Kunst
Manifestatie in Rex
trekt veel bezoekers
Oorspronkelijk werk van Kindervoorstelling 'Bende
1jr J r van Zes sterk gedanst
Courbois in beste formatie
Maandag 2 maart 1992
Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie: HENK VAN DER POST Vormgeving: RON VAN HAASTREGT
9
De eerste 'Rexpositie' in de voormalige sexbioscoop aan
de Haarlemmerstraat is een groot succes geworden.
Meer dan vijfhonderd bezoekers wipten afgelopen zater
dag even de 'X' van Rex binnen om iets van de kunstma
nifestatie op te vangen. Tijdens het avondprogramma
was de zaal zelfs lange tijd uitverkocht.
De topact tijdens de Rexpositie is toch het optreden van het Amsterdamse flamencogezelschap Los Duendes. Gedurende enige tijd zijn alle 170 zit
plaatsen in de voormalige bioscoopzaal bezet foto henk bouwman
leiden eric went
'Ik sterf van de honger, ik sterf
van de kou, ik heb niets meer te
zuipen, ik zoek naar een vrouw'.
Het is gezellig druk als zanger
Louie in de foyer zijn desperate
teksten laat horen. In de grote
zaal is het wachten op het op
treden van de percussiegroep
van Hannes Habraken. Enkele
bezoekers maken van de gele
genheid gebruik om de wandex-
positie nader te bekijken. Ande
ren bestellen wat aan de bar.
De organiserende krakers
hebben er iets moois van ge
maakt. In vrijwel ieder hoekje
van de voormalige bioscoop is
wel wat te zien. Optredens in de
foyer, het voorportaal en de gro
te zaal en voor wie het even wat
rustiger aan wil doen een over
het hele pand uitgesmeerde ex
positie van een groot aantal re
gionale schilders, fotografen en
beeldend kunstenaars. De sfeer
in het pand is ontspannen. Re-
NIEUWSLIJN
den haag anp
De Vereniging van Schouw
burg- en Concertgebouwdirec
ties in Nederland (VSCB) heeft
een eigen cabaretprijs in het le
ven geroepen. De prijs zal in
september voor de eerste maal
worden uitgereikt in De Kleine
Komedie in Amsterdam. De jury
bestaat uit 150 Nederlandse
theaterdirecteuren.
Volgens directeur Joost Nuissl
van De Kleine Komedie werd
het tijd dat er naast een prijs
gelmatig vallen organiserende
krakers en bezoekers elkaar feli
citerend om de hals.
„We hebben ontzettend hard
gewerkt om het hier toonbaar te
maken", aldus organisator Rob.
„Zo hebben we op het aller
laatste moment de achterkan
ten van de bioscoopstoelen ge
verfd. De meeste zijn nog niet
eens droog."
Bezoekers zijn over het alge
meen enthousiast over wat ze in
de voormalige sexbioscoop aan
treffen. "Het ziet er veelbelo
vend uit", laat één van hen we
ten. „Zolang er iets positiefs
met het gebouw gedaan wordt,
is het natuurlijk een prima zaak.
Als het maar niet door enkele
personen als privé-domein be
schouwd gaat worden."
Twee dienstdoende agenten
komen net het gebouw inzetten
als het duo 'Lampie en Ver-
maase' het lied 'Apestoned en
ladderzat' inzet. "Ik vind het
wel aardig wat er nu met dit ge-
voor zang en dans ook een prijs
voor het Nederlandse cabaret
kwam. „Dit is een serieus te ne
men prijs voor een serieus te
nemen theatervorm. De bedoe
ling is hiermee propaganda
voor het cabaret te maken."
De jury zal in mei de drie ge
nomineerden voor de hoofd
prijs en de aanmoedigingsprijs
bekend maken. De uitreiking
vindt in september plaats aan
sluitend op de 'Cabarestafette'
in De Kleine Komedie.
bouw gedaan wordt", laat één
van hen desgevraagd weten.
.Alleen zou ik er een ton tegen
aan gooien en het wat profes
sioneler aanpakken. Leuk is het
wel, maar ik zou het wat minder
amateuristisch doen."
Een lezing over pop-art van
Joost Koster wordt door zo'n
honderd belangstellenden bij
gewoond. Ook het optreden van
cabaretière Muriël Brugman
wordt druk bezocht. Maar de
topact van de dag is toch het
optreden van het Amsterdamse
flamencogezelschap Los Duen
des. Gedurende enige tijd zijn
alle 170 zitplaatsen in de voor
malige bioscoopzaal bezet.
Om 2330 uur is de Rexpositie
na een dag vol optredens afge
lopen en kan de balans worden
opgemaakt. „Een positieve", zo
laat kraker Rob weten. „Met de
opbrengst van vandaag hebben
we vrijwel alle eerder gemaakte
kosten er weer uit. En iedereen
was zo laaiend enthousiast dat
we er niet omheen kunnen snel
een tweede Rexpositie te orga
niseren." Zoals het er nu naar
uitziet zal dat in mei gaan
plaatsvinden. In de X', want de
overige letters op de gevel van
de voormalige bioscoop zijn er
sinds kort vanaf gehaald.
muziek
recensie ken vos
Jubilation Pierre Courbots.
Gehoord op 29 februan bij Hot House in
de Waag
Leiden
Dat Pierre Courbois niet voor
niets in allerlei vormen van de
jazz meer dan dertig jaar actief
is geweest, bleek zaterdagavond
uit de samenstelling van het
naar Leidse begrippen talrijke
publiek in De Waag. Een groot
deel kon gerekend worden tot
de veertigers en vijftigers die
Pierre Courbois nog als pionier
van de vrije improvisatie en de
rockjazz kunnen hebben mee
gemaakt. Het concept voor het
kwintet Jubilation is ogen
schijnlijk iets minder ambitieus.
Courbois schreef al het materi
aal voor een traditioneel main-
stream-jazzkwintet bestaand uit
trompet (Eric Vloeimans), te
norsax (Fred Leeflang) en de rit
mesectie van piano, bas en slag
werk.
Het klankbeeld van de groep
is inderdaad klassiek van kwali
teit met scherp trompetwerk,
stevig tenorspel, het open ak-
koordenspel van pianist Willem
Wiegel opent
museum van
Jopie Huisman
workum anp
„Workum, Friesland, en mis
schien wel heel Nederland is
een nieuwe cultuur-toeristische
trekpleister rijker geworden."
Dat zei commissaris der konin
gin Hans Wiegel zaterdag bij de
opening van het nieuwe Jopie-
Huismanmuseum in het Elfste-
denstadje Workum. Het muse
um, dat tot stand kwam zonder
een cent overheidssubsidie, is
mede mogelijk gemaakt door de
steun van bijna 2500 'vrienden'
en sponsoring. De gemeente
Nijefurd, waaronder Workum
ressorteert, heeft financiële on
dersteuning geweigerd.
De bouw van een nieuw mu
seum was nodig omdat het ou
de zeventiende eeuwse patri
ciërshuis te klein werd voor het
steeds groeiende oeuvre van de
74-jarige kunstenaar-vodden-
boer. De smalle draaitrap
maakte het voor oudere bezoe
kers en invaliden onmogelijk
om de grote schilderijen van
Huisman op de eerste verdie
ping te bezichtigen. Van 1986
tot en met 1991 trok het werk
van de schilder meer dan
500.000 bezoekers uit binnen-
en buitenland.
Het nieuwe museum van de
autodidact-schilder herbergt
een belangrijk deel van zijn
werk van 1940 tot heden. De
opening trok circa 800 mensen.
Kühne en de fraai rond en sta
biel klinkende bas van Egon
Kracht. De drumset van Cour
bois klinkt in dit verband het
meest onorthodox. Dat hangt
niet alleen samen met de sa
menstelling van het slagwerk,
met de nadruk op diffuus klin
kende bekkens en laag gestem
de trommen, maar ook met het
spel van de leider. Courbois
heeft een bijzondere timing, die
lijkt op die van een rockdrum-
mer die jazzpatronen neerlegt,
maar dan met het nodige gevoel
voor swing. Daarnaast heeft de
slagwerker een voorkeur voor
de brede klank van brushes en
stokken met viltbollen, technie
ken die hij goed heeft weten te
ontwikkelen. Helaas leent een
zaal als De Waag met zijn lange
nagalmtijd zich daar niet zo
goed voor.
De composities voor Jubila
tion, alle van de lejder, zijn een
weerslag van zijn voorkeur voor
ongebruikelijke ritmische patro
nen of het verdraaien van sche
ma's, zodat 'onregelmatige'
maatsoorten als een zeven-
kwarts op een standard als
'Sweet Georgia Brown' (in het
stuk 'Seven') worden toegepast.
Soms werkt dat in de praktijk
zeer goed, af en toe wat minder,
zodat vooral de uitleg die Cour
bois geeft aan het ontstaan van
het stuk interessant wordt.
Wel bewijst Courbois dat hij
als componist zeker tot de meer
oorspronkelijke in Nederland
gerekend kan worden. De com
posities zelf zijn opgebouwd uit
meervoudige vormen met hun
eigen ritmische karakter, met
dilcwijls afzonderlijke schema's
voor de solisten. Een voordeel
van deze werkwijze is dat de
spanning er in wordt gehouden,
vooral als de solisten zich iets
aantrekken van het karakter van
zo'n schema. Als de musici niet
letten op de melodische samen
hang, zoals een enkele maal tij
dens het concert het geval was,
geeft een dergelijke compositie
een verbrokkelde indruk. Zeker
de laatste twee stukken van de
avond, 'Whole Scale' en
Triangle' toen de vermoeidheid
toesloeg bij de solisten, leken
langer te duren dan het geval
Ondanks deze kleine min
puntjes is Jubilation ongetwij
feld een van de beste formaties
die Courbois ooit heeft geleid.
dans
recensie maarten baanders
Voorstelling 'De Bende van Zes' door Feri
Gezien 1/3 LAK-theater
Leiden
Choreograaf Feri de Geus heeft
naam gemaakt met diverse
dansstukken voor volwassenen.
Voor het eerst heeft hij zich nu
gewaagd aan het maken van
een kindervoorstelling. Hij heeft
er iets zeer aantrekkelijks van
gemaakt: 'De Bende van Zes'.
Zonder het uitdrukkelijke doel
kinderen met dans vertrouwd te
maken heeft hij een verhaal op
het toneel gezet dat de kin
derfantasie direct aanspreekt.
Dit verhaal is maar heel globaal
aangegeven.
De bende van zes is een
groepje van één danser, drie
danseressen en twee musici. Zij
maken een reis door Afrika en
op alle dingen die ze daar ont
dekken reageren ze met vrolij
ke. avontuurlijke dans. De voor
stelling heeft een enorme vaart,
mede dankzij de prachtige mu
ziek. die voor het grootste deel
uit djembé-ritmes bestaat en
gecomponeerd is door Stefan
van Campenhout. De bewegin
gen van de dansers doen den
ken aan oerwouddieren en aan
Afrikaanse stammen, maar er
zijn ook swingende gedeeltes bij
en gebaren die herinneren aan
kinderspel.
Ze zitten elkaar na. tillen el
kaar op. schoppen naar elkaar
en vallen duizelig op de grond
als ze lang en snel rondgedraaid
hebben. Op concrete gebeurte
nissen wordt maar heel licht ge
zinspeeld, maar aan het com
mentaar in de zaal te horen
konden de kinderen er gemak
kelijk hun eigen verhaal in zien.
Er zijn wel attributen, zoals een
haan, vliegers en een fiets waar
op ze over de dansvloer crossen,
maar het is opvallend hoe goed
de groep enn slaagt vooral met
dansbewegingen het publiek te
boeien. Er wordt mooi gedanst,
soepel, energiek en met aanste
kelijk plezier.
Dansen is iets fijns. Heel hu
moristisch wordt aat uitgedrukt
in een passage waarin een enge
generaal staat te blaffen bij re-
denaarsgebaren en krachtpat-
sersvertoon. Eén van de danse
ressen komt op en voert zo'n
overweldigende tapdance uit,
dat de generaal onderuit gaat
en het veld ruimt. Een sterk ge
danste voorstelling.
Doortimmerd
programma
Job Schuring
niet leuk
THEATER
RECENSIE WUNAND ZEILSTRA
De antiquair, cabaretpropamma van
en door Job Schunng Regie George
Groot
Gezien 29/2 Muzenhof
Leiderdorp
Voor zijn nieuwe voorstelling
'De antiquair' heeft lob
Schuring kennelijk geen pro
grammaboekjes laten druk
ken. Ze waren zaterdagavond
tijdens zijn optreden in de
Leiderdorpse Muzenhof in
elk geval niet verkrijgbaar.
Misschien is dat opzet. Schu
ring vertelt immers aan het
begin van de voorstelling dat
hij thuis nog een paar dui
zend boekjes van het vorige
programma heeft liggen.
Dat hij dat zelf durft te be
kennen, is pure zelfironie die
merkwaardigerwijze eerder
zelfgenoegzaam dan leuk
overkomt, 't Lijkt een uit
drukking van wrevelige ver
bazing over het feit dat de
grote theaterzalen allesbe
halve voKtrnmen I ft vlot
ten wil het namelijk nog
steeds niet met de carrière
van lob Schuring. Ook al leek
hij na het winnen van dt 06T-
ste aflevering van het Am
sterdams Kleinkunstfestival
veelbelovend, en wordt hij
gecoached door een grote
naam in het vak, George
Groot.
'De antiquair' is de titel
van één van de UNI
len, waaruit het nieuwe pro
gramma is opgebouwd. Voor
de pauze vertelt hij over een
koning die incognito op zoek
gaat naar iemand die zijn
drie chagrijnige dochters
weer kan laten lachen, daar
na spreekt hij over een zeke
re Kees die het ouderlijk huis
ontvlucht en regelmatig zijn
heil zoekt bij een oude anti
quair.
Beide vertellingm zijn na
drukkelijk als bouwsels met
een intern verwijzingssys
teem opgezet. Alles heeft met
alles te maken, gebeurtenis
sen herhalen zich op een an
der niveau. Er blijft voldoen
de ruimte voor lovse terzijdes
met het publiek en de per
soon van de cabaretier is op
de achtergrond vnjwrl streds
aanwezig Met andere woor
den: het straalt er gewoon
vanaf dat hierover verduveld
goed is nagedacht. Being'
rijkste probleem is echter dat
du 'iiles maai aaldan leuk
wordt.
Voor een groot deel is dat
te wiiten aan zijn zelfbewuste
houding tegenover het pu
bliek m aao overiQHM wmaa-
send goed bezette Muzen
hof. Van grote voorgangers
heeft hij afgekeken, hoe je
met wat brutale bravour je
publiek kunt banadarao ai
leen wat die voorgangers
zich dankzij hun carrière
konden permitteren, zal Job
Schuring nog eerst eens
moeten waarmaken.
Expositie
Rembrandt:
440.000
bezoekers
AMSTERDAM ANR
De tentoonstelling Rembrandt,
de Meester en zijn Werkplaats',
die vanaf 4 december tot cn met
1 maart in het Rijksmuseum m
Amsterdam was te zien, heeft in
totaal 440.000 bezoekers getrok
ken.
De organisatoren hadden
400.000 helangstcllcndrn ver
wacht Meer dan de helft van de
bezoekers was afkomstig uit
Nederland. In totaal waren
617 000 toegangskaarten be
schikbaar.
Voor de tentoonstelling kon
den aanvankelijk geen kaartjes
worden gekocht aan de ingang
van het museum. Eind decern
bcr wijzigde het museum dit
cntreebcleid. waarna ook op de
dag van het BNMfc MO dt kas
sa een toegangsbewijs kon wor
den gekocht cn het bezoekers
aantal toenam.
De Rembrandt tentoonstel
ling, die eerder in Berlijn was te
zien, trok aldaar bijna 320 000
bezoekers. Vanaf 26 maart Is de
tentoonstelling in de National
Gallery In Londen te zien.
Bouw Architectuurinstituut begonnen
ROTTERDAM - Minister d'Ancona (wvc) maakte zaterdag in
Rotterdam bekend dat vooruitlopend op de oprichting van het
Stimuleringsfonds voor Architectuur een tijdelijke regeling
wordt ingevoerd. Daardoor kunnen subsidieverzoeken nu al in
behandeling worden genomen. De departementen van WVC en
VROM stellen vanaf 1992 jaarlijks 5 miljoen gulden beschikbaar.
d'Ancona zei dit toen zij het startsein gaf voor de bouw van het
Architectuurinstituut in Rotterdam.
Opera Forum herdenkt Rossini
ENSCHEDE - Opera Forum in Enschede herdenkt het 200ste ge
boortejaar van Gioacchino Rossini (1792-1868) met vier opera
concerten en een compact-disc-opname. De grootste trekker in
dit Rossini-project is de Italiaanse tenor William Matteuzzi, één
van 's werelds meest gevraagde Rossini-tenoren. De concerten
met uitsluitend Rossini-repertoire, waaraan behalve Matteuzzi
ook de sopraan Sonia Ganassi meewerkt, vinden in november
en december plaats in het Amsterdamse Concertgebouw, De
Doelen in Rotterdam. Muziekcentrum Vredenburg in Utrecht en
in het Enschedese Muziekcentrum.
Chinese bronzen in Rijksmuseum
AMSTERDAM - Op de afdeling Aziatische kunst van het Amster
damse Rijksmuseum is tot 20 april de tentoonstelling 'Chinese
bronzen' te zien. Getoond worden ruim 50 bronzen voorwerpen
gemaakt in China tussen de 14de en de 1ste eeuw voor Christus,
de bloeitijd van de Chinese bronskunst. Alle stukken zijn afkom
stig uit Nederlandse particuliere en museumcollecties.
Drievoet uit de westelijke Zhou-dynastie, Chinees brons (elfde eeuw
v. Chf.). FOTO RIJKSMUSEUM
Nieuwe cabaretprijs VSCB