Kunst Leidse actrice met DNA naar Zuid-Afrika Geen diepgang bij Robert Paul 'Lentespetters' Jaap Kanbier bij Leidse horeca Prachtige edelsmeedkunst in Boymans van Beuningen Vrijdag 28februan 1992 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie: NIEK FAAS Vormgeving: RUTGER J HOOGERDUK 11 NIEUWSLIJN World Saxophone Orchestra in Waag LEIDEN In de Waag in Leiden wordt vanavond, in het kader van de Gaudeamusserie concerten Hedendaagse Muziek, een concert gegeven door het World Saxophone Orchestra. Het pro gramma van dit concert vormt een bloemlezing uit werken die door Nederlandse en buitenlandse componisten speciaal voor het concert geschreven zijn. De aanvang is om 20.15 uur (kaart verkoop aan de zaal vanaf 19.15 uur). Expositie van Henny Dullaart LEIDEN In Galerie-koffiehuis Fenix, aan de Botermarkt 26. wordt een expositie gehouden van foto's van Henny Dullaart. De expositie duurt t/m 31 maart. Openingstijden: dinsdag t/m za terdag van 10.00 tot 18.00 uur, donderdag tot 21.00 uur en zon dag van 11.00 tot 16.00 uur. Ball du Frique in Solution HILLEGOM Een dag voordat het carnaval gaat beginnen is er vanavond een avond voor de meer 'freaky people'. Moderne dans met Ball du Frique in Solution aan de Van de Endelaan 7 in Hillegom. Morgenavond treedt de reggae-formatie Inity op in Solution. Aanvang 20.30 uur. Sikkensprijs voor Reinbert de Leeuw SASSENHEIM De Nederlandse dirigent/pianist Reinbert de Leeuw en de Ierse dichter Seamus Heaney ontvangen dit jaar de Sikkensprijs 1991. De uitreiking vindt plaats in het Tuschinsky Theater in Amsterdam. De Sikkensprijs wordt jaarlijks toege kend aan kunstenaars, architecten en instellingen in binnen- en buitenland in wier werk kleur zich op een karakteristieke en cre atieve wijze manifesteert.. De Leidse actrice Jenny Mijnhijmer (3D gaat met thea tergezelschap De Nieuw Amsterdam (DNA) deelnemen aan een intercultureel festival in Zuid-Afrika. Komende zondag reist het gezelschap als eerste Nederlandse thea tergroep na het intrekken van de culturele boycot naar het omstreden land af. Daar gaat de groep Bertolt Brechts' bewerking van de Griekse tragedie 'Antigone' in het Johannesburgse 'Market Theatre' spelen. Onder het motto 'Mensen maken cultuur, doorbreek de barrières' zijn er op het veertien dagen durende festival in de Zuid- Afrikaanse hoofdstad tevens optredens van onder ande ren Freek de Jonge en Matliilde Santing. 't Jenny Mijnhijmer „Natuurlijk gaan we er niet n gaan er vooral naar toe om te leren." Cv* -Vu leiden eric went Het festival in Zuid-affika wordt georganiseerd door het Vrije Weekblad in samenwerking met het Komitee Zuidelijk Afrika. Verder wordt het gesteund door het ANC en verschillende niet- raciale instellingen waaronder het Congres of South African Writers. Doel van het festival is door culturele uitwisseling een bijdrage te leveren aan de op bouw van een niet-racistisch democratisch Zuid-Afrika. „Als DNA zijn we enorm trots dat we voor dit festival gevraagd zijn", aldus de Leidse actrice Jenny Mijnhijmer. „De Griekse tragedie Antigone is voor dit festival natuurlijk een fantas tisch stuk. Het gaat om het ge vecht de eigen rituelen te mo gen uitvoeren. Daar vecht DNA ook voor. Het symbool van de vrijheid tegenover het symbool van de tiran is bovendien iets wat in Zuid-Affika moet aan spreken. Natuurlijk gaan we er niet naar toe met de idee dat we er iets kunnen veranderen. We gaan er vooral naar toe om te leren." In het stuk speelt de Leidse actrice een rol in het 'koor', het vaste element in een Griekse tragedie. .Antigone speelt zich in onze versie af in een gekken huis. De patïenten spelen het stuk. Die rollen worden onder anderen gespeeld door Gerda Havertong en Helene Kamper veen. Wij van het koor zijn de verplegers", legt Jenny Mijnhij mer uit. De muziek tijdens de uitvoeringen is afkomstig van Bo Verspaamdonk. De regie is in handen van Rufus Collins. In Zuid-Afrika wordt het stuk in het Nederlands opgevoerd. „We hebben daar bewust voor gekozenaldus de Leidse actri ce. „We willen daarmee aange ven dat het Nederlands niet al leen maar de taal voor blanke mensen hoeft te zijn. Sterker nog, we willen het stuk juist voornamelijk voor de zwarte bevolking opvoeren." Op het programma van DNA staat dan ook een bezoek aan Soweto waar in samenwerking met Zuidafrikaanse collega's tevens een verhaJenvertelprogramma onder de naam 'Herontdekking' wordt opgevoerd. Behalve spannend vindt Jen ny Mijnhijmer het ook wel 'eng' orrj nu naar Zuid-Afrika te gaan. „Het is allemaal heel dubbel. We gaan met een gemengde cast terwijl er daar gewoon nog altijd apartheid is. Tijdens ons verblijf logeren we in een 5-ster- ren hotel, maar we hebben wel allerlei aanwijzingen gekregen hoe we ons het beste kunnen gedragen zonder provocerend over te komen. Voor mij is het voor het eerst dat apartheid zo dichtbij komt. Natuurlijk heb ik hier in Nederland ook met dis criminatie te maken gehad. Maar dat was meer onderhuids. In Zuid-Afrika gebeurt het veel openlijker. 1 1 eftdM MM IBI 14 m.i.irt in Zuid-Afrika. Daarna komt ze met DNA terug naar Nederland Op 17 maart staat ze dan met het Amsterdamse gezelschap in theater I rascati voor de Neder land se première van Antigone Jaap Kanbier: „Het is party in mijn hersens." foto jan holvast theater recensie conny van der zande Robert Paul met 'Het Trappenhuis', gezien 27/2 in de schouwburg Leiden 'Veel van hetzelfde', dat zou een ladingdekkende titel geweest zijn voor de nieuwe voorstelling van Robert Paul. Het kreeg ech ter de titel 'Het Trappenhuis' mee. In deze produktie draait alles om de bewoners van een oud Amsterdams herenhuis. In het trappenhuis van deze wo ning is een moord gepleegd en de huisgenoten verdenken el kaar. Een voor een vertellen ze ons wat over hun leven. En na tuurlijk worden al deze figuren neergezet door Robert Paul zelf. Een Surinaamse vrouw, een klusser, een popmuzikant en een aan lager wal geraakte aris tocraat: dat zijn nog maar enke len van de types die Paul speelt. Je zou nu denken dat zoveel af wisseling borg moet staan voor een verrassende avond, maar alles is in deze voorstelling on derdeel van een grote brij. Als je midden in het stuk de zaal bin nen zou komen dan kun je het volgen zonder noemenswaardi ge kennisachterstand. Het verhaal is namelijk erg mager. Geen moment wordt de nieuwsgierigheid van de toe schouwer opgewekt. Het kan niemand schelen wie de moord gepleegd heeft als Robert Paul zijn kunstjes maar vertoont. Want echt verder dan dat gaat het niet. De personages zijn echte typetjes, ze verschillen enkel van elkaar in stemmetjes en gebaartjes, maar enige diep gang ontbreekt. Ook de vorm waarin het ge heel is gegoten is erg voorspel baar. Eén voor één spreken de typetjes ons toe, afgewisseld met muziek. Als er wat veel tekst is geweest zit je al te wach ten op het volgende liedje. Robert Paul brengt precies wat het publiek van hem wil. Hij levert een gelikte show af, waaraan niets meer lijkt te ont breken. Alles zit goed in elkaar, er is vast uren aan gewerkt om alles gladjes te laten verlopen. Maar wat ontbreekt is de ver rassing. Had Robert Paul' een keer iets onverwachts gedaan, had hij een keer het verwach tingspatroon doorbroken, dan had zijn kunstenmakerij de titel kleinkunst waardig kunnen dra gen. leiden eric went Onder de verzamelnaam 'Len tespetters' exposeert Leidenaar Jaap Kanbier gedurende de maand maart twaalf schilderij en, verdeeld over vijf Leidse ho- reca-gelegenheden. In Carr^no Real, de Kleine Klup, de Grote Beer, de Droomfabriek en de Burcht kunnen belangstellen den getuige zijn van een wel zeer frivole periode in zijn kun stenaarsbestaan. „Want het is party in mijn hersens", aldus de 42-jarige Leidenaar die met de ze expositie een 'donkere perio de' voorgoed af wil sluiten. „Eigenlijk zou ik alle schilde rijen het liefst op het Pieters kerkplein vastspijkeren en dan zelf op de toren gaan staan." Jaap Kanbier is duidelijk tevre den met zijn laatste werk. Een maand had hij nodig om de twaalf doeken voor de expositie 'Lentespetters' met overwegend felle kleuren te vullen. Van en kele werken is de verf nog nat. Met de twaalf abstract expres sionistische doeken lijkt de kun stenaar te breken met het som bere neo-symbolistische werk wat hij voor deze plotselinge uitbarsting van frivoliteit maak te. „Het belangrijkste verschil met mijn vroegere werk is mis schien wel dat ik nu ben terug gevallen op een kale, droge maar pure stijl. Geen verborgen waarheden meer, maar alles wagenwijd open. Net als mijn gevoel." Vanwaar deze plotselinge len te in het hoofd van Kanbier? De Leidse schilder: „Deze serie schilderijen ben ik gaan maken toen ik hoorde dat mijn vrien din zwanger was. Een jaar of twee terug liep ik s avonds eens door het Van der Werf park toen BEELDENDE KUNST RECENSIE NANCY STOOP Gezien expositie met schilderijen en gra fiek van Piet Warffemius Te zien tot 14/3, wo en do 13-17 uur. vr 13-21 uur en za 11-17 uur Galerie Hofman Van der Zee. Hooft- straat 235 en het Partrtheater. Comefrs Gee«aan 2 (werttdagen van 10-12 uur en van 14-16 uur), Alphen a/d Rijn Afgezien van de titels van enke le zeefdrukken met verwijzin gen naar reiservaringen en ge voelens die daardoor opgeroe pen worden, valt aan het werk van de Haagse kunstenaar Piet Warffemius (1956) niet direct af te lezen dat verschillende reizen door Azië. Afrika en het Carai- bisch gebied zijn composities sterk bepalen. Dit hangt samen met de werkwijze van Warffe mius. Hij legt zijn beelden niet direct vast, maar verwerkt zijn indrukken achteraf. Deze we tenschap laat de bezoekers van de twee exposities met schilde rijen en zeefdrukken in Alphen aan den Rijn ruimte voor prach tige associaties. De abstracte vormentaal ont staat vanuit een niet vooropge zet idee. hetgeen niet wegneemt dat er binnen Warffemius' werk een reeks gelijkvormige ele menten opduikt. De achter grond bestaat vaak uit een vlak patroon van rechthoekige vor men waarop ovalen en zandlo per-vormen in vele variaties voorkomen. Daarnaast keren enkele tekens terug die als ver bindende motieven een magi sche werking aan de compositie geven. Toen de plannen voor deze presentatie gemaakt werden, uitte Warffemius de wens een ik haar op een tussen twee bo men gespannen slap koord zag balanceren. We raakten aan de praat en geleidelijk heeft zij mij toen die kunst bijgebracht. Dat heeft me een hoop rust gege ven. Nu sta ik zelf vrijwel dage lijks op het slappe koord. Meestal ga ik 's avonds naar de Burcht, span daar ergens een touw en probeer in balans te blijven. Die balans die ik op dat touw vind is nu ongetwijfeld ook in mijn nieuwe werk terug te vinden. Plannen voor de toekomst heeft de Leidse schilder genoeg. „De nieuwe stijl die ik nu ge vonden heb wil ik in de toe komst verder uitbouwen naar meer monumentale werken. Al leen zoek ik me nog gek naar een geschikte atelierruimte. Nu wordt de grootte van miin doe ken bepaald door de breedte van het trapgat waar ik ze door heen moet zien te wurmen." Zijn produktiviteit is er echter niet minder om. ..Daar heb ik nooit moeite mee gehad. Ik denk dat ik in mijn leven al zo'n zesduizend schilderijen ge maakt heb. Het zijn er zoveel dat ik mijn nieuwe werk eigen lijk niet eens meer wil signe- grotc tentoonstelling met zijn schilderijen en zeefdrukken te willen maken. Door de afmetin gen van sommige schilderijen moest de expositie verdeeld worden over twee locaties in Alphen. Eenmalig hangen nu de meest grote doeken samen met werken op papier in het fraai gelegen Parktheater, terwijl het overige werk. waaronder een aantal zeefdrukken, in de gale rie van I lofman en Van der Zee te zien is. Ondanks de onderlinge sa menhang in het werk van Warf femius laat de combinatie van s< hlldcrijen en wmlau op pa pier in het Parktheater zien dat In t geblufte m.itenaal en de werkwijze het karakter sterk be- invloeaen. De doeken in olie verf of acryl zijn veel minder in gehouden. De gelaagdheid van de compositie en de Tos geschil derde, sterk verweven vormen geven aan dat het schilderpro ces door zoeken bepaald werd. De kleinere werken op papier zijn indirecter en helder van op bouw. In de galerie van Hofman en .111 (irr zn d§d ri"g ibm p slaagde voorbeelden van het werk op papier bijeengebracht. Door de opeenvolging van schilderingen op een smal for maat ontstaat de indruk van een lang fries met variaties op min of meer gelijkvormige ele menten. Piet Warffemius verzamelt in zijn werk een rijkdom aan mo tieven. die de eenheid niet in de weg slaat. Hij weet. zonder in voorspelbaarheid te vervallen, samenhang aan te brengen en steeds te verrassen met zijn ei genzinnig palet en pervoonli|kr vormentaal. Draagwijdte Kiinckel orgel onbekend bij Kroonenburg MUZIEK RECENSIE UDY VAN OIR SEEK Concert door Jaap Kroonenbuqt op het KuocVH OjH Gehoord 27 februari m dr Gereformeerde Kert Ha/erwoude-Oorp De weelderige rococostijl van het Künckel orgel detoneert niet in het minst met de strakke mo derne lijn van de Gereformeer de Kerk in Hazerswoude. Het door Flentrop pas gerestaureer de orgel werd gisteravond offi cieel ingewijd door Jaap Kroon enburg, otpntai '-.ui Mb Iron Kerk in Maassluis. De Rotterdamse orgelbouwer Künckel maakte rond 1800 waarschijnlijk vier orgels, waar van er twee de 'eeuwen' gaaf hebben getrotseerd: één in Zaandam en het orgrl dat ko ning Lodewijk Napoleon in 1 BI 1 schonk aan de Waalse Kerk. de huidige St. Laurens te Rotterdam. Find vorige eeuw is dit orgel verhuisd naar Hazen woude en afgelopen jaar geheel in de oorspronkelijke staat te ruggebracht, met toevoeging van een vrij pedaal wat het orgrl meer mogelijkheden geeft. Het instrument telt 25 registers en bezjt een brede (soms té) over weldigcndt- kJank. Het was gis teren duidelijk dat Kroonenburg de draagwijdte van dit orgel mei echt kende. o.a. in het eerste stuk 'Wie maar de goede God laat zorgen' van Jan Zwart, waarin hij aan het eind de deci bels overschreed; ik hoop ten mwisit nirt dat hij dit geweld zelf aLs luisteraar had geamhi eerd. Kroonenburg liet onder meer horen dat Bach nog niet speci fick voor het klankjdioom van een bepaald instrument schreef, getuige zijn zangerige uitvoe- nng van de 'Sicuienne' uit de tweede Suite voor fluit en clave- i ui it i mi mooi rontfld te mezzo. Inderdaad was de muziek van Samuel dB l-ange (1A11-I884.. een late tijdgenoot van de hou wer Künckel, het orgel op het lijf geschreven, wat zijn climax vond in de Fuga van de Fanta siesonate nr 3. helder en even wichtig door Kroonenburg ge speeid. In 'Fesüiche Muaflt alia Han del' van Sigfrid Karg-FJcrt (1077-1933) was de stralende klank van de hoge registers op vallend. Ongeveer 65 orgdlief hebbers genoten zichtbaar in stilte van deze eerste uitvoering van een serie op het Hazcrs woud se Künckel orgel. Harptrio in Artopa ma» Het Harptrio geeft op zondag I maart, om 12.00 uur. een con cert in Artopa aan de Grevding straat 50 in lissc. Er staan onder meer werken op het program ma H. Genzmer, A. Bax en FA HofTmristcr. rotterdam gpd „Met trillende handen zijn de stukken uit de verpakking ge haald", zegt het hoofd afdeling Kunstnijverheid, dr. J.R. ter Mo len, van het Rotterdamse muse um Boymans van Beuningen over de tentoonstelling 'Ver nieuwing in zilver' die daar tot 26 april wordt gehouden. Geen wonder: de uiterst kostbare in ternationale hoogtepunten uit de edelsmeedkunst zijn afkom stig van 75 bruikleengevers in Europa en Amerika, alleen al met vervoer en verzekering zijn kapitalen gemoeid. De geëxposeerde pracht is ka rakteristiek voor stromingen als Art Nouveau, Art Deco en Bauhaus. Het is voor het eerst dat een tentoonstelling wordt gewijd aan de ontwikkeling van de zilversmeedkunst in de pe riode 1880-1940. Van de onge veer driehonderd voorwerpen uit zowel openbare als particu liere collecties is een aantal ob- De nadruk ligt op grotere werken, zoals serviezen, kande laars en gelegenheidsstukken. Tot de hoogtepunten behoren de onderdelen uit een omvang rijk imposant zilveren servies van de ontwerper Jan Eisenloef- fel, een geschenk van de ge meente Amsterdam aan konin gin Wilhelmina ter gelegenheid van haar huwelijk met Prins Hendrik in 1901. Het zilver is een halve eeuw opgeborgen ge weest in de kluizen van de Oranjes. Het geëxposeerde zilver heeft een uitstraling van grote rijk dom, maar er zijn ook strakke, sobere stukken te zien. Behalve zilver zijn ook materialen ge bruikt als emaille,-ivoor en mar mer. Het werk is voor een deel karakteristiek voor bepaalde stijl-opvattingen, maar er zijn ook stukken van individualisten te bewonderen. Men ziet zowel machinaal geproduceerde als met de hand vervaardigde ob jecten. De schitterende collectie is dank zij de samenwerking tus sen Boymans van Beuningen en de Nederlandse Spoorwegen re latief goedkoop te bezoeken met een 'T+T-kaart: met het 'Trein plus Toegang'-biljet kan Internationale edelsmidkunst in Boymans van Beuningen. de bezoeker van buiten Rotter dam gemakkelijk ruim een tien tje besparen. Het kaartje geeft behalve het bezoek ook recht Muziekprogramma bij werkgemeenschap De Ratel Bij de werkgemeenschap De Ratel presenteert drs. Joh. P.H.G. Kien op zondag 1 maart een muziekprogramma over Franz Schubert. Behal ve aan de liederen, waaraan Schubert zijn roem dankt, zal ook aandacht worden besteed aan zijn symfoniën en de composities voor piano en viool. Aanvang 10.00 uur in het Volkshuis aan de Apothekersdijk 33a. AANBEVOLEN KRAPP's LAATSTE BAND door Julien Schoenaerts OCKHAMS SCHEERMES /errassinqen van dit t De Volkskrant LEIDSE SCHOUWBURG, Oude Vest 43, Leiden Telefonisch plaatsbespreken 071-131943/»31944 Eigenzinnige Warffemius

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 11