Extra activiteiten museumweekeinde 'Scapino meets Dap' voor 30 en ouder Cultuur Kunst Ex Animo brengt mooie Matthaus Passion Veilig vrijen bij Heijermans Opdrachtfotografie is na jaren volwassen geworden Erasmusprijs voor Wiesenthal en Archivo General in Sevilla Filmprijs voor jong talent WOENSDAG 15 APRIL 1992 9 redactie cees van hoore Avond rond bloemlezing Idema Amsterdam In Theater De Balie in Amsterdam is op 28 april een avond rond de door W.L Idema samengestelde en vertaalde bloemlezing Spiegel van de klassieke Chinese poëzie. Prof. Ide ma is hoogleraar modem Chinees in Leiden. De bloemlezing geeft een overzicht van de Chinese poëzie in al haar verschei denheid. Anton Korteweg, Maghiel van Crevel en Lloyd Haft ge ven ieder een reactie op de bloemlezing. De avond eindigt met een forum onder voorzitterschap van Tom van Deel. Aanvang 20.30 uur. Ontslag directeur Hoofstad Operette amsterdam Het dagelijks bestuur van de Stichting Hoofdstad Operette heeft haar directeur Ph. Hamel op non-actief gesteld. Het bestuur ziet liever de huidige adjunctdirecteur op die functie. Hamel, die zijn functie door ziekte bijna een jaar lang niet heeft kunnen uitoefenen, heeft het dagelijks bestuur in kort geding voor de rechter gedaagd om de maatregel aan te vechten. Het kort geding dient op 27 april voor de Amsterdamse recht bank. Meeste musea gratis toegankelijk Vierhonderd Nederlandse musea zijn gratis of goedkoper toegankelijk tijdens het twaalfde Nationale Museum- weekeinde op zaterdag 25 en zondag 26 april. De meeste musea organiseren speciale exposities en activiteiten. tips r de muziek recensie udy van der spek Matthaus Passion van J.S Bach, door de Chr. Oratoriumver. 'Ex Animo', m.m.v. Lenie van den Heuvel (sopraan), Rita Dams (alt). Harry van Berne (tenor), Timo thy Neill Johnson (tenor), Joep Bröcheler (bas), Aerde Kuiper (bas), Joop Brons (or gel), Freek Borstlap (gamba), Aart Berg- werff (orgel; continuo), het Jongenskoor 'Ex Animo' en het Randstedelijk Begelei dingsorkest, het geheel onder leiding van Wim de Ru. Gehoord 14 april in de Stads gehoorzaal. Leiden Er blijft een onvermoeibare trek naar de Matthaus Passion in Nederland: niet alleen door luisteraars maar ook door zan gers. Voor 't eerst dit jaar had 'Ex Animo' speciaal voor deze passie een ledenstop. Zingend Leiden popelt om mee te doen. Die ledenstop lijkt me onver mijdelijk en heel verstandig, want het wordt voor Wim de Ru, mede door het grote surplus aan dames, echt moeilijk om z'n gigantische koor fluister- zacht of berustend te laten zin gen. Toch was De Ru ook dit jaar weer in staat om een stijlvolle, zeer barokke illustratieve Passie tot leven te wekken. Volgens mij had het Randstedelijk Begelei dingsorkest méér moeite met zijn extra bezetting dan Ex Ani mo. Meermalen, met name in het eerste deel, vielen er steken bij de strijkers: maar de eerste violist Pleun van der Linden maakte veel goed met zijn schitterend gespeelde solo bij het 'Erbarme dich'. Het sterkst is De Ru wanneer het volk (de turbae) emotionele uitspraken doet. Het 'Sind Blit- zen, sind Donner' is voor velen een der indrukwekkendste tur bae en meestal een gemeen plaats om er iets over te zeggen, maar deze keer overtrof De Ru met zijn koor in overtuigings kracht en 'heilige toom' alle an dere keren; hij zette hier een verbijsterend monument neer. Ook de koralen werden stuk voor stuk voorbeeldig en veel zeggend gezongen. Ik vraag me wel af, waarom koren zoals 'Herr, wir haben gedacht' zo fors en zwaar gezongen moeten worden. Zacht maar venijnig lij ken mij zulke zinnen overtui gender. Ex Animo had voor deze Pas sion veelal nieuwe solisten ge kozen. Tot de paar opvallende details behoorden de goede combinatie Rita Dams (alt) en Lenie van den Heuvel (so praan). De stemmen kleurden goed bij elkaar, niet alleen in de duetten. Maar de interpretaties van Joep Bröcheler en Harry van Beme lagen ver uiteen. Een beeldend voorbeeld is wel het overweldigend dramatische 'Eli, Eli, lama sabachthani' van Brö cheler tegen het licht stamelen de 'Mijn God, mijn God waar om hebt Gij Mij verlaten' van Beme. Timothy Neill Johnson zingt zijn aria's, vergeleken bij andere jaren, steeds mooier en lijkt veel meer betrokken bij de tekst. Een mooie uitvoering. Voor velen een avond Bach op zijn best, voor enkelen een geloofs belijdenis. Het Leidse Museum Boerhaave geeft op de zaterdag gratis rondleidingen door de vaste presentatie. Op zondag wordt een voorstelling met een tover lantaarn uit 1870 gegeven 'Ter lering ende vermaak' van mede werkers van de stichting La- tema Magica. In het nationaal Natuurhisto risch Museum worden demon straties prepareren van dieren gegeven, terwijl in de Pieters kerk rondleidingen, een 'koek en zopie', een transbeklimming, een orgelbespeling en bezichti ging van een tentoonstelling op het programma staan. Het Rijksmuseum voor Vol kenkunde houdt een informa tiemarkt over reizen naar indo- Gordel van Smaragd, de indo- nesische keuken, films en dia's, muziek, schminken van kinde ren en een keur aan indonesi- sche hapjes behoren daar tot de mogelijkheden. In het Rijksmuseum van Oud heden treedt voordrachtskun stenaar Carool Popelier op. Haar voorstelling heet 'Griekse mythen in een modem jasje'. Voor kinderen geeft Y. Zwaai een soortgelijke voorstelling. In Lisse kan het publiek dat naar het bloemenbollencorso komt kijken in de sfeer blijven door een bezoek aan het Muse um voor de Bloembollenstreek. Daar wordt de expositie 'De Tulp verbeeld' gehouden waar 17de eeuwse tulpenboeken en aquarellen te zien zijn. Het Anatomisch Museum, normaal nooit voor publiek ge opend, zal traditiegetrouw ooi: tijdens dit museumweekeinde de deuren openen. En het Leids Gemeentearchief is op zaterdag en zondag eveneens toeganke lijk. Daar kan het publiek de vaste collectie over het verblijf van de Pilgrim Fathers in leiden (1609-1620) komen bekijken. Verder is het in diverse musea gratis koffie en thee drinken ge blazen en zijn er talloze activi teiten voor kinderen. De deelnemende musea zijn te herkennen aan een speciale vlag. Het Nationaal Museu- weekeinde trekt meestal tussen de 600.000 en 900.000 bezoe kers. Het weekeinde wordt dit jaar overigens geopend in het Natio naal Schoolmuseum in Rotter dam, met de bekendmaking van de winnaar van dc landelij ke opstelwedstrijd met als the ma 'Het griezeligste wat ik ooit in een museum meemaakte'. theater recensie conny van der zande 'De wijze kater" van Herman Heijermans. bewerkt en geregisseerd door Frans Boe len. Decor en kostuums John Bogaerts, met onder anderen Paul Rottger, Carol van Herwijnen. Michiel Kerbosch. Hymke de Vries Gezien 14/4 Leidse Schouwburg. Een boosaardig sprookje voor volwassenen, zo wordt De Wijze Kater genoemd. Het stuk dat Heijermans vlak na de Eerste Wereldoorlog schreef gaat over een sprekende kater. Deze kater gaat een koning, die geteisterd wordt door een rattenplaag, van zijn lijden verlossen. De troon opvolger en de hofhouding zijn hier niet zo blij mee. Zij doen er alles aan om de plaag in stand te houden omdat zij hopen dat hun vorst op die manier waan zinnig wordt en troonsafstand doet. De wijze kater slaagt er in hun bedrog en hypocrisie te ontmaskeren en de rattenplaag te verdrijven. De thematiek van het stuk, de onmenselijkheid van de machtswellust, is ook nu nog actueel. Regisseur Frans Boelen heeft het stuk met een modem sausje overgoten om het voor een breed publiek toegankelijk te maken. Met filmmuziek wor den de spannende momenten krachtig aangezet, maar dat le vert eerder lawaaioverlast op dan spanningsverhoging. De moderniseringen die hij in de tekst aanbracht, zijn echter wel succesvol en maken het stuk meer van deze tijd. Een koning die zijn onderdanen op het hart drukt veilig te vrijen: dat zou in de eerste helft van deze eeuw niet gekund hebben. Toen wa ren het hermelijnen mantels en een mooie troon die de aankle ding van het stuk vormden, ter wijl in deze enscenering licht blauwe kostuums en ijzeren stoelen domineren. Dit dient om de kille sfeer aan het hof te benadrukken. In de spelregie is gekozen voor een groteske speelvorm en het is jammer dat dit bij veel spelers leidt tot overacting. Al die blikken en gebaartjes, het is te veel van het goede. Paul Rott ger moet het in zijn rol van wij ze kater vooral hebben van zijn katachtige motoriek. De toon zetting van zijn rol is in aanleg goed, met prachtige scherpe klanken, maar helaas weet hij dit niet de hele avond vol te houden. Ster van de avond is dan ook niet de titelheld, maar de koning, gespeeld door Carol van Herwijnen. Met zijn prach tige stem en energieke speelstijl draagt hij het stuk. Foto uit de serie: Nederlanders/Igualmente Holandeses (1991). FOTO o/aa/a BlOK amsterdam franccxse lede boer rotterdam martin bukerk 'Ik wil de kinderen van Holland weer laten lachen'. Onder dit ontroerende motto richtte Hans Snoek vlak na de oorlog haar kinderdansgroep Scapino op. Het huidige Scapino Ballet Rot terdam doet hard zijn best dit verleden uit te wissen. De Ame rikaanse gastchoreograaf Daniel Ezralow maakte een dansstuk waarin de geest van Scapino te rugkeert op het toneel. „Mijn 'Scapino meets Dap' is gemaakt voor kinderen van 30 jaar en ouder." Daniel Ezralow staat bekend om zijn sportieve stijl en con stant vitale tempo, wellicht een erfenis van zijn Amerikaanse universitaire sportverleden. Na een danscarrière bij Newyorkse gezelschappen als Pilobolus en de Paul Taylor Dance Company werd hij één van de centrale fi guren in Momix, maar verliet dit gezelschap om met drie an dere afvalligen de dansgroep 'I'm so optimistic' (ISO) op te richten. Een gezelschap dat naast dansvoorstellingen ook veelvuldig optreedt in video clips en popconcerten. Daarnaast maakt Ezralow veel gastchoreografieën voor allerlei gezelschappen in de internatio nale moderne danswereld. Zijn onorthodoxe manier van cre- eren deed bij veel dansers de zenuwen in de benen slaan. Zo ook bij Scapino: „De eerste drie dagen zeg ik niets, ik kom bin nen, ik draai allerlei muziek en laat de mensen er op dansen, zonder opdracht of voorbeeld. Alles wordt op video's opgeno men die ik 's avonds bekijk. Zo zie ik wat er leeft bij die men sen, en daar wil ik hen dichter bij brengen." „De dingen die mij opvallen in die video's werk ik in de daaropvolgende dagen uit met opdrachten, ik blijf ondertussen alles opnemen. Ik wil hun authentieke, hoogstpersoonlijke materiaal zien en daarmee wer ken, de essentie van het dans stuk komt voort uit hun eigen natuur. Dansers zijn vaak zo ge drild in het functioneren als wil loos instrument van de choreo graaf, dat ze zijn vergeten waar- Het Rotterdamse centrum voor fotografie Per- spektief heeft de Beurs van Berlage voor de mani festatie 'Fotowerk, fotografie in opdracht 1986- 1992' ingericht als een doolhof van gangen en kleine kijkkamertjes. De verlichting in de gangen is gedempt, waardoor het werk van de 57 geselec teerde fotografen in de kamertjes vanzelf extra aandacht krijgt. Zo wordt duidelijk dat fotografen die in opdracht werken kcnneli|k nn<m BItUieke compromissen hoeven te sluiten: de kwaliteit is zonder uitzondering goed tot zeer goed. Linda Roodenburg van IVrspekticf ooit be heerde zij een foto-galerie in Leiden wijst erop dat maar weinig fotografen exclusief als beeldend kunstenaar werkzaam zijn. Het merendeel zoekt naar een breder publiek, waarbij meespeelt dat het kleine kunstcircuit zelden genoeg brood op de plank brengt. De meeste fotografen combine ren daarom het maken van vrij werk met het ver vullen van opdrachten voor overheden, musea, non profit-instellingcn en bedrijven. Tijdens de rondgang over de expositie komen we veel bekende namen tegen met foto's die eer der hun weg vonden naar andere tentoonstellin gen. bedrijfspublikaties, catalogi, affiches en der gelijke. Dat geeft niet, want dn hernieuwde ken nismaking met het puiloe van de Nederlandse fo tografen ontleent juist naar kracht aan dc geza menlijke presentatie. Een kwalitatieve keus maken tussen zulke ver schillend-geaarde fotografen als Manie Bot, Ber tien van Manen, Icun Ho» ks. I >iana Mink, I «I van der Elsken, Erwin Olaf, Hannes Wallrafen, Inez van Lams weerde of een van de andere deelnc mers is onbegonnen werk. Zij presenteren geza menlijk een spannende kaleidoscoop van beelden die de kijker van een veelheid aan snel wisselende emoties voorziet. De nieuwe foto's die Michel Szulc-Krzyanoswki van het leven van Henny maakte zijn bij voor beeld ronduit beklemmend Henny is in 1977 16 jaar, werkt in een koekjesfabriek, gaat twee dagen naar een vormingscent mm en wil niets liever aan trouwen met Pedro. Pedro krijgt multiple sclero se, Henny gaat bij hem weg en hertrouwt eind 1991 met Arie. Het beeld vers lag van SzuJc. met begeleidende tekst van Angeline van den Berg. is een schrijnende illustratie van de uitzichtloze po sitie van kanslozen in onze maatschappij gewor den. De manifestatie 'Fotowerk' levert al met al het overtuigende bewijs dal de opdrachifotoerafic is uitgegroeid tot een volwassen loot aan de stam van het culturele aanbod in ons land De expositie in de Beurs van Berlage (Beurs plein) duurt tot en met 3 mei De openingstij den zijn van maandag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 uur. Daniël Ezralow (links) temidden van zijn Scapino-dansers. om ze in eerste instantie zijn gaan dansen, namelijk omdat ze gek zijn van beweging. Die liefde wil ik erin terug brengen door hun spontaniteit te gebrui ken. Ik kan ze niets leren wat ze niet al weten, ik kan ze daar echter wel meer bewust van maken. Ik hanteer ook geen casting, als je wilt zit je er in." Snuffelen Het uitgebreid onderzoeken van een dansgroep om later de ken merkende eigenschappen terug te brengen tot de schaal van een dansstuk, geldt wat Ezralow overigens niet alleen de dan sers. Ook het instituut is uitge breid besnuffeld: „De eerste da gen kon ik niet met de dansers werken omdat er nog voorstel lingen waren. Toen ben ik door alle ruimtes gegaan om de sfeer van het instituut te proeven, de studio's (veel spanning), de ruimte voor de jongens van de techniek (altijd het meest 'co ol')." „Ik trof oude affiches aan met de Scapino-figuur er op en ben verder in het verleden gaan gra ven. Ik was diep geraakt door dat schitterende motief waar mee Hans Snoek indertijd de groep heeft opgericht en ik snap niet waarom dit verleden zo krampachtig wordt vergeten. Daarop besloot ik de Scapino- figuur te doen herleven, om hem alsnog de begrafenis te gunnen waar hij recht op heeft. Natuurlijk komt hij niet net als toen voor het doek vertellen wat men te zien zal krijgen, het is geen reconstructie, het dans stuk is van deze tijd en zijn rol erin dus ook." Weerzinwekkend „Ik heb in een muziekwinkel gevraagd naar kindermuziek die iedereen kent en de verkoper zei meteen Dikkertje Dap. Daarmee is de componist Tom Willems. die ook veel maakt voor William Forsythe. aan de slag gegaan en heeft er een ei gen compositie op gemaakt, vandaar ook de titel Scapino meets Dap „Als je zo'n Scapinofiguur een hedendaagse identiteit gunt, met respect voor waar hij van daan komt, heb je als gezel schap volgens mij de sleutel in handen van je eigen stem, en hoef je je ook niet te meten met Het Nationale Ballet en Neder lands Dans Theater. Overigens vind ik de opgeklopte pretenties van die twee weerzinwekkend. Bij het Scapino tref je veel meer een sfeer die perfect is voor de toekomst, de mensen zijn flexi bel en staan veel meer open voor vernieuwing en durven ri- Scapino Ballet Rotterdam met 'Scapino meets Dap' van Da niel Ezralow (wereldpremière), PulcineUa van Nils Christe en Perfect Skin. Tourneelijstje 'Scapino meets Dap': 18 april Den Haag, 19 april Amster dam, 20 april Enschede, 28 april Venlo, I mei Heerlen, 16 mei Haarlem, 18 mei Utrecht; 19 mei Ede; 25 mei Tilburg; 26 mei Alkmaar. amsterdam anp De Erasmusprijs 1992 is toege kend aan het Archivo General de Indias te Sevilla. Dat heeft dc Stichting Praemium F.rasmia- num gisteren bekendgemaakt. Simon Wiesenthal krijgt de ex tra Erasmusprijs. De prijs wordt jaarlijks toegekend aan een per soon of instelling die een voor Europa buitengewoon belang rijke bijdrage heeft geleverd op cultureel, sociaal of sociaal-we tenschappelijk terrein. De prijs is aan het Archivo General de Indias toegekend, omdat het instituut als de be langrijkste neutrale instelling voor de bestudering van de ko loniale geschiedenis wordt be schouwd. Sinds de oprichting in 1785 heeft het instituut volgens de stichting wezenlijk bijgedra gen tot inzicht en begrip om trent de relatie tussen Europa en het Latijsamerikaanse we- nkfcM De prijs aan Wiesenthal wordt toegekend wegens zijn De filmprijs is een prijs die echt wat voorstelt, ra liet jury voorzitter en filmproducent Matthijs van Heijningen bij de presentatie weten. Ér mogen dan in Nederland verschillende andere 'leuke filmprijzen' zijn. er zit maar zelden geld aan vast En dat hoort toch eigenlijk wel, vindt Van Heijningen De prijs kan worden toegekend voor prestaties op het gebied van ac teren. regisseren, produceren, scenario schrijven of het schrij ven van filmmuziek. De Enschedese bierbrouwer Groisch heeft een prtya m hei le ven geroepen voor aanstor mend filmtalent. Het is met 15.000 gulden de grootste film prijs in zijn soort in Nederland. Dc prijs wordt elk jaar uitgereikt op de slotavond van dc Neder landse Filmdagen in Utrecht. De winnaar wordt aangewezen door een jury onder voorzitter schap van filmproducer Mat thiis van Heijningen. Er wordt gekozen uit het aanbod dat op de Filmdagen binnenkomt Het bedrijf maakte dat gisteren be niet aflatende inzet voor recht en gerechtigheid In de loop der jaren heeft zijn levenswerk, ge baseerd op waarheidsliefde en tolerantie, volgens de stichting steeds meer aan waarde gewon Beide prijzen In-staan uit een geldbedrag van 200 000 gulden. De extra Erasmusprijs zal ver moedelijk in september aan Wiesenthal worden uitgereikt De prijsuitreiking aan het Archi vo General de Indias zal moge lijk in november plaatsvinden Expo 92: weinig belangstelling Een weck voor de officiële ope ning van de Wcrcldtcntoontcl ling in Sevilla. lijkt het Nedet landse publick nog niet echt in di' ban van dc Lx po 92 Bi) de Nederlandse reisorganisaties valt het aantal hoekingrn over de gehele linie tegen Tot op he den hebben dc reisbureaus nog geen enkele keer 'nee' hoeven le verkopen aun potentiële be zoekers van de Expo. Naar schatting 70 procent van het huidige aantal reserveringen is afkomstig uit het bedrijfsleven.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9