Kunst Andere visie op Rembrandt Talent ruim aanwezig op Cabaret Festival Bachkoor in Pieterskerk Verhit debat over RAF-acteurs Toneelgroep Amsterdam met hersenkraker Woensdag 19 februan 1992 NIEUWSLIJN Art-I-Shock brengt Yvonne LEIDEN - Art-I-Shock, de toneelgroep van studenten-= en jon gerenvereniging Augustinus, brengt 26,27,28 en 29 februari het stuk 'Yvonne' van de Poolse schrijver Gombrowitz op de plan ken van het Leidse Microtheater Imperium. Yvonne' is een ko ninklijk drama, gegoten in de vorm van een bitter sprookje. Ie der jaar voereh de Augustijnen een dergelijke grote produktie op een steeds wisselende lokatie op. De aanvang van de voorstellin gen is 20.00 uur. Rembrandt en Lievens-concert LEIDEN - In het stedelijk museum De Lakenhal wordt dinsdag 25 februari een concert gegeven in het kader van de tentoonstel ling Rembrandt en Lievens in Leiden. Joop Brons (orgel en cla- vecimbel). bassist Hans Brons en sopraan Japke van Dalen bren gen werken van Constantijn Huygens, Jan Baptist Verrijt, Corne- lis Schuyt en Jan Pieterszoon Sweelinck ten gehore. De aanvang van het concert aan de Oude Singel is 20.00 uur. Op zaterdag 22 februari is er bovendien opnieuw een rondleiding over deze ten toonstelling. Deze rondleiding begint om 11.00 uur. Luyten exposeert panelen LEIDEN - Lydia M. Luyten exposeert tot 27 februari enkele van haar panelen in filiaal Zuid-West van de Openbare Bibliotheek Leiden. In haar werk maakt zij gebruik van leer, zand, lijm en verf. De voorstellingen zijn zowel abstract als figuratief. De expo sitie aan de Eduard van Beinumstraat is te bezichtigen tijdens de openingsuren van de bibliotheek. Rik van Boeckel jubileert LEIDEN - Sociëteit De Burcht herdenkt op woensdagavond 19 februari het feit dat popdichter Rik van Boeckel 10 jaar geleden voor het eerst als dichter-performer op een podium stond. Naast de jubilerende dichter zelf, staan er optredens van Adriaan Bon tebal, Paola Tuin en de Mafketiers op het programma. De orga nisatie van deze jubileum-avond is in handen van Verbaal Sig naal. Het programma begint om 21.00 uur. Nieuwe cursussen in LVC LEIDEN - 'Hoe maak ik een cd?' is één van de cursussen die van af maart in het Leids Vrijetijds Centrum beginnen. Daarnaast wordt er een begin gemaakt met lessen in fotografie, een cursus muziektheorie en een workshop hardrock. Voor alle genoemde cursussen kan het LVC nog enkele deelnemers plaatsen. Chaos bij New Kids Chaos bij concert New Kids Meer dan 50 mensen, van wie de meesten jonge meisjes, heb ben gisteren in Zuid-Korea verwondingen opgelopen tijdens een concert van New Kids on the Block. Honderden hysterische fans probeerden het podium te bestormen en daarbij brak paniek uit. Een 30-jarige vrouw die bijna dood bleef in de verdrukking werd ernstig gewond. De New Kids braken met het oog op de wanor delijkheden hun optreden af. Nog uren later eisten 7.000 fans in spreekkoren dat het concert zou worden hervat. Franse onderscheiding voor Lou Reed De Amerikaanse rockmuzikant Lou Reed heeft gisteren uit handen van de Franse minister van cultuur Jack Lang de Franse Orde van Kunsten en Letteren ontvangen. De voormalige leider van de Velvet Underground, die in maart 50 jaar oud wordt, is momenteel op toernee door Frankrijk. „Sommigen zien u als een ster van de malaise, wellicht zelfs van het kwaad," betoogde Lang bij de uitreiking van de onderscheiding. „Ik zie in u liever een groot dichter van onae angst en misschien van onze hoop." Een groep van vier muzikanten zou volgens Konstams theorie uit twee modellen hebben bestaan die Rembrandt v toch een groep van vier musici samenstellen. FOTO JAN HOLVAST i spiegel zette. Zo kon hij BEELDENDE KUNST Nigel Konstam. maquettes over zijn visie op de werkwi|ze van Rembrandt Te zien bi) Ars Aemula Naturae. Pieters kerkgracht 9, Leiden, tot 2 maart Openingstijden di en do 10-12 uur, za en Is de Britse beeldhouwer Ni- gel Konstam een dwaas, een Don Quichotte in zijn strijd te gen het Rembrandt Research Project? Of levert hij met zijn oorspronkelijke methode het bewijs dat deze groep uit onder zoeken onjuiste conclusies trekt en onterecht een groot aantal Rembrandts van de hand wijst? De geleerden zijn het er niet over eens. Het jarenlange ge vecht van Konstam heeft nog steeds niet geresulteerd in op zijn minst een discussie tussen de experts en de kunstenaar. Niettemin zijn er inmiddels ook andere kunstkenners die de conclusies van het Rembrandt Research Project in twijfel trek ken. Zoals de Amerikaanse Rembrandt-kenner en uitgever Gary Schwartz. Tijdens een fo rumdiscussie in Leiden met Konstam en Lakenhal-directeur J. Bolten zei Schwarz onlangs de methoden van de Rembrandt Research Group op een andere manier dan Konstam in twijfel te trekken. Schwarz had eens een discussie tussen twee leden van het Rembrandt Research Project meegemaakt. Het ging over één schilderij van Rem brandt, maar „het leek wel of ze het over twee totaal verschillen de werken hadden.'. En als er in de groep al geen éénsluidende mening bestaat, hoe kan zo'n groep dan een eindoordeel vel len over het totale werk van de kunstenaar? Schwarz heeft vooral bezwaar tegen hef feit dat het Rembrandt Research Project kennelijk uitmaakt wal het publiek krijgt te zien. „De man met de gouden helm. ooit aan Rembrandt toegeschreven, ontbreekt op de grote Rem- brandt-tentoonstellingen. Al leen maar omdat de groep heeft bepaald dat het geen Rem brandt is." Schwarz beschuldigde de Rembrandt Research Group er van iemand met een andere mening omver te schreeuwen. Hij hield een pleidooi voor Kon stam, een kunstkenner die seri eus moet worden genomen, al dus Schwarz. De Rembrandt Research Group, die voor zijn onderzoek over geavanceerde apparatuur beschikt, heeft van de 900 teke ningen en schilderijen die aan vankelijk aan Rembrandt wer den toegeschreven, ruim 700 af gewezen. In tegenstelling tot de groep, beschikt Konstam niet over moderne technieken om zijn gelijk te bewijzen. Maar hij heeft zijn kunstenaarsblik en een hart dat warm klopt voor zijn grote voorbeeld. Jaren geleden begon Kon stam, proefondervindelijk, te genbewijzen te verzamelen voor bepaalde beweringen van het Rembrandt Research Project. Zo zou volgens de Amsterdam se groep Rembrandt vrijwel al les uit het hoofd schilderen. Maar Konstam bestudeerde de tekeningen van Rembrandt en ontdekte dat sommige groepen waren samengesteld uit spiegel beelden. Een groep van vier muzikanten zou volgens die theorie uit twee modellen heb ben bestaan die Rembrandt voor een spiegel zette. Zo kon hij toch een groep componeren, bestaande uit vier musici. Konstam maakte twee van de vier musici in was na, zette hen voor een spiegel en had zo het bewijs voor zijn theorie. De ma quette is nu op de tentoonstel ling bij Ars te zien. En hoewel experts Konstam weghonen, de halsstarrigheid waarmee hij steeds opnieuw bewijzen voor zijn theorie aansleept is aan doenlijk. Juist door de vrij pri mitieve middelen die hij tegen over de 'molecuul- en röntgen onderzoeken' van de Rem brandt Research Ciroup zet. De tentoonstelling bij Ars is geen makkelijke 'kijkkast', want Konstam stelt, behalve enkele maquettes, vooral afbeeldingen tentoon van al dan niet aan Rembrandt toegeschreven teke ningen en schilderijen. Daar naast hangen - in het Engels - verklaringen van de hand van de Britse beeldhouwer waarom bijvoorbeeld ook een slechte te kening of het schilderij van een minder mooie vrouw best van Rembrandt kunnen zijn. „Hij was een groot kunstenaar, die experimenteerde, verkende, maar geen ontwerper van mooie kunstobjecten voor de veiling bij Sotheby's", aldus Konstam. Een echte 'leerexpositie' dus, die de discussie over wat nu wel en niet van Rembrandt is kan aanwakkeren. Interessant voor liefhebbers van Rembrandt, maar ook boeiend voor (ama- teurjschilders. Want kijken met het oog van een kunstenaar naar de werken van een grote meester doe je niet elke dag. Voorronden veertiende editie RECENSIE WUNAND ZEILSTRA VoofTooden van het veertiende VARA Leids Cabaret Festival Genen 17/2 en 18/2 Schouwburg. Te aen 20/2 (hatve finale) en 22/2 (finale) Nog net even voor twaalven kon jurylid Erik van Muiswinkel gis teravond het verlossende woord spreken: de groepen Kamelot, Harten vrouwen/schoppen he ren, De Gemeentereiniging, Bloedend Hart en Te Grabbel mogen door naar de halve fina le van de veertiende editie van het VARA Leids Cabaret Festi val. In een heldere uiteenzetting gaf hij als woordvoerder aan. waarom de jury (bestaande uit cabaretier/tekstschnjver/televi siepresentator Van Muiswinkel, theaterdirecteur Jan Gras en re censente Petra Possel) de overi ge vijf voorrondekandidaten heeft afgewezen. Desondanks wekte het nogal wat verbazing dat de groep Te Grabbel morgenavond tijdens de halve finale mag optreden. Wat de iury daartoe bewogen heeft, zal nog uit de rapportage moeten blijken. Vreemd Is het wel, want als er één groep met nogal stuntelige sociëteitshu mor voor de dag kwam, was dat uitgerekend 1 e Grabbel. Zelfin genomen lollige meligheid en quasi snedigheid die hooguit in een pretentieloze ambiance kan scoren. Dan toch maar liever een ex tra kans gegund aan soliste Sasa Spanjerberg. Haar zeer per soonlijke programma vertelt over de zoektocht van een jonge Joodse vrouw naar haar eigen identiteit. De jury roemde weliswaar het bijna professio nele en gedurfde karakter van haar optreden, maar miste naar verluidt toch te veel een the atrale uitwerking van deze (mis schien tè) persoonlijke getuige nis. Daar valt zeker iets voor te zeggen, al hlijft het jammer dat het voor haar nu bij één optre den is gebleven. Het aantal solisten was dit jaar gelukkig in de minderheid. Mede daardoor was het aanbod tijdens de twee voorrondeavon den zeer afwisselend. Een groep 'vult' het podium nu eenmaal meer dan zo'n beginnend ar tiest die het helemaal in zijn eentje moet waarmaken. Dat is bijna altijd te veel gevraagd. Gezien het grote aantal caba retfestivals wordt elk jaar de angst groter dat de spoeling door kwalitatieve nivellering steeds dunner zou worden. Dat geldt beslist niet voor deze veer tiende editie van het Leids Ca baret Festival: het aanbod was van een kleurrijke verscheiden heid. Het leverde twee zonder meer aantrekkelijke voorronde avonden op. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alles kwalitatief even sterk geweest zou zijn. De groep 'Dood Spoor' bijvoorbeeld bleef te zeer op het niveau van het betere schoolcabaret steken. 'Kerel en Karei' speelden twee excentrieke oude mannetjes, waarvan de diepere betekenis helaas niet overkwam. Tim van der Sluijs deed voor de tweede keer mee, maar had zijn klassie ke politieke conférence niet op een hoger peil weten te krijgen En aparteling Robikekba wist waant htynljk hM mn eana wal hij met zijn voorstelling wilde. Als geheel echter zorgde de combinatie hiervan voor ruim voldoende afwisseling. Alle aandacht is nu gevestigd op de clowneske cabaretgroe pen Kamelot' en 'De Gemeen- tcreiniging', op het zingende mannentrio 'Bloedend hart' uit België en het door een heus combo begeleide kwartet van twee Harten Vrouwen en twee Schoppen Heren. Dat kan mor genavond nog een moeilijke strijd worden. LEIDEN Het Residentie Bachkoor zal zondag in de Leidse Pieterskerk Rachs Cantate 126 uitvoeren. Het muziekstuk is bekend on der de titel 'Erhalt uns Hen. bei deincm Wort'. Het Residentie Bachkoor staat onder leiding van Gerard Akkerhuis, cantor- organist van de Haagse Kloos terkerk. Solisten zijn de interna tionaal befaamde Sylvia Schlü- ter. Ludwig van Gijsegem en Philippe Huttenlocher. De voormalige RAF-terroristen Christof Wackemagel (rechts) en Klaus Jünschke (midden). De enige Neder landse acteur is Titus Muizelaar (links). FOTO ANP AMSTERDAM TINEKE STRAATMAN Tijdens de persconferentie na afloop van 'Der Auftrag', waarin ex-Raf-terroristen Wackemagel en Jünschke meedoen, ont stond een verhit debat. Ver schillende sprekers uitten hun twijfel over de integriteit van de voorstelling. Was er geen sprake van een publiciteitsstunt, wat voegde de vertolking van Wac kemagel en Jünschke toe. besef ten de ex-terroristen wel wat ze zeiden in hun rollen? De antwoorden van de jonge regisseur waren nietszeggend. De meest houtsnijdende op merkingen kwamen van Wac kemagel, die stilstond bij 'de nieuwe vesting Europa' die zich afsluit voor vluchtelingen. Ver volgens constateerde hij dat men bij de RAF indertijd ge zocht had naar idealen die be dekt lagen onder 'het pleister werk' van het bestaande maat schappelijk bestel. En dat Duits land op dit onzekere moment in haar geschiedenis voor de keus stond tussen een nieuwe kans of een nieuwe barbarij'. Steve Austen, directeur van Felix Meritis, sloot de discussie af met een verdediging van zijn keuze voor Der Auftrag. Hij had de eerste opvoering in juni 1990 in Frankfort gezien met Wac kemagel, Daniel Cohn Bendit en RAF mede-oprichter Horst Mahler in de hoofdrollen. De mogelijke onoprechtheid van de spelers was daar zelfs niet ter sprake gebracht. Wat hem be treft, vormt Der Auftrag de kern van de ruim drie weken duren de manifestatie 'Deutschland in Europa. Tot een echte uitwisseling van ideeën tussen Duitsers en Nederlanders leidde de discus sie gisteravond niet. Daarvoor was de irritatie in de zaal over het 'stunt'-aspect te groot. Maandag 24 februari zal er op een nader bekend te maken tijdstip opnieuw gelegenheid zijn tot discussie. In die week zal de rol van Wackemagel wor den overgenomen door Chris- tiane Ensslin. de zuster van Gudrun Ensslin, die in 1977 in de gevangenis van Stammheim zelfmoord pleegde. De voorstel ling is t/m 29 februari in Felix Meritis te zien. Kunst RAI gaat door, maar wil nieuwe sponsors AMSTERDAM GPD Directeur Erik Hermida en het bestuur van de KunstRAJ zijn op zoek naar nieuwe sponsors nu het Bouwfonds Nederlandse Gemeenten zich heeft terugge trokken als sponsor van deze grootste Nederlandse galerie- beurs. Volgens Hermida is er nog geen besluit gevallen over de bijdrage van De Lage Lan den, maar is de kans groot dat ook deze sponsor zich terug trekt. Het gaat bij elkaar om een ton, maar Hermida verzekert dat de KunstRAI met een bud get van een a anderhalf miljoen gulden ook zonder dit geld in juni gewoon doorgaat. „De onderhandelingen met andere geïnteresseerde bedrij ven lopen bovendien goed. On ze grootste sponsor blijft overi gens de RAI", aldus de nieuwe directeur, die in december werd benoemd tot opvolger van Jaap Witzenhausen. Bouwfonds en De I.age Lan den hebben de galeriebeurs een aantal jaren gesteund, maar wil len hun sponsoractiviteiten nu op andere projecten richten. „Meer zit daar niet achter", al dus Hermida. Hij weet op dit moment nog niet zeker of De Lage Landen ook overweegt te stoppen met jaarlijkse I-age Landen-kunstprijs van 25.000 gulden voor veelbelovende jon ge kunstenaars. De KunstRAI zal het aantal deelnemers dit jaar terugbren gen van 120 naar 100 om de kwaliteit van de beurs te verho gen. Het aantal Nederlandse deelnemers wordt beperkt tot 70 in plaats van 100. „We willen een nieuw gezicht creëren, om dat het nu eenmaal voortdu rend nodig is de beurs aan te passen aan de veranderende omstandigheden op de kunst markt", aldus Hermida. THEATER RECENSIE CONNY VAN DER ZANDEN Toneelgroep Amsterdam Een tdeme fO"- gen zal ze hoeden' Genen 18/2 Partrtheater Alphen Wat is de bedoeling van 'Een kleine jongen zal ze hoeden', waarvan de titel een uitspraak uit de bijhei is? Toneelgroep Amsterdam maakte samen met de Nieuw West een stuk dat ook inhoudelijk teruggrijpt op ge beurtenissen uit het heilige boek. Het begint met een sa menspraak tussen God en zijn zoon. Ze zijn op reis en schep pen een wereld waarin de men sen kunnen leven Als die taak volbracht is, trekken ze zich te rug in het grote magazijn om een middel te bodenken dat het leed in de wereld moet verzach- 1-ater komt de zoon terug om de feestvierders te wijzen op hun onverantwoordelijke ma nier van leven. En geheel vol gens het patroon van verwach ting wordt hij tenslotte ter dood gebracht. De menigte hangt hem nu in plaats van aan het kruis aan een kabel die aan het plafond hangt. De zoon ver dwijnt zingend naar de hemel, de dood geeft hem lucht. Er wordt gespeeld met vuur.al is het wel even wennen aan dr mengeling van speelstijlen. Ook de in de tekst zijn er mooie combinaties van eenvoud en zware levensbeschouwingen. Dat levert een aantal mooie uit spraken op als 'er zijn, doet pijn'. Toch is het moeilijk in te schatten of dit een luchtig of een zwaar stuk moet zijn. Zo wordt er nauwelijks gelachen - .maar het lukt ook niet de strek king van het stuk serieus tr ne- 0MB Het li|kt MH parodie te zijn op de bekertngsstukken waann het goede overwint en het kwade ten onder gaat Maar is het de bedoeling dat we als toeschouwers thuis gaan na denken over de zin van het le ven. het lijdensverhaal, hei hristendom? Of is het een grap en moeten we ieder vermoeden van een betekenis naast ons neerleggen? Scène uit 'Een een kleine jongen zal ze hoeden' FOTO MARTIJN H[IL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9