'Critici kregen waas voor hun ogen'
Cultuur&Kunst Films
Sovjet-propaganda, Toonder-veteraan en clips
Dansend monster met pumps en walkman
Emma Bovary magistraal
vertolkt door Huppert
DONDERDAG 23 APRIL 1992
Lynch, Altman en Lumet in Cannes
cannes» Onlangs is de lijst bekend gemaakt van films die op het
festival yan Cannes, dat op 7 mei van start gaat. mee doen aan
de competitie. De bekendste regisseurs zijn: Robert Altman (The
Player), Bille August (met het op een Ingmar Bergman-script ge
baseerde Den Goda Viljan), Terence Davies The Long Day Clo
ses), Victor Erice (El Sol Del Membrillo), Hal Hartley (Simple Men
James Ivory (Howards End), Sidney Lumet (Close To Eden),
David Lynch Twin Peaks Fire Walk With Me), Raul Ruiz (L'Oeil
Qui Ment), Fernando Solanas (Le Voyage), Gianni Amelio (II
Ladro Di Bambini) en Edouard Niermans (Le Retour De Casano
va). Er bestaat nog een kleine kans dat twee korte films van Paul
Ruven, of De Provincie (van Jan Bosdriesz) zullen worden uitge
nodigd voor de debutanten-sectie 'Semaine de la Critique'.
India opent grenzen voor Hollywood
new-Delhi De Indiase regering heeft besloten haar ban op de
import van Amerikaanse speelfilms op te heffen. Tegelijk heeft
ze aangekondigd de import van Amerikaanse video's in overwe
ging te nemen, en harder op te treden tegen video-piraterij. In
dia is een van de laatste grote filmmarkten waar Hollywood nog
geen dominerende factor is. Het land heeft zelf de grootste film-
produktie ter wereld, maar zet die voornamelijk af op islami
tische en hindoestaanse markten.
Franse bank wil Orion overnemen
parus Credit Lyonnais, de Franse eigenaar van het in financiële
moeilijkheden verkerende MGM, heeft plannen bekend ge
maakt voor de overname van Orion Pictures. Deze studio balan
ceert al maanden op de rand van faillissement. Met de overna
me van Orion wil Credit Lyonnais proberen MGM weer te voor
zien van een eigen filmcatalogus. Deze was de gerenommeerde
studio bij een eerdere overname aan media-magnaat Ted Tur
ner kwijtgeraakt. Ook de geplande overnames van kleinere pro-
duktiemaatschappijen als Hemdale en Epic door de bank heb
ben tot doel MGM van een nieuwe collectie te voorzien.
BIOSCOPEN
AMSTERDAM
ALFA 1 tel. 6278806
De Noorderlingen 12 j, dag. 19.30,
22, vr ma di ook 14, za ook 13.30,
16, zo 16.30, 19.30, 22
ALFA 2
The lover 16 j., dag. 18.45,21.30,
vr madi 14
ALFA 3
My own private idahodag. 14,
19.30, 22,za zo 13.30, 16, 19.30,
22
ALFA 4
Raise the red lantern 16dag. 14,
18.45,21.30; zazo 13, 15.30,
18.45,21.30
ALHAMBRA 1 tel. 6233192
People of the forest a.l., dag. 13.45,
19,21.45
ALHAMBRA 2
The prince of tides 12 j., dag. 14,
18.45,21.30
BELLEVUE CINERAMA tel. 6234876
Beethoven a.l., dag. 14, 19.15, 22,
zo 13.30, 16.15, 19.15, 22
CINERAMA
Bugsy 12 j., dag. 14, 19.15, 22, zo
13.30, 16.15, 19.15, 22
CALYPSO 1
Marmxstraat 402 tel. 6234876
Cape fear 16dag. 13.45, 18.45,
21.30, zo 13.15, 16. 18.45,21.30
CALYPSO 2
Thelma Louise 12 j.dag. 13.45,
18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45,
21.30
CINECENTER-CINEMA COR. tel.
6236615
Europa 16 j.. dag. 14.30, 17, 19.30,
22.15
CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA
Trust 16 j., dag. 14.30, 17, 19.30,
22.15
CINECENTER-PIERROT
Delicatessen a.l., dag. 14.30, 17,
19.30,22
CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO
La double vie de Veronique 16 j
dag. 1-4.30, 17.15, 19.45, 22
CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243
Hook dag. 20, za zo ook 13.30, 16
CINEMA 2 INTERNATIONAL
Beethoven a.l., dag. 19, 21.30, za zo
ook 14, 16
CINEMA OSCAR
Hotshots a.l., vrza 20
Pospero's Books 16 j., ma di 20
Fievel in het wilde westen a.l., za zo
14.30
CITY 1 tel. 6234579
Hook a.l., vr ma di 13.45, 20.15, za zo
13.45, 16.45, 20.15
CITY 2
Silence of the lambs Ï6 j., dag.
13.45, 18.45, 21.30, zo 13, 15.45,
18.45,21.30
CITY 3
Deceived 12 j dag. 19, 21.30, vr
ma di ook 14 .15
Babar a.l., za 14.15, zo 13.15,
15.45
CITY 4
De Johnsons 12 j., dag. 14.15, 19,
21.30, zo 13.15, 15.45, 19,21.30
CITY 5
Freddy's dead 16 j., dag. 14.15, 19,
21.30, zo 13.15, 15.45, 19, 21.30
CITY 6
Knight moves 16 j., dag. 13.45,
18.45, 21.30, zo 13, 15.45, 18.45,
21.30
CITY 7
The last boy scout 16]., dag. 14.15,
19, 21.30, zo 13.15, 15.45, 19,
21.30
DESMET tel. 6273434
Trust, dag. 19, 21, zo ook 14.15
La belle noiseuse, dag. 19.45
Late night movie, dag. 23
KRITERION 1 tel. 6231708
La grande bouffe, dag. 17.30
Siki dag 20.30
L'ascenseur pour l'echafaud dag 22.15
Studio K
De ontkenning dag. 18, 19.30,
20.45
Barton Fink dag 22
RIALTO 1 tel. 6623488
mijn vriend Ivan Lapsjin dag 18
Jacquot de Nantes, dag 19.45, 22, zo
ook 13, 15.15
RIALTO 2
Documentaires over Armeense holo
caust dag. 18, zo ook 15
Cheb, dag. 20,21.45
THE MOVIES 1 tel. 6245790
Raise the red lantern, dag. 17,
19.30, 22, zo ook 12.15, 14.45
THE MOVIES 2
Shadows Fog, dag. 17.30, 19.30,
21.30, zo ook 15, wo alleen 17.30,
21.30
THE MOVIES 3
Les amants du Pont-Neuf, dag.
17.15, 19.30, zo ook 12.30
The commitments dag. 22, zo ook 15
TUSCHINSKI 1 tel. 6262633
JFK 12 j., dag. 14, 20
TUSCHINSKI 2
De Noorderlingen 12 j., dag. 14,
18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45,
21.30
TUSCHINSKI 3
Father of the bride a l., dag. 14,
18.45, 21.30, zo 13.15, 16, 18.45,
21.30
TUSCHINSKI 4
The doctor a.l., dag. 14, 18.45,
21.30, zo 13.15, 16, 18.45,21.30
TUSCHINSKI 5
Little man tate a.l., dag. 18.45,
21.30, vr ma di ook 14
De Notenkraker za 14, zo 13.15, 16
TUSCHINSKI 6
The lover 16 j., dag. 14, 18.45,
21.30, zo 13.15, 16. 18.45,21.30
TUSCHINSKI CINEAC
Hot shots a I dag. 18.45, 21.30, vr
ma di ook 14
Sneeuwwitje en de zeven dwergen
a.l., za 14, zo 13.15, 16
DE UITKIJK tel. 6237460
Edward II 16 j dag 18.45, 20.15
Shadows and fog a.l dag 20.30
Pippi zet de boel op stelten a.l za zo
ma di 15.15
De gebroeders leeuwenhart a.l., za zo
ma di 13
Het programma van Leidse en
Haagse bioscopen staat op de
pagina 'Info'.
FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK
oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend
THELMA AND LOUISE» FILMHUIS LISSE OOOOO
Aanstekelijke en meeslepende film van regisseur Ridley Scott deed enkele heilige
huisjes in Hollywood instorten. Thelma (Susan Sarandon) en Louise (Geena Davis)
laten hun sloofjesleven achter zich voor een weekendje uit, maar als Louise bijna
verkracht wordt, escaleren de zaken en krijgt het duo een groeiend legertje FBI
agenten achter zich aan. Als mythische heldinnen trekken de twee vrouwen door het
westen van de Verenigde Staten.
FATHER OF THE BRIDE LIDO 4 OOOO
Een nieuw ster-vehikel voor de Amerikaanse komiek Steve Martin. Pa kan met ver
kroppen dat zijn 22-jarige dochter gaat trouwen en maakt zich vooral zorgen over de
vraag wat zo'n trouwerij niet allemaal moet gaan kosten. Hij wil alles regelen, maar
belandt in plaats daarvan in een politiecel. Veel gekke typetjes en Martin isgoed op
HOOK EURO 2, LIDO 1 OOO
Voor volwassenen flauwe, maar voor kinderen wellicht wél leuke verfilming van J.M.
Barrie's boek Peter Pan. De volwassen geworden Peter Banning (Robin Williams)
laat zich pas verleiden om naar Neverland terug te keren, als zijn kinderen door kapi
tein Hook (Dustin Hoffman) worden bedreigd. Regisseur Steven Spielberg schiet te
kort doordat bij in de film de werkelijkheid teveel loslaat.
BEETHOVEN LIDO 2, EURO 1 OOO
Als een lief klein mormeltje betreedt de St. Bernhardshond Beethoven het leven van
het gezin Newton. Het dier poept, piest, kwijlt en bemoddert dat het een aard heeft,
maar weet met zijn heldendaden toch de harten van de gezinsleden te stelen Als
Beethoven door een gemene dierenarts wordt gestolen, zet het gezin alles op alles
om met het dier herenigd te worden. Tamelijk voorspelbaar, maar met aardige mo
menten.
WHITE ROOM LVC OOO
Tweede film van de Canadese cineaste Patricia Rozema is een verhaal vol symboliek,
maar op de moeilijke momenten gelukkig lichtvoetig genoeg. Norman (Maurice Go
din) heeft veel fantasie, maar kan zich op papier niet goed uitdrukken. Hij zoekt
steun bij de dubbelgangster'van een vermoorde zangeres (Kate Nelligan), maar komt
er te laat achter dat hij inbreuk maakt op haar zorgvuldig gekoesterde isolement.
Vierde Holland Animation Film Festival vandaag van start
utrecht mark van den tempel
Tekening uit animatiefilm 'The Tune' van de Amerikaan Bill Plympton.
Vandaag is in Utrecht het \ierde Holland
Animation Film Festival begonnen. Vier da
gen lang zal filmtheater 't Hoogt plaats bie
den aan recente produkties uit de wereld
van de internationale animatie, om zo „een
breed publiek te attenderen op en te inte
resseren voor de kwalitatief betere anima
tiefilm in al z'n facetten," zoals de organisa
tie het zelf stelt.
Die betere animatiefilm is overigens in
Nederland volop te vinden, gezien het grote
aantal eigen produkties dat dit jaar ver
toond wordt. Zo zal er nieuw werk te zien
zijn van de bijzonder produktieve Paul de
Nooijer en Haarlemmer Gerrit van Dijk.
Ook is er een retrospectief en een nieuwe
film van jury-lid Paul Driessen en wordt
Toonder-veteraan Harrie Geelen als eregast
in het zonnetje gezet met een overzicht van
zijn werk. Verder zijn er competities voor
clips, commercials, voorlichtingsfilms en
leaders. Door deze categorieën te belichten
wil het Festival aandacht besteden aan ani
matie als opdrachtfilm. De competities
moeten een brug slaan tussen animators en
vertegenwoordigers van het bedrijfsleven.
Ook filmhistorisch belooft het vierde Hol
land Animation Film Festival een bijzonde
re editie te worden. Een speciaal program
ma is gewijd aan de animatiefilms uit de
voormalige Sovjet-Unie. Naast 'vrij' werk
worden er ook diverse propagandafilms
vertoond, afkomstig uit ondermeer het Rus
sische Staatsarchief voor Foto- en Filmdo-
cumentatie. Doordat de Sovjet-filmmakers
nooit afhankelijk waren van doelgroep of
kijkcijfers konden ze een geheel eigen stijl
ontwikkelen, wat in de loop van de geschie
denis artistiek gezien prachtige, maar in
houdelijk soms behoorlijk dubieuze anima
tiefilms heeft opgeleverd.
Dit laatste geldt ook beslist voor Van den
Vos Reytiaerde, een stuitend anti semitische
propagandafilm die tijdens de oorlog door
Nederlandse animators in opdracht van de
bezetter werd vervaardigd. Hierin wordt de
bekende oud-Nederlandse fabel verwron
gen tot een nazistische kijk op rassenver
menging. Fen kleurenfragment van de film
werd vorig jaar teruggevonden in het Ne
derlands Filmmuseum, en zal in Utrecht
voor het eerst aan publiek getoond worden.
De film is onderdeel van het programma
Amuscmdht en Propaganda in de Residentie
Den Haag '41'44. Voor meer informatie
over dit en andere programma onderdelen
kunt u bellen met 't Hoogt, te Utrecht. Tel.
030-312218.
Verhoeven zet Amerika op stelten met erotische 'Basic Instinct
Dat hij in Amerika met Basic Instinct zijn derde nummer
1 -hit op rij heeft gehaald, doet Paul Verhoeven deugd,
maar hij kan het relativeren ook. Want inmiddels is die
toppositie al weer twee keer door een andere film overge
nomen. Buitengewoon verguld evenwel is de in Holly
wood werkzame, Nederlandse regisseur met de uitver
kiezing om met zijn erotische thriller op 7 mei het Festi
val van Cannes te openen.
In Amerika ben je er met 'Ba
sic Instinct' in geslaagd iedereen
producenten, keurders, kritici
en actie-groepen de gordijnen
in te jagen.
„Het was alsof ze een rood
waas voor de ogen hadden ge
kregen uit irritatie, woede of
voornamelijk morele gekwetst
heid en ze daardoor die film in
een totaal verwrongen perspec
tief hebben gezien. Alsof ze zijn
gaan zitten met dat vooroordeel
'Nu gaan we naar een homofo
be film kijken!' En toen kregen
ze daarvoor in de plaats een op
lazer met die heteroseksuele
seks en pal daarna komt er dan
die vrouw die zegt dat ze het
wel jammer vind dat haar
vriend dood is, omdat ze het al
tijd wel lekker gevonden had
om hem te neuken. Dat is van
een plompverloren directheid
die de kritici deed duizelen: een
vrouw die zo praat. Zoiets zet
onmiddellijk verkeerd bloed in
Amerika."
Verhoeven: „Dat is immers voor
artistieke films het meest presti
gieuze podium ter wereld, ter
wijl ik nooit geacht werd een ar
tistieke cineast te zijn. De Vierde
Man negen jaar geleden is ge
weigerd voor Cannes en toen
we destijds Turks Fruit voor
deelname hadden aangemeld,
reageerden de heren zelfs bele
digd omdat we 'zoiets ordinairs'
durfden in te sturen."
Opmerkelijk is trouwens de
thematische verwantschap tus
sen De Vierde Man en nu Basic
Instinct. Want Renée Soutendijk
speelde toen ook al een fatale
vrouw die verzuchtte: „Iedereen
van wie ik houd, gaat dood. Erg
hé?" En ook toen werd al de
vergelijking uitgesproken over
de vrouwtjesspin die na de co
pulatie de mannetjesspin
doodsteekt. En ook toen al was
er sprake van een man en een
vrouw die bij elkaar in bed te
rechtkomen, hoewel een van de
twee verondersteld werd homo
seksueel te zijn. Die overeen
komsten blijken puur toevallig
te zijn.
Paul Verhoeven: „Al die ele
menten zaten al verwerkt in het
script van Joe Eszterhas dat mij
ter verfilming werd aangebo
den. Ik heb er zo goed als niets
aan veranderd. Maar het is al
licht niet toevallig, dat ik andere
scripts heb geweigerd en juist
dit script heb geaccepteerd."
Paul Verhoeven regisseert Michael Douglas in 'Basic Instinct'.
De film is bijna feministisch?
„Precies. Dit is een vrouw die
situaties naar haar hand zet en
die met mannen omgaat zoals
Amerikaanse mannen het maar
heel gewoon vinden als zij zo
met vrouwen omgaan. Hier kun
je beslist voor vrouwen iets
emancipatorisch in zien. Dat is
zo. En wie dan opmerkt dat het
niet precies een aardig beeld is
van zo'n sterke vrouw, die zal
toch moeten toegeven dat ook
Michael Douglas als haar tegen
pool evenmin het ideaal is van
een aardige man. Basic Instinct
is niet een film over aardige
mensen die met aardige dingen
bezig zijn. Eerder het omge
keerde. Geen van de personages
wordt met warmte getekend.
Dit is een film die zich volledig
in de schaduwkanten afspeelt.
Maar je moet heel krom kijken
om er vijandigheid jegens ho
moseksuelen of jegens vrouwen
in te herkennen."
Met Joe Eszterhas, de script
schrijver van 'Basic Instinct', heb
je een conflict gehad dat zo hoog
opliep dat die toch zeer gere
nommeerde scenarist aan de
kant werd geschoven.
„Michael Douglas en ik had
den een paar ideeën die afwe
ken van wat Eszterhas voor
ogen had gestaan en achteraf
heb ik me gerealiseerd dat Estz
terhas eigenlijk veel meer gelijk
had dan ik. Ik had gezegd: 'Er
zit zo veel heteroseksuele seks
in, maar het gaat ook over een
lesbische relatie, dus moet er
ook lesbische seks in!' Dat was
mijn stelling waar Eszterhas het
^meeste op flipte. Achteraf moest
ik ontdekken dat het «erin bren
gen van lesbische seks, drama
turgisch gewoon niet klopte.
Daar ben ik tijdens het her
schrijven achter gekomen en
toen heb ik het weer laten val
len. Maar Eszterhas was pisnij
dig. Toen heb ik later in kranten
toegegeven dat Joe eigenlijk ge
lijk had gehad. Toen hebben we
het weer goed gemaakt."
Een speciaal genoegen was het
voor Paul Verhoeven om weer
eens te kunnen werken met Jan
de Bont, de cameraman die in
Pauls Nederlandse tijd verant
woordelijk geweest is voor de
fotografie van Turks Fruit,
Keetje Tin/tel en De Vierde Man
,,Ik was bijzonder geïmponeerd
door de totale greep die Jan
heeft op wat je allemaal met
licht kunt doen. Dat is ook het
belangrijkste eigenlijk. Want ea
rn era-be wegingen, dat is het
simpelste. Maar lef hebben met
licht, of hoe donker je het
maakt. Vroeger had Jan altijd al
een neiging om vrij donker te
werken. Hij gebruikt dat vroege
re 'clair obscur' nog steeds heel
duidelijk in een hoop dingen,
maar nt^is het een Amerikaans
'clair obscur' geworden en dat is
toch nog tamelijk helder Een
soort Amerikaanse briljantie,
met een Rembrandteske onder
toon. Heel gewaagd, op het
randje van dc onderbelichting
soms, maar hij maakt er nooit
ook maar een enkel foutje
mee,"
FILMS IN LEIDEN
Edward II: Aanval op repressie ten aanzien van homoseksuelen
FILM
OVERZICHT WILFRED SIMONS
Madame Bovary Te nen van vnjda# 24
t/m maandag 27 apnl, 20 uur Kijkhuts,
Leiden C'eravamo Tanto Amati Te nen
dinsdag 28 apnl, 22 uur LAK, Leiden
RECENSIE JOS DE PUTTER
Edward II Te zien vanaf vnjdag 24 april
De Uitkijk, Amsterdam
Derek Jarman is een nogal ri
goureuze vernieuwer van de
filmtaal, met een sterke voor
keur voor het cerebrale en het
operateske. Zijn films worden
gekenmerkt door associatieve
beeldreeksen, barokke enscene
ringen met overweldigend
kleurgebruik. Jfyman is ge
fixeerd op de thematiek van
(vaak homoseksuele) liefde en
dood. Zijn nieuwe film Edward
II sluit aan op de rest van zijn
oeuvre en levert dus opnieuw
stevige kost voor een kleine,
maar fervente groep bewonde
raars.
Edward II is gebaseerd op het
gelijknamige toneelstuk van
Christopher Marlowe (een tijd
genoot van Shakespeare) over
de homoseksuele Britse koning
Edward II. De film opent met
het bericht dat Edward's vader
is overleden, waarop de jonge
prins onmiddellijk zijn geliefde
Piers Gaveston laat ontbieden,
met het verzoek 'het koninkrijk
samen te delen'. Jarman geeft
het decadente verhaal vorm in
uiterst gestileerde beelden, die
soms doen denken aan zijn ge
vierde film over de schilder Ca-
ravaggio. Maar het is dc regis
seur ditmaal niet enkel te doen
om esthetische perfectie:
Edward II is tegelijkertijd een
felle aanval op dc huidige re
pressieve Britse politiek ten op
zichte van homoseksuelen.
Steven Haddington in Edward II.
Jarman (die zelf al jaren lijdt
aan aids) toont de angst en de
vooroordelen waarmee de
maatschappij behept is, een
geestesgesteldheid die uit
mondt in verraad, moord, vam
pirisme, en burgeroorlog. Jar
man vermengt hel klassieke
theaterstuk (de dialogen wor
den in rijm gedeclameerd) met
een hedendaagse art-direction
(de militairen aan het hof dra
gen uniformen van huidige pa
ratroopers, overal rinkelen tele
foons en ratelen typemachines,
en om het anachronisme com
pleet te maken zingt Annie Len
nox opeens een liedje).
De film komt tot een climax
wanneer koningin Isdficlla, ver
teerd door jaloezie, zich tot een
monster ontwikkelt (gekleed in
het soort haute couture die re
gelrecht is afgeleid uit de sado
masochistische cultuur). Alle
ongebreidelde heerszucht, haat
en decadentie culmineren in ri
tuele moorden waarin lust en
doodsdrift in eikaars verlengde
liggen. Derek Jarman heeft be
paald geen vrolijke film ge
maakt: zelfs het jonge prinsje,
symbool voor de toekomst,
danst aan het eind als een mon
ster met pumps en walkman op
de kooi waarin zijn moeder ge
vangen zit.
omdat deze zo perfect in elkaar
stak dat er niets van kon wor
den gemist zonder dat het ver
haal geweld zou worden aange
daan Helaas heeft deze aanpak
Madame Bovary iets saais en af
standelijks gegeven; een film is
nu eenmaal geen boek en regis-
.seurs die geen heldere keu/es
uit het beschikbare materiaal
maken, worden er meestal door
overmand. Dit is Chabrol ook
overkomen.
Toch kan de film niet slecht
worden genoemd. Chabrol
heeft een overtuigend negen-
tiende-eeuws landschap ge
schapen en er wordt heel goed
geacteerd. Vooral Isabelle Hup
pert is magistraal als Emma Bo
vary en dc benepen katholieke
apotheker Homais (lean Yanne)
is bijzonder goed getypeerd.
Onder de titel 'Humor en
weemoed in de Italiaanse film'
brengt het 1AK komende dins
dag twee films: La Stazione van
Sergio Rubini uit 1990 en 'era
vamo Tanto Amati ("Wij hielden
zoveel van elkaar') van Ettore
Scola. waarmee de laatste in
1977 zijn doorbraak maakte
naar een groot publiek
In dc film geeft Scola een
beeld van drie vrienden, die In
de Tweede Wereldoorlog in het
verzet hebben gezeten. Nadien
bouwen ze ieder een eigen car
rière op. maar toch blijven ze
elkaar zo nu en dan ontmoeten.
Uit hun gesprekken blijkt dat de
vriendschap, ondanks alle te
genstellingen en ruzies die er
ook zijn. in stand is gebleven.
Met de film wilde Scola op een
menselijk niveau een geschio
denis van het na oorlogse ltalié;
schetsen, hij brengt daarbij veel
ontwikkelingen nauwgezet in
beeld, waaronder de betrokken
heid van de mafia bij dure
bouwprojecten.
Dc roman Madame Bovary van
Gustave Flaubert, die in 1856
verscheen, oefent al lange tijd
een grote aantrekkingskracht
uit op Franse cineasten. De ver
filming van de roman lijkt voor
de hand te liggen: Flauberts ver
haal is zo scherp en helder ge
schreven en zo realistisch, dat
de lezer al haast geen beelden
meer nodig heeft om zich van
het verhaal een levendige voor
stelling te maken. Misschien is
Madame Bovary juist daardoor
wel zo'n grote uitdaging voor
filmmakers, maar ook een hele
moeilijke, omdat iedere ver
filming zich zal moeten meten
met het boek.
Een eerste verfilming van
Jean Renoir, dateert al uit 1933.
Een tweede ambitieuze poging
werd vorig jaar ondernomen
door Clauae Chabrol. Hij wilde
dc film al lang maken, maar pas
nadat hij Isabelle Huppert had
weten te strikken voor de titelrol
durfde hij het project aan
Het verhaal is overbekend.
F.mma Bovary verveelt zich in
haar huwelijk met een brave
plattelandsarts en probeert haar
leven spanning en inhoud te ge
ven door allerlei vormen van
overspel. Haar gedrag is in feite
een reactie op het domme en
benepen leven op het Franse
platteland, maar uiteindelijk
slaagt ze er niet in om de stnjd
van de bourgeoisie te winnen.
Ze slikt in wanhoop rattegif en
sterft op akelige wijze.
Chabrol heeft in deze ver
filming de roman zeer nauwge
zet gevolgd, naar eigen zeggen