Rtv show
Een streep door dat streepje 'Frits is de sloddervos, ik ben de Pietje Precies'
Sesamstraat
in de ruimte
Op jacht naar het boterbriefje
liit
ui J
MAANDAG 6 APRIL 1992
CLOSE UP Gerard van Putten De dikke Blomberghet muzikale geweten van de 'Avondspits'
Tom Blomberg; „Frits Spits en ik vullen elkaar goed aan. Hij is een sloddervos en ik ben heel precies."
HOOFDDORP INEKE VAN DER MEER
Hij is bezeten van
popmuziek. Noem
een titel van een
plaat en hij lepelt moeiteloos op
uit welk jaar de zwarte schijf da
teert, welke band erop zingt en
voegt er voor het gemak maar
even een stukje geschiedenis
over de band aan toe. Tom
Blomberg, beter bekend als 'de
dikke Blomberg' van het NOS-
programma de 'Avondspits' is
een wandelende dikke Van Da-
Ie, maar dan op het gebied van
popmuziek.
Tom Blomberg, 37 jaar en su
perslank, begon zich als zeven
jarig knulletje al te interesseren
voor muziek. Zijn ouders woon
den in Bennebroek. Ze hadden
een hulp in de huishouding die
altijd plaatjes van de Blue
Diamonds meenam. 'Muziek
terwijl u werkt' zal ze hebben
gedacht. Zo kwam de kleine
Blomberg met andere muziek
in aanraking dan hij van huis-
uit gewend was. Als pa en moe
de deur uit waren, voetbalden
Tom en zijn oudere broer altijd
in de huiskamer. „Daar lag na
melijk parket, lekker glad. We
hadden van aluminiumfolie een
soort bal gemaakt en daar trap
ten we tegen, maar dan wel op
de melodie en de maat van
Little ship keep sailing.
Spelenderwijs raakte Blom
berg bezeten van rock and roll
en popmuziek. In 1963 was hij
helemaal verkocht na de op
komst van The Beatles en The
Rolling Stones. Blomberg begon
alles wat maar met rock and roll
te maken had te verzamelen.
„Niet alleen platen, vooral ook
rijdschriften. Muziek Express,
Muziek Parade, Aloha en Hit
week. Vooral Hitweek was een
goed blad, heel actueel met veel
nieuws ook uit Amerika en En
geland. Dat kocht ik iedere
week bij de sigarenwinkel voor
30 cent en zo kreeg ik al een
aardige verzameling."
Playboy
Niet voor een kleintje vervaard
begon Tom op elfjarige leeftijd
met een eigen popblad. „Mijn
vader had de Playboy. Dat blad
nam ik altijd mee naar school
als we moesten gymen. Dan
stonden we in de rij met rode
oortjes en de PB ging natuurlijk
van hand tot hand. Ik dacht met
mijn muziekblad net zo goed te
kunnen scoren. Daarom had ik
voor mijn blad ook de code PB
gebruikt. Dat stond voor 'Para
de Benelux'."
De oplage van 'Parade Bene
lux' is nooit hoger gekomen dan
twee stuks. Twee klasgenoten
van Blomberg werden abonnee,
daar bleef het bij. „Ik vulde het
blad met strips en wetenswaar
digheden uit de popwereld. Ik
maakte een eigen hitparade en
ook recensies. Verder kwamen
er ingezonden brieven in, ge
stuurd door mijn klasgenoot. Je
weet wel, één van die twee
abonnees" grinnikt Blomberg.
Bij de radio werken, dat was
Blombergs grote droom. Er gin
gen heel wat jaartjes over heen
voordat die droom werd be
waarheid. Na de middelbare
school ging hij sociologie stude
ren. Na het behalen van zijn
bul, begon hij aan de studie po
liticologie. „Dat was niks. Dat
heb ik niet afgemaakt."
Maar er moest toch brood op
de plank komen en Blomberg
toog aan het werk. Eerst bij Bu-
ma Stemra; later werd hij verta
ler in het Zweeds en Engels. On
dertussen was zijn verzamel
woede nog steeds niet te stui
ten. Vooralsnog bleef z'n jon
gensdroom onvervuld. Wel ge
noot hij al enige bekendheid in
Hilversum. Blomberg kon het
niet laten de omroepen te be
stoken met brieven als hij weer
een feitelijke onjuistheid in een
radioprogramma had verno
men.
Kans
Inmiddels had hij zoveel kennis
vergaard, dat Blomberg uitein
delijk werd uitverkoren om als
Nederlandse kandidaat mee te
doen aan een Europese
popquiz. „Ik dacht: dit is mijn
In de twee voorrondes in Ne
derland was hij nog onderuit
gegaan. De schrik sloeg hem
om het hart. Voor de derde ron
de leerde Blomberg twee ency
clopedieën zo ongeveer uit zijn
hoofd. Hij slaagde met vlag en
wimpel. Met een gerust hart
kon Tom deelnemen aan de Eu
ropese finale, die dat jaar in
Knokke werd gehouden.
In het Belgische wist Blom
berg van de twaalf vragen er elf
goed te beantwoorden. „Uitein
delijk kwamen een Noorse jon
gen en ik met een gelijk aantal
punten tegenover elkaar te zit
ten. Met een vraag kon je dertig
punten of twintig punten ver
dienen. Je mocht zelf het pun-
tenaantal kiezen. De Noor koos
voor 30 en ik voor 20 punten.
Hij wist het antwoord niet op de
vraag, dus ik had eigenlijk al ge
wonnen. Maar het was mijn eer
te na om mijn vraag niet meer
te beantwoorden, natuurlijk. Ik
had hem goed."
Met de chef van de muziekaf
deling van de NOS reed Blom
berg terug naar de studio in Hil
versum. Daar liep hij Frits Spits
tegen het lijf. Het is dan 1978.
Hij vertelde van zijn succes in
Knokke. „Toen kwam voor mij
eigenlijk de doorbraak. Frits wil
de dat ik hem kwam helpen met
de Avondspits die in mei van
dat jaar voor het eerst de ether
in was gegaan. Natuurlijk was er
bij de omroep geen budget. Het
heeft nog een jaar geduurd,
voordat ik bij de NOS aan de
bak kwam."
Nog dit jaar vieren de 'dikke
Blomberg' en Frits het twaalf en
een halfjarig bestaan van de
Avondspits. Frits Spits is or ove
rigens twee jaar tussenuit ge
weest; Jeanne Kooijmans heette
toen de presentatrice van het
programma. Blomberg bleef wèl
achter de schermen actief. Als
regisseur, producer en redac
teur.
Presentatie
Als Frits Spits op vakantie is,
naar het carnaval of gewoon
een dagje vrij heeft, neemt
Blomberg de presentatie van
het programma over. „Dat vind
ik altijd heel spannend. Ik ben
namelijk erg precies in alles dat
ik doe. Daarmee maak ik het
mezelf heel moeilijk. Frits is
veel makkelijker, die kletst ge
woon door de platen heen. Ik
ben tot op een kwart van de se
conde nauwkeurig met het
draaien van platen. Natuurlijk
moet er wel vaart in het pro
gramma blijven. Sommige pla
ten moet je gewoon enthousiast
aankondigen. Maar bij mij
hangt het ook van m'n bioritme
af. Toen Frits dit jaar naar het
AMSTERDAM CPD
'Sesamstraat en Melkweg'. Zo
heet het nieuwe kinderpro
gramma dat Artis Planetarium
Amsterdam vanaf nu dagelijks
vertoont. Tommy, Ieniemienie,
Pino en Meneer Aart maken in
deze grote sterrenbioscoop een
adembenemende ruimtereis en
hun avonturen worden vanaf de
aarde met spanning gevolgd
door Bert en Emie, Lex, Sien,
Frank en vele andere bekende
Sesamstraat-figuren. Het spe
ciale programma, bedacht door
Govert Schilling, zal zeker tot
1995 vertoond worden.
Als die norsige Meneer Aart,
die altijd alles beter weet, in
eens iets verkeerd doet met zijn
Lelijke Eend in Sesamstraat,
schiet hij samen met Tommy,
Ieniemienie en Pino regelrecht
de ruimte in. Maar gelukkig
ontmoeten ze Flonkertje, een
mysterieus ruimtewezen dat
hen via vele omzwervingen pro
beert terug te brengen.
Homofielen kunnen zich laten inschrijven in parttierregister
I I ederland telt af, Ve-
I ^1 ronica telt af en Jan
jL. Lenferink telt af.
Nog zeven afleveringen en dan
wordt er een ferme streep door
RUR gehaald. En daama nooit
meer over praten. Het streepjes-
overhèmd moet in elk geval de
eerste paar jaar de toegang tot
de mode worden ontzegd. Des
noods met geweld, de schaar in
dat zebragedoe.
In de tijd dat caissières de to
taalprijs van het boodschap
penlijstje nog niet berekenden
op de automatische piloot van
de streepjescode, was lenferink
er al. In onderling overleg, de
fatsoenlijke dekmantel voor we
derzijds ongenoegen, hebben
Veronica en Jan Ix>nferink be
sloten RUR definitief niet meer
Rechtstreeks Uit Richter te laten
komen. Een wijs besluit dat
overigens veel te laat is geno
men. De rek was al lang uit
RUR. Wat eens werd herkend
als een okselfrisse, oorspronke
lijke en kwajongensachtig-char-
mante aanpak van de vaste the
ma's kunst, cultuur, sex en we
tenschap, kotst de goegemeente
nu zo ongeveer uit. Lenferink
met z'n RUR, dat weten we nou
wel. Mag het ook na ruim 200
afleveringen? Mag het na zoveel
keer Mario Been en René van
der Gijp, Xaviera I lollander,
Herman Brood, Miep Brons,
Jannes van der Wal en vele an
dere min of meer bijzondere
kinderen die Nederland heeft te
bieden?
Naar verluidt had Lenferink nog
graag een aflevering versierd
met oranjefranje, maar hij is
nooit door de barrière van de
Rijksvoorlichtingsdienst geko
men. Geen schande overigens.
Royalty verkoopt, alleen léót
royalty zich moeilijk verkopen.
Vraag het de gespecialiseerde
bladenmakers maar, die hun
klanten koning willen laten zijn.
De uitgever/hoofdredacteur van
Ons Koningshuis zag zich een
jaar of wal geleden zelfs ge
noodzaakt het blad van de
markt te halen; de censuur van
de RVD stond niet veel meer toe
dan wat vrijblijvende familie
portretjes. Maar ook de hoofd
redactrice van het maandblad
Vorsten is ondanks al haar ge
fleem nooit kind aan huis ge
worden op Huis ten Bosch. Om
een lang verhaal kort te maken:
Lenferinks droom Beatrix, Irene
en Margriet ooit in de stoelen te
krijgen, is in die negen jaar dus
nooit bewaarheid.
I let zij zo. De metaalmoeheid
sloop in feite een jaar of zes ge
leden al in Ixnfcrinks praat
show, De zakelijke mislukking
van zijn met veel bombarie,aan-
gekondigde RUR-pagina in de
Nederlandse huis-aan-huis-bla-
den was al een veeg teken. Een
jaar na verschijning van de eer
ste RUR-aan-huis gaven al acht
Uitgevers te kennen het proza
van Lenferink niet langer op
prijs te stellen. Jan gaf geen
waar voor zijn geld. „We had
den gehoopt op een spranke
lende pagina vol shownieuws",
klaagde in de loop van 1986 een
Groninger huis-aan-huisman,
„maar ons werd een pagina vol
bij elkaar gebelde stukjes, flau
we rijmpjes en nog meer van
dat soort onzin geleverd."
In de Randstad was de ergernis
over Lenferinks stoplappenwerk
zo mogelijk nog groter. Want de
ruimte die Lenferink op z'n pa
gina bewust vrij hield voor ad
verteerders was eenvoudig niet
formule 'drie man in de snelkook-
foto anp
Piet Smolders, hoofd van het
Planetarium, noemt het project
ronduit uniek. Er is intensief sa
mengewerkt met de Children's
Television Workshop New York
en met de redactie, auteurs en
poppenspelers van het NOS-
programma Sesamstraat.
Jan Lenferink heeft genoeg van de
pan'. Wie niet?
te verkopen. Ondernemers ver
klaarden zich bereid te adverte
ren, maar ze lieten die bood
schap veelal vergezeld gaan van
de cis dat ze hun advertentie
onder geen beding op de RUR-
pagina wilden terugzien.
Zo verbazingwekkend is dat ook
niet, als je meent lezers te kun
nen amuseren met kleffe troep.
Wat moet je als presentatrice
met een interessante vraag als:
„Ben je van plan in je nieuwe
Krogramma weer van die kittige
loesjes te dragen?"
Met z'n oubollige gerur verlaag
de Ixnferink zichzelf; intussen
schoot de irritatiegraad per afle
vering omhoog naar almaar ho
gere waarden. Op z'n praatstoel
mitrailleerde hij de ene na de
andere dubbelzinnigheid de
zaal in, je kon daar als het ware
op wachten. En al die gillende
keukenmeiden en hitsige lach-
zakken maar giechelen. De mo
menten waren de laatste jaren
schaars dat Ixnferink de indruk
wekte een fatsoenlijk gesprek
met zijn gasten te kunnen voe-
De eerlijkheid gebiedt te zeggen
dat hij vorige week het tegen
deel bewees toen hij Gerard Re-
ve en diens levenspartner Joop
(Matroos) Schafthuizen op au
diëntie ontving. Voor de veran
dering informeerde 'Rurur' eens
niet naar het wel en wee van het
ondemavelse. Godlof niet dat
quasi-bijdehante gezanik, niet
dat post-puberale gezever dat
uitsluitend en alleen de drang
naar goedkoop scoren verraadt.
Waar I-enferink de laatste jaren
zijn gasten meer en meer als
een ongeleid projectiel probeer
de uit te horen, daar bleek hij in
confrontatie met het gezin-Reve
zijn ongein ineens wel redelijk
te kunnen doseren. Lenferink
hield zich behoorlijk in toom,
het gebruikelijke kakkepisse-
poepie liet hij achterwege.
Daardoor hielden ook de gillen
de keukenmeiden en de hitsige
lachzakken het geginnegap bin
nenboord.
Beter te laat dan nooit, zullen
we maar zeggen. Dat laat onver
let dat RUR zichzelf heeft over
leefd en vrijwel geen mens die
daar rouwig om zal zijn. Nog
even geduld, even doorbijten
nog en dan is kijkend Neder
land af van RUR, Lenferink van
Veronica en Veronica van Len
ferink. Kan het mooier? De rela
tie Lenferink-Veronica verhield
zich de laatste tijd toch al tot el
kaar als twee echtelieden, die al
lang niet meer weten waarom
ze onder een en hetzelfde dak
huizen.
Het herkenbare probleem dat
nogal eens wortel schiet na zo
veel jaar bovenop eikaars lip zit
ten: elkaar niets meer te vertel
len hebben, omdat de een bij
voorbaat al weet wat de ander
gaat zeggen. Lenferink heeft nu
ook verklaard de formule van
'drie man in een snelkookpan'
meer dan zat te zijn. Het woord
RUR kan hij nu uitspreken zon
der te stotteren, heeft Lenferink
zelf gezegd. „Tijd dus voor iets
nieuws."
Bij Veronica verwachten ze niet
dat er spoedig een nieuw pro
gramma van net merk-Lenfe-
rink in de programmering
wordt ingepast. Voor het mooie
werd er wel bij gezegd dat Len
ferink altijd met een idee langs
mag komen.
Lenferink zal dus ook wel bij
Van den Ende terecht komen.
heel ingewikkeld. Maar we zijn
een goed duo en kunnen het
prima met elkaar vinden. Wat
nog belangrijker is, we vullen el
kaar aan. Frits is een sloddervos
en ik ben de Pietje Precies."
Zijn huis in Hoofddorp heeft
inmiddels veel weg van een mu
ziekbibliotheek. Het barst bijna
uit zijn voegen doordat de ency-
lopedieën, muziekbladen, an
dere naslagwerken, boeken en
platen bijna tot aan het plafond
reiken. „Voor Nederland ben ik
één van de weinigen die alles
over popmuziek in huis heb
ben. Ik denk dat ik alles com
pleet heb. Elke wéék houd ik bij
of er weer een boek of iets der
gelijks over popmuziek op de
markt is. Dat geldt ook voor an
dere landen. Zelfs voor Rus
land."
Blomberg vindt het ook
noodzakelijk om alles te blijven
verzamelen. „Als er vlak voor de
uitzending iets binnenkomt, de
dood van een popmuzikant bij
voorbeeld, dan moet je daar in
het programma iets mee doen.
Vinden wij tenminste. Vorig jaar
nog kreeg ik om half zes het be
richt door dat een lid van de
Small- Faces bij een brand in
zijn huis was omgekomen. Dan
ga ik dus als de donder aan het
werk om iets over hem en over
de historie van de band te vin
den. Dan maak ik een tekst en
fax die naar Frits. Dat is dan
toch fantastisch, als je een zin
nig verhaal kunt brengen in de
uitzending van die avond."
Zijn ogen glinsteren achter
zijn brilleglazen als hij over zijn
werk praat. Hij doet het ook
met liefde, of zoals hij zelf zegt:
„Je moet er hart voor hebben,
anders gaat het niet. Want het is
slopend."
„De geluiden van nu? Ja, nou
ja, ach. Weet je, hip-hop, dat is
niet om aan te horen, maar op
zichzelf is het een interessant
verschijnsel. Het hoort alleen
niet op de radio thuis, vind ik.
Daarvoor is het te agressief. Dat
soort muziek moet je in een dis
co draaien. Nee, geef mij de six
ties maar."
In 'Dossier Weerwerk' van
avond de zaak-Frans Stello en
Gerard Kuipers. De geschiede
nis van deze twee mannen be
knopt weergegeven: Frans en
Gerard ontmoeten elkaar in
1972 in Amsterdam, waar zij
beiden werken in de gezond
heidszorg. Zij worden verliefd
en trekken vervolgens bij elkaar
in. In 1984 gaan ze in Vlaardin-
gen wonen en werken.
Dan stuiten ze op problemen
die ze niet kunnen oplossei
omdat ze niet kunnen trouwer
De voordeurregeling wordt m
gesteld; Gerard kan geen pai>
nerpensioen voor Frans regelei
De enige oplossing is een
menlevingscontract Dat is
minste iets, maar het rcr
geen zaken buiten de rel.
Met steun van de Gay Kram
sluiten de mannen op jach
gaan naar het meest waterdu t
te samenlevingscontract dai ei
bestaat: het boterbriefje. Trou
wen voor de wet dus.
Het toeval wil dat de hu we
lijkswet een verbintenis tussen
twee mensen van hetzelfde ge
slacht niet direct uitsluit.'Daar
om wil de advocate van Frans
en Gerard hen helpen bij hun
pogingen voor de wet te trou-
De eerste stap wordt gezet; de
twee heren melden zich op het
Naast Tommie en Ieniemienie gaan ook Pino en Meneer Aart van Se
samstraat een adembenemende ruimtereis maken. foto cpd
stadhuis van Amsterdam met
i, •ni'ri<*drting ii ->ndertrouw te
'•lei 'lm -ek wordt
aai «et '.i\ <>n ge
din# dar, „y. naai
van de burgep; De
rechter laai m <u u"- we
ten dat er duidelqk-i i
discriminatie en scni.it
antwoordelij! ?id dooi rtaa
politiek, de wetgevers
Radio, tv en schrijvende pers
ruiken publiciteit en duiken op
het verschijnsel 'homohuwe
lijk'. Volgens Gerard een ver
keerde term. „Het gaat om part
nerschapsregistratie. Ook van
mensen die geen liefdesrelatie
hebben. Dus geen bruidstaart
mei vijf verdiepingen."
Veel gemeenten stellen nu
naasi het huwelijksregister een
partnerregister in. En zo stap-
pe; ui 1991 Frans en Gerard
zeil over de-drempel van het ge
meentehuis in Hoornaar om
zich in tc laten schrijven in het
partrvrregister.
(Uitzending: vanavond, 20.25
uur. Nederland 3)
foto ton kasteraaans
carnaval ging en ik hem verving,
voelde ik me prima. Ik kon de
hele wereld aan. Presenteren,
achter de knoppen, jingles
monteren, het nieuws verzor
gen. Dan ben je echt van half
acht 's morgens tot zeven uur 's
avonds bezig. Te gek."
Toch voelt Blomberg er niets
voor om altijd te gaan presente-
ren. Het werk achter de scher
men ligt hem veel beter. „Kijk,
ik ben gewoon de spin in 't web,
de aangever. Dat vind ik veel
leuker. Ik heb die kwaliteiten nu
eenmaal, dus zit ik op de juiste
plaats. Improviseren zoals Frits
in zijn programma doet vind ik
BOLLEBOOM
BOES
STRIPS