t Chirurg belandt zelf in de wachtkamer Werkloze met handgranaat op zak Cultuur Kunst Films Steve Martin verliest het van Spencer Tracy World Wide Video Festival Johan van der Keuken zoomt in DONDERDAG 2 APRIL 1992 25 William Hurt intens in 'The Doctor' Jack McKean is geen slecht chirurg; je zou hem zelfs suc cesvol kunnen noemen. Goede baan, goede naam, leuk gezin en een prettig leven. Zijn enige makke is meer een chronisch artsen-probleem: McKean ziet zijn patiënten niet staan. om patiënt te zijn. De confron tatie met de arts die altijd maar weer vraagt hoe met ons gaat. Het ijsberen in de wachtkamer. Het abusievelijk toegediende klisma. Maar bovenal het con stateren van de muur die de verpleging van de verpleegde scheidt. Jack's ogen gaan open, en hij wordt goed ziek van wat hij ziet. Het gegeven van The Doctor biedt zoveel ruimte voor melo drama, dat het bijna een won der mag heten dat dit zolang uitblijft. Dat is zeker mede de verdienste van William Hurt, die hier net als zes jaar gele den in regisseur Randa Haines droomdebuut Children of a les ser God een even ingetogen als intense hoofdrol neerzet. Maar ook het verhaal biedt vol- RECENSIE MARK VAN DEN TEMPEL The Doctor Te zien vanaf vrijdag 3 april: Metropole 2, Den Haag Zijn stagiaires leert hij dat be trokkenheid de visie vertroe beld. De gevoelens van zijn pa tiënten? De patiënt voelt zich ziek, punt. Persoonlijk contact beperkt hij dan ook het liefst tot een grap. 'Of dat grote litteken nog zal wegtrekken? Mevrouw, u ziet eruit als een Playboy cen terfold, en u heeft de nietjes om het te bewijzen'. Maar elke dokter wordt ooit zélf patiënt. Wanneer Jack hoort dat hij een tumor in z'n strotte- hoofd heeft, krijgt hij naast die onverbiddelijke diagnose nog het Steve Martin (links) in Father of the Bride: gekke bekken en mierzoete RECENSIE HENK MAURITS Father of the Bride. Te zien vanaf vrijdag 3 april: Studio, Leiden Het toeval wil dat er in een maand tijd drie films in premiè re gaan van de Amerikaanse filmkomiek Steve Martin. Vorige week flopte om te beginnen de film L.A. Story met Martin in de hoofdrol als weerman bij de te levisie. Deze week mag hij op draven als vader van de bruid, die maar niet kan wennen aan het idee dat zijn dochter gaat trouwen. En zeer binnenkort is hij te zien in de rol van filmpro ducent in Grand-Canyon. De laatste, meest serieuze film, kan als de beste van de drie worden beschouwd. In Amerika is Steve Martin zonder twijfel een van de meest populaire filmkomieken van dit ogenblik. Iemand die herinne ringen oproept aan de kome dies met Jack Lemmon (bijvoor beeld Some Like it Hot) uit de jaren vijftig. Bij ons werd hij vooral bekend na de film Roxanne uit 1987, een eigen be werking van.de toneelklassieker Cyrano de Bergerac. Ook Father of the Bride is een bewerking van een klassieker, in dit gevaj van de gelijknamige film uit 1950 met Elisabeth Taylor als de jonge bruid en Spencer Tracy als haar bezorgde vader. Een fantastische film destijds, waar de nieuwe Father of the Bride absoluut niet aan kan tippen. Het verhaal is zo simpel als het maar zijn kan. Een vader krijgt van zijn 22-jarige dochter te horen dat ze binnenkort wil gaan trouwen. Hij is geshoc keerd, realiseert zich opeens dat hij zijn dochter gaat kwijtraken. Natuurlijk vindt hij haar nog veel te jong, maakt hij zich zor gen over de onduidelijke baan ('onafhankelijk communicatie consulent') van zijn toekomsti ge schoonzoon, maar bovenal is hij bezorgd over de kosten van de bruiloft. Helemaal wanneer moeder en dochter een 'huwe lijkscoördinator' hebben inge huurd, die alles voor ze regelt. Dan is pa de controle op het ge zin volledig kwijt en belandt hij na een black-out zelfs in een politiecel. Natuurlijk komt aan het eind alles op zijn pootjes terecht, want het is er de film niet naar om de zaak echt in het honderd te laten lopen. Steve Martin mag alle grimassen laten zien die hij in huis heeft, maar het hardst zal er wel gelachen wor den om de huwelijkscoördina tor Franck, gespeeld door Mar tin Short die een nichterig type neerzet. Om deze rol zou de ho mobeweging in Amerika zich terecht boos mogen maken, in plaats van overdreven te reage ren op de film Basic Instinct van Paul Verhoeven. De gekke békken van Martin worden afgewisseld met mier zoete sentimentele scènes, die horen bij het uit huis gaan van een dochter. En wat voor een dochter, want als er één is die de show steelt in deze film is het debutante Kimberly Willi ams. Haar entree is overrompe lend en hartveroverend, evenals het ontwapenende optreden van haar 'schoonouders', die de vader van de bruid gaandeweg over zijn weerstand tegen rijke mensen weten heen te helpen. En dat is eigenlijk het leukste deel van de hele film. DEN HAAG HS Het World Wide Video Festival, dat van 7 tot en met 12 april plaatsvindt in Den Haag, beleeft dit jaar zijn tiende editie. Het festival is gewijd aan alle recen te kunstzinnige uitingen binnen de electronische media. De ju bileumaflevering wordt gevierd met een groot aantal evene menten, zoals vertoningen van ruim honderd videoprodukties, lezingen, videoinstallaties en een videomarkt. In het programma-onderdeel Face the Music wordt aan de hand van lezingen en clips de rap en de hip hopcultuur be licht. Het festival doet mee aan het Samuel Beckett Festival door een twintigtal theaterpre sentaties te vertonen. doende realisme en zwarte hu mor als tegenwicht voor de on vermijdelijke dramatiek. Het is alleen jammer dat sce narist Robert Caswell té volledig heeft willen zijn. Zo leidt de in troductie van een mooie maar dodelijk zieke jonge vrouw (Eli zabeth Perkins) tot enkele onge makkelijke scènes waarin Hurt een soort van mentaal overspel pleegt. En ook de subplot, waar in de arts door zijn ziekte an ders tegenover een ernstige na latigheid van een collega (Man- dy Patinkin) komt te staan, is teveel van het goede. Kennelijk moet onze dokter binnen de twee uur speeltijd een complete transformatie van volstrekt on gevoelig tot volledig begrijpend mens doormaken. Puntjes van kritiek op een verder heel behoorlijk drama, dat herkenbaar is voor ieder die wel eens in het ziekenhuis heeft gelegen en leerzaam is voor hen die daar nooit terecht willen ko- JSL BIOSCOPEN William Hurt en Elizabeth Perkins in The Doctor. 'Trust' van Hal Hartley wijkt af van doorsnee-cinema RECENSIE HENK MAURITS Trust. Te zien vanaf vrijdag 3 apnl Cine- center-Cinema Peppe-Nappa en Desmet, Een van de kleine verrassingen bij de bioscooppremières van deze week is Hal Hartley's film Trust. Een low-budget film van een jonge Amerikaanse filmma ker die vorig jaar in Nederland werd ontdekt met zijn debuut film The Unbelievable Truth. Twee films die qua vorm sterk afwijken van wat er doorgaans in de bioscoop te zien is. Films met een eigen ritme, een eigen beeldtaal, vreemde, mysterieu ze personages en vervreemden de dialogen. Maar daardoor op een bepaalde manier fascine rend. Een van de hoofdpersonen in Trust is de 17-jarige Maria, die haar vader een dodelijke hart aanval bezorgt als ze hem ver telt dat ze zwanger is. Als straf moet ze voor de rest van haar leven alles doen wat haar moe der haar opdraagt. Tweede hoofdpersoon is de jonge Mat thew, die thuis op een sadis tische manier wordt onderdrukt door zijn vader. Matthew is een geniale maar werkloze compu tertechnicus die zijn vader haat en ('voor het geval dat') altijd met een handgranaat op zak rondloopt. Hij ontmoet Maria als deze tijdelijk van huis is weggevlucht. Als ze elkaar wat langer kennen, stelt Matthew voor om te trouwen, dan hoeft ze ook niet naar de abortuskli niek. Zij voelt daar wel wat voor tot het moment dat ze Matthew in bed aantreft met haar zuster. Pas later blijkt dat dit het werk is van haar moeder, maar dan té Maria al haar kind kwijt en staat Matthew op het punt om met zijn handgranaat een fabriek op te-blazen. Dit op zich zelf al bizarre ge geven is door Hartley ook nog eens op een ongewone manier in beeld gebracht, met veel ge bruik van close-ups, extreme camerastandpunten en een tra ge vertelstijl. Machtsverhoudin gen spelen een centrale rol, ge koppeld aan haat i wen. Matthew en Maria hebben geen gewone liefdesrelatie met elkaar, maar zijn min of meer tegen elkaar aangespoeld. Mat thew wil wel trouwen, maar eer der uit respect en bewondering dan uit liefde. Maria vindt dat daar ook vertrouwen ('trust') bijhoort en laat zich als proef op de som achterover van een muurtje vallen om net op tijd door Matthew te worden opge vangen. En dat is maar één voorbeeld uit een film die vol zit met kleine wendingen en ver rassingen. Hartley is een aanko mend filmtalent met een geheel eigen gezicht. Vierde festival voor animatie UTRECHT GPD Van 23 tot en met 26 april vindt in Filmcentrum 't Hoogt in Utrecht voor de vierde maal het Holland Animation Festival plaats. Het festival is al verze kerd van deelname van 328 films uit 23 landen. Een interna tionale jury reikt twee prijzen uit: de Joop Geesink Prijs voor toegepaste animatie en de Grand Prix in de competitie voor vrije animatie. Buiten de competitie biedt het festival een overzicht van al Ie Nederlandse en Belgische animatiefilms die sinds 1989 tot stand werden gebracht. Daar onder premières van nieuw werk van onder anderen Paul Driessen, Ronald Rijlsma en Paul de Nooyer. Retrospectie ven zijn onder meer gewijd aan Harrie Geelcn en 'pop art'-ani mator Fred Mogubgub. Theater tijdens Filmdagen UTRECHT GPO Het hoofdprogramma van de Nederlandse Filmdagen, die van 24 september tot en met 2 oktober in Utrecht plaatsvin den, bestaat uit 25 premiere films en hoogtepunten uit het afgelopen filmseizoen. In totaal worden 160 Nederlandse speel films, korte films, documentai res en animatiefilms vertoond. In de vorm van het thema tisch retrospectief Theater Film wordt aandacht besteed aan de verbindingen tussen ac teurs bij theatergezelschappen en films. Centrale films zijn on der meer afkomstig uit de in vloedssfeer van Hauser Orkater. hét WVrkthc.itrr rn lom-rl groep Amsterdam. Verder staan retrospectieven op het pro gramma rond Kitty Courbois en cineast Adriaan Ditvoorst. AMSTERDAM I ALFA 1 tel. 6278806 Raise the red lantern 16 j. dag 14. 18.45.21 30. M rol 3. 15.30. 18.45.21.30 ALFA 2 My own private Idaho 16 dag 14. Dead again 16).. dag 14,19 30. 22. za zo 13.30, 16. 19 30.22 ALFA 4 Les amants du pont neuf 12 i dag 14. 18 46. 21 30; zaro 13. 15.30. 1845.21.30 ALHAMBRA 1 tel 6233192 The pnnce of tides 12 dag. 13.45. 19.21 45 ALHAMBRA2 Thelma Louise 12 j dag 18 45. 21 30. v ma di do ook 14 Fievel in het wilde westen a i .*a to wo 14 JE CINERA Ja£ 14. 13.30. 16.15. 19 15.22 CINERAMA At Play in the Fields of the Lord al. dag 13 45.20 CALYPSO 1 tel 62348 76 Bugsyl2| dag 13 45.18 45. 21 30.ro 13 15. 16. 18.45.21 30 CALYPSO 2 Frankte A Johnny a dag 14. 19 15, 22. zo 13.30. 16 15. 19 15. 22 CINECENTER-CINEMA CORALINE Lijnbaansgracht 236 te' 6236615 Europa 16 i dag 14 30. 17. 19 30. 22 15 CINECENTER-CINEMA PEPPE-NAPPA Trust 16 i dag 14.30. 17. 19 30. 22.15 CINECENTER-PIERROT Delicatessen a i .dag 14.30. 17. 19 30. 22 CINECENTER-CINEMA JEANVIG0 FILMTIPS VOOR VOLGENDE WEEK oslecht oomatig oooredelijk oooogoed ooooouitstekend BUGSY LID0 3 oooo Film van Barry Levinson won twee Oscars, maar stelt toch teleur. Ma- fiabaas Bugsy Siegel (Warren Beatty) besluit om midden in de woes tijn een legaal gokpaleis te bouwen, dat hij naar zijn geliefde Virginia Hill (Annette Bening) 'The Flamingo' noemt. De kosten van het hotel lopen echter zo hoog op, dat het geduld van Siegels geldschieters snel afneemt... veel te snel. EUROPA KIJKHUIS oooo Dromerige en originele film van de Deense filmmaker Lars von Trier. Leo Kessler (Jean-Marc Barre), een jonge Amerikaan rfiet Duitse ou ders, rijdt als slaapwagenbediende door het kapotgeschoten Duits land van vlak na de oorlog. Nadat hij door de aantrekkelijke Katharina (Barbara Sukowa) is verleid, wordt hij betrokken bij een geheimzinnig nazistisch complot. THE PRINCE OF TIDES LIDO 4 oooo De zuster van Tom Wmgo (Nick Nolte), leraar Engels en werkloze voetbalcoach, gaat in op de uitnodiging van psychiater Susan Lowen- stein (Barbra Streisand) om eens over de familiegeschiedenis te ko men praten. Na verloop van tijd ontstaat een relatie tussen Wingo en de psychiater, die echter geen stand houdt. Warme film over mense lijke verhoudingen, maar wel erg gepolijst. TOTO LE HEROS FILMHUIS LISSE OOO Mooie film van van de Belgische regisseur Jacques van Dormael. Een oude man, Thomas, denkt terug aan zijn twee jeugdliefdes, zijn stief- zusje Alice en Evelyne. Beiden zijn hem echter afgepakt door de rijke- luis-buurjongen Alfred, met wie hij vlak ha de geboorte verwisseld zou zijn. Thomas besluit Alfred op te zoeken om zijn 'gestolen jeugd' op te eisen. THE LAST BOYSCOUT EURO 1, LIDO 2 oo Weinig subtiele, maar overtuigende actiefilm van regisseur Tony Scott. De in zichzelf gekeerde privédetectivê Joe Hallenbeck (Bruce Willis) komt een duistere moord op een nachtclubdanseres op het spoor. Samen met zijn maatje (Damon Wayans) vormt hij een wre kend duo dat dat de schuldigen hardhandig terecht wijst. FILMS IN LEIDEN Tot nu toe heeft het vorig jaar verschenen Face Value, on danks de lovende kritieken, niet de aandacht gekregen die ge rechtvaardigd zou zijn. Het is eigenlijk verbazingwekkend, maar niettemin verheugend, dat het Parkfilmhuis in Alphen aan den Rijn als enige theater in de regio het belang van Face Value nu inziet. Face Value van lohan van der Keuken is vorig jaar in samen werking met de IKON en met enkele buitenlandse televisie omroepen tot stand gekomen. Over het algemeen staan film makers nogal huiverig tegen over samenwerking met televi sie-omroepen. Film op tv mag zo redeneren de omroepen vooral niet te elitair zijn. Vol gens de filmmakers zou het re sultaat dan slappe eenheids worst zijn. Johan van der Keu ken is desondanks met een ori gineel, krachtig en soms zelfs ontroerend produkt voor de dag gekomen. Een verhaal in traditionele zin presenteert Van der Keuken in Face Value niet. Hij stelde zich ten doel om veel gezichten te laten zien en daarvan 'visuele muziek' te maken. Hij toont een bonte stoet van gezichten en gebeurtenissen, her en der in Europa gefilmd. Opmerkelijk is, dat Van der Keuken zich niet beperkt tot het afstandelijk registreren van ge zichten en momenten, maar aan de handeling lijkt deel te nemen, haast zoals de toe schouwer dat zelf zou doen. Soms kruipt de camera weg in een hoekje, zoals bij de registra tie van felle emotionele gebeur tenissen. dan weer is hij een re porter, zoals bij het filmen van voetbalrellen bij Ajax. Maar steeds zoomt Van der Keuken in op gezichten en probeert door te dringen tot de gedachten en gevoelswereld van de mensen die hij portretteert. Een andere film die mijns in ziens niet die aandacht heeft louble v e 16i dag 14 30. 17 15. 19 45. 22 CINEMA 1 INTERN Tel 6151243 The last boy scout 16 dag 19 30. 22,/aroook 15 CINEMA 2 INTERNATIONAL The pnnce of tides 12 j.. dag 18 45. 21 30. ra zo ook 14 .30 CINEMA OSCAR De Johnsons 12vr ra wo 20 Delicatessen a l ma di 20 CITY 1 tel 6234579 The last boy scout 16 dag 14 19 21 30.ro 13.15. 15.45. 19.21.30 CITY 2 Father of the bride a i dag 13 45. 19.21 30.ro 13.15. 15.45. 19. 21.30 CITY 3 L A. Story a i dag 19. 21 30, vr ma CITY 4 14 15 e of the lambs 16 i dag 14 15. 18 45.21 30.ro 13. 15 45, 18.45.21.30 CITY 5 Deceived 12 j dag 19,21 30. vr 21 30.ro 13 15. 1545. 19.21 30 CITY 7 Freddy's dead 16 dag 14 15. 19. 21 30.70 13 15. 15 45. 19.21 30 DESMET tel 6273434 Trust dag 19.21 zoook 14 15 La belle Noiseuse. dag 19 45 Late night movte dag 73 KRITERION 1 tel 6231708 La grande bouffe dag 1 7 30 Lascenseur pour lechafaud. dag 20 30. 22 15 Studio K De ontkenning dag 18. 19 30. 20 45 Barton Finkdag22 RIALTO 1 tel 6623488 Ingmar Bergman cyclus, dag 18 Films uit Litouwen sag 20 Het rode korenveld, dag 22 Rialto kinderfilm: Allemaal Dieren a I ro 13 Samson A Sally a I zo wo 15 RIALTO 2 Vier films van Maya Deren dag 18 Cheb. dag 20.21 45 THE MOVIES 1 tel 6245790 Raise the red lantern dag 17. 19 30. 22, 70ook 14 45 THE MOVIES 2 Shadows A Fog. dag 17 30. 19 30. 21 30. 70 ook 15 THE MOVIES 3 Stella, dag 17. 19 15.21 45.ro TUSCHINSKI 1 tel 6262633 JFK 12j. dag. 14.20 TUSCHINSKI 2 The Doctor a i dag 14 18' 21 30. ro 13 15, 16. 1845, TUSCHINSKI 3 Cape Fear 16j dag 14 18 21 30.70 13.15. 16. 18 45, TUSCHINSKI 4 Father of the bride a dag 1 21.30 21 30 18.45.21 30.ro 13 15. 16. 18 4 21 30 gekregen die hij verdient, is Mo dern Crimes van Alejandro Agresti. Het is de zesde film van de jonge regisseur, die Argentijn weer een aantal jaren in Neder- i.iiiii woont en werii i Een monteur in een radio en televisiezaak. Tim (Roy Ward) krijgt te horen dat zijn beste vriend Alex (Alejandro Agresti) zelfmoord heeft gepleegd Dit verbaast hm, omdat hij Alex nog kort daarvoor in schijnbaar goede gezondheid heeft gezien Tijdens die laatste ontmoeting, die door Agresti in een senc flashbacks is gemonteerd, ver trouwde Alex nem toe dat hij ging trouwen met een meisje dat hij nas drie dagen kende. Tim besluit op zoek te gaan naar de waarheid, maar hij komt er niet achter. In plaats daarvan wordt het raads steeds groter. De enige zeke heid die hij krijgt, schudt in de uitspraak van een oudere heer (Adrian Brine), die Tim mee deelt dat mensen 'niet dood gaan. maar vennoord worden' Wat rest. is onbehagen. TUSCHINSKI 5 •.21.30.ro 13 15. 16, 18 45. 50 OOk 14 Babar al zawo 14. ro 13.15. 16 TUSCHINSKI CINEAC Hot vhots a dag 18 45. 21 30. vi ma 5- 50 ook 14 D« notekrakar al. 7a wo 14. ro Het programma van Leidse en Haagse bioscopen staat op de pagina 'Info'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 25