Cultuur Kunst Thoolen na jaren weer op het toneel The Scene mag nu ook eisen stellen rs? Motie van treurnis in Newman-affaire DONDERDAG 2 APRIL 1992 23 RUYGRO* tCHEf JAN RlJSOAM SASKIA STOCLINGA Kerkconcert in Kievietkerk wassenaar De oranist Toon Hagen speelt morgenavond in de Kievietkerk werken van onder anderen Hendrik Andriessen. Het is het tweede in de nieuwe serie Wassenaarse kerkconcerten. Hagen, organist van de Wassenaarse Dorpskerk, speelt verder werken van Bach, Martin, Brahms en Mendelssohn. Het concert begint om 20.15 uur. Workshop hardrock leiden Speciaal voor headbangers houdt het LVC een workshop hardrock. Tijdens de eerste bijeenkomst, op woensdag 8 april, zal Ben Blaauw. voormalig gitarist en songschrijver van Helloise en Highway Chile, laten horen wat er op dit gebied allemaal mo gelijk is. Voorts zal aandacht worden besteed aan de rol van elke muzikant. Informatie, tel. 146449. Orkater haalt voorstellingen in leiden Eind maart vervielen door ziekte van één van de mede werkers enkele voorstellingen van 'De Zoete Vijandin' door Orkater in het LAK-theater. Orkater gaat deze voorstellingen nu inhalen op maandag 13, woensdag 15 en donderdag 16 april. Snel reserveren is aanbevolen: maandags tot en met vrijdags van 14.00 tot 17.00 uur via telefoonnummer 071-124890. Schnittke-opera in problemen amsterdam De Amerikaan Dale Duesing, zanger-hoofdrolspeler van de opera 'Leven met een idioot' van Schnittke die bij De Ne derlandse Opera in wereldpremière zal gaan, is in overspannen toestand naar huis gegaan. De combinatie van late aanlevering van de zangpartijen, fouten daarin en zware, zeer specifieke ei sen die het libretto stelt, noopten de zanger tot rust. De Neder landse Opera houdt wel drie 'schaduwzangers' paraat in geval Duesing definitief mocht afzeggen. Elk neemt dan een operascè ne voor zijn rekening. Oude Singel vest-ival afgelast leiden Het Oude Singel Vest-ival gaat dit jaar niet door. Schouwburg, Lakenhal en K O hebben te kennen gegeven dat het festival voor hun instellingen 'een onevenredig groot beslag legt op de beschikbare hoeveelheid tijd en energie'. PvdA-wet- houder H. Koek antwoordde dit gisteravond in de raadscommis sie voor onderwijs, cultuur en emancipatie op vragen van het raadslid D. Schreven van Groen Links. Zij had uit het geruchten circuit begrepen dat de directeuren van de culturele instellingen aan Oude Singel en Oude Vest dit jaar niet meewerken. Het Ou de Singel Vest-ival werd jaarlijks in juni gehouden. Teken- en dichtwedstrijd LEIDEN Stedelijk museum De Laken hal staat van 11 april tot en met 28 juni in bloei. Voor het publiek betekent dat, behalve beeldende kunst en poëzie om te bekijken en te lezen, óók een mogelijkheid om zélf met deze kunstuitingen bezig te zijn. De Lakenhal schrijft name lijk, in samenwerking met het Leidsch/Alphens Dagblad, een teken-, schilder- en dichtwed strijd uit. Het is de bedoeling dat de deelnemers zich daarbij laten inspireren door de expo sitie 'Uit tijd geplukt' waarop de bloem centraal staat. Wie aardig met penseel of pen kan omgaan wordt nadrukkelijk uitgenodigd om uiterlijk vóór 10 mei een schilderij, een aquarel, een tekening en/of een gedicht met als onderwerp bloemen, voorzien van naam, adres en telefoonnummer en onder vermelding van 'Uit tijd geplukt' op te sturen of af te geven bij stedelijk museum De Lakenhal, Oude Singel 28-32, Postbus 2044, 2301 CA Leiden. Er zijn twee leeftijdscatego rieën: deelnemers van onder de 16 jaar en deelnemers van 16 tot pakweg 100 jaar. Twee deskundige jury's on der voorzitterschap van Doris Wintgens, conservator moder ne kunst van De Lakenhal en samensteller van deze ten toonstelling, zullen de werken beoordelen. Voor informatie over de schilder- en dichtwed strijd kan men terecht bij Ni cole Roepers van De Lakenhal, telefoon 254620. Op zondagmiddag 24 mei zal de Leidse wethouder van cultuur, H. Koek. tijdens een feestelijke bijeenkomst in De Lakenhal de prijzen uitreiken. Winnaars van de eerste prijzen kunnen ook rekenen op publi- katie van hun werk in deze krant. 'Het begeren onder de olmenin Leidse Schouwburg Onproduktief. Dat woord doet Gerard Thoolen gruwen. „Onproduktief, wat is dat? Je wordt als onproduktief ge zien als je niet werkt, geen geld verdient. Maar dat is een misvatting. Een mens is altijd produktief. Ik heb jaren niet kunnen acteren, en toch ben ik al die tijd uiterst pro duktief geweest. Produktief met mijn geest; bezig met het weer zin in spelen krijgen; bezig met voorbereiden op wat komen gaat." Na New York en Torhout in Leiden en Alphen The Scene: vooral In Belglè erg populair. amsterdam gpo De meerderheid in de Amster damse gemeenteraad heeft gis- terdagmiddag het beleid van cultuurwethouder Marja Baak (D66) in de affaire rond de res tauratie van Bamett Newmans 'Who's afraid of Red. Yellow and Blue' fel afgekeurd. Er werd een motie van treurnis aangeno men. Na een urenlang debat werd Baak tenslotte alleen ge steund door haar zeven partij genoten. In tegenstelling tot een motie van wantrouwen zijn aan zo'n motie geen politieke con sequenties verbonden. Baak blijft daarom op haar post. De kritiek van de raadsleden spitste zich met name toe op de periode rond eind maart en be gin april 1991. Directeur Wim Beeren van het Stedelijk Muse um lichtte Baak toen in over de vermoedens van hoofdrestaura teur Elisabeth Bracht dat de Ne- wyorkse restaurateur Goldreyer het ernstig beschadigde schilde rij zonder medeweten van de restauratiecommissie had over geschilderd. De meerderheid van de raadsleden meende dat de wethouder de raad daarover direct had moeten informeren. De raad aanvaardde wel de voordracht van het college van B en W dat er nog een vervolg onderzoek van het Gerechtelijk laboratorium wordt verricht. Er liggen onder meer nog vragen over de exacte samenstelling van de verf waarmee het be schadigde werk is overgeschil derd. Het laboratorium heeft eerder vastgesteld dat Goldreyer daarbij een zeer agressieve en moeilijk te verwijderen verf soort met alkyd heeft gebruikt. Het nader onderzoek moet uit wijzen of de verf nog verwijderd kan worden. De mogelijkheid van juridi sche stappen tegen Cioldreyer wordt door de raad achter ge sloten deuren behandeld om geen negatieve invloed uit te oefenen op het proces over de schadeclaims die Goldreyer bij onder meer Beeren en Bracht heeft ingediend. Het gaat daar bij om een bedrag van in totaal 225 miljoen gulden. breda eric van der velden Gerard Thoolen speelt na acht jaar weer een grote toneelrol. Hij excelleert als de oude boer in Eugène O'Neills 'Het begeren onder de olmen'. Deze produk- tie van het Zuidelijk Toneel heeft op een enkele uitzonde ring na een uitstekende ont vangst gekregen. In het opmer kelijke decor van vijf tot acht echte roodbonte koeien (afhan kelijk van de grootte van de zaal) voltrekt zich een meesle pende noodlotstragedie over drie volwassen zonen, een va der en diens jonge vrouw. Hoe harder de personages het geluk proberen te pakken, hoe hoger hun verlangens oplaaien, hoe fouter het gaat. De onverstoorbare aanwezig heid van koeien komt in een fraai contrast te staan met de onhandige strijd van O'Neills fi guren. De mens wikt. Het beest kauwt. Ame Sierens heeft het Amerikaans nauwgezet vertaald in een boertig Vlaams, een ei gen samenstelling van verschil lende dialecten. De regie is van leiden/alphen aan den run michel vermeer „Twee jaar terug had ik drie wensen: spelen op Torhout- /Werchter,. een Edison winnen en een keer in New York optre den. En zie,* tot mijn eigen stomme verbazing zijn ze alle drie uitgekomen." In twee jaar tijd kan er veel veranderen. Thé Lau, zanger van The Scene, weet er alles van. Stond de band destijds nog voor dertig ongeïnteresseerde mensen in een kroeg te spelen, het afgelopen jaar waren er op tredens op het New Music Se minar in New York en op het festival Torhout/Werchter. Ter wijl onderweg ook nog even een Edison werd opgehaald voor het succesvolle album 'Blauw'. „We zijn nu zo ver dat we ook eisen kunnen stellen. Maar als het volgende album flopt, hebben we niets meer te eisen. Zo sim pel werkt het nu eenmaal." In een achterafzaaltje in het Vlaamse Werchter probeert Thé Lau het huidige succes van The Scene zo goed mogelijk te rela tiveren. Maar hij geniet er wel van. De band presenteerde vori ge maand in Vlaanderen het nieuwe album 'Open', om tege lijkertijd een Belgische Gouden Plaat in ontvangst te mogen ne men voor 'Blauw'. „Dat album was onze doorbraak. Vooral in België. Er zijn hier 25.000 exem plaren van verkocht. Net zoveel als in Nederland. En die cd's zijn dan ook alleen nog maar verkocht in Vlaanderen, want beneden de taalgrens zijn er ge loof ik drie verkocht." artistiek leider Ivo van Hove. Thoolen beeldt een man van weinig woorden uit. Aan de slag, verder geen gezeur over wat geweest is. Die instelling spreekt hem aan, zo voelt hij het nu ook. Met merkbare te genzin beantwoordt de gewe zen Werkteater-acteur vragen over zijn lonely trip', de periode waarin hij zich heeft afgezon derd als een rups in zijn cocon. „Gewoon een fase", bagatelli seert hij die tijd. „Iets wat elk mens overkomt. Je verlaat een veilige plek, want dat was het Werkteater voor mij, en je blijkt moeite te hebben met het vin den van een andere veilige plek. Je kunt het vergelijken met een zoektocht in nachtelijk Toscane naar een ongenummerde boer derij. Gewoon een kwestie van niet in paniek raken, en wach ten tot het weer licht wordt. Het wordt altijd weer licht." Reizen „Het was geen oninteressante periode. Ik heb de dagen door gebracht met lezen, met voor De populariteit van The Sce ne bij onze zuiderburen is groot. Hetgeen ook resulteerde in een eervolle uitnodiging te midden van mega-acts als Paul Simon en Iggy Pop te komen spelen op Torhout/Werchter. „Daar droomde ik altijd van. Zingen op Werchter. Met al die mensen voor je die je liedjes meezingen. Kippevel." Euforie De euforie rond The Scene is in België het grootst. Maar ook Nederland is na de release van 'Blauw' gevallen voor de inmid dels alleen maar Nederlands zingende vijfmansformatie. „Toen de single ging lopen, steeg ook de aandacht in Ne derland. Mensen weten nu wel ke band er staat te spelen als ze naar een concert gaan en ze zien ons staan, je ziet dan ook het effect van een hitsingle. Maar het maken van een hit moet niet je leven gaan beheer sen. Het is leuk meegenomen. Een hit hangt namelijk van zo veel factoren af. Als je je daar druk om gaat maken, word je gek." Het winnen van een Edison, een gouden plaat in België, het spelen in New York en op Tor hout/Werchter heeft de band in een andere positie gemanoeu vreerd. „Vroeger moesten we vragen of we ergens mochten spelen. Nu kunnen we zelfs din gen eisen. Niet alleen met op tredens. De platenmaatschappij kwam met hele fraaie posters aan. Wij dachten aan een stuk of tweehonderd. Maar daar hebben ze er dus bakken vol van laten maken. Er zijn nu na tuurlijk meer mensen van ons afhankelijk. Maar als onze nieu we plaat flopt, dan is dat ook weer allemaal zo afgelopen. Lau geeft toe dat de druk gro ter wordt naarmate de band meer succes heeft. „Je moet er alleen niet te veel aan denken. Het spook van ineenstorten speelt bii iedere succesvolle band in het achterhoofd. Dat het allemaal in één keer afgelo pen is. Daar moet je doorheen, je moet nog beter willen wor den. Twee jaar terug dachten we ook dat we een goede band waren. Nu terugkijkend vinden me uitkijken, en met reizen. In Marokko heb ik een oude man van zeker zeventig de geest van een jong meisje zien dansen. Dat klinkt abstract, toch heb ik het met mijn eigen ogen waar genomen. Zoals ik daar ook heb gezien dat je kleuren kunt dan sen. Het rood van de liefde bij voorbeeld. Ik dacht: dat is de ul tieme inleving. Als het mogelijk is om kleuren te spelen, dan vind ik het acteren weer de moeite waard." U voelt zich op uw plaats in deze produktie? „Ja. Wat me bevalt is dat regis seur Ivo van Hove trouw blijft aan wat theater in essentie is: emotie. Ontroeren of aan het la chen maken. De oude Grieken begrepen al dat dit de twee po ten van het toneel zijn. Ivo ment zijn acteurs als paarden. Hij trekt het bit aan als je een te veel aan pathetiek laat zien, en laat het bit vieren als je te wei nig aan emoties naar boven haalt. Ivo bezit een grote prakti sche intelligentie. Zijn aanpak is nuchter, aards. Een hele verade ming. De kunst wordt al genoeg vervuild met theorieën, motie ven of opvattingen die niets meer met liefde voor het am bacht te maken hebben. Kijk naar de beeldende kunst: een en al windhandel." 'Begeren onder de Olmen' is vanavond te zien in de Leidse Schouwburg, daarna onder meer in Den Haag (vr. 8 mei), Rotterdam (za. 9 mei). we een aantal dingen kneuterig klinken. Maar als er één ding is dat we de afgelopen twee jaar hebben geleerd, dan is het dat we nog beter moeten, maar vooral ook kunnen worden. Film c Face Value van Jo- 2 J han van der Keu ken: een bonte stoet van gezichten en gebeurtenis sen, her en der in Europa gefilmd. Concerten van The Scene: 4 april leiden. I Y( 8 mei Alp hen aan den Rijn, Het Kasteel. Boeken Het vorig jaar was een poëtisch jaar. Dat blijkt uit de vracht aan poëzie die deze maand is verschenen. Op de boe kenpagina een overzicht. 'Hair' nog springlevend theater recensie annemiek ruygrok Broadway Musical Company Nrw Yortc met 'Hair'. regte en choreografe Johnny Worty dingent )obn Spencer Sugóen met o a Nick Parmenter en Jean Paul Ge nen op 1 apnl m led se Schouwburg, al daar nog te 7*en op 30 apN Bijna vijfentwintig jaar geleden bezorgden James Rado en Ge- rome Ragni voor de nodige on rust in menig keurige huiska mer. Hun hippie-musical 'Hair' bracht het verhaal op de plan ken van een zooitje ongeregeld schorriemorrie dat heilige huis jes omschopte, het met de seks niet bij één partner (tegelijk) liet. marihuana rookte en naakt op het toneel verscheen Geen wonder dat iedereen onder de 21 zijn karige zakgeld bijeenschraapte en ruzie en dreigementen van 'thuis' nege rend. naar hrt ÉMtH KKM OOI die 'verderfelijke musical' te gaan. Het was de tijd van Viet nam en van Rower Power. 'Hair' sprak de jeugd aan. Nu 'Hair' bijna zijn zilveren jubileum viert, heeft de Broad way Musical Company New York het aangcdurf.1 mn op nieuw deze musical uit te voe ren. Een riskante onderneming, want 'Hair' is nog geen klassie ker en de jeugd van toen is het kritische en verwende publiek Bij het kopje koffie vóór de voorstelling begint het al hip piemeisjes delen bloemen uit aan het publiek. Enkele heren hippies van toen? in gri|s kos tuum an nu i rijn nol fat n hebben echt zjn in een avondje nostalgie: lacherig en snedige opmerkingen makend lopen zij achter de hippies aan. Dat kan nog een leuke avond worden Eenmaal in de zaal. begint het si/'i'i t|ivu loU tl hli faun Lekker rommelig met acteurs tussen het publiek en een open podium. Maar is dit geen oude wijn in nieuwe zakken7 Twee seconden na het begin van de voorstelling wordt deze kritiek de kop ingedrukt. Het gezelschap swingt dat het een Geve lust is. werveiender en sprankeiender dan ooit. Goede hedendaagse - arrangementen uit instrumenten van een std rasmuzikanten Nik» te nostalgisch gedoe De Broad way Musical Company New York maakt 'Hair opnieuw springlevend AANBEVOLEN vrijdag 3 april JOKE BRUIJS - GEPEPERD "om op te vreten" Nieuwsblad van het Noorden zaterdag 4 april VIKTOR EN VIKTORIA Gerrie van der Klei-e.v.a. "een prachtige voorstelling" De Volkskrant LEIDSE SCHOUWBURG, o„devest43 telefonisch plaatsbespreken 071-131943/131944

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 23