Rtv show i 'De beste nummers heb ik zo, bam,! opgeschreven' T Chirurgenwerk toont hedendaagse techniek Ik ben geen vrouw en geen man Woensdag 4 maart 1992 Redactie: 023-1501^1/023-150-192 INEKE VAN DER GERARD VAN PUTTEN Vormgeving: MARIANNE VERSCHUREN RTL 4 verliest leiderschap tv RTL 4 is na meer dan een jaar het marktleiderschap op televi sie kwijtgeraakt aan Nederland 2. In februari haalde Nederland 2 een marktaandeel van 26 pro cent. R IL 4 zat daar één pro cent onder. De commerciële omroep zag zijn aandeel dalen van 28 procent in januari naar 253 procent in februari. Dat blijkt uit het overzicht over februari van de NOS-afdeling Kijk- en Luister Onderzoek (KLO). Volgens onderzoeker René van Dammen van KLO heeft RTL 4 kijkers verloren aan de uitzendingen van de Olympi sche Winterspelen op Neder land 3. Deze zender haalde in februari een marktaandeel van 15 procent. Dat is vijf procent meer dan de maand daarvoor. Van Dammen noemt de winst voor Nederland 3 niet verras send. „Dat was te verwachten met de Olympische Winterspelen. Het is echter wel verrassend dat de kijkers zijn weggehaald bij RTL 4. De verwachting was dat de twee Nederlandse netten pu bliek zouden inleveren. Overi gens heeft Nederland 2 ook de laatste weck van februari, toen de spelen al afgelopen waren, meer kijkers getrokken dan RTL 4." Het totale marktaandeel van de publieke omroepen is in fe bruari met 4 procent gestegen naar 58 procent. De NOS lever de met zes programma's de grootste bijdrage aan de top 25 van de kijkcijfers. Het best be keken programma was vorige maand wederom het zondagse Journaal van acht uur, met een kijkdichtheid van 31,8 procent. De 1500 meter schaatsen voor mannen was het best bekeken sportonderdeel van de Winter spelen op televisie. Belinda Meuldijk wil eerlijk zijn tegenover zichzelf ekstschrijven is oor log. Met jezelf en met JL. de buitenwereld. On willige woorden weigeren op de juiste plek te vallen. Schrij ven, schrappen en herschrij ven. En is die in woorden ge vatte emotie eenmaal daar, dan wordt het van je weggeno men. Raak je het kwijt aan producers en muzikanten die aan jouw gevoelens muziek moeten toevoegen. „Het is alsof je je kind naar mmm een weeshuis brengt," zegt Belinda Meuldijk. Het schrijven is haar met de paplepel ingego ten. Haar vader, Wim Meuldijk, is tekstschrijver en de geestelijke vader van Pipo de Clown. „Ik wist niet beter dan dat schrijven de manier was om je brood te verdie nen. Als klein meisje zat ik met één vingertje op zijn de Remmington Dingen die ik graag wilde, schreef ik op en maakte ze op die manier tastbaar. Mijn vader zei toen, het worden vrienden van je. Dat is altijd zo gebleven. Schrijven is een beetje God zijn." Die eerste teksten kon ze voor zichzelf houden. Sinds ze een succesvol tekstschrijfster is, moet ze haar werk afstaan. „Dan belt een of ander zange resje die zegt mijn teksten goed te vinden en zoiets voor haar zelf wil. Daar schrik ik van. Het benauwt me ook Ik kan niet zo maar voor iedereen schrijven.'' „Ik heb altijd voor Rob de Nijs geschreven, omdat hij mijn partner was. Natuurlijk heb ik ook voor anderen geschreven. Voor I rank Boeijen bij voor beeld. Dan hoorde ik mijn tek sten met dat whiskygeluid van Boeijen. Zoiets werkt in het be gin heel verwarrend. Ik had het gevoel of ik een beetje vreemd ging. Toen dacht ik: ik kan dat. Voor zo iemand kan ik ook schrijven." Lachend: „En nu zegt Boeijen dat hij de mooiste muziek heeft Yoshi, je bent aan 't dromen je handen open vooreen wereld zonder pijn Yoshi, jij bent gekomen, en nu moet ik jouw held in alle waanzin zijn geschreven op mijn teksten en niet op de zijne." Onlangs kreeg Belinda de op dracht van FaJl Mall Movies Productions om het script voor een korte film te maken. De film wordt straks gespeeld door niet- professionals. En zeker niet door mensen die ze kent. „Dat was geen probleem. Met het schrijven van het script had ik geen moeite. Mijn vader heeft een jaar lang elke dag een vijf minuten durende aflevering van Pipo geschreven. Ik dacht wat hij kan, kan ik ook. En zie, het lukte." Met het afhouden van veel op drachten, beperkt ze de markt voor zichzelf. Belinda ligt er niet van wakker. Schouderophalend: „Dat zal best. Maar ik kan me niet aanpassen. Heb ik r kund. Het ergste is als de pla tenmaatschappij tegen me zegt: de volgende song moet een hit worden. Dan krijg ik zoiets pffff. Ik kan niet van tevoren iets bedenken dat verkocht moet worden. Ik kan alleen teksten maken die ik zelf mooi vind." „De stof voor mijn liedjes haal ik uit mijn omgeving. Ik luister graag naar wat mensen zeggen in documentaires en in emotionele situa ties. Dat zijn de woorden die ik zoek. Niet het ge zwollen. mooie boeken- taalje. Ik moet het heb ben van emoties. Mensen moeten wat te zeggen hebben. Als ik dat terug kan geven, komt het kip- pevel. Dan zit het goed." In de loop der jaren ver- anderde de toon van haar werk. Tegenwoordig zijn haar liedjes korte impressies waarmee de luisteraar kan doen wat-ie wil. „Ik sluit minder compromissen en laat steeds meer weg. Mijn zinsopbouw en taalgebruik ervaren veel men sen als raar. Het staat er niet zo als het hoort, zeggen ze dan. Daar heb ik niets mee te maken. De beste nummers heb ik zo, bam!, opgeschreven. Dan vallen de woorden uit de lucht precies op de juiste plek. Dat geeft een waanzinnige kick." Ook Belinda heeft haar favo riete tekstschrijver. „Als ik Her man van Veen hoor, denk ik: jééétje. Maar die heeft Rob Tekstschrijfster Belinda Meuldijk altijd in gevecht met woorden. Chrispijn, dat is de top. Razend knap wat die jongen doet. Dat wordt in Nederland zwaar on derschat. Hier heeft men snel de neiging naar het buitenland te kijken. Tachtig procent van de Engelse teksten is pure ellen de, cliché op cliché. Dan praat je natuurlijk niet over mensen als Leonard Cohen of John Cale. Dat is kunst." Vooroordelen Tekstschrijver en bekende Ne derlander zijn, betekent ook vechten tegen vooroordelen. „Mensen staan zo snel klaar met een oordeel. Dat is frustre rend, natuurlijk. Toch raakt het me niet, omdat ik eerlijk ben te genover mezelf. Neem het liedje Yoshi, genoemd naar mijn zoontje. Yoshi heeft een vorm van autisme. Toen ik het schreef, wist ik dat niet eens. En wat hoor je overal? Dat mens van Meuldijk exploiteert haar verdriet, want ze schrijft een liedje over haar kind. Wat een onzin. Ik heb het geschreven uit een moederlijk beschermings- gevoel."(Zie inzetje) Ze vervolgt: „Over die facet ten van het leven wordt trou wens veel te weinig geschreven. Als we de meeste liedjes moeten geloven, zijn we allemaal jong en verliefd gebleven. Niemand is ouder geworden, niemand heeft kinderen, niemand heeft kinderen waar wat mee loos is. Niemand twijfelt aan zijn eigen bestaan. Al die emoties die het leven zoveel breder en rijker maken, worden zorgvuldig weg gemoffeld. Daar heb ik geen trek meer in. Ik durf best een deel van mezelf bloot te geven. Want "wat weten de mensen uit eindelijk van me? Niets, totaal niets. En zolang ik zelf het ge voel heb. dat ik zuiver en eeiiijk bezig ben, mogen ze rustig over me heen fietsen." Tegenover die negatieve bij- foto covert de roo verschijnselen staan de vele po sitieve reacties die ze krijgt. „Ik krijg gelukkig ook veel terug. Nog steeds krijg ik stapels brie ven van mensen die steun von den in het nummer Open Ein de. Dat gaat over de dood. Toen ik dat schreef dacht ik, dit ver driet is eigenlijk te veel van mij. Maar mensen zeggen er heel veel in te herkennen en zijn blij met dat gevoel. Dat verdriet bleek van iedereen, niet alleen van mij. Niets heeft zoveel met het leven te maken als de dood. Waarom zou je daar niet over schrijven?" ZOGEZEGD ,.Hoe groter de afstand wordt tussen het afscheidsconcert en nu, hoe vriendelijker ik over die tijd denk. Ik ben trots op wat Doe Maar heeft gemaakt en bijzonder trots op het feit dat we opgehou den zijn. Ik heb alles aan dat bandje te danken. En als ik eraan terugdenk, ben ik alle haaien en Armani-jasjes vergeten. Overge bleven zijn die vier jongens die bezield en spiritueel een geolied concert gaven (Henny Vrienten in VARA's TV Magazine) ,,De psychiater is er niet alleen voor de high-society, maar ook voor tante Mien uit de Jordaan. Een beetje gek/ijn is trouwens helemaal niet erg." (Tv-psychia- ter Jan Swinkels in De Telegraaf) ,,lk heb geleerd dat je verblind wordt door alles wat je te graag wilt. Ik zag laatst een huis in Ore gon waar mijn vrouw en ik hele maal weg van waren. Ik ben naar de makelaar gegaan en heb een bedrag genoemd. Zou hij een cent meer hebben gevraagd, ik zou het hebben laten lopen. Die man zei: je bent niet redelijk. Dat was ik wel. Anders zou ik een slaaf van mijn begeerte zijn ge worden." (Gino Vanelli in het AD) maar lastiger. Meer van katten houden dan van mensen is heel slecht, een sociale vorm van so domie, waar niemand iets mee op schiet." (Midas Dekkers in de AVRO Bode) ,,Mij werd gevraagd de Islami tische Omroep Stichting op de rails te zetten. Ik dacht: waarom niet? Uiteindelijk aanbidden wij dezelfde God. Het zou be treurenswaardig zijn als de mi nister de I0S zijn zendtijd zou af pakken en 500.000 islamieten in het hemd zet (Wim Neyman in de NCRV Gids) ,,0nze humor is ongetwijfeld or dinair en platvloers, maar dan wel op een geestige manier." (Katey Sagal, beter bekend als Peggy Bundy in TROS Kompas) ..Ik heb het niet meer zo in m'n bloed om uit te gaan Dat zal ook wel met de leeftijd te maken hebben, ik ben nu 35. Ik heb thuis m'n rust gevonden." (Sylvia Millecam in Privé) ,,lk ben ook maar een juffrouw die met haar hoofd op de televi sie komt. Eerst was het een spel letje voor me, een soort buiten spelen. Het heeft acht jaar ge duurd eer ik me realiseerde van; dit is dus mijn vak. Ik voelde me voor die ti|d altijd onbeholpen als mensen aan me vroegen wat ik nu precies deed (Dieuwertje Blok in Revu) ,,Mijn leven bestond uit veel uit gaan. Praktisch elke dag naar de disco. Als ik zondagochtend moest voetballen, dan wilde het nog wel eens voorkomen dat-ik rechtstreeks uit de disco kwam." (Gaston Taument in VARA's TV Ma gazine) ,,Van de garage mocht ik met de wagen die ik wilde kopen wel een proefrit maken. Ik stond voor een verkeerslicht naast een andere auto. waarvan de twee inzitten den zó naar me zaten te kijken, dat ik dacht: die willen natuurlijk een wedstrijdje. Vol gas ging ik de snelweg op, ook om uit te pro beren hoe hard die wagen kon. Ik reed al 150, toen ze me voorbij reden en toen pas zag ik dat het politie was. Dat ze uniformen droegen had ik eerst helemaal niet gezien. Dom, hè?" (Peter lusse in Privé) Peter Lusse kreeg een fikse be keuring toen hij een proerit maak te met een nieuwe auto en met 150 kilometer over de snelweg scheurde. foto dijkstra Joop Daalmeijer, presentator van het programma Chirurgenwerk. Veronica zendt morgenavond de eerste aflevering uit van drie medische themaprogramma's over chirurgie waarbij uitge breid wordt ingegaan op de technische mogelijkheden die de hedendaagse chirurgie ten dienste staan. Er wordt met ver schillende chirurgen meegeke- ken. tijdens hun vaak zeer ge specialiseerde operaties. Naast chirurgen, die vertellen over de mogelijkheden en on mogelijkheden van hun beroep, komen ook patiënten aan het woord die op welke manier dan ook met chirurgie in aanraking zijn gekomen. Zij vertellen over hun ervaringen, vreugde of te leurstelling en over hun emotio nele belevenissen. Ook is in ingelaste documen taires te zien hoe operaties dan- wel technieken worden uitge voerd. Vaak zullen de patiënten. die in het programma zijn te zien, dezelfde zijn als die in de ingelaste documentaires zijn te In deze eerste luitzending wordt ingegaan op acute chirur gie. Chirurgen zijn vaak betrok ken bij de directe opvang en be handeling van patiënten die op de EHBO-afdeling van een zie kenhuis binnenkomen of bin nen worden gbracht. Meestal zijn bij de behandeling of ope ratie, gespecialiseerde chirurgen betrokken, onder andere vaat- chirurgen, neurochirurgen, or thopedische chirurgen, plas tisch chirurgen en keel-neus- en oorchirurgen. In het programma is te zien hoe chirurgen hun werk doen bij calamitcitren op de EHBO- afdeling van het Academisch Ziekenhuis van de Vrije Univer siteit in Amsterdam. (Uitzending, donderdag 5 maart, 22.00 uur, Nederland 2) Documentaire over transseksueel HILVERSUM BENEDICTA ZUR UPPE MAGNIS Toen ze het geklik van haar hoge hakjes op straat hoorde, dacht ze even dat ze alles had overwon nen. De ontnuchtering volgde snel. Charlotte, de vrouw die de natuur had opgescheept met een mannenlichaam, viel voor haar gevoel overal tus sen in. „Ik ben geen vrouw, maar ik ben ook nooit helemaal man geweeststelt ze in de documen taire die regisseur Puck Goossen over haar leven als vrouw maakte. Goossen volgde haar vanaf een half jaar vóór de operatie die haar voorgoed tot vrouw zou moeten maken. Nu, ongeveer zes jaar later zijn de twijfels er nog steeds, maar ook een geluksgevoel. ,Ik ben tevreden." Het dagboek van Charlotte S. is een film over een man die 20 jaar lang als scheepsdieselmon- teur op een vrachtschip de meeste zeeën ter we reld heeft bevaren. Ondanks zijn opvoeding 'al6 jongen' en zijn ruig en mannelijk beroep, hunkert hij er van kind af aan naar een meisje te zijn. Op vijftigjarige leeftijd besluit hij alsnog deze lang ge koesterde wens ten uitvoer te brengen. Een half jaar voor de operatie begint de camera hem/haar te volgen. In de voorbereiding op de operatie, maakt Charlotte zich in een moeizaam proces al die din gen eigen die voor de meeste vrouwen vanzelf sprekend zijn. Ze leert bier te drinken zonder haar elleboog te heffen, leert haar tasje op de juiste manier open te doen en een logopediste leert haar als een vrouw te praten. Dat alles gaat haar goed af. Moeilijk wordt het pas als ze haar broer moet inlichten over haar plannen. In mooie en discrete beelden toont Goossen het onbegrip van een man die niet begrijpt dat zijn broer zoveel ervoor over heeft om een vagina te krijgen. „En dat doe je alles om dat ding", vraagt hij hoofdschuddend. Charlotte kijkt er anders tegenaan. „Na de ope ratie", vertelt ze, „liep ik trotser over straat. Ik had iets te beschermen". Goossen kiest ervoor om in de film alleen maar op Charlotte zelf in te gaan. „Ik vond haar moti vatie en de keuzes die ze moest maken interes santer dan haar lichamelijke veranderingen. Dit is een film over de schemerzone waarin Charlotte zich bevipdL Ze kan alles nog omdraaien, alles veranderen. Door de twijfels van Charlotte wordt de film ook heel herkenbaar. De documentaire is misschien wel wat ruw, wat minder geschaafd, maar hij is wel eerlijk." Ook Charlotte kan zich vinden in het beeld dat Goossen van haar schetst. Voor haar is het een mooi portret van een groeiperiode. „Ik moet on danks mijn leeftijd geestelijk dezelfde weg afleg gen die jonge meisjes gaan als ze volwassen wor den. In de documentaire zeg ik dingen die nu voor mijn gevoel kant noch wal raken, maar dat doen alle. opgroeiende kinderen. Ik ben nog niet klaar met mijn ontwikkeling als vrouw. Eigenlijk ben ik midden in mijn puberteit. Over een jaar of vijf hoop ik zover te zijn. Maar de twijfels of deze stap wel goed was, zijn weg." Charlotte is tevre den en dat staat voor haar gelijk aan gelukkig zijn. (Uitzending donderdag 5 maart, 23.03 uur. Ne derland 1) STRIPS BOLLEBOOM BOES

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10