RTV SHOW Het maken van een winegum 'Welke groep krijgt zo'n kans?' OPENING VRIJTHOFTHEATER Jacques van Tol populair ondanks oorlogsverleden WOENSDAG 25 MAART 1992 ZOGEZEGD Een snoepfabriek uit Oosterhout staat aan staande zaterdag centraaJ in de radio- en tv serie Werken aan Werk" van de RVU. De fabriek is oud en de hallen zijn enorm groot, zodat de werknemers Idlometers moeten afleggen om hun werkplek te berei ken. In de fabriek wqrdt allerlei snoep ge maakt. zoals winegums. Winegums zijn fel gekleurde. buigzame, zachte snoepjes in al lerlei vormen. In het programma is te zien hoe een winegum wordt bedacht en gefabriceerd. In de fabriek werken veel vrouwen en meisjes, vaak familie van elkaar. De vrouwen vinden het contact onderling erg belangrijk. „Ei genlijk is dat ook het leukste van het wer ken hier", zegt een van hen. De voedings- en genotsmiddelenindus trie is een van de belangrijkste Nederlandse industrietakken, wat betreft werkgelegen heid. omzet en export. De tv serie Werken aan werk' neemt een kijkje in fabrieken. In de uitzendingen op de radio wordt vooral aandacht besteed aan opleidingsmogelijk heden en actuele ontwikkelingen. (Werken aan Werk, zaterdag 19.30 Neder land 3; ook zaterdag op Radio 5 om 0930) Soulgroep Web City bij toeval op songfestival Wayne Sfournoy, Eddy Taylor en Bram Laisi- na staan bekend om hun soulrepertoire. Toch zeiden ze 'ja' tegen het aanbod van The Jody Singers om gezamenlijk mee te doen aan het Nationale Songfestival onder de naam Fantasyx. Aan staande zondag moet 'Fantasyx' het gaan maken. Eddy Taylor „Ik heb altijd gezegd: als ik de kans zou krijgen om daar te staan, zou ik het beter doen. Nu is er zo'n kans." Wayne, Eddy en Bram maken momenteel furore als Web City, waarbij het woord 'Web' staat voor de beginletters van hun voornamen. Wayne komt oor spronkelijk uit Brits Guyana en Eddy groeide op in Florida. Bram komt uit Bameveld. Ze hebben elkaar bij toeval gevon den. Eddy: „Ik heb gezongen bij The Swinging Soul Machine en The Jody Singers. Maar die laatste groep ging zich op den duur vooral toeleggen op het zingen van achtergrond-vocals. Twee jaar geleden ontmoette ik Bram in een café. Hij zong in gospel-formaties en heeft een pracht van een tenor. Niet lang daarna ontmoette ik Wayne op een feest in Numansdorp." Wayne: „Ik logeerde bij vrien den, tijdens mijn verblijf bij de U.S. Air Force in Duitsland. Ik heb daar veel in bands gespeeld en tournees gemaakt. Eenmaal uit het leger, wilde ik niet terug naar de Verenigde Staten. Op het feest ontstond er een spon tane jamsessie. Daarna hebben Eddy en ik besloten samen ver der te gaan." „Met Bram, die we vrij spoe dig daarna hebben opgezocht", voegt Eddy eraan toe. Wayne: „Ik zei onmiddellijk nadat we hem hadden horen zingen: die moeten we hebben." Soul In nog geen half jaar tijd heeft Web City zo'n opgang gemaakt dat de heren op hun gemak kunnen beslissen met welke i gaan. Ook kunnen ze kie- uit een groot aantal aanbie dingen voor tournees. Prettige bijeenkomstigheid is de grotere financiële armslag. „Dat stelt ons in staat ons repertoire uit te breiden", vertelt Wayne. „Eerst maakten we alleen bewerkingen van eigen nummers, omdat we de rechten op'bestaande num mers niet konden betalen. Nu is dat geen probleem meer en kunnen we een medley maken van nummers van groepen als The O'jays en The Tempta tions." „Ook kunnen we andere dan soul-composities een eigen ge zicht gezicht geven. Want soul is fantastisch. Neem Nat King Cole. Wat hij maakte is geen echte soul-muziek, maar er zijn wel prachtige arrangementen bij. Die kunnen we goed gebrui ken. Dat geldt ook voor sommi ge Beatles-songs en composities van Al Jarreau." Hoe is de groep op het Song festival verzeild geraakt? Bram: „Eddy heeft nog steeds banden met The Jody Singers. Met hen zou hij het achtergrondkoor doen bij de nieuwe plaat van Yvonne Keeley en Scott Fitz gerald 'United we stand'. Eddy kon niet en toen ben ik voor hem ingevallen. Na afloop van de opnamen vroeg lody Pijper of we niet samen met zijn groep wilden meedoen aan het Song festival. Daar hebben we 'ja' op gezegd. Want hoe je het ook wendt of keert: er kijken erg veel mensen naar het programma. Welke groep krijgt zo'n kans?" „Bovendien is het een leuk liedje", meent Bram. „Het is een echt songfestival-nummer, maar met een mooie climax." „Voor mij betekent het een con frontatie met het Nederlandse publiek", zegt Wayne. „Ik ver heug me daarop. De manier waarop de mensen in Europa reageren verschilt hemelsbreed met de benadering van het Amerikaanse publiek. In de Ver enigde Staten gaan de mensen naar een concert om een feestje te bouwen of om zelf mee te doen met de optredende arties ten. In Europa komen mensen kijken naar wat jij kan. „Maar afgezien van de jure ring beschouw ik het Songfesti val als een optreden. Je komt op, doet je uiterste best en that's it. Je voelt zelf of het goed is ge weest wat je hebt gedaan. Wat dat betreft ben je zelf de beste jury die er is." „Mijn carrière tot nu toe is nogal curieus ver lopen. Op mijn negentiende werd ik aangeno men op de kleinkunstacademie, waar ik weer snel af ging. Het competitie-element sprak me niet aan. Toen een van de dansleraren op een dag door de zaal tegen me schalde: „Schat je danst als kouwe bami", ben ik ver trokken." (Hans Cornelissen in VARA TV Maga zine) „Het gebeurde tijdens een concert in het oosten van het land. Terwijl ik stond te zin gen kwam er ineens gal naar boven. Hoe dat kan, moet je me niet vragen. Ik heb zoiets nooit eerder gehad. Het was een soort bal die mijn luchtpijp inschoot. Het publiek zag het duidelijk: ik kon niet meer zingen, niet pra ten, helemaal niets. Langzaam liep ik paars aan, want ik kreeg geen adem meer. Gelukkig was er iemand achter de coulissen die wist wat hij moest doen. Hij ging achter me staan en sloeg zijn armen om mijn ribben. Toen spande hij keihard zijn armspieren aan waar door die bal uit mijn luchtpijp schoot." (Gor don in Story) „De eerste dag vond ik het een beetje raar dat vreemden zomaar riepen: Van harte hè! Ik dacht dat ze het nog over mijn huwelijk hadden. Maar nee, een of ander blad had het gerucht de wereld ingeholpen dat ik zwanger was. In plaats dat ze dat nu eerst even vró- gen... Ik ben niet eens een béétje zwanger." (Joke Bruijs in Privé) „Als je een beetje van jezelf houdt, vind je het vreselijk om ouder te worden. Er komt dan wel een soort rust over je maar het is, ze ker in dit vak, nadelig. Ik ben dan wel niet moeders mooiste, maar je moet toch enigzins toonbaar zijn. En ook voor jezelf. Als ik in de spiegel kijk en ik zie dat het allemaal niet zo consistent is: afschuwelijk. Die aftakeling vind ik verschrikkelijk." (Serge-Henri Valcke in Revu) „Ik geloof niet dat er een cineast is die meer subsidie-afwijzingen heeft gehad dan ik. Een collega heeft eens gezegd dat ik met Shake speare gemeen heb dat ik plots kan ophoes ten. Nooit gebrek aan ideeën derhalve. Die afwijzingen hebben een maverick van me ge maakt, een wild rund dat los van de kudde leeft." (Pim de la Parra in VARA TV Magazine) „Ik heb het domste publiek van Nederland." (Paul de Leeuw in de Telegraaf) „Marcel van Dam is bot, plat, vertoont gro tesk gedrag. Hij trapt niet alleen naar bene den maar ook naar boven, een ingeslagen meteoriet met louter leegte om zich heen." (Aad Kosto in Revu) „Boudewijn Büch schreef over mij dat hij het allemaal maar leeghoofdige televisie vond. Maar ik heb die man nog nooit één fatsoenlijk programma zien maken. Hij heeft nog nooit een behoorlijke waarderingen kijkdichtheid gehaald. Büch is iemand die in een stil hoek je een stukje moet schrijven, maar vooral zijn hoofd niet op televisie moet laten zien." (Frank Masmeijer in Privé) schreef. Toen Wim lbo haar vroeg of dat gezien hét oor logsverleden van de auteur niet wat vreemd was, ant woordde Heintje: 'Je kunt toch niet altijd kwaad blijven?' En zo schreef Van Tol tot zijn dood in 1969 nog voor ar tiesten als Corry Brokken, Ria Valk, Eddy Christiani. de Mounties en André van Duin. Maar het bleef nog lang een taboe om Van Tol als auteur te Een mooi voorbeeld daar van leverde Wim Sonneveld. In zijn eerste 'One Man Show' kondigt hij een liedje aan in de stijl van Louis Davids. Inder daad, 'Ome Thijs' is niet van een echte 'Davids' te onder scheiden. Maar wat is een 'echte Davids'? Van Tol schreef hem de teksten op het lijf en Davids zelf drukte er door zijn persoonlijkheid een eigen stempel op. Afgelopen zaterdag nog me moreerde Wim lbo voor de VARA-radio hoe Sonneveld naderhand heeft erkend dat Van Tol de schrijver was van 'Ome Thijs'. Maar wie op de grammofoonplaat van die show de naam van de auteur zoekt, vindt daar de naam van Wim Sonneveld. CDe spookschrijver' door Henk van Gelder wordt uitge bracht bij Amber. Het pro gramma 'Haal het doek maar op' over leven en werk van Jac ques van Tol is te zien in Thea ter Bellevue in Amsterdam morgenavond om 20.30 uur) De man achter Louis Davids, Snip en Snap en vele anderen ALKMAAR. HANS VISSER Miljoenen Nederlanders kon den zijn liedjes moeiteloos meezingen. Veel daarvan zijn zelfs tot het nationale cultuur goed gaan behoren. Typisch Nederlandse liedjes als 'De Olieman', 'De voetbalmatch' en 'Naar de bollen' het standaardrepertoire van Louis Davids. Maar niemand zal zich toen hebben gerealiseerd dat de man die deze liedjes schreef en daarin zo trefzeker het Nederlandse volkskarakter wist te treffen, in werkelijkheid Jacques van Tol heette. Morgenavond is in het Am sterdamse Bellevue een thea terprogramma rond de teksten van Van Tol te zien. Boven dien verschijnt deze week een door Henk van Gelder ge schreven boek over deze my thische figuur uit het Neder landse amusement. Het boek draagt de veelzeggende titel 'De spookschrijver'. Van Tol was een onopval lend burger uit Aalsmeer. „Een mislukte priester die van zijn hobby zijn beroep maakte schrijft Wim lbo in zijn 'caba- retbijbel'. Hij hield van vrou wen en kon niet met geld om gaan. Hij begon te schrijven BOES voor feestwinkels, maar merk te al snel dat het professionele amusement maar al te graag van zijn diensten gebruik maakte. Voor Louis Davids schreef Van Tol vanaf 1925 zo'n hon derd liedjes, die hij verkocht met alle bijbehorende rechten. Davids mocht zich zelfs de au teur ervan noemen en oogstte daarmee lof bij critici als Men- no ter Braak. Maar ook andere entertainers waren vaste klant van Van Tol. Hij bedacht het duo Snip Snap, de kem van de Sleeswijkrevue. En AVRO's 'Bonte Dinsdagavond' zou zonder Van Tol al veel eerder zijn verdwenen. Zondagmiddagcabaret Toen op 10 mei 1940 de Duit se legers Nederland binnen vielen, begon zich een heel andere Van Tol te manifeste ren. In de spannende maan den van de mobilisatie stak hij Nederland nog een riem onder het hart met het liedje 'Onze Mientje heeft een hart van prikkeldraad' en na vijf oor logsdagen schreef hij 'De Grebbeberg' voor Willy Derby, waarin hij opriep de gevallen Nederlandse soldaten te ge denken en een bloemetje op BOLLEBOOM De NOS besteedt'in verschillende pro gramma's aandacht aan de opening van het Vrijthoftheater in Maastricht Het nieu we muziektheater staat centraal in 'Van Gewest tot Gewest' (vanavond, 19.25 op Nederland 3) en NOS-Laat (donder dag, 22.30 op Neder land 3). In een spe ciale uitzending doet de NOS aanstaande verslag van de offi ciële opening. foto hun graf te leggen. Maar uiteindelijk zou hij als Paulus de Ruiter de grote man worden achter het wekelijkse 'Zondagmiddagcabaret', waar in via de radio teksten de lucht in gingen als 'dood aan de jood zij uw leus kameraad'. 'Snip Snap'-producent René Sleeswijk bleef klant. Voor zijn revue schreef Van Tol onder meer 'Als op het Leidseplein de lichtjes weer eens branden gaan'. Het werd gezongen door Willy Walden, die daarmee het algemene ge voel van het publiek vertolkte dat genoeg had van de Duitse bezetting en weer net als vróe- ger gewoon gezellig een avondje uit wilde. Het was Van Tol die de VARA-artiest Jan Hahn, alias Peter Pech. uit de Duitse cel haalde. Uit erkentelijkheid ge bruikte Pech vooir zijn pro gramma na de oorlog teksten van Van Tol zoals: Wij leven vrij, wij leven blij, Op Neerlands dierbren grond. Ontu'orsteld aan de slavernij Van Griine Polizei, Sinds Adolf in de kans'lerij Een roemloos einde vond. Dat viel verkeerd bij de Jacques van Tol, de grote tekstschrijver van het Nederlandse amusement, geheel links op de foto met Frits Stoppers (midden) en Louis Davids. archieffoto VARA. Zo ook Van Tols paro die op zijn eigen gewraakte 'Zondagmiddagcabaret'. Pech verloor zijn positie als pro grammaleider. Na de oorlog zat Van Tol drie jaar vast, maar hij werd uiteindelijk niet veroordeeld. Ook mocht hij blijven schrij- vem, omdat niet bewezen kon worden dat hij nationaal-soci- alistische programmateksten had gemaakt. Tot zijn dood toe hield hij vol dat de teksten voor het zondagmiddagcaba ret inzendingen van luiste raars waren. Omdat hij het ca baret 'slechts' leiding had ge geven, gold hij als een 'licht geval'. Heintje Davids Het Nederlandse amusement kon nauwelijks wachten op zijn vrijlating. In '100 jaar amusement in Nederland' schrijft Jacques Klöters dat Van Tol zijn teksten voor de Sleeswijk-revue, waaronder de sketches voor Walden en Muy- selaar, bij wijze van spreken door de tralies aanreikte. Al snel had Van Tol zijn ou de plek weer terug. Hij schreef voor iedereen die maar wilde en dat waren er heel veel. Ook Heintje Davids, de zuster van Louis, die in de oorlog een groot deel van haar familie had verloren. Het was Van Tol die haar afscheidsliedje De gelegenheidsformatie Fantasyx, gevormd uit de groepen Web City en The Jody Singers. foto anp

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 12