'Publiek mag zijn spijt betuigen' Mamma-mia Cultuur&Kunst Duitse Elias geen vlammende getuigenis 'The Dream King' vlak uitgewerkt Ook Raad voor de Kunst onderzoekt plan d'Ancona Familieconcerten Alphen op de tocht Schijven van 50 ton WOENSDAG 6 MEI 1992 redactie ciesvanwoore Guarneri Trio in Leiden leiden Het Guarneri Trio geeft op zondag 10 mei een koffiecon cert in de Stadsgehoorzaal. Het is het laatste van dit seizoen. Het Guarneri Trio speelt het eerste pianotrio van Schubert en het derde pianotrio van Brahms. Leden van het Guarneri Trio zijn pianiste Danièle Dechenne, violiste Eeva Koskinen en cellist Jean Decroos. Het concert begint om 11.30 uur. Zuidelijk Toneel gelast première af eindhoven Het Zuidelijk Toneel in Eindhoven heeft de première van de studioproduktie Kwartet afgelast. De voorstelling zou op 8 mei in Eindhoven voor het eerst worden gespeeld. De regis seur en de spelers hebben, naar eigen oordeel, niet de basis we ten te leggen voor een voorstelling waarmee zij zich konden ver enigen, aldus de zegsman. Tot eind mei stonden 16 voorstellin gen geprogrammeerd in Eindhoven, Amsterdam, Rotterdam, Breda en Den Bosch. Elias v landse Handelvereniging, m.m.v. het Randstedelijk Begeleidingsorkest en Jan Jansen orgel. Solisten: Hanneke Kaasschie ter, sopraan, Eleonora Volkert, alt; Alex Vermeulen, tenor en Jan Alofs, bas. Diri gent: Thijs Kramer. Gehoord op 5 mei in de Pieterskerk, Leiden Dankzij de speurzin van Thijs Kramer heeft Leiden na de we reldpremière in Amsterdam kennis kunnen nemen van de oorspronkelijke Duitse versie van dit indrukwekkende orato rium van Mendelssohn. Je zou kunnen spreken van een 'res tauratie van een revisie', want de tot nog toe bekende versie was een bewerking die Men delssohn voor zijn Engelse op drachtgever maakte. Hierdoor werden vele aanpassingen en wijzigingen aangebracht. In hoeverre het originele ma nuscript, dat Thijs Kramer in Engeland opspoorde, te verkie zen is boven de bewerking is iets dat alleen beoordeeld kan worden door beide partituren naast elkaar te leggen en nauw keurig te vergelijken. Op som mige plaatsen wijken tekst en muziek inderdaad aanzienlijk af van wat ik in mijn oude pia no-uittreksel (uitgave Kretzsch- mar) aantrof. Vooral in de reci tatieven waren grote verande ringen aangebracht, maar ook in de aria's misten passages, of waren herhalingen toegevoegd. Hoe interessant dit ook is voor musicologen, voor het pu bliek in de Pieterskerk, die in te genstelling tot het Amsterdamse Concertgebouw verre van uit verkocht was, doen al die fines ses er niet toe. Wezenlijk is de beleving van dit prachtige maar wel wat lang uitgesponnen werk, waarin een aantal sublie me aria's en koorstukken voor komt, geschreven met die melo dieuze en verfijnde toets die Mendelssohn eigen was. Het zijn kenmerken die de tot in de puntjes verzorgde koorzang van de Nederlandse Handelvereni ging karakteriseren Het was een beetje 'gaaf maar braaf en misschien dat daar door toch de vonk niet echt op de toehoorders wilde over springen. De intimiteit van de klank en de akoestiek van de Pieterskerk waren twee moeilijk met elkaar te verenigen facto ren. De indruk van het geheel is in deze kerk nu eenmaal sterk afhankelijk van de plaats waar men zit, hoe vervelend het ook is om dat steeds weer te moeten zeggen. Ook de vier solisten konden "ondanks op zich goede zang prestaties toch niet echt over het voetlicht komen, deels door een gebrek aan volume, maar ook door te weinig overtui gingskracht. Vooral Elias (bas) had prachtige ingetogen mo menten, maar groeide niet uit tot een allesbeheersende cen trale figuur. Het Randstedelijk Begeleidingsorkest voegde zich feilloos en met grote souplesse in het geheel. Deze goed gezon gen Elias wilde echter geen vlammend getuigenis worden. Paul van Vliet drie avonden in Leiden zonder typetjes Spottend met de samenleving, de tijd èn zichzelf, Europa als het ontwikkelingsland van de toekomst. De theater show '92 van Paul van Vliet gaat over de herrie en het la waai, het gekwetter van de praatshows op televisie, het milieu en de modieuze hang naar perfectionisme. Geen typetjes als 'Bram van de commune', 'Majoor Kees' of 'Baron Taetz van Avezate', maar een doorlopend verhaal. Grimmiger dan voorgaande shows. Soms. Maar altijd is er de troost van zijn poëtische liedjes. den haag/leiden annemiek ruygrok moeten toch met een warm gevoel de nacht in stappen". Paul van Vliet: mor gen is hij in 'zijn' Leidse Schouwburg, waar het allemaal 27 jaar geleden begon. „Als ik in Leiden ben, ga ik al tijd langs de huizen waar ik ge woond heb: het Rapenburg, molen De Valk, van waaruit ik met Liselore getrouwd ben, het Pieterskerkhof en de Groenha- zengracht. Ik heb veel aan Lei den te danken. Daar is het alle maal begonnen. In die tijd kon je als student nog anderhalf of twee jaar niks doen. Zeker als je rechten studeerde. Na je kandi daats zette je je studie gewoon even stil, ging liftend de wereld rond. Heb ik ook gedaan." Na zijn succesvolle jubileum show van het vorige seizoen, ging Paul van Vliet, als altijd, achter een blank vel papier zit ten. De show was het sluitstuk van 25 jaar professioneel caba ret geweest, maar in plaats van gezapig achterover te leunen, wilde Van Vliet weer verder. On bewust verscheen er een ver haal op papier, waarin geer plaats is voor typetjes als 'Ma joor Kees' of 'Bram van de mune'. ,,Dat merkte ik pas ik het af had. „Hé, geen typet je", dacht ik. Het is een doorlo pend verhaal geworden. Anders. Ik durf meer van mezelf bloot te geven. Nu. Het is het verhaal van een man in deze tijd. Een persoonlijk verhaal van iemand die in Nederland woont en zich verbaast en ergert." Ruimte Het lawaai, de oppervlakkig heid, de egotripperij, het niet naar elkaar luisteren. "De show gaat over het menselijk onver mogen om ruimte voor elkaar te scheppen." Dus alleen maar kommer en kwel? „Oh nee, er wordt veel gelachen en gegrinnikt. Maar het pro gramma is misschien iets be- schouwender dan de mensen van mij gewend zijn. Er zijn meer stille momenten. Lawaai is er al genoeg. Ik begin zacht, met een klein liedje. Nauwelijks hoorbaar, zodat de mensen ge dwongen worden écht te luiste ren. En zo eindig ik ook." Het gekwetter op televisie kan hem mateloos ergeren. „Daar om heb ik uiteindelijk voor het theater gekozen. Ik doe geen te levisie meer. De intimiteit van het theater heeft op mij een grote aantrekkingskracht. Thea ter is het leukste vak van de we reld. Het is echt m'n leven. In het theater heb ik alles op orde. Terwijl ik in mijn privéleven nogal chaotisch ben. Tussen acht en elf uur 's avonds klopt de wereld voor mij. Dat is na tuurlijk een schijnwereld, maar toch voelt 'tzo." Zijn creativiteit valt niet te onderdrukken, zegt de nu 56-ja- rige cabaretier. Maar hij wil niet eindigen als Heintje Davids. „Ik hoop dat ikzelf op tijd weet te stoppen. Of dat desnoods ie mand anders me weet tegen te houden. Maar ik kan nog niet op m'n lauweren rusten. Schrij ven wordt steeds belangrijker. Ik wil nog eens een roman schrijven. Over een heel ingrij pende periode in mijn leven: de zomer van 1978. Maar daar moet ik veel tijd voor maken, als je een boek schrijft moet je het ook goed doen." Hij haat modieuze aanpassin gen. Als individualist, 'loner' i gevoel de nacht in stappen noemt hij zichzelf, wenst hij niet mee te doen met trends in het vak. De 'harde' methoden van sommige cabaretiers staan ver van hem af. Het oppoetsen van oude successen is hem eveneens vreemd." De maatschappelijke actuali teit loopt als een rode draad door zijn show heen. „Opa in zijn tanga die in de sauna dood blijft. Een mooie dood schijnt het te zijn. Daarover gaat een tekst. De fitness-rage, die one venredige aandacht voor het ei gen lichaam, dat streven naar perfectie, vind ik walgelijk. Ter wijl onvolkomenheden juist mooi kunnen zijn. Een vol maakte dag bestaat bij de gratie i de regenbuien van de Spijt „Er zit ook een lied over Leiden in. Eigenlijk gaat het over spijt. In mijn studententijd bezocht ik eens per week een mevrouw aan de Witte Singel. Een vrien din van m'n moeder. Daar at ik dan. Ik speelde op haar verzoek altijd een Russisch kinderliedje op de oude vleugel. Die vleugel heb ik later van haar gekregen. Dat liedje gaat erover dat ik er spijt van heb haar nooit meer te hebben opgezocht. En toen ik een keer kwam, zat ze in een verpleeghuis en kende me niet meer. De vleugel had ik inmid dels ingeruild voor een nieuwe. Daarvan heb ik nog altiid spijt. Dat ik haar niet eens heb opge zocht, dat altijd maar uitstelde. En dat ik die vleugel zomaar heb ingeruild." Het publiek wordt ook uitge- nodiga om zijn spijt over iets te betuigen. „Maar weinig mensen durven voor die speciale micro foon te gaan staan. Ik zou het geloof ik zelf ook niet durven. In de foyer staat daarom een spijt- bus. Daarin kunnen mensen hun spijt kwijt. En dat lees ik dan voor." Theatershow '92 heet zijn programma eenvoudig. Omdat net over het heden gaat. Dat foro»«fs/o»N Europa er een rol in speelt, valt niet samen met de op stapel staande eenwordjng. ..Als strak jes iedereen in de wereld gehol pen is. kan de wereld aan Euro pa gaan werken Dat is het ont wikkelingsland van de toe komst. Vandaar een nummer over dU i trope Seel om et n beetje schone vis. de bezinnen de glimlach van Hawaii, wat schone lucht en helder water We hebben het zelf in de hand om het ui te keren Ik geloot in energie en ondanks «lies in de ioekomsL Paul van Vliet: Theatershow '92; donderdag 7, vrijdag B en zaterdag 9 mei in de leid»e Schouwburg. dans Gezien 5/5 feidse Schouwburg Introdans heeft in het seizoen van zijn twintigjarig jubileum vier voorstellingen gemaakt. Het vierde, een choreografie van Ton Wiggers, is een ballet waarin het verhaal van de Beierse koning Ludwig II wordt uitgebeeld. Deze koning was een zonderling vorst en daar door een dankbare figuur om een theatervoorstelling over te maken. Zijn belangstelling ging naar heel andere dingen uit dan staatszaken. Hij was een dro mer die hield van zwanen, ope ra's (vooral Wagner fascineerde hem) en homoseksuele liefde. Toen in 1870 de Erans-Duitse oorlog uitbrak, sloot hij zich he lemaal op in zijn excentriciteit en eenzaamheid. Zo n leven heeft iets vertederends, maar was ook uitermate tragisch: wat hij zocht was een sprookje dat voortdurend botste met zijn werkelijke omgeving. In zeventien scènes worden kenmerkende momenten uit Ludwigs leven op het toneel ge zet: zijn geboorte, voorafgegaan door een zwanendans, zijn kro ning. zijn verloving met prinses Sophie, zijn verhouding met de hofkapper en intrigant Mayr, de oorlog, privé-voorstellingen aan zijn hof, de verbreking van de verloving, een nachtmerrie, een scène met stalknechten in een hut, zijn eenzaamheid en zijn dood. Vooral in de eerste helft worden de decadentie en de onhandige situaties waarin de vorst verzeild raakt met humor weergegeven. Behalve met dans wordt veel van het verhaal met mime uitgedrukt, wat met de mooie kostuums en de sfeervol le belichting vaak mooie tafere len oplevert. Toch stelt 'The Dream King' teleur. De uitwerking van het boeiende verhaal is te vlak. Voor veel momenten is een erg voor de hand liggende oplossing ge kozen, zoals de dans van de sol daten en de wijze waarop de af gewezen prinses Sophie rea geert. De tragiek van de gebeur tenissen komt nauwelijks tot ui ting. De intrigant die Ludwigs verloving regelt is te veel een ty petje en dat geldt ook wel voor andere rollen. Hartstocht en verlangen van de vorst worden met cliché-matige gebaren weergegeven en als hij sterft, bestaat zijn doodsstrijd uit niet veel meer dan een wild gekron- kel. De rouw van ziin omgeving maakt voornamelijk indruk door het Requiem van Brahms dat erbij te horen is: de dansers beperken zich tot langzaam lo pen en stilstaan lammer dal die muziek zo slordig wegge draaid wordt! De Raad voor de Kunst zal zo spoedig mogelijk een reactie uitbrengen op het Kunstenplan van minister d'Ancona. De mi nister is in haar plan nogal afge weken van het advies van de raad. De raad zal vooral reageren op de door de minister voorge stelde regeling dat de gezel schappen 20 procent aan eigen inkomsten moeten verwerven. „Dat plan is zomaar uit de lucht komen vallen", aldus woorvoer- der Van der Ploeg. De raad zal de gezelschappen benaderen om te vragen wat de Het moet opgemerkt worden dat er ook originele vondsten waren. In de scène waarin Lud wig gekoppeld moet worden aan prinses Sophie, bestaat de begeleidende muziek uit een opname waarop de dirigent Karl Bohm 'Isoldes Liebestod' van Wagner met het orkest re peteert: telkens worden de ver heven liefdesldanken onderbro ken door vinnig dat de voor elkaar bestemde prins en prinses in onhandige poses brengt. Ook mooi gevon den Is het feit dat het leger in de oorlogsscène uit vrouwen be staat. Terwijl zij hun krijgshafti ge dans uitvoeren, gaat (.udwig op in zijn intimiteiten met zijn vriend Mayr, waardoor de kloof tuvsen zijn verlangen en wat er om hem heen gebeurt treffend tot uiting komt. pen haag anpregeling voor hen gaat beteke nen. De Vereniging van Neder landse Toneelgezelschappen heeft organisatiebureau Boeren- schot inmiddels gevraagd die gevolgen te onderzoeken De reactie van de Raad voor de Kunst krijgt de vorm van een advies, aldus Van der Ploeg. De minister krijgt dat ongevraagd. Snelheid is geboden, want het Kunstenplan, een onderdeel van de Cultuurnota, wordt op 15 juni door de Tweede Kamer behandeld Het nieuwe advies van de Raad voor de Kunst zal dan ook globaal van aard zijn en zich niet per gezelschap uit spreken. alphen aan den run marjolein van rotterdam Ondanks het grote succes in het afgelopen seizoen stopt de culturele stichting Cornells de Vlaming naar alle waarschijnlijkheid met het geven van familieconcerten in de Ouds- hoornsekerk. De gemeente Alphen heeft de subsidiekraan dichtgedraaid. Alleen als de stichting op stel en sprong een andere geld schieter vindt, gaan de concerten volgend seizoen door. Met de familieconcerten op zondagmid dag heeft de stichting volgens bestuurslid en organisator Nelleke Petersen een gat in de markt gevonden. „Het is een heel goede formule. Het programma is steeds heel ge varieerd. Muziek wordt afgewisseld met een praatje of een grapje. En er spelen, net als 4 in dnze gewone concerten, alleen maar top- musici. Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld Theo Olof, Han de Vries en Thomas Zehet- mair. We hebben met die zondagmiddag concerten een heel eigen publiek. We rich ten ons op kinderen èn op oudere men sen." De twee doelgroepen lijken op het eerste gezicht nogal tegenstrijdig. Nelleke Peter sen: „In de praktijk blijkt dat ontzettend mee te vallen. Wel hielden we de eerste keer ons hart vast. maar het verliep allemaal per fect. De ongeveer 75 aanwezige kinderen gedroegen zich prima en de ouderen ver maakten zich ook enorm." Voor het komende seizoen staan er voor lopig dus nog geen familieconcerten op het programma. Doordat de stichting de ge meentelijke subsidie moet ontberen, moest ze, met spijt in het hart, opties op artiesten laten verlopen. Het geld kon zo gauw nog niet ergens anders vandaan worden ge haald. En genoegen nemen met artiesten van minder allooi wil de stichting ook niet. „Dan worden we een concurrent van de muziekschool. En dat willen we nu net niet. Nu zijn wij juist de enige die concerten als deze organiseren", zegt Petersen. Maar zelfs als er volgend seizoen geen fa milieconcerten zijn. wil dat niet zeggen dat de populaire concerten in de Oudshoornse- kerk definitief van de baan zijn „We zijn druk op zoek naar nieuwe sponsors of an dere subsidiegevers. We hopen dat de pro vincie nog iets extra's wil bijdragen Zomaar opgeven doen we de familieconcerten zeker niet." spaarnwoude Nadat de zware hijsklus op 8 april mislukte, zijn gisteren de enorme beton nen schijven van elk 50 ton geplaatst als on derdeel van een kunstwerk van de Leidse kunstenaar Frans de Wit De 'recreatieschij ven' staan op een heuvel van grofvuil in het kunst-, sport- en recreatieproject van Spaarn- woude. Tussen de schijven loopt een trap naar boven. In juni wordt het project feestelijk in gebruik genomen. FOTO ANP VOUWPLU kwaliteit voor een kadoprljs normaal J&^nu o.a. filialen In Katwijk en Sassenhelm BUGGY PLU in vele vrolijke kleuren kadoprijs SHOPPER In lente-dessin normaaL24A* kadoprljs Leiden, Haarlemmerstraat 161,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 7