Trage doorbraak Drivin'n'CryiiT Veekoeken in plaats van bloemen Cultuur Kunst Zendingsdrang van een wereldreiziger National Gallery betaalt 33 miljoen voor 'Holbein' Oerdriften in verhevigd realisme Prins Claus beschermheer fonds muziekinstrumenten VRIJDAG 3 APRIL 1992 Muziekuitvoering St. Cecilia voorhout Het jaarlijkse concert van de Voorhoutse muziekver eniging St. Cecilia staat voor de deur. Morgenavond brengt deze vereniging een veelvoud van muziekstijlen ten gehore in de KTS te Voorhout. Offenbach, maar ook Bohemian Rapsody', het mysterieuze 'Novena' en filmmelodieën klinken vanaf 20.00 uur. Na afloop treedt het Bollenstreek Trio dansmuziek op. Slapstick in Solution hillegomSlapstick en pop. Dat gaat samen in jongerencentrum Solution. Daar treden morgenavond The Keytone Cops' aan met frisse popsongs onder het motto 'Alles moet kunnen'. Vlie gende kippen, opgezette leeuweriken en een lied over cv-ketels. Aanvang 20.30 uur. Optreden The Scene afgelast leiden Wegens ziekte van de zanger Thé Lau gaat het optreden van The Scene, morgenavond in het LVC, niet door. Het LVC be taalt de toegang, tegen inlevering van de kaarten, terug. Vandaag al kunnen kaarten bij het LVC worden ingeleverd. De nieuwe da tum voor het concert van The Scene is nu zaterdag 13 juni. Mor genavond is er vanaf 22.00 uur in het LVC een - gratis toeganke lijke - dansavond. recensie nancy stoop t expositie met werk van Fons Ras, t/m 26 april in Galleria Propitia, Le- het als georgani- bewijzen de natuur Sommige een sportieve hun vrije tijd op seerde survivaltocht dat zij niet zover vai af staan. In de 'wildernis' ge dropt, moeten deze avonturiers in leven zien te blijven om na de beproeving weer in de 'geci viliseerde' wereld terug te ke ren. 'Survival' van Fons Ras bij Galleria Propitia verwijst door middel van primitieve werktui gen en een kampvuur naar der gelijke modieuze vormen van tijdverdrijf, maar in relatie tot het andere werk wordt duidelijk dat het Ras gaat om meer dan het zoeken van avontuur of een nostalgisch verlangen naar een primitieve levenswijze. Het werk van Ras is moeilijk te benoemen, maar laat zich het best omschrijven als een com binatie van een schilderij, colla ge, reliëf en assemblage. In zijn objecten gebruikt hij uiteenlo pende materialen als hout, been, boomschors, steen die hij tijdens zijn reizen over de hele wereld verzamelde. Herinneringen aan de ont moetingen met andere culturen bracht Ras samen in een werk getiteld 'Fieldwork'. Ras heeft zich aan een vorm van persoon lijk archeologisch veldwerk overgegeven door primitieve werktuigen van steen of hout en een ijzeren pijl en boog binnen een rechthoekig kader te plaat sen. Niet alleen het bijschrift, maar ook tot de verbeelding sprekende namen 'Fortuna Bay' en 'Semermiut', in hout of pot scherven gekerfd, getuigen van 'Mer du Nord' van Fons Ras draagt onderhuids en verhuld, maar niet minder dreigend, een waarschuwing. foto AMSTERDAM De veiling van het vrouwenpor tret van Hans Holbein II (1497/8-1543) van 15 april bij Christie's in Londen gaat niet door. In plaats daarvan wordt het werk, dat zich nu nog in Brits privé-bezit bevindt, ver kocht aan de National Gallery in Londen. Het Britse museum be taalt er een bedrag van 33 mil joen gulden voor, zo blijkt uit een bekendmaking van het vei linghuis. De betaling mag ge spreid over drie jaar geschie den. Vanaf 28 april is de Hol bein in de National Gallery te zien. 4 De huidige eigenaar Lord Cholmondeley, verkoopt het portret waarop een vrouw met eekhoorn staat afgebeeld, om dat hij meent dat het doek be houden moet blijven voor het Engels cultuurbezit. Het muse um heeft het benodigde geld vergaard met steun van het Na tional Memorial Fund en de National Collections Fund. De eigenaar wil met de op brengst onder meer zijn land goed onderhouden. De op brengst bij veiling van het vrou wenportret werd op ruim 49 miljoen gulden Tijdens de vei ling op 15 april zal het schilderij 'Daniël en Cyrus voor de afgod Bel' van de Nederlandse schil der Rembrandt wèl onder de hamer komen. Het betreft één van de zes vroege werken uit particulier bezit, uit 1633. zijn vele omzwervingen over de wereld. Inspiratie van de Poolstreek leidde tot een landschappelijke impressie in 'Icebergs'. In het overige werk brengt Ras meer inhoudelijke kanten van zijn reiservaringen in beeld. In 'l'In- trusion' geeft de tegenstelling tussen een prominent geplaats te kerk en christelijke symbolen als het kruis enerzijds, en een primitief, maskerachtig gezicht anderzijds, een relativerend standpunt weer over religie en zendingsdrang. In de opbouw van de werken past Ras een regelmaat toe, die de innerlijke en uiterlijke ver scheidenheid op de achter grond dringt. Bij de meeste ob jecten ligt het accent op de combinatie van de verschillen de beeldelementen, maar daar waar Ras zich beperkt tot het beeld in zijn totaliteit komt hij tot sprekender resultaten. Een reliëfachtig schilderij 'El Progresso' vertegenwoordigt een expressieve kant in het werk van Ras. In deze voorstel ling van een groot gebouw ont breekt de anekdotische benade ring, evenals in 'Mer du Nord'. Juist deze stukken dragen een eigen signatuur die uitstijgt bo ven het samenbrengen van toe vallige elementen. 'Mer du Nord' gaat nog een stap verder door het beperkte kleurgebruik en de geabstraheerde vorm. De donkere, gebarsten ondergrond en de onbewerkte stukken hout passen ogenschijnlijk niet in de thematiek van de mens die (op nieuw?) dicht bij de natuur staat. Op kunstmatige manieren kan men tijdelijk proberen te ontsnappen aan de negatieve effecten van de vooruitgang.- Het gaat pm werkelijk overle ven. 'Mer du Nord' bevat on derhuids en verhuld, maar niet minder dreigend, deze waar schuwing. 'Fly me Courageoussucces in Amerika peter bruyn Kevn Kinney van de Amerikaanse rockband Drivin'n'Gyin' is uitermate ontspannen. „Laat mij n songs schrijven en zingen. Daar vind ik mijn voldoening in." Nu de alternatieve rockmuziek een steeds groter publiek bereikt, lijkt ook de definitieve doorbraak van het Ameri kaanse Drivin'n'Cryin' nabij. Van hun meest recente al bum werden in de Verenigde Staten reeds een half mil joen exemplaren verkocht. Komende weken zijn ze op tournee in ons land. handen, kevn kinney zit M het raam en tokkelt op een gitaar die hij een paar uur eerder ge kocht heeft. Als muzikant heeft hij wel wat ontberingen door staan. maar een dag zonder gi taar ging hem echt te ver. De in strumenten van Drivin'n'Cryin worden pas de volgende dag vanuit Amerika overgevlogen, vandaar dat Kevn en Tim even een Amsterdamse muziekhan del zijn binnen gelopen om een goedkoop akoestisch model aan te schaffen. De nood was erg hoog. Het gaat goed met de alterna tieve Amerikaanse rock en het gaat goed met Drivin'n'Cryin'. Hun carrière mag dan nog niet zo explosief verlopen als die van Nirvana of The Black Crowes, toch heeft de groep van het meest recente album 'Fly me Courageous' alleen al in de Ver- Ontspannen is het woord. Aan de vooravond van hun Europe se tournee zijn Kevn Kinney en Tim Nielsen van de Amerikaan se rockband Drivin'n'Cryin' ui termate ontspannen. „Laat mij nou maar m'n songs schrijven en zingen. Daar vind ik mijn voldoening in", zegt Kinney als de trage commerciële door braak van zijn band ter spcake komt. «Zolang ik van iedere plaat maar zoveel verkoop, dat ik weer een volgende kan ma ken. Daar gaat het om. We heb ben vrienden en fans. we zijn tevreden. Het leven is toch nog niet zo slecht als je in een hotel als dit kan zitten, weed kan ro ken en golf kan spelen7" Computer-golf bedoelt hij. Tim Nielsen ligt languit op het hotelbed met het speeltje in zijn enigde Staten een half miljoen stuks verkocht. Het was de derde plaat die dc groep uit Atlanta - die behalve zanger/gitarist Kevn Kinney en bassist/mandolinespeler Tim Nielsen, besmi uM git.mst Bu ren Fowler en drummer Jeff Sullivan sinds 1983 maakte. Soms klinken ze als een jaren zeventig hardrockband En soms spelen ze folkrock die rechtstreeks in het Newyorkse Greenwich Milage geworteld is Dat karakteriseert de muziek van Drivin'n'Cryin'. Twee jaar geleden maakte Ke vn Kinney het soloalbum 'Mac- Dougal Blues', waarop overi gens ook de rest van de groep meespeelt. Een folkrockplaat in de traditie van Roger McGuinn of Phil Ochs. De critici waren enthousiast. Toch werden er in Nederland maar een paar hon derd exemplaren van verkocht En twintigduizend in de Vere nigde Staten. Tourlijst: 4 april Utrecht (Tivo- Ii 7 april Den Maag Paard H april Amsterdam (Melkweg), 4 mei Rotterdam (Nighttown). Cor Bakker van de technische dienst van de Leidse Schouwburg mag niet eens in de buurt komen van de vijf koeien die een be langrijke bijrol vervullen in de toneelpro- duktie 'Het begeren onder de Olmen' van het Zuidelijk Toneel. „Die dieren zijn zo schichtig. Alleen mensen die ze kennen mogen erbij." Gistermiddag werden de 'actrices' uitge laden aan de achterkant van de Schouw burg. Via de ingang aan de Caeciliastraat werden zij via een plankier op het toneel gebracht, dat voor de gelegenheid tot een stal was omgebouwd. Regisseur Ivo van Ho ve heeft de sfeer van een boerderij in New England ten tijde van de goudkoorts zo na tuurgetrouw mogelijk willen nabootsen. Voor Peter Vingerling, beleidsmedewer ker dierenwelzijnszaken van de Dierenbe scherming, had het niet gehoeven. „Die re gisseur had toch gewoon het script een beetje kunnen ombouwen. Dat die boer aan het slot lekker bij zijn huishoudster in bed kruipt in plaats van achter de koeien." Bij een aantal voorstellingen zijn inspec teurs van zijn organisatie wezen kijken. Van dierenkwelling is geen sprake. Maar volgens Vingerling wordt het op het Nederlandse toneel steeds gekker. Eerst werden er hon den ingezet, nu koeien. „En toen die Belgen kwamen met dat stuk waarin karpers op het toneel lagen te kreperen, moesten we echt ingrijpen." Inmiddels staan de Clara's en de Roza's rustig op het toneel hooi te kauwen. Van enige plankenkoorts lijkt geen sprake te zijn. Vader en zoon Van Beers uit Oirschot, veevervoerders, brengen en halen de dieren elke avond. Ze zijn van een boer in Nuenen. Problemen heeft het tweetal nog nooit meegemaakt. „Elke maand komt een vee arts controleren, bloed prikken en kijken hoe het met de beesten gaat. Er wordt heel zorgvuldig met ze omgegaan." "Aan het applaus na afloop van de voor stelling zijn ze gewend. Ze verblikken of verbleken niet." Zoon André zegt 'Het be geren onder de olmen' steeds leuker te vin den. „Hoe vaker ik het zie, hoe meer ik het waardeer. Ik ken de tekst bijna uit m'n hoofd." Dus hij kan zo voor Gerard Thoolen invallen? „Ia als het moet wel." Mestgeur maakt langzamerhand plaats voor de lucht van bedompt pluche die an ders in de schouwburg hangt. De roodbon te actrices trekken zich van niemand wat aan. Na afloop van de voorstelling zijn er veekoeken in plaats van bloemen. muziek ne O'Neill door het Zuidelijk Toneel In de regie van Ivo van Hove Spel Gerard Thoolen, Hilde van Mieghem, Peter van den Begin, Bas Teeken, Peter van den Eede en Joost van Es Gezien 2/4, Leidse Schouwburg Dat met die echte koeien op het toneel is natuurlijk een prachti ge stunt. Veel extra publiciteit levert het in elk geval zeker op. De Leidse Schouwburg, waar bij gebrek aan podiumruimte vijf in plaats van acht koeien te gast zijn, was tot de nok toe uitver kocht. Echte beesten zijn er in het verleden wel vaker te zien geweest, maar waarschijnlijk heeft het er nog nooit zo levens echt naar koeiestront geroken. Is dat meer dan alleen een opzienbarende vondst? Aanvan kelijk kun je daar nog zo je twij fels over hebben. Als aan het begin de drie zoons van Jozef Cabot spugen, krabben, neus- peuteren en er zelfs één net zo ongegeneerd als de koeien in het openbaar een plas pleegt, dan lijkt gemakkelijk effectbejag niet helemaal uit te sluiten. Maar dan ineens gaat het dra ma zich ontwikkelen, en blijkt die extreme vorm tot een soort verhevigd realisme te leiden dat hoe langer hoe meer een zeer bijzondere aantrekkingskracht krijgt. De speelstijl is hoekig, bonkig, zottig en ruig. Het in de titel genoemde 'Begeren onder de olmen' is hier geworden tot fel uitgespeelde oerdriften on der het toeziend oog van de koeien. Hebzucht, lust en over levingsdrang vechten daarbij om het hardst. De twee zoons uit zijn eerste huwelijk gaan hun geluk elders zoeken, als vader Cabot met zijn derde, veel jongere, vrouw thuis komt op de boerderij. De jongste zoon vertrekt niet. maar wil de harde confrontatie met de nieuwe erfgename van 'zijn' boerderij aangaan. De rationele haat van deze zoon staat echter lijnrecht tegenover de grote li chamelijke aantrekkingskracht tussen hem en de vrouw. Daar Scheidend dirigent kiest voor symfonie en harmonie Saëns (1835-1921) de mooiste schakel was. Dat de cellist Roeland Duyne iets met jazz heeft, was duidelijk hoorbaar Heel subtiel ging hij af en toe ritmisch over de schreef, maar in die subtiele do sering toonde Duyne zich ook de meester. Zijn instrument zong onder zijn streek, drama tisch en gepassioneerd cn dat sloeg over op het orkest, dat toch al heel betrokken speelde Na de pauze de symfonische suite 'Luitenant Kijé een gees tige en beeldende oompositie die het verhaal vertelt van een soldaat die alleen in het brein van de legerleiding bestaat Kleurrijke melodieën met veel slagwerk, blazers en toeters en bellen. Niet alU dissonanten stonden in de partituur; de stnj kers hadden het soms moeilijk te verduren, juist in dc kleine lichtvoetige melodietjes. Toch werd het stuk met veel verve ge specld. de zaal was dan ook jui chend. Als ode aan de scheidend diri gent speelde het orkest de toe gift 'Scipio' van Hkndcl. I en complete verrassing voor Van Duvn. die aanvankelijk iets heel anders stond te dirigeren. Een roerend en roerig einde van een bruisend orkest. RECENSIE UOY VAN OER SPEK Concert door Het Symfonie Ortcest Btoem- bollenstreek Dmgent Wim van Duyn, met medewerking van ceftst Roeland CX/yne Gehoord op 2 apnl m de Victodcerk kt Noorwi|kerhout Een concert met een bijzonder tintje. Dirigent Wim van Duyn nam gisteravond feestelijk af scheid van zijn orkest, dat hij 15 jaar met groot enthousiasme heeft grind. Hij had deze keer zelf het programma samenge steld, waaruit duidelijk bleek dat hij niet alleen het symfonie orkest, maar ook het harmonie orkest een warm hart toedraagt. Klein en groot koper en uitbun dig slagwerk waren rijk verte genwoordigd. Het concert werd geopend met de eigen compositie 'Intra- da Festiva'. Opvallend was hier de goede balans tussen blazers en strijkers. Beide musicerende partijen lieten zich van hun bes te kant horen. Een evenwichtig openingsnummer. De ouvertu re in van Schubert, die daarop volgde, was misschien wel de zwakste schakel in de kleurrijke ketting, waarvan het eerste cel lo-concert van Camille Saint utrecht gpd Prins Gaus is beschermheer ge worden van de stichting Natio naal Muziekinstrumenten Fonds (NMF). Aan de wieg van dit fonds stond de violist Theo Olof. Doelstelling van de stichting is om bijzondere cn daarom méestal kostbare muziekinstru menten aan te schaffen om die in bruikleen tc geven aan getir» lenteerde muziekstudenten cii vakmusici. Met steun van het Prins Bern hard Fonds, Algemene loterij Nederland en tal van part Kruik ren. instellingen en bedreven wist het NMF inmiddels 80 in* stromenten tc vergaren. De viervoetige actrices staan op het toneel rustig hooi te kauwen. Van enige plankenkoorts is geen sprake komt zelfs een zoon uit voort. De ongeremde heftigheid waarmee Hilde van Mieghem (als Cabots derde vrouw Abbic) en Peter van den Begin (als Ca bots zoon Eben) die onderlinge strijd uitspelen, maakt grote in druk. Als Abbie daar zelfs hun eigen kind aan opoffert om te bewijzen dat Eben haar ten on rechte wantrouwt, is dat de aangrijpende escalatie van hun Naast de hevige uitbarstingen spelen vooral ook de zwijgzame gedeelten een veelzeggende rol. Gerard Thoolen als vader (.ahot zegt bijvoorbeeld meer niet dan wel, als hij het hem aangedane bedrog ervaart. Wat Cabot voelt, straalt Thoolen zonder omhaal van woorden uit. Hij gaat troost zoeken hij de koelen in de stal. De stank van de koeicmcst in de schouwburg valt dan al lang niet eens meer op. Zuidelijk Toneel speelt 'Kwartet' BNPMOV1N AMP Het Zuidelijk Toneel in Findhoven sluit het seizoen af met 'Kwar tet' van Heiner Muller. Dc première is op H mei in Eindhoven 'Kwartet' is een studioproduktie, geregisseerd door los van Kan. Het stuk ging tien jaar geleden in Nederland in première bij Üobo. de voorloper van het Zuidelijk Toneel Dc rollen worden gespeeld door Martha Kensmil en Bart Siegers. Het stuk speelt zich af in eer» Franse salon en een bunker na de Derde Wereldoorlog Dogtroep-spektakel op water maakt Dngtrocp op lokatie. gr bruik makend van de architr* tuur, dc omgeving cn het pu bliek. Ter plaatse wordt liet s«« nano van dc voorstelling bc paaid. In de werkplaats van f)og troep in Amsterdam zijn alle voorbereidingen voor dc voor stelling griroflrn Voor de op tredens in de l>obbepias. die om half tien 's avonds begin nrn. zijn alle technische middc Irn waterbestendig gemaakt 'Flora vont uur' is dip verzamel naam van 65 evenementen In Zoetermeer dit jaar De openluchttheatergroep Dog troep speelt in de Zoctemvcrsc Dobbcplas 'Waterwerk Dat gr beurt morgen cn zondagavond in het kader van het 'Floravon- tuur' en ter gelegenheid van de opening van hel Stadstheater Dogtroep combineert in haar voorstellingen muziek, beeld en theater De groep is vooral be loend van apckttAabnildBen In de open lucht Onlangs nog was de poep ie den b| Kjnni sche Spelen in het Franse Al bertvillc De meeste theaterstukken

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9