Stijlvol amusement
in huiselijk sfeertje
Cultuur Kunst
Tussenspanning'
Jonge kunstenaars op
podiumexpositie lak
Muisjes 2 hangt als
los zand aan elkaar
Choreografen stappen op
als Den Haag subsidie kort
VRIJDAG 8 MEI 1992
Paul van Vliet hoort thuis in kleine theaters
recensie wunand zeilstra
Theatershow '92 van en door Paul van Vliet. Composities: John Eskes e
Gezien: 7/5, schouwburg, Leiden.
Aldaar nog te zien: 8 en 9/5
Hij is er de man niet naar om revolutionaire verande
ringen in zijn optreden door te voeren. Toch wijkt het
nieuwe programma van Paul van Vliet af van de shows
die we de laatste jaren hebben gezien. Het is intiemer,
iets beschouwelijker en beslist ook 'luisterliedrijker' ge
worden. Moeilijk voor te stellen dat hij hiermee zalen van
het formaat van het Circustheater en Carré optimaal zou
kunnen bespelen. Deze theatershow '92 hoort in de klei
nere theaters.
De sfeer is die van 'even bijpra
ten'. Na ruim 25 jaar heeft Van
Vliet immers een vast publiek
gekregen, aan wiens verwach
tingen hij binnen bepaalde
grenzen tegemoet lijkt te willen
komen. Niet zonder meer dus,
want bijvoorbeeld de fans van
de befaamde Van Vliet-typetjes
worden niet meer op hun wen
ken bediend.
Wie daarentegen van zijn
vaak licht melancholieke luis
terliedjes houdt, heeft het beter
getroffen. Betrekkelijk veel ge
zongen nummers brengt hij dit
maal. Een loflied op een gelief
de bijvoorbeeld met als titel 'Jij
bent het beste wat mij is over
komen', of vaak zijn het overpe
inzingen die veelal over vergan
kelijkheid, een gevoel van verla
tenheid en een sprankje hoop
gaan. En spijtbetuigingen over
als ik dit of als ik dat nou niet
spelen een belangrijke rol.
Open dag De Zonneboom
leiden Er is morgen een open dag bij het Vrij kunstzinnig Cen
trum de Zonneboom in Leiden. De Zonneboom wil belangstel
lenden kennis laten maken met de tweejarige cursus 'vrijkunst-
zinnige jaren', die in september opnieuw begint. Doel van de
cursus is het 'verrijken van de belevingsmogelijkheden en het
verdiepen van de al opgedane levenservaring van de cursisten'.
Daartoe wordt gebruik gemaakt van uiteenlopende kunstvor
men als dramatische expressie en schilderen. De Zonneboom is
op 9 mei van 11.00 tot 16.00 uur geopend.
Concert neo-bop
leiden Het Ben van Dungen/Jarmo Hoogendijk Quintet geeft
op donderdag 14 mei een concert in de Burcht. Het quintet
speelt zogeheten neo-bop. In 1984 werd het quintet opgericht
en een jaar later won het een jazzprijs van de NOS. Het concert
begint om 21.30 uur.
Tentoonstelling Kameleon
zoeterwoude Leden van de amateurschilders vereniging Ka
meleon uit Zoeterwoude houden op 16 en 17 mei hun jaarlijkse
tentoonstelling. Dit jaar heeft de tentoonstelling als thema 'Zoe
terwoude, in de ruimste zin des woords'. De expositie wordt ge
houden in het atelier aan de Alkemadestraat/Van Swietenstraat
in Zoeterwoude-Dorp. Op beide dagen is de tentoonstelling van
11.00 tot 17.00 uur open.
Expositie Wilma Allersma
noordwukerhout In de hal van het gemeentehuis van Noord-
wijkerhout is van 18 mei tot en met 19 juni een tentoonstelling
te zien vaq het werk van Wilma Allersma. De schilderes gebruikt
uiteenlopende technieken als houtskool, olieverf en pastel. De
tentoonstelling is op werkdagen van 09.00 tot 12.00 en van 12.00
tot 14.00 geopend.
De composities met een re
gelmatig terugkerende onder
toon die Latijnsamerikaans
aandoet, versterken het wee
moedige karakter van sommige
nummers. Daarnaast ontbreken
natuurlijk niet een paar vrolijke
nummers (zoals het geestige
'Roadsong' over files op de A2
en ander autoleed), waar de he
ren musici sterker dan voor
heen op de voorgrond mogen
treden. Stijlvol amusement in
een bijna huiselijk sfeertje. Dat
is het kenmerk van deze nieuwe
show. Dat de onderwerpskeuze
van een paar nummers (zoals
de rap over therapieonzin, een
'Breng het bij de heer'-lied a la
de EO of 06-lijnparodie) vrij af
gezaagd zijn, doet er dan niet
eens zo veel meer toe. Herken
bare observaties over onze alle
daagse irritaties en hebbelijkhe
den leiden tot mijmeringen met
een milde glimlach. Daar gaat
het om. Niemand in de Leidse
schouwburg (waar het voor
Paul van Vliet ooit allemaal be
gon) leek gisteravond achteraf
'spijt, spijt, spijt' van zijn kaartje
te hebben gekregen.
Amsterdam zoekt
bouwplaats voor
muziekcentrum
amsterdam anp
De architect Herman Hertzber
ger heeft een ontwerp gemaakt
voor een Amsterdams Centrum
voor Nieuwe Muziek. Op papier
zijn de plannen al behoorlijk ge
vorderd. maar de bouwplaats is
echter de grote onbekende.
De voorkeur gaat uit naar een
plek aan het Museumplein,
maar ook andere plaatsen, on
der meer de IJ-oevers, zijn ge
noemd.
Concertzalen
Het plan gaat uit van repetitie
ruimten, twee concertzalen
voor respectievelijk 150 en 750
bezoekers en een foyer.
Het Muziekcentrum voor
Nieuwe Kamermuziek kan voor
een bedrag tussen de 15 en 50
miljoen gulden worden uitge
voerd. Via sponsoring moet
eenderde van het bedrag wor
den vergaard. De rest moet i
het
de
gemeente Amsterdam komen.
Het ministerie heeft tot op he
den 'vage toezeggingen' ge
daan.
leiden De Leidse kunstenaar Sjef Oltheten poseert voor zijn kunstwerk 'tussenspannlng'. Oltheten koos
de in de vorige eeuw gebouwde Meelfabriek als achtergrond voor de presentatie van het kunstwerk. Tus
sen de monumentale gebouwen van de leegstaande fabriek heeft Oltneten een constructie gehangen van
kruiselings gespannen groene kunststofkabels met een totale lengte van 1500 meter. In het midden van de
constructie hangt een aluminium buis. De kabels verbinden twee gebouwen van het complex over een
lengte van ongeveer 70 meter.
Vorig jaar maakte Sjef Oltheten een overspanning boven op de Doelenbrug aan het Rapenburg. De in
stallaties hebben gemeen dat ze steeds een regelmatig kruisend lijnenspel laten zien dat Oltheten al eer
der in een aantal van zijn beeldhouwwerken heeft uitgewerkt. De installatie op het terrein van de meelfa
briek is, samen met een kleine expositie in het atelier van de kunstenaar, te bezichtigen voor het publiek
na een telefonische afspraak met Galerie Time is Art, tel. 071-146475 (wo t/m zo tussen 14.00 en 18.00
uur). Het kunstwerk is ook te zien vanaf de Zijlsingel. foto hielco kuipers
'Sporen' gaat
na een tijdje
danig vervelen
recensie conny van der zande
'Sporen' door Art en Pro, tekst en regie
Frans Strijards; spel o.a. Wim van der
Grijn, Paul Hoes, Trudy de Jong, Theo
Pont; decor en costuums Stan Lutz,
gezien: LAK-theater Leiden op 7/9, aldaar
nog te zien 8/9,9/9.
'Sporen', de nieuwe produktie
van Frans Strijaards, vertelt het
verhaal van een groep toeristen
die meegaat op een georgani
seerde reis. Wie het werk van
Strijaards kent, kan verwachten
dat de organisatie te wensen
overlaat en dat de toeristen nou
niet bepaald een doorsnee ge
zelschap vormen. Een reisleider
die op ontploffen staat probeert
de groep neuroten nog
enigszins onder controle te
houden. Hij faalt daarin jam
merlijk.
De toeristen blijken allemaal
een overleden man te kennen
en de manier waarop hij in hun
levens een rol heeft gespeeld,
wordt in de loop van het stuk
duidelijk. De toeschouwer krijgt
de stukken van een puzzeltje
voorgeschoteld die langzamer
hand in elkaar blijken te passen.
Voor geen van de reizigers zit
er een idyllische vakantie in,
harmonie en rust zijn de ont
brekende factoren. Geen van
hen is gelukkig. Iedereen is druk
in de weer de ander geheimen
te ontfutselen. De eigen proble
men dienen koste wat kost ver
borgen te blijven. 'Zolang er on
geluk is, is er toerisme', zegt een
van de personages en dit lijkt de
grondgedachte van het stuk.
Door vakantie probeert de toe
rist het jachtige, fragmentari
sche leven van alledag te ont-
Filmmuseum
eert Dietrich
amsterdam anp
Het Nederlands Filmmuse
um vertoont dit weekeinde
naar aanleiding van het over
lijden van Marlène Dietrich
twee maal de film 'Der Blaue
Engel' uit 1930 Deze film
van losef van Sternberg naar
het boek van Heinrich Mann
bezorgde Dietrich wereldwij
de bekendheid De film
wordt vertoond op zaterdag
9 mei en zondag 10 mei.
steeds om 21.00 uur.
beeldende kunst
recensie nancy stoop
Gezien expoube met werk van Martin
Fraterman, Marrn* van Weke en Thom
Vmk Te zien tot 30 mei in LAK-galene.
Clevenngaptaats 1, Legden Opemngsti|-
l t/m z
Martin Fraterman, Mamix van
Welie en Thom Vink zijn de drie
deelnemers van de Podiumex
positie bij de LAK-galerie. Zij
hebben pas hun opleiding aan
de kunstacademie voltooid of
studeren binnenkort af. Als be
ginnende kunstenaars hebben
zij het voorrecht om de spits af
te bijten van een nieuw initiatief
van het LAK.
Wel moet worden opgemerkt
dat het gaat om een eerste aan
zet tot een nieuWconcept. In de
aankondiging staat de bedoe
ling van de podiumexpositie
niet nader toegelicht. Zou je, af
gaand op de benaming, associa
ties hebben met de theater-acti
viteiten van het L\K. dan heb je
het bij het verkeerde eind. Het
gaat natuurlijk om de rol van
LAK-galerie als podium voor
jonge, beginnende kunstenaars.
Deze tentoonstellingen zijn be
doeld als presentatie van een
grotere groep ter afsluiting van
het seizoen.
De zwart-wit tekeningen van
Marnix van Welie hebben in de
loop van twee jaar sterke veran
deringen ondergaan. Aanvanke
lijk ontstonden onder invloed
van de Hin-Hop-mu/n k heftig
gepenseelde tekens die later
plaats maakten voor de ver
vloeiende vormen van gewas
sen tekeningen waarin figuren
met rudimentaire ledematen
herkenbaar waren. Het ont
staansproces van deze figuren
weerspiegelt met vanzelfspre
kendheid groei, maar door de
vervloeiing van de inkt ont
breekt het de vorm aan kracht.
Het juiste evenwicht tussen ex
pressie en sterke samenhang
tussen de afgebeelde tekens
hervond V en Wette In hei ge-
bruik van enkele - eenmalige -
afdrukken, de zogenaamde mo
notype.
De een periode van werk zon
der lijsten en tierelantijntjes is
er nu een tendens om veel aan
dacht te besteden aan de om
lijsting. De zorgvuldige afwer
king van Van Welie's tekenin
gen voegt wel i<?ts toe. maar uit
eindelijk gaat het om het werk
zelf
Met de grafiek van Thorp
Vink belandt de bezoeker van
het IAK in een fantastische, car
toonachtige wereld. Vink vult
zijn bladen met enkele vastfc
motieven. Een vrolijke waanzin,
gepaard aan alle denkbare ge
moedstoestanden. doordringt
de los opgebouwde voorstellin
gen op Vinks etsen.
Terwijl Thom Vink zich uit
leeft in ongeremde verbeelding,
beperkt Martin Fraterman zich
juist tot een thema, het zelfpor
tret. Daarbij leidt de conse
quente benadering van het m.i
teriaal en het onderwerp tot een
streng ritme in de opeenvolging
van zwart-wit portretten. I)g
verschuivinc van de nadrukke
lijke schaduwpartijen bena
drukt de veranderingen In ik ht
val. Samen met de wisseling van
standpunt ontstaat hierdoor
een opvallend monochroorp
patroon.
weest', tekst en regie GeesLmnebank,
met o a Roeland Fembout, Mimi Kok,
Rick Nicolct, Harry van Rijthoven, Harry
Slinger, Gees Linnebank en Leontien Ceu-
Gezien op 6/5 in de Leidse Schouwburg
'Als je van het ergste uitgaat,
kan het alleen maar meevallen'.
Dat zegt oma in deel 2 VU de
Muisjes, het theaterfeuilleton
van Gees Linnebank. Deze uit
spraak is tekenend voor de in
houd van het stuk. waarin we
worden betrokken in de verwik
kelingen van een familie in pen
sion Muisje. De pater familias
keert terug uit een psychiatri
sche inrichting, maar ook thuis
treft hij een gekkenhuis aan.
Zijn vrouw heeft definitief voor
zijn broer gekozen, oma heeft
een facelift ondergaan, en tante
AdMe ligt in bed te [pen. i en
van de gasten pleegt zelfmoord
en de zoon des huizes rijdt in
zijn rolstoel zonder problemen
een metershoge trap af.
Het verhaal mag dan fantasie
vol zijn, het decor is fiets. F,en
grauwe achterwand en wat
meubilair vormen het toneek
beeld. Deze rommelige vormge
ving is ook karakteristiek \<»<g
de voorstelling. Aan de ene kam
lijkt het een blijspel door db
manier waarop er wordt gead-
tcerd. Aan de andere kant beeft
het iets van een absurdistisch
stuk van Wim T. Schippers door
alle onlogische gebeurtenissen.
Er is niet voor één lijn gekozep
en daardoor ontbreekt enige sa
menhang.
Het stuk heeft de structuur
van los zand en de grappen zijn
op een paar leuke vondsten na
ronduit flauw Toch beweert
Gees Linnebank. de schrijver
van het stuk, dat er een thema
aan te wijzen is Volgens hem is
de centrale idee dat de mens zo
lang mogelijk kind moet blijven
Daar is echter niets van terug te
vinden. Hoogstens misschien
dat het allemaal wat kinderach
tig is, gezien de verkleedpartijen
en het geschreeuw.
Terug van weggeweest was
doel 2 van s lands leukste fatni
liekroniek'. Ik ben benieuwd
wie erop deel 3 zit te wachten
Tony Bennett naar Nederland
De bekende Amerikaanse zanger Tony Bennett komt naar Ninler
land. Hij treedt donderdag 9 juli in Den Haag op ti|dens hot Mids
ummer jazz Gala Dat evenement gaat vooraf aan het 17dr North
Sea Jazz Festival. In het voorprogamma van het gala zitten de h.md
van Lionel Hampton en de ontdekking van het North Sea lazz Fes
tival van vorig jaar, de zangeres Rarhelle l errell Het programma
van het festival wordt maandag bekend gemaakt
'Sfeer is te snijden hij Nederlands Dans Theater'
barcelona gpd
i Frans Strijards gaat c
vluchten, maar hij belandt in
een schijnwereld waar geen
echt contact mogelijk is.
Als toeschouwer word je zelf
zenuwachtig van de gejaagde,
haast krankzinnige personages.
n culturele groepsreis n
In het decor zijn de kleuren fel
blauw en knalgroen prominent
aanwezig en dat maakt het ge
heel er niet rustiger op. Hoe
druk de personages ook doen,
hoe vermakelijk de teksten ook
zijn, toch gaat het na een tijdje
vervelen. De tics en de ge
baartjes: het is allemaal te veel
van hetzelfde: na een uur is het
nieuwe eraf en verlang je naar
wat rustiger momenten. Maar
één ding heeft Strijaards met
deze voorstelling zeker bereikt:
de associatie van vakantie met
ontspanning zal voorlopig bij
geen enkele toeschouwer meer
opkomen.
De choreografen Hans van Maanen en Jiri Kylian
overwegen het Nederlands Dans Theater te verla
ten als de gemeente Den Haag haar voornemen
uitvoert om een deel van de subsidie van dit in
ternationaal vermaarde balletgezelschap in te
trekken. Van Maanen en Kylian kwamen met dit
dreigement aan de vooravond van een galavoor
stelling in het auditorium van de wereldcxpo in
Sevilla, waar koningin Beatrix gisteren eregaste
Volgens Kylian komt de subsidievermindering
van 300.000 gulden door de gemeente Den Haag
feitelijk neer op een korting van driekwart mil
joen, aangezien de overheid nu nog anderhalve
gulden extra toelegt op elke gulden die Den Haag
in het dansgezelschap steekt. ,,Dat is in totaal een
korting van tien procent van onze totale subsidie
Ongeveer hetzelfde bedrag dat wij nu in het bui
tenland bij elkaar dansen
De subsidiekorting van 300.000 gulden is het
gevolg van een bezuinigingsronde door de ge
meente Den Haag die in totaal 250 miljoen gul.
den moet opleveren Met name het door Den
Haag aangevoerde argument dat het Nederland»
Dans Theater maar 'commercieel moet worden,
heeft de collectieve woede van het dansgr/el*
niet of ik nog belangstelling heb c
Choreograaf Hans van Maanen is eveneens van
mening dat het belachelijk is dat het Nederland»
Dans Theater zijn geld in het buitenland moet
verdienen om in 'Holland te kunnen blijven be
staan Zowel Van Maanen als Kylian zeggen dan
ook dat er meer dansers en choreografen bij het
Nederlands Dans Theater zullen opstappen als de
subsidiekorting van de gemeente Den Haag door
gaal Van Maanen „Ik wens niet in een commer
ciële groep te werken en met dit gezelschap dé
vrije s4Ttnr in te gaan Dat geldt voor velen btj
ons. Dc sfeer binnen het gezelschap is te snif
den.