Winterkarper op een halve meter water
Vrije tijd
Structuur
pleister goed
egaliseren
Fotoweek
VRIJDAG 1 ME11992
DINGEN
Rf OAcnc HCNUJt m v
DOE HET ZELF
Bij het woord 'restauratie denk je min of
meer automatisch aan hel in oude luister
herstellen van eerbiedwaardige, onder Mo
numentenzorg vallende historische gebou
wen of eeuwenoude schilderijen. Maar het
begrip restauratie kan ook van toepassing
zijn op je eigen huis. Decoratieve afwcrijng
van wanden, plafonds. Moeren, deuren, en
zovoort vormt een drukbeoefende dhz-be-
zigheid.
Vinvlbehang. structuur- en andere pleisters.
plaforidtegcMs van styropor. behang en tal
van andere materialen worden tegenwoor
dig vaak onder de noemer life-style' aange
boden. Het zijn veelal produkten die. als je
weer eens iets anders wilt. lastig te vcrwii
deren zijn. Dat kost veel inspanning en de
kans op beschadiging van de ondergrond is
levensgroot aanwezig. Vooral de structuur-
pleisters /i|fi in du op/u hl brnuht liet is
weliswaar mogelijk oude pleister met vert
afbijt van de wand of het plafond te steken,
maar dat is een viezige en nare. veel rom
mel veroorzakende Idus.
Een alternatief voor het afsteken is: zo n
pleisterlaag laten zitten waar hij zit en hem
egaliseren inet een vulmiddel dat alle onef
fenheden die een oppervlak v an structuur
pleister kenmerken weer uitvlakt. Daardoor
ontstaat trn weer werkbare ondergrond
voor een afwerking met een nieuw materi
aal. In de professionele wereld zijn daarvoor
diverse uitstekende materialen bekend,
zoals Rood- of (tcelband Een geroutineerde
doe het zehcr kan dWMC00l ImI lA de
voeten. Voor de minder ervaren klusser wa
ren er tot dusver minder mogelijkheden
Voor kleinere 'restauratiewerkzaamheden'
bestonden ook geen geschikte materialen in
kleinverpakking
AJabastine heeft dit probleem opgelost met
de egaliseerpasta. Dit is een gebnnksklare.
plamuurac htige substantie waarmee wan
den en plafonds perfect uitgevlakt kunnen
worden, waarbij ook beschadigingen als
scheuren en gaten worden herM. ld Het Ir
vert een gave. gladde nieuwe ondergrond
op. waarop je kunt behangen of die geschil
derd kan worden. De pasta hecht uitste
kend op ondergronden van allerlei aard:
pMNemnt M en UbmtaM 1
ment. beton, spaanplaat en ook op oude
(mits goed hechtende) verflagen
Egaliseerpastajs alleen voor gebruik bin
nenshuis geschikt en moet op «en droge
ondergrond worden aangebracht Het is sa
mengesteld op basis van met water verdun
bare acrylaten en marmerpoeder Het is dus
vrij van oplosmiddelen, minder milieube
lastend en gebruikte gereedschappen kun
nen onder de kraan gereinigd worden
Als er sprake is van ernstige beschadiging in
«■en wand of plafondoppt-rvlak (diepe ga
ten en scheuren) kunnen deze het best
eerst met r-én van de bekende vulmiddelen
voorbewerkt worden IV «•galiseerpasta zelf
kan zonder hechtmiddel aangebracht wor
den maar de laagdikte mag de 2. maximaal
3 mm niet te boven gaan. Bij zeer onregel
matige oppervlakken kunnen dus twee ia
gen nodig /i|ti
Het produkt laat zich het makkelijkst en
snelst verwerken met een plakspaan. waar
mee het ook gaaf uitgevlakt kan worden. De
'open tijd' is ongeveer 30 minuten, zodat er
voldoende tijd is om eventuele corTectie»
aan te brengen. Door zijn samenstelling is
«-galiseerpasta na twee uur voldoende uitge
hard om verder afgewerkt te worden of zo
nodig van een tweede laag voorzien te wor
den. Als een nieuwe afwerking met verf in
een donkere kleur moet gebeur«*n kan de
(witte) pasta met een Meurpasta <ip water
basis vooraf worden gemengd IV verf dekt
dan sneller en beter
Egaliseerpasta is te koop in verpakkingen
van 1.5 kilo 14.95) en 7 kilo 39.95
Jumbo-formaat
IV Automatic Pen van Bison die heel han
dig de secondenlijm per druppeltje do
seert. heeft een grote broer g«-kregen de
Automatic Pen lumlxi IV/e heeft een vijf
maal groten* inhoud (10 ml), goed voor
500 druppels en dus evenveel zeer snHIe
en sterke puntvcrbindingen tussen bijna
alle materialen Pri|s t l
IV Fotofeestwrek wordt dit jaar v an 13
i m i mei gehouden een van de i. tn-v
van de fotobranche is de aanbieding van
een wegwerpcamera IV/e is voor een
tientje te koop Het wegwerptoesiel bevat
een film voor 24 opnamen
Die camera kan worden gebruikt bij de fo
towedstrijd met als thema 'Een andere ki|k
op «le wereld'. Meer informatie bij «ie foto
vakhandeL
Er hebben ook veel culturele activiteiten
plaats galentn. musea en scholen organi
seren «nrposities l-otogrnfrrm is in Neder
land. omlanks alle ovrrigr mogeli|kheden
om beelden vast tc leggrn. n«g altijd erg
populair. Er zijn een kleine 7 miljoen ca
rrx*ra's 'in omloop' die per jaar gezamrn
lijk goed zijn voor zo n HOO miljoen opna
NIEUWE CD'S
Santana - 'Milagro' (Polydor)
Met het 25-jarig bestaan in zicht
valt er nog geen scheurtje te be
kennen in het 15-mans orkest
van Carlos Santana. Was er al
sinds het begin van de jaren ze
ventig geen sprake meer van
een vaste groepssamenstelling,
meer dan ooit is zijn band de
laatste jaren een duiventil van
verfrissend vocaal en instru
mentaal talent, al blijven vetera
nen ais Chester Thompson,
Walfredo Reyes en AJex Liger-
twood onwrikbaar aan z'n zijde.
'Milagro' moet zo ongeveer
Santana's 27ste album zijn. in
elk geval het eerste voor Poly
dor, dat hem twee jaar geleden
bij CBS wegkocht. Meer dan re
cent vorig werk. gaat deze per
fect opgenomen cd qua sfeerbe
leving terug naar de gouden ja
ren van 'Abraxas' en 'Caravan
serai', met dien verstande dat
de hele evolutie van de latin-
rock er gracieus in is verwerkt.
Sinds de nu 44-jarige Mexicaan
op het festival van Woodstock
ten overstaan van een half mil
joen enthousiastelingen zijn
grote doorbraak bewerkstellig
de, is er aan zijn intenties niets
veranderd. Nog altijd ziet hij
muziek als de 'zucht der onder
drukten' en de zalf die de won
den van dit ondermaanse kan
helen. 'Milagro' is opgedragen
aan twee grootheden die on
langs het leven lieten: de Ameri
kaanse roek-promotor Bill
Graham en trompettist Miles
Davis. (WS)
Peter Kingsberty - 'A different
man' (Barclay)
Peter Kingsberry was in de jaren
tachtig de motor van het emo
tionele hitfabriekje Cock Robin,
maar sinds het met zijn vrouwe
lijke partner niet meer boterde
doet hij het nu alleen. Zijn solo
debuut heet veelbetekenend 'A
different man' en verhaalt meer
dan ooit over relatieproblemen
met de dames die zijn pad
kruisten. Vooral 'Hélène' is een
hele mooie song, maar het don
kerbruine vermoeden laatje
maar niet los dat deze man het
6olo niet haalt. Een heel album
Kingsberry is in elk geval beslist
te veel van het goede. (WS)
Zelfs de platenmaatschappij
kon het aanvankelijk niet gelo
ven: Powerplay bestaat weer.
Aan het project 'Hypnotized'
werden snel de namen van Ge
orge Kooymans en John Sonne-
veld (produktie en achtergrorid-
zang) gekoppeld, en een gewel
dig Nederlands roek-onderonsje
was geboren. Hypnotized' be
vat elf sterke nummers. Ze zijn
eenvoudig van opzet, sober ge
arrangeerd, maar klinken zeer
geïnspireerd en energiek. Meest
gecompliceerd is de cover die
het drietal heeft gemaakt van
Marvin Gaye's 'Sexual Healing',
waarin met name gitarist/zan
ger |an Van der Mey schittert.
Zijn stem lijkt nog altijd veel op
die van Paul Mc Cartney. (WK)
Charlatans 'Between 10th and
11th' (Play it again Sam)
Pale Saints In ribbons' (Play it
again Sam)
Twee Britse gitaarbandjes ko
men zo'n beetje tegelijk met
hun tweede cd op de proppen.
De ijle klanken van de Pale
Saints, zo wordt op deze cd's
duidelijk, zullen langer stand
houden dan de door heftige
dansmuziekritmes aangedreven
rock van de Charlatans. De
Charlatans maken reeds nu een
uitgespeelde indruk en zouden
het op hun derde cd clan ook
wel eens heel moeilijk kunnen
krijgen. Hun verfrissende in
vloed op de gitaarpop lijkt van
•maar heel korte duur te zijn ge
weest. Zanger Tim Burgess'
quasi-achteloze zang is bij na
der inzien geen geslaagde gim
mick, maar combineert gewoon
slecht met het plichtmatige
feestje dat de andere Charlatans
aanrichten.
De Pale Saints brengen het er
veel beter van af. Vooral op de
wat meer langgerekte stukken
komen de uit gitaarbijgeluiden
opgetrokken geluidsmuren
goed uit de verf. 'Hair shoes'
kan zo dienst doen als sound
track bij de eindscène van een
eigentijdse remake van Leone's
'Once upon a time in the west'.
Belangrijk handelsmerk van de
Pale Saints blijft het mysterie.
Waar het viertal heen wil is niet
helemaal duidelijk. Ook de tek
sten zijn weinig onthullend. E)e
muziek van de Pale Saints is als
de druipkaars op de hoes: je
kunt er alle kanten mee op, het
resultaat is onvoorspelbaar
maar altijd fascinerend. (WK)
JAZZ
Drummer Max Roach (1925) die
in de jaren veertig nog met
Charlie Parker musiceerde,
treedt het laatste decennium
vooral als leider van drie groe
pen op: zijn kwartet, zijn dub-
belkwartet inclusief het Uptown
String Quartet, en het percus
sie-ensemble M'Boom. On
danks zijn bewezen meester
schap is hij niet een van de
meest swingende begeleiders,
maar wel de pionier van de me
lodische drumsolo en nog altijd
een solist om rekening mee te
houden. Deze dubbel-cd is een
staalkaart van zijn kunnen als
componist, arrangeur en uit
voerend musicus. Voor de kriti
sche liefhebber is hier mis
schien weinig werkelijk nieuws
te horen, maar de kwaliteit van
het gebodene is indrukwek
kend. Het minst succesvol is het
aandeel van de zestien John
Motley Singers in het meer dan
dertig minuten durende Ghost
Dance'. Debet hieraan is de log
ge ritmiek van het koor. Daarna
wordt het alleen maar beter, ze
ker als de percussionisten het
voor het zeggen hebben. Tenor
saxofonist Odean Pope verkeert
in blakende vorm en af en toe
worden we herinnerd aan de
hoogtijdagen van de zwarte jazz
van de jaren zestig. Alle slag
werkers zouden naar de twee
solostukken moeten luisteren.
(KV)
KLASSIEK
Berg: Vioolconcert Ter herinne
ring aan een engel'; Stravinsky:
Vioolconcert in D; Ravel: Tzigane
- Frank Peter Zimmermann (viool),
RSO Stuttgart o.l.v. Gianluigi Gel-
metti (EMI)
Bergs vioolconcert uit 1935, op
gedragen aan de op 18-jarige
leeftijd overleden Manon Gropi-
us, behoort tot de aangrijpend
ste composities uit de 20ste
eeuw. Berg, die later in datzelf
de jaar eveneens zou overlijden,
richtte er tevens een groots graf
monument voor zichzelf mee
op, maar het werk vraagt wel
om een violist die geniale bevlo
genheid kan combineren met
een enorme intensiteit aan ex
pressie. Zo'n musicus is de pas
27 jaar oude Frank Peter Zim
mermann. die de luisteraar feil
loos met de diepten van deze
fenomenale muziek weet te
confronteren. Gelmetti bege
leidt hem met een even grote
inzet, en de fraaie klank van het
Stuttgartse orkest onderstreept
het navrante samengaan van
muzikale schoonheid en de
dood. Het vioolconcert van
Stravinsky is een welkome aan
vulling, en Ravels Tzigane
vormt een goede 'uitsmijter'.
(PK)
Mozart: Sinfonia concertante, KV
364; Symfonie nr. 40. KV 550 -
Frank Peter Zimmermann (viool),
Tabea Zimmermann (altviool),
RSO Stuttgart o.l.v. Gianluigi Gel
metti (EMI)
Zondag a.s. is Frank Peter Zim-*
mermann te horen in het Am
sterdamse Concertgebouw tij
dens een benefietconcert t.b.v.
het Foster Parents Plan. Daar
zal hij met Shlomo Mintz de
Sinfonia Concertante van Mo
zart spelen, een werk dat hij
kort geleden op cd zette met
Tabea Zimmermann (geen fa
milie) ep dirigent Gianluigi Gel
metti (met diezelfde twee zal hij
in de Sinfonia Concertante ook
in januari 1993 in Rotterdam te
horen zijn.) In Mozart lijken
Gelmetti en zijn Stuttgarts ra
dio-orkest iets minder alert en
ook de opname komt minder
pregnant over, maar de combi
natie van de beide Zimmer-
manns garandeert «?en uitvoe
ring op niveau. (PK)
r-Wl'H VH'"'
VISSPORT
Sierlijke krullen
Een mooi gedekte ontbijt- of
brunchtafel krijgt een extra
feestelijk tintje met in sierlijke
krullen opgediende boter. Een
mesje van Brabantia om die bo-
terkrullen te maken kost 11,-.
Om die mooie krullen te krijgen
doop je de kruller in warm wa
ter waarna je het mesje in de
gekoelde boter drdkt en naar je
toe trekt. Meer informatie: tel.
04904-1 2121.
Tas in frame
Het is eind februari. Al een paar da
gen is het opmerkelijk mild voor de
tijd van het jaar. Het zonnetje stuwt
de temperatuur overdag tot even bo
ven de tien graden op en pessimisti
sche schaatsers overwegen hun no
ren maar weer voor een jaartje in de
zuurvrije vaseline te zetten. Zeker
geen tijdstip van het jaar waarin je
dagdroomt over kapitale karpervang-
stcn.
Want als we een aantal deskundigen
in woord en geschrift mogen geloven
liggen karpers in dit jaargetijde nog
een beetje apathisch op een oor en
half verborgen in de modderige bo
dem te wachten op betere tijden. Dat
mijn vismaat en ik het vandaag toch
op het grote water alvast eens willen
proberen komt enerzijds door de
wens om weer eens de krachten te
kunnen meten met zo'n forse zoet-
waterbig en anderzijds door het feit
dat we vorig jaar ook al voor de lente
officieel begon de eerste goede kar
pervangsten mochten noteren.
Met de poolpakken en de goed isole
rende kaplaarzen aan want ook al
schijnt het zonnetje: op een grote wa
tervlakte kan het nog bitter koud zijn
zelfs tot eind mei. begin juni toe
kozen we met onze visboot een plek
je uit in de luwte. Normaal aan het
zicht onttrokken door een brede riet
kraag. maar nu open en bloot voor el
ke voorbijganger omdat herfst en
winter de grtiene omzoming hebben
teruggebracht tot wat armzalige en
geknakte bruingele afvalbergjes die
temauwemcxKl boven het waterop
pervlak uitsteken.
We gooien een paar handjes zoete
maïs in de buurt van de paaltjes die
er zijn neergezet om het riet tegen
verder afkalven te behoeden en pei-
Een karper van 22 pond, gevangen in februari, op nauwelijks een halve meter water.
fÓTO BRAM VAN IKUWfN
len onze glasvezelpennen af. Tussen
het onderste g«*d«*clte van de antenne
en de eerste loodhagels op de lijn zit
niet meer dan een meter.
Urenlang staan die dobbers roerloos
in het water. Zo nu en dan verversen
we het aas. maar het enige teken van
leven vormt een meeriuxMenpaartje
dat af en toe op onze stek verschijnt
om met een paar goed gecoördineer
de duiken het voer van onze stek om
hoog te halen «ti voor onze ogen met
verwijtende blikken te verorberen
Geen hkel teken van leven. N'og
geen kringetje of werveling in het wa
ter. geen belletje dal duidt op enige
activiteit, geen visje dat hel nmpelige
wateroppervlak doorbreekt om aan te
tonen dat er wel dergelijk vis huist.
Als de uren verstrijken beginnen we
ons er langzamerhand m«*<* te verzoe
nen dal het die dag niks zal worden.
Het klaarliggende/ landingsnet lijkt
vergeefs uitnet foudraal zijn ge
haald. En in de conversatie begint de
toon te overheersen dat het wel lek
k«rr is om er een dagje uit te zijn. ook
al geeft de vis dan niet thuis.
Nog een kleim1 drie kwartier scheidt
ons van het tijdstip waarop wc zou
den opbreken als mijn vismaat sug
gereert om ter afsluiting van de vis
dag nog even te evp«,rimentcrrn.
Even proberen in die uitloper van de
plas. dat schi|nhaar onooglijke uit
hoekje waarin wat opperv laktevuil is
samengewaaid en waar hij een kwar
tiertje geleden toen zijn blikken wal
afdwaalden enige beweging dacht te
Als we de dobber opnieuw afstellen
blijkt dat er nauwelijks een halve me
ter water slaat. In de paaitijd echt een
plekje waar je de karper mag ver
wachten Maar wat heeft zo'n beest
daar eind f«-bnian le zoeken als alles
nog kaal en koud is?
Toch heeft de karper al eerder verras
singen voor ons in petto gehad. Op
dagen dal alle omstandigheden ide
aal leken liet hij verstek gaan en juist
wanneer de elementen sterk in het
nadeel schenen bleek hij plotseling
over een fenomenale bijilusi te be
schikken. Mei karper weet je het
nooit
Zo ook deze keer. Nauwelijks had ik
mijn pennetje tot vlak onder de oever
weggeworpen of er kwam al bewe
ging in. In een vloeiende beweging
verdween de antenne onder water.
Snel aanslaan en gemist... Kort daar
op was het wel raak. Na wal aarzelen
de stootjes verhief de pen zich dit
maal bijna statig uit het water. En
even later lag een schubkarpcr van
een pond of 5. 6 in het net. Kennelijk
wreed gewekt In zijn wlnterressort
Het bleek de voorbexfo van nog meer
goeds want nauwelijks een kwartier
later vertoonde de karperhengel van
mijn vismaat een zeer parabolische
buiging. En na een stnjd van enkele
minui«*n vertoond** zich plotseling
een wijd geopende bek vlak voor on
ze boot Nog weer een minuul later
keken we allebei bewonderend naar
een fraaie schubkarpcr die 22 pond
op de weegschaal wees De eerste 20-
piusser van «*en nieuw karperveizoen
in dat in februari op nauwelijks vijf
decimeter water.
Dit zijn tassen waarmee je in geval van nood
een flinke tik kunt uitdelen, want het frame is
gemaakt van aluminium buizen. Maar dat is
natuurlijk niet het eerste waaraan de ontwer
pers dachten. Ze wilden gewoon eens iets an
ders. Prijs rond de 100 gulden. Meer informatie:
Geeraerdts Lederwaren, telefoon 077-5 18 79.
Snijplanken
Deze fraai vormgegeven snij
planken komen uit de collectie
van Carlo Giannini. (ioedkoop
zijn ze niet. de kaasplank met
mesje en kaasvork kost nog net
geen 400 gulden. Meer informa
tie Melior Nederland BV, tele
foon 020-6 27 90 67.
Topjes
Voor wie niet helemaal topless
wil lopen zijn deze schelpen de
oplossing. Ze zijn er in fraaie
opvallende kleuren en ook in
andere modellen De tops wor
den op een droge huid. waarop
geen zonneolie of lotion is ach
tergebleven. aangebracht. Ie
kunt ze éón keer gebruiken
maar 14,95 voor twee setjes is
nu ook weer geen aanslag op de
beurs. Meer informatie Veria,
telefoon 073-57 91 30.
Beauty-case
Als cadeautje voor
Moederdag heeft Anaïs
Anaïs de eau de toilette
en een stukje zeep in
een romantisch ge
bloemde, zacht gewat
teerde beautycase ver
pakt. De kleine verpak
king kost 49,50 de
grote 69.-.