Cultuur Rembrandttentoonstelling in Lakenhal haalt streefgetal niet Expositie Rijksmuseum: trekt meer dan 400.000 bezoekers Nieuwe glazen entree in Koninklijke Schouwburg Eén groot misverstand'gebak waarvan je niet snoepen wilt Donderdag 27 februari 1992 Redactie: 071-161400 CEES VAN MOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN R1JSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie: PAUL DE TOMBE Vormgeving: SIMON DE GRAAF 21 AMSTERDAM FRANCOtSE LEPEBOER Als het Rijksmuseum zondag avond om acht uur de deuren van de Rembrandt-expositie sluit, is het streefgetal van 400.000 bezoekers met enkele tienduizenden overschreden. Sinds een paar weken staan er buiten lange rijen wachtenden voor het tijdelijk opgetrokken houten kassagebouwtje. Ook binnen is het nodige geduld vereist eer het gezicht op de getoonde werken vrijkomt van achter de nieuwsgierige rug gen. „Dat was niet te vermijden", zegt museumwoordvoerder Frans van der Avert. „We ken nen die tendens ook van ande re tentoonstellingen: vooral op het laatst is het druk omdat mensen zich realiseren dat het nu echt de hoogste tijd wordt om te gaan." Het bezoek kreeg begin januari nog eens een ex tra impuls omdat toen de losse verkoop aan de kassa startte; voordien kon men alleen tele fonisch terecht bij het Rem brandt Reserverings Centrum. Van der Avert ontkent echter dat het té druk is geweest: Bovendien weet je bij zo n gebeurtenis tevoren dat je niet alleen bent." De expositie met 49 schilde rijen. 40 tekeningen en 40 et sen van onze grootste schilder uit de Gouden Eeuw ging 4 de cember open en sluit aan het begin van de Krokusvakantie. Van der Avert kan zich voor stellen dat vakantiegangers het jammer vinden dat zij de ten toonstelling niet alsnog kun nen zien. maar beroept zich daarvoor op afspraken met de National Gallery in Londen. De expositie was een co-pro- duktie met de Gemaldegaierie Staaliche ill—B in DeujQ en The National Gallery. De Lon- dense expositie gaat op 26 maart open. Met lussen de 400.000 en 450.000 bezoekers trok de Rembrandt - tentoonstelling minder belangstelling dan de Van Gogh-dubbelexpositic. Daar kwamen in 1989 in totaal 890.000 mensen op af. Een kwantitatieve vergelijking is echter onrechtvaardig omdat museumbezoek in de winter altijd al op een lager pitje staat en buitenlanders voor deze ex positie ook in Berli|n en loon den terecht konden. Het Rijksmuseum komt te zijner tijd met een publieks- rapport waarin ook waarde ringscijfers zijn opgenomen. NIEUWSLIJN Nominaties voor toneelprijzen AMSTERDAM Willem Nijholt en Pierre Bokma zijn door de jury genomineerd voor de toneelprijs Theo d'Or 1992. Trudy La- bij en Catherine ten Bruggencate zijn voorgedragen voor de Louis d'Or 1992. Dat heeft de Vereniging van Schouwburg- en Concergebouwdirecties in Nederland (VSCD) gisteren bekend gemaakt. Nijholt dankt zijn voordracht aan de rol van Elyot Chase in 'Private Lives'. Bokma onderscheidt zich door zijn ver tolking van T. Keska in Vastgoed BV. Labij is genomineerd voor de rol van Amanda Prynne in 'Private Lives'. Ten Bruggencate onderscheidde zich door haar vertolking van Maja in 'Wanneer wij doden ontwaken'. Eerder al werden André van den Heuvel en Anne-Wil Blankers voor hun rol in 'Heldenplatz' genomi neerd. De uiteindelijke toekenning van de prijzen vindt in sep tember plaats tijdens het Theaterfestival in Den Haag. Wisselstrom-festival bij Augustinus LEIDEN In het gebouw van studentenvereniging Augustinus aan het Rapenburg wordt op 7 maart het 'Wisselstrom-festival' gehouden. Op het programma staan optredens van Ma'China uit Den Haag. The Naked Lunch uit Leiden en de Rotterdamse rockband Dreadful Great. De aanvang van het festival is 21.00 Expositie Lyda van Dam in Noordwijk NOORDW1JK In de hal van het Noordwijkse bejaardencen trum Sint Jeroen exposeert Lyda van Dam aquarellen en olieverf schilderijen. De expositie in het bejaardencentrum aan het Jeroenspark is tot eind mei te bezichtigen van 's morgens 10.00 uur tot 's avonds 17.00 uur. Expositie Deense kunstenaars LEIDERDORP Negen Deense kunstenaars exposeren van 6 tot 14 maart in Valhal Leiderdorp tijdens een zogenaamde 'Deense week'. De expositie aan het Meubelplein wordt op 6 maart geopend door A. Jensen, vertegenwoordiger van de Deen se Handelsraad. De nieuwe monumentale, gla- I zen entree van de Koninklijke 1 Schouwburg aan het Lange Voorhout in Den Haag, ontwor pen door de Luikse architect Charles Vandenhove, is officieel geopend. De Amerikaanse beel dend kunstenaar Soil Lewitt maakte een schildering op alle wanden van de hal. De verbouwing van de hal en de kassa is de eerste grote 'voor- huis'-verbouwing in de Konink lijke Schouwburg sinds de totale renovatie in de jaren 1912-1913. Het sluit samen met de dak- en gevelrestauratie van 1989 de eerste fase van een algehele res- 1 tauratie af, die binnen tien jaar moet zijn realiseerd. De hal van de Koninklijke Schouwburg heeft onder invloed van Van denhove een totale metamorfo se ondergaan. De ruimte is ont daan van allerlei in de loop van de laatste tachtig jaar inge bouwde loze ruimtes en trap- partijen. Door daarnaast de kas sa naar de nieuwe zijvleugel te verplaatsen, is een ruime cen trale hal ontstaan. De verbouwing die volgens directeur Hans van Westreenen de schouwburg een 'opener' in druk moet geven, heeft bijna anderhalf miljoen gulden ge kost. De gemeente Den Haag betaalde de verbouwing, een sponsor de muurschildering. PAGINA 23: In de adembenemende film 'The Cook, the Thief, his Wife and her Lover" geeft een vrouw haar man het lijk van haar minnaar te eten Hij heeft geen trek Donderdag 5 maart te zien in het Kijkhuis in Leiden. Nog een paar dagen en de spraakmakende Rembrandt en Lievens tentoonstelling in het Leidse Stedelijk Museum De La kenhal behoort tot het verleden. Grote groepen bezoekers ma ken nog haastig van de gelegen heid gebruik om de beroemde werken van beide schilders te zien. Toch ziet het er niet naar uit dat het verwachtte aantal van 40.000 bezoekers wordt ge haald. Zo vlak voor de afsluiting is de teller van De Lakenhal net de 35.000 gepasseerd. LEIDEN ERIC WENT Een erg boeiende expositie maar wel wat klein. Dat is het veelgehoorde oordeel van be zoekers van De Lakenhal. Voor al diegenen die eerst de Rem brandt tentoonstelling in het Amsterdamse Rijksmuseum hebben bezocht, vinden de Leidse expositie wat tegenval len. Maar daarnaast is er vooral veel lof voor de manier waarop de vergelijking tussen de twee tijdgenoten door het stedelijk museum is weergegeven. Zo ook bij het grote Franse reisgezelschap l'Amiesdu Miisee de Montpellier. „We zijn voor de beide Rembrandttentoonstellin- gen naar Nederland gekomen", laat één van de leden weten. „Een erg boeiende expositie. Leuk om te zien met wie Rem brandt heeft samengewerkt. Al leen jammer dat er in de muse- um winkel nauwelijks goede Franstalige documentatie te krijgen is." Veel bezoekers zijn na afloop vooral verrast over de kwaliteit van het werk van Lie vens. „Het verschil met Rem brandt is kleiner dan ik vooraf had gedacht", laat de Leidse D. Overdijk weten. „Nooit gedacht dat Lievens zo'n groot schilder was", vindt ook W. van Hoorn uit Amsterdam. De Noordwijkse M. van Rooijen is minder onder de indruk van Lievens' werk. „De expositie laat duidelijk zien dat waar Rembrandt er wel in slaagt een eigen stijl te vinden, Lievens dat niet lukt." Diegenen die eerst naar de Rembrandt tentoonstelling in het Amster damse Rijksmuseum geweest zijn, vinden dat de Leidse ten toonstelling daar wat mager bij afsteekt. „Het is eigenlijk beter eerst hier naar toe te gaan en dan pas naar Amsterdam vindt L. van Walree uit Leider dorp. „Hier hangen ook de wat mindere schilderijen van Rem brandt. Je kunt dan veel beter zijn ontwikkeling zien." Ook P. Megens uit het Noord-Brabant se Megen vindt de Leidse expo sitie na de Amsterdamse ten toonstelling 'ietwat tegenval len'. „Hoewel ik de gemaakte vergelijking met Lievens prach tig vind", voegt hij er snel aan toe. Ondanks het wat tegenval lende bezoekersaantal toch te vreden gezichten bij de Vereni ging van Belangstellenden in de Lakenhal. De door deze vereni ging geëxploiteerde museum winkel heeft de afgelopen maanden goed verkocht. De Rembrandtpuzzels, catalogi, kwartetten, posters en ansicht kaarten gingen als warme broodjes over de toonbank. „Sommige dagen is er voor vele duizenden guldens verkocht aldus D. Mulder van de vereni ging. „Ik schat dat we minstens voor 50.000 gulden hebben om gezet." Dat enkele Franse toe risten klagen over het ontbre ken van goede Franstalige do cumentatie in de winkel, vindt hij dan ook niet zo erg. „Een schilderij is iets universeels. Ze kunnen er in elk geval naar kij ken." De museumwinkel heeft de afgelopen maanden over belangstelling niet te klagen gehad. Ondergang Titanicspreekt niet aan 'Unforgettable' van Natalie Cole: zeven grammy's NEW YORK AP 'Unforgettable', een electroni- sche mix van de stem van wijlen Nat King Cole en die van zijn dochter Natalie, is bij de jaar lijkse verdeling van de onder scheidingen van de Amerikaan- I se muziekindustrie, de Grammy j Awards, als grote winnaar uit de bus gekomen. De single Unfor gettable en het gelijknamige al bum waren goed voor maar I liefst zeven Grammy's. „Ik dank mijn vader dat hij mij zo'n prachtige erfenis heeft nagelaten", zei Natalie over de in 1965 aan longkanker overle den Nat King' Cole. „We probe- ren cool te blijven maar o, wat zijn we er blij mee", zei Cole, die in 1975 al eens een Grammy had gekregen als „beste nieuwe l artiest". Niet alleen Natalie Cole i werd onderscheiden. De schrij ver van het oorspronkelijk door I Nat King Cole gezongen lied. Ir- i ving Gordon, kreeg de Grammy voor het „lied van het jaar". De makers van de winnende mix kregen een prijs voor hun tech nische prestatie. De rockgroep R.E.M. kreeg drie Grammy's (beste vocale groep, beste album in de cate gorie alternatieve muziek en beste videoclip) evenals zange- J res/gitariste Bonnie Raitt (voor J de single Something to Talk About, het album Luck of the Draw en het met Delbert Mc- Clinton gezongen duet Good I Man Good Woman). Bryan Adams, die zesmaal was geno mineerd, kreeg uiteindelijk al leen de prijs voor beste speciaal j voor film geschreven muziek met „(Everything I do) I do it for you", uit de film Robin Hood. Speciale prijzen voor muziek- carrières gingen naar Barbra St- I reisand, James Browji, Muddy Waters en wijlen John Coltrane en Jimi Hendrix. THEATER RECENSIE ANNEMIEK RUYGROK Gezien 'Eén groot misverstand', met Het ty Heyting, Martin van den Ham, Michel Sorbach en Ton-Herman Melis, tekst en muziek Hetty Heyting, op 26/2 in de Schouwburg Alle ingrediënten voor een prachtig theaterprogramma wa ren gisteravond aanwezig: goe de teksten, mooie muziek, geta lenteerde uitvoerenden en een gegeven dat verrassend in beeld wordt gebracht. En dat allemaal bedacht en gecomponeerd op één liedje na door een vrouw die zo langzamerhand bewezen heeft haar vak te ver staan: Hetty Heyting. En toch was het gisteravond in de Leidse Schouwburg alsof het publiek een prachtige schaal vol lekkere gebakjes kreeg voorgeschoteld. Maar er van proeven? Néé die behoefte ontstond niet. Hooguit een krentje hier, een nootje daar wegpikken. Het gegeven van 'Eén groot misverstand' leent zich voor een boeiende avond: een vrouw wordt in een nauw steegje be dreigd door een jongen met een pistool. In een flits trekt haar le ven aan haar voorbij, de dader prikkelt de vrouw tot fantasieën waarvan ze schrikt. De verwar ring wordt nog groter als haar echtgenoot haar komt redden. Wil zij wel gered worden? In 'bevroren scènes' en flash backs krijgt de toeschouwer het beeld geschetst van een vrouw met allerlei trauma's. Kind van een ongehuwde danseres die het met de nazi's aanlegde, aan gerand door artsen, psychiaters én belerende echtgenoot, bang voor alles, genietend van niets. In elke scène komt wel een stukje frustratie naar boven. Humor, melancholie en mede dogen strijden om de voorrang. Prachtige verkleedpartijen, grappige typeringen en mooi gezongen liedjes wisselen elkaar af. En de slotscène is wel heel grappig gevonden. Toch springt de vonk niet over. Misschien komt dat omdat de vrouw wel erg slachtofferig is en de echtgenoot het prototype van de egocentrische yup. Hey ting mrfakt alles te zwart-wit, de personen te stereotiep. En dan gebeurt het dat je als toeschou wer ondanks de mooie beelden, blij bent als de voorstelling is af- BMOpW THEATER RECENSIE WUNAND ZEILSTRA Voorstelling De ondergang van de Titan* naar het gelijknamige prozagedicht van H M Enzensberger door Fact Regie Jo- see Hussaarts Spel Nicole Balm. Rafaèl Troch, Guus Dam. Wouter Steenbergen en Fran Waller Zeper Gezien 26/2. LAK-theater. Nog te zien 27/2 'Een scheur in de romp van de vooruitgang' uitspraak in een boekrecensie die slaat op het prozagedicht 'Der Unter- gang der Titanic' van de Duitse essayist en dichter H.M. En zensberger. Van dit werk be staan naast de originele versie een hoorspel- en een theaterbe werking. Bij Fact, de werkplaats voor jonge regisseurs, heeft Jo- see Hussaarts nu een eigen ver sie daaraan toegevoegd. Daarmee heeft zij het zichzelf niet makkelijk gemaakt. Vijf spelers mogen al declamerend in een uur tijds het podium in een chaos herscheppen. De re gisseuse heeft daartoe haar toe vlucht genomen teneinde de as sociatieve tekst over het voet licht te krijgen. Ondanks alle in zet van de acteurs gaat er iets fout, de regisseuse heeft kenne lijk haar hand overspeeld. De legendarische Titanic ging op 15 april 1912 ten onder. Voor Enzensberger is deze gebeurte nis een metafoor, een beeld voor de teloorgang van onze il lusies. Het onverslaanbaar ge achte paradepaardje van tech nisch vernuft ging reddeloos ten onder. Het ervoor en erna van deze ongekende catastrofe wordt door Enzensberger beschreven. Hoe lang het duurt, voordat de ramp in alle omvang wordt be seft. En hij schenkt verder onder meer nog aandacht aan het vluchtgedrag en de overlevings- tactieken van mensen. Daarbij plaatst hij tevens zijn eigen positie als schrijver en denker in de beschouwingen meenemend een en ander in een breder Icadn Het valt niet mee om zoiets op een podium aanschouwelijk te maken. Naar alle waarschijn lijkheid heeft de regisseuse zich vooral laten leiden door de on dertitel van dit werkstuk: 'Ko medie'. Met name het groteske clement wordt door haar bena drukt, en in de vormgeving is gepoogd om iets van de enorme c haos te suggereren. Al dat ge- doe edttü icmi pmlnMlg vaak haaks op de inhoud van de tekst en leidt bovendien te veel daarvan af. Daardoor raakt de voorstelling je nauwelijks. Bioscoopbezoek neemt toe, maar daalt in Leiden utrecht gw? Het bioscoopbezoek in Neder land is gedurende 1991 met an derhalf procent toegenomen ten opaknte van 1990. De ge meente Leiden week af van de landelijke trend. De bezoekcij fers in deze stad gaven ten op zichte van 1990 èn 1989 een da lende lijn te zien. Ook in andere middelgrote steden bleven de bezoekcijfers achter Dances With Wolves heeft ratan .indi rii.iit mtyooh boot kers getrokken en was daarmee de drukst bandits flbn no 1991. Op de tweede plaats ein digde Robin Hood Prince Of Thieves waar 873.958 Nederlan ders naar zijn gaan kijken. Het leidde in het derde kwartaal tot een toename van bezoekers van elf procent. Dat daarvan uitein delijk bijna tien procent weer verloren ging. duidt er op dat de bioscopen in 1991 een rampza lig slecht vierde kwartaal heb ben doorgemaakt. Normaal vormt de maand december de piek van het bioscoopseizoen maar vorig (aar was daar door het ontbroKcn van aantrekkelij ke grote 'kerstfilms' geen sprake van. De top-tien van 1991 zag er als volgt uit: 1. Dances With Wolves. 2 Robin Hood: Prince Of Thieves. 3 Kindergarten Gop. 4 Terminator II 5. The Naked Gun 2 1/2. 6. Silence of the Iambs 7 Sleeping With The Enemy. 8. Home Alone 9. Izx>k Who'l lalking Too. 10. IJttle Mermaid Op de lijst van 25 meeste bezochte films komt geen enkele Nederlands pro ductie voor. In de filmzalen van het niet- commerciële circuit, aangeslo ten bij de Associatie van Neder landse Filmtheaters, nam het totaal amri boMkai mm mal 107 pp- rut m 503.112 In 1990 naar 512 565 in 1991 LEIDEN Claw Boys Claw geeft zaterdag een concert in het Leids Vrijetijds Centrum aan de Breestraat 66. De groep debuteerde in 1983 met delp 'Shocking Shades of Claw Boys Claw'. een low budget plaat die de inleiding vormde voor een succesvolle periode waarin vele concerten op bet Europese vasteland werden gegeven. Na het succes album 'Hitkillers' beeft de groep onlangs na enkele formatiewtssdin- gen de cd 'Angelbite' uitgebracht. Het concert in het gebouw aan de Leidse 8reestraat begint om 22.00 uur. In bet voorprogramma staat de Amsterdamse band Vidous Velvet. Kaarten zijn in de voorverkoop verkrijgbaar bij Plato Platen. Velvet Music en café de WW den Ham, Michel Sorbach en Ton-Herman Melis: alle ingrediënten voor een prach- FOTO PK Hetty Heyting, Martin tig theaterprogramma. EXTRA VOORSTELLING LEIDSE SCHOUWBURG, Oude Vest 43, Leiden PRIVATE LIVES van Noèl Coward met WILLEM NIJHOLT, TRUDY LABIJ e.a. "onweerstaanbare komedie" "Nijholt en Labij spelen virtuoos" di. 4 maart telefonisch plaatsbespreken 131943/131944 l.s.m. de Vereniging Vrienden van de Leidse Schouwburg

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 21