WEEK 'Dood of levend?' in Pesthuis - v'/ Indische boeken voor Nederlandse jeugd Cultuur&Kunst Kunstenaars H'meer bundelen krachten '0EKEN iEEH ZATERDAG 14 MAART 1992 19 redactie cees van hoore annemiek ruygrok jan rusdam saskia st( hoofddorp mieke preude-meuer medewerker Op initiatief van enkele Haar- lemmermeerse kunstenaars wordt dit voorjaar een beroeps vereniging voor beeldend kun stenaars opgericht. De Kunste naars Organisatie Haarlemmer meer (KOH) zal zich onder meer bezighouden met het be hartigen van belangen van plaatselijke kunstenaars en denkt een bijdrage te kunnen leveren aan het gemeentelijk cultuurbeleid. Volgens bestuurslid Annette van Wijk is het noodzakelijk dat een dergelijke vereniging zo snel mogelijk wordt opgericht. Een belangrijke reden daarvoor is de decentralisatie van het kunstbeleid waardoor de ge meentes meer taken en meer geld krijgen om hun kunstbe leid vorm te geven. De gemeen te Haarlemmermeer is nu al druk bezig plannen te maken. „Als de kunstenaars mee willen praten dan moeten ze zich snel organiseren", aldus Annette van Wijk. „Natuurlijk willen kunste naars liever in hun atelier bezig zijn, maar als ze zich organise ren hebben ze meer kans dat er naar ze gekeken en geluisterd wordt." Op het verlanglijstje van de vereniging in oprichting staan onder meer een informatie- en documentatiecentrum vóór en van kunstenaars. „Dat klinkt wel erg ambitieus, maar het kan om te beginnen ook gewoon een map zijn waarin staat wie, waar mee bezig is. Momenteel is bij voorbeeld nauwelijks be kend hoeveel kunstenaars er in de Haarlemmermeer werkzaam zijn, laat staan dat bekend is waar ze zich mee bezig hou den." Van Wijk hoopt dat in de nabije toekomst een jaarlijkse tentoonstelling kan worden ge houden van werk van Haarlem- mermeerse kunstenaars. Belangstellenden kunnen con tact opnemen met Marcel van Kerkvoorde, secretaris van de KOH, tel. 02503-40426. Kaarten voor Frank Boeijen leiden» Frank Boeijen geeft op vrijdag 3 april een concert in het Nederlands Congresgebouw in Den Haag. Voor dit eenmalige optreden zijn vanaf heden uistekende toegangskaarten te koop bij het Uit-bureau van K&O aan de Oude vest 45 te Leiden. Première eigentijdse musical MOVE! Amsterdam In theater Carré in Amsterdam gaat op 17 april de eigentijdse musical 'MOVE!' in première. Het verhaal speelt zich af in een dansstudio in Manhattan, in New York. Rick Atwell be dacht het gedeeltelijk (auto)biografische concept. Het Engelstali ge libretto is van Isidore Elias. Randy Klein en Willem Ennes componeerden de muziek. Voor de produktie zijn zangers, dan sers en acteurs aangetrokken uit de Verenige Staten, Japan, Zuid-Amerika en Europa. Karin Bloemen speelt een hoofdrol. De voorstelling blijft tot en met 10 mei in Carré. Try-outs zijn onder meer te zien in Rijswijk (7 april) en Zoetermeer (14 en 15 april). Vanaf medio oktober volgt een tournee door het land. 'Lekker leunen' van danstheater leiden» Arena Danstheater brengt morgenmiddag in het LAK- theater, aan de Cleveringaplaats 1 in Leiden, de dansvoorstelling 'Lekker leunen' voor kinderen vanaf 6 jaar. In deze voorstelling, die gaat over een meisje dat niet weet wat ze moet kiezen, laat de dansgroep de kinderen kennismaken met allerlei vormen van dans en muziek. Het programma begint om 15.00 uur. Sponsorloterij Carré verloopt traag Amsterdam De sponsoractie voor het Amsterdamse theater Carré loopt nog steeds achter op de eerdere verwachtingen. Van de 100.000 sponsorcertificaten is ruim de helft nog steeds niet verkocht. Volgens Carré-directeur Bob van der Linden staat de renovatie van het 105 jaar oude theater desondanks niet op de tocht. •/>*- i/ Prepareren van dieren is kunst. Soms zijn ze niet van echt te onderscheiden, zoals deze gorilla, die jarenlang in de Rotterdamse diergaarde Blijdorp heeft gewoond. Tentoonstelling in Nationaal Natuurhistorisch Museum Het Pesthuis in Leiden wordt volgende maand omge toverd in een complete, geprepareerde dierentuin. Ruim 200 dieren, waaronder gorilla's, wezels, een orang utang en een groep kaaimannen, zullen vanaf 12 april de zalen van het eeuwenoude complex bevolken voor de tentoon stelling 'Dood of levend?'. De expositie is, na de dino sauriërstentoonstelling van twee jaar geleden, een nieuw voorproefje van het Nationaal Natuurhistorisch Museum dat in 1996 officieel de deuren zal openen. leiden «jan rusdam De opgezette dieren zijn afkom stig van preparateurs uit negen Europese landen, waaronder Nederland. Zij nemen, vooraf gaand aan de tentoonstelling, deel aan het Europees kam pioenschap prepareren dat dit jaar voor' het eerst wordt geor ganiseerd door de Nederlandse Vereniging van Preparateurs. Op 11 april beoordeelt een in ternationale jury de inzendin gen die in tien categorieën, als vogels, vissen, kleine en grote zoogdieren en reptielen, zijn onderverdeeld. Per categorie is een prijs beschikbaar van 1000 gulden. De winnaar met het hoogste puntenaantal krijgt bo vendien een prijs van 10.000 gulden en wordt gehuldigd als de eerste Europese kampioen prepareren. De inzendingen voor het kampioenschap worden, aange vuld met topstukken uit de ei gen collectie van het toekomstig museum, veertien dagen ten toongesteld (12 t/m 26 april) in het Pesthuis dat over enkele ja ren de kern zal zijn van een ge heel nieuw en modem ingericht Nationaal Natuurhistorisch Mu seum. Verwacht wordt dat de expositie enkele tienduizenden bezoekers zal trekken. Onder de inzendingen bevin den zich onder meer een paard met een indiaan die een bison aanvallen, een marter met prooi, een grote groep kaaiman nen, eekhoorns met voedsel, veel vogels en zoogdieren als herten, vossen, marters en we zels. Ook worden modellen ten toongesteld van dieren die reeds uitgestorven zijn, zoals dwergpaardjes van slechts 50 centimeter hoog. „De dieren zijn met de grootst mogelijke zorg opge zet", vertelt Frits de Leeuw, pu bliciteitsmedewerker van het Natuurhistorisch Museum. „Niet voor niets heet de ten toonstelling 'Dood of levend?'. De bezoeker zal zich bij het zien van de geprepareerde dieren telkens opnieuw de vraag stel len: kan ik nog dichterbij ko men of zal ik maar liever een stapje terug doen, voordat ik een haal krijg. Zó levensecht zijn de dieren opgezet." Onder de dieren die deel uit maken van de collectie van het Natuurhistorisch Museum be vinden zich ook vele topstuk ken. Zo is er onder meer een volwassen gorilla, die ruim 20 jaar in Blijdorp heeft gewoond en daar is overleden. Ook is er een gorillakleuter te zien en een skelet van hetzelfde dier dat in precies dezelfde houding is op gesteld. Bijzonder is ook een ka meel die aan de ene kant is op gezet en aan de andere kant zijn skelet toont. Van Aart Walen, een van de beste preparateurs van Nederland, wordt een edel hert tentoongesteld. Onder de huid van dit dier zijn zelfs, nauwkeurig en op de juiste plaatsen, kunstmatige aders aangebracht. Door dit soort in grepen lijkt het model echt te leven. Op de tentoonstelling zijn verder twee preparaties te zien van de vermaarde preparateur Hermanus Ter Meer, die in het begin van deze eeuw de grond slag heeft gelegd voor de mo derne wijze van prepareren. Hij was de chef-preparateur van de Leidse universiteit en vervaar digde onder meer een orang Film 'Rubber' alom gekraakt Het thema van de boekenweek ('het prachtig rijk van Insuiin- de') duikt de komende weken op allerlei plaatsen in de Leid se binnenstad op. Er kunnen Indische wandelingen worden gemaakt die voeren langs de Leidse musea, de Hortus Bota nicus, het Gemeentearchief, de openbare en universiteitsbi bliotheek. Vandaag het Indi sche kinderboek in een vitrine in de bibliotheek aan de NieuwstraaL LEIDEN SASKIA STOELINGA Ada, apa nonna? Wat is er juf frouw? Nonna Sophie staat op een stoel, bang voor een muis. Bediende Ali komt aanrennen en probeert het beest met een stok te verjagen. Zo waren de verhoudingen in het voormalig Nederlands-Indië, de blanke vrouw werd bijgestaan door bruine bediendes en het kind werd gekoesterd door de baboe. In veel kinderboeken kom je dit soort illustraties tegen. Bruin te genover blank. Gerard Brantas (1926) verza melt en onderzoekt kinder- en jeugdboeken uit vroegere tij den. Hij werd geboren op Java en kwam in 1946 naar Neder land om hier als bioloog te wer ken. De kinderboeken in de openbare bibliotheek komen uit zijn verzameling. De scheeps jongens van Bontekoe, De Katjangs, Jo Jo 't grappige Ja vaantje. Kinderboeken over Ne derlands-Indië die veel Neder landse kinderzieltjes hebben ge raakt. Brantas schrijft daarover in het blad Nusantara (eilanden rijk), dat speciaal voor de boe kenweek door Stichting Propa ganda van het Nederlandse Boek is uitgebracht: „Ze gaan over een voorbije tijd, maar ze geven ons inzicht in de wijze waarop de Nederlanders in de toenmalige kolonie leefden, hoe ze dachten, en hoe hun kinde ren leefden. Steeds wanneer hun vaders een andere stand plaats kregen toegewezen, kre gen die kinderen te maken met verhuizingen, naar een andere plaats, of naar een ander eiland, of soms naar Nederland". „Indische jeugdboeken ver tellen van het leven op een plantage of op een bestuurs post, ver van een stad vandaan, ver van een school. Deze boe ken werden vooral geschreven voor kinderen in Nederland, om hen te vertellen hoe kinderen in Indië leefden en wat voor nuttig werk hun vaders daar deden. Door middel van deze boeken kunnen we achterhalen hoe er indertijd werd gedacht over het kolonialisme, over de relatie tussen blank en bruin, over de inheemse cultuur en het Indo nesisch nationalisme". Het ver haal is vaak toegespitst op blank en bruin. De held heeft meestal de 'juiste' opvatting en de slech terik niet. Blank en bruin zijn afwisselend held en slechterik. De protestantse schrijver Hil- brandt Bosch schreef in 1902 een verhaal over twee neven, een volbloed Nederlandse neef en zijn leeftijdgenoot die een Ja vaanse moeder heeft. De vol bloed neef is oneerlijk en lui, wreed en laf. De neef van ge mengd bloed is daarentegen eerlijk, moedig en behulpzaam. In 1946 kwam de schrijfster H. Sevenhuysen-Verhoeff met het omgekeerde. In haar boek is de volbloed Friezin in alle opzich ten voorbeeldig. Maar haar half- boed nichtje is slecht en steelt zelfs. Aangezet door haar Ja vaanse moeder. Zo komt Gerard Brantas met nog veel meer voorbeelden. Wie meer van hem wil horen kan zondag 15 maart om 14.00 uur terecht in de Openbare biblio theek aan de Nieuwstraat in Leiden. Het was even slikken voor de filmliefhebbers in de bomvollle Kapelzaal van het K&O gebouw gisteravond toen de essayist Rudy Kousbroek 'Rubber', de eerste van de twee te vertonen Indië-films tot de grond toe af brak. 'Een banaal prul' noemde hij dit produkt uit de jaren der tig van G. Rutten en J. de Mees ter, terwijl de organisatie van het Leids Literatuurfestival de film had aangeko 'verbluffende kijk op het koloniale leven' en als een 'aangrijpend melodrama'. 'Rubber' is de verfilming van M. Székely-Lulofs roman 'Koe lie'. Het gaat over een eenzame plantersvrouw op Sumatra, wier minnaar door een Koelie wordt doodgestoken. In de film echter wordt geen moord gepleegd, maar wordt de arme minnaar verpletterd onder een omval lende boom, waardoor het ver haal veel aan kracht inboet. 'Een verminkte kopie' noemde Kousbroek deze al te vrije be werking. Hij had nog meer gal te spu wen. Het beroerdste van de film was volgens hem de muziek, die in de jaren dertig ook al op ver- /«•i Muitte. Kousbroek: „Toen dacht men nog dat de compo nist zijn tijd ver vooruit was en dat de muziek over vijftig jaar mooi zou worden gevonden. Spontaniteit en dynamiek muziek RECENSIE UDY VAN DER SPEK Concert Zoeterwoudse Mandoline Vereni ging o I v Betsy Camphofst-van Marsber gen, mm v het Balkanodcest Armleed, o.l v D Minderovic Gehoord 13 maart in 'Ons Huis' te Zoeterwoude Ongeveer 25 mandolines en mandola's. versterkt met een paar gitaren, een contrabas en een accordeon. Dat was gister avond de bezetting van de Zoe terwoudse Mandoline Vereni ging- In Nederland zijn er 65 van zulke orkesten. Dat is nog niet echt veel als je het vergelijkt met de honderden fanfarekorp sen en harmonieën die ons land telt. Maar de mandoline is sterk in opkomst. Op veel muziek scholen melden zich jonge klantjes met dit instrument en sinds kort kun je hoofdvak mandoline studeren op het conservatorium. Betsy Camphorst, zelf direc teur van een muziekschool, di rigeerde haar orkest met groot enthousiasme. Bijna alle mu ziek die gisteravond ten gehore werd gebracht is origineel voor deze bezetting geschreven. Contrastrijke sferen werden er opgeroepen. Na de pauze speelde het gast gezelschap 'Balkanorkest Am- 5telland' onder leiding van D. Minderovic in kleurrijke folklo ristische kledij. Dit orkest heeft eenzelfde bezetting, maar de accordeon is hier meer geïnte greerd in het geheel. Met zwier speelden ze oosteuropese rei dansen uit Joegoslavië, Rusland, Roemenië met een klein uit stapje naar Griekenland. Bij ver schillende nummers werd er meerstemmig gezongen. Spontaniteit, dynamiek en rit mische contrasten volgden el kaar op, ook in de donkere war me basstem van een der musici, onder meer in de "Wolgaklange' van T. Ritter. Er werd bepaald virtuoos gespeeld. Uiterst inten sief werd in deze groep op de dirigent gelet en dat wierp zijn vruchten overduidelijk af. utang en een liggend koetje, die beide op de tentoonstelling te zien zijn. Frits de Leeuw is er van over tuigd dat het een heel bijzonde re tentoonstelling wordt waar mee het Nationaal Natuurhisto risch Museum opnieuw een vi sitekaartje afgeeft. „Wat we te zien krijgen is preparatiekunst van de bovenste plank. Het gaat om echte kunst", meent De Leeuw. „Een goede preparateur moet immers weten hoe een dier anatomisch in elkaar zit, inzicht hebben in het gedrag van dieren, zodat hij ze in de juiste houding en situatie kan plaatsen, maar ook in staat zijn om de dieren perfect te model leren, dus eigenlijk een soort beeldhouwer zijn.' De tentoonstelling wordt op 12 april om 13.00 uur geopend en is op werkdagen te zien van 10.00 4ot 17.00 uur en op za terdagen en zondagen van 12.00 tot 17.00 uur. Tijdens het laatste (museum)weekend Is de toegang gratis. Niet dus." Ook de filmtechnische kanten deugen niet volgens de essayist. Achtereenvolgens kwamen de 'stuntelige dialogen', de 'karika turale karaktertekeningen' en de 'stompzinnige teksten' aan bod. Kortom, zo besloot Kous broek: „Een onherstelbaar ver knoeide film, een waardeloos prul. Alleen de moeite waard vanwege de historische opna mes." Sommige daarvan waren op genomen in dat deel van Suma tra waar Kousbroek is opge groeid. „Ontroerend om terug te zien", aldus de schrijver. „Maar eigenlijk zijn er te weinig opnames om er een goed beeld van te krijgen." Daarom kregen de arme toehoorders die de ge wraakte film nog moesten gaan zien als doekje voor het bloeden wat familiekiekjes van de fami lie Kousbroek te zien op het wit te doek. Het vergoedde nauwelijks de povere vertoning van 'Rubber'. Van de slechte video-opname overstemde de ruis en kraak ge regeld de inderdaad stuntelige dialogen. Kousbroek had geen woord te veel gezegd over de film. Gelukkig kwam na de pauze 'Indonesia calling', het meester werk van foris Ivens. Daardoor werd de kater na het zien van 'Rubber' weer goed gemaakt. Hoe is het toch mogelijk dat het organisatiecomité deze dertiger Vermakelijk theater van Rotterdamse studenten toneel RECENSIE CONNY VAN DER ZANDE De Vliegenier, door derdejaars studenten van het Rotterdams Centrum voor Thea ter Regie Ruud Wesseh Gezien 13/3 in Microtheater Imperium, Leiden De Vliegenier, het licht absur distische stuk dat Wanda Reis sel in 1990 voor Carousscl schreef, leidt in de vertolking van de theaterstudentcn tot een zeer vermakelijke avond. Een licht gestoorde moeder en haar drie kinderen vieren traditiegetrouw de kerstdagen in hun pension in de bergen. De vader ontbreekt, want die is ver moord en de kinderen zijn al door op zoek naar de dader Hun samenzijn wordt verstoord door een vliegenier, die zegt neergestort te zijn. Hij gaat een relatie met de moeder aan en dan blijkt dat zij het nooit zo nauw heeft genomen met de huwelijkse trouw, Zij bekent dat de kinderen alledrie van andere vaders zijn. Meteen wordt de vraag wie papa vermoord heeft terzijde gcscnoven. Hij is im mers van geen van hen de echte vader. Het vreemde verloop van het verhaal past in de traditie van het postmodernisme. Daarin worden verhaallijnen even plot seling afgebroken als ze ont staan. In dit stuk wordt een mooi spel gespeeld met de to neelwerkelijkheid. Tot twee keer toe wordt de vliegenier het to neel afgestuurd omdat hij te vroeg opkomt. Ook de conver saties neigen naar het absurdis me De regisseur heeft de mini male middelen optimaal benut. Een mooi voorbeeld daarvan is het spel dat de kinderen met hun bestek spelen als hun moe der het zoveelste, al lang beken de verhaal vertelt. Ze lijken dan net drie kleine kleutertjes die het plezier van hun moeder wil- len vergallen. Het spel is prettig te volgen, afwisselend van serieus tot droogkomisch Alleen de moe der weet nin in te oven df n Ze moet namelijk een wat ou dere vrouw voorstellen, maar ze beweegt als een jong meisje. Dit stuk is voor de thcatentu denten een afstudeerstage spel. Wal mi] betreft zijn na la ij I met een zeer ruime voldoende.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 19