ZATERDAG D Verdeeld, maar één in hun vreemdelingenhaat - EINDREDACTIE: WILLEM SCHRAM MARGOT KLOMPMAKER ZATERDAG 7 M/ART 1992 Sinds de recente aan slagen op migranten doelen en een met veel publiciteit omgeven mishandeling van een Haïtiaanse man in de binnenstad van Den Haag worden skin heads meer en meer beschouwd als een ge vaarlijke voorhoede van extreem-rechts in Nederland. Is dat wel zo? Een rondgang langs Dietsers en Duit sers. „Je mag hier nog geeneens met een Kel- tenkruis lopen. ten skinhead valt vooral op door zijn uiterlijk, zoals een kaalgeschoren hoofd: shaved for battle instructie per telefoon was kort en strikt: „Om twee uur bij de krantenkiosk op station Gro ningen worden jullie opgepikt. Zorg dat je er bent en kom niet te laat." Een skinhead krijg je vandaag de dag niet zomaar te spreken, laat staan een prominen te neo-nazi-skin. Op deze plek, bij de AKO, zal een kameraad van de Groninger neo-nazi Eite Homan wachten: te herkennen aan een bomberjack, een Palestijnensjaal en dr. Mar- ten-boots. Behalve dat de medewerkster roze gympen blijkt te dragen, klopt alles. Of we haar willen volgen. Ze loopt het perron op in de richting van een gereedstaande trein, draait zich plot seling om, trekt een sprintje naar een andere trein en springt in een Groninger boemel die terstond vertrekt. Spannend, dat wel, maar waar gaan we ei genlijk heen? „Ik breng jullie naar Eite," zegt ze, en doet er verder het zwijgen toe. Een korte reis voert ons naar het stationne tje Groningen-noord. En daar, in een kleine NS-restauratie onder een betonnen viaduct, zitten Eite Homan en vier kameraden in compleet gevechtstenue achter een blikje co la te wachten. Met z'n allen houden ze de in gangen permanent in de gaten. Tijdens de twee uur die volgen blijven ze dat voortdu rend doen. Eeuwig op hun hoede voor een BVD-infiltrant of anderszins. Het is niet gemakkelijk om neo-nazi te zijn in Groningen-noord. Klein en Gesloten Het Aktiefront Nationaal Socialisten telt naar schatting veertig leden, voornamelijk skin heads. Het ideologisch bevlogen soort: men doet ook aan theoretische scholing. De onge veer 600 andere extreem-rechtse skins in ons land zijn minder schools: in hun orde heb je geen beginsel nodig om je op straat te mani festeren. Het wereldje van de skinheads, de micro kosmos van extreem-rechts, is klein en geslo ten. Iedereen kent elkaar en weet alles van el kaar. Dat geldt ook voor de kleine groep van anti-fascisten die elke beweging van de ultra rechtse skins in de gaten houdt en daarover nauwgezet rapporteert. Beide kampen weten van elkaar wdt ze weten en draaien in een ge heimzinnig circuit om elkaar heen. Geen na men, mondje dicht, je hebt het niet van mij. De wens van rechtse skinheads om in be trekkelijke anonimiteit te opereren, staat in hevig contrast met hun buitenge woon opvallende uiterlijk en bij passende uniform: kaalgeschoren hoofden shaved for battlete korte spijkerbroeken (bij voor keur met afgeknipte pijpen), dr. Marien-boots (werklaarzen met stalen neuzen), zwarte of groene bomberjacks en veelal uitbundig getatoeëerd. Tegenstanders noemen deze racistische skins boneheads, een scheldwoord. De boneheads dient men niet te verwarren met de zogeheten Sharp-skins (anti- racisten), de Redskins (commu nisten) en de 'gewone' skin die alleen maar van ska-muziek houdt en zich verder nergens mee bemoeit. Maar het zijn de ultra-rechtse skins die de laatste weken weer nadrukkelijk in de publiciteit zijn gekomen. Zij worden genoemd als degenen die verantwoordelijk waren voor de reeks aanslagen op migranten-doelen, onder meer in Amers foort, Osdorp en Den Haag, al ontbreekt daarvoor nog elk bewijs. Allemaal Sensatie Heil Hitier. Schweinhund. Untermensch. In de vroege ochtend van 2 februari j.I. was het weer eens zo ver. De vier skinheads waren weliswaar zwaar beschonken toen ze dat rie pen tegen de gekleurde Haïtiaan, terwijl ze de man gezamenlijk in elkaar ramden, maar er zijn ook minder beladen termen die spon taan in een mens kunnen opwellen. De subcultuur van racistische skins is doortrokken van nazi-symboliek. Regelmatig worden de rechter armpjes gestrekt. Haken kruizen (soms als tatoeage aangebracht aan de binnenkant van de onderlip) en runete kens zijn zeer populair. De bonehead begeeft zich moeiteloos in de retoriek van de jaren dertig: „Toen waren de joden het probleem, nu zijn het de buitenlanders, en vooral de il legalen," zegt een prominente skin. Het gedweep met ndzi-Duitsland is vrij al gemeen onder de racistische skins, maar alle maal pure nationaal-socialisten zijn het zeker niet. „Nazi is allemaal sensatie," rijmt de skinhead terwijl hij een zwaar shagje rolt. „Skinheads in Nederland lopen niet met een hakenkruis om. Dat doen ze in Duits land wel, en in Engeland kun je zo in een winkel een vlag met een haken kruis kopen. Maar in Nederland kan je dat gewoon niet maken. Je mag hier nog geeneens met een Keltenkruis lo pen." Skinheads hebben onderling een aantal afspraken, zonder dat deze nu direct in een handvest zijn vastgelegd. Je verraadt elkaar niet. En een skinhead mag niet laf zijn. Dus is er wel de nodige kri tiek op Haagse geestverwanten die met z'n vieren één Haïtiaanse man hebben afgetuigd. „Dat is laf," is de mening van onze gespreks partner. „Ik heb wel eens in m'n eentje twee buitenlanders tegen de grond geslagen. Toen kwamen er óók anderen bij en die gaven die gasten vervolgens een paar schoppen tegen hun kop. Toen dacht ik: waar ben je nou mee bezig, je schopt ze zo gewoon hartstikke dood. Ook al gaat het om een Marokkaan of een Turk, dat vind ik gewoon laf." Mussert „Ik ben een Dietser, geen Groot-Duitser," legt een maatje uit die aan tafel is komen zit ten. „De Dietser houdt van een groot en vooral blank Nederland." Hij is extreem na tionalistisch, net als sommige skins die zich gaarne in de traditie van NSB-leider Anton Skinheads in de schemerzone van extreem-rechts Mussert geplaatst zien. Maar Eite Homan (35), Bereichsleiter van het Aktiefront Natio- naal-Socialisten (ANS), schampert als Mus sert ter sprake komt. Het ANS is de enige or ganisatie in Nederland die openlijk uitkomt voor zijn nazi-symphatieën. „Mussert was een kleinburger," vindt Homan. De twee geïnterviewde skinheads aari de eettafel kennen Homan en zijn Aktiefront Nationaal Socialisten, er zijn ook allerlei per soonlijke contacten. Maar zoals veel van hun vrienden zijn ze niet bereid Homan te volgen in zijn extreme discipline waarin hij het Groot-Duitsland opnieuw tot leven wil bren- 'Ik ben Dietser en die houdt van een groot en vooral blank Nederland' tingen van racisme en antisemitisme. Dieptepunt vormde de moord op de zwarte Kerwin Duinmeijer in 1983. Op de foto een herdenkingsbij eenkomst op de Dam. gen. Homan is hen te ideologisch. Een lei dende gedachte, één groot beginsel gaat hen te ver. Het enige waar ze zich allemaal in kunnen vinden, is vreemdelingenhaat. En ze lenen naar believen de nazi-symbolen uit de jaren '30, tooien zich soms met oeroude Germaan se tekens, flirten dan weer met de blank-ra cistische Ku Klux Klan uit Amerika, en zijn in veel gevallen slechts incidenteel actief voor Centrumdemocraten of CP'86. „Het zijn eigenlijk anarchistische jonge lui," zegt een linkse activist die zich regelma tig in skinhead-kringen begeeft. „Skinhead zijn heeft ook iets van: je afzetten, niet in het gelid willen lopen. Ik zie Nederlandse skins niet het principe van Befelil ist Befelil uitvoe ren. Ze hebben geen discipline." Homan kan dat soort jongens slecht ge bruiken, de nazi-revolutie wordt in zijn ter- t 'een staalharde kern' in gang gezet. „Maar als de tijd rijp is, dan weten die jongens welke kant ze moeten kiezen." Aan het gezag van Duitse skins zullen Nederlandse geestverwan ten zich in elk geval niet zomaar onderwerpen. „Die Duitse gasten komen al gauw met Deutschland. Deutschland iiber alles," zegt een Nederlandse skin. „Die jongens voelen zich superieur: ze noemen ons kaaskoppen. Ze verzieken de concerten hier. Ik heb als security- guard bij een concert wel eens een stelletje van die moffen eruit ge slagen." Aanslagen Voorlopig is de ene skin de andere niet. Zo is er binnen de beweging ook geen overstemming over de vraag welk doel het plegen van aanslagen op migranten-doelen dient. De anonieme skin: „lk zou ToroTwo no"" plw-n. Df' be- reik je helemaal niks mee. Je pakt alleen jezelf, want je gaat een paar jaar pleite en er gebeurt verder niks. Ik ken de jongens wel die aanslagen plegen. Maar dat moeten ze zelf weten. Ze regelen het allemaal zelf. Zo moet het ook, in een heel klein clubje. Net als bij Rara. Die bestaat ook uit een harde kern van een man of vijf, zes." In anti-fascistische kringen heerst de over tuiging dat Eite Homan en zijn kameraden op zichzelf in staat zouden zijn de aanslagen te plegen omdat ze daarvoor voldoende geor ganiseerd zouden zijn. Maar Eite Homan zelf zegt dat hij niet veel heil ziet in bommetjes gooien. „Geweld is voor ons een tactische zaak," zegt Homan. „Moskeeën aanval len is politiek niet opportuun, al is het een gerechtvaardigd noodweer van jon geren op de toevloed van buitenlanders. Die hebben die Schnautze voll van de problemen met buitenlanders. Maar als wij wat doen steken we geen grillroom van een buitenlander in de fik. Aansla gen op de staat en diens representanten liggen veel meer in onze lijn." Dat is klare taal van de Bereichsleiter, maar als we opmerken dat de aanslagen in Den Haag door de politie als 'amateuristisch' wor den gekenschetst, reageert hij gepikeerd. „De BVD en de politie noemen ons ook altijd amateurs, maar waarom wordt er dan zo veel ophef over ons gemaakt?" Moorden Die ophef is er al sinds de skinhead-bewe ging radicaliseerde, in Nederland eind jaren '70, begin jaren '80. In de afgelopen tien jaar waren skinheads verantwoordelijk voor een reeks mishandelingen, enkele moorden, en vele uitingen van vooral racisme en in min dere mate antisemitisme. Dieptepunten wa ren de moord op de zwarte Kerwin Duin meijer in 1983 en Michael Poyé in 1986. In Nederland leidde de verrechtsing onder skinheads tot de vorming van het Jongeren Front Nederland (JFN), waarvan 200 tot 300 en andere goed bij skinheads ingevoerde lie den denken dat enkele tientallen boneheads tot een harde kern behoren, die bezig is mei georganiseerde actie. Het bekendste is het al genoemde ANS, dat sterke banden heeft met Duitse nationaal-sociaiistische organisaties Daarnaast is er in de regio Den Haag/bollen streek een groep racistische skins actief. Deze werd halverwege de jaren '80 als afdeling van het Jongeren Front Nederland opgericht door Tibor Mudde, die nu medewerker is van de Haagse CP'86-fractie. De bonehead-watchers hebben allemaal het gevoel dat de groep actief racistische skins langzaam meer organisatievermogen skinheads, die hier terechtkwamen nada, skinh<»dblad hun JFN in 1990 door de rechter werd verbo den. Hou Kontakt beweerde oplage v zou daarvan een voorbeeld zijn. Maar dat de extreem-rechtse boneheads nou stormender hand Nederland veroveren, nee. Daarvoor hebben ze altijd net weer te veel heibel i gen gelederen. Verkeerde Keelgat Martin van de G„ uitgever van Hou Kontakt, werd onlangs in het VPRO-programma "On rust' niets in de weg gelegd om zich te gedra gen als de ideale schoonzoon, met een bijna ontroerende afkeer van geweld tegen buiten 'Toen waren de joden het probleem, nu zijn het de buitenlanders' skinheads lid waren. Oprichter van het JFN was Stewart Mordaunt, nu Haags gemeente raadslid voor CP'86. Daarnaast trok een tijd lang ook de Viking-jeugd een aantal skin heads naar zich toe. De radicalisering zou uiteindelijk het meest doorzetten in het Ak tiefront Nationaal Socialisten, dat voortkwam uit het JFN. De afgelopen jaren hebben extreem-recht se skinheads ook, vaak tijdelijk, onderdak ge vonden bij Hans Janmaat, de oprichter van de Centrum Partij, de latere Centrumdemo craten. En bij CP'86, de nog rechtsere splinter die werd opgericht uit onvrede met de koers van Janmaat. CP'86 bestaat voor de helft uit Skinheads, in meerderheid niet echt poli tiek bevlogen, laat staan actief, bewegen zich nu al jaren in de schemerzone van extreem rechts. Tussen Centrumdemocraat Janmaat en neo-nazi Eite Homan. Alle organisaties in dit spectrum proberen de radicale skins voor hun karretje te spannen, en velen hebben in de loop van de jaren klussen opgeknapt in dienst van verschillende opdrachtgevers. Jfen skinhead: „Vroeger heb ik voor het JFN gefolderd, nu doe ik dat vooi trumdemocraten. De CD, dat staat voor dezelfde ideeën als de Ku Klux Klan in Amerika, daar kan ik me helemaal in vinden." Dezelfde persoon vertelt even later dat hij Homan goed kent en hem enkele keren bescherming heeft geboden. „Dat viel niet goed bij Janmaat. Ze willen niet dat we contacten heb ben met het ANS, dat ligt moei lijk." Toen Janmaat en de zijnen in 1986 in Kedichem tijdens een ver gadering werden aangevallen door anti-fascisten, was deze skinhead er met zijn vrienden niet aanwe zig. „We waren daar niet welkom. Wij zijn vaak afgescheept door de partij". T egenstellingen De precieze banden tussen ex treem-rechtse organisaties in Ne derland zijn niet altijd duidelijk. Er zijn in ieder geval vele informele relaties, het is een klein wereldje waarin men elkaar vrij goed kent. Snel een knokploegje samenstel len hoeft bijvoorbeeld helemaal niet langs lijnen van één organisa tie te gaan. Maar officieel zijn de tegenstellingen soms scherp. CP'86, de halve bonehead-partij, moet niks hebben van de 'softe' Centrumdemocraten. En Jan- „Skinheads zijn eigenlijk anarchistische jongeren die zich maats partij heeft een broertje willen afzetten." foto hannk waliratd dood aan het ANS. hoewel men stilletjes ook weer respect heeft voor het ge harnaste clubje van Fkjman. Maar de naar schatting 600 rechts-extre- mistische skinheads moeten stuk voor stuk serieus worden genomen, vinden anti-fascis ten. „Het zijn allemaal jongens die ter plekke spontaan kunnen besluiten dat je gezicht hen niet aan staat en dat je daarom in elkaar moet worden geslagen." Wat dus Kerwin Duinmeijer en Michael Poyé overkwam, al leen overleefden zij het niet Een skinhead bevestigt dit ..Als ik een paar van die linksen zie, van die krakerstypes dus. dan ga ik natuurlijk niet een blokje om." De zelfde skin raakte een keer in een vechtpartij betrokken toen hij twee zwarten zag lopen met een blanke vrouw. „Dat Is rassenver menging. Toen we daar ruzie over kregen, werd het vechten" Het Fascisme Onderzoeks Kollektief (FOK) landers. De poging van Van de g. om een ge matigd beeld op te hangen van de recht"* skins, is veel boneheads volstrekt in het ver- i keerde keelgat geschoten. Martin van der g. werd vorige week in Nieuwe Revu nog geafficheerd als een voor aaastaande skinhead, de opkomende man tn Rechts Nederland die met één oproep vijf honderd skins op de been kan brengen Maai inmiddels is onder een aantal Hou KontajQ abonnees een pamflet verspreid waarin Vat de g. voor verrader is uitgemaakt Ook onze gesprekspartner, fëh skinhead met een lange staat van dlengffi niet.be paald tevreden over het tv optreden van d< coming man „Ik heb hem al opgebeld en ge zegd dat hij moet ophouden met dat soor praatjes." meldt hij dreigend Andermaal lijkt een skin-carrière in d« kiem gesmoord:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 35