3S8 Kunst 99 89 99 62* Koek opent expositie Konstam Marlies Helder keert barpubliek rug toe UIEN Muziek- en dans in Warenar Eieren en geel werk gezocht Antieken herleven in Alphen Eis tegen Van Gogh: 3.000 gulden boete 'Ik wil niet meer in een doos leven' Gouden keeltjes van Zoeterwoude Maandag 10 februari 1992 Redactie: 071-161400 CEES VAN HOORE ANNEMIEK RUYCROK JAN RUSDAM SASKIA STOELINGA Eindredactie: PAUL DE TOMBE Vormgeving: PIET KOOREMAN 0VEKVWSE WITTE OUOttWETS LEKKERE PAP SESAM- BOUEN 6 STUKS ELDERS trtf BIJ ONS SOORTEN HAVERMOUT G0RTE-. RUSTE Of GR1ESMEEIPAP HALVE UUR ELDERS MfBUONS GROTE BAAI 4 POND ELDERS tWBU ONS SPEK LAPJES MET ZWOERD HEEL KILO Na zon slordige 3000 jaar heeft de antieke mythologie nog steeds niet aan kracht ingeboet. De symboliek van de Griekse godenwereld blijft boeien en vormt ook in deze jachtige eeuw van techniek en vernuft de inspiratiebron voor veel kun stenaars. Zo ook voor Jeanne Lendfers en Lia van Rijn. Lendfers is vooral gegrepen door de Minoïsche cultuur van het oude Kreta. Op verschillen de van haar linoleumsneden is een labyrint te zien. De mythe wil dat koning Minos dit dool hof liet bouwen voor de Mino- taurus, een mensenverslindend monster, half mens. half stier. De Atheense held Perseus wist het creatuur te doden met be hulp van koning Minos dochter. Ariadne. ling'. De Minotaurus vervaagt in het cirkelvormige labyrint, wat aan lijkt te geven hoe verborgen en tegelijkertijd alomtegen woordig hij daar aanwezig is. Een liggende vrouw, Ariadne, lijkt af te wachten. En in het ne Cantorij van de Hervormde Dorpskerk, onder leiding van Cor Graafland zong zijn ver trouwde repertoire. Gewend aan de stilte en luisterbereid heid in de kerk moest Graafland met zijn Cantorij wel wennen aan schuivende koffiekopjes en fluisterend commentaar vanuit de zaal. Eenvoudig maar mooi meerstemmig werd er gezongen uit de bundel "Voor de kinderen van Korach'. samengesteld door Karei Deurloo, Sytze de Vries en Willem Vogel. Na de pauze lie ten zij horen dat ze zich ook in teresseren voor oude Engelse madrigalen. Het r.k. Sint Caeci- liakoor. onder leiding van Frans Wesselingh, zong voor de pauze twee delen uit een Caecilia-mis van J.F. Turner. Hoewel Tumer, een Canadees, nog leeft is zijn muziek harmonisch en traditio neel geschreven en zeker her kenbaar voor de gelovigen. Na de pauze werd de luisteraar ver gast op twee grappige num mers, 'O Pepita' en de 'Kikker- cantate' waarin de kiJckers mijns inziens wel wat te langdradig kwaakten. 'Iduna', genoemd naar de go din van de jeugd, bracht eigen tijdse religieuze muziek, met liederen van Huub Oosterhuis en Antoine Oomen, op een zeer overtuigende en echt vrolijke manier, begeleid door een klein combo. En aJs hoogtepunt volg de het Muziekensemble 'Mo- zaiëk' onder leiding van Her- .man Roelvink. Een enthousiast koor met weinig mannen, maar met een ijzersterk programma. Met een klein wervelend reper toire van internationale folksongs besloten zij onder donderend applaus de eerste Cestivalavond. De blauw-groenige, ruw gevormde vazen alsof ze lang in zee hebben gelegen lopen naar onder toe uit in een punt en steunen op driehoekige schragen als antieke amphora's in een driepootje. foto pr centrum is een figuurtje te zien. Mogelijk Perseus die het mon ster zal doden. Vaak heeft Lendfers haar my thische figuren trapsgewijs, in lagen boven elkaar uitgebeeld, zonder enige dieptewerking. Haar werk lijkt daardoor op de mooie Minoïsche fresco's die een gelijke opbouw vertonen. De primitieve kracht van de hoogdruktechniek versterkt die indruk, evenals het gebruik van warme terrakleuren. In tegenstelling tot Lendfers belicht Van Rijn verschillende periodes van de antieke cultuur, van heel primitief tot en met de bloeiperiode ervan. En vooral de zee neemt een belangrijke plaats binnen haar werk in. Vis sen en schelpen sieren haar ob jecten van keramiek. Zo is de kleine troon die de zeegod Po seidon waardig zou kunnen zijn, getiteld Viszetel, afgezet met vissen aan leuningen en poten. En in de etalage ligt een zandbank die dezelfde naam draagt. Hij is bezaaid met echte schelpen. Niet al het werk van Van Rijn is even geslaagd. Sommige ob jecten doen wat kitscherig aan door een overdaad aan vismo- tief en de kleurstelling. Het zandgeel met lichtblauw, dat voor de voorwerpen in de etala ge is gebruikt, is niet bepaald oogstrelend. Daarentegen is een aantal bo kalen prachtig van vorm en kleur. De blauw-groenige, ruw gevormde vazen alsof ze lang in zee hebben gelegen lopen naar onder toe uit in een punt en steunen op driehoekige schragen als antieke amphora's in een driepootje. De meeste van deze antieke kruiken in een modem jasje zijn zelfs al ver kocht. Kwaliteit verloochent zich niet. WASSENAAR RECENSIE LI DY VAN DER SPEK Zoeterwouds Korenfestival Georganiseerd door de Stichting Muziekcentrum Zoeter woude Gehoord 8 februan in het Mu ziekcentrum. Zoeterwoude De Stichting Vrienden van de jeugd Alijah organiseert op vrijdag 15 februari een muziek-en dansavond in het Wassenaarse Cultureel Centrum Warenar. Het evenement is bedoeld om geld in te zame len voor het in financiële nood verkerende Israëlische jeugddorp Hodayot. Op het programma staat een uitvoering van Debussy's 'Lindara- ja' door Nico de Rooij en Rolf Rottenberg. Beide pianisten voeren daarnaast werken van Mozart en Milhaud uit. Verder worden er door Lija Hirsch een aantal Jiddische liederen gezongen. Ze wordt daarbij op de piano begeleid door Joost van der Meent. In de pauze is er een optreden van het 'Heelkunde Combo' dat geheel is sa-* mengesteld uit artsen van het Academisch Ziekenhuis Leiden. De presentatie is in handen van Jules van Hessen. De Israëlische ambassadeur M. Bawlv zal de bijeenkomst aan de Wassenaarse Kerkstraat om 20.00 uur openen. WARMOND Het Warmondse Oude Raad huis is op zoek naar werken in ae kleur geel voor de paasten- toonstelling van 5 tot en met 23 april. Ook makers van (kunstig gemaakte) paaseieren kunnen deze voor de tentoonstelling be schikbaar stellen. Nigel Konstam, Gary Schwarz en Jetteke Bolten-Rempt: Rembrandt als kunstenaar voorbeeld voor velen. foto henk bouwman LEIDEN ANNEMIEK RUYGROK De Britse beeldhouwer Nigel Konstam moet nauwelijks het gevoel hebben gehad dat het zijn tentoonstelling was die wethouder H. Koek (cultuur) zaterdag in het gebouw van het Leidse schilder- en tekenge nootschap Ars Aemula Naturae opende. Zij begon haar ope ningsrede met de woorden: „Ik zal mijn toespraak kort en in het Nederlands houden." Konstam knikte -niet begrijpend. t De tentoonstelling bij Ars toont onder meer maquettes die Konstam maakte naar het voorbeeld van tekeningen van Rembrandt. Met die maquettes wil de beeldhouwer aantonen dat Rembrandt nooit zonder voorbeeld (model) werkte, een mening die het Rembrandt Re search project niet met hem deelt. De opening van de tentoon stelling was onderdeel van een studiedag over Rembrandt, ge organiseerd door de Stichting Rembrandt. Eerder op de dag was bij de Leidse Universiteit een forumdiscussie gehouden waaraan behalve Konstam ook de Amerikaanse uitgever en Rembrandtkenner Gary Schwartz en directeur Bolten van gemeentelijk museum De Lakenhal deelnamen. Tijdens die discussie kreeg het Amster damse Rembrandt Research Project, dat enkele honderden tekeningen van Rembrandt heeft afgewezen, vooral van Konstam en Schwarz kritiek te verduren. Bolten zei het niet nodig te vinden dat Konstam en Schwarz zo voor Rembrandt in de bres springen: „Rembrandt is sterk genoeg om voor zichzelf op te kunnen komen." Haar zachte, aangename stem past op de een of ander manier niet bij het scherpe gezicht met de doordringen de blik. Zoals haar verlegenheid tijdens het gesprek niet past bij de vrouw die ze op het podium is. 'Ich bin eine Frau tind weiss genau wie ich rieche und was ich rauche', zingt ze in haar eigen versie van het Duits. AMSTERDAM KEES GROENENBOOM Haar podium-alter-ego zou misschien nog door kunnen gaan voor de 'bitch' uit de titel van haar programma, maar zonder de bescherming van haar microfoon of sopraansax doet Marlies Helder meer den ken aan die vrouw uit een ande re tekst. 'Y-a-t-il des femmes comme moi, nées en lunettes et trop gentilles, vêtues en noir discrètement, mais la-dessous: le coeur brülant.' ('Zijn er vrou wen zoals ik, geboren met een bril op en te lief, gekleed in het zwart, maar daaronder een brandend hart'). „Zo'n vrouw ben ik ook wel", zegt ze. „Ik heb in mijn leven vrij veel complexen gehad. Toen ik nog maar een jaar was, had ik al een bril op. Ik was altijd vrij verlegen, iemand die niet zo zeer in het middelpunt stond maar vanaf de buitenkant naar het leven keek. Maar in mijn hart dacht ik wel: verdomme, had ik kritiek op alles en ieder een." Helder keert dit seizoen terug naar haar uitgangspunt. Na vijf jaar sappelen in het clubcircuit met haar band J.J.C. Helder heeft ze haar repertoire omge bouwd voor het theater. 'Song of a bitch"' heet het programma met liedjes, instrumentale sfeer stukken en verhaaltjes tussen door waarmee ze de komende drie maanden op tournee gaat. Akoestisch Na haar opleiding aan de Aca demie voor Kleinkunst in Am sterdam speelde Helder in de theatergroep The Dutchies. Vijf jaar geleden richtte ze haar ei gen groep op, die de naam van haar vader kreeg: J.J.C. Helder. „Toen we net met de band be zig waren, is mijn vader overle den. Ik vond dat hij toch ergens in moest voortleven, dus heb ik de band naar hem genoemd", vertelt ze bijna verontschuldi gend. „Vijf jaar geleden dacht ik nog dat ik popmuziek moest maken. In de tijd van The Dutchies maakten we theater met een groep erachter, een beetje punkachtig, en in die trant ben ik doorgegaan. We hadden toen nog een andere bezetting en speelden een soort rockmuziek. Door de jaren heen zijn we steeds meer akoestisch gewor den." Het circuit van cafés en jon gerencentra waarin J.J.C. Helder actief was, leverde geen vetpot op. „In die tijd had ik een mini mumuitkering. Ik moest leven van boterhammetjes met pin dakaas om de band te kunnen betalen. En concerten hadden we maar eens in de twee, drie maanden. Daardoor was elk op treden weer een soort première, we konden nooit eens achter el kaar doorspelen." Gevoelens Door haar activiteiten voor de VPRO-televisie waar ze sa men met Peter Tiddens als Trud en P het zondagse jeugdpro gramma presenteert en door een wisseling van management heeft ze nu vastere grond onder de voeten. Verleden jaar keerde ze het barpubliek de rug toe. „Je hebt het toch over gevoelens, en iedereen staat alleen maar te zuipen." Die gevoelens krijgen nog meer het accent in 'Song of a bitch'. Haar liedjes zijn schetsen van vrouwen in verschillende situaties, sterke composities die door haar begeleidingsgroep uitstekend worden gedragen. Toetsenman Bas Odijk kent het theatervak. Hij begeleidde on der meer de programma's van Marlies Helder Ja. Ik ben ook op zoek. Maar dat vind ik eigenlijk wel leuk." foto cpd Jenny Arean, Ischa Meijer en Hetty Blok. Drummer Pierre van der Linden heeft een pop achtergrond: hij speelde onder meer in Brainbox en Focus. Helder nam ze over uit het 'di ner-dansant-orkest' waarin ze speelden. Bassist Peter Sam- bros, student aan het Hilver- sums Conservatorium, comple teert de groep. Helder schrijft in het Duits,' Italiaans. Frans en Engels. Pas voor dit programma heeft ze daar Nederlands aan toegevoegd. ..Toen ik nog op de Kleinkunstacademie zat. kon ik helemaal niks maken. Muziek wel, dat is wat afstandelijker, maar teksten vond ik heel moei lijk. Later ontdekte ik dat het makkelijker is om in andere ta len te schrijven. Ik maakte eerst de muziek en zocht dan een tekst in een taal die ik bij die klank vond passen. Met het woordenboek erbij, want zo goed ben ik niet in die talen. En door het woordenboek krijg je ook weer ideeën." De liedjes worden verbonden door verhaaltjes over dertigers, waartoe de zangeres zelf be hoort. Een zoekende generatie, vindt ze. „Bij veel van mijn vrienden valt me op dat ze ei genlijk alles hebben uitgesteld, dat ze pas heel Iaat beslissingen hebben genomen. Kinderen krijgen bij voorbeeld: iedereen is zo bezig geweest met andere dingen dat daar geen tijd voor was. Misschien ligt het aan de mensen in mijn omgeving, maar ik heb wel eens het idee dat de dertigers van nu laat bloeiers zijn, dat ze achter zich zelf aanlopen. Dat geldt in som mige opzichten voor mezelf ook wel, ja. Ik ben ook op zoek. Maar dat vind ik eigenlijk wel leuk." Tourneelijst: 12 februari Di- ligentia, Den Haag, 20 februari 't Spant, Bussum, 21 en 22 fe bruari Waagtheater, Delft, 14 maart Vredenburg, Utrecht, 17 t/m 21 maart Kleine Komedie, Amsterdam, 1 april Odeon, Zwolle, 3 en 4 april Zuidplein, Rotterdam, 11 april Schouw burg, Tilburg. BEELDENDE KUNST AMSTERDAM GPD ..Ik heb geen volksdeel willen beledigen, maar één individu aangevallen. Niet op grond van zijn identiteit doch op zijn uit venten daarvan." Een 'sick jo ke', waarvan justitie niet bij machte is de betekenis te door gronden, aldus de schrijver/ci neast Theo van Gogh voor de Amsterdamse politierechter. Van Gogh stond daar op nieuw terecht wegens het ver spreiden van teksten die beledi gend worden geacht voor joden. Een zaak die in feite al acht jaar speelt en waarvoor na een aan tal vrijspraken en veroordelin gen, de Hoge Raad hem in 1990 veroordeelde tot 1000 gulden boete. Toen ging hel om passages in een artikel dat Van Gogh schreef in het filmtijdschrift Moviola. Daarin haalde hij uit naar de filmer en schrijver Leon de Winter, die hij verweet zijn joodse identiteit te misbruiken voor het aanprijzen van zijn ei gen film. In 1988 verscheen Van Goghs boek 'De Weldoener'. In net eerste hoofdstuk 'De Messias zonder kruis' stonden opnieuw de omstreden passages, met daaraan toegevoegd een nieuwe uithaal naar De Winter. De Stichting Bestrijding Antisemi tisme (Stiba). diende een klacht in bij justitie. Officier van Justi tie VV. Mijnssen noemde deze hernieuwde publikatie. gezien de eerdere veroordeling, nu ernstiger. Hij eiste daarom een geldboete van 3000 gulden. De raadsman van Van Gogh noemde de publikatie niet dis criminerend, maar wel beledi gend. „Zijn vlammend betoog als filmcriticus was gericht te gen De Winter. Hij vindt dat het niet gaat om de joodse identi teit van de filmmaker, maar om de film die hij gemaakt heeft. Een criticus heeft nu eenmaal een andere stijl van schrijven dan iemand die een artikel of interview publiceert." Van Gogh noemde in een ver klaring de hernieuwde procedu re een 'schertsvertoning'. „Mocht u opnieuw tot een ver oordeling besluiten dan zal ik op mijn beurt niet nalaten het gewraakte stuk tot in lengte van jaren te blijven afdrukken." Uitspraak op 21 februari. Salman Rushdie bij Van Dis DEN HAAG GPD Salman Rushdie, schrijver van het omstreden boek The Sata nic Verses', wil weer in de open baarheid treden. Rushdie dook drie jaar geleden onder nadat de Iraanse geestelijk leider Kho meini hem ter dood had veroor deeld wegens beledigende taal in het boek, dat gaat over de profeet Mohammed. Sinds die uitspraak woont Rushdie in En geland op een geheim adres waar hij dag en nacht wordt be waakt. „Ik heb nu het punt be reikt dat ik niet meer in een doos wil leven. Ik zal meer naar buiten treden", zei de in Pakis tan geboren schrijver gister avond in een interview met Adriaan van Dis (VPRO). The Satanic Verses, dat han delt over goed en kwaad, was voor de gelovige moslims niet acceptabel. Ze vonden het godslasterlijk. Direct na het uit komen van het boek braken rel len uit in veel moslim-landen en werd het doodvonnis over Rushdie uitgesproken, dat nog steeds niet is herroepen. Ook niet nadat hij zich opnieuw be keerde tot de islam. „Ik ben weliswaar weer aanhanger van de islam, maar na het leed dat mij is aangedaan, voel ik me er geen pleitbezorger meer van", vertelde Rushdie gisteravond. Bij de uitgever van zijn boek kwamen 30.000 dreigbrieven binnen en meer dan zestien bommeldingen. Het gesprek met Salman Rus hdie, die de Britse nationaliteit heeft, werd opgenomen op een geheim gehouden adres. -De schrijver heeft het gesprek met Adriaan van Dis toegestaan in de hoop dat ook de intellectuele en politieke leiders op het Eu ropese vasteland zich opnieuw voor zijn zaak zullen inzetten. „Ik reken er op dat dit mijn laatste jaar als onderduiker is", zei hij. Binnenkort komt er een Ame rikaanse pocket-uitgave van The Satanic Verses op de markt. Een dergelijke uitgave werd steeds uitgesteld, uit vrees dat dit als provocatie zou worden beschouwd. In Nederland is The Satanic Verses uitgebracht onder de naam De Duivelsver zen. Vrijdag wordt in Londen een grote manifestatie voor Rushdie georganiseerd. De Duitse schrij ver Günther Grass en de Britse toneelschrijver Tom Stoppard zijn als sprekers uitgenodigd. Ook in Parijs en Kopenhagen worden protestbijeenkomsten gehouden. 'De Stichting Muziekcentrum Zoeterwoude is het een oprech te vreugde, aan het Zoeter wouds Korenfestival 1992 gast vrijheid te mogen bieden'. Met deze woorden werd zaterdag de eerste dag van het Zoeterwouds Korenfestival geopend. De klei- AMSTERDAM Ter voorbereiding en uitvoering van de presentatie van Ne derland en de Vlaamse Gemeenschap op de Frankfurter Buchmesse van 1993 is de stichting Frankfurter Buchmesse 1993 opgericht. 'lot voorzitter- van het bestuur is benoemd dr. A. Pais (oud-minister van onderwijs en we tenschappen en voorzitter van het Nederlands literair produktie- en vertalin genfonds). Minister d'Ancona en de voormalige Vlaamse cultuur-minister P. Dewael hebben ieder een bedrag van 2,5 miljoen gulden beschikbaar gesteld voor de stichting.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1992 | | pagina 5