De Zonnekoning wankelt op z'n troon De nijd van deze tijd "O ZATERDAG 21 MAART 1992 Yves Saint Laurent, omringd doorzijn modellen. De Fransen beschouwen hem als hun nationale held. FOTO ABC PRESS Twee stellen passeren elkaar op straat. Eerste vraag: wie kijkt onder het voorbijgaan naar wie? Antwoord: het meest waarschijnlijk is dat de vrouwen naar elkaar en de mannen naar el- kaars vrouwen kijken. Tweede vraag: waarom is dat zo? Antwoord: vrouwen zijn meer geïnteres seerd in hoe andermans vrouw dan hoe ander- vrouws man er uitziet. En mannen ook! Derde vraag: waar komt die interesse vandaan? Het (gedeeltelijke) antwoord: nijd. In de jaren vijftig kleedde hij vrouwen in trapezium-vormen, in de jaren zestig in bla zers en mannen-smo kings. Hij verhief de anorak en de jopper tot haute couture. Yves Saint Laurent deed het altijd als eerste, en werd daardoor een le gende. Maar bij zijn 30-jarig jubileum als mode-ontwerper lijkt zijn invloed te tanen. Weet hij nog wat de moderne vrouw wil? Tanende invloed markeert het zesde lustrum van couturier Yves Saint Laurent Van al ONZE psycholo- gische drijfveren is er vermoedelijk niet één die zo'n grote invloed heeft op hoe we naar andere mensen kij ken als nijd. We kijken om te ver gelijken. Vrouwen kijken om zich met elkaar te vergelijken. Man nen kijken vaak naar andermans vrouwen en vergelijken haar (on bewust) met hun innerlijke ide aalbeeld van de vrouw. Als de vergelijking naar onze kant ongunstig uitvalt we vin den onszelf of onze vrouw er minder goed uitzien dan die an der hebben we de neiging de ander te be nijden. Valt de verge lijking gunstig uit, dan voelen we ons goed, iemand die te benijden Schermutselingen tussen be- nijders en degenen die benijd worden, spelen zich iedere dag weer opnieuw in allerlei relaties af, zoals tussen broers en zussen, mannen en vrouwen, ouderen en jongeren, succesvollen en min der succesvollen. Soms in alle openheid, maar vaker in het ge niep. Achter roddel, laster, kri tiek, agressie gaat heel vaak nijd schuil. Het is niet voor niks dat nijd sinds mensenheugenis als een potentieel zeer gevaarlijke drijfveer wordt beschouwd. Wat was bii voorbeeld het motief voor de eerste moord in de (christelijke-joodse) geschie denis van de mensheid? Waarom bracht Kaïn zijn broer Abel om? Uit nijd. Een ondoorgrondelijke God wees het offer dat Kaïn hem bracht af en nam Abels offer wel willend aan. Kaïn reageerde ver bitterd, benijdde zijn broer om het feit dat hij bij de (goddelijke) vader hoger in de gunst stond, en sloeg hem dood. De nijd werd vervolgens door de kerkvaders tot een van de zeven doodzon den verklaard. Een moderne rechter had in het geval van Kaïn waarschijnlijk tot doodslag besloten zijn nijd was immers maar al te begrijpe lijk, de afwijzing door de almach tige moest hem wel als uiterst onrechtvaardig voorkomen, zijn daad gebeurde in een opwelling, dus zonder voorbedachten rade. De Kaïn uit de bijbel werd, voor zover we weten, juridisch geen haar gekrenkt, maar wel moest hij als waarschuwend voorbeeld voor anderen met het Kaïnste ken gebrandmerkt verder door het leven. Dit Kaïmteken. het teken van de gewelddadige afgunst, is door de eeuwen heen ook altijd het. symbool geweest van de angst voor wat er kan gebeuren ais we de nijd van anderen opwekken. Die angst is ook het thema van tal van verhalen en sprookjes. Een klassiek voorbeeld van de agressieve nijd onder vrouwen is de koningin-moeder in Sneeuw witje. Zij vraagt de spiegel: 'Spie geltje, spiegeltje aan de wand. wie is het schoonste in het land?' En prompt komt het antwoord: U. koningin bent de schoonste hier, maar Sneeuwwitje achter de zeven bergen bij de zeven dwergen is nog duizendmaal mooier dan u bent' De giftige appel is het symbool van hoe de destructieve nijd tot een dodelijke beet voor iedere schonere concurrente in de slag om de gunst van de man kan worden. Dat deze nijd nog steeds levend is. werd me weer eens duidelijk toen ik onlangs een ge sprek hoorde onder studentes over de (mooie) Duitse atlete Ka rin Krabbe, die beschuldigd wordt van dopingfraude en daar door het risico loopt op een voortijdig einde van haar glan zende carrière. „Nou en", hoorde ik een van de gespreksdeelneem sters zich min of meer giftig laten ontvallen, „dan réékt ze haar li centie kwijt, het hoeft haar toch niet allemaal mee te zitten?" en 'alles wat boven het maaiveld komt, kop er af zijn in dit op zicht symptomatisch. Toen de kunstenaar Kees Ver-f kade in een deze week uitgezon den televisie-interview door Har ry Vermeegen werd gevraagd wat hij zou maken als hem gevraagd werd een typisch Hollands beeld te maken, beeldde hij heel type rend de figuur uit van een mens die zowel met zijn linker- als met zijn rechterhand iemand naar beneden in het maaiveld te rugdrukt. Hoe psychologisch ingrijpend de Nederlandse nijdcultuur wel is, beschreef een van mijn oude re patiënten (afkomstig uit een typisch Hollands dorp) eens op de volgende manier .Afgunst speelde in onze familie een zeer sterke rol. zij het vooral onbe wust Ik was vaak heel erg afgun stig op mijn zuster als zij iets kreeg of als zij iets mocht dat mij verboden werd. Ik voelde me dan ontzettend achtergesteld Maar omgekeerd was het bij haar ten opzichte van mij ook zo. Afgunst was een belangrijk punt tussen ons, ook al werd het nooit uitge sproken. In ons dorp speelde overigens precies hetzelfde. Wanneer iemand een nieuwe tractor of een nieuwe machine aanschafte, was iedereen afgun stig, maar niemand die dat open lijk zou toegeven. De nijd uitte zich vooral in de vorm van erger nis: 'Waarom moeten die lui dat nou zo nodig kopen? Die hebben het opeens ook hoog in de bol'. Geen wonder dat alle dorpsbe woners en ook wij in ons gezin een soon nijdvermijdingstaktiek ontwikkelden. De mensen pro beerden zo aangepast, zo ge woon mogelijk te leven en niet in het middelpunt van de aandacht te staan. Dat beschouwden ze als gevaarlijk." Inmiddels zijn we in een tijd beland waarin afgunst en nijd de psychologische brandstof zijn geworden waarop onze econo mie voor een belangrijk deel draait. Om het consumptie- kapitalismc draaiende tc houden hebben we nijd minstens zo hard nodig als investeringen Zonder het gevoel met de anderen medescholieren, collega's, buren Op z'n minst grli|kr trad moeten houden bij de aanschaf van consumptiegoederen en het bij plamuren van ons uiterlijk, zou er vermoedelijk al lang geen kapitalistisch markt systeem meer beslaan. De Amerikanen drukken dit psychologische sleutelmechanis me van onze hedendaagse sa menleving heel treffend uit met de formule keeping up with the Joneses (zoiets als: van z'n leven niet bij de Janssens achterblij ven). De economische en cultu rele catastrofe zou eenvoudigweg niet te overzien zijn als wij op eens zouden besluiten niet meer met de mode mee te doen. niet meer naar films en tv-program ma's te kijken omdat 'iedereen' er naar kijkt, niet meer naar de ander zouden kijken om tc ver gelijken of die soms geavanceer dere spullen heeft of 'mooier' is dan wij zijn. ALs we ons zouden kunnen be vrijden van het destnictieve 'lie ver niemand gelukkig (of succes vol of...) dan dat het de buurman zou zijn'. Als we dus tegen de nijd van onze tijd 'nee' zouden zeggen. Maar zoals Kurt Tucholskl zei: „Niets is moeilijker en niets ver eist meer karakter dan in openlij ke oppositie tegen je eigen tijd hardop te zeggen Nee." Ix denx wel eens dat nijd en ook de angst om de nijd van anderen op zich te vestigen er bij geen volk ter wereld zo diep in zit als bij Nederlanders. Uit drukkingen als 'doe maar ge woon. dan doe je al gek genoeg" RENE DiEKSTRA hoogleraar klinische en gezond heidspsychologie ger, genaamd Karl Lagerfeld, veroverde de tweede plaats). Korte tijd later werkte Saint Laurent voor Dior, toen de meest prestigieuze naam in de modewereld. In 1957 stierf Dior, en het dode lijk verlegen wonderkind Yves Saint Laurent werd hoofdcouturier. Zijn eerste trapezium- collectie van 1958 was een doorslaand succes, maar de volgende waren meer omstreden. Toen Saint Laurent in dienst moest, was de leiding van het huis Dior zelfs opgelucht. Toen hij na korte tijd op medische gronden (een ze nuwinzinking) uit het leger werd ontslagen, beëindigde Dior zijn contract. En dit had Laurents einde kunnen beteke nen, als Bergé niet op het toneel was versche nen. Bergé was een artiestenmakelaar die on der de indruk was geraakt van Laurents werk voor Dior. Hij spoedde zich naar het militaire psychiatrische ziekenhuis, verzorgde hem en bracht hem weer op de been. Hij hielp Lau rent een aanklacht in te dienen tegen Dior wegens contractbreuk. Met de ruim anderhal ve ton schadeloosstelling die hij kreeg toege- Zijn modeshows waren vroeger een haast religieuze ervaring wezen, richtte Laurent zijn eigen modehuis op. ledereen is het erover eens dat Bergé een zakelijk genie is. Van het prille begin af bouw de hij een complexe hiërarchie op. In de jaren zeventig liet Bergé zich in een Rolls Royce met chauffeur naar het werk brengen, terwijl Saint Laurent in een Volkswagen reed. Bergé zorgt ervoor dat maar weinig mensen tot Laurent doordringen. Toeverlaat De meningen over Bergé's rol en karakter lo pen sterk uiteen. Leon Talley, creatief-direc teur van de Amerikaanse Vogue en een per soonlijke vriend van Laurent, beschouwt Ber gé als „Saint Laurents steun en toeverlaat. Ze inspireren elkaar en samen blijven ze aan de top." Een voormalige medewerker beschrijft Ber gé echter als een intrigant met een Napoleon tische grootheidswaan. In ieder geval vormen Laurent en Bergé het meest succesvolle en het THE INDEPENDENT W udolf Nurejev was er, evenals Jack JÊ Lang (de Franse minister van cul- JL ^htuur), Danielle Mitterrand (de vrouw van de Franse president), Inès de la Fressange (voormalig topmodel van Karl La gerfeld), Paloma Picasso (de dochter van Pa- blo) en een paar Rothschilds. In totaal maak ten onlangs zo'n 2.800 genodigden hun op wachting in de Parijse Opéra-Bastille om de viering bij te wonen van Yves Saint Laurents zesde lustrum als zakenman. De mode-ontwerper zelf arriveerde samen met de president van YSL zijn oude vriend Pierre Bergé. Toen hij zijn eregast Catherine Deneuve (uiteraard gekleed in een YSL-crea- tie) de hand schudde, explodeerde er een bat terij fotoflitsers. Yves Saint Laurent straalde geluk en gezondheid uit: En toen hij plaats nam om het legertje mannequins in klassieke YSL-ontwerpen over het toneel te zien mar cheren, ging er een zucht van verlichting door de zaal. Vier dagen eerder moest een ge desoriënteerde Saint Laurent nog met een op geblazen gezicht van een podium af worden geholpen - het zoveelste incident in de treuri ge geschiedenis van zijn wankele emotionele en lichamelijke gezondheid. Geruchten Saint Laurent kwakkelt al tientallen jaren met z'n gezondheid, wat voortdurend aanleiding geeft tot de wildste geruchten. Bergé zag zich twee jaar geleden genoodzaakt publiekelijk te verklaren dat Saint Laurent geen aids had. Maar nu leek de 'Zonnekoning' weer terug in het land der levenden. De enige treurige no ten waren de melancholieke opera-aria's die de show begeleidden. Saint Laurent heeft veel om trots op te zijn. „Hij hoort tot de allergrootsten, samen met Chanel en Balenciaga (beiden inmiddels over leden - red.)", zegt John Fairchild, uitgever en redacteur van de bijbel van de Amerikaanse modewereld, Women's Wear Daily. „Hij wordt niet alleen door alle elegante vrouwen gedra gen, hij wordt ook gekopieerd." Laurent is niet alleen een briljant couturier en een tovenaar met kleuren, hij heeft boven dien zijn vinger aan de pols van de tijd. Tel kens wanneer hij een nieuwe trend introdu ceerde, gold die als tekenend voor de tijd Vertaling Margrvtt Hcslmga geest. Toen vrouwen in de jaren zestig de toe gang tot restaurants werd geweigerd omdat ze YSL-broekpakken droegen, was dit voorpagi na-nieuws. Toen één van hen haar broek uit trok en brutaal het Savoy-hotel binnenliep, maakte ze geschiedenis. Dertig jaar later regeert de 'Zonnekoning' over een financieel imperium dat in 1990 een omzet had van ruim 1 miljard gulden. Hij is pas 55 jaar en ziet er momenteel beter uit dan sinds tijden. Maar toch blijft bij zijn medewer kers de onuitgesproken angst bestaan dat zijn hart het opeens zal begeven, dat hij op een kwade dag de kluts kwijt zal raken, of dat hij het gewoon voor gezien zal houden en ver dwijnt. Ook groeit de twijfel of deze man, die in afzondering leeft en slechts met een hand jevol vrienden contacten onderhoudt, nog wel in staat is aan te voelen wat de moderne vrouw wil. Legende Toch is Saint Laurent een levende legende. In de jaren vijftig kleedde.hij vrouwen in trapezi um-vormen, in de jaren zestig in blazers en mannen-smokings. Hij had het lef om arbei- derskleding zoals de anorak en de jopper tot haute couture te verheffen. Tien jaar later ver zon hij folkoristische prints en voorzag hij jas jes van schoudervullingen. Hij deed het altijd als eerste en hij deed het elegant. In de jaren zeventig waren er zelfs geen mo de-ontwerpers die in zijn schaduw konden staan. De schoenen-ontwerper Manoio Blah- nik herinnert zich een bezoek aan Laurents hoofdkwartier. „Het was een zinderend broei nest. De grootste vrouwelijke beroemdheden liepen in en uit. En de modeshows waren een haast religieuze ervaring. Er hing een Sfeer van: eerst Laurent zien en dan sterven!" Bianca Jagger, de hogepriesteres van de modieuze 'chic', droeg een witte YSL-creatie toen ze in 1971 met Mick trouwde. Lauren Ba- call verkondigde: „Als ik een broek draag, is het een YSL" En in Frankrijk, Groot-Brittan- nië en Amerika wilden alle tienermeiden een fles YSL Rive Gauche parfum. De Fransen hebben Laurent vanaf het begin op handen gedragen, toen hij zijn carrière be gon in dat andere Franse mode-instituut, het huis van Christian Dior. Saint Laurent roept bij de Fransen een soort genegenheid op die de Duitser Karl Lagerfeld (die on der meer collecties voor Chanel ontwerpt) nooit ten deel zal val len. De Fransen beschouwen Laurent gewoon als hun nationa le held. De Franse pers is dan ook mild geweest in haar oordeel over zijn meest recente collecties, die vol gens de meeste commentatoren niet erg glansrijk warea De mo de-industrie is in Frankrijk goed voor een jaaromzet van ruim 40 miljard gulden. Janie Samet, mo de-redactrice van de Franse krant Le Figaro, legt uit: „In Frankrijk is het niet onze taak om kritiek te leveren. De grote modehuizen hebben honderden mensen in dienst, indirect zelfs duizenden." Dior Laurents wortels liggen overigens niet in Frankrijk. Hij werd in Marokko geboren en bracht een ongelukkige jeugd door in het Al gerijnse Oran, waar hij op school door zijn klasgenoten in elkaar werd geslagen omdat hij homo seksueel was. Hij trok zich terug in een wereld van papieren aan- kleedpoppen, en toen hij 18 was won hij met zijn ontwerp voor een cocktail-jurk een modewed strijd in Frankrijk (een mededin langst standhoudende partnerschap van de modewereld. Bergé heeft grootse visioenen, waarin hij zichzelf ziet als staatsman en ideoloog. Hij di neert met internationale politici en de Opéra- Bastille, waarvan hij directeur is, is meer zijn geesteskind dan dat van president Mitterrand. Maar Bergé's overheersende opstelling maakt het Saint Laurent mogelijk het kwetsbare, ge wonde kind te blijven dat de buitenwereld zo onweerstaanbaar lijkt te vinden. Saint Laurent vlucht vaak in het schrijven van verhalen over zijn verdriet, zijn vroegere verslaving aan cocaïne en alcohol, en zijn neurose over het recente verlies van zijn posi tie als 'Zonnekoning' van de Franse mode. Twee jaar geleden stortte hij in een mentale crisis, waardoor hij voor het eerst een van zijn eigen shows moest missen. „Ik ging door een hel. Ik heb zelfs overwogen de zwaarste bron zen ornamenten uit mijn collectie om de nek te binden en mezelf in de Seine te werpen." Laurents naaste omgeving is inmiddels al gewend aan zijn regelmatig terugkerende in zinkingen, die deel uitmaken van zijn karak ter. Bergé heeft zelfs eens op de van hem be kende sarcastische toon gezegd: „Hij is met een mentale depressie geboren." Afgeschermd Hoewel YSL-medewerkers naar buiten toe weinig ophef maken over Laurents broze geestelijke en lichamelijke ge zondheid, maken ze zich wel de gelijk grote zorgen, ledereen weet maar al te goed hoe lang het heeft geduurd voordat er een goede vervanger werd gevonden voor Coco Chanel. Bergé heeft herhaaldelijk verklaard: „Er is geen opvolger voor Yves. Als hij weggaat, gaat het modehuis dicht." Maar zo gemakkelijk zal dat niet gaan. YSL is een bedrijf waarin vele miljoenen dollars omgaan. Bergé heeft ten opzich te van de aandeelhouders de ver plichting te zorgen voor de voortgang van het bedrijf. En Bergé lijkt zich al te hebben ver zoend met een YSL zonder Yves. Enkele weken geleden lanceerde hij een nieuwe lijn huidverzor- gingsprodukten die niet onder Laurents naam op de markt is gebracht, maar onder de naam Deneuve. Bovendien heeft Bergé een nieuwe protégé: Robert Merlioz, die al een bontcollectie heeft mogen ontwerpen en die nu aan een nieuwe lijn werkt. Ondertussen wordt Saint Laurent steeds meer van de buitenwereld afgeschermd. Criti ci beweren dat hij totaal wereldvreemd is ge worden. De man die ooit Andy Warhol en Fran<;oise Sagan tot zijn vrienden rekende, die in de jaren zeventig de wildste feesten bij woonde en zelfs naald poseerde voor een ad vertentie van zijn eerste parfum voor mannen, gaat tegenwoordig nooit meer uit. Negatieve kritieken op zijn collecties krijgt hij zelden te zien. Hij weet wel dat hij niet meer zo invloedrijk is als vroeger, maar hij is van mening dat de mode de verkeerde kant op is gegaan en weigen pertinent zich aan te passen aan de heersende 'wansmaak'. Grappig genoeg lijkt de wind in de mode wereld weer zijn kant op te draaien. De man nelijk gestileerde broekpakken komen weer terug, evenals de op de jaren veertig geïnspi reerde kleding die Saint Laurent twintig jaar geleden al perfectioneerde. Maar het blijft nog maar de vraag of hij weer echt invloedrijk zal kunnen worden. De viering van zijn zesde lus trum had in elk geval'meer weg van een punt dan van een komma.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 39