if#f ik aan Manuela vastzit' 'In Nederland kennen ze me onderhand ook' Rtv show Weerzien met jeugdzonden 'Mijn handicap is dat nr 'We geloofden niet dat de Moffen zouden schieten' MAANDAG 4 MEI 1992 CLOSE UPGerard van putten Jacques fierb hoopt met cd uit anonimiteit te treden Frank Kramer ontving gisteren Henny Huisman die in 'Oude Liefdes' werd geconfronteerd met z'n 'ex'. foto dijkstra alloze verbroken rela- ties ijlen nog geruime tijd na. De een betaalt /.ich jaren na de mislukking kleurenblind aan alimentatie, de ander ligt naast de partner hardop een andere naam te dromen. Pijnlijk voor alle be trokkenen, maar het is soms niet anders. Oude liefde roest blijkbaar niet, al doen naar het schijnt vooral de struisvogelpo litici onder ons nog zo hun best het verleden uit het geheugen te pannen. Wat ooit was laat zich niet ver geten, weten ze bij de KRO. Bij die omroep wordt de ene na de andere reünie georganiseerd. 1 lan van der Meer traceert mensen die 'Spoorloos' zijn. Sinds jaar en dag belanden dank zij het radioprogramma 'Adres Onbekend' verloren zo nen en dochters weer in de moederschoot. Scheiden doet weliswaar lijden, redeneren ze in de Hilversumse Lmmastraat, de pijn kan wel worden ver zacht. Met aandoenlijke roomse blijheid past het dan te stellen dat je elkaar nog niet hoeft te haten als het over en sluiten is met de liefde. In 'Oude Liefdes' confronteert Frank Kramer namens de KRO oude liefdes tfcn minste 20 jaar na de laatste omhelzing met el kaar. Dat wil zeggen: iemand moot op basis van zien en ho ren l>epalen met wie van de drie er ooit amoureuze betrekkingen zijn onderhouden. Ln zodra de 'ex' is herkend, mag die op zijn- /haar beurt weer uit drie perso nen de huwelijkspartner van de vroegere partij kiezen. Flitsend is anders, er zijn zelfs van die momenten dat er in 'Oude Liefdes' totaal geen op schieten zit. Maar dat neemt niet weg dat deze vorm van tv amusement ook aardige aspec ten heeft. Ten eerste is het ver makelijk te zien hoe iedereen krampachtig z'n best doet be leefd en aardig te blijven. Maar de tv heeft de hinderlijke ge woonte schone schijn zichtbaar te maken. Wat dat betreft dringt geen medium zo diep lot ie mands binnenste door. Het druipt als het ware van de ge zichten af: de opperste verwar ring en de verbijstering over het eertijdse gebrek aan onder scheidingsvermogen. Heerlijk, die sprekende ogen, die elk ge sproken woord overbodig ma ken. Je ziet het ze denken: ..Ik mag hier ter plaatse neervallen, maar moet ik één van die drie troelen ooit een zoen hebben gegeven? Ik zal vroeger toch niet nachten wakker hebben ge legen van één van die types. Dat kan toch niet waar zijn! Ik zal toch niet zo'n hekel aan mezelf hebben gehad. Nee, aan die van mij mag dan een gebruiksaan wijzing hangen, ik ben al met al nu toch wel beter af. Je zou met zo'n molenpaard getrouwd zijn. Ik kan me vergissen, maar vol gens mij heeft die ene ook nog Of zou in 'Oude Liefdes' toch de blijheid overheersen over het weerzien met die oude vlam? Maar dan nög! Hoe zouden op hun beurt de vrouwen oordelen over de echtgenotes van hun 'oude liefdes?' En hoe over de vroegere verovering van hun man? Nooit zullen wij kijkers, wij voyeurs dat te weten komen. Vrouwen genieten nu eenmaal de reputatie meesteressen te zijn in het een tikje veils aftasten van de concurrentie. Wie kent het verschijnsel niet? Het ge zicht plooien op mierzoet om zo voor het oog een scherm vol vriendelijkheid op te trekken. De ware gevoelens blijven zo doende voor de concurrentie aardig verborgen, al liggen som mige glimlachjes net iets te veel op de monden gebeeldhouwd. Ondertussen spoken er in de bovenkamer vermoedelijk vilai- ne gedachten rond. Bekijk die keurende blikken maar eens goed. Is het verbeelding dat die ogen veel zeggen? Is de wens de vader van de gedachte dat tus sen die al die kunst- en natuur- wimpers een lichtelijk hatelijk oordeel te zien is? Zo in de trant van: ,,Is hij op dèt mens gek ge weest? Wat een smaak! 1 lij zal mij toch ook niet zo zien. En dan al die spannende verhalen die die wijven over hem ophan gen. Alsof hij Casanova in eigen persoon is. Moe je 'm thuis meemaken. Niet vanachter zijn krant te slaan. En nu, nu komt zij daar, die truttebol die zich voordoet als zijn oude liefde even vertellen hoe ze het in hun tijd samen hadden in de intimi teit van de Fiat 500. Moet je nu komen. Elke avond ligt die dooie op de driezits uren te knorren. Met open mond, ook dat nog. En in bed is het alleen maar snurken geblazen. Effe in de veertig, maar al oud voor z'n lijd." Nee, de kijkers zullen dergelijke ontboezemingen niet horen. Daar zijn de oude liefdes, die de KRO heeft geselecteerd, te fat soenlijk voor. Er valt geen on vertogen woord. Ja, tussen de regels door laat een enkele da me iets van minachting blijken: „Die mevrouw daar zal het wel zijn, tenslotte komt mijn man uit de Zaanstreek en ik hoor bij haar dat platzaanse dat ik héél vroeger ook sprak." Voelt u 'm? Spreekster probeert op haar manier even subtiel te laten merken dat zij wèl aan zichzelf heeft gewerkt. Dat zij thans wel in staat is met mes en vork te eten, zonder daarbij te smakken. Maar nogmaals, het kan allemaal verbeelding zijn. Frank Kramer grijzend nu, maar nog altijd een beetje een kwajongensachtige vrijgezel staat erbij, kijkt ernaar en wag gelt soms zichtbaar verwonderd tussen de stellen door. 'Oude Liefdes' zal nergens diepe won den slaan. Niemand zal als gevolg van Kra mers relatieshow op de sofa van een zieleknijper terechtkomen. Een jeugdzonde bij de KRO pri ma, maar er moet wel klare bis schopswijn bij kunnen worden geschonken. Vandaar waar schijnlijk dat er alleen maar keurig getrouwde stellen defile ren langs de camera en andere samenlevingsvormen buiten beeld worden gehouden. De bouwvakkers in de jaren dertig waren nog echte vaklui. De hoeksteen van de maatschappij is ten tijde van de bouw blijk baar onwrikbaar in de KRO-stu- dio gemetseld. 'Tijd voor Koenveel bekeken „Ik maak geen tv-programma voor de elite. De Vlaamse operazanger Koen Crucke is inmiddels een bekende tv-persoon- lijkheid geworden. In 'Tijd voor Koen' (elke zondag BRTN-TV 1 om 21.30 uur) introdu ceert hij licht klassieke muziek bij een zo breed mogelijk publiek. Behalve de opnamen van een volgende reeks van Tijd voor Koen is hij volop be zig met de voorbereiding van een nieuwe cd. Daarnaast vertolkt hij wekelijks de rol van Itali aanse kapper in het onlangs door Veronica aan gekochte BRTN- kinderprogramma Samson. Ko mend najaar is hij in deze gedaante op de Neder landse beeldbuis te zien. „Er zijn veel Nederlanders die een opname van het programma willen bijwonen. Dank zij 'Tijd voor Koen' word ik in Nederland zo langzamer hand inderdaad een bekende figuur. Ik geef er ge regeld concerten. Er zijn ook zeer veel Nederlan ders die reageren op ons programma." „De waardering van Samson is bijzonder groot. Je hebt er geen idee van hoe sympathiek meneer Spaghetti bij de kinderen is. Zelfs timide kinderen komen naar me toe om me een hand te drukken. Ik ben 'een kind' in Samson. Ik doe alles wat kin deren van hun ouders niet mogen doen. Ze heb ben graag dat ik ruzie maak, omdat ik tenslotte één van hen ben. Snap je?" De eerste reeks van 'Tijd voor Koen' was qua presentatie niet zo sterk. Had je toen de juiste for mule nog niet gewnden? „Ik had het presenteren en interviewen van gasten nog niet onder de knie. Ik schaam me er niet over om dat te bekennen. Ik heb bij de BRTN gelukkig de kans gekregen om het vak te leren. Omdat 'Tijd voor Koen' een duur programma is, was het onmogelijk dat er enkele proefprogram- ma's werden gemaakt. Internationale artiesten zijn duur en een groot orkest is ook al niet goed koop: vandaar dat ik verplicht was om er meteen in te duiken. Inmiddels heb ik geleerd hoe ik me rustig voor een camera moet gedragen en is de inhoud van het hele programma aanzienlijk ge wijzigd. De muziek is in vergelijking met vroeger bijzonder licht. Wat de muziek betreft ligt het. ac cent op operette en lichte opera. Te lange ouver tures worden geschrapt omdat het programma niet langer dan een dik halfuur mag duren.". „Ik maak geen tv-programma voor een bepaal de elite. Ik wil zoveel mogelijk mensen bereiken. Vandaar ook dat ik blij ben dat 'Tijd voor Koen' een beter uitzenduur op zondagavond heeft ge kregen." je blijft toch zanger. Aanvaard je nog eens een rol in een opera? „Ik werd onlangs weer gevraagd. Toen ik hoor de dat ik drie maanden full time ter beschikking moest zijn voor één produktie, haakte ik af. Ik ben dol op televisie. In een opera spelen zou beteke nen dat ik niet langer meer voor televisie kan werken. Het was een kwestie van kiezen: het be perkte publiek van een opera of de massa die naar televisie kijkt. En ik geniet nu eenmaal mate loos van mijn populariteit. Ik sta tussen de men sen, ik ben van het publiek. Dat mag toch? Som mige collega's vinden het vervelend als ze kend worden. Ik zeg hun dan dat ze beter ee der vak hadden kunnen Jdezen. Ik vind het heer lijk als de mensen even goeiendag komen zeg gen." ROTTERDAM GPD Noem de naam Jac ques Herb en ne gen van de tien keer zal er spontaan 'Manuela' worden gezongen. Herb weet het: „Het is natuurlijk een voordeel dat je die bekendheid 21 jaar na die hit hebt kunnen vasthouden. Maar het nadeel is dat zo'n nummer aan je blijft kleven." Hij is een tijdje uit zicht ge weest, althans van het grote pu bliek. „Want ik heb altijd door gewerkt." Maar een come back hoort thans tot de mogelijkhe den. Hij werkt aan een cd met nieuwe, zelfgeschreven liedjes. Smartlappen. „In dat hokje zit ik nu eenmaal. Een tijd lang zijn smartlappen niet in tel geweest. Merkwaardig eigenlijk, want als je sommige Engelse teksten op de keper beschouwt, ze vertaalt, dan blijven er wat wij zouden noemen pure smartlappen over. Maar als je hier in je moers taal zingt, dan word je meteen lou ter op de tekst beoordeeld." Nieuwe smartlap „Gelukkig is het klimaat aan het veranderen. Dat komt door mensen zoals Jan Rot. Ik heb onlangs op het popfestival in Groningen opgetreden. Daar was een aparte plaats inge ruimd voor wat dan heet de nieuwe smartlap'. Er waren groepen zoals 'De Ideale Schoonzoon.' Groot succes." Sinds Manuela is er veel met Jacques Herb gebeurd. Naar de zanger zelf zegt heeft hij in een dal gezeten, om niet te zeggen in een diepe depressie. „Maar ik heb ook een gedegen zangop leiding gehad. Een professor van het conservatorium in Ant werpen, professor Vercammen, zag het helemaal voor me zitten in de operawereld". Hij verkaste naar België en klopte aan bij de artistieke lei ding van het operettegezel schap van Jean Maryn. „Ik vroeg of ze wilden hebben. Eerst dachten ze dat ik een grapje maakte, maar ik meende het echt. Toen heb ik twee sei zoenen met hen opgertreden, heel Belgie doorgereisd. Fantas tisch, veel geleerd. Maar pure „Ik ben terug naar Nederland gegaan, ben weer gaan optre den. In 1983 ben ik in Zeeland een theaterbureautje begonnen. Uit die tijd stamt mijn samen werking met de zangeres Stella. Nu staat ze met 'Over een uur' in de hitparade. Maar Zeeland was wel erg ver van de weg." „Mensen denken dat als ze je niet meer op de radio horen, je dan niets meer doet. Maar zo zit het artiestenvak niet in elkaar. Mijn handicap is alleen dat ik aan 'Manuela' vastzit. In mijn optredens zing ik wel degelijk nummers als 'Granada' en 'Plai- sir d' Amour. Ook een liedje als 'Mamma'. Dat laatste heeft trouwens veel meer aanzien ge kregen sinds Pavarotti het heeft opgenomen. Uit een geintje haalde ik ook wel eens een wit zakdoekje tevoorschijn als ik het lied zong. Maar dan had ik de hele avond de longen uit m'n lijf staan zingen, dan kwam daar toch tegen het eind het verzoek: 'Jacques, zou je Manu ela willen zingen?" Verrassing „Wat je nu ook gaat krijgen, is dat mensen je gaan vragen voor zoveel-jarige bruiloften. Familie of vrienden van het jubilerende bruidspaar weten dat die twee elkaar hebben ontmoet toen Manuela een hit was. Dan wil len ze mij als verrassing op de feestavond. Ik heb wel eens ge zegd: Ik ga me als totaalpakket verkopen: ik in een mooie doos met een prachtige strik erom heen." „Niet dat ik niet probeer om dat lied telkens weer en nog steeds zo goed mogelijk te zin gen, het is een prachtig lied. Er zit wat mij betreft volstrekt geen vals sentiment in. Alleen, het is vervelend dat de mensen niets anders van je willen horen. Vo rig jaar heb ik in Duitsland op getreden. Ik heb Duitstalig re pertoire gezongen, ook Spaans: Granada Fantastisch. Het pu bliek wilde almaar 'Zugabe, Zugabe'. Maar ja, daar kennen ze Manuela niet." „Toch heb ik het idee dat er een soort opleving aan de gang is. Dat mag je nooit te hard zeg gen, maar ik voel dat zo. Paul Ruven had me uitgenodigd mee te werken aan de muziek van de film 'De tranen van Maria Mar- chita'. Hij deed dat naar aanlei ding van m'n lp 'Eigenwijs. Ik was stomverbaasd dat hij die plaat kende, want er zijn mis schien duizend exemplaren van verkocht". „Maar die film wint het Gou- de Kalf In Berlijn. Dus daar liep ik ineens tussen allemaal groten uit de filmwereld. Ik ben zo toch weer een beetje in the picture gekorppn. Uit die tijd stammen ook de contacten met een pla tenmaatschappij en het plan voor een cd". „Wie weet lukt het: een come back, want zo zie ik het zelf toch wel. Dat zou dan een hele ver dienste zijn, want ik ben van mening dat Nederland en met name de platenmaatschappijen alles hebben om van een artiest een consumptie-artikel te ma ken: opeten en weggooien. Als je een hit hebt, kan het niet op, dan ben je je van het. Maar gaat het minder, dan sta je in de kou en kan je op geen ertkele facili teit meer aanspraak maken". Zuinig „Dan komt het er op aan of je Jacques Herb: „Heb je de hele avond de longen uit het lijf gezongen en dat komt toch weer dat verzoek om 'Manuela' te zingen." foto gpd zelf sterk genoeg bent. Of je doorgaat. Je kan dan natuurlijk allerlei fratsen gaan verzinnen om in de belangstelling te blij ven. Maar als je het puur om het vak gaat, om het maken van muziek, dan houd je je daarbij, hoe moeilijk je het ook af en toe hebt. Van mijn zangleraar heb ik geleerd: Verspil nooit je kapi taal. Ik ben altijd zuinig op mijn stem gebleven". „Gelukkig verkeer ik nu in de omstandigheid dal ik uit de aanbiedingen die ik krijg kan selecteren. Zo treed ik niet meer op in kroegen. Ja kom, het is toch al zo moeilijk om goed uit de verf te komen. En kroegen betekent altijd dronken publiek. Ik heb toch liever dat mensen luisteren. Ik doe shows met Frank en Mirella en De Twee Pinten en ik doe een show met onder anderen Trea Dobbs". „Het werk gaat dus gewoon door. En wie weet wordt de cd een succes. Ik ben druk bezig met schrijven. Ik pas alleen een beetje op met de titels. In 1972 schreef ik 'Werkloos.' Toen was het meteen afgelopen". Tv-documentaire over het Geuzenverzet HILVERSUM ALE V Ruim 50 jaar nadat vijftien uzen' op de Waalsdorper vlakte werden gefusilleerd, wordt vanavond de tv-docu- ntaire over het zogenaamde uzenverzet' op het scherm gebracht. Drie mannen uit het Rijn mondgebied die aan de moord partij ontkwamen, omdat ze op maart 1941 nog geen 20 jaar oud waren, vertellen filmer Bert Steeman wat ze allemaal in de erste maanden van de bezet ting hebben meegemaakt. ..Nog voor het bombarde tent van Rotterdam was onze gedachte al: die Moffen moeten /o snel mogelijk weer uit. We loeten dus wat doen." getuigt a vijftig Jaar Jan van Wijk. „Het bombardement van Rotterdam heeft het organiseren van ons verzet alleen maar versneld en verscherpt." Nog maar nauwelijks hadden de Duitse troepen 10 mei 1940 Nederland onder de voet gelo pen of in het Vlaardingse huis van Ary Kop verzamelde zich het bestuur van de wandelvere niging 'Flardinga'. Al gauw gin gen vanuit Vlaardingen 'Geu- zenberichten' het land in. Eind mei werd samen met de Haar lemmer Bernard IJzerdraad de eerste Nederlandse verzets groep 'De Geuzen' opgericht. Daarna vertakte de groep zich razendsnel. Vele plannen tot sa botage werden gesmeed, maar van de uitvoering kwam weinig terecht. In het grootste deel van Nederland hernam na de Duitse inval het leven z'n gewone gan getje. Maar niet voor 43 Geu zen: nadat in Arnhem een on voorzichtige Geus zijn mond voorbij had gepraat (in novem ber 1940) gingen NSB, Neder landse politie en de Duitse Sicherheitsdienst het Geuzen- netwerk ontrafelen. Honderden Cieuzen, onder wie Ary Kop, Jan Kijne en Bernard IJzerdraad werden opgepakt: „Ach, in het Vlaardingen van die dagen wist iedereen wie Geus was. Aan vluchten werd niet gedacht, van onderduiken had nog nooit ie mand gehoord." Van de honderden arrestan ten belandden 43 Geuzen in de strafgevangenis aan tje Scheve- ningse Pompstationsweg, eertij ds beter bekend als hotel De houten Lepel. Op 24 februari 1941 startte het Geuzenproces en 4 maart meldde een Duits gezind dagblad op de voorpagi na: „Achttien boeven ter dood veroordeeld." Tegen de meesten van hen was tijdens 'het showproces' drie maal de doodstraf gëeist. „Tot het laatst hebben we alle maal geloofd dat de Duitsers ons nooit zouden durven dood schieten. Dat kwam niet in ons op," zeggen de getuigen, die aan de dood ontsnapten omdat ze nog geen 20 jaar oud waren. „Wij werden op transport ge steld, richting kampen Nog steeds, na vijftig jaar, stokken hun stemmen als ze praten over hun laatste uren met hun me de-Geuzen in de Scheveningse gevangenis. Filmer Bert Steeman heeft 20 jaar rondgelopen met het plan het Geuzenverhaal te verfilmen:/ „Ik werd erop attent gemaakt door het boekenweekgeschenk van 1965, waarin een deel van het verhaal verteld werd. Begin jaren zeventig heb ik er een speelfilmscenario over gemaakt. Maar ik kreeg geen subsidie. Twee iaar geleden kwam ik met het iaee bij de NCRV terecht. Daar waren ze meteen enthou siast, want nooit eerder is er over dit unieke stuk oorlogsge schiedenis een documentaire op de Nederlandse tv te zien ge weest." (Vanavond om 19.13 uur op Nederland 1) STRIPS BOLLEBOOM

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10