Rtv show Ingeblikte lachers storen alleenstaanden D Tenniscommentator Maskell treedt terug Lee Towers betreurt geringe animo voor gala Maandag 10 februari 1992 Redactie: 023-150191/023-150192 INEKE VAN DER MEER DER NAT* GERARD V Vormgeving: HENK GEIST DE TROS STERREN liggen in de la, naast mijn Televizier-ring. Ik ga niet lopen show en. Dat is misschien valse bescheidenheid, maar de mensen weten toch wel dat ik die prijzen heb gekregen en dat is genoeg. (Sylvia Millecam) ven, hoog uit boven de gemid delde Nederlandse comedy? „Nou, dat zou ik niet willen zeg gen, dat is me te voorbarig. Het is in elk geval een serie gewor den die er niet uitziet als andere comedyseries, waarbij drie ca mera's gebruikt zijn en bordkar tonnen decortjes. Het is heel echt. Daarom wordt er ook heel echt gespeeld en dat merkje." De hpofdpersonen uit 'Sjans' zijn vier alleenstaanden, die Ca fé Cupido frequenteren in de hoop daar een nieuwe partner tegen het lijf te lopen. Het lijkt op leedvermaak, als daarom ge lachen moet worden. Zo zielig zijn alleenstaanden toch niet? Millecam: „Nee, dat denk ik niet. Als het een vrije keus is ze ker niet. Maar alleenstaanden die zo dolgraag een warme rela tie willen en het lukt niet, ja, dat is natuurlijk heel vervelend." Vertaler De bewerking van het Engelse 'Singles' tot het Nederlandse 'Sjans' was in handen van Ge rard van Lennep. Naar hij zelf zegt heeft Van Lennep niet veel aan de originele tekst hoeven veranderen. „Ik word niet aan gesteld om te veranderen. Als ik iets een goede serie vind, waar om zou ik dan mijn eigen leu- kigheidjes gaan proberen te ver kopen? Ik vind mezelf in dit ge val meer een vertaler dan een bewerker. Alleen paalde uitdrukkingen niet in het Nederlands voorkwamen heb ik de tekst aangepast. En ik moest, wat tekst betreft, op dezelfde lengte zien uit te komen. Dat is moeilijk, want Nederlands is een veel 'langere' taal dan En gels." Alleenstaanden als lachobject, je zou geneigd zijn te spreken van een nieuwe ontdekking. „Ach, ze zijn altijd al onderwerp van series en toneelstukken ge weest. Vroeger was getrouwd leuker, iedereen had maitresses. Dat is' nu over, dus nu lachen we om alleenstaanden. Maar al leenstaanden zijn helemaal niet zielig. Ik ben er ook een, van daar dat ik me zo goed in hun denken kan verplaatsen. In de serie komt een ontzettende lui de behanger voor, die heet niet voor niets Gerard." 'Sjans' is een goed program ma geworden, vindt Van Len nep. „Zou ik de regisseur zijn geweest of erin hebben ge speeld, ik had op dezelfde ma nier geregisseerd of ik had net zo gespeeld als nu gebeurd is. Het is prettig om te werken met mensen die met je meedenken, niet tegen je denken. Dat is wel eens anders." Bij de TROS vin den ze 'Sjans' al zo geslaagd, dat nu al is besloten er nog zeven afleveringen bij te maken. Vraag aan Cees den Daas, tv-directeur bij de TROS: „En dan?" Zijn antwoord „Stel me die vraag maar in maart of in april." Uitdaging gelukt Van het medium te levisie is bekend dat het in staat is bij kij kers de diepste emoties los te maken. Hele volksstammen ra ken in opperste vervoering wanneer het Spaanse nachte gaaltje lulio Iglesias zich via de kijkkast de huiskamer binnen- zingt, terwijl op dat moment evenzovelen worden geteisterd door een acute aanval van buik griep. Terwijl de een bij de aan blik van Surprise-Show of Spoorloos de binnenkant van de wc-pol van heel dichtbij be kijkt, zit de ander nog harder te snotteren dan de hoofdrolspe lers zelf. Een afgestudeerd psy chiater zou er jaloers op zijn. Je hoeft echter niet tot de cate gorie sentimentele sokken te behoren om af en toe ontroerd te raken bij beelden die je door de tv-makers worden voorge schoteld. Niet alleen Journaal beelden kunnen behoorlijk op de traanklieren werken, ook programma's die eigenlijk tot het amusement behoren berëi- ken soms dit resultaat. Het was weer om te janken, zowel in ne gatieve als positieve zin. Het AVRO-programma De Uit- daging slaagt er wel eens in bij de kijker een tijdelijk zouttekort te bewerkstelligen. Geen ont roering gebaseerd op vals senti- moeiiijk te verwezenlijken uit daging die uiteindelijk gelukt is. En waarmee een heleboel men sen heel erg blij zijn. Presentatrice Angela Groothui zen, vooral bekend als ex-Dolly Dot. heeft met De Uitdaging een programma dat haar op het lijf is geschreven. Want \yat is de bedoeling? An gela neemt een bijna onmoge lijke uitdaging aan die zij in een bepaald tijdsbestek moet zien te verwezenlijken. Met steun van bedrijven en vrijwilligers weet zij in een dag een gloednieuwe speeltuin aan te leggen of in een paar weken tijd een compleet Roemeens kinderhuis te renoveren. Gratis, voor niks. Angela Groothuizen gaat geen voor noppes. Daar is brutaliteit, charme en een heleboel energie voor nodig. Angela heeft het al lemaal in zich. Angela is al lang geen onbeken de meer en daardoor is het voor haar makkelijker dingen gedaan te krijgen dan voor een gewone sterveling. Bovendien is daar nog het dwingende oog van de camera. Want welk zichzelf res pecterend bedrijf heeft het lef Angela iets te weigeren terwijl de firmanaam al diverse malen over het scherm is geweest. Re clame en promotie, dal zijn de sleutelwoorden. Maar zolang daar iets nuttigs mee wordt ge daan, zal niemand zich daar een buil aan vallen. foto leo vogelzang De twee uitzendingen over de opknapbeurt - eigenlijk een to tale verbouwing - van een Roe meens kindertehuis sprongen tot nog toe het meest in het oog. Nadat Angela voor de ca mera het Nederlandse volk en het bedrijfsleven had opgeroe pen belangeloos mee te werken aan de realisering van haar uit daging, stroomden van alle kan ten de hulpgoederen binnen. Wc-potten, fornuizen, naaima chines, shampoo, knuffelbees ten. rollen stof, maandverband, gipsplaten, verf„boilers, speel goed, je kunt het zo gek niet op noemen. In gigantische hoe veelheden w erden ze naar het verzamelpunt gesleept, opgesla gen en vervolgens in vrachtwa gens geladen. In konvooi ver trok de stoet richting Roemenië. Angela en de vrijwilligers, tol ken, metselaars, schilders, ver warmingsmonteurs, schoonma kers, naaisters en een arts gin gen per vliegtuig. Ceausescu mag dan het veld hebben geruimd, de bureaucra tie is nog niet verdwenen. Ter wijl de hulptroepen al lang en breed op de plaats van bestem ming zijn, staat het konvooi vast aan de Roemeense grens. Na veel geharrewar en papier-el lende mogen de vrachtwagens verder. Het kindertehuis ziet er inmid dels uit alsof het door een bom is getroffen. In afwachting van het materiaal zijn de hulptroe pen alvast aan het slopen gesla gen, terwijl de bewonertjes tij delijk elders onderdak hebben gevonden. Als eindelijk de vrachtwagens verschijnen, zijn er al een paar dagen verstreken. Als beesten gaan de hulptroe pen te keer, want dank zij Ange la hebben ze maar zes dagen de tijd om het kindertehuis weer op te bouwen. Bijna dag en nacht wordt gezwoegd en ge- zweten. Angela helpt waar ze kan, maar ze is vooral goed in hel oppeppen van de man schappen. Geen moment ver slapt ze. geen moment zit ze bij de pakken neer. Hoewel daar wel alle reden toe is. Het enthousiasme dat Angela Groothuizen iedere keer weer weet op te brengen, slaat niet alleen over op de mannen en vrouwen die haar terzijde staan, tot zelfs in de huiskamer is het voelbaar. De vraag 'redt ze het wel of redt ze het niet' geven de uitzendingen ook nog enige spanning mee. Hoewel dat laatste eigenlijk niet hoeft. Want als een uitdaging faliekant mis lukt. kun je er zeker van zijn dat de klus wordt afgemaakt. Ook al betekent dat een nachtje door werken. 'Voice of Wimbledonneemt afscheid na 43 jaar BBC Zij die erover klagen dat het Britse tennis al jaren geen mensen van standing heeft voortgebracht, overzien het randgebeuren. Want wat bijvoorbeeld te denken van Dan Maskell, beter bekend als de stem van Wimbledon, die 43 jaar dominant heeft ge klonken vanuit de commentaarbox van de BBC? Zijn danig bekakte Engels ging al die ja ren slissend de etfier in, maar nooit is over wogen de man van de microfoon weg te ha len. Maskell werd bij de BBC beschouwd als een levend instituut en zo kenden ook de tennisliefhebbers hem. Bij de BBC bestond geen twijfel over de vraag wie Dan Maskell ooit het zwijgen zou opleggen, die bevoegd- CLOSE UP heid had Dan Maskell als enjge. Op 83-jari- ge leeftijd heeft de vitale grijsaard besloten zijn werk als tenniscommentator bij BBC-tv neer te leggen. Het markante geslis van mister '0,1 say' zal voortaan uitsluitend nog te horen zijn in de beslotenheid van All England Club. Maskell heeft zich ten tijde van zijn lange werkzame leven opgesteld als een absolute prof. Eigenlijk gedroeg hij zich al zo op het moment dat hij in 1923 bij de London Queen's Club in volledige dienst trad als ballenjongen. In 1929 werd hij daar aange steld als de eerste tennisleraar van All Eng land. Sindsdien liet hij geen dag op Wim bledon verstek gaan. Als tennisser behaalde hij, te rekenen vanaf 1928, 16 maal het Britse kampioen schap. Maskell was in 1933 de succesvolle coach van het legendarische Britse Davis Cup-team, dat bestond uit Fred Perry, Bun ny Austin en Pat Hughes. In 1953 werd hij als eerste tennisprofessional benoemd tot buitengewoon lid van de All England Club. Maskell was toen al twee jaar actief bij BBC- televisie, na eerder als radiocommentator te hebben gefungeerd. lohn Rowlinson, bij de BBC degene die al jaren de Wimbledon-uit- zendingen produceert, heeft intussen aan gekondigd dat het team van commentato ren (John Barrett, Mark Cox, Barry Davies, Bill Threllfall en Paul Hutchinson) niet wordt aangevuld. „Eenvoudig, omdat Dan Maskell niet te vervangen is." Lee Towers: geen Gala of the year. archieffoto united photos de boer ROTTERDAM LOUIS DU MQUUN Meer dan ooit dient Ahoy' ko mend najaar als etalage voor Nederlandse artiesten. Naast Lee Towers' Gala of the Year ko men er 'prestigeconcerten' van André Hazes, Anita Meyer en René Froger op de affiche van het Rotterdamse sportpaleis te staan. Laatstgenoemde - voor wat ■en avondvullend optreden in Ahoy' betreft de enige nieuwko- r - is het verst gevorderd met i plan de campagne: de Am- 'damse zanger heeft gekozen ir een extra-feestelijke afslui ting van zijn herfsttoumee op woensdag 11 november. Anita Meyer, in december 1990 voor het laatst in het sportpaleis als duo-partner van Lee Towers, mikt 'solo' op enke le avonden 'ergens in oktober', terwijl André Hazes (na 1984 niet meer in Ahoy' geweest) een bezoek in september in gedach ten heeft. Lee Towers, de meest trouwe klant van Nederlands belang rijkste muziektempel, houdt t aan de maand december ir het neerzetten van zijn jaarlijkse spektakelshow. Deze invulling»van de agenda houdt in dat diens pleidooi voor Gala of the year Festival' 's lands meest populaire ar tiesten (begin december, met telkens ieder zijn/haar eigen avond) nog niet <ot een krach tenbundeling heeft geleid, „lammer, want ik ben er nog steeds van overtuigd dat we met elkaar tot betere resultaten zou den kunnen komen. Aan kosten kan er een hoop worden be spaard dan wel meer worden geinvesteerd. Daarnaast bete kent zo'n festival iets nieuws, waardoor echt alle ogen op Kwatta worden gericht", aldus Lee Towers, die nu al kan ver klappen dat zijn huidige maatje Bart 'B.O.O.S.' (van het succes volle 'Tover'-liedje') in Ahoy' ze ker niet zal ontbreken. „Hoewel ik begrepen heb dat iedereen inmiddels zijn eigen plan heeft getrokken, beschouw ik mijn suggestie nog steeds niet als ge heel van de baan. En komt het er dit jaar niet van, dan toch ze ker op de langere termijn". Voorlopig echter staat Lee To wers toch nog alleen in zijn ver onderstelling dat van de 'groot ste Nederlandse namen' met el kaar meer aantrekkingskracht uitgaat dan afzonderlijk. In de woorden van Anita Meyers man (ager) Ton de Leeuwe: „Door zo dicht op elkaar te gaan zitten, wordt de kans dat je elkaar gaat beconcurreren volgens ons veel groter. Het gros van de mensen kiest dan toch voor één avond en gaat heus niet twee of drie keer in een week naar Ahoy'." BOLLEBOOM BOES TROS dweept nu al met tv-serie 'Sjans' TROS is lang op aek geweest naar dyserie met 'een eigen gezicht Liefst een oorspronkelijke Ne derlandse serie, maar hoeveel manuscripten er ook werden aangeboden, er zat niets bij dat tot vreugde kon leiden. Uitwij ken dus maar naar Engeland. I let programma 'Singles' vierde daar triomfen, en de TROS zag werd dat Huub Stapel beschik baar was voor een rol, en dat bovendien Gerard van Lennep bereid was de Nederlandse be werking op zich te nemen, wer den de makers echt enthou siast. Met als resultaat dertien afleveringen van 'Sjans'- over de titel is lang nagedacht - met in de hoofdrollen Huup Stapel, Sylvia Millecam. Peter Bolhuis en Camilla Braaksma. Panda ging naar De Boerenhofstede in I-aren - de vaste lokatie waar af- plaats gelopen zor opnamen hadden - vc voorproefje. De Boerenhofstede is voor de gelegen heid omgebouwd tot 'Café Cupido', de Singles-bar waar de meeste scènes uit 'Sjans' zich af spelen. Roodkope ren muren, pluche gordijnen, kaars licht en gipsen cu pidootjes in innige omstrengeling met plastic klimopran ken. Hier kunnen de aanwezigen sa men met het 'Sjans'-team alvast de eerste en de zesde aflevering bekijken. Er mag gelachen wor den. En dat wordt er. 'Sjans' lijkt op voorhand een succes. Met Wereldje PANDA DE L'ISLE hoogst geblikte gelach daj je te pas en te onpas door de oren snijdt. Niet alleen is de gangbare mening dat de kijker zelf wel uitmaakt óf en zo ja wanneer hij of zij in schateren wil uit barsten er is ook iets raars met dat kunstgelach zelf. Het lijkf alsof er tien keelaandoening in een onderaards ge welf met geweld tot grinniken worden gedwongen. Na afloop van de voorvertoning naast enthousiasme en lof - volgt dan ook de onver mijdelijke vraag: „Waarom dat ingeblikte gelach, dat is toch niet nodig?" Het antwoord van stevige kanttekening: het de TROS is tweeledig. Ten t ste: het is geen ingeblikt gelach, maar gelach dat is opgenomen met echt publiek in een echte platenstudio, en twee: ja, het is wel degelijk nodig. Hoewel dat velen tegen waren, was de con clusie toch dat het mèt dat nep- gelach 'onbewust aangenamer' was." Valse bescheidenheid Na de voorvertoning napraten aan de bar met Sylvia Millecam. De twee diamanten TROS-Ster- ren, die ze een kortgeleden ge- heeft, draagt ze niet. „Nee, ze liggen in de la, naast mijn Televizier-ring. Ik ga niet lopen showen. Dat is misschien valse bescheidenheid, maar de mensen weten toch wel dat ik die prijzen heb gekregen en dat is genoeg." Sylvia speelt in 'Sjans' een haar ongebruikelijke rol, die beetje in de schaduw staat van haar recht op haar doel - een man - afgaande vriendin. Het eindresultaat mag er zijn, vindt ze. „Ik ben ontzettend blij dat de ideeën die we hadden - wer ken met slechts één camera, se rieus acteren zonder leuk te doen - waarheid zijn geworden. Dit is een van de leukste opna me-periodes die ik ooit gehad heb. Omdat de hele crew, en dan bedoel ik de acteurs, de op namemensen, iedereen, elkaar zo goed verstonden. Er was een ontzettend begrip voor de sfeer, waardoor ie veel beter kan wer ken dan wanneer er onderling troubles zijn." Stijgt '.Sjans', zoals de TROS de kijker, graag wil doen gelo-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 6