Kunst Voordeurdeler geworden? m Kunstwerk Herman Brood flink bekrast Judith Herzberg mist een prikkelende interviewer 'Brood net Rembrandt, maar tegenovergsteld' Twee finalisten in Leids cabaretfestival Nederlands Gitaarduo naar 'Holland Village' Vrijdag *21 februari 1992 Redactie: 071-161400 CE£S VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUS DAW SAS KI A STOEUNGA Eindredactie: HENK VAN DER POST Vormgeving: RON VAN HAASTREGT NIEUWSLIJN Subsidie Anjerfonds LEIDEN Het Prins Bemhardfonds heeft de Leidse Vereniging van Popmuzikanten een bedrag van bijna 7000 gulden toege kend. Het geld zal worden gebruikt voor de aanschaf van een mengtafel en een achtsporenrecorder voor de geluidsopname studio. De Leidse Vereniging van Popmuzikanten is gevestigd in het Muziekhuis M 123 aan de Middelstegracht Kunstreis door Denemarken LEIDEN De kunsthistoricus Erik Kreytz maakte een kunstreis door Denemarken. Met behulp van dia's zal hij hiervan verslag doen op woensdag 26 februari in de Kapelzaal van K&O aan de Oude Vest. De reis voert onder meer via het Noldemuseum naar Ribe, het oudste stadje van Denemarken met zijn prachtige dom. Behalve aan de bijzondere architectuur van de musea in Esjberg, Heming, Aarhus en Aalborg en de Aalkirke te Varde be steedt Kreytz ook aandacht aan de uitgebreide collectie moder ne kunst (o.m. Cobra) ter plaatse. 'Onder Ons' brengt Zelfmoordenaar HAZERSWOUDE De toneelvereniging Onder Ons heeft ko mende weken 'De Zelfmoordenaar' van de Russische schrijver Nikolaj Erdman op het repetoire staan. De bewerking is van Lo- dewijk de Boer en Ruud Engelander. De alledaagsheid van het bestaan in al haar facetten komt in het stuk naar voren en ieder mens probeert zijn armzalig leventje zin te geven of droomt van het grote leven. Uitvoeringen 27 en 28 februari in café De Hoek in Koudekerk, 29 februari Pleyn '68 in Hazerswoude en 6 en 7 maart Microtheater Imperium in Leiden. Zing mee met badkamerkoor Een koffieconcert met het badkamerkoor ter gelegenheid van in ternationale vrouwendag op zondag 8 maart. Niet alleeen om te luisteren, maar ook om zelf uw stem te laten horen. Aanvang 11.30 uur, Vlietlandcollege, Beethovenlaan 18, Voorschoten. Keramiekmuseum 75 jaar LEEUWARDEN - Het Nederlands Keramiekmuseum in Leeuwarden bestaat 75 jaar. Ter gelegenheid daarvan worden vier speciale tentoonstellingen georganiseerd. De eerste Ja panse en Chinees cloisonné wordt zaterdag officieel geopend. Grondlegger van het museum, dat beter bekend is als Muse um het Princessehof, is Nanne Ottema (1874-1955). Deze nota ris en verzamelaar bracht één van de grootste collecties Azia tisch- en Europees porselein en aardewerk bij elkaar. Expositie in galerie Bleijenberg „Mot u nog een leuk schilderijtje kope? 'k Schud ze uit me mouw", zo besluit Herman Brood een gedicht uit zijn laatste bundel 'Zoon van alle moeders'. Wie de dichter/zan ger/schilder onlangs de etalage-ruit van galerie Bleijenberg heeft zien beschilderen, of juister geformuleerd, zag bespuiten met verf uit ozonvriendelijke spuitbussen, weet hoe waar die woorden zijn. De ruitschildering nam slechts een stief kwartiertje in be slag. leiden irene v Lang zal dit weinig tijdrovende kunststukje de ruit niet sieren. Blijkbaar roept het werk van zelfkant-kunstenaar Brood agressie op. Een dag nadat het was aangebracht was het al be krast en bekladderd met leuzen als 'Brood, bullshit' en meer van dat fraais. „Een schande!" noemt de galeriehouder het. „In Amsterdam houden graffiti - kunstenaars zich aan de onge schreven code dat je met je vin gers van andermans werk blijft. Maar hier in Leiden..." Bleijen berg heeft er geen woorden voor en schudt boos het hoofd. Het resultaat van het vanda lisme is dat de ruitschildering waarschijnlijk volgende week wordt verwijderd, terwijl het de bedoeling was om die tot het einde van de expositie te laten zitten. Het gezicht van de galerie houders klaart weer op als hij over de tentoonstelling vertelt en over de on-orthodoxe orga nisatie ervan. Bleijenberg:„Ik heb de schilderijen stuk voor stuk van Brood gekocht. Ik moest wel, om zeker te zijn van de expositie. Brood is namelijk een doodgoeie vent, maar je kunt niet op hem rekenen." Wie de prijzen van de vijftien schilderijen bekijkt - een paar duizend gulden per stuk - zou kunnen denken dat Brood er nu warmpjes bijzit. Broods dicht bundel spreekt andere taal. Daarin zegt hij dat hij 'een ge middeld weekloon per dag' no dig heeft 'om nie ziek te worde'. Spottend zegt hij over zichzelf: „Zo n harde werker had miljo nair kunne zijn." Brood heeft pas nog een reisje naar Jamaica gemaakt, waar voor hij meer weekgeld nodig zal hebben gehad dan anders. Zijn Jaimacaanse tekeningen die bij Bleijenberg te zien zijn, getuigen van deze reis. Ze zijn in felle kleuren met viltstift ver vaardigd en zitten in zo n schetsboek dat ieder vroeger wel eens voor zijn verjaardag heeft gehad: een gewoon boek met 24 velletjes papier waarop in vier talen schetsboek staat. Het kinderlijk spontane van de tekeningen spreekt ook uit Broods schilderijen. Daarbij lijkt de kunstenaar met veel van zijn doeken kritiek te geven op het gevestigde burgerdom, zoals met 'Politiek' dat in heldere kleuren een figuur met een blokhoofd ia het monster van Frankenstein Iaat zien. Het heeft een grote, duidelijk wauwelende mond. Andere schilderijen laten Broods visie zien op verschillen de, al dan niet bestaande perso nen. Zo toont 'Pistolen Paultje' een grote cowboy-hoed met een mannetje er onder dat uitloopt in een enorme revolver. Broods voorliefde om alle daagse en absurde onderwer pen te kiezen voor zijn kunst werken maakt het niet vreemd dat hij 'Ode aan Duchamp' heeft geschilderd. Deze kunste naar verhief als één van de eer sten het alledaagse tot kunst door onder meer een urinoir te signeren en als fontein te expo seren. Brood heeft de piesbak geschilderd in zijn alledaagse functie, dus in gebruik met nog een wachtende ernaast. Dit schilderij vormt het hoogtepunt van de expositie, het toppunt van lulligheid. Bleijenberg wil vaker exposi ties van deze grillige kunstenaar te kunnen organiseren. Of dat lukt, zal de toekomst leren. De Amsterdamse galerie Reflex zag uiteindelijk ook geen heil meer in Brood die zich niet aan af spraken wil of kan houden en Herman Brood zet zijn 'handtekening' op de etalageruit van Bleijenberg. Plaatselijke gTaffiti-kunstenaars heb ben hun kritiek op zijn werk dwars door zijn schildering opgebracht: 'No Art' en 'Bullshit' is hun commentaar die over zichzelf zegt: ,,'k hoor nergens bij...fijn!" Expositie van schilderijen, li tho's en tekeningen van Her man Brood. Te zien di. L/m za. 9.00-18.00 uur, do. 9.00-21.00 uur, eerste zo. van de maand 12.00-17.00 uur, tot 18/3 Ga lerie Bleijenberg, Breestraat 113, Leiden. LPDEN EWC WENT De groep 'Harten Vrouwen Schoppen Heren', 'De Gemeentereini ging en Kamelot' (vlnr) zijn de finalisten van de veertiende editie van het Vara Leids Cabaret Festival. Dat de twee laatstgenoemde groepen, die elk een eigen soort clownesk cabaret brengen, beide in de finale zouden komen, was enigszins verrassend. De jury, be staande uit theaterdirecteur Jan Gras, recensente Petra Possel en ca baretier Erik van Muiswinkel, heeft daar echter toch voor gekozen. Naar haar mening diende de Belgische groep Bloedend Hart af te vallen, omdat deze heren in tekstbehandeling en presentatie sterker moeten worden. Met hun 'kurkdroge, maffe humor* hadden de he ren van de tweede afvaller, de groep Te Grabbel, 'gebalanceerd op het slappe koord', maar waren daar naar de mening van de jury een paar keer vanaf 'gedonderd'. Moreenavond vindt in een geheel uit verkochte Leidse Schouwburg de finale plaats. FOTO HIELCO KUIPERS Een groep Katwijkse scholieren onderbreekt even de excursie door de Leidse binnenstad. De door Herman Brood beschilder de etalageruit van galerie Bleijenberg wordt met kritische ogen bekeken. Een levendige discussie laait op. „Die vent is hartstikke gestoord. Die hoort toch in een inrichting thuis?" „Welnee", gaat een ander daar luid tegenin. „Het is net als Rembrandt, maar dan het te genovergestelde." Niet iedereen is even te spre ken over de 'Brood' die sinds vorige week vrijdag op de etala geruit van galerie Bleijenberg in de Breestraat prijkt. Zo hebben plaatselijke 'graffiti-kunste naars' hun kritiek op het werk van de 'meester' dwars door zijn eigen etalageschildering heen opgebracht. Ze hebben er allerlei kreten overheen geklad derd. Een ouder echtpaar kan er wel om lachen. „Ik vind het wel grappig'glimlach! dt man „Het is een rauwe kerel van wie je dit soort dingen kunt ver wachten. Hij is vroeger toch zo met drugs in de weer geweest? Nou. dai is Ir zgn kun m ifcen duidelijk terug te zten." „Ont spannen", mompelt de vrouw er nog achteraan. „Ik vind het wel ontspannen." Een kenner noemt het werk op de etalageruit 'weinig ver nieuwend'. „Zijn kunst is nau welijks veranderd in de loon der jaren", laat hij weten „Wel leuk dat hij nu eindelijk eens een keer in Leiden exposeert." Vrijwel elke passant werpt wel even een korte blik op de etala geschildering. Een oudere vtouw voelt zelfs aan de ruit of de verf wel echt is. „Ik zie er ab soluut geen brood in", laat ze desgevraagd weten. „Hij had beter bakker kunnen worden. LITERATUUR CONNY VAN DER ZANDEN Judith Herzberg Gezien 20/2 Burcht Literair. Leiden Het was beslist even wennen aan de manier waarop Judith Herzberg zich gisteravond in Burcht Literair presenteerde. Haast onverschillig leek ze, de vrouw die we kennen van de film en het toneelstuk 'Leedver maak', talloze prachtige gedich ten en van de onlangs door Orkater opgevoerde produktie 'Len goed hoofd'. Voor diezelf de theatergroep schreef Herz berg in 1986 het stuk 'De kleine zeemeermin' naar een sprookje van Andersen. Ze opende de avond met het voorlezen van een flink gedeelte uit deze be werking. Nu is een toneelstuk niet het meest ideale geschrift om voor te lezen, de schijnbaar ongeïn teresseerde manier waarop Her zberg las. maakte het niet be paald boeiend om naar te luis teren. Iedere keer opnieuw moest de rolverdeling duidelijk gemaakt worden: „En dan krij gen we nu de prins...: en dan komt nu weer de zeemeer min..." Dat werkte vertragend en slaapverwekkend. Het was jammer dat ze zoveel tijd uittrok voor dit toneelstuk. want de door haar voorgelezen dagboekfragmenten waren veel interessanter. Het dagboek stamde uit 1980, toen ze haar eerste film, Charlotte, maakte. Deze film gaat over een kunste nares in de oorlogsjaren, die uiteindelijk omkomt in Auschwitz. Herzberg vertelt over haar overdenkingen, over de verschrikkingen van de oor log en ovqr haar contact met de regisseur Franz Weisz. „Als hij de oorlog had mogen regisse ren, was hij anders gelopen Bij het maken van de film had Her zberg een gevoel van reiniging en bevrijding gevoeld, toen ze het leed van de oorlog weer zag. Ook na de pauze las ze voor het grootste gedeelte voor, nu bracht ze wat gedichten uit haar oeuvre. Er was zelfs iets van en thousiasme te bespeuren. Steeds als ze beweerde dat dit nu echt het laatste gedicht was, vond ze er weer een die ze be slist ook wilde lezen. Op deze manier kon ze makkelijk ontko men aan eventuele vragen. En dat was het nu juist waar het op deze avond aan ontbrak; aan een prikkelende interviewer, die net iets meer aan haar had kun nen onttrekken dan ze prijs wil de geven. Judith Herzberg had een prikke lende interviewer nodig. FOTO HIELCO KUIPERS mcnts' van de Fr cis K)eynjans( 1954) De Zes Preludes heeft Otte in de late romantiek geplaatst en zij doen door de vele modula te IM steeds overgaan in an dere toonsoorten) denken aan laat-romanticus Skrjabin Met zijn wisselende delen, lang zaam. snel. ingetogen of vol bravoure gespeeld, bleek Otte niet alleen gitarist te zijn. maar ook een gedegen componist. De Quatre Mouvement» van KJeyn- jans bestaan uit 4 originele de ien: een dromerig begin vol luchtkastelen, dan de oosten wind die flarden van gesprek ken. geheimen meevoert, een adagio-achtig lied cn tot slot iets heel anders een koddig burlesk dansje, dat Voorhoeve en Ottr glashelder, puntig en razendsnel de zaal inslingerden Dat het Nederlands Gitaard- uo steeds meer een hechte een heid wordt, meer harmonie en balans vinden in hun samen spel. werd deze middag duide lijk. En nu maar afwachten wat UndtOUardoo Geboord 16/2 muWunctoncH centrum 'Het Anker. Ha/erwoude 'Holland Village" in Japan (bij Nagasaki) is sinds kon vemjkt met en nieuwe kern rondom het nagebouwde 'Huis ten Bosch'. Ter ere van deze uitbrei ding is het Nederlands Gitaard uo, Erik Otte en Juun Voorhor - ve, een maand lang uitgenodigd om in en om 'Huis ten Bosch' de festiviteiten luister bij te zet ten. Afgelopen zondag lieten Otte en voorhoeve in Hazerswoude horen wat ze in Japan ten geho re zullen brengen. En dat is niet mis. Een volle zaal werd twee uur lang geboeid door hun be trokken spel en niet te vergeten hun uitbundige toegift. Bijzon der mooi gespeeld waren de Zes preludes' van Erik Otte (1955) en de 'Quatre Mouve- LEDERDORP Informatie 071-416585 A4, afslag Leiderdorp EEN RONDJE MEUBELPLEIN, NEGEN RONDJES WOONIDEEEN KTamrTf MflJBlAfft

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9