Rtv show
'Ik stel me zo eerlijk mogelijk op
Mama's Jasje op weg naar top
'Dit wordt heel speciaal
ry
Dinsdag 3 maart 1992
Redactie: 023-150191/023-150192 INEKE VAN DER MEER JAN VAN DER NAT GERARD VAN PUTTBN Vormgeving: ESTHER NYPEL5
Mama's Jasje: „Nederlanders luisteren professioneler naar ons."
HILVERSUM JOB BOOT
V
M anger Peter van Laet
W j van de Vlaamse pop-
groep Mama's Jasje
kan zich in tegenstelling tot
zijn collega's van de Clouseau
nog redelijk vrii over straat
bewegen, zonder aat hij wordt
aangegaapt of aangeklampt.
Maar de popzanger houdt er
vast rekening mee dat wat Clou
seau is overkomen ook met Ma
ma's jasje kan gebeuren, „je
maakt toch muziek om op te
vallen. Dan moet je de gevolgen
ook accepteren. Dat is all in the
game.
Mama's Jasje is in het Vlaam
se deel van België al een grote
publiekstrekker. De verwach
ting is dat ook hun populariteit
in Nederland snel zal groeien,
zeker nu hun single 'Zo ver weg'
net is uitgebracht. Twee leden
van de vijf man sterke band
gitarist Ben de Strijcker en zan
ger Peter van Laet kwamen
even naar Nederland om tekst
en uitleg te geven bij hun CD
'Paradijs op aarde'.
Van de popmuziek leven kun
nen de leden van Mama's jasje
nog niet. Het blijft voorlopig
hoobyisrpe met een professio
nele inslag. Ben de Strijcker
werkt halve dagen in een biblio
theek en Peter van Laet is gedi:
plomeerd banketbakker. Een
bestaan dat zich moeilijk laat
combineren met dat van een
popzanger, die tot 's avonds laat
op het podium'staat en vaak
pas diep in de nacht z'n bed in
rolt. Van Laet: „Daarom werk ik
nu in een fabriek met geregelde
werktijden. Dan weet ik waar ik
aan toe ben. Als banketbakker
moest ik voor dag en dauw m'n
bed uit. Dat was niet langer vol
te houden."
Mama's Jasje wordt zowel in
Vlaanderen is in Nederland
veel vergeleken met Clouseau,
maar Ben en Peter vinden dat er
duidelijke verschillen bestaan.
„Beide groepen brengen neder-
landstalig repertoire. Dat is
waar. Maar onze teksten en on
ze muziek laten een heel ander
geluid horen. We vinden Clou
seau fantastisch, maar we zijn
er geen imitatie van. Die groep
heeft in zekere zin voor ons het
pad geëffend. Pas een jaar of
drie wordt de Vlaamse pop seri
eus genomen. Daarvoor was het
een hele dobber om je naam als
popgroep te vestigen."
Jaren zestig
lp Vlaanderen zijn tot nu toe
vier singles van Mama's Jasje
uitgekomen. Eigenlijk is de gro
te doorbraak pas gekomen met
de meest recente single 'Zo ver
weg'. De muziek van Mama's
Jasje is beïnvloed door de jaren
zestig. Van Laet: „Dat komt
door onze producer Paul Des-
piegelaere. Wij zelf hebben de
jaren zestig niet eens bewust
meegemaakt. We zaten toen
nog in de luiers. Paul is wat ou
der en heeft onze muziek gedipt
in een jaren zestig sausje. We
zijn er zelf zeer content mee. Ja,
er gaat een heel aparte sfeer van
uit."
Behalve door zijn muziek valt
de Vlaamse popgroep op door
zijn bijzondere naam: Mama's
Jasje. Vanwaar die keuze? Ben
de Strijcker „ledereen vraagt
ons dat. Men vindt het maar
een vreemde naam. Herman en
Steven gingen een avondje
stappen en Steven had de jas
van z'n moeder aangetrokken
en riep vol trots naar Herman:
ik ga op stap met mama's jasje.
Dat is blijven hangen en toen
we ideeën uitwisselden voor
een goede groepsnaam kwam
Mama's Jasje naar voren. In het
begin reageerde ook iedereen in
België verbouwereerd. Men
vond het een zotte naam, maar
door het niet alledaagse eraan
bleef die naam velen bij. Nu de
gimmick van onze naam in
Vlaanderen een beetje is ver
dwenen, komt het voor hon
derd procent aan op de muziek.
Die moet goed zijn en daar wer
ken we hard aan."
De lovende reacties voor de
nieuwe CD 'Paradijs op aarde'
doet de band goed. Peter de
Laet: „De Nederlanders zijn
daarin heel spontaan. De Bel
gen zijn veel meer gesloten.
Hier in Nederland is alles ook
veel beter georganiseerd. Pas
waren we in Hilversum voor
een tv-opname. Na anderhalf
uur stonden we weer buiten en
stond de opname er tot volle te
vredenheid van iedereen op. Bij
ons in België gaat dat heel an
ders. Daar neemt zo'n tv-opna
me vijf, zes uur in beslag en dan
is het resultaat nog vaak uiterst
teleurstellend. Nee, ik vind de
Nederlanders op veel terreinen
professioneler. Wat me hier
trouwens opvalt, is de
keus in het Belgische bier
Presentatór Bas Westerweel opgetogen over komend Songfestival
HILVERSUM PETER VAN DE KRAATS
Bas Westerweel werd pas vorige
week vrijdag door de NOS be
naderd met de vraag of hij de
nationale voorronde van het
Eurovisie Songfestival wilde
presenteren. Hij vroeg even be
denktijd en stemde daarna toe.
„Het is hartstikke leuk om te
doen, ik denk dat het een heel
speciaal festival wordt."
„De vraag van de NOS over
viel me, want 4k was met heel
andere dingen bezig en moest
dus even nadenken. Uiteinde
lijk heb ik ja gezegd. Het Song
festival is tenslotte leuk en
spannend. Het is groot en van
ons allemaal, zoiets als het Ne
derlands elftal eigenlijk."
De discjockey-presentator
verwacht veel van dit Nationale
Songfestival.Jk heb al een aan
tal van de deelnemende arties
ten met hun nummer gehoord
en daar zaten er een paar bij
waarvan ik dacht: die zijn nét
even anders."
Westerweel houdt van Neder
landstalige muziek. „Ik ben zelf
wel eens bezig met muziek en
teksten en dat doe ik altijd in
het Nederlands. Het is een heel
aparte taal. Leuk, maar ook
moeilijk. Een Engelse tekst
schrijven is denk ik makkelijker
dan '•••li Nedódandsè. Er is veel
kritiek geweest op de nummer
één hit van Gordon, maar ik
vond het prachtig. Robert Long
of The Scene schrijven ook
mooie Nederlandse teksten."
„Ik vind het onzin om overdè
deelnemende artiesten en de
liedjes een brede discussie te
gaan voeren. Er wordt wel eens
Bas Westerweel
gezegd dat het Songfestival niet
meer van deze tijd zou zijn. The
Scene maakt wèl muziek van
deze tijd, moet je die dan laten
optreden? De Franse inzending
van vorig jaar vond ik een voor
beeld van hoe het ook zou kun
nen, een nummer met Afri
kaanse invloeden met bongo's
en zo. Maar het is niet ver geko
men. En dan kan je je nu wel af
vragen waarom Gordon of Nor
maal niet zijn geselecteerd,
maar er is gewoon een keuze
gemaakt en daar zaten zij niet
bij. Dat moet je accepteren."
Onbekend
Er zijn een naar bekende na
men onder de deelnemers aan
het Nationale Songfestival,
maar het grootste gedeelte zal
bij het Nederlandse publiek on
bekend zijn. Westerweel: „Als je
naar Les Misérables gaat, ken je
ook maar drie mensen en tien
anderen niet. En die tien zingen
net zo goed de sterren van de
hemel. Ook alle deelnemers aan
het Songfestival zingen prach
tig. Je moet ook heel wat in je
mars hebben om live, met een
orkest, te kunnen optreden.
Veel bekende artiesten kunnen
dat niet eens. Bovendien zou
het voor een gevestigde naam
wel eens heel vervelend kunnen
zijn om tijdens een Eurovisie
Songfestival derde te worden."
„Het gaat uiteindelijk wel om
de liedjes, maar het is een
mooie bijkomstigheid dat je tij
dens een Nationaal Songfestival
denkt: 'wat zijn er in Nederland
veel mensen die mooi kunnen
zingen'. Het festival is er niet
om een talent te verkopen,
maar het is leuk als dat toch ge
beurt. Want er is echt heel veel
talent in Nederland."
De presentator van onder an
dere de televisieprogramma's
Het Klokhuis en het Schooltv-
weekjoumaal en de Station 3
radioprogramma's Basta en
Rock City heeft het druk op dit
moment. „Ik heb ook nog een
gezin en wil dus wel eens bij
mijn kind zijn. Maar het kan al
lemaal. De puzzel klopt. Als je
wilt kan er veel!"
„Ik ben nog druk aan het bel
len en onderhandelen met de
NOS. Ik wil bijvoorbeeld wel
een paar keer op het podium
staan voor de uitzending. Niet
omdat ik bang ben, maar om
het 'Songfestivalgevoel' te krij
gen."
Harry Klooster, steun en toeverlaat van acterend Nederland
AMSTERDAM GERARD V
M ijn naam figureert
M om de haverklap op
JÊde aftiteling van tv-
programma's. Er zijn van die
momenten dat het hem zelf al
lemaal wat teveel wordt Daar
heb je 'm weer, denkt Harry
Klooster dan. Steeds meer re
gisseurs en producenten geven
hem de opdracht uit te zoeken
welke acteur of actrice het
meest geknipt is voor een be
paalde rol in een stuk. Casting
schijnt het goede Nederlandse
woord zijn om die bezigheid
nader te duiden. Hij heeft zich
nadrukkelijk bemoeid met de
rolbezetting van Goede Tijden
Slechte Tijden, Spijkerhoek,
Oppassen en van Vrienden
voor het Leven. „Maar ik mag
als casting-director dan een
belangrijke stem hebben, de
eindbeslissing ligt te allen tijde
bij de producent of regisseur."
Een jaar of wat geleden werd
nogal vreemd tegen hem aange
keken als Klooster namens ac
teurs en actrices de contractbe
sprekingen voerde met regis
seurs en producenten. De ver
wondering groeide nog. Want
niet zodra alles rond was, of hij
informeerde brutaal naar de be
zetting van andere rollen in de
produktie. Niet alleen om zijn
mensen in de markt te houden,
vanzelfsprekend ook om zijn ei
gen winkel te runnen. Van elk
afgesloten contract streek
Klooster immers tien tot vijftien
procent van het afgesproken
honorarium op. „In de Verenig
de Staten en in Groot-Brittannië
weten ze niet beter, maar hier
bestond die traditie niet."
Eens joeg hij artistieke ambi
ties na. Zanger en danser wilde
Klooster worden. Daartoe volg
de hij een opleiding aan de Aca
demie voor Podiumvorming.
„Ik heb veel cabaret gedaan en
trad in musicals op. Maar ik
vroeg me af of er meer voor mij
was dan zingen en dansen in de
derde rij van achteren. Ik heb
bijtijds ingezien dat de hoofdrol
voor mij niet was weggelegd."
Hapy Klooster „Ik kan acteurs geen werk garanderen."
Na
Goede naam
:'n officiële vestiging als
agent van tal van Nederlandse
acteurs en actrices heeft Kloos
ter nooit geleden aan beroeps
deformatie. Niet dat hij de pre
tentie heeft zich te afficheren
als filantroop, maar Klooster
Iaat zich er wel op voorstaan
nooit alleen maar naar zijn ei
gen stal te hebben gekeken. Dat
had, redeneert hij, hem onge
loofwaardig gemaakt bij de re
gisseurs en bij producenten.
„Natuurlijk moet er een bepaal
de omzet worden gedraaid, te
meer omdat er hier vijf mede
werkers rondlopen, maar het
moet niet ten koste van alles
gaan. Als agent moet je hele
grote groep mensen tot je be
schikking hebben, wil je het
hoofd overeind kunnen hou
den. Maar je kunt het eenvou
dig niet maken een acteur voor
te dragen voor een rol, terwijl je
weet dat er een betere rond
loopt. Zou ik alleen maar oog
hebben gehad voor mijn eigen
dan had dat gegaran-
en de Hagenaar zou de aange
sprokene wel even in GTST on
derbrengen. Het heeft hem, zegt
Klooster, niet geschaad en
persoonlijk bescha-
deerd tegen me gewerkt. Door digd. Maar vervelend is het
me zo integer en eerlijk moge-HHri||B^iHlHafjH|
lijk op te stellen, heb ik een goe
de naam kunnen opbouwen."
Naambekendheid heeft z'n
voordelen, maar zeker ook z'n
nadelen. Hij weet dat er in Ne
derland enkele malafide model
lenbureau's zijn, waar ze prat
gaan op een innige sam
king met Klooster. Onlangs
werd iemand in Den Haag op
gepakt omdat hij zich op
toon van een pasje uitgaf voor
Klooster. De man liep allerlei
discotheken af en spiegelde
discogangers de ene na de an
dere rol voor. De mooiste voor
stellingen van zaken gaf de na
maak-Klooster ten beste. Een
bedrag van 450 gulden, betalen
10 meest bekeken programma's
van de afgelopen week
1% kijkdichtheid is ca 133.000 kijkers van 6 jaar en oude
3. r
6.
Ook dat nog
Journaal 20.00 uur
NOS 27%
Medisch Centrum West TROS 24%
Surpriseshow
Goede Tijden
TV-Show
TROS 17%
Flying Doctors
Oppassen
VARA 16% 2.060
ID/f» «CSU**/BOS
tuurlijk wel als telkens weer
blijkt dat anderen zich op lou
che manier de naam van Harry
Klooster ijdel gebruiken. Van
daar dat hij vrijdagavond in Cri
me Time voor alle zekerheid
opening van zaken heeft gege
ven.
Type-casting
Intussen is hij vrijwel geheel op
casting overgestapt, Klooster.
Een tiental mensen niet te na
gesproken („zij voelen zich er
prettig bij dat ik hun zakelijke
beslommeringen nog verzorg")
heeft hij zich grotendeels op het
invullen van rollen toegelegd.
Het script lezen, daar begint het
mee. In gedachten ziet hij rollen
bij wijze van spreken aan de
kont van een bepaalde acteurs
of actrice hangen.
„Type-casting voor televisie
en film is toch heel iets anders
dan voor type-casting voor the
ater. Je let, als het om een tv- of
filmproduktie gaat, er toch
meer op of iemands fysiek be
antwoordt aan het beeld dat je
na lezing van het script hebt ge
kregen van een karakter. In tv-
series zie je niet zo gauw een
acteur een rol spelen die ver van
'm af staat. Op toneel kan een
meid van achtentwintig zonder
bezwaar iemand van een jaar of
achttien, negentien spelen.
Maar de camera is zo meedo
genloos. In het theater zit het
'm in het gebaar, op tv is het al
gauw te groot."
Figuratie
Aangestoken vooral door het
GTST-effect ontvangt Klooster
elke week wel honderd brieven
van mensen die zo nodig moe
ten. Desnoods als figurant, want
de casting-director houdt zich
ook bezig met achtergrond
mensen, met wandelend en zit
tend decor, met mensen die be
reid zijn desnoods dienst te
doen als morrend volk of lijk in
de kast. „De non speaking parts
in een produktie vind ik heel
belangrijk. Daarom probeer ik
ook de juiste figurant op de set
te krijgen. Een sjiek persoon in
een sjiek restaurant. We hebben
nu een goeie 5000 figuranten in
het bestand."
Casting is volgen, acteurs zien
in theater. Geen baan van ner
gen tot vijf. Klooster ontgaat
weinig, maar kan niet alles zien.
„Zou ik op alle uitnodigingen
ingaan van mensen die graag
willen dat ik naar ze kom kijken,
ik kon elke avond drie voorstel
lingen zien. Van amateurs, van
semi-profs en van profs. Daar is
natuurlijk geen beginnen aan.
Vandaar dat ik ook zeg: stuur
maar een video op."
Hij kent de acteurs en actrices
die hun neus ophalen voor werk
in series. Meestal gaat het om
jongeren die net van de toneel
school nog bevlogen zijn door
mooie idealen. „Die willen niet
op tv, tenzij het een produktie
betreft van Frans Weisz.
Meestal staan die na een jaar of
twee met beide benen op dé
grond. Dan zijn ze er wel achter
dat het vak keihard kan zijn.
Dat is niet alles Shakespeare is,
maar dat er brood op de plank
moet komen. Ik hoorde op een
screentest een of andere meid
tegen een ander zeggen: zo ver
zijn we al gezonken dat we hier
staan. Nou, zo'n type neem ik
dan even niet. Ik ga ze niet
overhalen. No way. Graag of
niet."
Macht
Zijn werk speelt zich in hoofd
zaak achter de schermen a£
Ongezien voor het grote pu
bliek. „Op grond van wat je over
acteurs en actrices weet laat je
als casting-director een naam
vallen in relatie tot een bepaal
de rol. Mij wordt tegenwoordig
een bepaalde macht toegedicht.
Maar ik kan onmogelijk een re
gisseur of producent een pistool
op de borst drukken. Natuurlijk
zet ik alles op alles om acteurs
in een screentest te krijgen,'
maar ik kan hun geen werk ga*
randeren. O, het is wel eens ge
beurd dat een regisseur zei: die
en die moet ik niet. En toen heb
ik gezegd, laat 'm die screentest
toch maar eens doen. En dan is
het leuk om te horen dat die
zelfde regisseur dan zegt: Harry;
jongen, je hebt gelijk gehad, de
rol is 'm op het lijf geschreven."
Op 1 januari 1993 wordt de
wet Arbeidsbemiddeling gewij
zigd. Biedt louter voordelen;
meent Klooster. Ten eerste onr-'
dat nu eindelijk de criteria worr
den geformuleerd, waaraan ie;
mand moet voldoen om zich té
vestigen als casting-director.
Ten tweede weet hij zich ook
zekerder, als het op betalen
aankomt. „Tot voor kort was
het de acteur of actrice die ik
een rekening moest sturen, als
ik hem of haar had onderge
bracht in een serie. De produ
centen en regisseurs gaven rriij
dan wel de opdracht te casten,
maar als ze niemand namen
hoefden ze niks te betalen, ook
al had je nog zoveel tijd gesto
ken. Nu wordt dat anders,
voortaan moet de producent
betaleaen niet de acteur. Beta
len na opdracht, dus. Dat bete--
kent niet langer achter percen
tages hollen om omzet te halen.
Nu kan ik het me ook eens per
mitteren om nee te zeggen. Ik
moet zeggen, dat is een prettig
gevoel. Want voordat je weet
draai je dol in dit vak."
STRIPS
BOLLEBOOM
BOES