Kunst Blueskoning zoekt bekroning vidre Oeuvre Van Gogh in de loop der tijd verkleurd Zaterdag 7 maart 1992 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie: PAUL DE TOMBE Vormgeving: PIET KOOREMAN 29 NIEUWSLIJN Hoogwerker voor Leidse Schouwburg LEIDEN De Leidse Schouwburg heeft van de Vereniging van Vrienden van de Schouwburg een passend cadeau gekregen. De voorzitter van de vereniging, C. Vermaas, overhandigde deze week aan schouwburgtechnicus Cor Bakker een hoogwerker die de technici van dienst zal zijn bij het vervangen van lichtele- menten, hoog boven het toneel. De schouwburgtechnici zijn heel blij met de nieuwe aanwinst. Wild Child in Stadsgehoorzaal LEIDEN De Amerikaanse band Wild Child geeft op vrijdag 27 maart een concert in de Leidse Stadsgehoorzaal aan de Bree- straat. De groep, die vorig jaar ook al in Leiden op de planken stond, heeft zich gespecialiseerd in het zo nauwkeurig mogelijk vertolken van Doors-materiaal. Zanger David Brock lijkt boven dien als twee druppels water op wijlen Jim Morrison. Topgroepen niet op Beach Festival ROTTERDAM Het Beach Festival, dat tussen 31 juli en 2 au gustus aan de Scheveningse kust moet gaan plaatsvinden, zal het in elk geval zonder de Britse topgroepen Dire Straits en Ge nesis moeten stellen. Eergisteren maakte projectontwikkelaar E. Wildschut als organisator van het meerdaagse'evenement be kend al tot overeenstemming met beide bands te zijn gekomen. Impresariaat Mojo Concerts en de managers van de gewenste publiekstrekkers hebben gisteren evenwel verklaard dat Dire Straits en Genesis dit jaar alleen in de Rotterdamse Kuip zullen optreden. Nieuwe jeugdtheaterpubliekprijs AMSTERDAM Er is een nieuwe publieksprijs voor het jeugd theater in het leven geroepen: de Puck-Prijs. De erkenning, die dit jaar voor het eerst wordt uitgereikt, is een initiatief van Jeugdtheater Hofplein in Rotterdam, Jeugdtheater de Krakeling in Amsterdam en de Vereniging van Schouwburg- en Concertge bouwdirecties (VSCD). De VSCD voert het beheer over de prijs die is vernoemd naar Toneelgroep Puck. Deze toneelgroep was het eerste Nederlandse beroepsgezelschap na de Tweede-We reldoorlog, dat theater maken voor de jeugd als een vast onder deel van het theateraanbod beschouwde. De prijs zal jaarlijks worden toegekend. De winnaar wordt op 20 september bekend gemaakt, samen met die van de Hans Snoek Prijs, een andere jeugdtheaterprijs. Stud. Kamerkoor ondanks kinderziektes toch boeiend MUZIEK RECENSIE MONICA SCHIKS Concert door het Nederlands Studenten Kamerkoor o.l v Daniël Reuss met werken van o.a. Peter Schat en Rudolf Escher. Ge hoord op 6/3 in de Hartebrugkerk. Leiden. Een zeer aandachtig publiek woonde het eerste concert van de NSK-toeméfe bij. Dat het ge hoor niet alleen oplettend maar bovendien zeer welwillend was, moet de koorleden en dirigent een hart onder de riem hebben gestoken. Angsten en twijfels die tijdens repetities waren ontstaan, sta ken gedurende deze eerste uit voering nog duidelijk de kop op. Daar was alle reden toe. Het doel van het NSK: hedendaagse, Nederlandse composities uit te voeren, is absoluut niet zonder risico. Het huidige progamma telt zelfs twee werken die in op dracht van het koor zijn ge schreven: 'The Tower' van Henk van der Meulen en 'Posjlost' van Hans Koolmees. Tot het uiterste geconcen treerd, maar toch met een zeke re dosis onzekerheid werd 'Adem' van Peter Schat ingezet. Ook als men met alle flair en zonder schroom had gezongen zou het stuk wat kleurloos zijn gebleven. Daterend uit 1984 kan muziek tóch al gedateerd klin ken. Het best te zingen en dus het best gezongen stuk waren de 'Three Poems by W.H. Au- den' van Rudolf Escher. Sober van stijl en vloeiend van ritme. De meeste aandacht ging echter uit naar de twee in op dracht geschreven werken. Het moet voor de koorleden een fascinerende onderneming zijn geweest om samen met dirigent én componisten deze lang niet eenvoudige muziek in te stude ren. Een ontdekkingsreis door klankenland, waarin soms de klinkers en medeklinkers van de taal een zelfstandig leven gin gen leiden. Toch kwamen de twee werken nog niet echt uit de verf. Vooral 'The Tower' van Henk van der Meulen leek op een veelkleurige verzameling van losse onderdeeltjes die nog niet definitief een samenhan gend geheel vormden. Alhoewel de tekst duidelijk stellend was, klonk de uitvoe ring eerder vragend. Het kan goed zijn dat in dit eerste con cert de kinderziektes niet over wonnen waren. Ondanks of misschien zelfs dank zij deze moeilijkheden was de uitvoe ring in zijn geheel een boeiende gebeurtenis. B.B. King: 'Waarom een ander wel op nummer één en ik niet?' Er kan nog meer bij, een joekel van een nummer één hit met name. Vrij naar de titel van zijn jongste album The re Is Always One More Time' verkondigt B.B. King in de o zo benauwde kleedkamer van Kopenhagens Falkoner Theatret zijn ambitieuze boodschap. Ongelooflijk voor een wereldberoemd artiest die ook al zo'n veertig jaar als enig in zijn soort geldt, maar het is niet anders. Het nuchtere feit dat hij nog nooit de top van de Amerikaan se hitparade mocht bereiken zit de thans 66-jarige 'King Of The Blues' duidelijk meer dwars dan de hevige rugpijn die hem dezer dagen tot voortdurende voorzichtigheid noopt. KOPENHAGEN LOUIS DU MOUUN „Soms vergelijk ik mezelf wel eens met een wanhopige dren keling op zoek naar een red dingsboei," buldert Riley 'Blues Boy' King, even tevoren door een verdovende spuit tijdelijk verlost zijn lichamelijke kwel ling. „Zo graag wil ik nog dat platensucces, want ik vind dat mijn lange en avontuurlijke car rière zo'n bekroning verdient. Natuurlijk heb ik met 'Three O' Clock Blues' al in 1952 op de eerste plaats gestaan, maar dat was in de rhythm blues charts. En later (in 1970) kwam ik met 'The Thrill Is Gone' ook in de gewone top tien, alleen niet hoog genoeg. Destijds kon dat me niet allemaal zoveel schelen. Nu zeg ik 'Wacht eens even, waarom een ander wel op nummer één en B.B. King niet'." Zijn buitengewone honger naar succes is stellig bevorderd door de samenwerking op podi um en plaat met U2, die hem drie jaar geleden niet alleen de (gedeelde) internationale hit 'When Love Comes To Town' opleverde maar ook een veel jonger publiek „In de zaaJ zijn tegenwoordig alle generaties vertegenwoordigd. Vroeger was dat wel anders. Trok ik alleen publiek van mijn eigen leeftijd en ouder. Het leek wel alsof ik in een dierentuin zat, in een kooi waar slechts de kenners op af kwamen. Blijkbaar stond er overal op de borden en in de gidsen 'speelt uitsluitend blues', een andere reden kan ik echt niet bedenken." „Maar het gekke is juist dat ik nooit een ware bluespurist ben geweest. Toen ik begon kreeg mijn geluid daarom ook al meteen een andere naam: race music. Vervolgens werd het rhy thm blues, daarna werd het kortweg blues, alsof ik onder weg een keer het ritme verloren zou hebben, ha, ha.... Dat ter graag met hem willen expert - Na onder anderen U2. Bonnie Raitt. Randy Travis en The Simpsons staat thans Gary Moore op de nominatie voor een gezamenlijk avontuur. Ui teraard is de oude meester zeer onder de indruk van de succes rijke bluesverkenningen van zijn uit de hardrock afkomstige Ierse collega en is wederzijds respect het uitgangspunt, maar daarnaast zijn er toch ook de ordinaire commerciële motie- wijl ik juist zoveel dingen heb opgepikt. Ik heb me altijd open gesteld voor andere invloeden, zoals jazz, country, soul, big band en zodoende cocktails be dacht die hooguit bluesy getint waren. Dat hok waarin ik me veilig voelde heeft dus nooit be staan, dat heeft men mij maar toegedicht. Dankzij de geweldi ge inspanningen van U2 zijn er over de hele wereld miljflenen oren alsnog geopend. Waar het nu om gaat is dat die zo veel bredere belangstelling voor mijn concerten nog een keer wordt vertaald in betere platen- verkopen." B.B. King kan zijn tekortko- ming(en) als hitparadeklant wel relativeren. Zijn laatste album There Is Always One More Ti me' is welgeteld zijn 72-ste langspeler sinds zijn debuut als zanger in 1949. En anders zijn het wel de optredens (ongeveer 250 per jaar), die zijn lichte frustraties' doen vergeten of de interessante uitnodigingen van jongere collega's die maar wat „Gary is heel erg bekend in Europa en veel minder in Ame rika. Bij mij ligt dat precies an dersom. Door de krachten te bundelen kunnen we elkaar dus van dienst zijn. Voorwaarde is natuurlijk wel dat we samen op de proppen komen met iets dat nog nooit is gedaan, maar daar ben ik niet bang voor. Nieuwe partners inspireren me altijd. Zelfs van de meest simpele rap pers zal ik nog iets kunnen op steken, denk ik. Ik sluit daarom niet uit dat ik nog eens in ga op een uitnodiging vanuit die hoek. Tenminste, als er geen vier-Ietter-woorden aan te pas hoeven te komen, want daar moet ik niets van hebben. Lie ver geen succes, dan succes op die manier." Concerten: maandag 8 maart in Den Haag (Congres gebouw) en woensdag 10 maart in Amsterdam (Concert gebouw). AMSTERDAM In het Muziektheater in Amsterdam is donderdagavond de jongste produktie van De Nederlandse Opera (DNO) in première gegaan: 'Mitridate, Re di Ponto' van de dertienjarige Wolfgang Amadeus Mo zart. Een muziekwerkstuk uit 1769/1770 dat De volgende voorstellingen zijn op: 9,12, onder regie van Pierre Audi, de artistiek direc- 15,17, 20, 23, 26, 29 maart en op 1 april. teur van 's lands grootste gesubsidieerde kunstinstelling, werd gevisualiseerd. Mitrida te is de derde operaproduktie van Audi. Avondvoorstellingen begin fOTO JAAP PIEPER AMSTERDAM ANP De kleurcomposities van de schilderijen van Vincent van Gogh zijn in de loop der tijd verschoven. Vooral een bepaal de kleurschakering rood, het zo genoemde geranium rood, is verkleurd. Wat nu wit lijkt, is waarschijnlijk voor een groot gedeelte roze geweest. Dat concludeert Cornelia Pe res, de restauratrice van het Van Goghmuseum in Amsterdam, naar aanleiding van de restau ratie van drie schilderijen van Van Gogh. De gevonde verkleu ringen bij de drie gerestaureer de schilderijen 'De roze boom gaard', 'Perzikbomen in bloei' en 'De witte boomgaard' uit 1888, zijn volgens Peres geen geïsoleerde gevallen. Uit de brieven die Vincent aan zijn broer Theo zond, blijkt dat hij de rode kleur veelvuldig gr bruikte. Naast de verkleuring van het rood is ook het geel in de loop der tijd veranderd in een bijna bruine kleur De conclusie van Peres wordt onderschreven door de be schrijvingen van de schilderijen in de brieven die Vincent aan zijn broer Theo stuurde. Peres „Vincent schrijft bij voorbeeld dat een bepaald veld op een schilderij paars is, terwijl wij nu een heel andere kleur zien. Dat betekent niet dat de beschrij ving in de brieven niet klopt, maar onderschrijft de stelling dat de verf is verkleurd." RECENSIE WUNAND ZBLSTRA Torquato Tasso van JW von Goethe door De Tijd Regie Lucas Vandervost Spet 'Tassoeen lastig portret hertog Alfons, oftewel het span ningsvcld tussen potttM en kunst. Politicus Antonio is Tasso's tegenpool en concur rent, zowel in hun relatie ten opzichte van de hertog als van de beide Leonoros. De ene Leo nore namelijk is de zuster van de hertog, voor wie Tasso gene genheid voelt; de andere is haar vriendin, die op haar beurt weer in Tasso is geïnteresseerd. Twee incidenten bepalen de hande ling: de uit de hand gelopen Indrukwekkende terugreis Studio Peer Fred Delfgaauw in 'De Terugreis' Nog te zien 7/3 „Mensen verbeelden zich te sterven aan het einde van hun leven, maar ze sterven meestal halverwege". Deze ironiserende tekst, uitgesproken door de be grafenisondernemer in het nieuwste voorstelling van Stu dio Peer karakteriseert de bena dering van de dood in dit stuk. Een man kijkt na de dood van zijn vader terug op zijn jeugd. In een aaneenschakeling van flashbacks zien we de zoon als kleine jongen op bezoek bij zijn opa' en oma. We zien hoe hij vroeger bang was voor zijn va der. Het verhaal eindigt met de moeilijke taak die de zoon heeft om zijn vader te vertellen dat hij longkanker heeft en spoedig zal sterven. De poppenspeler-ac teur Fred Delgaauw speelt de zoon en de bijfiguren zijn pop pen. Een stuk met de dood als the ma moet haast wel een zwaar stuk zijn, maar dankzij de licht ironiserend aanpak van Del gaauw valt er toch wat te la chen. Zo zijn alle figuren, behal ve de zoon, echte karikaturen. De moeder die aldoor wil bow len, wat voor een rampen er zich ook voltrekken, de oma die het leven van opa verzuurt, en opa die op zijn beurt alleen leeft voor de drank en de muziek van Mozart. Haast uit een nacht merrie gestapt lijken de begra fenisondernemer die winst maakt uit andermans ellende en de behandelend arts die de zoon adviseert even rustig een sigaretje te roken nadat hij hem verteld heeft dat zijn vader longkanker heeft. Maar naast de komische mo menten is er ook ruimte voor melancholische terugblikken die slechts bestaan uit rustige overpeinzingen van de zoon In dit stuk van Delfgaauw is de dood bespreekbaar en leef je van begin tot eind mee naar het moment waarop de zoon zijn vader gaat vertellen dat hij niet langer meer te leven heeft. Het stuk drijft niet op goedkoop sentiment en is geen tranen trekker, maar juist door de soms wat bizarre scènes is dit een zeer indrukwekkende voorstel- ling. Hoewel onspeelbaar geacht, wordt de Tasso' van Von Goethe door theatermakers naar verhouding vaak op het re pertoire genomen. Het Vlaamse gezelschap De Tijd heeft er in de dubbele betekenis van het woord een lastig dichtersportrct van gemaakt. Door het be schouwelijke taalgebruik in een archaische vertaling is dit stuk over een zestiende-eeuwse Ita liaanse hofdichter in die zin las tig. dat het van de toeschouwers grote concentratie verlangt. Daarnaast wordt Tasso in de re gie van l>ucas Vandervost na drukkelijk als een lastig perso nage met bijkans paranoïde trekjes geportretteerd. Dichter Tasso aan het hof van l Spiegelwanden l Spiegels op maat l Spiegels met lijst l Glazen meubelen I Vitrines I Tafels volgens model GLAS EN SPIEGELS Volmolengracht 4 2312 PH Letdon (NL) Alles uit eigen atelier Telefoon. 071 - 21 80 55 Antonio, en de normdoorbrc kende toenadering van Tasso tot de zuster van de hertog. laatstgenoemde lijkt aanvan kelijk met wellustige gretigheid op die toenadering in te gaan Een opvallend accent van dc re gjsseur, want juist zij is het die hier voor (naderhand verkeerd begrepen) terughoudendheid pleit Dië ontmoeting leidt vrij wel direct tot het conflict met Antonio dat langzaam maar ze ker escaleert. Wat deels nog misverstanden zijn, duidt TaMo die voor zichzelf steeds minder vat krijgt op ziin positie aan dit hof, al gauw als evenzovele be wijzen van een tegen hem gc richtc samenzwering. Dank zij een uitgekiende tekstregie en geraffineerd spel behoudt het hoge reflectie ni- veau an dit st uk en tw-p.i.ilrie spanning. Deze Tasso' is daar entegen niet rrht ern heldere voorstelling. Door de ironist he benadering komt de hofkliek er vaak heler van af. Daardoor ver schuift hrt accent in lichte mate van een dichter die met zijn po sitie in dc samenleving worstelt, naar een Tasso als komische lastoak.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 29