Kunst Ontslag dreigt voor ruim 140 orkestleden Vannelli heeft oude huid afgestroopt Lautrec-expositie verwacht 500.000 man Dinsdag 3 maart 1992 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASK1A STOEUNGA Eindredactie: HENK VAN DER POST Vormgeving: PIET KOOREMAN 7 Advies Raad voor de Kunst aan d'Ancona Forum Filharmonisch en Opera Forum moeten verdwij nen. In plaats van het huidige operagezelschap moet er in Enschede met ingang van het seizoen 1993/1994 een nieuwe reisopera worden gevestigd die samen met de Nederlandse Opera de operavoorziening buiten de Rand stad voor haar rekening neemt. Dat is de strekking van het advies voor het Tweede Kunstenplan dat de Raad voor de Kunst vandaag aan minister d'Ancona van wvc heeft aangeboden. In het advies worden de subsidieaan vragen van 316 kunstinstellingen voor de periode 1993- 1996 beoordeeld. 'Dressage des nouvelles' van Henry Toulouse-Lautrec foto cpd ENSCHEDE GPD Slechts een beperkt aantal (cir ca 25) van de 105 musici van het Forum-orkest zal nieuw werk vinden bij het Gelders Or kest, dat met het Brabants Or kest en Noordnederlands Or kest een van de drie grote regio nale orkesten moet worden in Nederland. Ook voor het Lim burgs Symfonieorkest (66 for matieplaatsen) is volgens de Raad in het nieuwe systeem geen plaats. Opera Zuid mag blijven bestaan, maar zal het na '93 moeten doen met incidente le bijdragen uit een nieuw te vormen produktiefonds voor muziektheater dat jaarlijks een bedrag van ruim 4 miljoen gul den te verdelen heeft. Volgens de Raad is opheffing van het huidige Forum onver mijdelijk. Artistiek zowel als za- NIEUWSLIJN kelijk zou het Enschedese gezel schap slecht functioneren. De nieuwe reisopera, die met een budget van twaalf miljoen meer krijgt dan de operapoot van het oude Forum, moet zich vooral richten op het brengen van po pulair, toegankelijk repertoire in spannende ensceneringen'. Voor de begeleiding is het ge zelschap aangewezen op de Randstedelijke orkesten en de drie grote regionale symfonieor kesten, waarvan de sterkte wordt uitgebreid tot circa ne gentig arbeidsplaatsen. Er ko men geen aparte operabegelei- dingsorkesten. Forum nieuwe stijl dient de beschikking te krijgen over een klein produktieapparaat en brengt vijf produkties per jaar, goed voor in totaal tachtig voor stellingen. Een aantal onderde len van het oude operabedrijf (koor, decorafdeling) worden in het nieuwe bedrijf opgenomen. Wat er met de ruim tachtig me dewerkers van de operapoot van het Enschedese bedrijf gaat gebeuren is vooralsnog ondui delijk. Met de maatregelen wil de Raad de reorganisatie van de re gionale orkest- en operavoor ziening vijf jaar geleden ingezet door minister Brinkman, vol tooien. De plannen leveren een besparing op van 3,8 miljoen gulden, aanzienlijk minder dan de negen tot zestien miljoen gulden waarom minister d'An cona eind oktober in haar ad viesaanvraag had gevraagd. Be gin mei zal de bewindsvrouw over het Kunstenplan haar defi nitieve standpunt bepalen. Evenals de minister kondigt de Raad een belangrijke ver schuiving aan in het kunstbud get. De sectoren muziek, beel dende kunst leveren in ten be hoeve van film (3,5 miljoen), dans (1,5) miljoen) en architec tuur (2 miljoen). Zo krijgen de drie grotere filmfestivals (Rot terdam, Filmdagen, Internatio nal Documentary) extra midde len, gaat er meer geld naar mo derne dans en wordt het bouw kunstbudget verhoogd. In de sector theater blijft de subsidie op hetzelfde niveau, maar wordt er fors met de middelen geschoven. 'Zes ton voor Instituut Vormgeving AMSTERDAM ANP De gemeente Amsterdam wil het Nederlands Instituut voor de Vormgeving gedurende vier jaar een extra bijdrage bieden van 150.000 gulden voor de in richting van het nieuw op te richten instituut. Daarnaast wil het de huisvesting voor eenzelf de periode gratis ter beschik king stellen. Het instituut zou tijdelijk dan wel permanent in de hoofdste delijke Beurs van Berlage kun nen Worden gevestigd. Aldus B en W van Amsterdam aan mi nister d'Ancona. AMSTERDAM LOUIS DU MOIUN Een nieuwe Gino Vannelli is op gestaan, maar de muzikale con sequenties laten zich nog even raden. De Canadese zanger van Italiaanse bloede weet slechts dat zijn komende voor- jaarstoumee een soort afscheid zal zijn: van zijn stijlvolle reper toire van de afgelopen twintig jaar, inclusief alle hoogtepunten zoals die knap zijn gebundeld op zijn jongste album 'Live In Montreal'. De fans die hem in de Gro ningse Oosterpoort dan wel in het Haagse Congresgebouw (respectievelijk 9 en 10 maart) gaan opzoeken kunnen zich ge rust verheugen op dat beschaaf de feest der herkenning, maar moeten tegelijkertijd wel besef fen dat de zingende ceremonie meester in gedachten al afstand heeft genomen van het aange dragen pretpakket. .Zoals een slang heb ik mijn oude huid al bijna afgestroopt. Ik sta te po pelen om te ontdekken wat ik in deze nieuwe levensfase allemaal in me heb, maar ik heb toch ge meend dat ik eerst de vooraf gaande periode waardig moest afsluitenaldus Gino Vannelli, even in Amsterdam om tegen over de Nederlandse buiten wacht meer helderheid te scheppen in de door hem uitge zette marsroute. De mooie iongen die rond 1974 plotseling wereldwijd doorbrak met zijn tweede al bum Powerful People' en ver volgens in de jaren tachtig nog slechts incidenteel de roos trof (met 'It hurts to be in love' en 'Wild horses') is uiterlijk nog al- PARUS HANS GERTSEN Wie was Henri de Toulouse- Lautrec nu eigenlijk? Een aan lager wal geraakte aristocraat die toevallig ook nog schilderen kon? Of een genie? De laatste grote Franse meester van de ne gentiende eeuw? De waarheid ligt ergens in het midden, zo blijkt uit de grote overzichtsten toonstelling die het Grand Palais in Parijs aan Lautrec ge wijd heeft Tot en met 1 juni zijn daar zo'n 200 werken te zien van de kroniekschrijver van het Parijse nachtleven aan het eind van de vorige eeuw. Als de tentoonstelling een ding duidelijk maakt, dan is het wel dat Toulouse Lautrec een ongewoon veelzijdig kunstenaar was. Lautrec was schilder, teke naar en graficus tegelijk. Maar binnen het veelzijdige oeuvre dat hij heeft nagelaten zijn des ondanks een paar duidelijke constanten aan te wijzen, zoals zijn hang naar het karikaturale, naar het vervormen van de wer kelijkheid zodat die in al haar lelijkheid weer iets moois krijgt. De kunstgeschiedenis heeft lange tijd niet goed raad gewe ten met 'de lelijke dwerg uit Al- bi'. Toulouse Lautrec, in 1864 geboren als zoon van een oude tijd dezelfde. Een enkele grijze haar, dat wel, maar daarom niet minder een plaatje: de liefheb sters van donker, behaard en superrojnantisch kunnen hem onverminderd koesteren als een zeldzame kanjer. Het probleem is echter dat de 'herboren' Gino Vannelli eigenlijk geen behoefte meer heeft om als een hapklaar seksymbool te worden aanbe den. „Een man zie je tegen z'n veertigste vaak twee kanten op gaan. Of hij probeert nog even in te halen wat hij gemist denkt te hebben en gaat koortsachtig jagen op veel jongere vrouwen. Of hij wordt juist heel rustig, fi losofisch, wil meer weten over zijn aanwezigheid op deze aar de", vertelt de 39-jarige Vannelli bij wijze van inleiding. Positivo Van een tobbende twijfelaar tot een ontspannen positivo, daar komt de mentale evolutie die zich het afgelopen jaar heeft voltrokken op neer, wil Vannelli Wel toegeven. „Als daaruit maar niet de conclusie wordt getrok ken dat ik mezelf niet meer als kwetsbaar beschouw. Ik zou ook niet willen dat alles voortaan van een leien dakje loopt. Tegenslagen horen erbij in net leven, anders is het in compleet, zoniet vervelend. Zonder diepe droefheid heeft vreugde geen betekenis." Zo geredeneerd mag worden aangenomen dat Gino Vannelli alle kanten van zijn favoriete aandachtsveld, de romantische liefde, zal blijven belichten. Als hij (nog) 'jazzier' gaat klinken dan in het verleden, dan heeft en respectabele adellijke fami lie, heeft er tijdens zijn leven ook veel aan gedaan om te ont snappen aan de indeling in een stroming of richting. Hij kende Van Gogh, Degas en andere grote tijdgenoten, nam af en toe deel aan exposities van de toen malige avant-garde, maar bleef altijd een randfiguur. Waar de impressionisten zich vooral voor de natuur interesseerden, koos Toulouse Lautrec de stad als thema en dan met name het nachtleven rond het Mont- martre van de jaren negentig. Lautrec legde het leven in de café-cabarets vast, in het circus, het theater en voorEil ook in de vele bordelen die Montmartre telde. Een leven waaraan Lautrec gretig deelnam en waarvoor nij ook de prijs zou betalen: De schilder overleed in 1901, op 37-jarige leeftijd, aan de gevolgen van jarenlang over matig alcoholgebruik en een verwaarloosde geslachtsziekte. Lautrec was niet alleen een groot kunstenaar, maar ook een levensgenieter. Affiches Toulouse Lautrec was in zijn tijd vooral bekend als affichisL Hij maakte onder andere affi ches voor de in 1889 geopende Moulin Rouge en voor ciiverse sterren van de 'Belle Epoaue'. Danseressen als Jane Avril en Loie Fuller, de zangeres Yvette Guilbert en vooral de cabaretier Aristide Bruant dankten een be langrijk deel van hun populari teit aan de opvallende affiches van Lautrec. Waren zijn talenten als affi- chist en illustrator tijdens zijn leven algemeen erkend, dat gold bepaald niet voor zijn schilderijen. Toen Lautrec in 1887 zijn onderkomen in Mont martre voor een inrichting moest verruilen, liet hij ruim tachtig schilderijen achter. De volgende huurder verbrandde de helft, de overige werden door zijn concierge uitgedeeld in ca fés en bars in de buurt. Zelfs een oom verbrandde acht schil derijen van neef Henri omdat hij niet herinnerd wilde worden aan de 'schande van de familie'. En in 1926 haalde een louche kunsthandelaar het in zijn hoofd twee grote doeken van Lautrec in acht stukken te snij den omdat ze op die manier wellicht beter te verkopen wa ren. De twee doeken, oorspron kelijk gemaakt ter versiering van een kermistent, zijn enkele ja ren later zo goed en zo kwaad mogelijk hersteld en naast 68 andere schilderijen van Lautrec te zien op de overzichtsten toonstelling. Commerciële kermis De tentoonstelling zelf is heel ingetogen. "De sfeer van de door Lautrec zo geliefde nacht wordt er opgeroepen. Alleen de wer ken van de kunstenaar worden belicht en krijgen zo een extra accenL Lautrec is anno 1992 big busi ness. Voor de ingang van het Grand Palais staat een pakweg twintig meter hoge witte tent, een soort groot uitgevallen In diaanse 'tipi'. In ae tent zijn tientallen voorwerpen te koop die in de verte iets met Lautrec te maken hebben. De organisatoren verwachten 500.000 bezoekers. Om dat in goede banen te kunnen leiden, iaat het Grand Palais maximaal 900 bezoekers per uur toe. Expositie: Toulouse-Lautrec. In: Galeries Nationales du Grand Palais te Parijs. Van 22 februari tot en met 1 juni 1992. Entree 50 frank (f16,50). Re serveren: Tel. (09-331) 44131710. dat wellicht te maken met zijn recente verhuizing vanuit Los Angeles naar Portland in Ore gon, waar het naar zijn zeggen wemelt van het onbedorven jazztalent. Zijn broer en trouwe rechter hand Joe (Gino's toetsenist en co-producer) is in Califomie heel bewust achtergebleven om daar zijn voorliefde voor het studiowerk te kunnen blijven botvieren. „En ook omdat we allebei vonden dat we na al die jaren aan een minder intensief contact toe waren. We staan er nooit zo bij stil. maar eigenlijk is het best een klein wonder dat we elkaar zo perfect aanvullen, ab ranfl mn ca ril BaOMt- den. Wellicht zullen we allebei iets meer ons eigen leven lei den, maar zodra er muziek ge maakt moet worden kruipen we snel weer bij elkaar." Een andere benadering van de rockbusiness wil nog niet zeggen een nieuw publiek, weet Gino Vannelli. «Allereerst zal ik net als vroeger slechts een be paald slag mensen blijven be reiken: de luisteraar die gevoelig is voor romantiek en die zich net even meer wil imp—wn Daarnaast zullen er waarschijn lijk altijd wel vrouwen zijn die me prettig vinden om naar te kijken Ik zit daar niet meer mee. Het enige wat ik er aan kan doen is niet te veel de ma cho uithangen. Hier wilde men vanmiddag een fotosessie met mij als stoere bink op zo'n grote blinkende motor. Daar heb ik das maar even voor gepast." Gino Vannelli geeft concerten in Groningen (9 maart) en l>en Haag (10 maart). 'Rijk moet internationale kunst in Amsterdam gaan betalen' AMSTERDAM ANR De gemeente Amsterdam en het rijk moeten tot een andere verdeling komen bij de subsidi ering van de kunstinstellingen in de hoofdstad. Het rijk moet gaan zorgen voor alles wat in ternationaal en nationaal van belang is, terwijl Amsterdam de verantwoordelijkheid moet ne men voor de kleinere groepen. Tevens dient de gemeente te zorgen voor huisvesting van alle kunstinstellingen. De Commissie Kunstenplan van de Amsterdamse Kunstraad schrijft dit in haar eindadvies. Uitvoering van het advies zou de gemeente 3 miljoen gulden extra gaan kosten. Wethouder Baak (kunst en cultuur) zal op basis van het aan haar uitgebrachte advies een concept Kunstenplan 1993 1997 opstellen, dat half april verschijnt. De raadscommissie voor cultuur zal het vervolgens na een hoorzitting bespreken. Voor de zomer mod hd kun stenplan definitief zijn aan vaard. De nieuwe rolverdeling tus sen Rijk en Amsterdam houdt in dat de zorg voor onder meer Het Nationale Balk thd OD certgebouworkest en Toneel- poep Amsterdam in handen komt van het Rijk. terwijl de ge meente als huiseigenaar op treedt via Het Muziektheater, het Concertgebouw en het nieuwe toneeltheater. De ge meente krijgt daardoor de „vol ledige zorg op zich voor ver nieuwende, spraakmakende groepen en ensembles", zo staat te lezen in het rapport. De commissie stelt verder in haar rapport dat er bij Het Mu ziektheater één inhoudelijk di recteur moet komen, in plaats van de huidige zeskoppigc di rectie. Door het veelhoofdige directeurschap wordt het Mu ziektheater volgens het rapport niet efficiént bespeeld en zijn er veel voorstcll ingsloze dagen. Rasoel: fout van Rushdie niet herhalen EDAM CRD „Ik ben de best aangepaste buitenlander die er is en nu gaan ze me da» VOOI lOVOl gen." Een theatrale uitspraak van Mohamed Rasoel. alias Son of Tarzan'. In het echt de Pakistaan Zoka Fatah die vijftien Jaar m Ncdaricnd woont, waarvan de laatste tijd in Edam, lustitie gaat hem - na een klacht van de Anne Frank Stichting - ver volgen voor discriminerende uitlatingen over moslims in het boek 'De ondergang van Nederland' Vorige week viel bij Rasoel een 'kennisgeving van verde re vervolging' op de mat. Vol gens justitie op het juiste adres, maar de Edammer hult zich in mistige bewoor dingen. „Jazeker, Tk Zoka Fa tah ben ótttÊUt UKMM Mohamed Rasoel. Maar wie zegt er dat ik werkelijk dat boek geschreven heb? Justitie moet dat maar eens gaan be wijzen. Ik doe geen belasten de uitspraken. Misschien heb ik het ooek wel in het Engels overgeschreven van een Ne derlandse tekst die later weer is terugvertaald in het Neder lands.' „Ik ben bang voor came ra's en ik voel me altijd in ge vaar, vandaar de vermom ming Ik wil niet de fout van Rushdie maken. Die houdt zich wel schuil, maar laat op televisie toch zijn gezicht zien. Ik wil niet dat mijn ge zicht bekend wordt in Neder land. Nu kan Ik zelfs rustig in een moskee met moslims over die vervelende Rasoel praten .i 1 .u.ih la. ht hortend en stotend over zijn eigen grap „PHIOOIlflJI M ik niks tegen moslims, maar ik vind de islam erg extreem. Als iemand de islam beledigt, moet een moslim hem VOl gem de Koran doodmaken, müm upr Theater in Magnifiosi LISSE Theater met muziek, dat brengt de groep Heist die vo rig jaar het Camarettenfestival won. De groep bestaat uit Ronald Sweenk en Hans Teeuwen. Donderdagavond treedt dit tweetal op in Magnifiosi in Lisse. Lunchconcert pianiste Saruwatari LEIDEN - De Japanse pianiste Mitsuko Saruwatari verzorgt don derdag 5 maart een lunchconcert in de Kapelzaal van K&O. Zij speelt werken van Van Beethoven, Chopin en Myosh. Aanvang 12.45 uur. Liberman solist bij Bellitoni LEIDEN Viktor Liberman zal als vioolsolist met het Symfonie Orkest Bellitoni optreden in het vioolconcert van jean Sibelius dat op woensdag 4 maart in de Stadsgehoorzaal te beluisteren valt. Op het programma staan verder Sinfonietta Hasonica van de Nederlandse componist Peter Visser en de 9de symfonie van Dmitri Sjostakowitsj. Aanvang 20.15 uur. Werken Anne Escher in De Paauw WASSENAAR 'Anne Escher, industrieel in Den Haag en kunstschilder in Wassenaar'. Onder deze titel is tot 30 maart in de Wassenaarse De Paauw een tentoonstelling van schilderijen en schetsen van Anne Escher (1895-1971) te zien. Escher was een schilder die graag in de buitenlucht schilderde. Hij zette in snelle lijnen ter plaatse een schets op en ging zijn onderwerp la ter met verf te lijf. De expositie geeft een goed overzicht van de wording van een schilderij. Herman Krebbers in ziekenhuis DEN HAAG - Het concert van Herman Krebbers en Theo Olof op zondag 8 maart in het Kurhaus van Scheveningen gaat niet door. Herman Krebbers ligt in het ziekenhuis. Hij zal voorlopig niet kunnen spelen. Optreden Low-Down Chili HILLEGOM Het podium van het Hillegomse Solution wordt binnenkort onveilig gemaakt door de Voorhoutse rockformatie Low-Down Chili. De groep brengt een onverwachte mix van co vers en zelfgeschreven songs. Op 6 maart, aanvang 22.00 uur. Low-Down Chill: van Thè Stones tot John Hiatt. 'Liever filosoof dan sekssymbool' GINO VANELU: „Een man zie je tegen z'n veertigste vaak twee kanten opgaan. Of hij probeert nog even in te halen wat hij gemist denkt te hebben en gaat koortsachtig iagen op veel jongere vrouwen. Of hij wordt juist heel rustig, filosofisch, wil meer weten over zijn aanwezig heid op deze aarde." foto ceo

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 7