Kunst De schilder en zijn klei; ruimte WERKEN EN WINKELEN IN HARTJE ALPHEN Djazzex krachtig, soepel en dynamisch: een genot Woensdag 12 februari 1992 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYGROK JAN RUSDAM SASKIA STOEUNGA Eindredactie: PAUL DE TOMBE Vormgeving: RON VAN HAASTREGT 9 NIEUWSLIJN Weense avond in 't Poelhuys LISSE - De grote zaal van 't Poelhuys aan de Vivaldistraat in Lis- se zal binnenkort worden gevuld met muzikale klanken. Op 22 februari wordt namelijk een Weense avond gehouden, verzorgd door de operettevereniging „De Troubadours' uit Oegstgeest. Behalve Weense liederen, zal het gezelschap ook een selectie uit diverse (bekende) operettes brengen. De kaarten zijn in de voor verkoop a tien gulden verkrijgbaar in zowel het Poelhuys als bij het WV kantoor. Solution: 3 x live optreden HILLEGOM - Drie bands presenteren zich komende zaterdag op het podium van het Hillegomse Solution: 'Dreadful Tommy', een nog jonge band die voornamelijk gitaarmuziek ten gehore brengt; 'Cat Lost' met muziek uit de jaren 50 in een jasje van de jaren 90 en 'The Maniacz' die hard core, metal, blues en funk spelen. Aanvang: 21.00 uur, de zaal is een half uur eerder open. Nieuwe aanwinst in kunstkring VOORSCHOTEN - Acht nieuwe leden is de Voorschotense Kunstkring rijker. Van deze nieuwe aanwinst is een tentoonstel ling ingericht, die van 14 februari tot 9 maart zal zijn geopend. De expositie Iaat de vele gezichten van de kunstkring zien en is daarom '8x1' gedoopt. Het individu in het werk van elke kun stenaar staat voorop, maar ook zullen overeenkomsten duidelijk worden. De opening van de expositie, vrijdagavond om half ne gen, wordt muzikaal omlijst door het Leids Blazers Octet. Klassiek in Jazz-cafe LEIDEN - In Jazz-cafe The Duke is voortaan elke 3e zondag van de maand een klassiek optreden. Het ROKO Saxofoonkwartet bijt zondag 16 februari het spits af. Het optreden begint om 15.00 uur. Thomas graftdijk (42) overleden LEIDEN - In zijn Italiaans woonplaats Preggio is op 42-jarige leeftijd overleden de auteur en vertaler Thomas Graftdijk. De schrijver stierf aan een hersentumor. Graftdijk werd in 1949 ge boren in Amsterdam. Na zijn studie publiceerde hij regelmatig in het literaire tijdschrift SOMA. Bij uitgeverij Van Oorschot de buteerde hij met de gedichtenbundel 'Lachen op de achterste rij'. Voorts schreef hij de bizarre roman 'Positieve helden'. Graft dijk maakte vooral naam met de vertaling van het werk van 'moeilijke' auteurs, zoals Nietzsche, Freud, Thomas Bernhard en Peter Sloterdijk. Als vertaler had hij een zeer hoge produktie. Binnenkort ligt in de winkel zijn vertaling van 'Insjallah', een boek waarin de journaliste en schrijfster Oriane Fallaci verslag doet van een achtjarig verblijf in Libanon. Theater Diligentia wil nieuwe zaal DEN HAAG - Theater Diligentia in Den Haag wil ter gelegenheid van zijn 200-jarig bestaan in 1993 een tweede zaal realiseren, de 'grote' zaal opknappen en een foyer bouwen met een ingang aan het Voorhout. Om de plannen te kunnen realiseren is ruim 3 miljoen gulden nodig. Volgens de directie zal een kleine zaal in de behoefte voorzien van kamerorkesten en beginnende cabare tiers. Het bedrag hoopt men o.a. bijeen te brengen door het zoe ken van een hoofdsponsor. Cabaretier Youp van 't Hek, die deel uit maakt van het Comité van Aanbeveling van de actie, vroeg de directie te waken voor een al te nieuwe uitstraling van het theater. „Het aardige van Diligentia is altijd geweest dat je de zaal zo warm kon spelen, dat na afloop iedereen de zaal uitrufte. Het moet niet zo worden dat je zoals in andere zalen na afloop niet merkt dat er iemand heeft opgetreden", aldus Van 't Hek. Era Sandberg in Stedelijk Museum AMSTERDAM - 'Era Sandberg' is de titel van een expositie die t/m 5 april in het Stedelijk Museum in Amsterdam wordt gehou den. Met deze tentoonstelling wordt een hommage gebracht aan het verzamelbeleid van jhr. W.J.H.B. Sandberg (1897-1984). Hij was van 1945 tot 1962 directeur van het Stedelijk. Het muse um heeft een selectie gemaakt van schilderijen, beelden, teke ningen, prenten, foto's, toegepaste kunst en grafische vormge ving uit het .Tijdperk Sandberg'. Leids Literatuur Festival nadert Ons ben zuunig, hé LEIDEN CEES VAN HOORE De boekenweek heeft dit jaar als motto: 'Het prachtig rijk van Insulinde'. Dus: Tempo Doeloe, Huize Buitenzorg. 'Als ik in mijn klamboe lig te dro men', Stille Kracht of Goena Goena. en nog veel meer exoti ca. Ook door Leiden waait even de tropen wind. Een groot gedeelte van de landelijke boe kenweekactiviteiten zal zich hier gaan afspelen. Voor het eerst werkt de CPNB nauw sa men met de organisatie van het Leids Literatuuifestival. Van 11 tot en met 21 maart zal Leiden uit zijn voegen barsten van de activiteiten op letter kundig gebied. Om maar eens een paar voorbeelden te noemen: in de Burcht zal schrijver Peter van Zonneveld praten met Hella Haasse. wier roman 'Heren van de thee' in deze boekenweek verschijnt. Ook wordt de film 'Rubber' vertoond, een rolprent die in de jaren dertig door Jo- han de Meester werd gemaakt naar de gelijknamige roman van Madeion Székely-Lulofs. In deze film wordt een beeld gege ven van het ruwe leven op de rubberplantage, waarbij de al cohol rijkelijk vloeide en echt breuk aan de orde van de dag was. Onze stadgenoot, de be- genadigde essayist Rudy Kous broek. zal een inleiding bij de film houden. Voorts zullen alle Leidse musea met speciale 'In dische' tentoonstellingen mee doen aan het Leids Literatuur festival. Het organisatiecomité van het Leids Literatuurfestival, dat bestaat uit Klaas Zandvliet. Pe ter van Zonneveld, Bart \rie- veen en Mieke Obbema. is nog steeds druk bezig met de voor bereidingen. Er wordt veel energie en denkkracht in dit festival gestoken. Mooie pro motie voor Leiden toch, zou ie zo denken. De gemeente hecht er kennelijk niet zoveel waarde aan. Zij heeft diep in de buidel getast en vijftienhonderd gtd- den subsidie gegeven, ja, u leest het goed: vijf-tien-hon-derd gulden. Wij zien ineens Yvonne van Baarle. de directeur van de cultuur in Leiden, als een Zeeuwsch meisje door de uei- den huppelen. 'Ons ben zuunig, hé!' De organisatie van het Leids Literatuur Festival, v.l.n.r. Klaas Zandvliet, schrijver Peter van Zonneveld, Bart Vieveen en Mieke Obbema. foto hielco kuipers Chili Peppers in ban van gecontroleerde roekeloosheid muziek recensie louis du moulin Concert: Red Hot Chili Peppers, Gezien: 11/2, Ahoy', Rotterdam Na bijna tien dolle jaren zijn de Chili Peppers nog steeds Red Hot. Maar dan vooral in de ogen van hun flink doorgroei ende achterban, bleek gister avond in een afgeladen Ahoy'. Weliswaar tracteerde het Cali- fornische mallotenkwartet (van weleer) de ruim 10.000 fans op een flinke portie stevig gekruide funkrock, de echte sensatie bleef toch uit. Het vorige bezoek aan Rotter dam vond twee jaar geleden, aan het eind van een korte club- toernee, nog plaats in Night- town, qua capaciteit en volume eentiende van het sportpaleis. Ook toen gingen de Red Hot Chili Peppers voor hun doen behoorlijk braaf tekeer, alleen was de uitgangspositie net even anders: gitarist John Frusciante was als jeugdige opvolger van de aan een overdosis heroïne overleden Hillel Slovak op dat moment nog niet helemaal ge acclimatiseerd, terwijl ook nieu we drummer Chad Smith, de vervanger van Jack Irons, even min de nodige overtuiging uit straalde. Inmiddels zijn de 'Peppers' weer als in de woelige beginja ren een hechte eenheid, maar beginnen ze toch ook last te krijgen van de macht der ge woonte. Shockeren (denk aan de alom opzienbarende 'sok- kenact', als publiciteitsstunt nauwelijks te overtreffen) is er eigenlijk niet meer bij, optreden lijkt werken geworden. Natuur lijk gebeurt dat nog steeds met alle plezier, maar ook met veel meer verantwoordelijksgevoel, ofwel ernst. Anthony Kiedis daagde zijn (over)gretige fans in feite slechts één keer uit: door hen voor te stellen het Duitse volkslied aan te heffen, waarna hij dit foutje prompt herstelde met een kort eerbetoon aan Neerlands eigen trots, de met RHCP verwante Urban Dance Squad, die achter de schermen overigens vergeefs hoopte op een kort surprise-op treden. Op alle andere momenten maakte Kiedis vooral duidelijk dat hij zijn kunstje als acrobati sche blikvanger inmiddels ver- xlomd goed kent en kan aanslui ten in de rij achter Mick Jagger, Bruce Springsteen eri andere grootmeesters op het gebied van de gecontroleerde roeke loosheid. Het zit er daarom dik in dat deze 'Peppers', die met het album 'Blood Sugar Sex Ma gie' in het bezit zijn van een sterke troef, voorlopig nog wel even talloze nieuwe bekeerlin gen aan zich zullen binden en tegelijkertijd zullen vervreem den van hen die dit voormalige zootje ongeregeld ooit zo inte ressant vonden. Kantoorgebouw De Aar is gesitueerd in het centrum van Alphen aan de Rijn pal naast het overdekte winkelcentrum 'Aarhof. Te huur zijn ruimten vanaf 100 mJ tot aan een totaal van ca! 2.000 mJ. De flexibele indelingsmogelijkheden en de geboden faciliteiten garanderen een prettig werkklimaat De Aar is uitstekend te bereiken met zowel het eigen- als het openbaar vervoer; bushalten bevinden zich op loopafstand. Interesse? Voor meer informatie kunt u kontakt opnemen met de makelaars Van 't Hof bedrijfshuisvesting, telefoon 01720 - 93743, Rob Muns' makelaarshuys, telefoon 01720 - 93942 of met onderstaand kantoor. IKU 070 - 3 4 f9 420 Innovest Boeiende expositie schilder-keramiek in Het Kruithuis zienswijze, een honger naar de mogelijkheden die het materi aal biedt en ongetwijfeld ook de aantrekkingskracht die het aardse materiaal op elke recht geaarde kunstenaar uitoefent, ontstaan in die beginjaren van de twintigste eeuw prachtige objecten. Eerst zijn daar nog de op de oudheid georiënteerde vormen als vazen en schalen. Later weten de kunstenaars echter feilloos keramiek en schilderkunst te integreren tot adembenemend 'schilder-kera miek'. Die onbevangenheid (of: per fect kunstenaarsschap...) zie je bijvoorbeeld terug in het werk 'Colombe' uit 1953 van Picasso. De hals van de duif is gevormd door het materiaal klei simpel weg te knikken: een even een voudige als gedurfde handels wijze die respect voor het mate riaal aangeeft en ook laat zien dat Picasso verdraaid goed wist waarmee hij bezig was. Zo wordt een tocht langs de schalen, vazen en andere plasti sche objecten tot een wonderlij ke verhandeling. Een verhande ling waarin schilders herken baar zijn en toch ook weer niet. In ieder geval weten ze te ver rassen. Dat alleen al maakt een reis naar Den Bosch meer dan de moeite waard. Tentoonstelling: 'Terra Sculp- tura - Terra Pictura', keramiek van klassieke modernen. Muse um Het Kruithuis, Citadellaan 7, Den Bosch, di. t/m za. van 11- 17 uur, zo. van 13-17 uur. Ge sloten op 1, 2 en 3 maart. Tot 13 april. De dansers Djazzex leverden een enorme prestatie. foto hans gerritsen Voorstelling 'Jazzetch II' door Djazzex Gezien 11/2, Schouwburg, LEIDEN Een tafel midden op de dans vloer en muziek die alleen rit mes aangeeft: meer dan deze simpele gegevens heeft Mark Haim niet nodig om een kleur rijke, consistente choreografie te maken. 'Settings and Clea rings' begint met gebaren en bewegingslijnen waarin de hoe kige vormen van de tafel zijn te rug te vinden. Gedreven door het ritme keren de dansers van Djazzex in telkens wisselende formaties terug naar de tafel om erover te wrijven, erop te slaan, te liggen, te staan, terwijl erom heen speelse, vitale dansbewe gingen worden gemaakt. Opvallend zijn de geraffineer de lijnen waarlangs de dansers zich vaak rakelings langs elkaar bewegen. Een mooi contrast vormen de momenten waarop enkele dansers te midden van de beweeglijkheid peinzend op de tafel leunen. Het dansstuk is abstract, maar, zoals Haim wel vaker dfcet, komt er één grappig concreet gegeven in voor: een verjaardag. Bij een taart met kaarsjes staat de jarige op de ta fel en krimpt allesbehalve fees telijk ineen,bij de huldiging. De tweede choreografie die Djazzex uitvoerde was 'Duet Co' van Glenn van der Hoff. Een danser en een danseres ont moeten elkaar, dagen elkaar uit. spelen met elkaar en worden gadegeslagen door de 'massa', zeven dansers in strandstoelen. Het bezwaar van dit stuk is dat de gevoelens van de man en de vrouw weliswaar veelzijdig ge toond werden, maar weinig diepgang kregen. Ook de in vloed van de 'massa' op het tweetal werd weinig uitgewerkt. Misschien is de felle, atletische stijl, waar Djazzex terecht orn geroemd wordt, niet zo geschikt voor dit thema. 'Bésieque', een dansstuk van Neel Verdoorn, is een sfeervolle tekening van het leven van woestijnvolkeren, mooi van op bouw, met tussen de dansbewe gingen af en toe concreet her kenbare beelden als het turen naar de horizon en het rijden op een kameel. In wisselwerking met de muziek van Arend Niks werd een broeierige atmosfeer gesuggereerd, waarin de soms tot extase opgevoerde dansbe wegingen een des te grotere la ding kregen. Deel vier van het programma, Line Up' van Glenn van der Hoff en Neel Verdoorn boeide het minst. Thema was de slo pende marathondans, een vet schijnsel uit het Amerika van de crisisjaren. Om een beetje geld te verdienen dansten werklozen in die jaren zo lang mogelijk (met zelfs een record van 90 uuri) tot uitputting en wanhoop volgden. De vaak show-achtige bewe gingen in 'Line Up' vertoonden weinig samenhang. Van een op bouw naar de afmatting was nauwelijks sprake. Dc bcwegin gen verrasten niet. evenmin als het gebruik van de dansvloer, dc posities waarin de dansers t.o.v. elkaar bewogen. Vast staat wel dat dc dansers in alle vier de delen een enorme prestatie leverden. Het was een genot om naar hun kracht, soe pclheid en dynamiek te kijken DEN BOSCH ROB SCHOONEN Wie nog mocht twijfelen: Den Bosch is 'de keramiek-stad van Nederland'. Althans, daar gaan ze prat op en helemaal ongelijk hebben ze niet in de provinciale hoofdstad. Museum Het Kruithuis is ja ren terug al in die fascinerende kunstdiscipline gedoken. Onder leiding van Yvonne Joris - dwars tegen stromingen in andere dis ciplines in - heeft Het Kruithuis een soliede beleid uitgestippeld. Dat bestaat uit het tonen en/of verzamelen van werk van inter nationaal vermaarde kunste naars, naast het presenteren van jonge, veelbelovende kera- nusten uit binnen- en buiten land. Onder meer dankzij Het Kruithuis wordt in Nederland keramiek als een volwassen vorm v: ren. De vestiging misch Werkcentrum in Den Bosch en vooral ook de nauwe samenwerking tussen die twee instanties zal een en ander al leen maar versterken. Gevecht Zeven jaar geleden hield het museum eep grote tentoonstel ling van Picasso's keramisch oeuvre. Een in meerdere op zichten belangwekkende pre sentatie. Allereerst omdat het keramisch werk van Picasso voor een breed publiek totaal onbekend was, maar bovendien omdat er fraaie verbindingen waren te leggen tussen zijn schilderijen en keramische ob jecten. Die onbekendheid plus de mogelijkheid om de verschil lende kunstvormen eens te ver gelijken waren aanleiding om meer 'klassieke modernen' naast elkaar te zetten. Zo ontstond de boeiende ex positie 'Terra Sculptura, Terra Pictura'. Er is nu niet alleen ke ramiek te zien van Picasso, maar ook van tijdgenoten als Georges Braque, Marc Chagall, Jean Cocteau, Raoul Dufy en Joan Miró. Het is een kleurrij ke tentoon stelling, waar je met plezier rondloopt. Al lereerst omdat er dikwijls een andere 'schilder-wijze'. Die combinatie moet een uitdaging zijn geweest voor de kunste naars die de romantische, rea listische schilderwijze over boord hebben gegooid en - in het platte vlak - reeds op zoek waren naar andere uitdruk kingsvormen. Nadat eerder befaamde Britse keramisten als Hamada en Ber nard Leach in het Westen het keramiek Wie nog mocht twijfelen: Den Bosch is 'de keramiek-stad van Nederland' volwaardige, an kunst erva- van het Kera- zijn waarop beeldvormen je herkenbaar i gen, maar meet delijk wordt dat een aantal die roemruchte mannen daad werkelijk met het materiaal klei heeft geworsteld. Dat gevecht heeft vaak prachtige, soms ook aandoenlijke resultaten opgele verd. Plat Wat moet een schilder met klei? Een voor de hand liggend ant woord is dan natuurlijk: ruimte. In de meest letterlijke betekenis. Daar waar je op een tweedi mensionale drager alleen ruim te kunt suggereren, biedt klei de mogelijkheid werkelijk de drie dimensies vonn te geven. Bui ten dat kunnen glazuren plaats bin nen de kunst hadden ge geven wordt vooral door genoemde 'klassieke modernen' het triedlum keramiek als volwaardige het oog sprin- kunstvorm gezien. Dat had na- nog omdat dui- tuurlijk ook iets van doen met de toen actuele kunststromin gen. Dada, het surrealisme en met name de wijze wgarop Marcel Duchamps de ready mades introduceerde in de kunstgeschiedenis, hebben veel bijgedragen aan een andere kijk op het materiaal klei. Dat moet overigens een niet bepaald een voudig proces zijn geweest, want ook kunstenaars als Picas so, Braque en Miró hebben waarschijnlijk moeten opbok sen tegen het vooroordeel dat keramiek tot 'de lagere kunst- behoorde. gobes de schilder inspireren tot cialisten, Door samenwerking met spe- Een werkstuk van Georges Braque: Tete Crenalee Blanche'. foto gpd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 9