Vrije tijd Spel voor fanatieke speurneuzen Bamboe Ei-catchers Vrijdag 28 februari 1992 Redactie* 023-150263 HENRIETTE VAN OER HOEVEN INEKE VAN DER MEER Vormgeving; JAKELIEN PAULUS Een beetje jungle in dehuiskamer.de tuin of de serre, dat kan met de bam boemeubelen van Virtual. Bamboe is een tropische gras soort met een war me, exotische uit straling. De meube len worden met bamboepennen door en door aan el kaar bevestigd. Bij het bedrijf kun je ook meubels naar eigen ontwerp laten maken. De meubels zijn van 28 februari tot en met l maart te zien op de Tuin- Variabeurs in de LeidseGroenoord- hallen. Meer infor matie: Virtual tel. 03200-61155. DINCEN Als Pasen begint te naderen kun je overal prachtig beschilderende of op een andere manier versierde eieren bewonderen. Voor (aspirant)-verzamelaars of versierders van eieren heeft Hobbyklok in Heemstede stan daardjes ontworpen. In deze 'ei-catchers' zie je veel meer van de fraaie versieringen dan in een echt eierdopje. De standaardjes, die per vijf stuks 19,95 kosten, zijn er in zwart en wit. Meer informatie Hobbyklok, Heemstede tel. 023 - 29 19 50. Wandtegels van grootformaat Het begon op de vloer: steeds grotere tegel formaten. Die zijn er nu ook voor de wand. Met de Royal Collection biedt Sphinx (Maas tricht) vier series wandtegels in het opvallend grote formaat van 30 x 40 cm. Ze zijn er in zowel effen als in een aantal door hun decor in het oog springende tegels die met de uni's gecombineerd kunnen worden. Er zijn bo vendien bijpassende strippen (in hoogten van 1,5 en 10 cm) ter onderbreking en accen tuering van het totale motief. De Royal Col lection omvat de series Louvre, Windsor, Canterbury en Sanssouci, waarbij keuze is uit romantische, moderne en klassieke decors en kleuren. Er zijn ook bijpassende vloerte gels te koop. Meeneemkacheltje Het hele huis er mee verwarmen kun je niet, dat is ook niet de bedoeling van dit ventilatorkacheltje van Mouli nex. Wel handig is dat je dit kacheltje gewoon kunt meenemen: naar de werkruimte, de caravan enz. Naast twee warmtestanden heeft de kachel ook een ventilator stand. Behalve als bijverwarming kan het apparaat, als je het aan de muur bevestigt, dienen als 'handdoek'. De prijs standaarduitvoering 99,95, met o.m. een pro grammeermogelijkheid: 149,-Meer informatie Mou linex, Gouda, tel. 01820- 2 30 33. NIEUWE VIDEO'S J Bloedserieus is 'Le brasier" van Eric Barbier met in de hoofdrol Maruschka Det- rs. Le Brasier is een sombere film over Poolse immigranten die werken in de ko lenmijnen in Noord-Frankrijk. Jean-Marc Barr verdient wat bij als bokser, maar veel verder brengt het hem niet.Somberheid troef, maar de opnamen in de mijnen zijn prachtig. (Warner) In 'Big man' van David Leiand is Liam Neeson ook een bokser. Ook hij probeert zich te ontworstelen aan een treurig milieu en ook hij krijgt tegenslagen te overwinnen. Het grote geld lokt, de mafia slaat toe en moeder-de-vrouw wordt steeds chagrijniger wat te doen in zo'n geval. Omdat Leiand een goede regisseur is komt het allemaal nog net tot een geloofwaardig einde. (War ner) Wel eens een perfecte moord gepleegd? Ga dan naar Hollywood en vertel uw ver haal, u kunt er veel mee verdienen. Het on derwerp blijft filmers bezighouden. In 'Murder 101' van Bill Condon is Pierce Brosnan een hoogleraar die les geeft in het schrijven van thrillers. Hij weet alles van de perfecte moord, maar raakt in de proble men als de theorie aan de praktijk wordt getoetst. Brosnan is een goede acteur en het verhaal is spannend genoeg om er ander half uur geboeid naar te kijken. (Esselte CIC) Regisseur Gary Craven heeft een ma nier gevonden om een verhaal dat niet rond te krijgen was wat op te peppen. Hij huurde een stel zeer rondborstige dames en strooi de ze als suikergoed door zijn film. Zijn uit gangspunt daarbij was waarschijnlijk dat de kijker het te druk zou krijgen met staren om zich af te vragen waar 'Roots of evil' eigen lijk over gaat. Hij slaagde in zijn opzet. (Cannon) 'Rainbow drive' van Bobby Roth is vooral de moeite waard door zijn vormge ving. Mooie lokaties, schone lege straten, veel rechte lijnen, afgewogen kleurgebruik, alles is doordacht. Ook het spel van Peter Weller en Selaard is de moeite waard en hetzelfde geldt voor het verhaal. Het is inge- wikkèld, dat wel, en je hebt geduld nodig voor je de grote lijn ziet. (CNR) NIEUWE CD'S Bijdragen: Wim Koevoet Willem Schrama Ken Vos Paul Korenhof SPELLETJES Little Village-idem (WEA) Nieuw element in de Camel- muziek is het gebruik van de mondharp. Dat levert Morrico- ne-achtige sfeertjes op. (WK) Loreena MeKrnrït?^ THE VISIT Supergroepen mogen niet wor den opgericht, laat staan dat ze platen mogen maken. Op over treding van deze regel staan ne gatieve kritieken, en dat heeft weer alles te maken met hoog gespannen verwachtingen. Zo ook weer deze gelegenheids- groep met Ry Cooder, John Hi- att, Jim Keltner en Nick Lowe, alle vier onbetwiste toppers op hun terein. Hun muzikale ver bond is overigens helemaal niet nieuw (Cooder, Hiatt en Keltner speelden al herhaaldelijk samen op eikaars platen). 'Little Villa- ge' klinkt als Little Feat in top vorm èn bevat minstens vier briljantjes, één echte misser en zes stukken die de toets der kri tiek ruimschoots kunnen door staan. En dus is deze cd toch nog een heel redelijke schijf waarover we verder maar niet moeilijk moeten doen. Hoor baar is dat de vier heren dat zelf ook niet hebben gedaan. (WK) Camel - 'Dust and dreams' (Bertus distributie) Alsof de tijd heeft stilgestaan. In 1975 slaagde de Britse symfo nische rockformatie Camel er als eerste popgroep in klassiek getinte muziek volledig te inte greren met het eigen elektrisch versterkte groepsgeluid. Dat le verde de conccpt-lp 'The snow goose' op. Gitarist/zanger An drew Latimer baseerde de plnatvullende compositie op het gelijknamige boek van Paul Gal- lico. Zeventien jaar later her haalt hij dit kunststukje. Dit keer dient John Steinbeck's 'The Grapes of Wrath' als uitgangs punt. Belangrijkste verschil is dat 'Dust and dreams' niet ge heel instrumentaal is. Het is de grote verdienste van toetsen man Ton Scherpenzeel (ex- Kayak) dat de strijkers en bla zers bijria niet van 'echt' zijn te onderscheiden. Het lyrische gi taarspel van Latimer is als van ouds, evenals zijn daarmee he vig contrasterende vlakke zang. sax om de melodielijnen door middel van zijn improvisaties verder te ontwikkelen. Daar waar Evans altijd zichzelf speelt, is Konitz juist in staat om zich aan allerhande situaties aan te passen, vandaar ook zijn voor liefde voor het ongebruikelijke. Dat er desondanks weinig mis gaat is daarom vooral een ver dienste van Konitz. Het leuke van de opnamen (deels stan dards, deels Evan-composities) is dat je de musici als het ware hoort nadenken over hun inter pretaties (KV). Your Neighborhood Saxophone Quartet - 'Plutonian Nights' (Cop- pens) In haar geboorteland Canada zorgt ze voor uitverkochte mu ziektheaters en krijgt ze staande ovaties. En wellicht zal dat bin nenkort ook elders het geval zijn, nu haar vierde album 'The Visit' niet langer tot de Canade se markt beperkt blijft maar door Warner Music wereldwijd wordt gedistribueerd. We heb ben het over Loreena McKen- nitt, een hoogst onalledaagse zangeres die eeuwenoude le genden en verhalen van Kelti sche oorsprong op muziek zet en ze vervolgens met een he mels stemgeluid tot zangkunst verheft. Een vergelijking met de Ierse Enya ligt voor de hand. maar McKennitt heeft aanmer kelijk méér pijlen op haar boog. Als componiste-, als instrumen- taliste (harp, piano, accordeon), maar bovenal als uitvoerend zangkunstenares die samen met haar hegeleiders heel sfeervol vorm geeft aan wat er artistiek bij haar van binnen allemaal zit te koken. (WS) Gil Evans Lee Konitz - 'Heroes'; Lee Konitz Gill Evans: 'Anti- Heroes' (Verve). Geheel onverwacht is deze uit gave van live-registraties van duoconcerten in 1980. Gil Evans, meer bekend als orkest leider en arrangeur dan als pia nist. speelt op deze cd's alsof hij inderdaad in een groot orkest zit te begeleiden. Evans zet de bakens uit, maar laat de invul ling merendeels over aan zijn partner. Het is daarom vooral aan Konitz op alt- en sopraan- Dat de composities van Sun Ra zo weinig uitgevoerd worden door anderen mag verwonder lijk heten, zeker na beluistering van de vierde cd van dit Ameri kaanse kwartet. Sun Ra heeft een enorm aantal composities op z'n naam staan, en gezien de onoverzichtelijkheid ervan is deze selectie van de twaalf stuk ken zeker geen slechte. Het YNSQ is een saxofoongroep die qua virtuositeit en veelzijdig heid niet zijn meerdere hoeft te erkennen in soortgelijke forma ties als het ROVA Saxophone Quartet en het 29th Street Saxo phone Quartet. Integendeel.de groep weet het lichtvoetige van de laatste te combineren met het 'intelectuele' van ROVA. luist op de punten waarmee een saxofoonkwatet staat of valt, namelijk de ritmische inte griteit en de samenhang en de variatie van de arrangementen, scoort het YNSQ bijzonder hoog. Solistisch is er ook het een en ander aan de hand. Zo heeft het YNSQ in Tom Hall on getwijfeld een van de meest be- trouwbarebaritonsaxofonisten van de hedendaagse jazz. The 'state of the art' van het saxo foonkwartet (KV). KLASSIEK Ravel: Daphnis et Chloé; Boléro - City of Birmingham Symphony Orchestra Chorus o.l.v. Simon Rattle (EMI) Zelfs op een goede installatie in een redelijk stille ruimte kan het nog een halve minuut duren eer men in de gaten heeft dat de muziek begonnen is. Zo'n over dreven pianissimo is een van de zegeningen van de digitale ge luidsregistratie en -weergave waarmee we nietaltijd blij hoe ven te zijn. Het ontkent ook het verschil met een echt concert, waar men de uitvoerenden ook ziet, wat de auditieve waarne ming niet weinig beïnvloedt. Die opening is echter wel ken merkend voor het hoge muzika le en klanktechnische niveau in deze uitvoering van Ravels bal letsymfonie, die overigens een snufje meer sensualiteit niet zou hebben misstaan. Aanslui tend horen we de Boléro. niet als showstuk in de gebruikelijke zin, maar wel als staalkaart van de enorme kwaliteiten die het orkest uit Birmingham onder Simon Rattle heeft ontwikkeld. (PK) Bruch: Vioolconcert nr. 1. in g.; Schubert: Rondo in A; Mendels sohn: Vioolconcert nr. line- Ni gel Kennedy (viool), English Chamber Orchestra o.l.v. Jeffrey Tate (EMI). Met Scotland Yard kris kras door Londen Uit Engeland komen berichten dat Nigel Kennedy zich weer met de 'klassieke muziek' zal gaan bezighouden, maar het is te hopen dat hij zich daarbij ook verder zal ontwikkelen. Op deze opnamen uit '87 betoont hij zich hetzelfde veelbelovende viooltalent dat wij hier hebben leren kennen, briljant in de be handelingvan zijn instrument, bij vlagen blakend van jeugdige overmoed, maar ook met mo menten van lichte oppervlak kigheid, zoals in het Rondo van Schubert. Mendelssohns popu laire concert beleeft hier daar entegen schitterende momen ten, maar zijn grootste troeven speelt Kennedy toch uit in Bruch. (PK) Detective-boeken en tv-series kunnen zich nog steeds verheugen in een grote schare liefhebbers. Figuren als Sherlock Holmes, Mrs. Marple, Hercule Poirot en Philip Mar lowe zijn klassiekers geworden en voor de speurneusfanaten zijn namen als Scotland Yard, Interpol en FBI gesneden koek. De 'private eye-freaks' kunnen nu ook zelf aan de slag. Met het Ravensburger-spel Scot land Yard kunnen zij alle werkwijzen in de praktijk beproeven. Hoofdpersoon in het spel is Mister X, een ontsnapte Londense crimineel die op de hielen wordt gezeten door detectives van Scotland Yard. Mister X verplaatst zich on zichtbaar en laat zich slechts na het afleg gen van bepaalde afstanden zien. Een van de spelers fs Mister X, de anderen zijn de detectives. In de doos vinden we een speelbord met daarop de plattegrond van Londen, 125 tic kets (taxi, bus, metro en 5 black tickets), 2 dubbelzet-kaarten, 18 startkaarten, 1 ritten- tabel en 6 speelfiguren. Het doel van het spel: Als een detective er in slaagt op het punt te komen waar Mister X zich bevindt, wint de detective. Als het Mister X lukt on ontdekt te blijven, dan wint hij. Mister X krijgt de kleurloze speelfiguur en de rittentabel (tussen het boven- en onder deel legt hij een blad papier). Voorts krijgt hij een potlood en zoveel black tickets als er detectives zijn, 4 taxi-tickets, 3 bus-tickets, 3 metro-tickets en de beide dubbelzet-kaar ten. De detectives krijgen ieder een speelfi guur, 10 taxi-tickets, 8 bus-tickets en 4 me tro-tickets. Als er maar twee spelers op zoek gaan naar Mister X dan spelen ze allebei voor twee detectives. Beide krijgen dan twee speelfiguren en het dubbele aantal kaarten. Ze moeten de stapeltjes wel goed gescheiden houden. De startkaarten worden geschud. Iedere speler krijgt er een. De overige kaarten wor den terzijde gelegd. De nummers op de kaarten geven de startpunten op het speel veld aan. De detectives zetten hun pionnen op de startplaatsen en doen de kaarten in de doos. Mister X zet zijn pion niet op het speelbord. Zijn startkaart legt hij zo weg dat niemand het kan zien. Iedere zet is een rit met de bus, trein, metro of taxi. Voor zo'n rit moet men wel een pas send kaartje inleveren. De kleuren van de stopplaatsen geven aan Welke vervoermid delen daar mogen stoppen. Mister X begint altijd. Het nummer van de plaats waar hij gaat staan, schrijft hij in het eerste venstertje van de rittentabel. Het nummer dekt hij af met het kaartje dat hij daarvoor heeft gebruikt. Zo weten de detec tives in ieder geval welk vervoermiddel hij heeft genomen. Daarna mogen de detecti ves zetten. Zij geven een ticket aan Mister X en verplaatsen hun pionnen naar de vol gende stopplaats van het gekozen vervoer - Scotland Yard een 'must' voor de fanatieke amateur-speurneus. middel. De detectives houden dus steeds minder kaarten over. Mister X krijgt er steeds meer. Mister X heeft een aantal bijzonderheden. Zo laat hij zich slechts met tussenpozen zien. Voor de eerste keer na zijn 3de zet, dan na zet 8,13,18 en aan het einde. Deze opduikstations zijn op de rittentabel aange geven door grotere venstertjes. De dubbelzet-kaarten geven Mister X het recht tijdens het hele spel twee keer een dubbele zet uit te voeren. De black tickets kunnen voor ieder vervoermiddel worden gebruikt. Voor de detectives een zwarte dag want zij weten niet welk vervoermiddel de bandiet heeft genomen en daarmee krijgen ze ook geen enkele aanwijzing. Maar het is nog erger, want Mister X kan zelfs met een black ticket een boot op de Thames nemen. Scotland Yard is een leuk en gedegen uitge voerd spel. Tactisch inzicht is onontbeerlijk. Bovendien moetje logisch kunnen naden ken. Ravensburger geeft in het boekje spel regels, die overigens duidelijk staan om schreven, een paar goede tips. De detecti ves moeten zich zoveel mogelijk verdelen dat zij samen Mister X kunnen insluiten. Mister X kan zijn vluchtweg maskeren door verstandig gebruik te maken van zijn black tickets. Het is zaak de plattegrond van Lon den vantevoren goed te bestuderen. Als je het bord oppervlakkig bekijkt, krijg je de in druk dat er zich verkeersverbindingen be vinden die er in feite niet zijn. Het spel is geschikt voor 3 tot 6 spelers vanaf 19 jaar. Scotland Yard van Ravensburger. Speelduun ruim een uur. Richtprijs: 40 gulden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 10