WEEK 'Ik ben uitgescholden voor rat en paardekop' Karin Bloemen: veelzijdig en aanstekelijk Pink Niessen en Philip Hill sterk in matige voorstelling Cultuur&Kunst 0EKEN iEEH Over 31/2 week in Den Haag Gaaf spel van Arion Kamerorkest MAANDAG 16 MAART 1992 Van der Heijden signeert in Leiden leiden De schrijver van het boekenweekgeschenk, A.F.Th van der Heijden, signeert donderdagavond (19.30-21.00 uur) bij boekhandel de (Oer aan de Nieuwe Rijn. Van der Heijden publi ceerde zijn eerste werk onder de naam Patrizio Canaponi. Hier voor ontving hij de Anton Wachterprijs. Zijn latere werk, de ro mancyclus 'de Tandeloze Tijd', 'Sandwich' en 'Het leven uit een Dag' bracht hij uit onder zijn eigen naam. Zijn oeuvre is be kroond met de Multatuli- en de F. Bordewijkprijs. Nieuwe bond van galeriehouders Amsterdam Nederland krijgt er naast de Vereniging voor Gale riehouders (NVG) met 100 leden, een Bond van Galeriehouders bij. Het initiatief gaat uit van de Amsterdamse galeriehouder Hans Brinkman. Volgens Brinkman is het de bedoeling dat de nieuwe bond, waarvoor zich al 39 leden hebben aangemeld, ge sprekspartner wordt voor het ministerie van wvc. De reden waarom de bond nu wordt opgericht is de dreigende opheffing van de rentesubsidieregeling. De Raad voor de Kunst pleit in het Kunstenplan voor afschaffing van de regeling omdat die fraude gevoelig zou zijn en omdat er in de ogen van de Raad via deze regeling kunst van mindere kwaliteit wordt verkocht. Lubberhuizenprijs voor Markus Amsterdam De Marten Toonder Stichting in Amsterdam heeft de Geertjan Lubberhuizenprijs voor Literaire Prozadebuten voor 1991 toegekend aan de 36-jarige Amsterdamse auteur Philip Markus. Hij krijgt de prijs, waaraan een bedrag van 10.000 gul den is verbonden, voor zijn roman 'De weg naar Oude God'. De prijs wordt op 15 april in de Nieuwe Kerk in Amsterdam uitge reikt. Angelina Ruzzafante wint concours enschede De sopraan Angelina Ruzzafante is winnares gewor den van het derde Cristina Deutekom Concours. Zij verwees haar medefinalistes Marisca Mulder en Janine Scheepers naar respectievelijk een tweede en derde plaats. Ook de publieksprijs was voor Ruzzafante. Droom en Daad in Microtheater leiden Clara Smits brengt op vrijdag 20 en zaterdag 21 maart opnieuw haar programma 'Droom Daad' in het Microthe- ather. Droom Daad is een collage van liedjes, verhalen en ge dichten van Elsschot, Bordewijk, Piet Paaltjes en Renate Ruben- stein. Het programma is samengesteld door Ton Uijl en Bart Vieveen. Clara Smits wordt begeleid door Theo der Kinderen en Dolf Del Prado. recensie jan rusdam Karin in concert, met Kann Bloemen. Mar- jolijn Touw en Arthur Schlemper. Orkest In 'Karin in concert' zingt Karin Bloemen nationaal en interna tionaal werk van beroemde vrouwen: van Barbra Streisand tot Aretha Franklin en van Dia na Ross tot Nina Hagen. Vele travestieten gingen haar daarin voor, maar Bloemen overtreft allen met een stem die (hoewel aangedaan door een lichte ver koudheid) barst van de drama tiek en een volumineuze gestal- niets onecht is. In haar programma zingt en parodieert Bloemen niet alleen de maniertjes van Shirley Bas- sey of de gladde routine van Diana Ross, dat is meer ver toond. Ze wisselt het bekende wereldrepertoire af met origi neel materiaal, waaronder en kele fraai gezongen Nederland se liedjes, maar brengt ook pitti ge satire op 'Goede tijden, slechte tijden', 'Prijzenslag' en 'Les Misérables'. Het programma wordt aan el kaar gepraat met korte confé rences. Bloemen doet dat op een soms heerlijke platte, maar zorgvuldig gedoseerde manier, zoals we wel kennen van Bette Midler. Het is een act die uitste kend past bij haar rondborstige natuur. Meest op dreef is Bloemen als ze haar zangkwaliteiten kan combineren met haar kwaliteit als comediëne. Of dat nu is met een licht ironische toets in een, in het Nederlands vertaald nummer van Nina Hagen met een stem van een door Karin Bloemen bezingt als Russin het 'Russisch carnaval'. drank en nicotine aangedane Billie Holiday of als Russin in het nummer 'Russisch carna val'; het is Bloemen op haar best. Vast staat dat Karin Bloemen, bijgestaan door de talentvolle Marjolijn Touw (met een prach tig gezongen Natural Woman) en Arthur Schlemper, een ui terst veelzijdige, muzikale show bréngt met een zeer hoog ni veau. In die veelzijdigheid schuilt ook de enige zwakte van het programma. Volgens het programma(boekje) vertelt 'Ka rin in concert' het verhaal van een vrouw wier leven heel an ders uitpakte dan zij had ge pland. In liefde, carrière en in vriendschap. Maar juist die rode draad is niet voldoende te vol gen. De verschillende onderde len staan soms zo los van elkaar FOTO JORIS VAN BENNEKOM dat nogal eens van de hak op de tak wordt gesprongen. Het noodzakelijke aaneenpraten haalt dan de vaart uit het pro gramma. Het neemt niet weg dat een avondje met Karin Bloemen volop genieten is. Confrontatie vriend Reve met Jolian Polak Hanneke Eggels, de directrice van de Stichting Literaire Salon had zaterdagmiddag in de Leidse Bibliotheek een gesprek met Johan Polak. Het onderwerp was het leven en werk van de Franse schrijfster Marguerite Yourcenar, maar de discussie had een dubbele lading. De voormali ge uitgever Polak staat immers volop in de belangstelling, nu de intieme brieven die hij aan Gerard Reve heeft ge schreven, binnenkort worden geveild. leiden conny van der zande Vlak voor de literaire conversa tie plaatsvond had Polak nog gesproken met de zaakwaarne mer en vriend van Reve, joop Schafthuizen, in het Leidse vei linghuis Burgersdijk Nier mans. De ontmoeting was voor Polak een complete verrassing met een onaangenaam karak ter: ,,Ik ben uitgescholden voor rat en paardekop, en dat geeft niet, want dat ben ik ook. Maar de vertoning op zich was zo gê nant, ik schaamde me diep." Van zijn innerlijke roerselen was tijdens het gesprek - met Hanneke Eggels niets te mer ken. Polak toonde zich een charmant en uiterst onderhou dend causeur. Met talrijke anekdotes illustreerde hij dat hij de Franse schrijfster, vertaalster en hoogleraar literatuur bijzon der goed heeft gekend. „Ik ont moette haar voor het eerst toen zij met haar schip op het IJ lag aangemeerd. Ze zat in het voor onder en ik moest letterlijk over een drempel heen om bij haar te komen. Ik struikelde en viel voor haar. Dat heeft ze altijd onthouden en ik wist: hier hoor ik, aan haar voeten." Polak gaf haar werk uit en schreef haar talloze brieven. Met enige terughoudendheid sprak hij over het onlangs ver schenen boek over haar leven. ,,Ik vind dat de biografe nogal wat openbaar heeft gemaakt, je moet daarmee voorzichtig zijn, omdat je er derden mee kunt -kwetsen." Impliciet verwees Polak hier mee naar zijn penibele situatie, maar van verbittering was ver der niets te merken. In een ver gelijking van de Franse met de Nederlandse literatuur prees hij Reve zelfs. „Flaubert heeft eens gezegd dat een goed schrijver niet terug te vinden is in zijn werk. In Nederland heeft ieder boek elementen van het leven van de schrijver in zich. Dat le vert vaak wat schrale literatuur op. Er zijn wel enkele uitzonde ringen, neem nou Reve. Zijn werk is zeer persoonlijk, hij le vert meesterlijke boeken af. Re ve is een groot genie." De Nederlandse literatuur mag dan wat schraal zijn, toch had Polak zeer lovende woor- den over voor Ida Gerhardt en Christine d'Haen. Beide dichte ressen lijken in hun eigenzinige manier van schrijven op Your cenar. „De getemde hartstocht en het klassisistisch beheersen van de emoties vormen de grondtoon van hun werken. En alle drie zijn ze tegen enige dog matiek, ze trekken zich weinig aan van de populaire stro ming." Polak verluchtigde de conver satie met prachtige voorbeelden uit de huiselijke sfeer; hij kwam .immers bij zowel Yourcenar als de beide dichteressen thuis. Goedgemutst spotte hij met zijn verteldrift: „Ouderdom maakt breedsprakig, men blijft niet meer bij de les." Maar juist door zijn scherts was het eerste deel van de middag het luisteren waard. Voor na de pauze was een an der kopstuk uitgenodigd: Theo van Gogh. Tegendraads als hij is, verklaarde de Filmer, intervie wer en columnist het lovend besproken boekenweek ge schenk van A.F.Th, van der Heijden slecht te vinden. „Al leen de titel al. Wist u wat een weerborstel is? Na het open slaan van tientallen dialect woordenboeken bleek het een kruintje te zijn." Het vraaggesprek dat Van Gogh met Eggels had, ontpopte zich als een vrolijk voortkabbe lende babbel over de liefde voor het geschreven woord. Enige bezorgdheid was er over een re cent onderzoek van het Cen traal Planbureau waaruit bleek dat vrijetijdsbesteding vooral z'n beslag krijgt in tv kijken. Ten koste van het lezen van boeken. Er worden nog wel boeken ge kocht, maar ze worden niet meer gelezen. „Lezen we over twintig jaar nog wel?" vroeg Van Gogh zich af. Wat Eggels betreft wel: „Ik vecht terug, met het or ganiseren van cursussen letter kunde en literaire bijeenkom sten als deze." SIMONE KLEINSMA Dansers Pink Niessen en Phil Hill in 'Space'. FOTO BEN VAN DUIN i (cello). Gehoord: 15/3, Stadsge- Haydn wordt soms beschouwd als het opstapje naar Mozart en Beethoven, schrijver van aardi ge milziek, maar meer ook niet. Dit Haydn-programma was zeer geschikt om met die misvatting af te rekenen: onbekommerde en zelfs uitgelaten muziek maar zeker nfet oppervlakkig, be knopt en met vaart geschreven. Kleine details en grapjes die de luisteraar op het verkeerde been zetten, zorgen ervoor dat spe lers en toehoorders voortdu rend op scherp moeten staan. Het Arion Kamerorkest, dat in bezetting aardig overeen komt met de groote van Haydn's ei gen orkest, liet al die kwaliteiten van Haydn's muziek in een sprankelende uitvoering horen. Precisie en speelvreugde waren de voornaamste ingrediënten in de haast concertante symfonie Le Matin met voortreffelijk soli, en de symfonie l'Ours. Hoe klei ner de bezetting, hoe hoger de eisen aan de individuele spelers, en aan het samenspel, leder ra feltje wordt hinderlijk hoorbaar, maar dit kamerorkest speelt 'gaaf in de ouderwetse beteke nis van het woord. Steven Mayer speelde het pia noconcert no.4 in G in een in tieme sfeer, met een virtuositeit die zich niet opdrong maar on derhuids aanwezig bleef. In het celloconcert in D treedt het vir tuoze element veel duidelijker aan de dag, maar ook de ex pressieve mogelijkheden zijn groter. In Godfried Hoogeveen's spel verenigden beide aspecten zich tot een glanzende uitvoe ring, al waren solist en orkest met name in het laatste deel niet helemaal in balans. Het Adagio met zijn lang uitgespon nen cantilene was een onbe twist hoogtepunt in expressivi teit. Het grote enthousiasme van de zaal voor solisten en or kest was meer dan terecht. vanaf 9 april CONGRESGEBOUW dageli)ks 2015 uur RESERVEREN: Kassa 070-354 80 00 Landeli|ke Reserveerliin 070-361 77 10 (dag 10-22 uur) Bespr bur Haagsche Courant 070-365 68 06 duktie. Gezien 14/3. LAKtheater. Leiden In de voorstellingen van Dans- produktie ligt de nadruk op de totaliteit. Behalve aan de dans wordt veel zorg besteed aan de cor, kostuums en muziek (vaak in opdracht gecomponeerd). De tweedelige choreografie 'Color- /Space' zet deze traditie voort. In deel 1, 'Color' van artistiek leidster Bianca van Dillen, werd de dansvloer aan drie zijden omgeven door een prachtig gor dijn met allerlei schakeringen rood. Op muziek van Bartók, het vijfde strijkkwartet, voerden de zes dansers hun expressieve bewegingen uit. Duetten vorm den het belangrijkste bestand deel. Een duet voor twee heren, waarin moeilijk balanceerwerk tot houdingen met een circus achtige allure leidde, bevatte helaas ook onduidelijke bewe gingen, waardoor de indruk ontstond dat er nogal werd ge zwoegd. Het daaropvolgende duet voor twee danseressen was erg braaf en bracht te weinig verrassing. Wel aardig was dat die braafheid even verdween op het moment dat ze dicht bij el kaar kwamen en een hoogharti ge nijd uitstraalden Ver boven de andere passages stond het duet dat gedanst werd door Philip Hill en Pink Nies sen. Zij vielen niet alleen op door hun trefzekere techniek, maar ook doordat ze veel meer dramatische uitstraling hadden dan de andere dansers. Er zat iets van een verhaaltje in hun dans: de man volgt voorzichtig de vrouw omdat hij met haar dans wil meedoen, zij schudt hem van zich af, hij trekt zich terug. E§n eenvoudig verhaal, met humor en eenvoud uitge beeld. Deel 2, 'Space' is een choreo grafie van Guido Severien. Op vallend was, dat in deze ruimte compositie kleuren een mis schien wel grotere rol speelden dan in 'Color'. Deze kleuren contrasteerden sterk. Ook in de dans waren veel contrasten ver werkt, met vaart en humor. Ter wijl twee danseressen verdiept waren in verstilde poses maakte i derde, in fel rood gekleed, bewegin gen. De muziek, speciaal voor de ze voorstelling gecomponeerd, was spannend, dynamisch en zeer voedend voor de dans. Ook in 'Space' kwam veel acrobatiek voor, zij het dat deze scherp contrasteetdc met andere be wegingen. Dit was waarneem baar in de afwisseling van een trio, waarin vallen en opvangen een grote rol speelde, en een duet dat meer gericht was op de hoogte en waarin springen en optillen de hoofdtendensen vormden. In dit duet excelleer den opnieuw HUI en Niessen. Indrukwekkend was de superi- eure uitstraling van dit tweetal tijdons de moeilijkste poses. De voorstelling als geheel overtuigde niet echt. De bewe gingen verrasten onvoldoende en er was te weinig eenheid, wat vooral tot uiting kwam in ongelijkheden in groepspassa f;es. Jammer dat in een voorstel- ing waarvan ieder aspect zo verzorgd is, de dans eigenlijk de minst afgewerkte indruk achter - I...U Freek de Jonge viert triomfen in Zuid-Afrika JOHANNESBURG PETER VAN NUUSENBURG Freek de Jonge laat Zuid-Afrika zien wat het gemist heeft door de culturele boycot. Nu het land niet langer verboden gebied is, neemt ae cabaretier er samen met o.a. theatergroep DNA en de schrijver Bert Sch ierbeek deel aan een klein Holland Fes tival. Dat wordt met Financiële steun van Den Haag georgani seerd door het Afrikaner Vrije Weekblad en het Kommitee Zuidelijk Afrika (KZA). Motto vtm het festival: 'Breek af die De Jonge houdt zijn confe rence in het Engels en even vreesde ik dat dat zijn mogelijk heden zou beperken. Hij jong leerde inderdaad minder met de taal dan hij waarschijnlijk in Nederland zou hebben gedaan, maar dat kwam de show mis schien wel ten goede. Aan grappen over de toestand in Zuid-Afrika valt natuurlijk niet te ontkomen en deze wor den moeiteloos uit de mouw geschud. Zijn dochtertje wil voor haar verjaardag een pop. Als bewust levende, moderne ouders, geven De Jonge en zijn vrouw haar een zwarte pop. De ze wordt Winnie (naar de om streden vrouw van ANC-leider Nelson Mandela, red.) gedoopt, waarna de pop spontaan in tra nen uitbarst. Morgen wordt het referen dum gehouden over de toe komst van Zuid-Afrika. De Jon ge waarschuwt de eventuele nee-stemmers in de zaal: zij spelen met vuur, als zij het her vormingsbeleid van president De Klerk verwerpen, zullen ze in elk geval nooit meer om hem. Freek, kunnen lachen. Na het zien van dit weergaloze pro gramma van deze grootmeester zullen ze dat wel uit hun hoofd laten. Uitdaging voor hoorn, vuurwerk voor de piano RECENSIE UDY VAN DER SPEK Recital boor Paii van Zelm (hoorn) en Jo ke van Zdm (piano) Gehoord 15/3. Streekmuoekschool. Alphen aan den RJpi In het concertseizoen 1991-92 organiseerde de 'Stichting Alp hen Muziek' drie concerten waarin telkens een blaasinstru ment centraal stond. Gisteren werd deze serie afgesloten met een recital voor hoorn en piano. Paul van Zelm begon met de natuurhoorn (pedagogisch juist, lijkt mij). Deze hoorn bezit geen ventielen en heeft in principe een bereik van 15 tonen. Door de hand in de hoorn te houden kan men deze reeks een halve toon verlagen, zodat er 15 tonen bijkomen. Beethoven heeft hier aardig gebruik van gemaakt in zijn Sonate in F gr.t. voor hoorn en forte-piano. Hoewel loke van Zelm de mo deme vleugel bespeelde werd ook in deze bezetting het karak ter geen geweld aangedaan, zij speelde overtuigend, met niet al te veel pedaal en met gevoel voor dynamiek en timing. Waarbij Paul van Zelm zijn na tuurhoom subtiel en. zoveel als mogelijk is. 'zuiver' bespeelde. De rest van het recital sjw-elde hij op de moderne (wald(hoorn met kleppen, die meer moge lijkheden biedt en veel zuiver der klinkt. Met een warm geluid en gevoel voor detail en sfeer 'bezong' hij het Zweedse land schap in 'Canto Serioao' van Carl Nielsen. Heel vaak wordt het 'Adagio en Allegro' opus 70 van Robert Schumann gespeeld voor piano en hobo. Toen Van Zelm de eer ste lang aangehouden noot zo schitterend en voluit liet weer klinken, werd het overduidelijk dat Schumann dit stuk toch echt voor hoorn heeft geschre ven. Het is zelfs een hoogtepunt te noemen in de hoorn litera tuur, niet alleen qua schoon heid. maar ook wat moeilijk heidsgraad betreft. Beide Van /elms speelden hier virtiKxis en gepavsioneerd. Iets heel anders volgde: een zeer modem stuk van zes minu ten, Hans Georg Pfliiger's 'Im- peto' (1986) wat niets meer dan 'heftig' betekent. Schrille botte fortissimo gespeelde dissonan ten naast kleine lyrische bijna weemoedige 'minimal art' mo tieven. waar doorheen de zeer donkere klanken van de hoorn zich een weg baanden. Vuur werk voor de piano cn een ware uitdaging voor de hoom, waarin Van Zelm liet horen hoe won dermooi het lage register op zijn Instrument kan 'zingen'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9