs (5.000 gulden) voor zijn in novem-
a ber en december 1991 in Perspektief, Centrum voor Fotografie,
w gehouden expositie,
i
r Eddie Fontaine overleden
j parus In Los Angeles is de Amerikaanse rockzanger Eddie Fon-
a taine op 65-jarige leeftijd overleden aan een hersenbloeding,
j. Fontaine speelde onder meer in de film 'The girl can't help it'
3 met Jayne Mansfield. Hij genoot in de jaren'vijftig enige bekend-
j heid als schrijver van 'Nothing shakin', dat The Beatles in hun
3 repertoire opnamen. Hij trad verder op in tv-series als 'Starsky
y and Hutch'The way the West was won' en 'Happy Days', waar-
li in hij de rol van vader Cunningham (Mr. C) speelde.
beeldende kunst
recensie martine ballast
Expositie schilderijen van Lies Kraaijenha
gen Te zien tot 4/6, di t/m za van 9.00
tot 18.00 uur, do koopavond en 1ste zon
dag van de maand, Calene Bleijenberg,
Breestraat 113, Leiden
In de serene ruimtes van het
souterrain van Galerie Bleijen
berg spatten de werken van Lies
Kraaijenhagen van de muur.
Abstracte en deels figuratieve
werken bevolken de muren. Het
is de derde maal dat Lies
Kraaijenhagen, een paar jaar
geleden afgestudeerd aan de
Koninklijke Academie van Beel
dende Kunsten, exposeert.
Betoverend zijn vooral de ab
stracte werken. De kleuren en
de composities stralen iets uit.
Iets dynamisch, bewegelijks. In
elk schilderij is een centraal
punt van waaruit kleurvlakken
het doek bedekken. Delen van
cirkels waaien vanuit een cen
traal punt uit over het doek.
Strepen en andere kleurvlakken
accentueren de centrifugale be
weging die vanuit dat punt lijkt
te komen.
In een van de abstracte wer
ken ligt het centrale punt iets
rechts van het midden van het
doek. Het is van goud. Daar
omheen bevinden zich als in
een cirkel vlakken turquoise, ro-
THEATER
RECENSIE WUNAND ZEILSTRA
Revue, Revue' van Jos Brink, Frank Sanders en Henk
lokkinga. Spel: Jos Brink, Frank Sanders, Pleunl Touw. Lu-
Je de Lange, e v a. Gezien: 13/5, Leidse Schouwburg.
Nog te zien: 14/5
!akelijk gezien dwingt een onderneming als
'iRevue, Revue' beslist respect af. De plaats
bewijzen en het programmaboek mogen
'mL5an wel niet echt goedkoop zijn, de spon-
sP°iors van bekende chocolade- en dropjes-
1.a.ainerken blijven ook niet wat je noemt be-
ltar icheiden op de achtergrond, maar toch is er
ar"Seel veel lef voor nodig om zo'n showspek-
te Jjakel te durven brengen.
n Kj Het zakelijke risico dat het duo Jos Brink
ns Sn Frank Sanders voor de zoveelste maal in
luccessie is aangegaan, mag je niet onder
schatten. Er is maar liefst een heel bedrijf in
—touw voor dat avondje vermaak vol glitter
en glamour. In de aankleding van de vele
shownummers wordt onhollands duur ge
daan, er is een live-orkest ingehuurd en op
het aantal medewerkers bij het showballet
is evenmin bezuinigd.
Op een handige manier heeft schrijver Jos
Brink revue- en musicalelementen met el
kaar verbonden. De musical gaat namelijk
over twee komieken plus één gevestigde en
één aankomende leading lady in een revue
op tournee door het naoorlogse Nederland
in het seizoen '48-'49. Aanvankelijk loopt
dat alles soepel in elkaar over, maar naar
mate de avond vordert, gaat de verhaallijn
er steeds minder toe doen. Naast scènes
voor en achter het toneel loopt namelijk
ook nog eens het (wat overbodig aandoen
de) verhaal van de oudere leading lady die
terugblikt op haar tijd bij de revue. Een en
ander komt kort gezegd neer op enig bui
tenechtelijk gescharrel en jaloeziegevoelens
achter de schermen.
Veelal is het slechts een aanleiding voo
een shownummer met uitstraling, waarvoo
choreograaf Barrie Stevens zijn gehele re
pertoire van dansjes en pasjes uit de kas
heeft gehaald. Tegenover dat feestelijk aan
geklede spektakel staat dan die beruchte
Brink-humor. Hij heeft zichzelf ditmaal een
fraai alibi verschaft om weer eens de lol
broek uit te hangen. Brink speelt op een ge
geven moment als revue-artiest Ber Reuver
in een derderangs sketch waarin men - zo
genaamd per ongeluk - steeds in de lach
schiet. Dat betekent kromme tenen, wat
evenzeer geldt voor de scènes waarin de
sentimentele Brink zich uitgebreid laat
gaan.
Jammer dat niemand hem dan eens een
flinke draai om de oren verkoopt, want op
die momenten zit de veelzijdige Jos Brink
zijn eigen wervelende show in de weg.
Begin jaren zeventig
was ik goed bevriend
met Fer Hakkaart.
Een uitstekend schil
Her, net als zovele Leidenaars
Foor hem. Als ze al die Leidse
rec|ongens uit het Rijksmuseum
x^veghalen, kunnen ze de zaak
Amrel sluiten!
sjfj Ik kwam een keer op bezoek
TPpij Hakkaart toen hij mij twee
Baibstracte litho's liet zien van
_\ABram van Velde. Daar begreep
~^k niks van. Iemand met zo'n
tioge graad van perfectie in de
ichilderkunst, die werk kocht
Fan een kunstenaar met een
RJHOneel andere benaderingswijze!
J)at was mij een raadsel. Ik was
fen nuchtere jongen, net van de
koninklijke Academie. En wat
(lie abstracte schilders deden
'ond ik echt onzin. Helemaal
liks.
Nu is het heel gemakkelijk om
;elf voor zoiets af te sluiten. Je
lat gewoon de rolluiken zak-
Maar zo ben ik ook weer
liet. Wat Fer Hakkaart had la-
n zien intrigeerde mij toch
leel erg. Het was een soort ver-
'arring die me niet los liet. Ik
oeg mezelf steeds af: waarom
H nap ik dat nou niet?
In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten
aan het woord die, hetzij direct, hetzij zijdelings met
kunst of cultuur te maken hebben. Zij praten over een
kunstvoorwerp dat in hun bezit is en waaraan zij
bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma
tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat
daartussenin zit. Vandaag spreekt Nick Oudshoorn zijn
bewondering uit. Hij is binnenhuisarchitect en eigenaar
van 'Licht en interieur' aan de Leidse Breestraat.
In 1980 was ik in Parijs toen
Iram van Velde daar een grote
childerijenexpositie had. Tot
W >p dat moment had ik alleen
log maar die twee litho's ge
ien. Toen ik zijn andere werk
g ging ik voor de bijl. Dat
ind ik zo fantastisch, zo ver-
lieuwend. Vraag me niet om
iet uit te leggen. Dat kan ik
liet. Abstract werk kun je niet
utleggen. Het is wat het is. Al
lie filosofietjes die er achteraf
imheen worden gebreid. Daar
•ef ik niets om.
Kort daarop kochten mijn
ouw en ik een litho van Bram
in Velde. Dat werk betekent
•el voor ons en in ons interi
eur. Als het huis afbrandt, pak ik
jneteen die Bram van Velde van
er<fle muur. De rest van de spullen
3 niet belangrijk. Die kun je ge
woon opnieuw aanschaffen.
Even een telefoontje, en over
zes weken staan dezelfde tafel
en stoelen er weer. Het zijn ge
woon gebruiksvoorwerpen. Als
je iets bijzonders van je huis
wilt maken doe je dat met
kunst.
Kunst moet wel bij het interi
eur passen, vind ik. Het moet
alleen niet zo zijn dat je kunst
koopt bij het interieur. Je moet
er voor zorgen dat het interieur
zo goed mogelijk aansluit bij de
kunst. Boven een bloemetjes- Jan RijvUm
bank kun je geen schilderij van FotoLoekZuydcfduin
ri van ui ue
Kennedy
<xr De FBI, Nixon en de
2 «Z maffia waren be
trokken bij de moord op
president John F. Kennedy
se en kobaltblauw. Enkele witte
strepen omlijnen sommige
kleurvlakken om ze duidelijk
van elkaar te scheiden. De kleu
ren zijn harmonieus, de bewe
ging zorgt dat het werk niet te
zoet wordt.
Van een heel andere orde zijn
de gedeeltelijk figuratieve wer
ken van Lies Kraaijenhagen.
Daarin is de harmonie verdwe
nen en lijkt nog gezocht te wor
den naar oplossingen. In elk
van de figuratieve werken is een
mens te zien. Eenzaam en
naakt, niet vervormd maar
vreemd. De verf is veel dikker
en pasta-achtig aangebracht.
De kleuren lijken met opzet niet
te harmoniëren.
In een van deze doeken lijkt
een mens als een te grote vis in
een aquarium te zwemmen. De
randen van het doek vormen de
wanden van het aquarium. De
figuur strekt zich horizontaal uit
van links naar rechts. Hij lijkt
bekneld. Zijn met zwart omlijn
de naakte lichaam zwemt in
een gouden omgeving. De bo
ven en onderrand zijn beklad-
derd met dikke lagen verf.
Groen, geel en rood. De sfeer is
een beetje naargeestig.
Dat Lies Kraaijenhagen kan
schilderen is duidelijk. Haar
werk is boeiend en expressief. Ik
kijk uit naar meer.
Koos Mark (links) en Bas van Egmond: helemaal gek van musical. foto hink bouwman
Première theaterevenement Koos Mark in Leidse Schouwburg
Het is geen musical, geen concert, geen film en geen re
vue. Maar het 'Muziekaleidoscopisch theaterevenment
Scala' van Koos Mark, dat 23 mei in de Leidse Schouw
burg in première gaat, heeft wel met dit alles te maken.
Het stuk behandelt de geschiedenis van het twintigste-
eeuwse theater, mèt lichtbeelden en muziek. „Maar Scala
is zéker geen lezing met dia's", waarschuwt Mark, „en
laat dat geschiedenis ook maar weg, want saai is het al
helemaal niet."
LEIDEN MARJOLEIN VAN ROTTERDAM
Wat het dan wel precies is, is
niet makkelijk voor te stellen.
Daarom legt de Leidse dirigent
het nog eens uit: „Het is een
muzikaal verhaal over alles wat
met het theater van deze eeuw
te maken heeft. Het wordt aan
elkaar gepraat door een spreek-
stalmeester en begeleid door
projecties op een in het decor
gemonteerd filmdoek. Muziek is
de basis. Per slot van rekening is
de hele voorstelling bedoeld als
feestje ter ere van het twintigja
rig bestaan van ons orkest. Al
het mooie van negentig jaar
theater komt aan de orde."
Er is, behalve de gang door de
geschiedenis, geen doorlopend
verhaal in Scala. De hoogtepun
ten worden gebracht in brok
ken, of items zoals Mark ze
noemt. Hij vindt dat helemaal
niet bezwaarlijk. „Dit is toch
veel mooier dan dat je aan het
einde denkt: 'hè hè, eindelijk
hebben ze elkaar'?"
Het eerste item in Scala is,
vanzelfsprekend, muziek uit het
begin van deze eeuw. Dan
wordt een overstap gemaakt
naar het circus en het variété,
om na items over ballet, mime,
zang en muziek van de Ram
blers, bij de stomme film uit te
komen: in de voorstelling zit
een twintig minuten durend
fragment uit de film Metropolis.
Vergeleken met de andere items
is dat vrij lang, maar hier is dan
ook sprake van een primeur: de
muziek bij de film uit 1927, is
ooit speciaal voor de film ge
componeerd, maar in Neder
land nog nooit tegelijkertijd met
de film uitgevoerd.
Het is niet de eerste keer dat
Koos Mark (1944) met een grote
theaterproduktie bezig is. Met
de naar hem genoemde big
band werkte hij bij voorbeeld
mee aan de musical Tsjechov
en jarenlang was hij de vaste
begeleider van Robert Long.
Mark zit dan ook al dertig jaar
in het vak. Van alle dingen die
hij heeft gedaan, vindt hij grote
produkties als Scala toch het
leukst. „Het is voor mij een
sport om, ook in technisch op
zicht, heel groot en divers thea
ter temaken."
In totaal werken zo'n vijftig
mensen aan de show van Koos
Mark mee, profs en amateurs
door elkaar. Een van de vijf
hoofdrolspelers is Leidenaar
Bas van Egmond. Hij speelt de
spreekstalmeester. Een lastige
rol, vindt hij. „Het is heel anders
dan alleen zingen of dansen.
Bovendien ligt het personage
dat ik moet spelen ver van mij
zelf af. De spreker is heel hard
en cynisch, en dat ben ik hele
maal niet."
Van Egmond, die in het dage
lijks leven grondsteward bij de
KLM is, vindt het desondanks
enig om mee te doen. „Ik ben
compleet gek van musical
zegt hij, „De musical is miin le
ven. Een jaar of vijf geleden
nam iemand me mee naar Cats
en sindsdien ben ik verkocht.
Als ik bij een ballet of film zit,
betrap ik me er zelfs op dat ik
eigenlijk zit te wachten tot het
zingen begint."
Toch zou hij zelf niet als mu
sicalster door het leven willen.
„Er is ook een achterkant van al
die glitter en glamour. De we
reld van de profs is toch vaak
een beetje naar. Het is het leuk
ste als je wel een professioneel
niveau hebt, maar hei spelen
puur voor je plezier kan blijven
doen. Tenzij je natuurlijk een of
andere fantastische rol aange
boden krijgt..."
Koos Mark wordt al even ly
risch als hij over de musical be
gint. De musical neemt in Scala
dan ook een belangrijke plaats
in. Zowel het programma voor
als na de pauze eindigen er
mee. Maar veel wil Mark over
de finale niet kwijt: „Het is een
absoluut spektakel, meer zeg ik
er niet over. Want het gaat over
een stuk tekst waarin het motto
van de hele voorstelling wordt
weggegeven. En het is toch leu
ker als dat nog even een verras
sing blijft."
Picasso hangen. Dan valt of de
bank, of het schilde
rij tegen. Ik denk de
bank."
De eerste voorronde van het
derde Internationaal Franz
Liszt Pianoconcours in
Utrecht is gisteravond afgeslo
ten. De jury bepaalde dat 8
kandidaten van verdere deel
name zijn uitgesloten.
De overige 18 kandidaten,
onder wie de Nederlandse pia
niste Nabuko Becht, ontmoe
ten elkaar morgen en zaterdag
tijdens de tweede voorronde
De halve finale, met 12 deel
nemers, is op maandag 18 en
dinsdag 19 mei.
De finale-avonden, met in
totaal 6 deelnemers, vallen op
vrijdag 22 en zaterdag 23 mei.
De NOS verzorgt op beide
avonden live tv-uitzendingen.
Het gaat om uw marucr van
koken, uw stijl van leven
en uw ideeen over wat mooi
en praktisch is
Op die basis ontwerpen
wij uw SieMatic keuken
In 14 prijsklassen
Bezoek onze shouroom
U krijgt het dikke SieMatic
keu ken ideeenboek gratis mee
naar huis
SieMatic
't Liefst een SieMatic.
SieMatic Keukencenter Leiderdorp
Meubetptein 9 Leiderdorp iet 071-412615 (1* Moge Minders Meubelen
Op*""?"«O U0OU30 O M»«*9XH7JO WI7CXW