Op zoek n3.8.r klikspanen. In gedachten doden >T r ZATERDAGS ZATERDAG 29 FEBRUARI 1992 Omringd door ver slaggevers bekijkt Baerbel Bohley, een van de sleutelfiguren in de uitschakeling van het communisti sche DDR-regime in 1989, haar Stasi-dos sier. FOTO EPA WOUTER GORTZAK Wolf Biermann er in zag. Het B B ruikt er op z'n hoogst een beetje muf. Op de kamer is kaal, maar oogt als de beerput die de zanger Wolf Biermann op z'n hoogst een beetje muf. Öp de tafels liggen mappen, in grote stapels. Het kwalijke verleden van de DDR, opgetast in de dossiers van de Stasi, de Oostduitse Staats veiligheidsdienst. Er zitten mensen te lezen. In de DDR gin gen ze door voor dwarsliggers. Wolf Bier mann, de dichters Jürgen Fpchs en Lutz Ra- thenow, de beeldhouwer Barbel Bohley en ook Katja Havemann, weduwe van een be faamde marxistische natuurkundige die in de jaren '60 dissident werd. De Stasi zat ze achter de broek. Omdat ze kritisch waren mochten ze niet publiceren of zingen. Ze belandden in de gevangenis en werden het land uitgezet; ausgebiirgert Aan die vervolging danken ze nu hun voorkeurs behandeling. Er staan honderdduizenden op de wachtlijst om de Stasidossiers te mogen inzien. Zij kwamen als eersten aan de beurt. Over dat 'inzagerecht' is bijna twee jaar ge donderjaagd. Het gevecht daarover brandde los in het voorjaar van 1990, toen de DDR-re- gering onder druk van de Burgerbeweging de Veiligheidsdienst ontbond. Er kwam pas in november 1991 een einde aan, met de aan vaarding door de Bondsdag van de wet waarin 'de omgang met de Stasi-dossiers' geregeld werd. Oostduitsers, die vroeger door de Stasi zijn lastiggevallen, heb ben sinds 1 januari 1992 het recht hun eigen dossier in te zien. Veel voormalige DDR-be- woners geloven door de Stasi vervolgd te zijn. Dat is geen para noia. Voor het totalitaire SED-be- wind was een kritisch mens een potentiële vijand; die moest op gespoord, bespioneerd, zo nodig geïntimideerd en eventueel ge straft worden. Daarvoor werd de Staatsveiligheidsdienst ingescha keld. Die Stasi hield het sociale èn persoonlijke leven voortdu rend onder controle. Alles wat er omging in kerk, lerarenkamer of klaslokaal, kleedkamer of bedrijfskantine, kon aan de Stasi gerappor teerd worden. Wie zich in het openbaar on voorzichtig gedroeg moest er op rekenen ver der in de gaten te worden gehouden. Onvoorzichtig gedrag? Dat toonde je door luidkeels kritiek te spuien op de beginselen waarop de DDR berustte, maar ook door al te nadrukkelijk te mopperen over alledaagse misstanden en tekortkomingen. Natuurlijk liep zo n Stasi-controle niet steeds uit op ar restatie en Ausbürgerung. Maar alleen al het besef dat er op je gelet werd was vernederend en onrustbarend genoeg om je Stasi-slachtof fer te voelen. En wie door zo n Stasi-controle een promotie werd onthouden, een baan misliep of ontslagen werd, zou dat de 'man nen in de leren jassen' nooit vergeven. In het herenigde Duitsland was vrijwel ie dereen het er over eens dat de Stasi-slachtof fers zo veel mogelijk recht gedaan moest worden. Al kon daar het ondergane leed niet mee ongedaan gemaakt worden, misschien kon zo n genoegdoening achteraf de slacht offers helpen een streep te zetten onder het verleden. Veel Stasi-slachtoffers maakten er, in het kader van die genoegdoening aan spraak op de dossiers te mogen inzien die over hen waren aangelegd. Ze konden daarmee drie soorten vragen beantwoorden. Over de feiten: wat wist de Stasi precies? Over de werkwijze: hoe had de Stasi het materiaal verzameld? Over de da ders: welke Stasi-agenten had men achter zich aan gehad? Pas als die vragen waren be antwoord. zeiden ze. zouden ze in het nieu we Duitsland een normaal leven kunnen lei den. Al was men de Stasi-slachtoffers graag ter wille, toch werden tegen dat 'inzagerecht' al lerlei bezwaren te berde gebracht. Dachten de Stasi-slachtoffers nu werkelijk dat ze er beter aan toe zouden zijn als ze de dossiers hadden ingezien? Vergisten ze zich daar niet verschrikkelijk in en zouden ze er niet eerder van in de war raken dan opknappen? En wat zou er gebeuren als de Stasi-slachtoffers te weten kwamen wie hen in de gaten had ge houden en over ze had gerapporteerd? Dat wordt moord en doodslag, werd er gewaar- Inzage-recht laat menig ex-DDR-burger in verbijstering achter schuwd. Inzage in de dossiers moest er toe bijdragen dat de slachtoffers een streep zou den kunnen zetten onder het verleden. Maar misschien was het beter als dat verleden werd weggestopt, zoals in 1945 gebeurd was met het nationaal-socialisme. Onofficieel Bij de Stasi stonden ruim honderdduizend mensen op de loonlijst. Dat waren niet alle maal snuffelaars. Er waren chauffeurs bij, ty pistes, koks en artsen. De échte Stasi's ver hoorden verdachten, deden speurwerk of ga ven, als Führungsoffizier, leiding aan mensen voor wie het beloeren en afluisteren van buurman of collega een bijbaantje was: de zogenoemde IM's of Onofficiële Medewer kers. In de discussies tussen voor- en tegenstan ders van het inzagerecht maakte men zich leder land heeft een veiligheidsdienst. Wie er werkt heet agent: een functionaris die de staat en haar instellingen beschermt door landgenoot en buitenlander te beloeren en over ze te rapporte ren. Het is een echt beroep, met salarisschalen, promoties en pensioen. Maar in de voormalige DDR was dat raderwerk wel erg ondoorzichtig, zo blijkt nu voormalige Stasi-slachtoffers inzage krijgen in hun eigen dossier. vooral zorgen over die IM's. Niemand leek zich op te winden over de gedachte een be roeps-Stasi te kunnen ontdekken. „O die? Heb ik het nooit achter gezocht. Ging wel op onregelmatige tijden naar zijn werk. 't Valt me toch tegen dat hij bij die troep zat." Of: „Die? Verbaast me niets. Had 't altijd al ach ter de ellebogen." Maar velen vreesden geschokt te worden als ze ontdekten wie ze als IM had bespio neerd. En er was een grote kans dat zich IM's onder vrienden en collega's bevonden. Er waren veel meer IM's geweest dan reguliere Stasi's; overal had de Stasi mensen als IM ge ronseld. En zo'n schokkende ontdekking zou weer tot wraakacties kunnen leiden. Mensen die eigen rechter gingen spelen en zich aan de IM's vergrepen. De tegenstanders van het inzagerecht, die bezorgd waren over zulke wraakacties, is wel verweten dat ze te veel mededogen hadden met de 'daders', de onofficiële Stasi-mede werkers. Er werd bij hen op aangedrongen zich meer te bekommeren om de slachtof fers. Maar daar brachten zij weer tegenin dat het ze minder om de daders dan om de slachtoffers begonnen was. Hoe verschrikke lijk moest het niet zijn als je er achter kwam dat je beste vriend je bij de Stasi had verra den! Dat je beste vriend onofficieel Stasi-mede werker kon zijn geweest, is inmiddels ruim schoots bewezen. Er woedt alweer een tijdje een heftige strijd om de Oostberlijnse dichter Sascha Anderson. In DDR-tijden was hij ver trouweling van dwarsliggers en werd hij naar West-Berlijn uitgewezen. Inmiddels is aange toond dat hij, terwijl hij de dissident speelde, de Stasi op de hoogte hield van wat zich in zijn omgeving afspeelde. Nog schrijnender was de ontdekking van DDR-activiste Vera Wollenberger, voorheen Stasi-slachtoffer. Toen zij haar Stasi-dossiers bestudeerde kwam ze er achter dat Knud. haar echtge noot, jarenlang over haar handel en wandel aan de Stasi gerapporteerd had Veiligheidsdiensten noodzakelijk? Misschien. Aangenaam? Nooit. Al op de basisschool staat de klikspaan laag aangeschreven. Agent en onofficiële medewerker hebben van het klikken hun beroep of bijbaan gemaakt. BVD en BVD'er worden daardoor, geloof ik. nooit echt populair, ook al staan ze, anders dan Stasi en IM, onder parlementaire controle en al dient 'onze' veiligheidsdienst de democra tische rechtsorde. Ook de Stasi, opgericht als 'zwaard van de Partij' werd een mooie doelstelling toege kend: de verdediging van het socialisme. De ineenstoring van het SED-regime ontmasker de echter dat socialisme vriendelijk gezegd als auoritair-totalitaire staat, en onvriendelijk uitgedrukt als dictatuur. Dat was catastrofaal voor de Stasi-agent en de IM. De Stasi verloor daardoor zowel haar bestaansgrond als haar morele rechtvaardiging. Er viel geen socialis me meer te beschermen. En Stasi-agent en IM waren geen dienaren geweest van iets moois, maar instrumenten van onderdruk king. De slachtoffers van de Stasi moeten het recht krijgen hun dossiers in te zien. Hün belang staat voorop, met de daders hebben we geen medelijden, zei de ene partij, die voorstander was van het recht op inzage van die mappenberg. Anderen hadden slachtoffer èn dader op het oog. Zij maakten een vergelijking met de gang van zaken na 1945. de Tweede Wereldoorlog is het nazi-verle den weggestopt, niet verwerkt, zeiden ze. Die fout moeten we niet opnieuw maken. Door open lijk de DDR-geschiedenis onder ogen te zien kunnen slachtoffers en daders leren om te gaan met het verleden en elkaar. Bij ver krampt gedrag blijven rekenin gen openstaan die, met het oog op een evenwichtige toekomst, juist moeten worden afgesloten. Verbijsterd Het inzagerecht is er nu. Of het voormalige Oost-Duitsland er evenwichtiger door zal worden, moet worden afgewacht. Wie in de Behrensstrasse zijn dossiers mocht inzien, is voorlopig te ver bijsterd om energie over te heb ben voor verzoening of wraak. Ie bladert door je dossier, ontdekt dat je tot in de slaapkamer in de gaten bent gehouden en hebt tijd nodig om de schok te verwerken, je komt Stasi-agenten tegen die met schuilnamen worden aange duid, maar je herkent daar niet temin je beste vriend in. Dan ben je waarschijnlijk aanvankelijk vooral bedroefd en bitter. De slachtoffers hebben tijd no dig hun emoties te verwerken en hun definitieve houding valt moeilijk te voorspellen. Maar ook aan de kant van de daders doen zich levensgrote problemen voor. Soms worden mensen als Stasi agent of IM herkend die het toch niet geweest zijn. In de DDR was advocaat Gregor Gysi, nu voor zitter van de partij die de SED heeft opgevolgd, dikwijls verde diger van dissidenten. Zij kregen uit hun dossiers de indruk dat hij tegelijkertijd de Stasi op de hoog te hield. Met andere dossiers kon Gysi bewijzen vrijuit te gaan, lijkt geloofd te worden. Maar anderen wor den in zulke gevallen misschien niet geloofd. Een heel ander probleem vormen IM's die zich aan hun verantwoordelijkheid onttrek ken door zich gechanteerd te noemen ('Ei genlijk wilden we niet, maar we moesten wel Ook in die gevallen is niet steeds na te gaan of ze de waarheid spreken. Mededader Wie Stasi-agent was of Onofficieel Medewer ker. verdonkeremaande dat in de DDR (want anders ging de effec tiviteit ervan verloren) en pro beerde het weg te moffelen in het verenigde Duitsland. Nu open stelling van de dossiers aan het licht brengt wat eerder verborgen bleef, meldt menigeen zich als nog aan. Hopelijk worden ze niet over één kam geschoren, maar persoonlijk beoordeeld. Want al waren de meesten geen helden, velen blijken bij nadere beschou wing ook geen doortrapte schur ken te zijn geweest. Wie mee deed met de Stasi hield een on derdrukkingsregime in stand en is 'mededader'. Maar voor dwarsliggerij is het inzicht nodig dat zo'n bewind niet te handhaven valt en de moed om daar uiting aan te geven. Maar wei nig mensen zijn daarvoor onverschrokken genoeg. En aan het inzicht dat de DDR aJ in 1990 zou instorten heeft het ons, in het vrije Nederland, meestal ook ontbroken. Vera kwam er achter dat Knud, haar echtgenoot, jarenlang over haar luid gerapporteerd r dat zal niet altijd mogelijk zijn. En wat te denken van mensen die rpet de Stasi samenwerkten 'om er iets goed mee te doen'. De huidige SPD-leider Manfred Stolpe. premier in de deelstaat Brandenburg, heeft als kerkelijk functionaris in de DDR veel met de Stasi van doen gehad. Hij heeft dal zelf opgebiecht en hij Pastoor Rainer Eppelman. de laatste DDR-defensieminister, brengt in verbaring rijn hand naar het hoofd bij het inzien van rijn Stasi-dossier. afnrniM door mensen uit de naaste om geving. Het is veelbetekenend dat de eerste moord waarover dé bijbel verhaalt, die van het ene familielid op het andere is: Kaïh die zijn broer Abel vermoordt B!i|kbaar is het met mensen Mr hoe dichter ze bij elkaar staan, hoe meer ze ook een bron van gevoelens van frustratie, agressie en haat voor elkaar kunnen vor men Maar het conflict tussen nabijheid en afstand speelt ner gens zo sterk als tussen ouders en kinderen. Om zich te ontwik kelen heeft een kind de nabijheid van een ouder nodig Maar om zich verder te ontwikkelen moet het kind zich weer van die ouder ontdoen. De ouder (lees de voor afgaande generatie) moet ais het ware worden opgeruimd om ma terieel en psychologisch de ruim te te maken die het kind nodig heeft om zelf volwassen te wor den en ouder te kunnen zijn. Vandaar dat tt- der kind vroeger of later zijn ouders (als oudersl weg wenst, 'dood wenst. De be langrijkste verhouding in ons le ven is dus tevens ook de meest ambivalente. Het is daarom ook absoluut geen toeval dat drie van de grootste meesterwerken uil de wereldliteratuur (koningOedipus van SophokJes. Hamlet van Shakespeare en de gebroeders Karamazm van Dostojevskii alle met hetzelfde thema zijn behept, namelijk de vadermoord Maar behalve het thema hebben deze drie werken nog een paar andere belangrijke overeenkom sten. Voor alle drie geldt dat in het begin de precieze toedracht van de misdaad noch de misda digers zelf bekend zijn. Ze moe ten worden opgespoord. Het zijn een soort detectives waarin de held zowel speurder als misdadt ger kan zijn. Oedipus en HamleT gaan zelf op zoek naar de waar - held, waarbij ze ten slotte zich zelf als de schuldige, de vader moordenaar, ontmaskeren Bij de gebroeders karamazov wor den de schuldigen via een ge rechtelijke procedure opge spoord Maar in alle drie gevallen blijkt de kem uiteindelijk niet het banale 'wie heeft het gedaan?' Ie zijn. maar de veel schokkender vraag 'wie heeft het grwild?' Hoeveel jongens en meisjefen s hoeveel volwassenen h ebben ooit gewenst of gewild dat hurt vader of moeder er niet meer zou zijn? Hoevelen hebben ooit mui of meer bewust gedacht aan de voordelen (materieel of anders zins) die het overlijden van hun al dan niet bejaarde ouders hen zou opleveren? Op dezelfde manier voelen man nen en vrouwen met een buiten echtelijke relatie zich vaak nie* alleen schuldig over dat feit op zich. maar ook over het feit dat ze (soms) hopen dat hun wettige partner iets overkomt, zodat zij' de handen vrij krijgen. Df mens is dfc enige diersoort dtc in gedachten anderen kan doden of die in gedac hten wordt ge dood. Als beide feiten ons iets te zeggen hebben, dan is het wH dat we op onszelf moeten blijven letten /oker als het waar is wat de Franse schrijver De Balzac be weerde, namelijk dat wat oncon derscheidt van de echte misdadi ger niet de gedachten maar de straffeloze gelegenheid is. In de roman 'Annette en de cri mineel illustreerde hij dat ais volgt Ion priester mept varuU)< kansel tot zijn gelovigen 'lid; |ilt- lie daar beneden Als jullie toet een enkele blik een oude mén in China konden doden en nie mand zou er ooit achter komen en jullie zouden door deze hei melijke misdaad in het bezit ko men van zijn reusachtige vermo- gm, zouden jullie dan voor de verleiding zwichten?' Stilzwijgend gaf de grmeente haar antwoord. RENE DtCKSTRA hoogleraar klinische en gezondheidspsychologie k had me weer eens ontzettend geërgerd .M» aan de eeuwig sarcas tische opmerkingen van mijn va der. Toen ik door de gang van het verzorgingstehuis waar hij woonde naar buiten liep, kon ik alleen maar denken: val toch dood man. het is bij jou ook nooit goed. Een uur later, ik was al thuis, werd er vanuit het tehuis gebeld. Mijn vader, die zich na tuurlijk weer had moeten bewij zen door de trap in plaats van de lil! Ie naman. «Ml gevallen en naar het ziekenhuis gebracht. Diezelfde avond nog overleed hij." De 28-jarige zoon die dit verhaal vertelde was nog niet uitgespro ken. of een van de andere leden van de gespreksgroep waarin hij zat kwam hem al te hulp. „Maar dat was toch niet jouw schuld? Die twee dingen hebben niks met elkaar te maken!" Is dat wel waar? Hebben die twee dingen niks met elkaar te ma ken? Natuurlijk zegt het rationeel denkende deel van onze geest - bij de meeste mensen zit dat in de linker hersenhelft - dat de doodswens van de zoon niet de oorzaak was van de val van de vader. Toch verandert dit verstandelij ke inzicht vaak maar weinig aan de schuldgevoelens die mensen hebben als er een ouder sterft die ze net tevoren hebben dood ge wenst. Waarom? Het antwoord moeten we zoeken in de andere kant van onze geest, de kant die niet denkt in objectieve oorzaak- gevolg relaties, maar die situaties In hun geheel holistisch heet dat beki|kt Het holistische denken en waar nemen zit bij de meeste mensen in de rechter hersenhelft. Die helft bekijkt het verhaal van de vader en de zoon zoals je ook een schilderij in z'n geheel be kijkt. Deze helft heeft minder oog voor de afzonderlijke details, en DM «DV bél totaal Wat )e dan ziet is een beeld met aan de ene kant een zoon wiens laatste ge dachte voor zijn dan nog levende vader is ii.it hij kan doodvallen, en aan de andere kant een vader die via een ongelukkige val in derdaad doodvalt! Zo'n schilderij biedt niet direct i-en vmteflènd of optimistisch beeld van hoe mensen - ook mensen die nauw aan elkaar ver want zijn - in deze wereld met el kaar omgaan. Daarom is hei ook nauwelijks verwonderlijk dat ie mand die actief aan de (otstand- kominbg van zo'n 'schilderij' heeft meegewerkt, zich daarover slecht of schuldig kan voelen De man in kwestie vertelde dat hij sinds het gebeuren in zijn dromen zijn vader regelmatig een brief schreef waarin hij hem om vergiffenis vroeg, maar dat hij nooit een postbus kon vinden om de brief in te doen Daarna werd hij steeds angstig en ver drietig wakker. Deze droom eveneens een produkt van zijn rechter hersenhelft drukte niet alleen het besef uit dat hl) tets onvergeeflijks had gedaan, maar strafte hem als het ware ook voor zijn 'vergrijp' via de gevoelens van angst en schuld. De verwer king van de gevoelens van rouw en de dood van zijn vader werd door die schuldgevoelens ernstig belemmerd. Niet het minst om dat hij tegen niemand over zijn doodswens jegens zijn vader had durven spreken. Het is een patroon dat ik regel matig ben tegengekomen bij kin deren die vastliepen in de rouw om een overleden ouder of bi) de rouw van Iemand om zijn pan ner Bij intensief doorvragen bleek er vaak één of meerdere keren sprake te zijn geweest van al dan niet onbewuste doods wensen ten opzichte van de overledene Die kwamen som» aan de oppervlakte in de vorm van een gevoel van opluchting naast gevoelens van wanhoop en verdriet na het overlijden. Wat is hft fjc.f nxijk voor wrrrld - zo \Taag je je af waarin kinde ren zich over de dood van hun ouders opgelucht voelen en die dood zelfs gewenst kunnen heb ben i*n waarin echtgenoten de zelfde reactie* ten opzichte van eikaar kunnen hebben? Ant woord: hei is de normale leef wereld van de mem van het al lervroegste begin af Een van de meest ontnuchteren de feiten over onze soort is dat als we elkaar naar het leven staan, we dat het meest doen bij mensen in onze directe omge ving looriog daargelaten) De meeste moorden worden niet ge pleegd door vreemden, maar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 41