Niks nieuws onder de zon bij The Boss Rtv show 'Schilderen is heerlijk, maar ook beangstigend' 'Ik wilde wat ruigers doen' DINSDAG 7 APRIL 1992 10 meest bekeken programma's/ van de afgelopen week 1* kijluJcMhSK) a ca. 133.000 ki|kerj ran 6 jaar an ouOat dag 20 Journaal 20.00 uur NOS 25% 3.310 2o.Ook dat nog KRO 24% 3.210 j I wo Monaco-Feyenoord NOS 22% 3.01 Ot do. Surpriseshow RTL-4 21% 2.800 vr Overboard TROS 18% 2.480 wo Genua-Aja* 2a. Rying Doctors zo Brandpunt 2o. IStudio Sport NOS 18% 2.440 VARA 18% 2.440 KRO 17% 2.260 NOS 16% 2.210 do. Goede tijden RTL-4 16% 2.170 Recordpoging met Nationale Bomenmars De RTl. 4-programma's van aanstaande zaterdag staan in het teken van de Nationale Bo- menplantdag. Onder leiding van producent- loop van den Ende wordt die dag tevens een poging gedaan om in het Guin ness Book of Records te komen met de Nationale Bomenmars. Het is de bedoeling dat alle muziekverenigingen in Neder land zaterdag om 16.00 uur ge lijktijdig op hun eigen lokatie het lied 'Fanfare' tdie dag om gedoopt tot de Nationale Bo menmars) van Toon Hermans spelen. Het startsein van de mars wordt om precies 16.00 uur in Amersfoort gegeven door de directeur van de Postcodelo terij. de sponsor van de happe ning. De deelnemende muziekver enigingen kunnen door het uit delen van machtigingskaarten van de postcodeloterij hun clubkas spekken. Verder wordt per provincie een goed doel ge steund. Ook later die dag. in programma's als Tineke. Hit bingo en de Stenenplayback- show. zal de Nationale Bomen mars aandacht krijgen. STRIPS BOLLEBOOM Diane Keaton en Woody Allen schitteren samen in de film Anny Hall. FOTO PR Filmreeks van Woody Allen HILVERSUM GPD De AVRO, KRO en NCRV brengen volgende maand op Neder land 1 een uitgebreide reeks films van Woody Allen. De KRO zendt er zes uit, de NCRV twee en de AVRO een. Het zijn voor namelijk films uit de jaren zeventig, een cruciale periode in het oeuvre van Allen. Aanvankelijk verpakte hij zijn typische humor in dikke lage slapstick en kluchtige situaties, zoals in 'Bananas' en 'Sleeper". Met 'Annie Hall' (1977, bekroond met vier Oscars) vond Woody Allen zijn uiteindelijke vorm gevon den: zijn verhalen, humor en tragiek zijn ontleend aan het da gelijks leven. Allen is een uniek persoon in de Amerikaanse filmwereld. Hij schrijft en regisseert zijn films zelf en speelt er meestal ook de hoofdrol in. In de Nederlandse bioscopen is zijn nieuwste film 'Shadows and Fog* net in première gegaan. De eerste film in de Allen-cyclus, 'Bananas', wordt 2 mei uitgezonden. De se rie wordt zaterdag 30 mei afgesloten met 'Broadway Danny Rose' uit 1983. Gesprek met dichter Cees van Hoore In het radioprogramma Boeken van de VPRO zal vanavond een interview worden uitgezonden met de Leiderdorpse dichter Cees van Hoore. Hij zal het een en ander vertellen over zijn nieuwste bundel 'As van de ko ning, niet blazen!'. Het is de derde bundel van Van Hoore, die kunstredacteur van deze krant is. Voor zijn debuut 'Groot licht' kreeg hij van het Fonds voor de Letteren een aanmoedi gingsprijs. (Radio 5,18.00 tot 19.00 uur) Bruce Springsteen zingt nog steeds over auto 's en meisjes De doeken van Ans Markus vertellen hun eigen verhaal Zangeres Amy Grant: van gospel naar pop Halverwege het con cert verlaten de mu sici het podium, op de pianiste na. Zangeres Amy Grant staat alleen in ae spots op het grote toneel van Hammers mith Odeon in Londen. Het is doodstil in de zaal. Ze staat er op blote voeten in een witte jurk. „Plaspauze." stelt ze vast. „Wie heeft hier recht op een plaspauze? Wie is er hier nou ei genlijk zwanger?" Als de ovatie is verstomd, schalt vanuit het publiek de vraag 'hoe lang al'. „Negen weken", glundert de zangeres en de pianiste zet het volgende nummer in. Aan de openhartigheid van Amy Grant is niets gespeeld. Amy Grant Geheimen lijken niet aan haar besteed. Opmerkelijk voor een superster. Tot vorig jaar was Amy Grant de absolute vedette van de blanke Amerikaanse gospel muziek. Ze brak tal van records met haar platenverko- pen, ontving vijf Grammy's, be reikte een miljoenenpubliek tij dens haar laatste tournee en haalde regelmatig de top 10. Het gospel-wereldje werd haar echter te klein. Ze waagde de gok. nam met Heart In Motion' een popplaat op en het liep goed af. Amy Grant: „Ik heb de tien beste jaren van mijn leven aan gospel gegeven Ik heb meer dan honderd gospelsongs opgenomen. Het is een heel klein genre, ledereen kent ieder een en er waren geen verrassingen meer. ik wilde gewoon iets anders proberen. De popmuziek is erg veranderd. Met mijn achtergrond en mijn Ie vensstijl had ik de popmuziek iets te bieden, vond ik. Pop is erg agressief. Ik kan er misschien wat lol en een goed gevoel aan toevoegen." Overstap Amy Grant bevindt zich nu in een overgangsfase. Het is haar gelukt een nieuw publiek aan zich te binden, maar de oude fans van haar gospel-tijd aanbidden haar nog altijd. Wat tot een merkwaar dig. ronduit tweeslachtig concert leidt. Grant stort zich met alles wat ze in zich heeft op haar swin gende popsongs. Alle oude i Amy Grant was jarenlang de grote vedette van de Amerikaanse gospelmuziek. Vorig jaar waagde ze de overstap naar de popmuziek. Aanstaande donderdag treedt ze op in de Merwehal in Dordrecht. worden door het Londense pu bliek met gejuich ontvangen, maar de voorkeur bij het pu bliek ligt toch bij de gospelsongs. In het nummer Hope set high' valt een keer of wat de naam jezus en alleen al de naam leidt tot uitzinnige Amy Grant zelf is gedecideerd. „Ik zal bij mijn keuze voor dit popmateriaal blijven. Mijn vol gende plaat is een kerst-cd. maar in net nieuwe jaar begin ik meteen aan een opvolger in de pop-sfeer. Fen deel van de songs voor die plaat is er al." „Weet je waarom ik de overstap heb gemaakt? Het idee een tota le nobody te zijn in pop trok me aan. Een album uitbrengen te gelijk met al die mega stciTcn. Dat leek me opwindend. Ik ben in gospel op alle mogelijke ma- nteicn geëerd, man na een tfld worden de mensen moe van je. Het is heerlijk om opnieuw te beginnen. Het is geen uitdaging om beroemd te zijn. maar wel om iets anders te gaan doen." „De kritiek in de pop muziek is ook harder. Ik hou daar van. In de gospelmuziek is iedereen zo rustig Ik wilde het wat ruiger. Als ik 17 zou zijn. zou ik er bang VOOr zijn Ma.ir nu ik tl b«-n. heb ik die opwinding nodig Twee uur duurt de show. Haar kleding wisselt van een groen colbert met passende roze legging tot het maagdelijk wit. van een uitgesneden strak ke jurk tot een zwart mantelpak. Ze vertelt hoe ze haar zoontje wilde laten merken hoeveel ze van hem hield zonder het hem rechtstreeks te zeggen. De reactie van de jongen na een half uur 'Mama. je stinkt uit je mond'. Regelmatig waarschuwt ze de voorste rijen dat ze zwaar heeft getafeld. Ze wil duidelijk van haar lieve imago af. maar iedereen blijft van haar houden. „Ik had nooit veel vertrouwen in mijn stem. Wanneer dat vertrouwen gekomen is? Gisteren. Ik zing wel aardig, maar niet bijzonder Ik zat laatst in een talk-show samen met Mariah Carey. Zij zong eerst en ik moest na haar zingen. Haar stem is ongelooflijk. Mijn hart zat in mijn keel. Ik kon nauwelijks zingen. Ik vroeg me onrecht af wat ik daar eigenlijk deed. Maar net punliek houdt van je om wie je bent. om de stem die bij jouw per soon hoort." Ans Markus, schilderes. Ze maakt mooie, naar het ma- gisch-realisme neigende doeken, die elk een eigen, sterk emotio neel verhaal vertellen. Ans Markus is ook een bekende society-persoonlijkheid. Vrijwel wekelijks staat ze in 'de bladen' en ontbreekt zelden op party's en pre mières. Ik ontmoette haar voor het eerst op een feestje bij Jan des Bouvrie en wil de meer weten over de mens achter die prachtige schilderijen. Onlangs bezocht ik haar atelier op het Amsterdamse Prin seneiland en had een ontmoeting met een interessante vrouw die leeft voor haar werk. Stellen we ons bij het woord atelier over het algemeen een shabby ruimte voor vol verfklodders en slordig rondslin gerende doeken, bij Ans Markus gaat dat niet op. De gigantische ruimte waar zij woont en werkt is méér dan chic, com pleet met privé-sauna, waar Ans, die het altijd koua heeft, graag een paar keer per dag een uurtje doorbrengt. Een luxe witte inbouwkeuken, design meubilair en veel zilver. Een deel van het dak is vervangen door glas, waardoor een prachtig, helder licht naar binnen valt op de vele schilderijen die de muren sieren. In de werkhoek, waar een opzet voor een nieuw doek op een ezel staat, staan een stereo-installatie en een televi sie. „Want schilderen is een eenzaam beroep, ik sta hier de hele dag in mijn uppie, en heb dan graag wat geluid om me heen." Portretten Ans Markus heeft altijd geweten dat ze schilderes wilde worden. Haar moeder vond dat maar niets, die vond dat Ans maar moest trouwen en een kind krij gen. Hetgeen gebeurde. Ans trouwde op haar twintigste en kreeg kort daarna haar dochter Sigrid. Maar het schildersblöed liet zich niet negeren, Ans ging naar de Tilburgse Kunstkring. „Ik leerde daar anatomie en kijken. Dat was nodig. Te kenen is niet moeilijk. Wat wel moeilijk is om wat ik voel. wat mij dwars zit, over te brengen. Het gaat erom dat je buiten de techniek om een eigen spanning op roept, een eigen 'verhaal' vertelt. Het praten gaat me niet zo gemakkelijk af. daarom schilder ik ook." Na tien jaar huwelijk scheidde Ans van haar echtgenoot en voorzag in haar le vensonderhoud door portretten te ver kopen. „Ik schetste altijd al iedereen. En iedereen wilde die tekeningen voor niks hebben. Toen ik geld nodig had, ben ik er iets voor gaan vragen op kunstmark ten en zo. Toen ging het opeens heel snel: een jaar later had ik mijn eerste expositie." Sigrid is inmiddels 23 en een favoriet model van Ans, die ook zichzelf veelvuldig schildert. „Dat is geen ijdel- heid, dat wil ik voorop stel len. Dat denkt men al gauw als iemand zo vaak zichzelf schildert. Maar met gehuur de modellen kreeg ik er ge woon niet uit wat ik bedoel de. Ik moet kunnen uitdruk ken wat ik voel, en dat kan ik alleen bij mijzelf of bij Si grid." Als Ans zichzelf als model gebruikt, heeft ze niet de neiging haar uiterlijk te idealiseren, dingen mooier te maken. „Ik vind mezelf niet mooi. Maar idealiseren, nee, dat doe ik niet. Wat ik wel doe is accenten aanzet ten, om spanning te creëren. Ik heb eerder de neiging om iets dramatischer te maken dan om het mooier te maken." Het Wereldje PANDA DE L'ISLE ijdel. „Jammer genoeg wel. Het is zo onhandig. Ik zou daar graag wat makkelijker in willen zijn." Over schoonheid valt te twis ten, maar Ans ziet er altijd schitterend uit op de society- gebeurtenissen waar ze acte de presence geeft. „Eerlijk gezegd word ik altijd naar zulke gelegenheden gesleept door mijn vriend. Dat is ook goed, want je werkt zo'n drie jaar aan een expositie, en als je je dan al die tijd opsluit kent niemand je meer. Het is pure public relations. Maar net hoeft niet echt van mij, een paar fijne rustige mensen om me heen. daar heb je Het is een soort trend dat kunstenaars ware society-fi- guren worden, zoals Jeroen Henneman, Corstiaan de Marthe Röling. „Het heeft er i te maken dat kunstenaars Ans vindt uiterlijk belangrijk en is ook niet meer vies zijn van commercie, zoals vroeger. Kunstenaars gaan steeds vaker voor bedrijven werken, moeten zich pro fileren en dienen op te vallen. Ik vind dat een goede ontwikkeling. Men heeft kun stenaars heel lang als een soort mythi sche figuren bestempeld en dat is na tuurlijk niet terecht. Wij zijn gewone mensen die moeten knokken voor hun brood. Ik vind het zelf ook prima om voor een bedrijf in opdracht te werken. Goed, ik moet dan concessies doen, maar dat soort opdrachten stelt me ook in staat mijn eigen werk te doen." Schilderen is voor Ans een innerlijke drang. Ze werkt gemiddeld acht uur per dag en wordt al onrustie als ze een week end weg moet. Schilderen is heerlijk, vindt ze, maar soms ook beangstigend. „Ik ben altijd heel onzeker over wat ik doe. Ik vraag me altijd af of het wel goed is. Twijfelen is natuurlijk goed. zo lang je twijfelt ben je bezig met jezelf.' Waar ik niet tegen kan zijn mensen die negeren wat ik doe. Ik hoef geen applaus, maar ik vind het vreselijk als ze mijn werk niet snappen of er te gemakkelijk over doen. Dat is helaas iets wat je in dit elitaire we reldje maar al te vaak tegenkomt." BOES THE INDEPENDENT Niet met één, maar met twee albums Taat roek-ster Bruce Springsteen weer van zich ho ren. Vijf jaar lang was hij zo goed als van het toneel verdwe nen. Hebben we hem gemist? Aan het begin van zijn carriè re werd Bruce Springsteen 'de toekomst van de rock 'n roll' genoemd. Later werd hij 'The Boss' het oerbeeld van de hem in werkmanskieding te zien: een wit t-shirt, of een vest dat leek op een poetslap. Zijn songs sneden door de ziel. wa ren vakbekwaam gemaakt en werden net zo ruw vertolkt op gitaren en drums. De teksten gingen over de sores van men sen met wie Springsteen thuis in het industriële New Jersey omging, zelfs toen de song schrijver rijker was gewor den dan de hele roek-ster met de gehavende spijkerbroek en een versle- tery gitaar. Maar voor som mige van zijn grootste fans ging het licht uit in 1987, het jaar dat Springsteen zijn album Tunnel of Lo ve uitbracht. Het jaar ook waarin hij zijn image een opknap beurt gaf. Want op de hoes stond 'The Boss' met gladgekamd haar, een gestrikte das en een keurig zwart jasje. Op de een of andere manier paste dat niet bij een man met een ruw stemgeluid. Het paste niet bij een man die, wanneer hij live optrad, min- verdwenen stens drie uur speelde en van de ene kant van het podium naar de andere ren de. Het paste niet bij een man die songs schreef over 'jezelf losmaken', 'over de autoweg scheuren in een auto zonder dak met de wind door je haar'. De man die had gezongen: 'Zwervers zoals wij, liefje, zijn geboren om te vluchten.' Iedereen was er aan gewend Bruce Springsteen: vijfjaar lang hij zo goed als van het toneel plaatselijke gemeenschap bij el kaar. Voor diegenen die vrezen dat Springsteen z'n wortels is ont groeid, is het misschien een ge ruststelling dat hij weer onge schoren en in nonchalante kle ding op de foto's van zijn twee nieuwste albums staat. Zijn net te kleren bleven gereserveerd voor de persconferentie. Het uitbrengen van een nieuw album door een belang rijk artiest is altijd een hele ge beurtenis. Als dat het eerste al bum is in vijf jaar. dan is er sprake van een festijn. En wan neer die artiest besluit niet één maar tegelijkertijd twee albums uit te brengen, dan is het carna val. Platenmaatschappijen hou den van dit soort dingen. Zij fokken de boel op. Zoals met de single Human Touch, die on- werd uitgebracht, als Tproefje voor de twee al bums Human Touch en Lucky Town. Twee albums. Min of meer per ongeluk, omdat Springsteen een song te veel had voor één cd. En liever dan er eentje weg te laten, barstte hij op nieuw los in de studio en maakte er nog negen om lie ene gezelschap te hou den. Veel van Springsteens songs gaan over de frustraties van het ingekapseld zijn. Veel an dere gaan gewoon over meis jes. Nog meer beginnen met het woord "Well'. Maar de meeste gaan over autorijden. Springsteens platen zitten vol auto's. Op Tunnel of Love alleen al zit hij achter het stuur van 'een lekkere buitenlandse auto', springt hij in een 'oude Ford', suist hij in 'een grote, luie wa gen de autoweg op' en over denkt hij de metaforische ver wikkelingen van 'onderdelen'. Op zijn twee nieuwe albums koopt hij een Japanse auto en rijdt hij door zijn woonplaats niks nieuws onder de zon. We moeten ons maar voorstellen hoe anders de geschiedenis van de rock 'n roll zou zijn verlopen wanneer Bruce Springsteen was gezakt voor zijn rijexamen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 7