VOORDEELACTIE Het nieuws vanuit een zijstraat Spelshow Ron Brandsteder rond twee 'oude' bekenden Schoonheid van de Wadden in 'De mannen van Rottum' Rtv show Primafoon" Prinses Anne wil scheiden WOENSDAG 15 APRIL 1992 10 ZOGEZEGD De één komt uit de hoek van de langere documentaires, de ander heeft zijn roots in de actuele reportages. Samen vormen Mans Wijnants (50) en Fons de Poel (36) een perfecte combinatie. Het duo maakt in hoog tempo afleveringen voor het KRO- programma Reporter, dat dit seizoen voor het t t op het scherm t De kijkcijfers zijn rooskleurig voor ee programma dat in de categorie 'zware ii formatie' valt. Met een waardering van g< middeld 7,2 kan het Reporter-team tevn den zijn. Wijnants en De Poel hebben i korte tijd naam gemaakt met indrukwek kende reportages over onder meer het wel en wee van de dansmariekes, de Neder landse oorlogsmisdadiger Jan Olij en de moord op de geesteszieke Roel Burema. KRO-documentaireprogramma Reporter blijkt groot succes n Re porter is aardig vol. Met een blauwe viltstift zijn de onder werpen van de afgelopen uit zendingen keurig onder elkaar gezet op datum. Het vier-koppi- ge redactieteam van Reporter is met de laatste loodjes van het seizoen bezig. Nog vijf uitzen dingen hebben ze voor de boeg. Fons de Poel hangt onderuit in een stoel. Drie uitzendingen per maand zijn hem niet in de koude kleren gaan zitten. Afge lopen week stond er weliswaar geen uitzending gepland, maar dat houdt niet in dat er een week kan worden geluierd. De Poel werpt regelmatig een te vreden blik op het volgeschre ven planningbord. „Het iS keihard werken bij dit programma, maar het geeft ook heel veel voldoening. Ais ik zo die onderwerpen op een rijtje zie staan, mogen we best tevre den zijn. Het begint nu echt goed te lopen.Vooral de dag en het late tijdstip waarop Re porter dit seizoen geprogram meerd is 22.30 uur woens dagavond was volgens De Poel een gok. „We zitten met zware concurrentie van het voetbal op de woensdag. Des ondanks hebben we niet te kla gen over de kijkcijfers. Volgend i gaan we in ieder geval een uur vroeger uitzenden." Het idee om Reporter te gaan maken is ontstaan bij de actua liteitenrubriek Brandpunt, waar Fons de Poel in 1982 vanuit de dagbladjournalistiek terecht kwam. De Poel was eindredac teur van de Brandpuntrubriek Special Report, waarin iedere week een lange reportage van een half uur over een actueel thema werd uitgezonden. „Spe cial Report bleek aardig te sco ren bij het publiek. We hebben toen besloten om er een zelf standig programma van te ma ken. De uitdaging was om er niet een verlengstuk van Brand punt van te maken, maar het een heel eigen karakter te ge ven. Het is uiteindelijk een soort kruising tussen een documen taire- en reportagerubriek ge worden." Hans Wijnants is enthousiast over die combinatie. „Zoiets be stond op de Nederlandse televi sie niet. Of er zijn rubrieken met items van zo'n twaalf minuten of het zijn direct urenlange do cumentaires." Reportaire Fons de Poel heeft zelfs een nieuwe term bedacht voor de vorm en inhoud van het pro gramma. „Ik noem het een re portaire. We voorzien het nieuws van zijlicht. Het onder werp komt altijd uit de actuali teit en daar geven we veel ach tergrondinformatie bij. Ook ver werken we de persoonlijke in drukken van de verslaggever in het programma. Het program ma moet ais het ware de hand tekening van de maker dragen." In het programma slaat de verslaggever soms een merk waardige of een niet ovor de hand liggende zijstraat van het nieuws in. Een zijstraat die door anderen bewust of onbewust over het hoofd wordt gezien. De Poel: „We laten zien welke weg de reporter moet bewandelen voor zijn verhaal. Dat kan de ene keer nadrukkelijker in het programma naar voren komen dan de andere keer. Al moet het wel functioneel zijn, wanneer je je hoofd in beeld brengt." Hans Wijnants geeft aan dat het programma in de loop van het seizoen steeds actueler is geworden. Als voorbeeld noemt hij de uitzending van vorige maand over de Nederlandse oorlogsmisdadiger Jan Olij, die al jarenlang in Argentinië woont. „We hebben die Repor ter in heel korte tijd gemaakt. Toen een week voor de uitzen ding bekend werd dat Argenti nië hem eventueel wilde uitle veren, zijn we direct aan de slag gegaan. Ik ben onvoorbereid in het vliegtuig naar Zuid-Amerika gestapt om hem op te sporen en voor de camera te halen. Ge loof me, dan loop je echt drie dagen met buikpijn rond. Je hebt geen idee wat je daar aan treft", vertelt Wijnants. Fons de Poel is in Nederland aan de slag gegaan om achter grondinformatie te verzamelen ovér Olij. „We verkeren in de luxe situatie dat we met twee ploegen aan een onderwerp kunnen werken. Ieder neemt een deel voor zijn rekening. Het was maar de vraag of Hans in Argentinië Olij voor de camera kon krijgen. Maar je kunt na tuurlijk altijd iets filmen. Des noods het huis van de buiten kant of je laat de buurtbewoners wat over de man vertellen. We zijn ook niet bang om in de pro gramma's te laten zien dat we die risico's genomen hebben. Dat geeft juist het persoonlijke tintje aan Reporter." Menselijk verhaal Ook de afgelopen uitzending van Reporter over de moord op de geesteszieke Eindhovenaar Roel Burema is in een paar da gen gemaakt. De Poel wil het geen geluk noemen dat Repor ter de familie en politie voor de camera heeft gekregen. „Het is meer een kwestie van op het juiste moment toeslaan. De ou ders en politie hebben veel pers op de stoep gehad. Wij kunnen ze op zo'n moment een diep gaand persoonlijk verhaal op te levisie beloven. Wij zijn mis schien in tegenstelling tot ande ren niet op de sensatie van de moord belust, maar willen het verhaal van het leven en de dood van de schizofrene Roel in perspectief zetten. Aangeven dat zijn dood het gevolg is van tekortkomingen in de maat schappij." Fons de Poel (links) en Hans Wijnants: „Het is keihard werken bij dit programma, maar het geeft ook heel veel voldoening." foto cpd Volgens de twee verslaggevers is de onderwerpkeuze voor Re porter naast actueler ook elasti scher geworden. Hans Wijnants: „Een onderwerp moet aan een paar dingen voldoen. Het moet een actueel menselijk verhaal zijn dat een breder maatschap pelijk verschijnsel vertegen woordigt." Fons de Poel geeft aan dat in de loop van het seizoen de on derwerpen wat minder zwaar zijn geworden. Hij laat zijn ogen nog eens over het planningbord gaan en komt tot de conclusie dat de eerste afleveringen van Reporter een hoop ellende be- echt programma's waarbij je na afloop de kijker nog een prettige avond wenst. Ook onderwerpen die op het eerste gezicht heel licht lijken, kunnen heel interes sant voor een groot publiek zijn." „Zo zijn we bijvoorbeeld van plan om in de uitzending van 29 april aandacht te besteden aan het Oranjegevoel in Nederland. Absoluut niet met de bedoeling om de spot te drijven met men sen die helemaal opgaan in het koningshuis. We willen laten zien dat er veel mensen zijn die daar heel serieus mee bezig is." De makers van Reporter heb ben niet de pretentie om de he le wereld in beeld te brengen. „Reporter is niet meer of min der dan in dertig minuten je verhaal vertellen. Ook bij Brandpunt had ik niet de illusie dat we een compleet beeld van de actualiteit konden geven", meent De Poel. De KRO-man noemt zijn tijd bij Reporter de allerleukste uit zijn journalistie ke loopbaan. „Ik durf in alle be scheidenheid te zeggen dat het maken van dit programma het hoogst haalbare is voor een te levisie-journalist." Hans Wijnants sluit zich daar direct bij aan. „We hebben een hele grote vrijheid en zitten ze ker wat vorm van het program ma betreft absoluut niet in een stramien. Voor de komende uit zending over een Nederlander die maandenlang in Colombia opgesloten heeft gezeten ge bruiken we waarschijnlijk speel filmachtige vormen als flash backs in zwart/wit. We zijn zelfs van plan om een hoorspelstudio in te gaan om de geluiden na te bootsen die de man gehoord heeft gedurende zijn eenzame opsluiting. Het is toch fantas tisch om op deze manier televi sie te kunnen maken." (Reporter, vanavond, 22.35 uur, Nederland 1) „Vroeger wilde ik door iedereen aardig gevonden worden. Ik wilde iedereen behagen, maar je kunt niet iedereen behagen, dan word ie hoerig. Na 27 jaar maakt het met meer uit dat de helft van het volk je niet aardig vindt. Het bok- serige heb ik afgelegd. Ik ga mij nergens meer staan te bewijzen. Dat is een enorme rust." (Paul van Vliet in VARA TV Magazine) ,,lk heb iets vreemds met Oscars. Heel lang heb ik de houding ge had dat het zonde van de tijd en de aandacht was. De ene acteur is nu eenmaal niet beter dan de andere. Het hangt totaal van de rol af. En als iemand dan die Os car krijgt, is er een hele lange tijd geen vergelijkbare rol voor een andere acteur. Voor mij beli chaamde het altijd het slechtste van Amerika." (Nick Nolte in Re- vu) Ik heb mijn aandoenlijkheid vaak gebruikt in mijn werk, want het is soms heel handig om een zielige man te spelen. Maar nu is het zo dat ik af en toe écht zielig ben.' (Dolf Brouwers in Story) ,,lk zou voor geen goud in het programma van Paul de Leeuw willen staan. Hij heeft me eens een rot geintje gefliktToen liet hij iemand mijn stem imiteren op de radio in het programma de 'Liefdeslijn'. Die man sloeg hele schunnige taal uit. Daar ben ik razend over geweest. Voor mij heeft Paul afgedaan (Gerard Jo ling in Privé) ,,lk ben een paar keer verliefd geweest, als jongen, als tiener en een paar keer als oudere. Maar ik heb er nooit echt de ruimte toe gegeven. Je kunt smoorverliefd worden als een aardige mevrouw op je pad komt, maar laat dat niet te ver gaan, anders ben je verloren. Liefde behoort tot de hartstochten, die moet je beteu gelen (Kardinaal Simonis in Re- vu) ,,ik oen neiemaai mei muemjK m de omgang, maar ze moeten wel redelijk tegen me blijven. Als ik geen zin heb in lachen, lach ik niet. Ik ben geen lachkomiek. Daarvoor moet je bij Jos Brink zijn. Die lacht op commando. Ik niet." (Rijk de Gooyer in Story) ,,Een slechte jeugd gehad? Dat vind ik lulkoek. Ik heb véél sla gen gekregen, maar hoe meer mijn moeder me sloeg, hoe liever ik haar zag. (Luc Philips in Hu- mo) ,,lk vond het in het verleden moeilijk om aantrekkelijke man nen te ontmoeten. En dan heb ik i Rijkswaterstaat doen er alles aan om het eiland Rottumeroog te redden. foto gpd beide eilanden worden gevolgd. Het oppikken van een 'huiler' levert een aandoenlijk plaatje op van een stoere redder die een babyzeehondje koestert. Als de man aan hem snuffelt ontspant het diertje. En vanzelfsprekend is er nog het in formele bezoek van minister Maij aan Rottumer oog, waarna zij ter plekke besloot het onderhoud van het eiland voort te zetten. BOLLEBOOM 't niet over het uiterlijk, want dat heeft er niets mee te maken, maar over iemands hele verschij ning, Volgens mij is er een ern stig tekort aan intelligente, inte ressante mannen (Annie Lennox in Revu) Ik ben tot de slotsom gekomen dat de buitenwereld niet zoveel te bieden heeft. Je moet je geluk in je eigen huis zoeken. Naar hoeveel cafés kun je gaan? Hoe veel wodka's kun je bij elkaar op? (Bette Middler in HP/De Tijd) HILVERSUM GPD Presentator Ron Brandsteder neemt ook in zijn 'Ron's Twee de Jeugd Show nieuwe stijl' morgen om 20.30 uur op RTL 4 een duik in het verleden. Twee Nederlanders die begin jaren zestig razend populair wa ren, staan in de schijnwerpers: Anneke Grönloh en Kees Ver kerk. De jaren 1960 en 1961. De ja ren waarin de producent van Ron's Tweede Jeugd Show, Joop van den Ende, zijn geld nog ver diende door zelf met een act de Nederlandse podia te beklim men. De jaren waarin Anneke Grönloh de meest populaire Nederlandse zangeres Kees Verkerk iedereen n. schaatste. „We waren best tevreden over Ron's Tweede Jeugd Show die we het vorige "seizoen op de buis brachten", vertelt Van den Ende. „Maar toch waren de kijkcijfers iets minder dan we hadden verwacht." In de nieu we opzet spelen twee bekende Nederlanders uit het verleden tegen elkaar, bijgestaan door zes vrienden van toen. „Ge woon een leuk, gezellig pro gramma", zegt Ron Brandste der. Sing Along, een onderdeel van vorig jaar, is gehandhaafd. Voor Kees Verkerk en zijn vriend is het feit dat ze niet over talentvolle stembanden be schikken, geen belemmering om uit volle borst mee te zin gen. Dat Anneke Grönloh mooi kan zingen, is natuurlijk geen verrassing, maar dat haar zus ook over een fraai stemgeluid blijkt te beschikken misschien wel. „Ze krijgt na deze uitzen ding vast een platencontract aangeboden", stelt Van den En de glunderend. Duidelijk is dat muziek een belangrijke rol speelt in Ron's Tweede Jeugd Show. Iedere uitzending draaft een aantal 'oude' artiesten op. Zelfs de presentator kan het niet laten een hit uit de oude doos ten gehore te brengen. Nog 3 dagen bij Primaffoon. ictic-ticndaagse van Primafoon is al een week in volle gang. U heeft dus nog 3 dagen te profiteren van het actie-voordeel. En dat is nog steeds hetzelfde: minstens i korting op onze 10 grootste bestsellers. Waaronder toestellen in diverse kleuren, /oordapparatcn en een huiscentralc. Kortom, genoeg reden om snel nog even langs te gaan. Of r soms? Mark Phillips en prinses Anne v i al jaren niet langer samen. Na de breuk tussen prins An drew en Sarah Ferguson krijgt het Britse vorstenhuis een nieu we klap. Ook prinses Anne (41), dochter van de Britse koningin Elizabeth, wil nu officieel schei den van haar echtgenoot Mark. De prinses en haar man leven al jaren gescheiden. Ze hebben twee kinderen, Zara en Peter, die bij hun moeder wonen. Het huwelijk van de prinses begon in sprookjesachtige stijl met een uitbundige bruiloft in Westminister Abbey in novem ber 1973. Maar het huwelijk liep al snel deuken op en eindigde na zestien jaar in een definitieve breuk. Nu willen beide echtlieden officieel scheiden. „Hare Ko ninklijke Hoogheid, de Konink* lijke Prinses, en kapitein Mark Phillips zijn na meer dan twee jaar van scheiding overeengeko men dat hun huwelijk formeel moet worden beëindigd", aldus de verklaring van het paleis. „Overeenkomstig is Hare Ko ninklijke Hoogheid met de noodzakelijke wettelijke proce dures begonnen." De scheiding is pas de tweede in de kring van de koninklijke familie sinds de zestiende eeuw toen koning Hendrik VIII zich liet scheiden van zijn vierde vrouw, Anna van Kleef. Hendrik VIII is in totaal zes maal ge trouwd. Het nieuws van Anne's echt scheiding volgt kort op de offi-' ciële aankondiging van de twee de zoon van de koningin, prins Andrew, dat hij na zes jaar hu welijk, gescheiden gaat leven van de gravin van York, in de volksmond 'Fergie'. In de jaren zestig had zijn vader er al voor ge waarschuwd: Rottumeroog zou verdwijnen. Toen Rijkswaterstaat begin vorig jaar dreigde het on-, derhoud aan de eilanden Rottumeroog en Rottu merplaat stop te zetten, kwam Hendrik Toxopeus in opstand. Samen met zijn vrouw nestelde hij zich op het eiland Rottumeroog, niet van plan zich te laten verjagen. Het echtpaar Toxopeus trok aan het langste eind en minister Maij-Weggen van verkeer en wa terstaat zegde opnieuw onderhoud toe. Rob de Wind en Ella Huijzen gingen naar Rottum t en filmden daar in opdracht van de KRO 'De man nen van Rottum' (vanavond, Nederland 3, 18.30 uur). De film is de laatste in een driedelige serie over de Wadden. De beelden van 'De mannen van Rottum' zijn schitterend. De mannen zijn in dit geval de man nen van Rijkswaterstaat, die er alles aan doen om het eiland Rottumeroog voorlopig te redden. Meestal bivakkeren ze bij werkzaamheden een week op het eiland. Op den duur zal het eiland verdwijnen, maar gedegen onderhoud kan het af kalvingsproces ten minste een eeuw vertragen. Gestuurd door wind en zee wandelt het eiland traag oostwaarts, met de Eems als onvermijdelijk eindpunt. Vooral na alle publiciteit rond het echtpaar Toxopeus zijn veel mensen nieuwsgierig gewor den naar Rottum. Zowel Rottumeroog als Rottu merplaat is verboden gebied. Alleen een beeld- verslag kan iets van de schoonheid van de eilan den laten zien. Dat levert mooie beelden op van stuivend zand dat door een dode vogel tot duin kan 'groeien'. Ook verrichtingen van de vogelwachters van STRIPS BOES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10