De laatste Godfather ZATERDAG 28 MAAR I ZATERDAGS !Z BIJVOEGSEL v: 4* De ontmaskering van John Gotti, Amerika's grootste maffiabaas alvatore Sammy Bull" Gravano is a een gedrongen man met een hard B gezicht; een gezicht als een blik spijkers, heeft iemand eens gezegd. Gravano werd onlangs samen met Amerika's laatste grote maffiabaas John Gotti aangeklaagd, be kende 19 moorden en maakte een 'deal' met de aanklager dat hij in ruil voor zijn getuige nis maximaal 20 jaar zou krijgen in plaats van levenslang. Eindelijk kon de overheid Gotti pakken voor de moord op zijn voorganger in 1985: de vorige baas van de Gambino;familie, Paul Castellano. Al twee keer eerder was Gotti in de kraag gevat en beide keren beschikte het openbaar ministerie over afluisterbanden uit zijn hoofdkwartier. Maar geen enkele be schuldiging hield het voor de rechter, wat Gotti de bijnaam de Teflon Don opleverde (naar de Amerikaanse benaming van gladde antiaanbaklagen in pannen). In dit jongste proces, ook bekend als Gotti III, beschikt de overheid over weer nieuwe geluidsbanden die veel belastender zijn. .Zo lang ik in leven ben. zal de cosa nostra blijven bestaan", verklaart Gotti op één van de tapes. 'Dood' Gotti volgde Castellano op als baas van de grootste van de 24 maffiafamilies die de Ver enigde Staten rijk is. Hij zou de Godfather- films hebben bestudeerd bij wijze van voor bereiding op zijn carrière als opper-capo. In de rechtszaal manifesteert hij zich in elk ge val als de held van zijn eigen film. Toen hij Gravano in de rechtszaal hoorde getuigen, fluisterde hij duidelijk hoorbaar 'Dood', ter wijl er een glimlach om zijn mond speelde. Soms blaast de parmantige don kusjes naar de officier van justitie of wuift hij als een vorst naar de jury. Gotti is in de rechtszaal altijd tot in de puntjes gecoiffeerd en gekleed. Hij draagt pakken van minstens 3000 dollar en is inmid dels beroemd om zijn zijden sokken. In de gangen van het gerechtsgebouw lopen Got- ti's mannen rond in even patserige kledij als hun baas. Het dagblad Newsday bericht da gelijks over de kleding van de mafiosi. Zelfs de aanklagers hebben zich gestroomlijnd naar Gotti's modieuze verschijning: in de loop van het proces zijn ze zich steeds beter gaan kleden. De rechtszaak is een publiekstrekker van de eerste orde. Hoewel het proces al weken duurt, blijven de mensen zich verdringen om een glimp op te vangen van de mafiosi in hun maatpaldcen. Om zeven uur 's ochtends is de rechtszaal al volgepakt met belangstel lenden. Gotti's naaste medewerkers hebben speciale pasjes en een eigen bank op de pu blieke tribune, wat op z'n zachtst gezegd hoogst ongebruikelijk is. Op deze 'gereser veerde' plaatsen nemen regelmatig kopstuk ken plaats, onder wie beroemde advocaten, hoge pieten van de FBI en entertainers, zoals Jay Black, de zanger van Jay and the Ameri- Toen Gotti's dochter Vicky in 1984 trouw de, zong Jay zijn hit uit de jaren zestig, 'Cara Mia'. Er waren meer dan dui zend genodigden, onder de Deze maand, beweren ingewijden, is in het federale gerechtsgebouw van Brook lyn de maffia definitief geknakt toen Salvatore Sammy Bull' Gravano een boekje opendeed over zijn voormalige baas, John Gotti, Amerika's grootste gangster en hoofd van de Gambino maffiafamilie. Gotti staat terecht we gens ajperserij en moord. En menigeen gelooft dat hij ditmaal de dans niet ont springt. Gotti houdt van show in de rechtszaal. Hier deelt hij een schijnstompje uit aan tweede verdediger Anthony Guenierl, die er tamelijk stoidjns onder blijft foto ap boeven kicken op het grote geld, het sluiten van deals en het machtsspel. Ze zijn in feite een maffiavariant op de machtige impresa rio's en de comipte geldschieters van het Hollywood van de jaren tachtig. Opera Francis Coppola's The Godfather maakte in 1972 de maffia tot opera. De film is een groots opgezet briljant spektakel, gebaseerd op de Gambino-familie. waarvan Gotti nu de capo is. De hoofdrolspelers en de locaties zijn zó gedetaillerd neergezet en de codes van de maffiawereld zó consequent weergegeven, dat de film, samen met zijn vervolg The God- father II en III, overkomt als een soort docu- FBI. Het geheel had veel weg van de grote feestscènes uit de Godfather- films. Mythe Maar de cosa nostra is niet meer wat ze is geweest. De meeste grote bazen zijn dood. gaan slecht gekleed of zitten in de gevangenis. Vincent Vrnnie de Kin' Gigante. capo van de beroemde Genovese familie, is een beverige oude man die be slist geen zijden stropdassen draagt. Zoals een FBI-agent het uitdrukte: „Alles wat ze nog hebben is Gotti. Vincent Gigan te. en de mythe." Ondertussen zijn naar aanlei- ding van het proces de nodige boeken verschenen. CBS heeft plannen voor een film over John Gotti. Ster ker: de opnamen zouden direct na afloop van het proces beginnen. Hollywood en de maffia hebben immers al vele jaren een oogje op el kaar. De maffia is weg van de glamour en het geld van Hollywood. Op zijn beurt adoreert Hollywood de poenige blits van de laatste telg uit het grote Amerikaanse heldenge slacht van de outlaw Het jongste produkt van de innige verhou ding tussen Hollywood en de maffia is de film Bugsy (genomineerd voor maar liefst 10 Oscars). In deze film speelt Warren Beatty de gangster Bugsy Siegcl, die Las Vegas stichtte In de jaren dertig, toen Al Capone model stond voor veel Hollywood-gangsters, zette Edward G. Robinson in Little Caesar ook al een kwaadaardige mafioso neer Paul Muni in Scarface en lames Cagney in White Heat zetten deze trend voort. In de jaren vijftig was de jonge John Gotti danig onder de indruk van Richard Widmarks gangstenertolking in Kiss nf Death Gotti zag de film zes keer Iedere tijd heeft zijn eigen maffiafilms, die een weerspiegeling vormen van het Ameri kaanse leven. In Martin Scorsese's Goodfellas (1990) staat misdaad gelijk aan genot. De Film en werkelijkheid zijn op een vreemde manier in elkaar verstrengeld geraakt. Imi teert de maffia nu de film of imiteren films de maffia? Volgens Edward McDonald, een vooraanstaand misdaadbestrijder die zichzelf speelt in de film Goodfellas. is het allebei een beetje waar. Gotti is niet de enige gangster die toegeeft veel te hebben geleerd van maf fiafilms. Maffiabazen hebben actief meege werkt aan de verfilming van de Godfather-sa ge en heuse mafiosi hebben meegespeeld in figurantenrollen. In ruil hiervoor heeft Cop pola de term cosa nostra niet gebruikt. De Godfather-films ademen een sfeer van familie en het moederland Italië, van strikte erecodes en verraad. Goed fellas, daarente gen. met z'n vrolijk ronddollende gangsters in de chaotische jungle van New York. maalt niet om de oude tradities. Gotti heeft ver klaard dat hij Goodfellas niet wilde zien. om dat de film 'rotzooi' is. Gotti houdt meer van de theatrale Italiaanse operastijl. Maar of hij het nu leuk vindt of niet. hij is de eerste grote maffiabaas die geheel van Amerikaanse ma krli) is Armoedig John Gotti werd in 1940 in New York geboren onder zeer armoedige omstandigheden. Zijn ouders, die in 1920 uit Italië waren gekomen, hadden dertien kinderen. Gotti had een IQ van 140, maar hij was een branie en een driftkikker en hij verveelde zich op school Als tiener benijdde hij de gangsters in hun streepjespakken, de getapte mannen die 'het hadden gemaakt'. Zijn eerste held was Albert Anastasia, de psychopathische moordenaar die zijn eigen huurmoordorganisatie Murder Inc. ('Moord bv') had opgericht. Via jeugd bendes besteeg Gotti de ladder van de geor ganiseerde misdaad. Hij sloot zich aan bij de Gambino-familie. moordde er voor en ging er voor de gevangenis in. Als beloning werd hij 'familielid'. Tijdens I nie trad hij toe en zwoe bloed van zijn wijsvinger arlo Gamhino stierf in be Castellano, een zakelijke don in een eenvou dig blauw confectiepak, was zijn gezalfde op volger. Maar de jongere mannen in de fami lie werden begerig en ongeduldig. Ze behoor den tot het nieuwe yuppiemiddenkader van de maffia. Toen Gotti Castellano in 1985 voor het Sparks-steakhouse liet vermoorden, brak een nieuw tijdperk aan Gotti werd capo di tutti capi (baas aller ba zen). De maffiabestrijders probeerden hem wel te pakken, maar steeds ontsprong hij de dans. Een van de ecTMe rechtszaken waarin een slachtoffer van Gotti zich plotseling de naam van zijn aanvaller niet meer kon herin neren, kreeg in de sensatiepers de legendari sche krantekop mee: 'I FORGOTTT' (Ik ben het vergeten). Koning In New York was Gotti koning Hij gaf geld aan ziekenhuizen en organiseerde vuurwerk- shows voor kinderen. In de stadswijk Queea* leidde hij met zijn vrouw en kinderen een ge matigd leven. Hij beweerde dat hij maar eefl gewone zakenman was. een loodgk ter in een duur pak. Zijn advocaat. Bruce Cutler, wist iedere jury ervan te overtuigen dat zijn cliënt een Italiaanse Robin Hood was. Maar in het Gotti-III-proces was Cutlers stem op een aantal .afluisterbanden te horen, en daarom oordeelde de rechter dat hij niet meer als Gotti's advocaat mocht optreden. Zijn plaats werd ingenomen door Alben Krie- ger. een bekende advocaat uit Florida met een kale kop en een parelgrijze gleufhoed.' Toen het proces op 21 lanuan begon, «ie pen de media: „Iets dergelijks is nog nooit vertoond! Trouw en verraad! Koelbloedige moord!" Maar buiten het gerechtsgebouw werden andere gevoelens kenbaar gemaakt Op grote borden stond te lezen: 'Veel geluk, meneer Gotti!' Amerika, dat verliefd is op de maffiaeul tuur, zoals het ook dweept met het Wtlde Westen, volgde het proces op de voet Als wa re filmcritici beoordeelden de Newvortse kranten het optreden van de acteurs Maffla- deskundigen schoten als paddestoelen uit de grond. Shana Alexander, die een boek over maffiaprocevsen heeft geschreven, hield het Amerikaanse volk tevergeefs voor dat de gro te schrijvers van maffiakronieken Mario Puzo (The Godfather), Nicholas Pileggi ('Goodfellas'). Norman Mailer In hun ont wikkeling als man zijn achtergebleven en vanuit hun jongensachtige fantasie een ste reotiep beeld van de maffia hebben opgeroe pen dat niet met de werkelijkheid overeen komt. De dialoog op de afluisterbanden klonk als een filmscnpt en had Oscar-kwaliteit ZoSegt Gotti over een medewerker die niet op éen vergadering verscheen: „Hij heeft zijn eigen doodvonnis getekend door niet te komen toen ik hem riep. Dat was zijn enige fout." Misdaadbestrijders waren in de zevende hemel. Ze konden nauwelijks geloven dat John Gotti zo roekeloos en onverstandig was geweest om terug te keren naar zijn hoofd kwartier (waarvan hij wist dat het werd alge luisterd) en in detail uiteen te zetten hoe een misdaadfamilie opereert. Justitie leek de hi- tech oorlog tegen de maffia te hebben ge- n geheime hij trouw met het i 1976. Paul Verwensingen Naarmate het proces vorderde, kwamen de acteurs van de verdediging steeds beter in hun spel. vooral de vrouw die de rechtszaal binnen rende en de verklikker Gravano in het Italiaans verwensingen toeriep: .Sammy Gravano. Ik spuug op hem... Hij vermoordde mijn zoons Maar Gravano liet zich niet uit het veld slaan. Zijn gedetailleerde verslag varr de moord op (Astéllano deed menig regisseur watertanden. Hij vertelde hoe ..mannen in witte regenjassen en zwarte Russische hoe den" hun slachtoffers voor het steakhui* op wachtten en hoe hij en Gotti vanuit een auto hadden toegekeken Voordat ze de plaats van de misdaad verlieten, reden ze langs de lijken om er van verzekerd te zijn dat de moord aanslag was gelukt Pas later betuigde Gravano zijn spijt over het feit dat hij informant was geworden. Hij had de omerta gebroken, de eed van stilzwij gen. en wilde niet dat kinderen een voor beeld aan hem zouden nemen. Verder Wilde hij dat Arnold Schwarzenegger hem zou spe len in de film over Gotti en wilde hij een «eIr visie-quiz presenteren over informanten en verklikkers. Gravano was hard op weg een volksheld te worden. Zou hij populairder worden -dan John Gotti zelf? Het circus werd ruw Ver stoord toen in een rustige straat in Brooklyn Patricia Cappozalo werd doodgeschoten. Haar broer. Peter 'Big Pete' Chiodo, een.ma fioso die informant is geworden, moei .j>og tegen Ciotti getuigen. De moord wordt dan ook beschouwd als een waarschuwing van 'Ie maffia aan bet adres van Big Pete mondje dicht Amerika reageerde geschokt Hetyer moorden van vrouwen paste niet in dcyrr- trouwde maffiatraditie Sommigen beschnu wen hrt als een wanhoopsdaad van een ziel togende organisatie. Maar zelfs als John Gotti levenslang kfljgt. wat velen geloven, blijft hij een ikoon. Irw77ie Godfather III is de moordenaar Joey Za/a ge baseerd op de figuur John Gotti In zijn rol van Michael Gorleonc beschrijft AJ F'.Cino hem als volgt: .'.Joey Zaza is ongetwijfeld «n belangrijk man. Zijn foto staat op het onkl.tg van The New York rimes Maga/me en hij krijgt de Ksquire-prtjs voor de best ge^cric gangster van het jaar Hij is beroemd.Wie weet. misschien maakt hij jullie allerc (de m.ilfi.i iM.n popiÉÈ Vertaling Margriet llfslinga

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 39