Rtv show Jazz ligt m vooral improviseren is leuk' 'Het kan mij niet ver genoeg gaan Omroepmuseum tijdens 'Krokus' elke dag open Donderdag 27 februari 1992 Redactie; 023-150191/023-150192 INEKE VAN DER MEER JAN VAN DER NAT GERARD VAN PUTTEN Vormgeving: ANDRIES D ET MAR 12 Cc Denk je het opperste woonge not te gaan beleven door een spiksplinternieuw Hilversums ap partement te betrekken, stink je de tent uit. Kijk, dat het joch van B.O.O.S. de nieuwe buurman blijkt, daar valt mee te leven. Maar dat-ie vrijwel dagelijks ha chee eet, is minder prettig. De buren worden niet goed van die uienlucht, ze eten ongewild mee. Het aroma komt ze tegemoet tot dat die Bart het licht uit doet. En dan begint het de volgende dag van voren af aan. Nu maar hopen voor z'n naaste omgeving dat die B.O.O.S. niet de hele zomer aan het barbecuen slaat. Cr Neelie Smit-Kroes, die weer gewoon Neelie Smit heet en nu dan weer Ed Nijpels. Wat is er toch aan de hand met al die af gedreven VVD-politici? Het hu-, wel ijk van de vroegere minister van vrom, tegenwoordig burge meester van Breda, en mr. Ingrid Pieters is ontbonden. Waar is in vredesnaam de tijd gebleven dat voor het laatst 'Over 25 jaar' werd gezongen? Cr Peter Lusse is sinds kort ook weer vrij man. De acteur, die po pulair is geworden door de RTL 4-serie Vrienden voor het Leven, heeft gebroken met zijn vriendin Niki Romijn. Voortaan schijnt hij door het leven te wil len gaan als „tragische vrijge zel". En dat terwijl diezelfde Lus- se nog geen twee jaar geleden te gen iedereen die hij op zijn pad tegenkwam riep dat hij nu de wa re had gevonden. Hoezo vrienden voor het leven, levenslang blijkt in de relatiesfeer een net zo rela tief begrip als in de omgeving van gevangenissen. Nu niet meteen denken dat een duurza me relatie een straf is! Cr Barry Hay, lead-zanger van de Golden Earring, is sinds kort een getrouwd man. In Las Vegas gaf de 44-jarige Hagenaar, die nooit eerder in het huwelijk trad, on langs zijn jawoord aan de 24-jari- ge Sandra Bastiaan. Een liefdes baby was al geboren: dochtertje Bella. Barry en Sandra ontmoet ten elkaar in het Haagse café De Pijpenla. Sandra stond achter de bar en rilde van de kou. Hay bood haar spontaan zijn jas aan en zo bleven ze aan elkaar hangen. Cr Al lang beland in zijn 'Sep tember of my years' acht Frank Sinatra (76) kennelijk de tijd ge komen om achterom te kijken. The Voice oftewel Ol' Blue Eyes heeft besloten zijn medewerking te verlenen aan een mini-serie over zijn geruchtmakende leven. Ook aan zijn vermeende contac ten met de maffia schijnt niet te worden voorbij gegaan. Hoe lang is het geleden dat Sinatra met al les en iedereen op de vuist ging beter gezegd: anderen op de vuist liet gaan die het waagde dit delicate onderwerp ter sprake te brengen. De titel van de serie ligt voor de hand: I did it my way. DeHilversumseplatenprodu- cer Eddy Ouwens heeft een con tract getekend bij de commercië le satellietzender Holland FM. Met ingang van zondag 1 maart presenteert hij wekelijks van 14.00 uur tot 16.00 uur het pro gramma 'Hé hallo, Eddy Ouwens op je radio'. Cr Paul Young heeft deze week in Scheveningen zijn voetstap pen gezet in het beton van de Original Star Boulevard. Onder anderen Gloria Estefan, Tom Jo nes, Candy Dulfer, Gilbert Be- caud en recentelijk LaToya Jack son gingen hem voor. De Original Star Boulevard is een initiatief van Sony, de Stichting Toerisme Den Haag en de Gemeente Den Haag naar aanleiding van het tienjarig bestaan van de Sony Paul Young, zijn vrouw en dochtertje waren eerder deze week in Sche veningen. Hij liet er zijn voetstappen achter. FOTO PR Slem van Mariska 'Venus' Veres klinkt nog als een klok JAZZ LIGT ME, vooral het improvise ren is leuk, je kunt elke keer wat an ders doenI k houd er sowieso van om verschillende dingen te doen, jo delen bijvoorbeeld, daar ben ik ook dol op. Ik zou heel graag eens les krij gen van Olga Lowina (Mariska Veres) STARDOM Onze pop-Industrie is nu niet direct de bakermat voor hits van wereldformaat, maar die ene superklapper uit 1969- 1970 weet nog iedereen zich moeiteloos ie herinneren: 'I'm your Venus, I'm your fire...' Shocking Blue. Zesentwintig weken in de Nederlandse hit lijsten, nummer één op de Amerikaanse Hot Onehundred en genoeg gouden platen om de autoweg Groningen-Maas- tricht mee te plaveien. De 'stem' van Shocking Blue was Mariska Veres, op wie indertijd elk meisje wilde lijken en elke jongen tot over zijn oren ver liefd was. Nu, op haar vierenveertigste, is Mariska weer volop in de run ning. Met jazz ditmaal en een nieuwe band, het 'Mariska Ver- es Shocking Jazz Quintet*. En die stem, die klinkt nog steeds als een klok, dus de zalen zitten vol. Een bijzondere vrouw. Dol op griezelfilms, spélletjes en pa rapsychologie. En op muziek, en dan muziek gemaakt door 'echte mensen', en niet door computers of synthesisers. Ik sprak haar in haar favoriete stek, de poffertjestent op het Haagse Malieveld. Je hebt pop gezongen, hard rock, en aan nu de ommezwaai naar jazz. Waarom jazz? „Ik moest eens invallen bij een big band en dat beviel zó goed, iedereen zei daar moet je wat mee gaan doen. Daaruit is het Mariska Veres Shocking Jazz Quintet voortgekomen. Jazz ligt me, vooral het improviseren is leuk, je kunt elke keer wat an- Aart Staartjes en vele anderen in Mankementenshow ders doen. Ik houd van om verschillende dingen te doen, jodelen bijvoorbeeld, daar ben ik ook dol op, ik zou heel graag eens les krijgen van Olga Lowina." Shocking" refereert gouden tijden? „Het was een idee van de jon gens. En ik dacht ach, waarom ook niet. Het is herkenbaar. We doen trouwens ook "Venus', in een jazz-arrangement. Nee hoor, ik heb geen heimwee naar die tijden." Al heel jong wist Mariska al dat ze maar één ding wil de: zangeres wor den. „Ik ben van de MULO afgegaan en ben zangles gaan nemen. Kort daarna ging ik bij een studenten amateurgroep zin gen, het was in een nette buurt, dus ik mocht wel van mijn moeder. Die me overigens altijd erg gestimuleerd heeft, ze had goede oren, was heel kri tisch. En ze bleef altijd heel nuchter. Niet van mijn dochter is dit, mijn dochter is dat. Dat heb ik wel eens an ders meegemaakt - nee, ik noem geen namen - maar van die kritiekloze moe ders, weet je wel, die boos roe pen 'mfjn dochter zingt niet vals'. Die leren pakken die ik in dertijd droeg, die werden door haar gemaakt. Ik ontwierp ze, zij naaide ze, daar was ze dag en nacht mee bezig." Op haar vijftiende won Maris ka Veres een talentenjacht en daarna ging het 'van de ene groep in de andere'. Eind 1968 kwam ze bij Shocking Blue en toen was daar opeens die enor me oude me hit. „Dat was een leuke tijd. Druk. Heel bijzonder. Maar we had den eigenlijk geen tijd om erbij stil te staan. Toen we hoorden dat we nummer één stonden in Amerika hebben we snel een gedronken Het Wereldje PANDA DE L'ISLE toen zijn er door gegaan met de plaatopnamen waar we mee bezig waren. En ach, wat is het ook verder. Je ver dient wat meer. je brengt wat meer naar de belasting. Lekker met muziek bezig zijn, daar gaat het om." Hoe belangrijk is succes daarbij? „Het enige dat ik be langrijk vind is suc ces hebben voor de zalen waar je op treedt. En dan maakt het me niets uit of daar honderd of tienduizend man zitten." Jij bent ontdekt doordat je aan een talentenjacht meedeed. Wat vind je nu van programma's als bijvoorbeeld De Soundmixshow? „Ik vraag me af of het alle maal eerlijk gaat. Ik wéét hele maal niets, let wel, maar mijn Intuïtie zegt dat het niet klopt, en mijn intuïtie heeft vaak ge- Mariska Veres: „Het eni{ lijk. Gerard Joling, Frank Asht- on, die waren al bezig vóór ze optraden in De Soundmixshow. Geflopt. En wat is er dan een betere manier om er toch te ko men dan het winnen van zo'n show?" De glamour die bij jouw vak hoort, spreekt je dat erg aan „Ik let daar nooit op. Herkend worden vind ik niet erg, maar ik heb ook niet iets van o, hoi. Kijk, ik heb een beroep gekozen en ik heb geluk gehad. Dus je mag niet zeggen herkend wor den is vervelend, want het zijn je fans die je het succes bezorgd hebben. Ik ga niet uit de hoogte doen. Ik ben altijd mezelf geble ven. Ik doe wat ik wil, ik gedraag me zoals ik wil en wat iemand ervan denkt, dat kan me niet schelen." Uiterlijk, ook een aspect van je vak. hoe belangrijk is dat voor je? „Pfffoe... Ik vind het erg dat ik dik ben. Verschrikkelijk, 't Moet er ook af. Ik heb er geen com plex door, maar het voelt niet lekker. Dingen als ouder wor den, rimpels krijgen, dat geeft niet. Je kunt er op alle leeftijden goed uitzien, ook als je tachtig bent. Opmaken enzo, dat moet bij mij snel. Make-up moet er binnen een kwartier op zitten en ik stop bij wijze van spreken mijn vingers in het stopcontact om mijn haar te doen. Ik ben er wel dol op, op opmaken, op kleurtjes. Ik vind dat mensen daar veel te weinig aan doen. De winkels liggen vol en kijk nou om je heen, blauw, zacht groen, meer durven ze niet. Zonde." Een laatste vraag bij een laatste glaasje wijn. En die luidt na talen waar je optreedt." FOTO FRANK FAHRNER tuurlijk: wat zijn je plannen voor de toekomst? „Lekker griezelen, plezier ma ken - want ik ben voor mijn lol op de wereld - en lekker muziek blijven maken. En wat ik het liefst nog eens zou willen is een boerderij hebben met allemaal' zwerfdieren en genoeg geld om ze te kunnen onderhouden. Waar die boerderij moet liggen? Dat maakt me niet uit. Ik ben een wereldburger, ik vóel me overal thuis. En nóg een wens is dat we een betere wereld krij gen. Alles wordt zó ziek, zó agressief, zó gemeen, het zou mijn liefste wens zijn dat dat verandert." mooi mens. En gaat u vooral eens luisteren naar het MVSJQ. Bijvoorbeeld op 21 maart tij dens het jazz-gala in Rotter dam. Veel plezier. Van Annie M.G. Schmidt is alge meen bekend dat haar gezichtsvermogen ernstig is verslechterd, maar wist u dat Liesbeth List haar reukvermo gen mist en dat olympisch goudwinnaar Bart Veldkamp astmatisch is? De NOS begint eind februari met het uitzen den van De Mankementen show, een programma over kleine en grote handicaps en kwalen. De dertiendelige serie brengt satire en ontroering in sketches, dialogen, monologen en liedjes, afgewisseld met do cumentaire elementen waarin voornamelijk bekende Neder landers iets vertellen over hun 'mankement', variërend van maag-darmstoornissen en reu ma tot migraine en huidziek ten. Uit de enigszins ironische ti tel mag de kijker alvast conclu deren dat hij niet het zoveelste medische programma in de reeks vap televisiedokters, krui denvrouwtjes en dramaseries met gezondheidsboodschap krijgt voorgeschoteld. In De Mankementenshow passeren weliswaar allerlei lichamelijke of geestelijke wantoestanden de revue, maar dan zonder het gangbare geruststellende com mentaar van terzake deskundi ge autoriteiten. Wel stelde het ministerie van WVC zijn ruime kennis beschikbaar van de ver schillende probleemgebieden die aan de orde komen. Boven dien ondersteunt het departe ment het initiatief ook finan cieel. Regisseur Frans Boelen ontwik kelde het idee van De Manke mentenshow. Willem Wilmink, Jan Boerstoel, Robert Long en andere schrijvers vervaardigden nieuw oorspronkelijk werk voor de serie. Enige van deze tekst dichters gaven eerder hun krachten aan de spraakmaken de kinderprogramma's De Stra- temaker-op zee show en J.J. de Bom v/h de Kindervriend als mede de Seniorenshow. Een aantal van hen werkt tegen woordig mee aan Het Klokhuis of Sesamstraat. Ook zijn som- Het in Hilversum gevestigde Nederlands Omroepmuseum, normaal alleen open op woens dagmiddag en op de laatste zondag van de maand, is gedu rende de Krokusvakantie dage lijks open. In de periode van za terdag 29 februari t/m zondag 8 maart wordt het museum aan het Melkpad 34 tussen 10.00 uur en 17.00 uur open gesteld voor het publiek, in de week ends tussen 12.00 uur en 17.00 uur. Bij het Omroepmuseum geldt geen vaste toegangsprijs, Kruis en Munt in plaats van Boggle Het populaire televisiespelletje Boggle wordt vanaf dit weekein de éen maand lang van z'n plaats verdrongen door een nieuw programma, Kruis Munt. Henk Mouwe presenteert van 1 tot en met 28 maart iede re avond om zes uur dit nieuwe spel van de AVRO, KRO en NCRV. Kruis Munt is gepro duceerd door IDTV en wordt rechtstreeks uitgezonden. In de nieuwe quiz zijn informatieve elementen verwerkt over het Rode Kruis, dat in '92 precies 125 jaar bestaat. Het spel valt in twee delen uiteen. In het eerste gedeelte van Kruis Munt spelen drie bekende Nederlanders om een plaats in de finale. In die finale moet de winnaar munten tellen die op een tafel vallen. Het aan tal munten dat valt wordt be paald door het aantal juiste ant woorden die een kijker geeft op een aantal vragen. De bekende Nederlander dient na afloop het aantal stuivers, dubbeltjes, gul dens, rijksdaalders en munt stukken van vijf dat op tafel ligt juist te raden. Gebeurt dat, dan wint de kandidaat thuis dat be drag. Per uitzending is dat maximaal 2500 gulden. De 'thuisdeelnemer' wordt door een computer geselecteerd uit alle mensen die de winnaar van het eerste gedeelte juist hebben voorspeld. Het tele foonnummer waarnaar de kij kers hun prognose door kunnen bellen kost één gulden per mi nuut er wordt een vrijwillige bijdrage gevraagd. Behalve de normale expositie, die de bezoekers een boeiend verhaal 'vertelt' over de historie van radio en televisie, organi seert de leiding van het Neder lands Omroepmuseum tal van activiteiten voor de jeugd. Ge durende de krokusvakantie worden bijvoorbeeld kinder films (David de Kabouter, Bas- sie en Adriaan, Alfred J. Kwak) vertoond. En er wordt een te kenwedstrijd gehouden: jonge bezoekers mogen al tekenend aangeven hoe zij denken dat de tv-studio van Telekids eruit ziet. In het Omroepmuseum ziin te- kenvellen en kleurpotloden aanwezig. Kinderen ontvangen na afloop van het bezoek een fotokaart met handtekening van Irene Moors en een leuke stic ker. De winnaar of winnares van de hoofdprijs wordt uitgeno digd om als gast van RTL 4 naar de studio te komen om in het gezelschap van ouders en broertje/zusje de tv-opnamen bij te wonen. STRIPS BOLLEBOOM De cast van de Mankementenshow, mige acteurs goede bekenden uit deze kinderprogrammma's. Aart Staartjes is een hen. Sa men met o.a. Wieteke van Dort, Joost Prinssen en André van den Heuvel geeft hij gestalte aan de talloze personages in de serie. Tussen de opnamen door voor Sesamstraat, van welk pro gramma Staartjes ook eindre dacteur is, wil hij wel kwijt waarin volgens hem De Manke mentenshow zich onderscheidt van andere medische rubrieken.' Gekleed in het formele, donker bruine kostuum van de nurkse Meneer Aart uit Sesamstraat zegt Staartjes: „Van alle pro gramma's op dit gebied kan ik er geen een noemen waarin grappen worden gemaakt. Wij willen proberen om nou eens op een heel andere manier met deze onderwerpen om te gaan." Een nogal akelige rol vond hij die waarin hij een blinde intro duceert in opvangcentrum De Vreugde. „Ik doe de meest vre selijke dingen met hem, want hij kan toch niets zien. Ik vond het heel opluchtend om die sce ne te spelen, want iedereen voelt een keer de neiging in zich opkomen om een blinde voor de gek te houden. Een ander voorbeeld is de monoloog van acteur Victor Low (Umlaut op o). Daarin speelt hij een vrij jon ge man die vertelt dat zijn vrouw een stoma (kunstmatige uitgang, red.) heeft gekregen. Ja, zegt hij, ik houd ontzettend veel van haar, maar sinds ze dat zak je heeft, krijg ik hem niet meer omhoog. Dat kunnen we ons al lemaal heel goed voorstellen, maar ik heb het nog nooit ie mand zo horen vertellen op te levisie." De ontroerende keerzijde des levens wordt eveneens bekeken. De acteur zingt in de aflevering over slechtziendheid een liedje over de blinde Sander. Staartjes: „Daarin vertel ik aan een veer tienjarige jongen dat hij zich niet ongerust hoeft te maken. Uiteindelijk zal hij met zijn han den en zijn gevoel ook wel de weg vinden bij een meisje. Bo vendien kan hij daar in wezen veel beter in zijn dan iemand die ziet. Want wat de liefde aan gaat. daarin heb je veel meer aan tederheid en aan voelen met je vingers en je huid, dan deriand 3 om 2025 uur. FOTO NOB aan je ogen." De stijl van het programma lijkt op die in Se samstraat en Het Klokhuis. Al leen gaat De Mankementen show emotioneel veel verder, een aantrekkelijk gegeven voor Staartjes, die een reputatie hoog te houden heeft als acteur in en maker van baanbrekende kwali teitsprogramma's voor kinde ren. „Er is sprake van zeer hefti ge gevoelens. Maar het kan mij niet ver genoeg gaan. Dat is nou weer het mooie van toneelspe len. De meest vreselijke dingen die je in de werkelijkheid nau welijks kunt registreren en die dus verscholen blijven, kun je wel spelen of zingen." „Het lijkt mij dat het voor men sen met een bepaalde kwaal be vrijdend kan werken, als er een keertje normaal gepraat wordt over nun ziekte. Want ja, het is maar een ziekte net als andere ziektes. En hopelijk gaan de mensen die daar niet aan lijden, na De Mankementenshow mis schien eens anders tegen deze dingen aankijken." (De Mankementenshow, afle vering 1: Slechtziend, van avond op Ned. 3 om 2030 uur)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 12