'Ik wil niet teren op oude roem' Rtv show D'Ancona: vaste indeling tv-netten voor tien jaar Kitty Courbois bij Ted Verrassend voorspelbaar VRIJDAG 20 MAART 1992 De man achter het nazi-cabaret In het radioprogramma 'Het podium van de Nederlandse lichte muziek' vandaag een in terview met cabaretrecensent I lenk van Gelder over Jacques van Tol: de tekstschrijver van l.ouis Davids, Snip en Snap en Wim Sonneveld. Van Tol was in de oorlog de man achter het na zi-cabaret van Paulus de Ruiter. Volgende week verschijnt een boek over Van Tol, 'De Spook- sChrijver', geschreven door Van Gelder. In hel programma laat presentator Jacaues Klöters een tiental liedjes horen waarvan vrijwel niemand weet dat Van 'Lol ze heeft gemaakt. Volgende week zaterdag laat Klöters in zijn programma alle Nederlandse cabaretliedjes ho ren die zijn genomineerd voor de Annie M.G. Schmidt-prijs voor het beste lied dat in 1991 op de Nederlandse podia heeft geklonken. Programma rond violist Jo Juda op Radio 4 De in 1985 overleden violist Jo luda staat centraal in de twee komende afleveringen van 'Uit het muziekarchief. Jo Juda was in de jaren dertig student bij Carl Flesch in Berlijn. Een pe riode die een onuitwisbare in druk op hem heeft gemaakt. Zijn leven lang zou hij de idee- en van Flesch over muziek en viooispelen uitdragen. Juda's vrouw Olga en dochter Iris ha len in de uitzendingen herinne ringen op aan de violist. Morgen worden opnamen uitgezonden van Jo Juda als vioolsolist in de aria 'Erbarme dich' uit de Mattheuspassion van Bach (een opname uit 1970 o.l.v. Eugen Jochum) en het vioolconcert in A groot van Max Reger. In de uitzending van 27 maart is onder meer een opna me te beluisteren uit 1939 van de Havanaise van Saint Saëns door Carl Flesch zelf. (Uit het muziekarchief, van daag en vrijdag 27 maart, 19.00 uur, Radio 4) Demonstratie te zien bij NOS De NOS-televisie zal morgen in een extra uitzending uitgebreid verslag doen van de demonstra tie tegen racisme en vreemde lingenhaat in Amsterdam. Het verslag wordt uitgezonden van 17.30 to 17.55 op Nederland 3. De demonstratie in Amsterdam wordt gehouden van de Dam naar het Museumplein. Te zien zijn de optredens en toespraken en een samenvatting van de tocht. Theaterdier Jasperinci de Jong in eenakter Tsjechov CLOSE UP HILVERSUM NICO DE BOER 1 1 et gaat over I een weduwe M M die een beetje zwelgt in rouw en verdriet", ver telt Jasperina de Jong over haar rol in 'De beer' van Anton Tsjechov. De theaterdiva om schrijft het stuk „als een leuk blijspel", al staat het bol van de emoties. „Het is beslist geen drama. Het wordt heel licht ge speeld." Geheel in de stijl die de Russische proza en toneel schrijver zelf altijd meestal tevergeefs voor zijn eigen stukken bepleitte. „Ik wil me niet schamen voor datgene waarmee ik bezig ben. Ik vind het niet erg een flop te maken. Als je maar gelooft in dat wat je doet, als het gevoel er maar is. Het is altijd weer een gok of het aanslaat. En al heb je dertig jaar succes: als iets mis lukt, dan is alles mis. Je moet je steeds weer bewijzen. Natuur lijk, ik heb veel krediet. Als ik nu zeg, ik kom binnenkort met een nieuwe show, dan zullen veel theaterdirecteuren me weer on middellijk boeken. Maar het ge voel blijft hetzelfde. Je moet al tijd weer opnieuw beginnen." Oude roem Jasperina de Jong (1938) praat bedachtzaam. Ze ziet er patent uit, de jaren lijken haar milder te hebben gestemd. De veelzij dige theatervrouw zangeres ('mijn stem is mijn kracht'), ca baretière, actrice debuteerde in 1960 bij het roemruchte Ca baret Lurelei, momenteel dank zij een expositie in het Theater museum 'herontdekt'. Het gezelschap kegelde in de jaren zestig onder aanvoering van Eric Herfst, Guus Vleugel en natuurlijk De Jong zelf menig heilig huisje om. De hernieuw de belangstelling voor het in dertijd zo verguisde en bejubel de Lurelei, waaraan ook Adele Bloemendaal, Frans Halsema, Sylvia de Leur, Kees van Kooten en Gerard Cox korte of langere tijd een steentje bijdroegen, laat haar ogenschijnlijk koud. „Het is een afgesloten hoofd stuk", zegt ze, nuchter als ze is. „Ik ben niet bezig met het ver leden. Guus Vleugel heeft daar blijkbaar meer benoefte aan. Ik wil niet teren op oude roem. Daar ben ik altijd bang voor ge weest. Bang om steeds hetzelfde te moeten doen. Als je altijd hetzelfde doet, verveel je je zo gauw. Ik wil juist grenzen ver kennen, het mezelf steeds moeilijker maken, kijken hoe ver ik kan reiken." Na het Lurelei-tijdperk maak te Jasperina de Jong furore als musicalster in 'De stunt', 'Sweet Charity', 'De engel van Amster dam' en vooral in de op het le ven van de legendarische actri ce Fien de la Mar gebaseerde musical 'Fien'. Ook haar thea terprogramma's 'De gekldn van de gracht' en Victoria' trokken volle zalen. Cabaret, musical, show, revue, liedjesprogram ma's en toneel, vrijwel alle thea- Jasperina de Jong: „Het is altijd weer een gok of iets aanslaat" Met Tsjechovs eenakter 'De beer' met Jasperina de Jong in een van de rollen vervolgen de NOS- televisie en de Amsterdamse Stadsschouwburg hun serie lunchpauze-theater. Het project in de Rotonde-zaal leverde sinds 1988 drukbezochte en bekroonde voorstellingen op, met werk van onder anderen Harold Pinter, Herman Heijermans, Tennessee Williams en Hugo Claus. Met een serie eenakters van Tsjechov hoopten Stadsschouwburg en NOS het succes voort te zet ten. Het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepprodukties, dat de vorige series financieel ondersteunde, heeft echter besloten dit keer geen geld in het project te steken. De subsidie-aanvraag zou te vaag zijn en er wordt getwijfeld aan de bekwaamheid van de aangetrokken regisseurs. Bovendien zette het fonds vraagtekens bij de (tv-)spelkwaliteiten van sommige acteurs, hetgeen wonderlijk klinkt met mensen als Jasperina de Jong in de gelederen. Inmiddels zijn de NOS en Paul Muller, (produ cent en initiatiefnemer van het Rolondeproject en genomineerd voor de Prosceniumprijs 1992 voor het hele Rotondeproject) in beroep gegaan. terdisciplines heeft Jasperina de Jong wel eens beproefd. Film In 1987 speelde ze voor het eerst in een film met de aangrij pende hoofdrol in 'Vroeger is dood' (naar een boek van Inez van Duliemen), over het aftake lingsproces van een bejaard echtpaar. De film van Ine Schenkkan won een Gouden Kalf en sloeg ook internationaal aan. Om een nieuwe filmrol zit laatst ben je een concurrent van jezelf geworden. Ik had ook be hoefte aan een pas op de plaats." 'Pien' staat te boek als een spontaan mens dat haar succes nogal relativeert. „Sommige dingen heb je al zo vaak gezien. Het heeft ook vast te maken met leeftijd." Dat gevoel is bij voorbeeld mooi weergegeven in een absurdistisch liedje als 'Dé- ja vu' (tekst: Ivo de Wijs; mu ziek: Joop Stokkermans), een zoet en vilein gezongen 'Ik ben nel als vrouwtje Piggelmee, ik wil altijd zijn waar ik niet ben ze trouwens niet te spnngen „Het spelen in een film is leuk, maar het wachten is vrese lijk. Dat is verschrikkelijk voor iemand zoals ik die barst van de energie. Ik was kapot na de eer ste opnameweek. Soms maak ten we dagen van veertien tot achttien uur. schandalig. Ik zou met een goeie regisseur best weer een goeie film willen ma ken, maar dat moet het wel een mooie rol zijn waar iets wezen lijks mee te doen is. Tot dus ver is mij nog niks moois aangebo den." Jasperina de Jong beschikt over een tomeloze energie. Toch besloot ze het vorig jaar wat kalmer aan te doen. „Ik had chanson over het lamlendige gevoel niets meer leuk te vin den. Het lied is tegelijk een pa rodie op een musicalsong. „Ik ben zeer kritisch, maar ik speel ook graag op safe. Bepaal de risico's durf ik wel te nemen, maar ik ben ook een heel trou we vrouw", zegt ze niet zonder zelfspot. Ze vindt zelf dat ze een beetje lijdt aan het Piggelmee- syndroom (naar het stripver haal): eeuwig ontevreden zijn en altijd alles beter willen doen. „Ik ben een vrouwtje Piggel mee, ik wil altijd zijn waar ik niet ben." Hofdichter geen Ik i i op adem komen. Op het AMSTERDAM ALE V t privatisering Minister d'Ancona (WVC) zal de Tweede Kamer voorstellen om de Hilversumse omroepen voor een periode van tien jaar over de drie zenders te verdelen. Eén van de voorwaarden is wel dat VARA, VPRO en NOS samen Nederland 3 gaan vullen. Dit maakte de minister gisteren be kend tijdens een open dag van het Stimuleringsfonds Neder landse Culturele Omroeppro dukties in Amsterdam. Verder kondigde zif aan dat wat haar Minister d'Ancona. foto anp betreft plann van de niet roepen kunnen worden ge schrapt. De minister vindt dat het NOS-bestuur vandaag al moet besluiten hoe de verdeling van de omroepen over de drie tv- netten per 1 oktober moet wor den geregeld. „Dit moet dan een indeling voor een periode van tien jaar zijn", zei ze. Vol gens de minister sluiten haar voorstellen aan bij de suggesties die VARA-voorzitter Marcel van Dam onlangs heeft gedaan. D'Ancona zei er van uit te gaan. dat na KRO, NCRV en AVRO ook andere omroepen een vergelijkend samenwer kingsverband zullen aangaan. Zo'n samenwerkingsverband is een voorwaarde voor het ver krijgen van een vaste zender. D'Ancona zal onderzoeken in hoeverre de subsidies van het Stimuleringsfonds Culturele Omroepprodukties invloed hebben op de bedragen, die de Hilversumse omroepen zelf voor „culturele kwaliteitspro- dukties" uittrekken. Bewerin gen. als zouden die bedragen sinds het opereren van het fonds ernstig zijn geslonken, worden niet met cijfers onder bouwd. „Die cijfers wil ik nu o\' tafel krijgen aldus de minister die zichzelf een „een enthou siast voorstander" van het sti muleringsfonds noemde. te hofdichter, tekstschrijver Ivo de Wijs. „Hij schrijft graag voor mij en ik zing graag zijn tek sten." Ze stelt hoge eisen aan een goede tekst, of het nu om een lied of een toneelstuk gaat. „Het moet waarachtig zijn, zon der vals sentiment, en het moet ergens over gaan. Dat geldt ook voor liefdesliedjes, die moeten dieper gaan dan 'ik-hou-van- jou. Natuurlijk heeft dat ook te maken met ouder en rijper wor den." Tot en met 11 april is Jasperi na de Jong bijna een maand lang te zien in de Amsterdamse Stadsschouwburg. In Tsjechovs 'De beer' (1888) speelt ze de weduwe Popova, die haar over leden echtgenoot betreurt. Ze ruziet met een ongenode gast die beweert nog geld van haar man te goed te hebben. „Dit werk vergt een bepaalde discipline. Je moet toch weer zwoegen en sloven, al klinkt dat erger dan het is. De Rotonde is een kleine zaal, er hangt een in tieme sfeer. Ik hoop dat het dit keer net zo leuk wordt als met de eenakter 'Visite' van Claus. Het is een echt kostuumstuk: ik loop rond in een queue de Pa ris. Prachtig." (Lunchpauzei'oorstellingen in de Stadsschouwburg Amster dam. 'De beer' van Anton Tsjechov met Jasperina de Jong, Jules Hamel en Wim Kouivenho- ven. Tot en met II april, aan vang 12.30 uur) De grootste verras sing van de Surpri seshow is dat Hen- ny Huisman voorspelbaar kan uitpakken en toch mensen kan verrassen. Hoe dan ook een fe nomeen, deze ras-Zaankanter, in een vorig leven als drummer mislukt. De familienaam geeft een vingerwijzing over 's mans zijn. Een jongen van de ge stampte pot die andijvie met gehakt eet op woensdag. De an ti-vedette eigenlijk, Huisman loopt alsof hij gebukt gaat onder wat hij doet. zijn motoriek is al lesbehalve gracieus en zingen kan hij ook niet. Alsof er twee lege olievaten tegen elkaar rol len. Maar toch heeft Huisman iets. Al heeft hij zeker in zijn Sound- mixshow moeite de neiging om het maken van grappen ten koste van anderen te onder drukken, Huisman weet men sen voor zich in te nemen. Is het zijn onhandige manier van doen, waardoor hij mensen voor zich weet te winnen? Of komt zijn succes voort uit die houterige motoriek, die ande ren het (waan)idee geeft dat op treden tussen de schuifdeuren waarachtig niet levenslang hoeft te duren. Velen willen ontdekt worden, je zou ze de kost moe ten geven die denken: wat Huis man kan, kan ik ook. In de praktijk kon dat wel eens vies tegenvallen. Behalve dat Huisman ideeënman is, is hij ondanks of is het toch dank zij? zichzelf aanwezig. Op het eerste gezicht mag hij niet veel mee hebben om geloofwaardig als de gepolijste entertainer door het beeld te wandelen, na der beschouwd ontleent Huis man daar al jaren zijn bestaans recht aan. De bepaald niet op z'n achterhoofd gevallen amu sementsbaas Joop van den En- de zag jaren geleden al in dat het kijkersvolk wel eens een an der gezicht wilde dan zo'n fijn besnaard, zonnebankbruin showmastersmoel. Maar het moet er natuurlijk wel een beetje uitzien, inmiddels is ook Huisman blijkbaar tot dat in zicht gekomen. Dat blauwgrijze baalzakkostuum met uitgezakt kruis zal z'n weg naar de recy cling wel hebben gevonden. Underdog prima, maar in dat pak was Huisman net iets te veel asbakkenras. Geen kwaad woord overigens over Henny. Hij speelt in zijn Surpriseshow het goede heertje. Dromen worden werkelijkheid. Hoe gaat dat? Terloops noemt Huisman de naam van iemand op de tribune, die dan vervol gens op van de zenuwen even zichzelf niet meer is. Of de per soon in kwestie maar even naar voren wil komen. Mocht de wensdromer onverhoopt niet in de TV-Studio van Aalsmeer zit ten. de als altijd door een kennis of familielid ingeseinde Huis man aarzelt niet de persoon in kwestie te bellen. Henny Huisman. Telefoneren in de Surpriseshow is trouwens iets aparts, een fri vole vorm van communicatie op afstand. Het is maar goed dat Alexander Graham Bell al lang niet meer onder ons is, de man zou zijn eigen vinding nipt meer herkennen. Huisman ge bruikt theepotten, hakbijlen, koffiezetapparaten, strijkijzers, tandenborstels, toiletrollen en kan niet schelen wat voor ge bruiksvoorwerpen als telefoon. Het mooie van die telefoonge sprekjes is dat aan de andere kant van de lijn meestal een grap wordt vermoed van die ene neef, die op verjaardagen, bruiloften en partijen ook altijd in de lolbroek stapt. Zit je niets vermoedend piepers te jassen, valt een kerel zonder z'n naam te noemen met de telefoon in huis met de vraag: weet u wel wie ik ben? Tja, die stem is duidelijk niet die van de neef. En onvermijde lijk valt er dan een stilte. Je denkt, en je denkt. Het zal toch geen hijger zijn. Maar gelukkig, dan onthult de beller alsnog zijn identiteit. „Ja, u spreekt met Henny Huis- 't Zal toch wel niet. kom nou, ze kunnen wel zo veel zeggen. Maar Huisman weet zichzelf bij de ongelovigste Thomassen nog geloofwaardig te maken, een voudig omdat hij dank zij de in formatie die een familielid of bekende heeft verstrekt in staat is iemands doopceel te lichten. Wie dan nog het flauwe ver moeden heeft te zijn gebeld door een kwibus die denkt dat het elke dag 1 april is, ziet het restantje argwaan radicaal op geruimd met de uitnodiging volgende week naar Aalsmeer te komen om voor het ganse kij kersvolk een optreden te verzor gen met de zingende zaag. Een half mensenleven daarvan heb ben gedroomd en dan nee zeg gen, dat gelooft u toch zeker zelf niet. Wat bijvoorbeeld te denken van die twee dames van oerhollands fabrikaat, laatst. Hun wens? Een metamorfose. Even uit die ruit jes- en blokjesconfectie van twee halen, een betalen-snit en in plaats daarvan een gesoig neerde avondjurk. En een geraf fineerd gecoiffeerde pruik op het hoofd in plaats van dat één recht-één averecht kapsel. Zijn vaste aanhang weet het on derhand, in de finale van elke Surpriseshow betreedt Henny Huisman het voorportaal van de wereld. Geen zee gaat hem dan te hoog om het intermen selijke verkeer tussen emigrant en achtergebleven familie te re- gelen. Wegens succes al vele malen geprolongeerd: de al ja ren geleden uit het gezichtsveld verdwenen broer of zus uit Christchurch dip na een etmaal vliegen vanachter de coulissen opdoemt. Omhelzing, tranen, doek. En daarna de uitsmijter: Surprise, surprise, het onver wachte is de allermooiste prijs. De verrassing brengt u zomaar van de wijs. Etcetera, etcetera. Eigenlijk is het niet om aan te horen, als Huisman z'n keel openzet, maar zijn stem klinkt miljoenen als muziek in de oren. De Surpriseshow? Het is het daverende succes van een vedette met de allure van een anti-held. Gastheer Ted de Braak ontvangt in zijn programma Ted tète' (vanavond. 21.46, Nederland 1) de actrice Kit ty Courbois (53) Een vrouw die inmiddels meer dan 25 jaar op het toneel staat Daarnaast treedt zij regelma tig op in televisieseries en films. Eind jaren vijftig zat de actrice samen met Ted de Braak en Tineke van Leer in een cabaretgroep. foto ncrv DEN HAAG PETER HUYSMAN Meta de Vries met wekelijkse jazz-top tien Meta de Vries gaat bovendien op zaterdagmid dag tussen 16.00 en 18.00 uur op deze zender een programma over fusion presenteren. Hans Dulfer, Jaap Lüdeke en Willem Duys vullen al een ru briek. Eurojazz-radio is 24 uur per dag via de kabel te beluisteren. Inmiddels kunnen 2,5 miljoen Ne derlandse 'kabel'-huishoudens het station ont vangen. Alle jazzstijlen van oude jazz tot fusion. komen aan bod. Meta de Vries gaat een wekelijkse Jazz-Toptien presenteren op Eurojazz-radio. Vanaf april is ze iedere dinsdagavond van 21.00 tot 22.00 uur met dit programma te beluisteren. De Jazz-Top 10 komt tot stand in samenwerking met de Stichting Nationale Top-100 (Buma/Stemra) en is geba seerd op de best verkochte jazz-cd's in Neder land. STRIPS BOLLEBOOM BOES ?ry Ti x fH

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10