De werkelijkheid achter Karl May H Er zijn weinig schrijvers zo verheerlijkt en verguisd als de Duitse schrijver Karl May geestelijke vader van Winnetou, Old Shatterhand en Kara Ben Nernsi. Hij had neigingen tot schizofrenie en kleptomanie en beland de diverse keren in de gevangenis. Toch wist hij zich op te werken tot een populair schrijver. Grootheidswaanzin was hem niet vreemd: in bijna al zijn boeken is zijn alter ego Old Shatterhand de alles overheersende held. die het kwade bestrijdt en steeds overwint. May steeg hoog en viel diep: toen zijn crimineel verleden uitlekte, was het met zijn roem snel gedaan. i Crimineel verleden brak geestelijk vader van Old Shatterhand uiteindelijk op ij schokte en sidderde over zijn hele lichaam, er kwam een stroom bloed uit zijn mond. Het opperhoofd der Apachen drukte inog eenmaal mijn handen en strekte zijn le dematen. Toen gleden zijn vingers langzaam Ivan de mijne af hij was dood.' Velen zullen deze regels over de dood van het Indianenopperhoofd Winnetou herken den. De Apache sterft in de armen van zijn ^bloedbroeder Old Shatterhand, de ik-figuur ;alias Karl May. Was May werkelijk bevriend met het Indianenopperhoofd of kwam Win netou slechts voort uit zijn rijke fantasie? Hoe teleurstellend het antwoord ook mag zijn, Winnetou heeft nooit bestaan. Old Shatter hand in zekere zin wel. Hij was Mays alter ego, de man die hij graag had willen zijn, maar nooit werd. Er zijn weinig schrijvers zo verheerlijkt en verguisd als Karl May, de veelschrijver van reisavonturen met een sterk moralistische in slag. Zijn omvangrijke werk is nog altijd een bestseller en ook het leven van de auteur zelf vormt nog steeds een bron van belangstel ling. Dat komt niet in de laatste plaats door de autobiografie, die May aan het einde van zijn leven schreef. Een mengelmoes van leugen en waarheid om de auteur in een zo gunstig mogelijk daglicht te plaatsen. Een werkelijk beeld van de schrijver krijgt de lezer niet. Blind Karl May werd geboren op 25 februari 1842 in het toenmalige koninkrijk Saksen. Zijn va der was een arme wever. Al als baby werd Karl blind en hij bleef dat tot zijn vijfde le vensjaar. Dank zij die blindheid werden de fantasie en het voorstellingsvermogen van de jonge May aangescherpt. Zijn grootmoeder van vaderskant schijnt die eerste jaren een grote rol in zijn opvoeding te hebben ge speeld en hij heeft zijn latere vertellersgaven waarschijnlijk van haar geërfd. Zelf schreef May hierover „Grootmoeder was mijn alles. Ze was mijn vader, mijn moe der, mijn opvoedster, mijn licht en zonne schijn, die aan mijn ogen ontbraken. Alles wat ik met lichaam en ziel opnam kwam van haar. Ze was een dichteres bij de gratie Gods, een sprookjesvc^telster." Maar eerst moest er worden geleerd, veel geleerd en toen Karl op zijn vijfde jaar weer kon zien 'u>as mijn kindheid ten einde'. Zijn vader had namelijk gedaan gekregen dat zijn zoon al naar school mocht. Naast het school programma moest de jongen alle mogelijke verouderde leerboeken doorworstelen en overschrijven om zo veel mogelijk kennis te verwerven. Om wat bij te verdienen kwam hij als kegeljongen in de dorpskroeg terecht, waar zich ook een uitleenbibliotheek bevond. Daar haalde de jonge May zijn enige ont spanningslectuur vandaan: sensatieverhalen over edele rovers en een ontaarde maat schappij. Hij ging er zo in op dat hij werke lijkheid en fantasie door elkaar haalde en wegliep om zich bij de (fictieve) bendeleider Rinaldo Rinaldini aan te sluiten. Gelukkig werd hij binnen een dag opgespoord en naar huis gebracht. Maar de kiem voor een leven, waarin verbeelding en werkelijkheid voortdu rend met elkaar in gevecht waren, was ge legd. Na zijn lagereschooltijd ging de wevers- zoon naar de kweekschool voor onderwijzers. Hier werd hij voor het eerst betrapt op dief stal. Dat zou later nog vaker gebeuren. Zijn 'criminaliteit' bestond uit kleine vergrijpen. Kleptomanie zou men nu zeggen, geen geval voor een strafrechter maar eerder voor de psychiater. De Duitse justitie blonk echter in die tijd niet uit in subtiliteit en enkele keren belandde de jonge May in de gevangenis. Innerlijke stemmen Voor de diefstal van een horloge bracht hij in september en oktober 1862 zes weken door in de gevangenis van Chemnitz. May beweer de zelf dat hij het horloge alleen maar had geleend. In 1865 werd hij weer gearresteerd, nu voor kleine zwendelpraktijken, waarbij hij zich voor iemand anders uitgaf. Volgens May omdat hij innerlijk was verscheurd en stem men hoorde die hem tot bepaalde wandaden dwongen. De moderne psychiatrie zou dat wellicht schizofrenie noemen. Niettemin werd hij tot 49 maanden cel ver oordeeld. Vanaf 14 juni 1865 tot 2 november 1868 zat hij gevangen in Zwickau. Hij werd vervroegd vrijgelaten wegens goed gedrag. In die jaren verzorgde hij onder meer de gevan genisbibliotheek en las opnieuw alles wat los en vast zat. Na zijn vrijlating leidde hij enige maanden een zwervend bestaan. Thuisgeko men zette hij zich weer aan het schrijven van een soort streekverhalen. Toen verviel hij in zijn oude fout en ging op het dievenpad, weer onder invloed van in nerlijke stemmen, die hij moest gehoorza men. Op 4 januari 1870 werd hij opnieuw ge arresteerd en tot vier jaar veroordeeld. Karl May bracht de periode van 3 mei 1870 tot 2 mei 1874 in de gevangenis door, waar hij werkte als sigarenmaker en koordirigent. Hij was een voorbeeldige gevangene, die van de directie alle medewerking kreeg om te stude ren en zich binnen de gevangenis nuttig te maken. In zijn autobiografie zegt de schrijver over die periode: „Ik moet zeggen dat deze vier jaar van ongestoorde eenzaamheid mij goed vooruit hebben geholpen. Ik kon de beschik king krijgen over elk boek dat ik wilde lezen. Ik begon weer te schrijven. Zodra ik iets klaar had. stuurde ik het naar huis." Via een omweg kwam hij in contact met enkele uitgevers, die enige verhalen onder pseudoniem het mocht immers niet be kend worden dat May in de gevangenis zat in tijdschriften plaatsten. Na zijn ontslag uit de gevangenis begon hij verhalen voor die tijdschriften te schrijven, als het ware op be stelling. Vervolgens kwam hij in contact met de uit gever Münchmeyer in Dresden, voor wie hij zogenaamde colportageromans schreef, die huis aan huis werden verkocht. Het werden niet zijn beste werken. Ze waren bedoeld voor een simpel publiek, doordrenkt van avontuur en sensatie en met weinig diep gang Nauwkeurig ZATERDAG 7 MAART 1992 Hij voelde dat hij zijn boodschap simpel gezegd de liefde voor God en de naaste hier niet kwijt kon en brak met Münchmeyer, die hem kort tevoren nog zijn zuster als echt genote had aangeboden. May had in die tijd al verkering met Emma Politoer, met wie hij In een speciaal rek in de werkkamer van May stonden de drie geweren, die hij had laten ver vaardigen: de Henry-buks, de beredoder en de zilverbuks, het geweer dat hij aan Winnetou toeschreef. in 1880 trouwde. In de tussentijd moest hij nog een keer naar de gevangenis In 1878 stierf een oom van Emma Pollmer onder geheimzinnige omstandigheden. May stelde zelf een onderzoek in naar de dood van de man. waarbij hij weer in zijn oude fout verviel: hij gaf zich uit voor een hoge op sporingsambtenaar. Natuurlijk liep hij tegen de lamp en werd wegens zijn verleden tot drie weken gev angenis veroordeeld, die hij in september 1879 uitzat. In 1880 kreeg de schrijver een vast contract bij het blad 'Deutscher Hausschatz' in Re gensburg. dat hem in staat stelde ongeremd toe te geven aan zijn dichterlijke wensdro men. Hij liet hij zijn 'ik' onder de namen Old Shatterhand en Kara Ben Nemsi (Karl, zoon der Duitsers, in het Arabisch) optreden als verdediger van de verdrukten en bestrafïers van het boze. Hij was op dat moment weliswaar nooit in Amerika of de Oriënt geweest, maar toch klopten zijn reisverhalen precies. Elke rivier, elke Indianenstam, elke mijl werd nauwkeu rig beschreven. Zijn kennis van de geografie van verre streken en vreemde talen van alle mogelijke volkeren haalde hij uit boeken, die hij speciaal voor dit doel aanschafte. Vandaar ook dat met name zijn verhalen in het Wilde Westen volkomen achterhaald waren. De meeste Indianenstammen waren al lang uit gemoord of zaten in reservaten, terwijl May ze nog wild over de prairie liet jagen. Volgens May-kenner dr. F. C. de Rooy (hij schreef het boek 'Kar! May en zijn wereld') is de krachtigste succesfactor voor een schrijver de illusie dat de schrijver en zijn literaire ik één zouden zijn. May kreeg na 1892, toen zijn werken over het Wilde Westen voor het eerst in boekvorm werden uitgegeven, hon derden en honderden brieven, waarin lezers om inlichtingen verzochten. Als er pijnlijke vragen bii waren, zoals waar om de auteur niet had deelgenomen aan de Frans-Duitse oorlog van 1870-1871. kon hij daar gemakkelijk een draai aan geven: 'ik zat in Amerika'. Over zijn criminele verleden kon hij uiteraard niet spreken. Dat zou zijn repu tatie in één klap hebben vernietigd. Hoe be kender May werd als auteur, hoe minder hij zich verwijzingen naar zijn verleden kon ver oorloven. Zo ontstond er een web van leu gens en intriges rond May, wiens fantasie zo sterk was dat hij in zijn eigen leugens ging geloven. Enige vorm van grootheidswaanzin moet hem daarbij niet vreemd geweest zijn. Hij is immers in bijna al zijn boeken de alles over heersende held. die. bij voorkeur met hulp van andere Duitsers, het kwade bestrijdt en steeds overwint. Lezers met vragen kregen altijd antwoord. Zijn brieven werden in de loop der jaren steeds ongeloofwaardiger „Ik ben werkelijk Kara Ben Nemsi en Old Shatterhand en ik heb beleefd wat ik vertel. Ik heb die reizen écht gemaakt en spreek de talen van de vol keren die ik heb bezocht. Geen enkele van de personen en geen enkele van de gebeurtenis sen, die ik beschrijf, zijn verzonnen. Nog on langs ben ik in Arabië bij mijn brave Hadji Halef Omar geweest..." Zijn populariteit steeg in de jaren negentig tot grote hoogte. De gigantische verkoop van zijn boeken bracht hem tot rijkdom. In het jaar 1896 wordt Mays grote wens vervuld als hij zijn eigen villa 'Shatterhand' in Radebeul bij Dresden koopt, stelt dr. De Rooy in zijn boek. Dr. Karl May. alias Old Shatterhand. wordt vereerd als held en geleerde. Zijn doc torstitel is weliswaar vals en afkomstig van een obscuur instituut in de Verenigde Staten, maar dat mag de pret niet drukken. In zijn werkkamer bevonden zich ongeveer tweeduizend werken: geografische, taalkun dige en theologische werken. In een speciaal rek stonden de drie geweren, die May had la ten vervaardigen, de Henry-buks, de beredo der en de zilverbuks. het geweer dat hij aan Winnetou toeschreef. Tegen het eind van de eeuw was May de po pulairste schrijver van Duitsland. Hij gaf le zingen. waarbij hij gekleed ging als de woud loper Shatterhand. compleet met geweren. Hij beschreef zijn reisverhalen tot in de puntjes. Ook toen was hij nog altijd niet bui ten Europa geweest. Dat gebeurde pas in 1899, toen hij een reis naar het Midden en Verre-Oosten maakte. Pas in 1909 bezocht hij ook de Verenigde Staten. Daarbij bleef hij ver uil de buurt van wat toen nog van het Wilde Westen over was. hoewel hij in het boek dat hij over die reis schreef 'Het testament van Winnetou' een heel andere indruk wekte. Hetze Wie veel succes heeft wekt veel jaloezie op. Op het toppunt van zijn roem. in 1898. deed de Frankfurter Zeitung een felle aanval op de schrijver, daartoe aangemoedigd door afgun stige vroegere uitgeversrvlatles. Andere bla den namen de hetze over Vooral de journa list Rudolf Leibius groef in zijn verleden. Toen de auteur in 1900 terugkeerde van zijn reis naar het Oosten was het met de idealise ring van May en Shatterhand dan ook goed deels gedaan De sensatiepers had er weinig moeite mee om de eens gevierde schrijver van zijn voetstuk te stoten. In de eerste jaren van deze eeuw stond May bloot aan een onafgebroken reeks van vervolgingen, verdachtmakingen en beledi gingen Daar bovenop kwam een echtschei- dingsaffaire. In 1903 scheidde hij van Emma en trouwde met Klara Plöhn Emma koos in de jaren daarna de kant van de tegenpartij. Zelf spande de auteur proces na proces aan tegen de uitgevers die in zijn werken knoei den zonder zijn toestemming. Een aantal daarvan won hij, maar het kwaad was reeds geschied: hij klapte volkomen in elkaar, na dat de verzwegen feiten van zijn leven boven tafel waren gekomen. Hij kon er niet langer tegenop en in 1912 stierf hij in zijn villa in Radebeul. Zijn weduwe Klara May daarover „Op 30 maart 1912 was ik de enige die in zijn ster vensuur aan zijn zijde vertoefde. Daar die dag onze huwelijksverjaardag was. sprak hij met mij over verleden en toekomst, 's Mid dags verviel hij in een eigenaardige droom toestand, waarin hij zich met veel gestalten uit zijn fantasie onderhield, zoals hij zo vaak deed l egen achten richtte hij zich plotseling in bed op. keek met stralende ogen in de ver te en zei met heldere stem: Steg, grosser Steg Ich sehc alles rosenrot'. Toen zonk hij met een oneindig vreugdevolle glans op zijn gelaat in de kussens terug en stierf." Museum Na zijn dood verflauwde de hetze. In 1913 al werd in Radebeul de 'Karl May-uitgevenJ' op gericht. het bolwerk van de May verdedigers. Na de Tweede Wereldoorlog verhuisde de uitgeverij naar Bamberg in West-Duitsland. Daar is ook het May museum gevestigd, waar een groot aantal van de door hem ge bruikte attributen te bezichtigen is. zoals zijn geweren, boeken en kleding In Radebeul be vindt zich het 'Indianenmuseum', in zijn vroegere villa 'Shatterhand'. Dat museum leidt de laatste jaren, na de eenwording van de twee Duitslanden. echter een kwijnend bestaan Sinds de jaren vijftig worden in Bad Sege- berg (Noord-Duitsland) jaarlijks de Karl May- Festspiele gehouden, die de herinnering aan de auteur en zijn schepping levend moeten houden Het werk van May is inmiddels in dertig talen vertaald Alleen al in Duitsland zijn negentig miljoen exemplaren verkocht. Rond het midden van de jaren zestig werden er naar aanleiding van de boeken films ge maakt. Duits-joegoslavtsche produk ties, waarvan de inhoud maar weinig met de oor spronkelijke werken te maken heeft. De Franse acteur Pierre Brtce (Winnetou), werd er een ster door. terwijl de Amerikaan Lex Barker fTarzan. in de VS in ongenade geval len na een incestaffaire) een tweede kans kreeg als Old Shatterhand en Kara Ben Nem- Mays boeken blijven door de jaren heen een groot publiek boeien. Zijn werk trekt nog steeds nieuwe lezers. Genoeg In elk geval om uitgevers en biografen nog heel lang forse in komens te verschaffen. Karl May in 1900, aan de vooravond van vervolgingen, verdachtmakingen en bele digingen. Daar kwam een echtscheidingsaffaire nog eens bij.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 43