Rtv show Suite 215: drama van hoge kwaliteit 'Een vals gebaar en je gelooft er niet meer in Documentaire toont geschiedenis radio Tv-documentaire over gehandicapte jongeren Nederland 3 cultureel opgewaardeerd HILVERSUM GPD De NOS gaat vanaf oktober een nieuwe serie van 'Suite 215' uit zenden. De NOS en de produ cer John van de Rest zijn een nieuwe serie van 12 afleverin gen overeengekomen. Net als de eerste serie zullen de verha len los van elkaar op dezelfde hotelkamer plaatsvinden. Er zijn al drie scenario's, die van de eerste serie overbleven, ge reed. Voor de overige negen worden voornamelijk jonge schrijvers benaderd. Net als voor de eerste serie wordt een soort competitie ge houden. Rients Slippens, hoofd cultuur van de NOS: „Er zijn toen ruim 60 verhaalideeën bij ons binnen gekomen. Daarvan hebben we 20 opdrachten doen uitgaan, waarvan er 15 zijn goedgekeurd." Slippens ziet een duidelijke groei in het scenarioschrijven in Nederland. „De basis verbreedt zich. Voor tv werken is niet lan ger minderwaardig. Het Neder landse scenario stelde nog niet zo lang geleden weinig voor. Dat verandert. We zijn er nog niet helemaal, maar het komt er aan." Slippens denkt met produk- ties als Suite 215 van het derde net een breder bekeken zender te creëren. „Voor velen is Ne derland 3 nu nog een cultureel getto, dat willen we veranderen door de programmering aan trekkelijker te maken. Met kwa litatief hoogstaand drama." „Nu de Olympische Spelen zijn afgelopen 'herstarten' we de zender", aldus Slippens. On langs is een begin gemaakt met de serie 'Recht voor z'n Raab'; de 'Mankementenshow' en de BBC-serie 'Heren' gingen giste ren voor het eerst de ether in. Verder starten we zondag met een serie Poolse speelfilms. Al die produkties worden op 'pri me time' geprogrammeerd. Dat is de tijd die nog een eigen ge zicht behoeft. Na tien uur is het net al van een eigen profiel voorzien met de vijf kwartier in formatie in Journaal, Studio Sportjournaal en NOS-Laat en 'tussen zes en zeven hebben we al een uitgebreid jeugdblok. De programma's voor de andere groeperingen moeten op ande re tijdstippen uitgezonden wor den." Wedden op het verkeerde paard Het gaat niet zo goed met de Staatsloterij, in toenemende ma te ondervindt deze van oudsher door de overheid georganiseer de loterij hinder van (buiten landse) concurrentie. Liever dan de staatskas te spekken ge ven mensen er de voorkeur aan te gokken op de geringe kans om in één klap miljonair te wor den in een Duitse loterij. En dus gooit de Staatsloterij het over een andere boeg. Na eerst het aantal trekkingen te hebben op gevoerd naar negenendertig per jaar, probeert onze nationale goktrots nu de mensen via de televisie aan zich te binden. De Staatsloterijshow is geboren. Het is de overtreffende trap van het appeleren aan de hebzucht van mensen. In een mengeling van show, amusement en uit andere programma's overgeno men spelletjes heeft eens per maand de trekking van de hoofdprijzen plaats. Tussen alle bedrijven door maken de deel nemers aan het spektakel kans op dure auto's, reizen naar ver re, zonnige oorden of het ope nen van een kluis met daarin 100.000 gulden. Wie droomt daar niet van? Mensen die eigenlijk niet zijn gediend van dit soort vermaak worden toch in de verleiding gebracht om té kijken of ze met hun lot in de prijzen zijn geval len. Slechts weinigen kunnen het geduld opbrengen om te wacnten tot de krant van de vol gende dag er is om dan de win nende nummers te bekijken. Een bekende, vlotte quizmaster en succes lijkt verzekerd. Vero nica en de makelaar in populai re spelprogramma's John de Mol hebben gekozen voor Mare Klein Essink, die sinds hij als arts op non-actief is gesteld in Medisch Centrum West, vol doende tijd lijkt te hebben voor wat andere klussen. Toegegeven: Klein Essink doet het niet slecht, al straalt de ner vositeit, ook bij de presentatie van de tweede spelshow, nog steeds van hem af. Wellicht een nawee van de eerste show in ja nuari, want daar maakte de quizmaster diverse blunders. Maar goed, een beetje clemen tie moet je de eerste keer heb ben. En over die uitglijders en 'doorgestoken kaarten' is in de media genoeg te doen geweest. Hij heeft zich die kritiek blijk baar goed in de oren geknoopt. De aflevering van afgelopen maandag verliep vrijwel vlekke loos. En dan het publiek in de zaal. Van te voren worden ze uitge breid geïnstrueerd, hoe zich te gedragen, hetgeen overigens bij dergelijke programma's altijd het geval is. De spelshow begint om half tien. maar zo rond kwart over acht worden de mensen al naar hun plaatsen geloodst en mogen ze de zaal niet meer verlaten, vooraleer het programma is afgelopen. Ook niet voor een sanitaire stop. Vervolgens krijgen ze nog drie aanwijzingen mee: hoe te handelen tijdens de show. Een volwassen kind dat zich mis draagt als cheerleader toont de lenteUap, dat zoveel betekent als zachtjes aan. Dan is de herfstklap aan de beurt en moe ten de handen even steviger op elkaar gemept worden. Gaat de cheerleader in een hoekje sprin gen, dan moet het publick jui- Marc Klein Essink, de quizmaster van de Staatsloterijshow blundert steeds minder. foto anp chen, stampvoeten, kortom herrie maken. Als makke scha pen gehoorzamen de mensen. De kandidaten in de spelshow worden van te voren gescreen- ed op enthousiasme, lenigheid, durf en onbenulligheid. Voor het spelonderdeel, de draaiende centrifuge, is durf en lenigheid inderdaad nodig. De kandida ten moeten zoveel mogelijk pakjes door de centrifuge van de ene naar de kant brengen. Uitgedost met helm, knie- en elleboogbeschermcrs. worden ze door Klein Essink gewaar schuwd niet in de centrifuge te duiken, maar op de rug erin te kruipen. Het tegendeel is het geval. Met in het achterhoofd de hoofdprijs van een ton ver liezen de kandidaten kennelijk elk gevoel voor gevaar en dui ken zij hebzuchtig in het draai-- ende ding. En dan Anita Witzier op locatie in Diemen. Een ouder echtpaar is uitverkoren. Zij dingen even eens mee naar het klapstuk van de show, de 100.000 gulden in de kluis. Tijdens het program ma moeten ze tweehonderd mensen op de been zien te krij gen; als ze maar wel een mu ziekinstrument meenemen, an ders telt het niet. Het lukt ze om ruim tweehonderd 'muzikan ten' uit hun huis te halen. Dus dat zit goed. Nu nog het over blijvende paar in de spelshow, die ervoor moet zorgen de code van de kluis in handen te krij gen. Het stel heeft inmiddels al een auto te pakken. Als hoogte punt van de show moeten zij aan de hand van aanwijzingen uit 32 mannen op de tribune degene kiezen die de juiste code voor de kluis heeft. Uiteindelijk blijven er vier mannen over. Helaas, de kandidaten wedden op het verkeerde paard. De kluis blijft dicht en de code ge heim. En u raadt het al: de te leurstelling is groot bij het echt paar uit Diemen, dat 100.000 gulden aan zijn neus voorbij ziet gaan. Voor de meeste deelnemers is de Staatsloterij nu eenmaal een loterij met nieten. Maar niet voor de straks geprivatiseerde Staatsloterij en producent John de Mol. Vrijdag 28 februari 1992 Jeroen Lopes Cardozo leert acteurs vechten erst wordt er verbaal geweld gebruikt, I daarna valle er harde klappen. Te- 1 4 ringwijP. Het volgende moment rollen twee vrouwen, zusters van elkaar, over het ta pijt in de huiskamer. In het toneelstuk 'Brutale wintcrbckentenlssen' van Paul Haenen gaan ac trices Ingeborg Elzevier en Ann Hasekamp el kaar te lijf. De confrontatie eindigt achter de vierzitsbank, en dat zal zich nog zo'n kleine honderd voorstellingen herhalen. Het mag er spontaan uitzien, een dergelijke worsteling wordt tot in de kleinste beweging voorbereid en gerepeteerd. Verantwoordelijk voor dit handgemeen en voor vele andere gevechten in toneel-, film- en televisieprodukties is Jeroen Lo pes Cardozo (36). Hij noemt zich gevechts-cho- reograaf en is een van de weinigen aie een officië le opleiding tot gevechtsexpert hebben genoten. In Londen natuurlijk, want daar hebben ze voor ieder specialisme op theatergebied een apart in stituut. Lope<» Cardozo vertrok in 1978 naar de Engelse hoofdstad, in eerste instantie om daar te worden opgeleid tot regisseur. Als enthousiast sportscher- mer had hij zijn schermspullen meegenomen en sportte vaak. „Een schermleraar bracht me in contact met de Society of British Fight Directors, een soort belangenvereniging van alle grote En gelse gevechtsregisseurs. Ze gaven een blaadje uit en spraken tarieven met elkaar af. Een paar leden begonnen toen een nieuwe opleiding in gevechts technieken en -choreografie. Een Canadese jon gen en ik mochten als eersten die cursus volgen. Aan het eind ontvingen we een officieel diploma en kregen toen meteen te horen dat de opleiding opgeheven werd, omdat de instructeurs beseften dat ze hiermee hun eigen concurrentie kweek- Technieken Hij leerde alle technieken en trucs die nodig zijn bij zwaard- en degenvechten, heel belangrijk in Engeland met zijn grote Shakespeare-traditie, en vooral ook de hand-tot-handgevechten met de onderdelen slaan, schoppen, haren uittrekken en klappen in het gezicht. Daaromheen bestond nog een bonte verzameling van bijvakken als karate- en samoeraigevechten. Hij heeft ze allemaal 'doorstaan'. Overigens is een gevechtschoreograaf iets an ders dan een stuntman, die behalve gevechten al lerlei stunts uitvoert en als stand-in de acteur daarbij vervangt. Voorop staat dat een gevecht moet passen in het betreffende stuk, vindt Jeroen Lopes Cardozo. Hij overlegt met de regisseur in welke stijl gewerkt moet worden, realistisch of ge stileerd. En hij verdiept zich ook in de persona ges, want een wild iemand vecht heel anders dan een ingetogen en verlegen persoon. Een gevecht gaat uit van een choreografie, een van tevoren bepaald bewegingspatroon. De vechtende Ann Hasekamp en Ingeborg Elzevier bijvoorbeeld moeten op het podium steeds hetzelfde traject af leggen; van voor- naar achtergrond, totdat ze achter de bank belanden. Waar het Jeroen Lopes Cardozo het meest om gaat, is dat het publiek in het gevecht kan geloven en erdoor wordt meegesleept. Iedereen kan wel een schermgevecht op het podium zetten, maar dan heb je nog geen theater, vindt hij. „Niks is saaier dan zo'n gevecht waarbij de regels scherm- technisch perfect kloppen. Je moet ervoor zorgen dat mensen het begrijpen. Voor de tekst geldt dat toch ook?" Neem het duel tussen acteurs Roeland Radier en Pierre Bokma in Henry IV, een van de stukken uit het driedelige Shakespeareproject van vorig jaar. Dat gevecht begon heel langzaam met de dreiging van die twee hele grote, zware zwaarden. In de eerste fase liet de gevechtschoreograaf de twee heel rustig een aanval en een wering (het pareren) uitvoeren en die figuur een keer herha len. Spannend Lopes Cardozo: „Dan haal je een truc uit door de acteurs opeens heel snel een val, sprong of slag te laten maken. Misschien kan de toeschouwer die handeling niet precies volgen, maar hij ziet wel dat er opeens heel veel gebeurt, waardoor het spannend wordt. Daama moet je het gevecht weer ietsje terugnemen, zodat het niet te veel wa pengekletter wordt, want het publiek gelooft het dan verder wel. Je moet dus steeds een opbouw- tje en een piekje malcen, zodat je het publiek ver plicht erbij te blijven. Het gaat natuurlijk om de pieken. Als die ene trap in het kruis of die ene steek van het zwaard er niet geloofwaardig uit ziet, dan heb ik mijn werk niet goed gedaan. Eén vals gebaar en je gelooft er niet meer in." Dat zijn streven naar levensechtheid ook ave rechts kan werken, overkwam Jeroen Lopes Car dozo bij Klassestrijd, een theaterproduktie op lo- katie in Rotterdam. 'Rake klappen in toneelstuk', loeiden de recensies. Lopes Cardozo: „Mensen zijn gillend weggelopen, omdat ze het zo naar vonden dat die jongeren elkaar zoveel pijn deden. Alles was nep, natuurlijk, inclusief het bloed. Ik dacht toen verdomme, niemand heeft gesnapt dat die gevechten speciaal ontworpen waren en tot in het oneindige zijn gerepeteerd. Maar ik be sefte tegelijkertijd dat dat een compliment was." Veiligheidsmarges inbouwen en het vertrou wen winnen van de acteurs behoren tot het vaste takenpakket. Gaat er dan toch nog iets fout, dan gebeurt dat meestal ongeveer twee weken voor een première, is zijn ervaring. „Vaak gaat het zo: Jeroen doe even het gevecht, maar niet te lang, want we moeten ook nog even het licht doorne men. Vervolgens komt er een technicus het podi um op, die wil dat we even stoppen omdat hij iets „Als die ene trap in het kruis of die ene steek van het zwaard er niet geloofwaardig uitziet dan heb ik mijn werk niet goed gedaan." foto lex van rossen moet verplaatsen. Dan kan het gebeuren dat de ene acteur denkt: ik maak die trap nog even af, terwijl zijn gevechtspartner al op commando is gestopt. Ik heb mezelf geleerd om op die momen ten heel streng te zijn en te zorgen voor een opti male werksituatie." Die strengheid komt hem ook van pas bij televisie- en filmprodukties, waar alles nog sneller tot stand moet komen, is zijn kritische oordeel. „Het zijn aantrekkelijke projecten om te doen, maar soms lijkt het wel of mensen denken dat jij een kant-en-klare koffer met klappen en trucs meebrengt." Zijn laatste gevecht heeft hij net afgeleverd voor een 'pilot' van de nieuwe AVRO-televisieserie 'Het Pleidooi'. Daarin moest hij een gevecht ma ken en dat vervolgens weer kopiëren, waarbij weer eens bleek hoe leerzaam de praktijk is. „Twee jongens overvallen een pieisje. Dat meisje trekt in paniek een pistool en doodt een van de overvallers. De advocaten die zich met de zaak bezighouden, proberen die gebeurtenis te recon strueren. Het tweede gevecht moest dus precies op het eerste lijken. Dat bleek heel moeilijk. Ik had het bij het eerste gevecht rekening gehouden met de lichaamslengte van de overvallers en het belaagde meisje. Bij het instuderen van het twee de gevecht had ik natuurlijk met andere lengtes te maken. De vrouwelijke advocate bijvoorbeeld was veel kleiner dan het eerste meisje, waardoor de gevechtshandelingen niet meer klopten. Dat verplicht kopiëren van mijn eigen gevecht was nieuw voor me. Ik heb ervan geleerd dat ik in zo'n geval eerst naar beide groepen mensen moet kij ken." HILVERSUM GPD De commerciële radio-stations hebben stevig aan het Hilver- sumse fundament geknabbeld. Toch is het nog niet gedaan met de radio, meent Fritz de Wit, maker van de documentaire 'Voor wie niet horen wil'. Hij ziet de toekomst van het medi um tamelijk optimistisch tege moet. In de documentaire, die vanavond op Nederland 1 word' uitgezonden, schetst De Wit de geschiedenis van de ra dio. Tegelijkertijd poogt hij pro gramma- en beleidsmakers dusdanig te prikkelen dat zij de radio niet op een dood spoor la ten belanden. De Wit begint zijn documen taire met een als polemiek be doelde, sombere kijk op de toe komst van het medium Plech tige muziek. Het is donker. Een begrafenisstoet trekt door de straten. In de koets bevindt zich een open kist. De radio wordt ten grave gedragen. Maar niet dan, nadat nog eenmaal uitge breid aandacht is besteed aan leven en werk van de 'overlede- In stemmig zwartwit 'eischen' de leden van de AVRO meer zendtijd voor hun omroep, ge ven de aanhangers van de VARA zich met verve over aan de och tendgymnastiek en proberen de medewerkers van Radio Oranje de luisteraars in het door de Duitsers bezette Nederland een hart onder de riem te steken. En de toehoorders waren enthou siast en dankbaar. Hele families bleven thuis om hun favoriete uitzendingen niet te missen. De neergang van de Hilver- sumse radio begon in de jaren zestig. Meer dan de helft van al le Nederlanders luisterde 's avonds na zeven uur niet meer naar de radio. Van degenen die wel luisterden had een groot ge deelte het toestel afgestemd op Radio Veronica, die vanaf een veilige plek net buiten de terri toriale wateren van Nederland de strijd aanbond met het Hil- versumse bestel. Ook de tegen zeeziekte bestendige discjoc key's van Radio Noordzee de den hun best om de collega's op het vaste land de stuipen op het lijf te jagen. Hilversum 3 moest soelaas bieden. Helaas zond het Hilver- sumse wonderkind uit op de FM en waren de piraten, die hun opruiende boodschappen via de middengolf verspreidden, veel beter te ontvangen. De documentaire gunt de kij ker ook een korte blik op de nieuwe radio-stations die als paddestoelen uit de grond schieten. Sky-Radio, Power FM en Radio 10 hebben, sinds ze hun intrede deden in de Neder landse huiskamers, heel wat procenten weggesnoept in de luisterstatistieken. Toch komen de Hilversumse programmama kers niet verder dan een paar losse kreten als ze gevraagd worden hoe ze die bedreiging tegemoet willen treden. Het is jammer dat De Wit niet meer tijd heeft uitgetrokken voor de toekomst van de radio. „Als ik dat had willen doen, had ik wel een uur of langer moeten uittrekken voor de film." (Vanavond om 22.03 uur op Nederland 1) CLOSE UP BOLLEBOOM BOES Liever dwars dan lazy bij IKON-t\' HILVERSUM De IKON zendt op 29 februari en 7 maart van 19 uur tot 19.28 uur) de tweedelige docu mentaire Liever dwars dan lazy uit. Centraal hierin staan vier ge handicapte jongeren, die geen genoegen nemen met een twee derangspositie in de maat schappij. Want, zo vragen ze zich terecht af, doen jongeren met een lichamelijke handicap onder voor andere jongeren? Zijn hun mogelijkheden beperkt en wordt hun door de omgeving afgeraden de idealen al te hoog te stellen? En als ze gaan sa menwonen, gaan ze dan alsnog van alles ondernemen en hun grenzen verleggen? Volgens Eric, een van de jon geren uit de tweedelige docu mentaire Liever dwars dan lazy, ligt dat gewoon aan je eigen ka rakter. Een chagrijn komt e>r im mers ook niet. Toch zijn niet alle gehandi capte jongeren even eigenzin nig en ondernemend. Doordat ze dikwijls langer over de mid delbare school doen en als ge volg van hun persoonlijke om standigheden nogal terugge trokken zijn, zijn ze allang blij als hun zelfstandige woonruim te wordt toegewezen. De jongeren uit de tweedelige documentaire stellen zich hier mee niet tevreden. Al vindt de buitenwacht het misschien on verantwoord, omdat de een een dwarsleasie heeft en de ander blind is, ze doen precies datge ne waar ze zelf zin in hebben. Eveline wil medicijnen gaan studeren en Li-Ming bedrijfs kunde. Op zijn beurt stapt F.ric naar de wethouder van sociale zaken om een baan te krijgen en Miquèl traint zijn eigen voet balteam. In het weekend gaan ze net zo vaak naar de disco als hun leeftijdgenoten. Ze sporten ook, en dat hoeft niet noodzakelij kerwijs rolstoelbasketbal te zijn. Li-Ming werkt zelfs als vrijwilli ger in een jongerencentrum, hoewel hij blind is. Zielig? Miquèls beste vriend zegt: „Zelf vindt ie het ook niet erg meer dat ie in die rolstoel zit. Dus waarom zou ik het erg vinden?" STRIPS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 12