Kunst
Gemeentereiniging winnaar
van Leids Cabaret Festival
Spo.Dee.O.Dee durft
gas terug te nemen.
Korenfestiyal bereikt
doel in Zoeterwoude
'Made in Leidenmooie ratjetoe
Concert in lage ruimte
Maandag 24 februan 1992
Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASK1A STOEUNGA Eindredactie: PAUL DE TOMBE Vormgeving: PIET KOOREMAN
6
RembrandtsDanielin
Joods Historisch Museum
AMSTERDAM ANP
Het schilderij van Rembrandt 'Daniel en Cyrus voor de afgod
Bel' zal op 27 en 28 februari te zien zijn in het Joods Historisch
Museum in Amsterdam. Het uit 1633 daterende werk wordt op
15 april bij Christie's in Londen geveild. Eigenaar is een Britse
particulier. In het Joods Historisch Museum krijgt het schilderij
een plaatsje in de tentoonstelling 'Het Oude Testament in de
Schilderkunst van de Gouden Eeuw'.
Van Gogh beboet wegens racisme
AMSTERDAM DeAmsterdamse politierechter heeft de 34-ja-
rige publicist en cineast Theo van Gogh veroordeeld tot een boe
te van 2.000 gulden wegens racistische passages in zijn boek 'De
Weldoener', dat in 1988 verscheen. Alle door advocaat F. Majoor
gevoerde verweren werden door de politierechter verworpen.
„De gewraakte passages zijn onmiskenbaar grievend en beledi
gend voor joden als zodanig wegens hun ras", aldus de politie
rechter.
Recordomzet zesde foto-veiling
AMSTERDAM De zesde internationale foto-veiling van het
Canon Image Centre trok gisteren een recordaantal kopers en
kijkers naar het Amsterdamse Pulitzer Hotel. In een volgepakte
zaal met rond de 200 aanwezigen zorgden 85 kopers uit het hele
land voor een omzet van bijna twee ton, tegen vorig jaar 160.000
gulden. Daarmee werd de stijging van de afgelopen jaren voort
gezet. „Het verzamelen van foto's zit duidelijk in de lift", consta
teerde Canon Image Centre-directeur Adriaan Monshouwer te
vreden. Het aanbod bestond uit historisch en hedendaags werk
van bekende buitenlandse en Nederlandse fotografen met bo
demprijzen die variëren van 200 tot 3500 gulden.
Winnaars Prinses Christina Concours
DEN HAAG Lars Wouters van den Oudenweyer (14) uit Bladel
op klarinet, David van Dijk uit Rotterdam (15) op viool en Quin-
ten de Roos uit Amsterdam (18) op viool zijn de eerste prijs win
naars van het 23ste Prinses Christina Concours. De finale werd
gisteren in Den Haag gehouden. Aan de eindstrijd werd door elf
jonge musici meegedaan. In Diligentia in Den Haag werden hun
verrichtingen gejureerd door musici als Daniël Wayenberg en
Pieter Prick. Er werden drie tweede prijzen toegekend aan Wied-
ke Dirks (16) uit Amsterdam op harp, Maaike Aarts (15) uit Den
Bosch op viool en Yvonne Smeulers (15) uit Zwijndrecht op
viool. De derde prijs was voor Alco Tippersma (15) uit Sneek.
Dutronc krijgt César voor beste rol
PARIJS De Franse acteur Jacques Dutronc is zaterdag onder
scheiden met een César de Franse variant op de Amerikaanse
Oscar voor zijn rol als Van Gogh in de film van Maurice Pialat.
Jeanne Moreau kreeg de César voor de beste actrice, terwijl de
film Tous les Matins du Monde van regisseur Alain Corneau ze-
ven onder» heldingen kreeg als beste Sm. i >e film van Pialat
had de meeste nominaties, twaalf tegen elf voor Corneau, maar
kreeg slechts een onderscheiding. De Belgische film Toto Ie Hé
ros van Jaco van Dormael kreeg de César voor de beste buiten
landse film. De Poolse regisseur Roman Polanski werd voor zijn
werk onderscheiden met een speciale César.
Sylvester Stallone reikt Roman Polanski de César uit foto ap
Ongeveer halverwege het
concert van de Amsterdamse
formatie Spo.Dee.O.Dee wordt
een snare-drum voor drummer
Jan Holtman op het podium ge
zet. Ross Curry en Ralph Brink
sluiten aan met een tweetal
akoestische gitaren. De akoesti
sche set van drie nummers,
waaronder het schitterende me
lodieuze en ingetogen gebrach
te 'Good Loving', is er een om in
te lijsten.
Natuurlijk is het akoestisch
vertolken van een aantal num
mers vooral door de 'Twee me
ter sessies' van Jan Douwe
Kroeske momenteel erg popu
lair; aan de andere kant heb ik
weinig rockgroepen in het har
dere genre gezien die het lef
hebben om tijdens een optre
den zoveel gas terug te nemen.
Spo.Dee.O.Dee verraste zater
dag zeker ook door de voortdu
rende 'Nirvana'-dynamiek in de
songs. Mooi voorbeeld daarvan
'2nd time
around'. Het voorspelbare Red
Hot Chili Peppers-intro, een
manco waarvan nogal wat
nummers last hadden, werd af
gewisseld met een prachtige
break en voltooid met een sterk
accentvol gebruik van gitaar en
bas.
De hechte driemansformatie
leunt sterk op de vooral in ho
gere regionen sterke zang van
Ross Curry en de stuwende bas
van Ralph Brink. Duidelijke dis
sonant is drummer Jan Holt
man. Deze houthakker geeft het
merendeel van de nummers
een irritante nadrukkelijke mo
kerslagdrum zonder enige vorm
Uitschieters zijn zonder meer
het door prachtige achtergrond
vocalen ondersteunde 'Tear me
apart' en de door Hilversum
nauwelijks opgemerkte single
'More than I do'. Het opmerke
lijke 'Ziggy Stardust' van Bowie
is de verrassende afsluiter.
Live was de sound van Spo
.Dee.O.Dee een stuk aantrekke
lijker dan het door Richard Jan
sen (Fatal Flowers) niet echt op
zienbarend geproduceerde cd-
debuut 'Goin' Walkabout'. We
moeten de Amsterdammers
voorlopig maar even goed in de
gaten houden.
Zaterdagavond zat het Mu
ziekcentrum stampvol Zoeter-
woudenaars in afwachting van
de tweede ronde in het Koren
festival 1992. Na een kort in-
trootje van 4 blazers van de
drum-fanfare VIOS kwam als
eerste het kinderkoor 'de Rak
kers' op. Hartveroverend zon
gen deze jongeren (tussen de 9
en 11 jaar) over de tuin van God
waar ze, vroeg of laat, zeker zul
len komen. Maar ook het over
bekende fluitketeltje van Annie
M.G. werd heerlijk snerpend ge
zongen, gevolgd door een triest
anti-rooklied en een schitte
rend versje over de ezel uit een
kerstspel. Marco zong zeer
droef dat hij niet eens de Kop
van de ezel mocht zijn, maar
z'n KONT, wat met het grootste
plezier door de rakkers werd ge
zongen of liever gezegd gekrijst.
Dit alles werd gedirigeerd door
het grote pedagogische talent
Henri van Teijlingen.
Het kerkkoor 'Christus Die
naar" olv. Piet Wolvers zong
voor de pauze meerstemmig
klassiek repertoire van Gounod
tot Bruckner en na de pauze
verraste dit koor met een "Voor
bede' (voor de vredesweek) van
F. van der Putt met tekst van Ar-
di Bosch. Eén ding is zeker: dit
koor heeft twee uitstekende
mannenstemmen waar menige
oratoriumvereniging om zit te
springen!
De enige oratoriumvereniging
die Zoeterwoude telt, 'Cantate
Domino' zong vol vaart, zeer
gedisciplineerd gedirigeerd
door Piet Jasperse, goed articu
lerend polyfone muziek vanaf
renaissance tot heden. Jos van
Eijk liet het Meerburg Jongeren
koor swingend over hun dro
men zingen, ritmisch en vol
vuur begeleid door een zeskop-
pige band.
Het doel van dit festival is be
reikt: in de grootste harmonie
hebben zeer verschillende ko
ren kennis genomen van eikaars
zangprestaties en veel inwo
ners, inclusief hun burgervader,
hebben hiervan genoten.
louter en alleen te maken met
de zeer slechte akoestiek van
het overigens sfeervolle zaaltje
en niet met het gedreven sa
menspel dat ondanks deze gro
te hindernis van begin tol einde
te horen was.4
Saint-Saëns was geen muzi
kaal vernieuwer maar het ten
gehore gebrachte Pianotrio in F
gr.t. opus 18 (1863) getuigde
van virtuositeit, helderheid en
een meesterlijke afwerking, die
prachtig naar voren kwamen in
de lange lyrische lijnen van
viool en cello in het Andante, in
het virtuoze pianospel van
Dechenne in het Allegro Vivace
en in de lichte heldere pizzicati
van de strijkers, gecombineerd
met het staccatospel van de pia
Ook na de pauze, na een zeer
cantabile begin van het Allegro
con brio uit het Pianotrio nr 1 in
B gr. van Brahms, leek het felle
re samenspel dat daar op volg
de te gaan 'stampen' in de lage
ruimte. Maar in het Allegro
muziek
recensie «john may
'M.ide in Leiden', diverse componisten.
Gehoord op 22/2 in De Waag.
Leiden
'Made in Leiden' is de titel
van een bijzonder muzikaal
projekt, georganiseerd door de
Waag in samenwerking met de
l.eidse componist Burkhardt
SöU. Centraal in dit programma,
dat twee concerten omvat, staat
muziek die in Leiden is geschre
ven door zowel professionele-
als amateurcomponisten. Ook
de uitvoerenden zijn voorname
lijk van Leidse komaf.
Vermenging van genres is een
belangrijk gegeven en men
heeft zijn uiterste best gedaan
een zo variabel mogelijk pro
gramma te presenteren. Het
eerste concert zoals dat zater
dagavond plaats vond in de
Waag bracht dan ook een grote
verscheidenheid van stijlen.
Pop, jazz, klassiek, moderne en
lichte muziek in een avondvul
lend programma tesamen is ze
ker in Leiden een bijzondere ge
beurtenis en in de volle zaal zat
dan ook een zeer gevarieerd pu
bliek. Ook voor de componisten
en musici is het natuurlijk leuk
om eikaars werken naast elkaar
te horen en er naderhand over
te discussiëren.
Het concert opende zeer sterk
met de formatie 'Nine is Fine';
Deze groep rond baritonsaxofo
nist Bqb Rigter liet drie fijne
jazzstukken horen geschreven
door Rigter en pianist Bert
Kemner. De indringende solo's
van trompettist Huub Weyers
en het zeer gevoelige gitaarspel
van Wouter Kluck dienen ver
meld te worden als zeer muzi
kaal. Na het veel te korte optre
den van de eerste groep was het
de beurt aan het 'Phorminx En
semble' uit Darmstadt. Het stuk
van Cord Meyering, gebaseerd
op het Babylonisch volkslied,
werd erg sterk uitgevoerd door
het Duitse Ensemble. Later op
de avond speelden dat nog en
kele composities, onder andere
van SöU. en ook hier was de uit
voeringskwaliteit hoog.
Een dieptepunt was 'dinsdag
morgen' van Rita Hijmans, een
leerlinge van Daan Manneke.
Het miste elke kracht. Ook de
uitvoerders wisten er kennelijk
niet goed raad mee en zo klonk
het dan ook. Gelukkig waren er
ook nog enkele hoogtepunten
zoals de chansons van Joke
Nauta. Met een trieste onder
toon werden drie liederen uit
gevoerd en zangeres Monica
Rypma presenteerde deze als
waren ze voor haar geschreven.
De dames-slagwerkgroep 'Les
Bouches' was zeer verfrissend.
Zeker niet om het zich op mu
ziekschoolniveau afspelende
slagwerkspel maar meer om de
vocale toevoegingen. Mooie en
vooral zuivere zangmelodieën
op een eenvoudig ritme. Heel
mooi waren het gevoelig-mo-
derne 'Birgitta', een solostuk
voor piano van Warner van Es,
en de Tango des Lavado y
Moroso' van Konrad Boehmer.
In het vervolg zou het wellicht
een goed idee zijn aan alle uit
voeringen evenveel tijd te geven
en het programma iets in te
korten gezien het sterk teruglo
pende bezoekersaantal naarma
te de avond vorderde.
De Gemeentereiniging, winnaar v
brengen.
muziek
RECENSIE LI DY VAN DER SPEK
K&O-concert van het Guarneri Trio, be
staande uit Danièle Dechenne (piano), Ee-
va Koskinen (viool) en Jean Decroos (cel
lo)
Gehoord 23 februari in de Hoeve 'de Cle-
yburch',
Noordwijk
Ze hadden het plafond van de
Cleyburch Hoeve plus minus
twee meter moeten verhogen;
dan zou er gistermiddag een in
drukwekkend Guarneri Trio
hebben geklonken. Nii sloeg de
grote, hevige dramatische klank
dood die het Guarneri Trio
soms produceerde, óf wilden de
samenklanken niet mengen tot
de ene vloeiende toon. Dit had
molto met een t ;eeds herhaald
kort licht motief, en vooral in
het indrukwekkend mooi ge
speelde Adagio, waar Dechenne
begint met een kleine melodie
van enige verstilde akkoorden,
overgenomen door viool en cel
lo, kon even de gewenste 'ver
bouwing' van Cleyburch wor
den vergeten.
Al deed de akoestiek terugver
langen naar een ruimte zoals
'de Rank', uit de aanwezigheid
van het talrijke publiek mocht
worden opgemaakt dat de am
biance van de Cleyburch Hoeve
zijn uitwerking niet mist. Voor K
&0 met zijn voortreffelijke gast-
ensembles voorlopig een dilem
ma.
De veertiende editie van het
VARA Leids Cabaret Festival
heeft twee winnaars opgeleverd:
de vakjury koos voor 'De Ge
meentereiniging' uit Nijmegen,
de publieksprijs ging naar het
Vlaamse duo 'Kamelot'.
Dit zou de indruk kunnen
wekken dat publiek en jury het
dit jaar oneens zijn geweest.
Het ging, bij deze zonder meer
mooie slotavond van het Leids
Cabaret Festival, echter om
lichte accentverschillen. De ju
ryleden Erik van Muiswinkel
(cabaretier en presentator), Pe
tra Possel (recensente) en Jan
Gras (theaterdirecteur) waar
deerden het onmiskenbare ko
mische talent van De Gemeen
tereiniging, de toeschouwers
bedankten Kamelot voor een
half uur pretentieloos vermaak.
„Ik ben zuster Custers uit
Reuver, ik heb twaalf jaar op
een missiepost in Brazilië ge
werkt en ben nu in Nederland
om aan te sterken." Hiermee
introduceerde Servaes Custers
van De Gemeentereiniging een
schitterend typetje dat het kof-
fielied tot een onvergetelijke hit
van dit festival maakte. Wie
heeft er ooit zo'n geloofwaardi
ge non zo onstuimig zien rond
huppelen om Derde Wereld-
koffie aan de man te brengen?
De drie heren van deze groep
brengen heel veel lol met een
zweem van maatschappelijk en
gagement, waardoor deze te
rechte winnaar past in de tradi
tie van het Leids Cabaret Festi
val.
De overige nummers van
hun, deze week steeds anders
samengestelde, optredens wa
ren veelal te lang. Dat is het
zwakke punt van De Gemeente
reiniging, waar de jury dan ook
met nadruk op wees. Iets is zel
den te kort maar bijna altijd te
lang, zo beweren vele cabaret-
-deskundigen. De komische
uitstraling vergoedt echter veel.
De groep 'Harten vrouwen, schoppen heren'. Ironisch genoeg was het optreden van deze professioneel ge
schoolde mensen nog duidelijk 'amateuristisch'. andre beekman
De Gemeentereiniging lijkt dan
ook genoeg in huis te hebben
om er in de toekomst het nodi
ge van te verwachten.
Rik Schrauwen en Stef Her
man van Kamelot brengen pure
clownerie. Omdat ook hun Nij
meegse collega's van De Ge
meentereiniging in zekere zin
clownesk genoemd zouden
kunnen worden, leek het aan
vankelijk niet waarschijnlijk dat
dit Vlaamse duo eveneens de fi
nale zou halen. Te meer omdat
het publiek tijdens de halve fi
nale van afgelopen donderdag
maar nauwelijks reageerde.
De jury heeft achteraf gelijk
gekregen. Rik Schrauwen hoef;
de zaterdagavond maar 'Kijk,
een toetertje' te roepen of het
publiek lag in de spreekwoorde
lijke deuk. Ook het volstrekt on
nozele gestoei met enkele toe
schouwers op het podium sloeg
aan: de blanke blues uit Zimba-
bwé was een bron van vermaak.
Een avondvullend programma
zal er op deze manier wel niet
inzitten. Daar ligt waarschijnlijk
een beperking. Dat Kamelot zo
uitgekiend, en zo perfect ge
timed, zulke absoluut inhouds
loze flauwekul zo succesvol kan
overbrengen, is en blijft knap.
Al dat theatrale geweld over
schaduwde het meer klassieke
zwarte-pakken-cabaret' van de
derde finalist, de groep 'Harten
vrouwen, schoppen heren' uit
Gouda. Ironisch genoeg was het
optreden van deze professio
neel geschoolde mensen nog
duidelijk 'amateuristisch'. Van
de ruime ervaring die De Ge
meentereiniging op scholen en
tal van congressen, en Kamelot
met kindertheater hebben op
gedaan, verloren de 'Harten
vrouwen, schoppen heren' het
zonder meer.
De vier muzikale begeleiders
zijn prima, maar krijgen slechts
de rol van 'combo' toebedeeld.
De overige vier uitvoerenden
weten zich met de nodige flair
op een podium te bewegen. De
traditionele cabaretvorm, waar
voor de groep kennelijk bewust
kiest, zit goed. De inhoud is
daarentegen veel te zwak. Dun
ne ideetjes (bijvoorbeeld de
persiflage op een tuttig televi
sieprogramma of een liefdes
liedje met ingebouwd excuus
voor de clichématige formule
ringen) worden zo mogelijk nog
dunner uitgewerkt. Dankzij de
kans in deze krachtproef heeft
deze groep ervaring opgedaan,
en kan ze riu weer hard aan de
slag.
Volgend jaar viert het Leids
Cabaret Festival zijn derde lus
trum. Het zal niet gemakkelijk
zijn om deze kwalitatief aan
trekkelijke veertiende editie te
evenaren.
NIEUWSLIJN